Muovi keksittiin

Anonyymi

150 vuotta sitten Belgiassa ja se sai nimen bakelitti.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan kyllä bakeliittiesineet vuosien takaa. Kovaa materiaalia. En olisi arvannut verrata sitä tämän päivän muoviin.

      Mkr.

    • Eikös jo ennemmin joku englantilainen keksinyt jonkun muovin.

    • Anonyymi

      alottajalle,,, sota-ajan jälkeen meilläpäin muovia sanottiin

      "kuttaperkki "

      • Anonyymi

        höh piti olla kuttaperkka sori,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höh piti olla kuttaperkka sori,

        Etsin Wikipediasta lisätietoa. Siellä sanottiin että kuttaperkka eli hienommasti guttaperkka on kumipuun kumista kehitetty tuote, jota voi muovata lämpimänä muotoonsa. Se on nykyisin jo jäänyt käytöstä, koska se haurastuu ajan kanssa, mutta hammaslääketiede voi sitä käyttää juurihoidoissa.
        Muistan minäkin lapsuudesta guttaperkkanuket.
        Bakeliitistakin löytyy netistä tietoa.

        Mkr.


    • Anonyymi

      Mäkin muistan kun se keksittiin.
      Istuin ja luin sanomia.

    • Anonyymi

      Kuttaperkka ja terrakotta. Semmoisia nimiä kummastelin pienenä ja sitten tuli tuppervaara :)

      • Mulla oli pienenä kuttaperkasta tehty nukke.


    • Anonyymi

      Tarkoittaako aloittaja ja muut kertoa, milloin keksittiin valmistaa öljystä muovia ?

      • Käsittääkseni öljy tuli muovinvalmistukseen paljon myöhemmin, kun mistä tässä on puhuttu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihmisen elimistöön kertyy pankkikortin verran viikossa, 52 vuodessa, 10 vuodessa 520 kpl, 70 vuotias on osittain muovia, sen mukaan ihminen on melkein ikuinen koska muovi ei oikein hajoa.

      Pertikki

    • Anonyymi

      Alunperin hurjimpina väitettiin, että mikromuovi "kertyy" elimistöön kunnes huomattiin ettei siitä ole mitään todisteita etteikö muovi kulkisi ulosteen mukana myös pois ja sanamuoto muutettiin "päätyy". Päätyy kuten ruokakin.
      https://yle.fi/uutiset/3-10827176

      • Muistan lukeneeni sellaista tutkimusta, että mikromuovi, ei pysty läpäisemään suolen seinämää, vaan poistuu ulosteen mukana.


      • Anonyymi

        Niin, onhan tuo lapsellinen väite kertyy. 6-kymppisellä ihmisellä olisi yli 3.000 luottokorttia elimistössä. Hah....

        Ja mikromuovia pidetään hirveänä, kun taas jotkut imppaa kehoonsa pehmeää muovia rintoihin eikä kukaan ole kuollut niihin.


    • Onkohan muovi miten terveellistä,

    • Anonyymi

      Jokaisen huushollista löytyy varmaan bakeliittia, jos ei muuta niin katkaisijat ja ennen useimmilla oli vanha, musta, bakeliittinen Ericksonin pöytäpuhelin.

      Art decon maineikkaina vuosina bakeliitti oli suosittu mm koruissa,
      radioissa ja valaisimissa ym . Sen ajan radiot olivat todella kauniita ja yksilöllisiä, joissa näkyi suunnittelijan luovuus. Nyt ne ovat keräilykappaleita.

      Art decoon erikoistuneita museoita on maailman metropoleissa ja joissakin
      isoissa museoissa on oma art deco-osastonsa,

      Muistaakseni bakeliittimuseo löytyy Brittein saarilta.

      Meillä art deco kaappi, jossa bakeliittivetimet.

      Kauniin ja vanhan perässä luuhaava isoäiti_

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      128
      2074
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2054
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1393
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      75
      1307
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1264
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      90
      1028
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1013
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      973
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      56
      960
    Aihe