Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jättikuha?

Haukivesi

Kuinkahan iso kuhan oli kiinni...

Kaksi kesää sitten Haukivedellä Varkauden kupeessa uistelimme veljeni kanssa. Perässä oli kaksi Rapala Super Shad Rap -vaappua (oranssi ja ahven).
Keskellä laivaväylää mentiin, vettä n. 40 metriä, kun oma virvelini taipui niin pirusti, hitaassa kaaressa, ja sen jälkeen kuin tukkia olisi vetänyt. Siis selvästi kuha! ja iso!

Erä -lehden kuha-artikkeleista olin lukenut, että pikkukuhat tulevat veneeseen aivan pintaa pitkin vetäen, kun taas hieman isommat jo vähän syvemmältä kamppaillen ja TOSI jätit aivan pohjaa myöten nousten pintaan vasta aivan veneen vierestä, suoraan pohjasta.

Ajattelin jo, että joku ajopuu tai tukki siellä on kiinni ja kiskoin kohti venettämme. Kuitenkin sitten hetken kelauksen jälkeen tuntui muutama hidas mutta vahva potku, siinä jo vähän säpsähti! Tosiaan kyseinen vonkale tuli aivan pitkin pohjaa ja kyllä oli raskas. Loppumetreillä kiskoin kuhaa veneeseen siiman painuessa suoraan kohti pohjaa.
Äkkiä kuitenkin tuntui jotenkin kevyeltä...kymmenen sekunnin kuluttua pintaan nousi pelkkä kärsineen näköinen Rapala Super Shad Rap. Mikä lie oli kun ei kiinni pysynyt, mutta komeat hammaskaluston jäljet jätti vaappuun.

Tämän tarinan muistaa aina, kun lähtee kesäiltana uistelureissulle ja virittää perään kyseisen uistimen!!

18

9332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli

      jos kerran sellaiset hampaan jäljet jäi. Tai sitten hai....

    • se oli

      Suurkuha se varmaan on ollut, käyttäytyy juuri kertomallasi tavalla. Kuha jättää vaappuun kolmionmalliset hampaanjäljet.

      Mielestäni kyllä Super Shad Rapissa on liian paksut ja tylsät koukut kuhanpyyntiin, vaihda kemiallisiin.

    • Jupe76

      Jos vaappuun jäi piikkimäiset jäljet oli kyseessä kuha. hauki jättää naarmuja vaapun pintaan. Käytöskin viittaa jättikuhan liikkeisiin. Itse ollut myös pitämässä kiinni todella suurta kuhaa mutta pääsi sekin lopulta irti! Iso kuha ottaa ilmeisesti melko varovaisesti vieheeseen toisin kuin hauki. Parempaa tuuria ens kerralla!

      • Jarkko Mäkiperse

        Nyt taitaa Jupe76:n jutut perustua varsin suppeaan otantaan. Hauki voi jättää vaappuun naarmuja tai sitten vain vankat purentajäljet. Itse olen pitänyt muutamaa isompaa haukea, ja kyllä jäljet ovat vaihdelleet hyvinkin paljon. Isosta kuhasta ei ole kokemusta, tai ainakin vesistöissä, joissa isompia haukia olen pidellyt ei tiettävästi kuhaa ole kuin korkeintaan nimeksi. Pointti kuitenkin on, että määritystä ei missään tapauksessa voi tehdä näin suoraviivaisesti; iso hauki voi naarmuttaa tai melkein katkaista uistimen, toisaalta se voi myös tapella koko matkan tai vain pötkötellä koko väsytysmatkan ja aloittaa temuamisen vasta veneen vieressä.


      • JUpe76
        Jarkko Mäkiperse kirjoitti:

        Nyt taitaa Jupe76:n jutut perustua varsin suppeaan otantaan. Hauki voi jättää vaappuun naarmuja tai sitten vain vankat purentajäljet. Itse olen pitänyt muutamaa isompaa haukea, ja kyllä jäljet ovat vaihdelleet hyvinkin paljon. Isosta kuhasta ei ole kokemusta, tai ainakin vesistöissä, joissa isompia haukia olen pidellyt ei tiettävästi kuhaa ole kuin korkeintaan nimeksi. Pointti kuitenkin on, että määritystä ei missään tapauksessa voi tehdä näin suoraviivaisesti; iso hauki voi naarmuttaa tai melkein katkaista uistimen, toisaalta se voi myös tapella koko matkan tai vain pötkötellä koko väsytysmatkan ja aloittaa temuamisen vasta veneen vieressä.

        Että kellä se oli suppea käsitys asiasta! Kerrot ettei itselläsi ole juuri sitä kokemusta kuhista ja lauot viisauksiasi! Mulla kun on pakillinen näitä pureksittuja kuvia ja voin sanoa kumman hampaissa se on ollut katoskun olen saanut niitä kaloja ihan ylöskin eikä kaikki ole karkuutuksia! Mielipiteeni kun ei perustu mihinkään pariin raatoseen hauenpulikkaan niinku nähtävästi sun juttus. En ole ihan noviisi tässä kalastushommassa.


      • Nilsu
        Jarkko Mäkiperse kirjoitti:

        Nyt taitaa Jupe76:n jutut perustua varsin suppeaan otantaan. Hauki voi jättää vaappuun naarmuja tai sitten vain vankat purentajäljet. Itse olen pitänyt muutamaa isompaa haukea, ja kyllä jäljet ovat vaihdelleet hyvinkin paljon. Isosta kuhasta ei ole kokemusta, tai ainakin vesistöissä, joissa isompia haukia olen pidellyt ei tiettävästi kuhaa ole kuin korkeintaan nimeksi. Pointti kuitenkin on, että määritystä ei missään tapauksessa voi tehdä näin suoraviivaisesti; iso hauki voi naarmuttaa tai melkein katkaista uistimen, toisaalta se voi myös tapella koko matkan tai vain pötkötellä koko väsytysmatkan ja aloittaa temuamisen vasta veneen vieressä.

        Siitä, miten se kala tulee kelatessa, et voi tietää, kumpi on kyseessä. en lähde väittämään, että se oli kuha/hauki, mutta sen tiedän, että kuha kun tarttuu kiinni, uistimessa(vaapussa) on A) juuri niitä kolmion muotoisia pikku pikku reikiä tai B) vaappu on luitanut kuhan suussa - se on kuin hiomapaperilla käsitelty. Hauki 1) ei jätä mitään jälkiä 2) pari hassua pyöreätä, verrattain syvää jälkeä 3) ottaa poikittain ja tuhoaa pinnan puremalla molemmat leuanpuoliskot syvälle vaappuun 49 tosi isom sattuessa puree vaapun sytytys-tikuiksi. pointti on että ainoa mistä erottaa jäljet on reikien muoto, määrä ja syvyys. olen saanut 4.3 kg kuhan ja 7,8 hauen. siinä on kokemukseni ja "asiantuntemukseni". Saimaa on paras. -Nilsu-


    • kala äijä

      kyllä,niinkuin täällä on sanottu jo pariin otteeseen, oli varmasti kyseessä iso kuha. Paatuneena hauen ja kuhan kalastajana (muita kaloja en pidä juuri minään) on tullut käytyä molempien lajien kanssa jos jonkinlaisia kamppailuja, ja iso kuha nimenomaan "junttaa" itsensä pohjaan, ja tulee jos tulee juuri sitä kautta. kun taas harvemmin olen hauke tavannut joka sillä tavalla käyttäytyy. hauki kun tykkää tempoa koko kamppailun ajan...tosiaan, oli mikä oli, parempi onni ensi kerralla!

      • kertaa

        on sattunut,että iso hauki on tartutuksen jälkeen tehnyt pitkän syöksyn sivusuuntaan, mitä taas yksikään kuha ei vielä ole tähän mennessä tehnyt.


      • jokke 365
        kertaa kirjoitti:

        on sattunut,että iso hauki on tartutuksen jälkeen tehnyt pitkän syöksyn sivusuuntaan, mitä taas yksikään kuha ei vielä ole tähän mennessä tehnyt.

        Joo isot no isot ja isot mutta kyllä yli kolmikiloiset alkaa viemään sivulle ja sitä on kirottu monta kertaa ku ei oo muita vieheitä ehtiny kelaamaan eestä pois. Useasti isot hauet havitelee käymään myös pinnassa näyttämään omaa selkä- ja pyrstöeväänsä.


    • se siellä

      on meinaan persiissä mulla vieläkin sen verta syvät arven jälet, jotta näin

    • Boble76
      • Boble76

        Jatkan edelliseen, että tämä kyseinen kuha tuli n. 4m syvästä pienestä merenlahden poukamasta, moottoriuistelulla ja perässä oli vain 1 vapa jota pidin toisessa kädessäni - toisella ohjasin pientä 2hv Evinrude-moottoria.
        Kala oli luultavasti kiimoissaan heinäkuun puolivälin tienoilla, sillä niin kovaa se taisteli koko kamppailun ajan. Luulin kaverini kanssa jo että helvetti nyt on merilohi kiinni!!


      • Haukivesi

        Joo on se komea kala!
        Voi vain kuvitella sitten kun menee se kymppi rikki että miltä näyttää :)

        Itsellä suurin kuha on jäänyt 2,5 kiloon.
        Niin paitsi se mikä oli kiinni...:)


      • Haukivesi
        Haukivesi kirjoitti:

        Joo on se komea kala!
        Voi vain kuvitella sitten kun menee se kymppi rikki että miltä näyttää :)

        Itsellä suurin kuha on jäänyt 2,5 kiloon.
        Niin paitsi se mikä oli kiinni...:)

        Maanantaina 4.7. kello 17.00.
        Nyt 5,7 kg kuha nousi samasta paikasta kuin se mikä karkas (ensimmäinen viesti)!!
        Toisessa virvelissä oli juuri se Super Shad Rap, johon kuha jätti hampaanjälkensä ja ottivaappuna toisessa toimi Rapala Magnum 18 cm, sininen selkä / valkoinen vatsa.
        Laitan teille kuvia ihailtavaksi jahka kerkiää!


      • haukivesi
        Haukivesi kirjoitti:

        Maanantaina 4.7. kello 17.00.
        Nyt 5,7 kg kuha nousi samasta paikasta kuin se mikä karkas (ensimmäinen viesti)!!
        Toisessa virvelissä oli juuri se Super Shad Rap, johon kuha jätti hampaanjälkensä ja ottivaappuna toisessa toimi Rapala Magnum 18 cm, sininen selkä / valkoinen vatsa.
        Laitan teille kuvia ihailtavaksi jahka kerkiää!

        Tässä linkki sivulle, jossa voitte lepuuttaa silmiänne.

        http://homepage.mac.com/hjuutilainen/PhotoAlbum10.html


      • Juupe

      • teparix
        Haukivesi kirjoitti:

        Maanantaina 4.7. kello 17.00.
        Nyt 5,7 kg kuha nousi samasta paikasta kuin se mikä karkas (ensimmäinen viesti)!!
        Toisessa virvelissä oli juuri se Super Shad Rap, johon kuha jätti hampaanjälkensä ja ottivaappuna toisessa toimi Rapala Magnum 18 cm, sininen selkä / valkoinen vatsa.
        Laitan teille kuvia ihailtavaksi jahka kerkiää!

        jep!! sain tos viikonloppuna peräseinäjoen kalajärveltä 5,730kg 82 cm kuhan.. tuli pohjaa pitkin niinku kanto lopus yritti kaikin voimin veneen alle:) onneks olin vahvempi! otti vaappu oli punapäinen vihreäkelta selkäinen 8cm Jesse. samanlaisella, mutta mustilla raidoilla varustetulla vaapulla sain kaks yli 3kg samalla reissulla


    • Siitinselkä

      Missäpäin olit uistelemassanimimerkki "Haukivesi". Itse kalastelen paljon Siitinselällä joka sijaitsee aivan Varkauden ja Kuvansin kylän rajalla tai kupeessa. Kylllä se kuhavesiä on...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe