Lainan omavastuu 15% alkuperäisestä aso-maksusta vai indeksikorotetusta maksusta?

Anonyymi

Olen ottamassa pankista lainaa asumisoikeusmaksuun. Omaa rahaa pitää olla 15% summasta. Hinta 38000e, josta on 5000e indeksikorotusta eli alkuperäinen maksu on ollut 33000 e. Kummasta summasta tuo 15% lasketaan? Kokonaissummasta vai alkuperäisestä maksusta? Eli paljonko mulla pitää olla ns omaa rahaa?

7

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyisestä summasta tottakai. Ei pankkia alkuperäinen arvo kiinnosta vaan vain nykyinen.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Näin mäkin ajattelin. Mulle väitettiin, että se laskettaisiin alkuperäisestä maksusta, jota jäin ihmettelemään.


    • Anonyymi

      Riippuu pankista, toiset myöntää lainaa vain sille alkuperäiselle asomaksulle eli omaa rahaa pitää olla se 15% indeksikorotus. Ja huomioitavaa on myös se että jotkut pankit vaatii jopa 20% omaa rahoitusta. Kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa pankit.

    • Anonyymi

      Asiasta kolmanteen. Jos minulla on ASO-lainaa 43000€, tästä on maksettu pois 20000€. Nyt jos irtisanon ason niin ottaako pankki tosta Hason palauttamasta rahasta omansa vai voinko jatkaa velan maksua vaikka en olee enää asukki. Eli silloin mulle palautuu toi 43000€?

      • Anonyymi

        Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.

        Veikkaan ettei asosopparia saa edes pankista ulos, ennen kuin laina on maksettu, koska soppari on lainan vakuutena. Eli jos haluaa irtisanoa asunnon tuossa tilanteessa, pitää ottaa uusi laina, jolla maksaa sopparin vapaaksi lainan vakuudesta, ja vasta sitten saa sopparin käteen, jonka sitten palauttaa Hasolle. Asomaksuahan ei palauteta ennen kuin sopimus on palautettu takaisin yhtiölle, ja siltikin siinä menee useita viikkoja, ennen kuin maksu palautetaan, vaikka irtisanomisaika olisi jo päättynyt ja uusi asukas muuttanut asuntoon.


      • Anonyymi

        Asoasunnon irtisanomisilmoituksessa ilmoitetaan, jos asunto on lainan vakuutena. Samalla kerrotaan sen pankin yhteystiedot, josta laina on otettu. Asoyhtiö hoitaa asian suoraan pankin kanssa ja tillesi palautuu se summa, jota olet jo lainasta lyhentänyt. Ei siis koko asosumma, vaan vain se lyhentämäsi osa. Ja se tulee tilille jonkin ajan kuluttua. Minulla taisi TA:lla kestää alle 2 vkoa asunnon luovutuksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      182
      1398
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1090
    3. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1077
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1044
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      97
      918
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      891
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      855
    8. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      126
      851
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      838
    10. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      92
      810
    Aihe