Mitä voin tehdä, jos jään kodittomaksi?

Anonyymi

En tiedä lainkaan, mistä aloittaisin. Minulla ei myöskään ole kykyä toimia tai keskustella ihmisten kanssa. Olen 19-vuotias. Opiskelen vielä (iltalukiossa). Minun on vaikea saada asioita aikaiseksi. Minulta löytyy rahaa, joten ruuasta ei ainakaan hetkeen olisi puutetta. En tiedä, miten yhteiskunta kykenisi tukemaan minua. Voinko vain mennä koputtamaan vieraiden ihmisten ovelle ja kysymään, että voinko tulla sinne? Itseäni en rupea myymään.

3

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos joku vieras ihminen koputtaisi ovellesi ja pyytäisi saada asettua taloksi, niin suostuisitko?

      Miksi pelkäät kodittomaksi jäämistä ja etkö tunne ketään aikuisia, jotka voisivat neuvoa sinua? Perhe? Sukulaiset?

      Jonkinlainen tukihenkilö voisi tehdä sinulle hyvää. Monien kuntien sosiaalitoimet järjestää sellaisia myös yli 18-vuotiaille.

      • Anonyymi

        Tuo on vaikea kysymys. On niin monenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat valmiita auttamaan kodittomia ja jotkut eivät. Kaikki eivät toimisi samalla tavalla samassa tilanteessa.

        Perhe on rikkinäinen. Ehkä siskoni saattaisi ottaa asumaan ainakin joksikin aikaa. Ei minulla kuitenkaan vielä ole hätää. Mietin enemmänkin tulevaisuuttani, sillä silloin on pärjättävä yhä enemmän ja enemmän omillaan. Ammatti on hankittava jne.

        En tiedä tukihenkilöstä tällä hetkellä vielä mitään. Psykologit ja tetapeutit eivät ole minulle olleet mitenkään hyödyksi. Toivottavasti tukihenkilö ei ole sellainen.

        Jos joudun kodittomaksi, voinko mennä vaikka jonnekin Kelaan ja sanoa, että olen koditon. Täytyykö olla henkilökortteja tai vastaavia? Mitä jos minulla ei ole mitään kortteja? Sivuutetaanko avunpyyntöni silloin? Entä jos minulla ei olisi mahdollisuutta päästä internettiin ja tuen saaminen vaatisi internettiä? Usein tukea saa vain silloin, kun tekee töitä. En tiedä, mitä töitä voisin tehdä. Minulla on paljon sosiaalusia ongelmia. Työhaadtattrluihin tuskin uskaltaisin mennä. Se, ettei uskalla mennä työhaastatteluun ei varmanakaan ole syy sille, että saisin yhtään minkäänlaista tukea. Tuskin pystyn todistamaan sosiaalisia pelkojani muille. Varmaankin lähes jokainen työ vaatii jonkinlaista työhaastattelua. Minusta ei siis ole työntekijäksi eikä sen takia eläjäksi. Ehkä elämääni tuettaisiin, jos olisin vaikeasti vammainen, mutten mitenkään pysty todistamaan muille, etten kykene kummoiseen kommunikointiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vaikea kysymys. On niin monenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat valmiita auttamaan kodittomia ja jotkut eivät. Kaikki eivät toimisi samalla tavalla samassa tilanteessa.

        Perhe on rikkinäinen. Ehkä siskoni saattaisi ottaa asumaan ainakin joksikin aikaa. Ei minulla kuitenkaan vielä ole hätää. Mietin enemmänkin tulevaisuuttani, sillä silloin on pärjättävä yhä enemmän ja enemmän omillaan. Ammatti on hankittava jne.

        En tiedä tukihenkilöstä tällä hetkellä vielä mitään. Psykologit ja tetapeutit eivät ole minulle olleet mitenkään hyödyksi. Toivottavasti tukihenkilö ei ole sellainen.

        Jos joudun kodittomaksi, voinko mennä vaikka jonnekin Kelaan ja sanoa, että olen koditon. Täytyykö olla henkilökortteja tai vastaavia? Mitä jos minulla ei ole mitään kortteja? Sivuutetaanko avunpyyntöni silloin? Entä jos minulla ei olisi mahdollisuutta päästä internettiin ja tuen saaminen vaatisi internettiä? Usein tukea saa vain silloin, kun tekee töitä. En tiedä, mitä töitä voisin tehdä. Minulla on paljon sosiaalusia ongelmia. Työhaadtattrluihin tuskin uskaltaisin mennä. Se, ettei uskalla mennä työhaastatteluun ei varmanakaan ole syy sille, että saisin yhtään minkäänlaista tukea. Tuskin pystyn todistamaan sosiaalisia pelkojani muille. Varmaankin lähes jokainen työ vaatii jonkinlaista työhaastattelua. Minusta ei siis ole työntekijäksi eikä sen takia eläjäksi. Ehkä elämääni tuettaisiin, jos olisin vaikeasti vammainen, mutten mitenkään pysty todistamaan muille, etten kykene kummoiseen kommunikointiin.

        Tukihenkilö ei ole psykologi eikä terapeutti, vaan ihan tavallinen "tavis", eli järkevä aikuinen, joka auttaa ja tukee arkielämässä ja itsenäisen elämän opettelussa. Kuulostaa, että saattaisit hyötyä sellaisesta ihmisestä, koska kyselet täällä sellaisia asioita, joita esimerkiksi perheesi pitäisi - ja olisi jo pitänyt - pystyä sinulle opettamaan.

        Ja kyllä, tarvitset henkilöllisyystodistuksen asioidesi hoitamiseen ja se kannattaa hankkia nyt. Katso poliisin nettisivulta ohjeet.

        Ja sinne Kelaan pitää mennä jo ennen kuin joudut asunnottomaksi. Jos muutto on edessä, niin sinun pitää etsiä itsellesi asuntoa ennen sitä ja hakea sitten asumistukea jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe