Muovi keksittiin

Anonyymi

150 vuotta sitten Belgiassa ja se sai nimen bakelitti.

18

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan kyllä bakeliittiesineet vuosien takaa. Kovaa materiaalia. En olisi arvannut verrata sitä tämän päivän muoviin.

      Mkr.

    • Eikös jo ennemmin joku englantilainen keksinyt jonkun muovin.

    • Anonyymi

      alottajalle,,, sota-ajan jälkeen meilläpäin muovia sanottiin

      "kuttaperkki "

      • Anonyymi

        höh piti olla kuttaperkka sori,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höh piti olla kuttaperkka sori,

        Etsin Wikipediasta lisätietoa. Siellä sanottiin että kuttaperkka eli hienommasti guttaperkka on kumipuun kumista kehitetty tuote, jota voi muovata lämpimänä muotoonsa. Se on nykyisin jo jäänyt käytöstä, koska se haurastuu ajan kanssa, mutta hammaslääketiede voi sitä käyttää juurihoidoissa.
        Muistan minäkin lapsuudesta guttaperkkanuket.
        Bakeliitistakin löytyy netistä tietoa.

        Mkr.


    • Anonyymi

      Mäkin muistan kun se keksittiin.
      Istuin ja luin sanomia.

    • Anonyymi

      Kuttaperkka ja terrakotta. Semmoisia nimiä kummastelin pienenä ja sitten tuli tuppervaara :)

      • Mulla oli pienenä kuttaperkasta tehty nukke.


    • Anonyymi

      Tarkoittaako aloittaja ja muut kertoa, milloin keksittiin valmistaa öljystä muovia ?

      • Käsittääkseni öljy tuli muovinvalmistukseen paljon myöhemmin, kun mistä tässä on puhuttu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihmisen elimistöön kertyy pankkikortin verran viikossa, 52 vuodessa, 10 vuodessa 520 kpl, 70 vuotias on osittain muovia, sen mukaan ihminen on melkein ikuinen koska muovi ei oikein hajoa.

      Pertikki

    • Anonyymi

      Alunperin hurjimpina väitettiin, että mikromuovi "kertyy" elimistöön kunnes huomattiin ettei siitä ole mitään todisteita etteikö muovi kulkisi ulosteen mukana myös pois ja sanamuoto muutettiin "päätyy". Päätyy kuten ruokakin.
      https://yle.fi/uutiset/3-10827176

      • Muistan lukeneeni sellaista tutkimusta, että mikromuovi, ei pysty läpäisemään suolen seinämää, vaan poistuu ulosteen mukana.


      • Anonyymi

        Niin, onhan tuo lapsellinen väite kertyy. 6-kymppisellä ihmisellä olisi yli 3.000 luottokorttia elimistössä. Hah....

        Ja mikromuovia pidetään hirveänä, kun taas jotkut imppaa kehoonsa pehmeää muovia rintoihin eikä kukaan ole kuollut niihin.


    • Onkohan muovi miten terveellistä,

    • Anonyymi

      Jokaisen huushollista löytyy varmaan bakeliittia, jos ei muuta niin katkaisijat ja ennen useimmilla oli vanha, musta, bakeliittinen Ericksonin pöytäpuhelin.

      Art decon maineikkaina vuosina bakeliitti oli suosittu mm koruissa,
      radioissa ja valaisimissa ym . Sen ajan radiot olivat todella kauniita ja yksilöllisiä, joissa näkyi suunnittelijan luovuus. Nyt ne ovat keräilykappaleita.

      Art decoon erikoistuneita museoita on maailman metropoleissa ja joissakin
      isoissa museoissa on oma art deco-osastonsa,

      Muistaakseni bakeliittimuseo löytyy Brittein saarilta.

      Meillä art deco kaappi, jossa bakeliittivetimet.

      Kauniin ja vanhan perässä luuhaava isoäiti_

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe