Mitä voin tehdä, jos jään kodittomaksi?

Anonyymi

En tiedä lainkaan, mistä aloittaisin. Minulla ei myöskään ole kykyä toimia tai keskustella ihmisten kanssa. Olen 19-vuotias. Opiskelen vielä (iltalukiossa). Minun on vaikea saada asioita aikaiseksi. Minulta löytyy rahaa, joten ruuasta ei ainakaan hetkeen olisi puutetta. En tiedä, miten yhteiskunta kykenisi tukemaan minua. Voinko vain mennä koputtamaan vieraiden ihmisten ovelle ja kysymään, että voinko tulla sinne? Itseäni en rupea myymään.

3

125

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos joku vieras ihminen koputtaisi ovellesi ja pyytäisi saada asettua taloksi, niin suostuisitko?

Miksi pelkäät kodittomaksi jäämistä ja etkö tunne ketään aikuisia, jotka voisivat neuvoa sinua? Perhe? Sukulaiset?

Jonkinlainen tukihenkilö voisi tehdä sinulle hyvää. Monien kuntien sosiaalitoimet järjestää sellaisia myös yli 18-vuotiaille.

• Anonyymi

Tuo on vaikea kysymys. On niin monenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat valmiita auttamaan kodittomia ja jotkut eivät. Kaikki eivät toimisi samalla tavalla samassa tilanteessa.

Perhe on rikkinäinen. Ehkä siskoni saattaisi ottaa asumaan ainakin joksikin aikaa. Ei minulla kuitenkaan vielä ole hätää. Mietin enemmänkin tulevaisuuttani, sillä silloin on pärjättävä yhä enemmän ja enemmän omillaan. Ammatti on hankittava jne.

En tiedä tukihenkilöstä tällä hetkellä vielä mitään. Psykologit ja tetapeutit eivät ole minulle olleet mitenkään hyödyksi. Toivottavasti tukihenkilö ei ole sellainen.

Jos joudun kodittomaksi, voinko mennä vaikka jonnekin Kelaan ja sanoa, että olen koditon. Täytyykö olla henkilökortteja tai vastaavia? Mitä jos minulla ei ole mitään kortteja? Sivuutetaanko avunpyyntöni silloin? Entä jos minulla ei olisi mahdollisuutta päästä internettiin ja tuen saaminen vaatisi internettiä? Usein tukea saa vain silloin, kun tekee töitä. En tiedä, mitä töitä voisin tehdä. Minulla on paljon sosiaalusia ongelmia. Työhaadtattrluihin tuskin uskaltaisin mennä. Se, ettei uskalla mennä työhaastatteluun ei varmanakaan ole syy sille, että saisin yhtään minkäänlaista tukea. Tuskin pystyn todistamaan sosiaalisia pelkojani muille. Varmaankin lähes jokainen työ vaatii jonkinlaista työhaastattelua. Minusta ei siis ole työntekijäksi eikä sen takia eläjäksi. Ehkä elämääni tuettaisiin, jos olisin vaikeasti vammainen, mutten mitenkään pysty todistamaan muille, etten kykene kummoiseen kommunikointiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on vaikea kysymys. On niin monenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat valmiita auttamaan kodittomia ja jotkut eivät. Kaikki eivät toimisi samalla tavalla samassa tilanteessa.

Perhe on rikkinäinen. Ehkä siskoni saattaisi ottaa asumaan ainakin joksikin aikaa. Ei minulla kuitenkaan vielä ole hätää. Mietin enemmänkin tulevaisuuttani, sillä silloin on pärjättävä yhä enemmän ja enemmän omillaan. Ammatti on hankittava jne.

En tiedä tukihenkilöstä tällä hetkellä vielä mitään. Psykologit ja tetapeutit eivät ole minulle olleet mitenkään hyödyksi. Toivottavasti tukihenkilö ei ole sellainen.

Jos joudun kodittomaksi, voinko mennä vaikka jonnekin Kelaan ja sanoa, että olen koditon. Täytyykö olla henkilökortteja tai vastaavia? Mitä jos minulla ei ole mitään kortteja? Sivuutetaanko avunpyyntöni silloin? Entä jos minulla ei olisi mahdollisuutta päästä internettiin ja tuen saaminen vaatisi internettiä? Usein tukea saa vain silloin, kun tekee töitä. En tiedä, mitä töitä voisin tehdä. Minulla on paljon sosiaalusia ongelmia. Työhaadtattrluihin tuskin uskaltaisin mennä. Se, ettei uskalla mennä työhaastatteluun ei varmanakaan ole syy sille, että saisin yhtään minkäänlaista tukea. Tuskin pystyn todistamaan sosiaalisia pelkojani muille. Varmaankin lähes jokainen työ vaatii jonkinlaista työhaastattelua. Minusta ei siis ole työntekijäksi eikä sen takia eläjäksi. Ehkä elämääni tuettaisiin, jos olisin vaikeasti vammainen, mutten mitenkään pysty todistamaan muille, etten kykene kummoiseen kommunikointiin.

Tukihenkilö ei ole psykologi eikä terapeutti, vaan ihan tavallinen "tavis", eli järkevä aikuinen, joka auttaa ja tukee arkielämässä ja itsenäisen elämän opettelussa. Kuulostaa, että saattaisit hyötyä sellaisesta ihmisestä, koska kyselet täällä sellaisia asioita, joita esimerkiksi perheesi pitäisi - ja olisi jo pitänyt - pystyä sinulle opettamaan.

Ja kyllä, tarvitset henkilöllisyystodistuksen asioidesi hoitamiseen ja se kannattaa hankkia nyt. Katso poliisin nettisivulta ohjeet.

Ja sinne Kelaan pitää mennä jo ennen kuin joudut asunnottomaksi. Jos muutto on edessä, niin sinun pitää etsiä itsellesi asuntoa ennen sitä ja hakea sitten asumistukea jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3594
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      442
      3197
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      29
      2885
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1947
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1537
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1390
    7. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      128
      1380
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      110
      1320
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1163
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      34
      1039
    Aihe