Kimin puhe

beataBarbara

Kun olen vanha ja sokea ja kuurokin vielä, niin en saa mitään selvää Räikkösen puheesta.
Mutta samoin nuorisokin mutisee huuliensa välistä jotain epämääräistä. Onko se ehkä ujoutta, kun pitää käsi suun edessä mumista?
Pitäisikö kouluun ottaa oppiaineeksi puhuminen ja esiintyminen?
Olisi harjoiteltava puhumaan kuuluvalla äänellä ja selvästi artikuloiden.

6

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seniori 1938

      tuo on totta että nyky ihmiset mumisee ja esim.käenpesässä menee aina osa puheista harakoille kun ei viitsi huudattaa telkkaa niin kovaa,että selvän sais.Mainokset kyllä huutaa kuin viimeistäpäivää.

      • Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,


      • beataBarbara kirjoitti:

        Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,

        Kylla tekniikalla saataisiin asia hoidettua mutta niin ei haluta tehda, kuullaaan mainostajaaa enemman kuin katselijaa.

        Riittaisikohan riittava maara valituksia Suomen tv:lle?


      • kun en ymmärrä
        beataBarbara kirjoitti:

        Äänitys Tv:ssä on todella merkillistä, jos puhe kuuluu normaalisti, niin musiikki ja mainokset räjähtää yhtäkkiä niin että kattoparrut hypähtää. Mikä siinä on ettei nykyajan tekniikalla niitä saada tasavoimakkuudelle, aina pitäisi istua kaukkari kädessä säätelemässä volyymejä. Radiossa samat sävelet.

        Käenpesässä ihana Anneli Sauli, hänen puheestaan kuulee sanan loputkin selkeästi.

        Musa pauhaa nuorisolla tuutintäydeltä, mutta puhe heillä on yhtä sipinää. Ehkä sitä kaikkea ei sitten tarvitse kuullakaan?
        luulen,

        Jos suomenkielisissä sarjoissa ei ole tekstitystä en katso ollenkaan.
        En siedä, että aparaattia pitää huudattaa täydellä volyymilla, mutta muuten saisi selvää sanoista.
        Olen tullut siihen tulokseen, että TV:n tarkoituskaan ei ole antaa puheen kuulua. Tekstitys pitää olla aina.

        Kautta aikain asia on ollut sama. Uutiset kuuluva, ajankohtaiset ohjelmat kuuluvat, kuulutukset kuluvat, mutta näytelmät ei.
        Ammattitaidon puutetta, katsojien ja kuulijoiden aliarvioimista, kuullun ymmärtämisen puutetta ja täydellistä välinpitämättömyyttä valituksiin.
        TV on ollut yli 50 v. mutta pulma on aina ollut sama. Eivät ne välitä, kunhan saavat tv-lupansa.


      • kun en ymmärrä kirjoitti:

        Jos suomenkielisissä sarjoissa ei ole tekstitystä en katso ollenkaan.
        En siedä, että aparaattia pitää huudattaa täydellä volyymilla, mutta muuten saisi selvää sanoista.
        Olen tullut siihen tulokseen, että TV:n tarkoituskaan ei ole antaa puheen kuulua. Tekstitys pitää olla aina.

        Kautta aikain asia on ollut sama. Uutiset kuuluva, ajankohtaiset ohjelmat kuuluvat, kuulutukset kuluvat, mutta näytelmät ei.
        Ammattitaidon puutetta, katsojien ja kuulijoiden aliarvioimista, kuullun ymmärtämisen puutetta ja täydellistä välinpitämättömyyttä valituksiin.
        TV on ollut yli 50 v. mutta pulma on aina ollut sama. Eivät ne välitä, kunhan saavat tv-lupansa.

        Onneksi ulkomaiset elokuvat eivät ole vielä dubattuja Suomessa. Pystyy pitämään vähän hiljemmällä ja lukemalla tekstit pysyy kärryillä. Dubbauskokeilu oli kerran ja se tuntui aivan hullulta. Jonkun värikkään näyttelijän ääni ja äänenpainot tuli monotonisella suomen kielellä. Huh, huh. Halusi kuulla alkuperäistä ääntä vaikka hiljempääkin.


    • Otontytär

      Kyllä kouluissa opetetaan puhumistakin. Kaikilla vaan ei ole kykyä/halua oppia kaikkea! Aika harvinainen henkilö lienee hän, joka kaiken opetetun on omaksunut ja soveltaa elämäänsä. Ehkä kyseisellä nuorella miehellä ei ole tarvetta tulla ymmärretyksi puhumansa kautta; riittää kun on painava kaasujalka ja nopeat refleksit.
      Joskus antiikin aikaan puhumisen selkeyttä harjoittelivat huutamalla pikku kiviä suussa kosken kanssa kilpaa! Pitäisiköhän Kiminkin??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      869
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      584
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      35
      532
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      85
      505
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe