Missä testamentin voi tehdä, että se on lainmukainen?
Minulla on neljä lasta ja yksi heistä on syntynyt nuorena avioliiton ulkopuolella. Valitettavasti emme ole olleet koskaan missään yhteyksissä erinäisistä syistä. Teen testamentin ja haluan jättää hänet pois. Miten se onnistuu?
Testamentin teko
8
179
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se onnistu, sillä rintaperillisellä on aina oikeus lakiosaansa. Vain erittäin painavista syistä hänet voidaan syrjäyttää.
Testamentti voidaan laatia missä tahansa, mutta jos varman päälle haluat toimia, niin otat yhteyttä esimerkiksi oikeusaputoimistoon, tai asianajotoimistoon.- Anonyymi
Täytyy kääntyä ammattilaisten puoleen...
- Anonyymi
"Minulla on neljä lasta ja yksi heistä on syntynyt nuorena"
Haluat siis suosia vanhoina syntyneitä kolmea muuta lastasi. Se on mahdollista testamentilla, mutta nuorena syntynytkin on testamentista huolimatta oikeutettu lakiosaan, mikä tapauksessasi on 1/8 osa jäämistöstäsi.
Testamentin voit teettää lakitoimistossa tai pankissa. Kysele ensin hintoja, ettet ylläty. - Anonyymi
Onko lapsi tunnustettu kun kerta on avioliiton ulkopuolella syntynyt?
- Anonyymi
Jos kysyjä on lapsen äiti, niin ei sillä ole merkitystä.
- Anonyymi
Voit tehdä testamentin jossa määräät edunsaajat kuten haluat, kunhan se on tehty perintökaaressa määrätyssä muodossa perintösi tullaan jakamaan sen mukaan.
Poikkeuksena edelliseen on että virallisella lapsellasi on oikeus vaatia lakiosansa sinun jälkeen. Tämän tehdäkseen hänen tulee vaatia sitä, sen jälkeen kun testamentti on annettu hänelle tiedoksi. Vaatimuksen esittämisen jälkeen hän on oikeutettu saamaan summan joka vastaisi puolta hänen perintöosastaan.
PK 15:4§ mukaisesti myös jälkeläinen voidaan tehdä lakiosattomaksi "jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.". Tuohon nyt sitten ei kelpaa mikä tahansa mutta toisaalta ei sen tarvitse olla rikollista toimintaa mutta on siinä kynnys. Tuollaisen tekemiseen suosittelen juristin puoleen kääntymistä, niin hän voi antaa arvion onko tuota mahdollista soveltaa.- Anonyymi
Höpsötystä puhua perinnöttömäksi tekemisestä ap:n tapauksessa, missä ei ole ilmennyt yhtään mitään tähän mahdollistavaa! Se, joka on viettänyt "kunniatonta elämää", ei ole syntymäänsä osaton lapsi, vaan velvollisuutensa lastaan kohtaan tyystin laiminlyönyt vanhempi.
- Anonyymi
Paras on antaa testamentin laadinta ex-puolisolle. Hän voi tarvittaessa käyttää asiantuntijoina mm.ex-anoppia ja hänen maahanmuuttaja taustaista uutta aviomiestä, ja me-too hengessä Pihla Viitalaa ja Maria Veitolaa...
Takaan, että siitä perinnöstä ei sen jälkeen ole mitään jakamista. Kai sie nyt sen suvaitset...Rrrrrasisti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855