Metsäpalstan arvostus lahjaveroa varten

Anonyymi

Minkälaisia kokemuksia teillä on verottajan suhtaumisesta lahjoitettavan palstan arvoon ? Hyväksyvätkö sellaisenaan lahjakirjassa määritellyn arvon vai ovatko halunneet lisäselvityksiä ? Ajattelin vain tilannetta, että lahjakirjaan merkitty arvo on verottajan mielestä liian alhainen, tarkistavatko jostain ko. alueen kauppahintoja tai metsän puuvarantoa tms. ja haluavat lisäselvityksiä ?

7

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaihtoehtoja löytyy... Omalla kohdallani teimme aikoinaan niin, että haimme verottajalta ennakkopäätöksen, kun ostin vanhemmiltani maa- ja metsätilan. Teimme luonnoskauppakirjan, jolla haettiin ennakkopäätös niin vanhempieni eläkkeeseen, kuin minun lahjaverotukseen. https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47819/ennakkoratkaisuhakemuksen-tekeminen-ja-siihen-annettava-paatos/

Luonnoskauppakirjaa olen käyttänyt myöhemminkin, kun olen ostanut lisää metsätiloja, jos on ollut tarpeen jotain ennakkopäätöstä saada tai muuten on ollut asioita ratkaistavana kaupan ehtona etukäteen.

Lisäksi suosittelen Veronmaksajain keskusliiton jösenyyttä, sieltä saa niin asialliset neuvot näihin lahja- ja perintöverotuksiin liittyen, että jäsenmaksu tulee kuitattua moninkertaisesti ja yhdellä onnistuneella verosuunnittelulla. https://www.veronmaksajat.fi/jasenyys/Jasenena/Jasenedut/Veroneuvonta/#c91ade45

Olen myös pyytänyt puolueettoman arvion ostamastani metsätilan hinnasta paikalliselta Mhy:ltä (en ole Mhy:n jäsen), joka riittää verottajalle.

Näiden asioiden kanssa ei kannata alkaa leikkimään, vaan kannattaa ottaa hyvin selvää ennen kauppojen tai lahjoitusten tekemistä. Tästä sain aivan konkreettisen esimerkin pari kuukautta sitten, kun sain itse maksettavaa 345€ veroa ja kaverini "pönttö-einari" vastaavasta kaupasta 18000€ maksettavaa veroa. Minä toimin VKL:n verojuristin ohjeiden mukaan ja kaveri ei toiminut!

ps. kannattaa miettiä tuossa metsätilan lahjoituksessa, että lahjoittaja jättää hallintaoikeuksia itselleen, jolloin lahjaveron määrä pienenee oleellisesti. Me teimme omien vanhempieni kanssa niin, että vanhempani jättivät hallintaoikeuksia (mm. maa-aineksen ottoa omaan käyttöön, polttopuiden hankinta omaan käyttöön, tekolammen käyttöoikeus), jotka pienensivät tilan arvoa huomattavasti. Hallintaoikeuksilla ei ollut minulle käytännön merkitystä.

• Anonyymi

Kiitos paljon hyvästä kommentista ja vinkeistä ! Taidanpa tosiaan ensi töikseni liittyä Veronmaksajiin jäseneksi, on ollut aiemminkin mielessä, mutta jääänyt.

Soitin verottajalle ja antoivat ymmärtää, että eivät ainakaan edellytä mitään lausuntoa lahjan arvosta (vaikka MHY:ltä tms.) ja että hyväksyvät yleensä lahjakirjaan merkityn lahjan arvon, mutta ei ehkä kannata siihen aina luottaa.

Meidän tapauksessamme ei hallintaoikeuksien jättäminen tule kysymykseen ja kyse on aika pienestä palstasta, jonka omistamme jo lahjanantajan kanssa puoliksi ja nyt olisi tarkoitus, että koko tila tulee minulle (syistä, joita en tässä sen enempää ala eritellä).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos paljon hyvästä kommentista ja vinkeistä ! Taidanpa tosiaan ensi töikseni liittyä Veronmaksajiin jäseneksi, on ollut aiemminkin mielessä, mutta jääänyt.

Soitin verottajalle ja antoivat ymmärtää, että eivät ainakaan edellytä mitään lausuntoa lahjan arvosta (vaikka MHY:ltä tms.) ja että hyväksyvät yleensä lahjakirjaan merkityn lahjan arvon, mutta ei ehkä kannata siihen aina luottaa.

Meidän tapauksessamme ei hallintaoikeuksien jättäminen tule kysymykseen ja kyse on aika pienestä palstasta, jonka omistamme jo lahjanantajan kanssa puoliksi ja nyt olisi tarkoitus, että koko tila tulee minulle (syistä, joita en tässä sen enempää ala eritellä).

Jokainen tapaus näissä kaupoissa tai lahjoituksissa on aina erilainen, kun sukulaisten tai tuttujen kanssa tehdään näitä omaisuuksien siirtoja.
        Otin nyt vain esille nuo hallintaoikeuksien jättämiset, että niitäkin kannattaa miettiä, jos sellainen tilanne olisi mahdollista hyödyntää. Pakko ei tietenkään oli jättää hallintaoikeuksia ja jokainen tilanne on erilainen.

Painotan nyt kuitenkin edelleen, että kannattaa ottaa asioista selvää hyvissä ajoin etukäteen, niin ei tule sitten yllätyksiä. Verottajan kanssa kyllä pärjäilee, mutta suosittelen käyttämään sähköpostia tiedusteluissa puhelimen sijaan vastauksen saamiseen, että jää annetuista lausunnoista mustaa valkoiselle. Puhelimella tiedusteluihin saaduilla ohjeilla kun tahtoo olla näyttö aika vaikeaa, jos on tullut kuullun ymmärtämisessä epäselvää puolin tai toisin.

Jos teillä on kyseessä pieni metsätila, ei välttämättä summat ole suuria, mutta silti kannattaa asia suunnitella huolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen tapaus näissä kaupoissa tai lahjoituksissa on aina erilainen, kun sukulaisten tai tuttujen kanssa tehdään näitä omaisuuksien siirtoja.
        Otin nyt vain esille nuo hallintaoikeuksien jättämiset, että niitäkin kannattaa miettiä, jos sellainen tilanne olisi mahdollista hyödyntää. Pakko ei tietenkään oli jättää hallintaoikeuksia ja jokainen tilanne on erilainen.

Painotan nyt kuitenkin edelleen, että kannattaa ottaa asioista selvää hyvissä ajoin etukäteen, niin ei tule sitten yllätyksiä. Verottajan kanssa kyllä pärjäilee, mutta suosittelen käyttämään sähköpostia tiedusteluissa puhelimen sijaan vastauksen saamiseen, että jää annetuista lausunnoista mustaa valkoiselle. Puhelimella tiedusteluihin saaduilla ohjeilla kun tahtoo olla näyttö aika vaikeaa, jos on tullut kuullun ymmärtämisessä epäselvää puolin tai toisin.

Jos teillä on kyseessä pieni metsätila, ei välttämättä summat ole suuria, mutta silti kannattaa asia suunnitella huolella.

Veroja tuli ja stressi sairaus.,iho reagoi. Olisi tarvinnut nekin rahat muihin asioihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköpostia käytänkin ehdottomasti monissa asioissa, juuri sen takia, että jää mustaa valkoiselle. En vain löydä verottajan nettisivuilta mitään sähköpostiosoitetta, johon voisi tiedustelun lähettää ! Olisiko tietoa tai vinkki....kiitos !

Terv. Aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköpostia käytänkin ehdottomasti monissa asioissa, juuri sen takia, että jää mustaa valkoiselle. En vain löydä verottajan nettisivuilta mitään sähköpostiosoitetta, johon voisi tiedustelun lähettää ! Olisiko tietoa tai vinkki....kiitos !

Terv. Aloittaja

Itse asioin puhelimella ja pyydän sitten toimittamaan vastauksen sähköpostiin

• Anonyymi

Hallintaoikeuden kun jättää, niin menee läpi todella halvoilla hinnoilla. Hallintaoikeudellahan ei mitään käytännön merkitystä ole, mutta lahjaveron saa sillä tosi alas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      225
      4532
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3399
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1955
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      7
      1696
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1237
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1199
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      100
      924
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      757
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63