Olen ottamassa pankista lainaa asumisoikeusmaksuun. Omaa rahaa pitää olla 15% summasta. Hinta 38000e, josta on 5000e indeksikorotusta eli alkuperäinen maksu on ollut 33000 e. Kummasta summasta tuo 15% lasketaan? Kokonaissummasta vai alkuperäisestä maksusta? Eli paljonko mulla pitää olla ns omaa rahaa?
Lainan omavastuu 15% alkuperäisestä aso-maksusta vai indeksikorotetusta maksusta?
7
469
Vastaukset
- Anonyymi
Nykyisestä summasta tottakai. Ei pankkia alkuperäinen arvo kiinnosta vaan vain nykyinen.
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Näin mäkin ajattelin. Mulle väitettiin, että se laskettaisiin alkuperäisestä maksusta, jota jäin ihmettelemään.
- Anonyymi
Riippuu pankista, toiset myöntää lainaa vain sille alkuperäiselle asomaksulle eli omaa rahaa pitää olla se 15% indeksikorotus. Ja huomioitavaa on myös se että jotkut pankit vaatii jopa 20% omaa rahoitusta. Kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa pankit.
- Anonyymi
Asiasta kolmanteen. Jos minulla on ASO-lainaa 43000€, tästä on maksettu pois 20000€. Nyt jos irtisanon ason niin ottaako pankki tosta Hason palauttamasta rahasta omansa vai voinko jatkaa velan maksua vaikka en olee enää asukki. Eli silloin mulle palautuu toi 43000€?
- Anonyymi
Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa vaan, laina erääntyy heti kun aso-soppari päättyy koska ollut vakuutena.
Veikkaan ettei asosopparia saa edes pankista ulos, ennen kuin laina on maksettu, koska soppari on lainan vakuutena. Eli jos haluaa irtisanoa asunnon tuossa tilanteessa, pitää ottaa uusi laina, jolla maksaa sopparin vapaaksi lainan vakuudesta, ja vasta sitten saa sopparin käteen, jonka sitten palauttaa Hasolle. Asomaksuahan ei palauteta ennen kuin sopimus on palautettu takaisin yhtiölle, ja siltikin siinä menee useita viikkoja, ennen kuin maksu palautetaan, vaikka irtisanomisaika olisi jo päättynyt ja uusi asukas muuttanut asuntoon.
- Anonyymi
Asoasunnon irtisanomisilmoituksessa ilmoitetaan, jos asunto on lainan vakuutena. Samalla kerrotaan sen pankin yhteystiedot, josta laina on otettu. Asoyhtiö hoitaa asian suoraan pankin kanssa ja tillesi palautuu se summa, jota olet jo lainasta lyhentänyt. Ei siis koko asosumma, vaan vain se lyhentämäsi osa. Ja se tulee tilille jonkin ajan kuluttua. Minulla taisi TA:lla kestää alle 2 vkoa asunnon luovutuksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup584288Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1262964Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua432653Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652217Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4421833Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.731325- 621297
- 601195
- 2611087
- 45998