Onko tietoa, paljonko on hintaero mansardi- ja tavallisella harjakatolla? Eli jos rakennamme 165-neliöisen 1½-kerroksisen puutalon. Jos harjakatollinen talo on tullut maksamaan valmiina x euroa, mitenkä sitten mansardilla? Ja mistä kustannusero muodostuu?
Mansardikatto
6
5207
Vastaukset
- jarkko
15 % katon hinnasta, ei siis koko talon. Jos esim tavallinen katto maksaa 15.000 € (kaikkine kattotuoleineen, villoineen, aluskatteineen, tiileineen, räystäineen, syöksytorvineen ym ym), niin pari tonnia lisää mansardikatolle. Hintaero on lähinnä työtä. Vie enemmän aikaa. Jos katto on pieni, ero on suhteellisesti suurempi. Tuo on niin pieni summa että se hukkuu kokonaiskustannusten pyöristyksiin.
- Linne
Mekin mietimme tuota mansardi-ratkaisua. Toisaalta kyseessähän ei ole enää sama 165-neliöinen talo, jos se mansardina toteutetaan? Ainakin näin maalaisjärjen mukaan neliöt kasvavat samalla, kun korkeampaa tilaa tulee lisää sivuille. Silloinhan myös kustannukset nousevat, olettaen tietenkin että alakerran pohjapiirustus pysyy samana.
Mansardissa kiinnostaa tuon lisätilan lisäksi myös se, että seinää olisi helppo jatkaa molemmilla pitkillä sivuilla tietyssä kohdassa katon taitekohtaan asti. Näin saisi ikkunoita yläkertaan muuallekin kuin päätyihin, eikä tarvitsisi tehdä harjakattoon aikaavievää poikkiharjaista kattolyhtyä. Tietääkö kukaan näiden kustannuksista?
Kuitenkin on hyvä tietää tuo noin 15% korotus katon hintaan, sehän ei tosiaan ole juuri mitään tulevassa konkurssissa.. ;)- koska
15 % menee jo lisääntyviin materiaakuluihin, eikä riitäkään, minä veikkaisin lähes 50 %, tuleehan siihen otsalautojakin enemmän yms.
- Deffe
koska kirjoitti:
15 % menee jo lisääntyviin materiaakuluihin, eikä riitäkään, minä veikkaisin lähes 50 %, tuleehan siihen otsalautojakin enemmän yms.
Mikäli ei ole pohjaa josta keskustellaan, siinä kun ei yleensä riitä "pelkät" mansardikattotuolit. Nyt jo on lisää tullut kattolyhtyjä yms. Eli on siis pyydettävä talokohtaisesti hinta mansardille ja harjakattoiselle. Lisäksi viellä harjakattoista taloa voidaan toimittaa kehäkättotuoleilla ja elementtirakenteisina jolloin niidenkin hinnat poikkeavat huomattavasti toisistaan. Mutta niinhän nämä keskustelut menevät, rakentaminen on helppoa ja yksinkertaista ;D Ja silloinhan sen hinnoittelukin pitää olla helppoa.
- Linne
Deffe kirjoitti:
Mikäli ei ole pohjaa josta keskustellaan, siinä kun ei yleensä riitä "pelkät" mansardikattotuolit. Nyt jo on lisää tullut kattolyhtyjä yms. Eli on siis pyydettävä talokohtaisesti hinta mansardille ja harjakattoiselle. Lisäksi viellä harjakattoista taloa voidaan toimittaa kehäkättotuoleilla ja elementtirakenteisina jolloin niidenkin hinnat poikkeavat huomattavasti toisistaan. Mutta niinhän nämä keskustelut menevät, rakentaminen on helppoa ja yksinkertaista ;D Ja silloinhan sen hinnoittelukin pitää olla helppoa.
Meillä talo suunnitellaan ja tehdään itse. Hankalaa on siis pyytää tarjousta keneltäkään, toki sitten kun konsultoidaan rakennesuunnittelijaa ja muita ammattilaisia, kysytään myös erilaisia hinta-arvioita. Pohja pysyisi samana, tulee yläkertaan sitten kehä- tai mansardiristikot.
Mittailin tuossa suurpiirteisesti mansardien ja normaalien harjakattojen pinta-ala- ja pituuseroja, ja eipä niillä näytä samaan taloon kovin paljon eroa olevan. Eli kattopinta-ala ei näyttäisi suinkaan kasvavan mansardissa esimerkiksi puolella (15% voi olla lähellä), eikä myöskään räystäs- tai otsalautojen menekki.
Ymmärrän kyllä, että hinta-arvioita on erittäin vaikeaa tehdä. Ikävä kyllä ne ovat kuitenkin asioita, jotka askarruttavat eniten, ja vaikuttavat päätöksiin suuresti. Siksi välillä varmasti tuntuu, että täällä kysellään tyhmiä, mutta sitä vartenhan nämä palstat ovat. Minua mietityttää tällä hetkellä esimerkiksi juuri se, kumpi olisi taloudellisesti järkevämpää, tehdä harjakattoinen talo ja siihen kaksi poikkiharjaista kattolyhtyä, vaiko mansardi ja jatkaa seinää katon taitteeseen asti (jolloin myös kattopinta-ala pienenisi jonkin verran.). Tähän varmaan ei kukaan voi vastata suoraan, mutta voihan jollakin olla samantapaisia omakohtaisia kokemuksia, tai pelkästään mielipiteitä mikä on kannattavaa ja mikä ei. - vasta rakentanut
Linne kirjoitti:
Meillä talo suunnitellaan ja tehdään itse. Hankalaa on siis pyytää tarjousta keneltäkään, toki sitten kun konsultoidaan rakennesuunnittelijaa ja muita ammattilaisia, kysytään myös erilaisia hinta-arvioita. Pohja pysyisi samana, tulee yläkertaan sitten kehä- tai mansardiristikot.
Mittailin tuossa suurpiirteisesti mansardien ja normaalien harjakattojen pinta-ala- ja pituuseroja, ja eipä niillä näytä samaan taloon kovin paljon eroa olevan. Eli kattopinta-ala ei näyttäisi suinkaan kasvavan mansardissa esimerkiksi puolella (15% voi olla lähellä), eikä myöskään räystäs- tai otsalautojen menekki.
Ymmärrän kyllä, että hinta-arvioita on erittäin vaikeaa tehdä. Ikävä kyllä ne ovat kuitenkin asioita, jotka askarruttavat eniten, ja vaikuttavat päätöksiin suuresti. Siksi välillä varmasti tuntuu, että täällä kysellään tyhmiä, mutta sitä vartenhan nämä palstat ovat. Minua mietityttää tällä hetkellä esimerkiksi juuri se, kumpi olisi taloudellisesti järkevämpää, tehdä harjakattoinen talo ja siihen kaksi poikkiharjaista kattolyhtyä, vaiko mansardi ja jatkaa seinää katon taitteeseen asti (jolloin myös kattopinta-ala pienenisi jonkin verran.). Tähän varmaan ei kukaan voi vastata suoraan, mutta voihan jollakin olla samantapaisia omakohtaisia kokemuksia, tai pelkästään mielipiteitä mikä on kannattavaa ja mikä ei.Pieni on lopullinen kustannus tässä konkurssissa oli se mansardi eli tavallinen.
Meillä on mansardi, nyt kuukausi asuttu, pihat vielä puuttuu.
Teimme molemmille lappeille kaksi lyhtyä, eli jatkoimme ylälapetta näiden kohdalla. Mielestämme erittäin hyvä ratkaisu, tulee ristivalo yläkerran makkareihin.
Yläkerran huoneet todella tilavia, ei lyö missään päätä kattoon.
Mansardilla koko yläkerta tulee käytettyä hyödyksi, seinustoille jäi tyhjää tilaa n.40 cm ja matalin kohta seinänvieressä yläkerrassa on 157 cm.
Erittäin suuri työmaa oli yläkerran eristäminen, tuulensuojaa kun pitää laittaa myös "alalappeen" alueellekin.
Työ oli kova, mutta työ tekijänsä palkitsee.
En vaihtasi katto tyyppiä mistään hinnasta harjakatton.
Mielestäni pieni kustannus.
Mansardi on kalliin näköinen, mutta ei hintainen.
Ja puhun omasta kokemuksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195