Joulun juomat

Anonyymi

Nyt kun on joulun ruokapuoli käsitelty ja kinkku todettu joulupöydän kunkuksi, voisi jokainen kertoa joulun juomistaan. Minulle se oli ennen äidin tekemä kotikalja, mutta ei ole enää muita sen juojia, en itselle viitsi laittaa. Olisiko kaupassa jotain vastaavaa, oluen ystävä en ole. Viineistä en perusta, kalliita ja happamia.

30

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • Näitä ruoka-jankutuksia tulee vähän-väliä.
        Siispä siis minäkin.
        Onneksi minun ei tarvitse keksiä syömisiä päästäni.
        Kommenttini on myös moni-puolinen.
        Siinä on arki-ruoat, pyhä-ruoat, Joulu-ruoat, vaihtelu-ruoat.
        Erittäin moni-puolista ja terveellistä.
        Ja mikä parasta.
        Tietää tasan-tarkkaan mitä syö.
        Sekä kenen kätösillä safka on tehty.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        Näitä ruoka-jankutuksia tulee vähän-väliä.
        Siispä siis minäkin.
        Onneksi minun ei tarvitse keksiä syömisiä päästäni.
        Kommenttini on myös moni-puolinen.
        Siinä on arki-ruoat, pyhä-ruoat, Joulu-ruoat, vaihtelu-ruoat.
        Erittäin moni-puolista ja terveellistä.
        Ja mikä parasta.
        Tietää tasan-tarkkaan mitä syö.
        Sekä kenen kätösillä safka on tehty.

        H.

        "Onneksi minun ei tarvitse keksiä syömisiä päästäni."

        Onneksi ja onneksi. Kenen onneksi, ja mitä onnekasta siinä edes on, että vuodesta toiseen tyrkytät joka väliin tuota älytöntä listaasi?
        Aika onnettomalta sinä minusta vaikutat.

        Bessie


    • Minun ruokajuomani on vesi (ehkä puolikas C-vitamiini poretabletti antamaan makua) tai kevytpiimä.
      Jouluna lasillinen julmustia juhlan kunniaksi.

    • Anonyymi

      Noh, pieni rentoutuminen sallittaneen joulunpyhinä. Perhepiirissäni se sallitaan, tiedä sitten loukkaako se Pyhää Henkeä.

      Kotimaista sahtia aion hankkia joulujuomaksi. Sitä löytyy kotikyliltä.

      • Kauppias lähetti tilauksen yhteydessä 1 1/2 ltr pullon Coca Colaa joulujuomaksi, vieraani toivat 2 omenasiideriä Vanhan ajan marenkipussin kanssa kyljittäin.
        Itselläni on jouluna Mateus roseviini ruokajuomana, kotimainen luomumustikkaglögi viluisille hetkille, ja vierasvarana Ballantine whisky, josta voi tarjota Irish coffén.


    • Anonyymi

      Viinit happamia? Tarkoitatko kuivia? On myös puolikuivia, puolimakeita ja joitakin makeitakin enkä tarkoita vain jälkiruokaviinejä.

      • Cabaret Sauvingnon Santa Digna rosé 2019 on tosi hyvä ruokaviini, sitä oli tupareissa tarjolla hiljattain,. En vain muistanut kysyä sen nimeä silloin, kun hankin omat joulujuomat.


    • Omenaglögi, vesi ja punaviini ruokapöydässä, jouluolut. Snapseja pari lasillista per ruokailija, paitsi lapset, jotka saa julmustia. Kahvi.
      Olen joskus tehnyt eggnoggia tervetulodrinkiksi, mutta en taida viitsiä nyt. Tarjoiluvaunulta löytyy punaviiniä ja whiskyä, konjakkia ja rommia jos haluaa ottaa ruuan päälle jotain tuhdimpaa. Sherryä saa myös ja jotain jälkiruokalikööriä, mahdollisesti Frangelicoa (italialainen pähkinälikööri).

      • Anonyymi

        Melkoinen känni päällä jos kaikkia juomia ottaa, on teillä joulujuomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen känni päällä jos kaikkia juomia ottaa, on teillä joulujuomat.

        Onko sulla itsellä sellainen tyyli, että kaikki juodaan kerralla pois mitä talossa on ?
        Sivistyneillä ei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla itsellä sellainen tyyli, että kaikki juodaan kerralla pois mitä talossa on ?
        Sivistyneillä ei ole.

        Ei.
        Viiniä varaan pari-kolme pullollista seitsemää aikuista kohti, joulupöytään. Omenaglögiä n. 8 dl. Olutta juovat seurueen aikuiset miehet muutaman pullon illan kuluessa (aloitamme n. kl. 15:00 ja ajelemme kotiin puolenyön paikkeilla. Kuski ei nauti alkoholipitoisia juomia ollenkaan. Minä otan pari-kolme lasia viiniä, yhden snapsin ja yhden pikkumukin glögiä.
        Ei huolta, Viinavaunuun jää runsaasti juomia seuraaviin kertoihin kun suku tapaa.
        Ei meillä ole tapana mitään kaatokännejä ottaa jouluna eikä muulloinkaan. Mies on lähes absolutisti ja minäkin otan hyvin varovasti ja hyvin harvoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen känni päällä jos kaikkia juomia ottaa, on teillä joulujuomat.

        Ei kai teilläkään oteta baarikaappia tyhjäksi joka kerta kun vieraita tulee?
        Meillä on aina juomia kotona, laivalta tuodaan täydennystä, jos joku sortti alkaa loppumaan. Käytämme alkoholipitoisia juomia ainoastaan seurustelujuomana, olutta joskus saunan jälkeen yksi purkki.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei.
        Viiniä varaan pari-kolme pullollista seitsemää aikuista kohti, joulupöytään. Omenaglögiä n. 8 dl. Olutta juovat seurueen aikuiset miehet muutaman pullon illan kuluessa (aloitamme n. kl. 15:00 ja ajelemme kotiin puolenyön paikkeilla. Kuski ei nauti alkoholipitoisia juomia ollenkaan. Minä otan pari-kolme lasia viiniä, yhden snapsin ja yhden pikkumukin glögiä.
        Ei huolta, Viinavaunuun jää runsaasti juomia seuraaviin kertoihin kun suku tapaa.
        Ei meillä ole tapana mitään kaatokännejä ottaa jouluna eikä muulloinkaan. Mies on lähes absolutisti ja minäkin otan hyvin varovasti ja hyvin harvoin.

        Kyllä tuosta kännit tulee, kun juo muutaman ( 3-4 vai enemmänkin) oluen, pari (2-3) snapsia , muutaman viinin, glögiä ja niitä väkeviä vaunusta. Helposti tulee 10 annosta ja enemmänkin alkoholia. Ei ole fiksua kun lapsiakin on paikalla.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei kai teilläkään oteta baarikaappia tyhjäksi joka kerta kun vieraita tulee?
        Meillä on aina juomia kotona, laivalta tuodaan täydennystä, jos joku sortti alkaa loppumaan. Käytämme alkoholipitoisia juomia ainoastaan seurustelujuomana, olutta joskus saunan jälkeen yksi purkki.

        Outoa että teidän vieraat on kovia kännäämään, kun itse ette ota oikeestaan mitään, varsinkaan se sinun avomies. Minusta olis ikävä jos vieraat jois paljon omia aikojaan ja kyllä se käytöskin muuttuu noin monen viina.annoksen jälkeen. Olutkin on alkoholia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen känni päällä jos kaikkia juomia ottaa, on teillä joulujuomat.

        Ja lapset siinä seassa, kun aikuiset kännää.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ja lapset siinä seassa, kun aikuiset kännää.

        Ei paloma ja leko kännää, ne vieraat sitä tekee. Tuli samalla opetusta palomalta, että kärryssä pitää olla joka sortin viinaa ja luetella ne suomipalstalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei paloma ja leko kännää, ne vieraat sitä tekee. Tuli samalla opetusta palomalta, että kärryssä pitää olla joka sortin viinaa ja luetella ne suomipalstalle.

        Paloma:
        """Käytämme alkoholipitoisia juomia ainoastaan seurustelujuomana,"""

        No joo, pitäähän vieraitten kanssa pystyä seurustelemaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Paloma:
        """Käytämme alkoholipitoisia juomia ainoastaan seurustelujuomana,"""

        No joo, pitäähän vieraitten kanssa pystyä seurustelemaan.

        Pitäähän olla kymmeniä juomia, kun on kymmeniä ruokiakin tarjolla palomalla. Onkohan ruuat kuitenkin pahoja, kun joku kaipaa tuhtia paukkua vaunusta heti ruuan jälkeen. Onko ruotsalaisissa kodeissa viinavaunut, minä olen nähny vain lentokoneessa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän olla kymmeniä juomia, kun on kymmeniä ruokiakin tarjolla palomalla. Onkohan ruuat kuitenkin pahoja, kun joku kaipaa tuhtia paukkua vaunusta heti ruuan jälkeen. Onko ruotsalaisissa kodeissa viinavaunut, minä olen nähny vain lentokoneessa.?

        Me syömme varsinaisen jouluaterian tyttären luona, jonne tulee myös perhettä hänen miehensä puolelta joten ruokailijoita saattaa olla pitkälti toistakymmentä, etenkin jos hänen velipuolensakin ovat mukana. Meillä on ollut perinteenä pitää nyyttikestit; minä tuon yleensä lohta, karjalanpaistia, laatikoita ja mahdollisesti karjalanpiirakoita ja munavoita. Yhteensä pöydässä voi hyvinkin olla yli kymmenen ruokalajia, laskematta jälkiruokia ja juomia.
        Tarjoiluvaunu on meillä kotona joulujen välipäivänä, kun perhe kokoontuu yhteiselle joulupäivälliselle. Ruokaa on silloin huomattavasti vähemmän, mutta aina kinkku, lohi, salaatti ja hedelmäsalaatti keitettyjen perunoiden, sillin ja laatikoiden lisäksi. Tarjoiluvaunu on meillä kotona ja siellä pidän aina valinnan varaa, valkoviini ja olut punssiverannalla tai kellarissa, mutta siitä tarjotaan vain lasillinen illan loppuvaiheessa, ennen nukkumaanmenoa. Juopuneiden kanssa ei ole mukavaa seurustella ja eipä meillä ole varmaan mitään kännäämistä koskaan harrastettu
        (Paloma joka joutuu skippaamaan Frangelicon kun se olisi pitänyt tilata.)


      • Tellukka
        Anonyymi kirjoitti:

        Me syömme varsinaisen jouluaterian tyttären luona, jonne tulee myös perhettä hänen miehensä puolelta joten ruokailijoita saattaa olla pitkälti toistakymmentä, etenkin jos hänen velipuolensakin ovat mukana. Meillä on ollut perinteenä pitää nyyttikestit; minä tuon yleensä lohta, karjalanpaistia, laatikoita ja mahdollisesti karjalanpiirakoita ja munavoita. Yhteensä pöydässä voi hyvinkin olla yli kymmenen ruokalajia, laskematta jälkiruokia ja juomia.
        Tarjoiluvaunu on meillä kotona joulujen välipäivänä, kun perhe kokoontuu yhteiselle joulupäivälliselle. Ruokaa on silloin huomattavasti vähemmän, mutta aina kinkku, lohi, salaatti ja hedelmäsalaatti keitettyjen perunoiden, sillin ja laatikoiden lisäksi. Tarjoiluvaunu on meillä kotona ja siellä pidän aina valinnan varaa, valkoviini ja olut punssiverannalla tai kellarissa, mutta siitä tarjotaan vain lasillinen illan loppuvaiheessa, ennen nukkumaanmenoa. Juopuneiden kanssa ei ole mukavaa seurustella ja eipä meillä ole varmaan mitään kännäämistä koskaan harrastettu
        (Paloma joka joutuu skippaamaan Frangelicon kun se olisi pitänyt tilata.)

        Ei teillä kännätä.
        Teillä vain juodaan alkoholijuomia.


    • Anonyymi

      Kylläpä on paljon fiiniä väkeä täällä - viinejä vain ryypiskellään.

      Itse olen kotimaisen kulttuurin kannalla - suomalaisesta ohrasta jalostettua juomaa sen pitää olla.

    • Anonyymi

      Koskenkorva viinaa sen olla pitää.Olen varannut Jouluksi 5 pulloa sitä ja aion olla umpikännissä koko hiton Joulun.

    • Anonyymi

      Suurin piirtein muut menevät mutta grapan suhteen olen hieman varovainen. Olen itse valmistanut aikanaan paremman makuista pontikkaa kuin maistamani grapat. Tosin halvemmasta päästä.

      • Anonyymi

        Nykyisin tyydymme kotikaljaan ja veteen, mutta nuorempana meni illan mittaan kaikkea mahdollista.
        Jouluyönä kuppia kallistellessa vuoltiin kinkusta kunnon siivuja huikopaloiksi.


      • Anonyymi

        Grappa on kyllä pahaa, menisi alas jonkun lisäveden kera enintään kovassa krapulassa, miltei hätätilassa...Nyt aion joulun seutuun varata myös jotain samoin hieman itselle harvemmin osuvaa, saattaa olla giniä. Ja sitten tietysti kossut ja vähän vahvoja saunaoluita ja niin se joulu joutuu jo taas tulemaan...


    • Anonyymi

      Tuo julmust kuulostaa hyvältä . Saakohan sitä Suomesta ja millä nimellä ?

      Aloittaja


    • Anonyymi

      Raikasta hanavettä, johon puristan joukkoon sitruunamehua vähän happamuutta antamaan.

    • Anonyymi

      Eipä ole koskaan tullut läträttyä minkäänlaisten alkoholien kanssa jouluna, sitruunasooda ja kotikalja ja vesi ovat olleet lapsesta saakka joulujuomina.

      Sinappia kun valmistan niin siihen, noin puolen litran satsiin laitan kaksi ruokalusikallista konjakkia.

      Kol kot

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe