Parhaat nettisivut/-kurssit suomen kielen oppimiseen?

Anonyymi

Heippa!

Mietitään muuttoa Suomeen ehkä joskus vuoden päästä. Minä olen asunut ulkomailla 8 vuotta. Siippa ei ole ikinä asunut Suomessa eikä osaa suomea. Pieni lapsemme (3v) osaa vähän suomea. Tarvisin nyt vinkkejä tai linkkejä, miten tuo siippa voisi oppia suomea netin avulla. Myös lapselle sopivat pelit, videot tai lasten nettisivut olisi tarpeen.

4

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AIKUISILLE:

      1. YLE:n nettisivuilla on materiaalia, mutta tänne ei kai voi niitä suoraan linkittää. Googlaa YLE ja "suomen kielen alkeet".

      2. Katso netistä sivustoa infofinland.fi. Siellä on paljon linkkejä "Suomen kieltä internetissä" -otsikon takana.

      3. WordDive:n nettikielikursseja on kehuttu. Niitä voi testata ilmaiseksi. Googlaamalla löytyy muitakin nettikielikursseja ja yleensä niihin voi tutustua ilmaiseksi.

      LAPSELLE:

      1. Näkyykö teillä YLE:n Areena tai Arkisto? Jos näkyy, voit etsiä sieltä sopivaa materiaalia. Siellä on sekä aikuisille sopivia suomen kielen opetusohjelmia että lapselle sopivia ohjelmia.

      2. Onko sinulla Suomessa joku sukulainen, ystävä tms., joka voisi hankkia lapselle sopivaa materiaalia halvalla esim. kirpparilta? Tarkoitan kirjoja, dvd-elokuvia, pelejä, lastenmusiikkia yms. Aika paljon kaikenlaista löytyy YouTubestakin.

      3. Ulkomaisia lasten kirjoja kun voi ns. lukea suomeksi varsinkin pienimpien lasten kirjoja, joissa ei ole paljon tekstiä. Eli voit kääntää kieltä ns. vauhdissa tai voit kääntää tekstin etukäteen ja vaikka teipata suomenkieliset tekstit vieraskielisten päälle. Pikkulasten kirjoissa on myös paljon kuvia, joista kannattaa keskustella suomeksi. Myös monia pikkulasten pelejä (esim. muistipeli, nuppipalapelit, Kimble) voi pelata yhdessä suomen kieltä puhuen.

      4. Löytyykö nykyisen asuinpaikkanne alueelta Suomi-koulua?

      5. Muistathan puhua lapselle suomen kieltä mahdollisimman paljon? Aika pienetkin lapset voivat jo vanhemman avustuksella puhua mm. videopuheluita esimerkiksi isovanhempien tai muiden suomenkielisten läheisten kanssa.

    • Anonyymi

      Se ratkaisee minkä maalainen siippasi on. Koska esim. kansalaisopistot ovat paikkoja joissa opiskellaan eri asioita ja riippuen siitä mistä maasta tulee, niin sielä tehdään eri asioita. On helpointa oppia kieli työn kautta kun tietää oman sanaston ja voi vaihtaan sen uuden maan kieleen.

      Samalla tavalla opiskelin aikoinaan ulkomailla asuessani omat kieleni. Oma sanasto englannin kanssa oli tukenani ja siitä sitten oppi nopeasti "vaihtoehtoisen sanasto".

      Suomalaisena kaikki tiesivät että minä tiedän paljon puusta ja puukoista ja kyselivät paljon niistä asioita. Myös erilaiset työstötekniikat kiinnostivat heitä. Samoin Linux tunnettiin joa maailmalla ja siksi sen kautta sai laajennettua sanavarastoa todella nopeasti. Nokian puhelimet olivat myös yksi kansainvölisen sanaston oppimisen peruslähtökohtia.

      Joten sanoisin että ihan työn/tekemisen kautta. Oma ammatti ratkaisee paljon. Itse esim. tilasin eräästä italaialaiselta kaveilta kaapin vetolokeroilla. Hän teki sen kansalaisopistossa ja siinä minä opin italiaa ja hän suomea. Molemmat voitti. Minä sain kaapin ja hän rahaa.

    • Anonyymi

      Mun mies kokeili jotain nettikielikurssia. Ongelma oli, ettei hän jaksanut sitä säännöllisesti käyttää. Hän sanoikin, että kyllä se varmaan hyvä kurssi olisi ollut, muttei hän jaksanut sillä tavalla kieltä opetella. Me tehtiin sitten niin, että hän alkoi harjoitella suomen kieltä minun kanssa. Kirjoitin hänelle sanalappuja, joissa oli toisella puolella sana suomeksi ja toisella puolella englanniksi (miehen äidinkieli). Aika nopeasti hän oppi lukemaan ja lausumaan suomenkielisiä sanoja sillä tavalla, että niistä sai selvää. Niitä sanalappuja hän sitten treenasi ja yhdessäkin niillä "pelattiin" iltaisin. Kiinnitin sanalappuja myös pitkin kotia: ovi, seinä, ikkuna, jääkaappi, tuoli, ovikello, lukko, kaappi, peili, avain, valkoinen, punainen, musta, ruskea, harmaa jne. Parin kuukauden päästä mies osasi jo satoja sanoja suomeksi. Lisäksi hän osasi siinä vaiheessa jo aika paljon erilaisia fraaseja. Vasta siinä vaiheessa hän innostui nettikursseista ja alkoi niiden avulla opiskella myös kielioppia. Kun muutettiin Suomeen, hän oppi yllättävän hyvin ja nopeasti suomea. Siinä vaiheessa hänen motivaatio oli jo kunnolla herännyt ja tietenkin tuntui kivalta, kun sai ihmisiltä hyvää palautetta. Muuton yhteydessä tuli melkoinen kulttuurishokki. Siinä vaiheessa kieliopintojen aloittaminen olisi saattanut olla ylivoimaista. Olin iloinen, että Suomen kielen opiskelun pahin vaihe eli alkuun pääseminen oli siinä vaiheessa jo ylitetty.

    • Anonyymi

      Tuota, se vähän riippuu mikä on pohjakieli. Eri kielialueilla erilasiset opetusmetodit toimivat parhaiten. Voihan sen tietty ottaa niinkin että avaa sanakirjan ja opettelee sana kerrallaan. Tai aloittaa siitä maailman tyhmimmästä lauseesta:"Hei, minun nimeni on xxx, mikä sinun nimesi on".

      Kielen oppiminen lähtee liikkeelle kohdemaan kansalaisen jokapäiväisistä lauseista ja lauseenparsista. Ne kun oppii suomeksi niin loput lauserakenteet jne. tulevat vähän niinkuin kaupan päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe