Vietä ilmastoystävällinen joulu

Anonyymi

Minä karsin kaiken mahdollisen ilmastoa rasittavan. Riisipuuroa en enää keitä, vaan vaihdoin kotimaisiin ohraryyneihin. En hanki minkäänlaista kuusta enkä polta kynttilöitä. Lahjoista nyt puhumattakaan. Laatikoita ostan kun tulevat tarjoukseen aaton iltapäivällä, samalla reissulla muutakin halpuutettua kotimaista, vaikka kanankoipia .

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmastoasiat on tökkineet jo kauan !!! Riittää.
      Vietänkin joulun ajattelematta ilmastoa yhtään.
      En myöskään ajattele al-Holia,
      en Haavistoa, en hallitusta, en brexitiä, en Trumppia,
      en mitään, jota jauhetaan joka päivä
      k y l l ä s t y m i s e e n
      asti.

    • Kaurapuuron tekeminen kuluttaa vähemmän sähköä.
      Sähköä on säästettävä, että sitä riittää sähköautoilla ajelemiseen.

    • Voi näitä aikoja!

      Kuulin kummallista meteliä tuolta kadulta ja ryntäsin katsomaan, että lusiakulkuekos se siellä.
      No eikä mitä, kun esikoululaisten ilmastomarssi. Onhan nyt perjantai.
      Opettajat siellä taaperoitten mukana. Pienet lapset kulkivat kylttien kanssa ja huusivat iskulauseita vihaisella äänellä. Rumpuina heillä tyhjiä pahvilaatikoita.

      Ei saa lapset enää elää huoletonta lapsuuttaan, vaan pitää heihinkin kylvää ilmastoahdistusta. Tuon ikäisten pitäisi saada vielä olla tekemässä jouluaskarteluja, tonttuja ja sellaista ...

    • Olisit menny mukaan tupakka suussa.

      • No ei, kun parvekkeella ihmetellen katsoin ja siinä samalla puhaltelin paksuja (savuja).

        Onneksi jouluaatto ei osu perjantaille, niin saavat lapset silloin suunnata ajatuksensa joulupukkiin ja kaikkeen made in China tilpehööriin mitä pukki tuo tullessaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        No ei, kun parvekkeella ihmetellen katsoin ja siinä samalla puhaltelin paksuja (savuja).

        Onneksi jouluaatto ei osu perjantaille, niin saavat lapset silloin suunnata ajatuksensa joulupukkiin ja kaikkeen made in China tilpehööriin mitä pukki tuo tullessaan.

        Herra armahda, vieläkö joku polttaa tupakkaa!
        Itse kokeilin parikymppisenä, huomasin että ei ole hyväksi. Ystävätär opetteli polttamaan samaan aikaan, hän oppi polttamaan liiankin hyvin, kuoli keuhkoahtaumaan.
        Itse olen ollut terveenä ainakin näihin päiviin, mutta eihän koskaan tiedä... mutta ihmettelen ihmisiä jotka polttavat tupakkaa.


      • liekko kirjoitti:

        Herra armahda, vieläkö joku polttaa tupakkaa!
        Itse kokeilin parikymppisenä, huomasin että ei ole hyväksi. Ystävätär opetteli polttamaan samaan aikaan, hän oppi polttamaan liiankin hyvin, kuoli keuhkoahtaumaan.
        Itse olen ollut terveenä ainakin näihin päiviin, mutta eihän koskaan tiedä... mutta ihmettelen ihmisiä jotka polttavat tupakkaa.

        Varmasti Hän sinua armahtaa, kun noin kauniisti pyydät

        https://www.youtube.com/watch?v=hnGivo4hjEw

        Noinhan sitä siellä. Taitaa välin muisti heittää, kun joskus kuulostaa olevan kaikki vaivat päälekkäin ja sitten taas muistelee olleensa terveenä näihin päiviin saakka.
        Mutta samapa se minulle. Terveenähän sitä tässäkin kuin ihmeen kaupalla.


      • Tellukka kirjoitti:

        Varmasti Hän sinua armahtaa, kun noin kauniisti pyydät

        https://www.youtube.com/watch?v=hnGivo4hjEw

        Noinhan sitä siellä. Taitaa välin muisti heittää, kun joskus kuulostaa olevan kaikki vaivat päälekkäin ja sitten taas muistelee olleensa terveenä näihin päiviin saakka.
        Mutta samapa se minulle. Terveenähän sitä tässäkin kuin ihmeen kaupalla.

        Kävin äskettäin vuositarkastuksessa, kaikki arvot olivat hyviä. Ei ole kolestrolia eikä verenpainetta. Maksa ja munuaisarvot olivat hyvät.
        Sain rytmihäiriöitä kun join energiajuomia, ihmettelin kun sydän löi pahimmillaan 130 kertaa minuutissa. Kun jätin kofeiinipitoiset juomat pois niin pumppukin rauhoittui.
        Jalkojen kanssa on ollut ongelmia, niitä on leikelty, nyt alkaa hermosärkykin helpottaa. Samoin kiertäjäkalvosimen repytymä jota ei voi leikata, haittaa käden liikkuvuutta ja siinä on välillä särkyä. Silti pidän itseäni terveenä, mitään vakavaa sairautta ei ole vielä.
        Veljeni poltti, hänelle tehtiin ohitusleikkuksia jo nelikymppisenä, meillä muilla ei ole sepelvaltimovikaa, uskon että johtui tupakasta, samoin kun isällä, hän oppi sodassa polttamaan. Olisin varmasti vainaa jos polttaisin. Näistä olenkin kirjoitellut joskus.
        Jokainen polttakoon jos haluaa, eihän asia minulle kuulu.
        Jotenkin säälittää kun taloyhtiössämme ei saa polttaa edes parvekkeella, naapuri käy pyörätien varrella polttamassa kovilla pakkasillakin.


      • liekko kirjoitti:

        Kävin äskettäin vuositarkastuksessa, kaikki arvot olivat hyviä. Ei ole kolestrolia eikä verenpainetta. Maksa ja munuaisarvot olivat hyvät.
        Sain rytmihäiriöitä kun join energiajuomia, ihmettelin kun sydän löi pahimmillaan 130 kertaa minuutissa. Kun jätin kofeiinipitoiset juomat pois niin pumppukin rauhoittui.
        Jalkojen kanssa on ollut ongelmia, niitä on leikelty, nyt alkaa hermosärkykin helpottaa. Samoin kiertäjäkalvosimen repytymä jota ei voi leikata, haittaa käden liikkuvuutta ja siinä on välillä särkyä. Silti pidän itseäni terveenä, mitään vakavaa sairautta ei ole vielä.
        Veljeni poltti, hänelle tehtiin ohitusleikkuksia jo nelikymppisenä, meillä muilla ei ole sepelvaltimovikaa, uskon että johtui tupakasta, samoin kun isällä, hän oppi sodassa polttamaan. Olisin varmasti vainaa jos polttaisin. Näistä olenkin kirjoitellut joskus.
        Jokainen polttakoon jos haluaa, eihän asia minulle kuulu.
        Jotenkin säälittää kun taloyhtiössämme ei saa polttaa edes parvekkeella, naapuri käy pyörätien varrella polttamassa kovilla pakkasillakin.

        Ei verenpainetta eikä kolesterolia?

        Herra armahtakoon nyt puolestaan minua, sillä näytän keskustelevan zombien tai vampyyrin kanssa. Vai oliko niitten verenpainemittari rikki? Eikö ne yhtään olleet huolissaan?


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei verenpainetta eikä kolesterolia?

        Herra armahtakoon nyt puolestaan minua, sillä näytän keskustelevan zombien tai vampyyrin kanssa. Vai oliko niitten verenpainemittari rikki? Eikö ne yhtään olleet huolissaan?

        Ihmeitä tapahtuu :D
        Olet niin kannustava ja lutunen.
        Mukavaa joulun odotusta sinne ruotsiin :)


    • Toi muovi oli kamala keksintö.Se tämän maapallon on jo tuhonnut.Meret täynnä sitä mikromuovia ja me syömme sitä mernantimien mukana.
      Söin silakoita viimeviikolla, joten olen jo pelkää myrkkyjäämää.
      Sanotaan,että johan myrkynlykkäs

      • No on kai sitä, kun näkee videoita, miten joissakin maissa tyhjennetään jatkuvasti autokuormittain kaikki jätteet joenvirran vietäväksi mereen.
        Miksi Greta ei sellaisen puutu? Hän näkee vain sen ilmassa olevan hiilidioksidin paljain silmin.


    • Greta pikku Myy Muumipeikko, ei kerkiä kun yrittää saada vihanhallintaa kuriin Trumpin takia, Trumppi maalittaa Greetaa.

      • Katsoin, kun Greta pikkuista roudattiin Lissabonin satamaan.

        Hän nousi kajuutasta kannelle seisomaan siihen itse purjehtijoiden sekaan. Ei varmaan ollut tarkoitettu filmattavaksi kuinka hänen isänsä (joka toimi hänen autokuskinaan jenkeissä) huitoi häntä menemään yksin erilleen sinne purjeveneen kokkaan (vai oliko se veneen perä) kuvattavaksi käsi pystyssä.
        Isänsä pikkuinen narunukke.


      • Tellukka kirjoitti:

        Katsoin, kun Greta pikkuista roudattiin Lissabonin satamaan.

        Hän nousi kajuutasta kannelle seisomaan siihen itse purjehtijoiden sekaan. Ei varmaan ollut tarkoitettu filmattavaksi kuinka hänen isänsä (joka toimi hänen autokuskinaan jenkeissä) huitoi häntä menemään yksin erilleen sinne purjeveneen kokkaan (vai oliko se veneen perä) kuvattavaksi käsi pystyssä.
        Isänsä pikkuinen narunukke.

        Äläs nyt Tellukka. Kunnon perhe tukee lapsensa harrastusta. Ajatteles vaikka tämän suuren maailmanuskonnon, urheilun, tukemista. Kyllä siinä vanhemmat ovat edesauttamassa lasta menestykseen. Eikös Kaapo Kakonkin vanhemmat ole ihan muuttaneet lapsensa perässä Yhdysvaltoihin, vai puhunko nyt jostakin toisesta tähdestä ?

        Aina voi kysyä, puhuuko lapsi omalla vai vanhempiensa suulla, mutta sitä kai voi kysyä meidän kaikkien kohdalla. Ja mikä se "oma" sitten maailmassa on ? Uskomusten varassa kai me kaikki elämme, vai eikö eletä ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Äläs nyt Tellukka. Kunnon perhe tukee lapsensa harrastusta. Ajatteles vaikka tämän suuren maailmanuskonnon, urheilun, tukemista. Kyllä siinä vanhemmat ovat edesauttamassa lasta menestykseen. Eikös Kaapo Kakonkin vanhemmat ole ihan muuttaneet lapsensa perässä Yhdysvaltoihin, vai puhunko nyt jostakin toisesta tähdestä ?

        Aina voi kysyä, puhuuko lapsi omalla vai vanhempiensa suulla, mutta sitä kai voi kysyä meidän kaikkien kohdalla. Ja mikä se "oma" sitten maailmassa on ? Uskomusten varassa kai me kaikki elämme, vai eikö eletä ?

        Ai niin se ilmastoystävällinen joulu ? En nyt viitsi ruveta todistelemaan hyveellisyyttäni, mutta vakuutan, että en vietä ego- vaan ekojoulua.
        Se on tullut tavaksi kun en ole koskaan saanut elämääni minkäänlaista lisäarvoa kuluttamisesta.
        En varsinaisesti kiellä itseltäni mitään, huvini vaan sattuvat olemaan halvat...
        "Hiljaisuus, luonto ja lähimmäiset", listaa runoilija (Helena Anhava). Siinä se.


    • Anonyymi

      Muovia alettiin käyttää joskus 60-luvulla, siis vajaa 60 vuotta sitten. Nyt sitä löytyy kaloista, juomavedestä ja joka paikasta mikromuovina. Onko muovi se, johon me lopulta hukutaan. Hyvää viimeistä joulua kaikille.

      • Muovi on ihan hyvä asia, kunhan sitä käsitellään oikein.

        Ajatteles, mitä kaikkea sinullakin on muovista. Sen läppärisi näppäimistökin varmaan. Millä muulla ne olisi voitu korvata? Ei ainakaan puulla, koska puitahan ei saa enää kaataa ...


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Muovi on ihan hyvä asia, kunhan sitä käsitellään oikein.

        Ajatteles, mitä kaikkea sinullakin on muovista. Sen läppärisi näppäimistökin varmaan. Millä muulla ne olisi voitu korvata? Ei ainakaan puulla, koska puitahan ei saa enää kaataa ...

        Joo, muovia käytetään ja se on jokapäiväistä. Kommentoin vain sitä, että 60 vuodessa ihminen on sotkenut ympäristöään aika tavalla. Ei ole osattu käsitellä' oikein. Mutta kierrätetään se, mitä voidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, muovia käytetään ja se on jokapäiväistä. Kommentoin vain sitä, että 60 vuodessa ihminen on sotkenut ympäristöään aika tavalla. Ei ole osattu käsitellä' oikein. Mutta kierrätetään se, mitä voidaan.

        On nuo väestörikkaat maat tosi saastuttajia, mm Intia, teollistunut Kiina ym. Meidän pienet säästöt ei paljoa vaikuta, tosin minä elän teologista ekoelämää.Siirtykää tekin, kiitos.


      • Todella kyllä alan uskoa raamatunsanomaan.
        Kaiketi sen on kirjoittanut todella aikaansa seuraava heppu.
        No kaikesta huolimatta me tarvitsemme tämän itsetutkiskelujuhlan.
        Me tarvitsemme sitä vapauttajaa joka tuhoaa ton muoviroskan.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Todella kyllä alan uskoa raamatunsanomaan.
        Kaiketi sen on kirjoittanut todella aikaansa seuraava heppu.
        No kaikesta huolimatta me tarvitsemme tämän itsetutkiskelujuhlan.
        Me tarvitsemme sitä vapauttajaa joka tuhoaa ton muoviroskan.

        Materiaaliähkyyn taitaa viitata tämäkin runo:

        "Katso tämä kaikki on sinun, sanottiin Jeesukselle.
        Jos vain kumarrat ensin.
        Miksi hän ei vain pokannut lyhyesti ja pelastanut meitä?" (Eeva Kilpi)

        Tutkimattomat ovat herrain tiet..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Materiaaliähkyyn taitaa viitata tämäkin runo:

        "Katso tämä kaikki on sinun, sanottiin Jeesukselle.
        Jos vain kumarrat ensin.
        Miksi hän ei vain pokannut lyhyesti ja pelastanut meitä?" (Eeva Kilpi)

        Tutkimattomat ovat herrain tiet..))

        Sanoisinpa mieluumminkin, että tutkimattomat ovat Eeva Kilven (ja sinunkin) ajatukset.

        Aivan loogisesti ajatellen Jeesus ei olisi ollut enää se viaton Karitsa, joka uhrattiin meidän syntiemme tähden, että meillä elämä olisi, jos hän olisi suostunut kumartamaan Saatanaa tämän houkutellessa häntä siihen.


      • demeter1 kirjoitti:

        Materiaaliähkyyn taitaa viitata tämäkin runo:

        "Katso tämä kaikki on sinun, sanottiin Jeesukselle.
        Jos vain kumarrat ensin.
        Miksi hän ei vain pokannut lyhyesti ja pelastanut meitä?" (Eeva Kilpi)

        Tutkimattomat ovat herrain tiet..))

        Eivät tutkimattomia.
        Voi se aika,kun ei tiedetty,kuin pärevaloista ja kulkukauppiaista
        Voi se olikin tamahtuma ,kun kulkukauppias tuli näille näkyville.
        Minä muistan sen. En toista enää mitä muuta muistan,tauttologia tuntuu olevan
        kiellettyä tällä keskustelukanavalla


    • Anonyymi

      Olemme vuosikaudet viettäneet vaimoni kanssa ilmastoystävällisen joulun.
      Emme osta MITÄÄN joulutörkyä. Emme kuusta, emme jouluruokia. Vaimo kutoo vähät koululahjat.
      Tyydymme siihen mitä jouluviikolla Roomassa eteemme tarjotaan. Oletan, ettei sen lisäksi tarvitse täydentää muuta kuin juomapuolta.
      Siis, pelastamme maapallon ilmaston taas kerran.

      • Anonyymi

        Älä mene Roomassa istumaan espanjalaisille portaille eväitäsi syömään, siitä saa nykyään sakot.


    • Omassa joulun vietossani ei ole ripaustakaan ympäristöystävällisyyttä,
      sillä ei ole mitään merkitystä elämässäni,
      jos ei oteta huomioon sitä, ett' suomalainen perinteinen jouluruoka on varsin
      ympäristöystävällistä, lähiruokaa on, ja paljon vihannesta ja juuresta.
      Kaikki runsaat jouluvaloni on ledejä, ei ympäristön vuoksi vaan kukkaroni vuoksi.

      Hiiteen kaikki karsimiset. Olen jouluihminen ja vietän sen kuten ennenkin.

      • Ympäristöystvällisyys on sana joka puhuttelee.
        Jollen tykkää naapureiden saunailloista,jotka joskus venyvät?
        Olenko silloin,ei ympäristöystävällinen?

        No todella minulle puhdas luonto ja sen vaaliminen on perusasia.
        Voi sitä riemua,kun selkälokki se Jämzänäijä saapuu tänne järvimaisemiin.
        Se on rengastettu Jämsässä ,muistaakseni 1998 lähetin
        ne tiedot sinne jonne ne piti lähettää,kun huomasin ne renkaat.
        Se uskomaton selkälokki saapuu joka kesä tälle järvelle ja se uljas lintu
        on osa minun elämääni.
        Tuttavani kyselevät,joko Jämsänäijää on näkynyt,kun haluavat tietää poikakaveristani


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Ympäristöystvällisyys on sana joka puhuttelee.
        Jollen tykkää naapureiden saunailloista,jotka joskus venyvät?
        Olenko silloin,ei ympäristöystävällinen?

        No todella minulle puhdas luonto ja sen vaaliminen on perusasia.
        Voi sitä riemua,kun selkälokki se Jämzänäijä saapuu tänne järvimaisemiin.
        Se on rengastettu Jämsässä ,muistaakseni 1998 lähetin
        ne tiedot sinne jonne ne piti lähettää,kun huomasin ne renkaat.
        Se uskomaton selkälokki saapuu joka kesä tälle järvelle ja se uljas lintu
        on osa minun elämääni.
        Tuttavani kyselevät,joko Jämsänäijää on näkynyt,kun haluavat tietää poikakaveristani

        Anteeksi toi muisti laahaa.
        Nyt onkin Joulu lähinnä,eikä muuttolintujen paluu.?
        No haitanneet mitään.
        Me voimme siivittää tätä iänikuista jouluhässäkkää ja sukeltaa vaikka menneeseen kesään.
        Aivan oikein.
        Kyllä me kaikki tiedämme ja olemme lukeneet,että mitä silloin tapahtui.

        Ja se mieletön ruokien ostaminen,lahjojen ostaminen,koska ne paimenet toi niitä lahjoja.
        Mistähän he niitä ostivat,kuka heille niitä möi?
        En ole ateisti,mutta en aukottomasti usko luomiskertomukseen,evoluutioon kyllä


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Anteeksi toi muisti laahaa.
        Nyt onkin Joulu lähinnä,eikä muuttolintujen paluu.?
        No haitanneet mitään.
        Me voimme siivittää tätä iänikuista jouluhässäkkää ja sukeltaa vaikka menneeseen kesään.
        Aivan oikein.
        Kyllä me kaikki tiedämme ja olemme lukeneet,että mitä silloin tapahtui.

        Ja se mieletön ruokien ostaminen,lahjojen ostaminen,koska ne paimenet toi niitä lahjoja.
        Mistähän he niitä ostivat,kuka heille niitä möi?
        En ole ateisti,mutta en aukottomasti usko luomiskertomukseen,evoluutioon kyllä

        Eihän niillä paimenilla olisi muuta ollut tuotavaa Jeesuslapselle kuin ehkä lampaanviulua, hampaattomalle vauvalle.
        Nehän ne oli ne viisaat itämaan tietäjät, jotka niitä syntymälahjoja toivat. Eikä mitään halpaa madeinchina krääsää ollutkaan, vaan kultaa ja mirhamia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Eihän niillä paimenilla olisi muuta ollut tuotavaa Jeesuslapselle kuin ehkä lampaanviulua, hampaattomalle vauvalle.
        Nehän ne oli ne viisaat itämaan tietäjät, jotka niitä syntymälahjoja toivat. Eikä mitään halpaa madeinchina krääsää ollutkaan, vaan kultaa ja mirhamia.

        Luojankiitos!
        Täällä todellakin on heitä viisaita,no vaikka ei itämaantitäjiä,niin tietäjiä ja nimenomaan
        hereilläolevia.
        Minun tietoni todella laahaa jälkijunassa ja sillei.
        No saahan se tyhmempikin heitää ajatelmia ja olen todella otettu,että mielipiteeni rekiteröidään.
        Palsta on todella muuttunut keskustelupalstaksi.
        Kiitos Tellukka olet tuonut todella aitoa tietoa palstalle.


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Ympäristöystvällisyys on sana joka puhuttelee.
        Jollen tykkää naapureiden saunailloista,jotka joskus venyvät?
        Olenko silloin,ei ympäristöystävällinen?

        No todella minulle puhdas luonto ja sen vaaliminen on perusasia.
        Voi sitä riemua,kun selkälokki se Jämzänäijä saapuu tänne järvimaisemiin.
        Se on rengastettu Jämsässä ,muistaakseni 1998 lähetin
        ne tiedot sinne jonne ne piti lähettää,kun huomasin ne renkaat.
        Se uskomaton selkälokki saapuu joka kesä tälle järvelle ja se uljas lintu
        on osa minun elämääni.
        Tuttavani kyselevät,joko Jämsänäijää on näkynyt,kun haluavat tietää poikakaveristani

        Itseäni puhuttelee enemmän sana luonto,
        ympäristö pikkasen, mutta ympäristöystävällinen kuulostaa jo rakennetulta ja jotenkin päälle liimatulta.
        Hauska tuo tarinasi Jämsänäijästä, Jämsässä oli muinoin kuppilakin, jonka nimi oli Jämsänäijä, paloikohan se vai mikä lie sen kohtalo.

        Meidän rantuuksilla toistuu sama näytelmä joka vuosi, jo vuosikymmenien ajan. Siellä on niemenkärjessä vanha petäjä ja sen latvaan kalasääski tekee joka kevät pesänsä, syksy sen aina hajottaa, mutta uskollisesti siihen aina uusi rakennetaan.
        Naapurissani asuu luontoihminen, joka liikkuu siellä ja usein aina soittaa, nyt on pesintä alkanut, koska silloin sinne ei ole hyvä mennä häiritsemään, ainakaan metsähommia tekemään. Myöhemmin kesällä poikien kanssa käytiin joskus rannalta onkimassa, aikamoista mekkalaa ne emolinnut pitivät vaikka sitä vastarantaa lähestyimme metsän siimeksessäkin.


      • maissii kirjoitti:

        Itseäni puhuttelee enemmän sana luonto,
        ympäristö pikkasen, mutta ympäristöystävällinen kuulostaa jo rakennetulta ja jotenkin päälle liimatulta.
        Hauska tuo tarinasi Jämsänäijästä, Jämsässä oli muinoin kuppilakin, jonka nimi oli Jämsänäijä, paloikohan se vai mikä lie sen kohtalo.

        Meidän rantuuksilla toistuu sama näytelmä joka vuosi, jo vuosikymmenien ajan. Siellä on niemenkärjessä vanha petäjä ja sen latvaan kalasääski tekee joka kevät pesänsä, syksy sen aina hajottaa, mutta uskollisesti siihen aina uusi rakennetaan.
        Naapurissani asuu luontoihminen, joka liikkuu siellä ja usein aina soittaa, nyt on pesintä alkanut, koska silloin sinne ei ole hyvä mennä häiritsemään, ainakaan metsähommia tekemään. Myöhemmin kesällä poikien kanssa käytiin joskus rannalta onkimassa, aikamoista mekkalaa ne emolinnut pitivät vaikka sitä vastarantaa lähestyimme metsän siimeksessäkin.

        Odottelin mummotaxia tossa pihassa ja harmaahaikara istahti tonne
        tuvankatollle. Yritin kyllä kerto sille,etten ole enää lisääntymiskykyinen
        ja että nyt suuntavaistosi on kyllä pettänyt?
        Tämä episodi tapahtui muutamia vuosia sitten.

        Toi muistelu kantaa elämää ja pitää aivotoimintaa yllä.


    • Anonyymi

      Jeesus-myytti ja tietäjät ovat zarathustralaisia
      taikureita jotka persialaisen kulttuurin tähtitieteen mukaisesti seurasivat taivaanmerkkejä

      Uusi Testamentti on kokoelma persialaisia tarinoita liitettynä kreikkalaiseen kulttuuriin Aleksanteri Suuren valloitusten kautta

      Rooman keisari Kontantinus teetätti kokoelman sitten kirjaksi raamattu

      Huhtasaari: Vihreän kasvun ohjelmassa esitetty päästökauppamekanismin ulottaminen merenkulkuun ja tieliikenteeseen on tuhoisaa Suomen vientiteollisuudelle. Maantieteellisen sijaintinsa ja ison pinta-alansa vuoksi Suomi on erityisen vaikeassa asemassa, jos logistiikkakustannukset kasvavat yhä suuremmiksi. EU:n sanelemat kiristyneet hiilinieluvaatimukset taas voivat tehdä mahdottomaksi ylläpitää Suomessa liiketoiminnallisesti kannattavaa metsäteollisuutta
      https://www.oikeamedia.com/o1-12720

    • Anonyymi

      Ilmastokokous meni odotetusti, alkanut isompi innostus hiipumaan ja järki päihin palailemaan.

      Kol kot

    • Pelkkä ilmaston hokeminen, on minusta menoa vähän hakoteille.
      Ennenkaikkea, pitäisi kiinnittää huomio kaikkeen turhaan kulutukseen, sitä kautta siihen ilmastoonkin vaikutetaan.
      Osaavatko nuoret esim. ajatella mitä vaikuttaa ilmastoon, kun pitää saada uusinta mallia olevat vempeleet ja vanhat täysin käyttökelpoiset hylätään jätteisiin.
      Tämmöisen tavallisen vanhan ihmisen joulu on aika ilmastoystävällinen jo pelkästään siitä syystä, ettei ole enää mitään suurellisia toiveita ja tarpeita.
      Pieni on kaunista ja rauhallinen olo mukavaa.

    • Joulumarkkinoille kehitellään kaikenlaista turhaketta, esimerkiksi munankeitin ja sähköinen viinipullonkorkinavaaja, jotka hautautuvat komeroiden perille, mihin ne työtasoilla edes mahtuisivat. Jollekin on tärkeää vaihtaa kaikki tekstiilit joulukuosisiksi, uutuutena joulupaita, jonka mauttomuudesta suorastaan kilpaillaan. Itse kulutan melkoisesti rahaa kukkiin, ja on meillä aina aito suomalainen joulukuusikin, tosin metsänhoidollisesti valittu, oksat kompostoidaan, runko poltetaan takassa. Kynttiläni ovat puhtaasti palavia, korkealuokkaista steariinia . Joulukinkun rasvan valutan maitopurkkiin ja vien keräyspisteeseen, kahden kilon kinkun rasvalla ajaa yhden kilometrin dieselautolla. Mies veljensä kanssa lahjoittaa toisilleen omia kirjojaan , on niin samanlainen maku heillä.

      Arjen ratkaisut ja elämäntapa vaikuttavat kokonaisuuteen enemmän, ja kyllä juhlan pitää erottua arjesta eikä ainakaan marttyyrihengessä tarvitse kieltäytyä asioista, jotka tuottavat iloa.

      • Todella toi mieletön luonnonvarojen haaskaus jopa niiden epämilytävienlahjojen kääritään aiheuttaa monen puun kattoa ja hiilinielun kutistumista.
        Niiden lahjäkääreiden kuviointi on aivan turhakkeita.
        Jos minä haluan lahjoittaa,käytän pankkitiliäni ja kerron osta ruokaa ja vaikka hyvää viiniä
        Ekologisuuden vaalimeninen tänä päivänä on se aito sanoma nykyyhteiskunnassa


    • Sama juttu, lahjojen antaminen on sovittu ettei anneta, lapsenlapselle annan rahana siirtämällä hänen tililleen.
      Hyväntekeväisyyteen jonkun kympin vuodessa, jos hyvä kohe vaikka enemmänkin.

      Hyväntekeväisyyteen antavat hähäosaiset suhteessa paljon enemmän mitä rikkaat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      128
      2074
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2054
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1393
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      75
      1307
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1264
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      90
      1028
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1013
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      973
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      56
      960
    Aihe