Suomen Kuljetustyöntekijäin Liiton esittelyelokuva sisältää kuvia liiton toiminnasta ja tavaroiden kuljetuksesta eri kulkuneuvoilla sekä lastien purkamisesta ja lastaamisesta.
https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_162979
Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto
20
118
Vastaukset
- Anonyymi
Mikähän oli kirjoituksesi perimmäinen tarkoitus? Yrititkö olla hauska?
- Anonyymi
Hyvä elokuva, kannattaa katsoa.
- Anonyymi
Ihan hirveästi ei kiinnosta elokuva ammattiliitosta, jota ei ole edes olemassa.
- Anonyymi
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 47 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. https://www.akt.fi/liitto/
- Anonyymi
Ihan näin vanhana konkarina sanon tälle nuoremmalle polvelle,että on ihan hyvä katsoa kyseinen elokuva. Silloin ymmärtää,että 1920-1960 luvuilla oli kuljettajan työ sellaista ettei nyky ihminen enää suostuisi sellaista tekemään niillä työmenetelmillä. Jokainen meistä
osaa Googlata asioita jos vain haluaa sen tehdä. Suomen kuljetustyöntekijäin liitto perustettiin vuonna 1924 ja satamatyöläiset otettiin siihen mukaan. Historia oli kuitenkin hyvin riitaisaa ja rinnakkaisia liittoja perustettin. Vasta kun vuonna 1960 perustettiin
AKT eli auto-ja kuljetusalan liitto niin asioita pystyttiin hoitamaan keskitetysti ja siitä vahva
kuljetusalan edunvalvonta lähti liikkeelle. Ja kun ottaa huomioon millaisista lähtökohdista
1900-luvun alusta lähdettiin liikkeelle ja kuinka kurjassa asemassa kuljettajat olivat vielä
1970 luvullakin esim. juuri palkkojen osalta verrattuna teollisuuden alojen palkkoihin ja työoloihin niin kehitys on on ollut valtava varsinkin 1980-90 luvuilla päästiin jo lähelle
muiden alojen palkkoja. Edelleenkin palkat ovat hieman teollisuuden alojen palkkoja jäljessä ,mutta silti kuljettajilta vaaditaan paljon työssään erityisosaamista eli muutakin kuin pelkkää ajamista nykyään ja se näkyy myöskin palkoissa. Suurin osa kuljettajista on kuitenkin tyytyväisiä työhönsä . Ilman AKT:n edunvalvontaa kehitys ei olisi johtanut nykyiseen tilanteeseen. Tällä foorumilla aina joku haukkuu AKT:tä,mutta ei sitten kuitenkaan kerro mikä olisi hänen oma ratkaisu palkkaneuvotteluihin ja kenen tulisi neuvotella ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 47 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. https://www.akt.fi/liitto/
Aloittajan linkittämä elokuva kertoo SUOMEN KULJETUSTYÖNTEKIJÖIDEN LIITOSTA ei AUTO-JA KULJETUSALANTYÖNTEKIJÖIDEN LIITOSTA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan näin vanhana konkarina sanon tälle nuoremmalle polvelle,että on ihan hyvä katsoa kyseinen elokuva. Silloin ymmärtää,että 1920-1960 luvuilla oli kuljettajan työ sellaista ettei nyky ihminen enää suostuisi sellaista tekemään niillä työmenetelmillä. Jokainen meistä
osaa Googlata asioita jos vain haluaa sen tehdä. Suomen kuljetustyöntekijäin liitto perustettiin vuonna 1924 ja satamatyöläiset otettiin siihen mukaan. Historia oli kuitenkin hyvin riitaisaa ja rinnakkaisia liittoja perustettin. Vasta kun vuonna 1960 perustettiin
AKT eli auto-ja kuljetusalan liitto niin asioita pystyttiin hoitamaan keskitetysti ja siitä vahva
kuljetusalan edunvalvonta lähti liikkeelle. Ja kun ottaa huomioon millaisista lähtökohdista
1900-luvun alusta lähdettiin liikkeelle ja kuinka kurjassa asemassa kuljettajat olivat vielä
1970 luvullakin esim. juuri palkkojen osalta verrattuna teollisuuden alojen palkkoihin ja työoloihin niin kehitys on on ollut valtava varsinkin 1980-90 luvuilla päästiin jo lähelle
muiden alojen palkkoja. Edelleenkin palkat ovat hieman teollisuuden alojen palkkoja jäljessä ,mutta silti kuljettajilta vaaditaan paljon työssään erityisosaamista eli muutakin kuin pelkkää ajamista nykyään ja se näkyy myöskin palkoissa. Suurin osa kuljettajista on kuitenkin tyytyväisiä työhönsä . Ilman AKT:n edunvalvontaa kehitys ei olisi johtanut nykyiseen tilanteeseen. Tällä foorumilla aina joku haukkuu AKT:tä,mutta ei sitten kuitenkaan kerro mikä olisi hänen oma ratkaisu palkkaneuvotteluihin ja kenen tulisi neuvotella ???Niinpä. Loimaan kassa ei istu palkkaneuvottelupöydässä, eikä tee mitään kassan jäsenien etujen ja palkkojen parantamiseen. Niille kelpaa vain jäsenten rahat.
Tuossa ammattiyhdistysliikkeen duunareille aikaansaamia etuja. Mitä esim Ytk on tehnyt palkansaajien hyväksi?? ==>
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ariwigelius/177079-ammattiliittojen-ja-yleisen-tyottomyyskassan-saavutukset-1889-2014/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Loimaan kassa ei istu palkkaneuvottelupöydässä, eikä tee mitään kassan jäsenien etujen ja palkkojen parantamiseen. Niille kelpaa vain jäsenten rahat.
Tuossa ammattiyhdistysliikkeen duunareille aikaansaamia etuja. Mitä esim Ytk on tehnyt palkansaajien hyväksi?? ==>
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ariwigelius/177079-ammattiliittojen-ja-yleisen-tyottomyyskassan-saavutukset-1889-2014/2 edellistä kirjoittajaa puhuu täyttä asiaa. Haluan lisätä sen seikan,että 1970-luvulla ammattiyhdistystoiminta oli voimakkaasti politisoitunutta SDP_n ja kommunistien välillä ja
politiikka näkyi selvästi myös ammattiyhdistystoiminnassa. Nykyisin varsinkin vasemmistoliiton toiminta kiinnostaa enemmän lukeneita älykköjä eli on vasemmistolaista akateemista väkeä. Nykyisin ammattiyhdistysliikkeet keskittyvät politiikan sijaan pää-sääntöisesti ajamaan ammatillisia asioita parantamaan työoloja ja ansiotasoa.
Pitää aina muistaa,että vastapuolella on myös raudankovat neuvottelijat joilla on oma näkemys asioiden hoidosta. Ja mikä tärkeintä kaikesta huolimatta molemmilla osapuolilla
on yhteinen tavoite säilyttää laadukas kuljetustoiminta Suomessa jossa suomalaiset kuljettajat hoitavat työtehtävät jatkossakin mallikkaasti. Yhteinen vihollinen on nämä
itä-euroopan hinnanpolkijat jotka pilaavat koko alan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan linkittämä elokuva kertoo SUOMEN KULJETUSTYÖNTEKIJÖIDEN LIITOSTA ei AUTO-JA KULJETUSALANTYÖNTEKIJÖIDEN LIITOSTA!
Nimenomaan näin on. Ensin oli SKL ja sen jälkeen AKT vuonna 1960. Jos on lukutaitoinen niin ei pitäisi olla mitään vaikeutta ymmärtää edellisiä kirjoituksia.Saivartelua sanon minä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin on. Ensin oli SKL ja sen jälkeen AKT vuonna 1960. Jos on lukutaitoinen niin ei pitäisi olla mitään vaikeutta ymmärtää edellisiä kirjoituksia.Saivartelua sanon minä!
Täytyy myöntää,että harvinaisen tyhmää porukkaa kirjoittelee jos selkeästi on jaettu
asiat alkuperäiseen aiheeseen ja mitä sen jälkeen tuli. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole jos
alkuperäisen aiheen jälkeen kerrotaan mihin kaikki johti kun tultiin 1960-luvulle. Voi teitä saivartelijoita (trolleja) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin on. Ensin oli SKL ja sen jälkeen AKT vuonna 1960. Jos on lukutaitoinen niin ei pitäisi olla mitään vaikeutta ymmärtää edellisiä kirjoituksia.Saivartelua sanon minä!
KULJETUSALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana on KULJETTAA jotain, eli ihmiset siellä ovat KULJETTAJIA.
AUTOALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana voi olla mikä tahansa autoihin liittyvä työ esim. autojen huollot ja korjaukset, niiden pseu ja siivous jne. Kyseessä siis alunalkaen eri ammattiliitot, eli aloittajan linkissä in KAKSI ERI AMMATTILIITTOA jo ihan petiaatetaosolta lähtien. Myöhemminhän AKT:sta tosiaan tuli kaikkien kuljettajien ja autoalan ihmisten liitto.
Saivartelusta eu siis ollut kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KULJETUSALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana on KULJETTAA jotain, eli ihmiset siellä ovat KULJETTAJIA.
AUTOALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana voi olla mikä tahansa autoihin liittyvä työ esim. autojen huollot ja korjaukset, niiden pseu ja siivous jne. Kyseessä siis alunalkaen eri ammattiliitot, eli aloittajan linkissä in KAKSI ERI AMMATTILIITTOA jo ihan petiaatetaosolta lähtien. Myöhemminhän AKT:sta tosiaan tuli kaikkien kuljettajien ja autoalan ihmisten liitto.
Saivartelusta eu siis ollut kyse.On ollut aikamoista saivartelua alkuaikoina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KULJETUSALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana on KULJETTAA jotain, eli ihmiset siellä ovat KULJETTAJIA.
AUTOALAN työntekijät ovat töissä yrityksissä joiden liikeideana voi olla mikä tahansa autoihin liittyvä työ esim. autojen huollot ja korjaukset, niiden pseu ja siivous jne. Kyseessä siis alunalkaen eri ammattiliitot, eli aloittajan linkissä in KAKSI ERI AMMATTILIITTOA jo ihan petiaatetaosolta lähtien. Myöhemminhän AKT:sta tosiaan tuli kaikkien kuljettajien ja autoalan ihmisten liitto.
Saivartelusta eu siis ollut kyse.Olet saivartelija itse. Miksi alat tekemään tikusta asiaa joka ei itse asiassa liity ollenkaan
koko aiheeseen. Kirjoitusvirheitäkin oli ihan luvattoman paljon. Suomen kuljetustyöntekijäin liitto perustettiin vuonna 1924 ja jos olet ollenkaan perehtynyt
suomalaiseen yhteiskuntaan joka oli tuolloin 1900-luvun alussa hyvin alkeellinen niin ymmärrät ,että automobiili oli tuolloin varsin harvinainen ylellisyys(varsinkin Suomessa)
Hevonen oli edelleen yleisin kuljetusväline mm. maidon jakelussa kauppoihin
esim. juuri Helsingissä. Edelliset kirjoittajat kirjoittivat aivan oikein ,että alkuvaihe tässä
kuljetusalan ammattiyhdistystoiminnassa oli hyvin riitaista eri tahojen välillä. Se ,että joku kirjoittaja jatkoi kirjoitusta ja teki kuljetusalan ammattiyhdistystoiminnasta selkeän historiallisen aikajanapaketin kaikille ,alkuajan vaikeuksista aina 1960-luvulle jolloin varsinainen tehokas kuljetusalan ammattiyhdistystoiminta vasta alkoi oli asiallinen yhteenveto aiheesta.
Tiedätkö sinä, olettaisin nuori kirjoittaja,että viimeiset nuorina miehinä hevosilla maitoa kauppoihin kuljettaneet kuljettajat jäivät eläkkeelle 1970- luvun lopussa eli siitä niin kauan ole jos verrataan vaikka itsenäisen Sumen syntyyn.Minä olen näitä arjen sankareiden opissa ollut nuorena ja työ uraa on edessä vielä ainakin 9 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet saivartelija itse. Miksi alat tekemään tikusta asiaa joka ei itse asiassa liity ollenkaan
koko aiheeseen. Kirjoitusvirheitäkin oli ihan luvattoman paljon. Suomen kuljetustyöntekijäin liitto perustettiin vuonna 1924 ja jos olet ollenkaan perehtynyt
suomalaiseen yhteiskuntaan joka oli tuolloin 1900-luvun alussa hyvin alkeellinen niin ymmärrät ,että automobiili oli tuolloin varsin harvinainen ylellisyys(varsinkin Suomessa)
Hevonen oli edelleen yleisin kuljetusväline mm. maidon jakelussa kauppoihin
esim. juuri Helsingissä. Edelliset kirjoittajat kirjoittivat aivan oikein ,että alkuvaihe tässä
kuljetusalan ammattiyhdistystoiminnassa oli hyvin riitaista eri tahojen välillä. Se ,että joku kirjoittaja jatkoi kirjoitusta ja teki kuljetusalan ammattiyhdistystoiminnasta selkeän historiallisen aikajanapaketin kaikille ,alkuajan vaikeuksista aina 1960-luvulle jolloin varsinainen tehokas kuljetusalan ammattiyhdistystoiminta vasta alkoi oli asiallinen yhteenveto aiheesta.
Tiedätkö sinä, olettaisin nuori kirjoittaja,että viimeiset nuorina miehinä hevosilla maitoa kauppoihin kuljettaneet kuljettajat jäivät eläkkeelle 1970- luvun lopussa eli siitä niin kauan ole jos verrataan vaikka itsenäisen Sumen syntyyn.Minä olen näitä arjen sankareiden opissa ollut nuorena ja työ uraa on edessä vielä ainakin 9 vuotta.Erittäin asiallinen kirjoitus. Kun mietitään asiaa tarkemmin niin sen lisäksi,että tuolloin 1924 kun tämä liitto perustettiin sen lisäksi,että autot olivat todella harvinaisia ja siksi
liiton nimikin oli Suomen kuljetustyöntekijäinliitto nimessä ei mitenkään viitata autoihin kun suurin osa oli hevosmiehiä oli painolastina juuri käyty kansalaissota jossa veli kävi veljeä vastaan aseellisesti. Nykyajatuksella täysin järjetön sota pienessä maassa. Tuolloin oli valtavia ennakkoluuloja
ja negatiivisia ajatuksia työväestön ja valtaapitävien omistavien väestönosien välillä. Nämä asiat korjautuivat vasta kun 1939 talvisota alkoi ja koko kansalla oli yhteinen vihollinen Neuvostoliitto. Mielestäni pitää aina huomioida koko historia kun keskustellaan ajasta ennen "sotia" kuten on ollut tapana tuo asia ilmaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittäin asiallinen kirjoitus. Kun mietitään asiaa tarkemmin niin sen lisäksi,että tuolloin 1924 kun tämä liitto perustettiin sen lisäksi,että autot olivat todella harvinaisia ja siksi
liiton nimikin oli Suomen kuljetustyöntekijäinliitto nimessä ei mitenkään viitata autoihin kun suurin osa oli hevosmiehiä oli painolastina juuri käyty kansalaissota jossa veli kävi veljeä vastaan aseellisesti. Nykyajatuksella täysin järjetön sota pienessä maassa. Tuolloin oli valtavia ennakkoluuloja
ja negatiivisia ajatuksia työväestön ja valtaapitävien omistavien väestönosien välillä. Nämä asiat korjautuivat vasta kun 1939 talvisota alkoi ja koko kansalla oli yhteinen vihollinen Neuvostoliitto. Mielestäni pitää aina huomioida koko historia kun keskustellaan ajasta ennen "sotia" kuten on ollut tapana tuo asia ilmaista.Akt on nykyään paljolti työnantajan leivissä.
Työnantajat kyselee sieltä paljon ja akt.neuvoo.
Esim miten voi päästä tyypistä eroon. Akt henkilöt on helppo lahjoa.
Ei akt ole duunarin asialla. Parhaan tuloksen saa kun ITSE neuvottelee työnantajan kanssa.
Ei missään nimessä saa akt sotkeutua omiin neuvotteluihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akt on nykyään paljolti työnantajan leivissä.
Työnantajat kyselee sieltä paljon ja akt.neuvoo.
Esim miten voi päästä tyypistä eroon. Akt henkilöt on helppo lahjoa.
Ei akt ole duunarin asialla. Parhaan tuloksen saa kun ITSE neuvottelee työnantajan kanssa.
Ei missään nimessä saa akt sotkeutua omiin neuvotteluihin.Voi voi, miten vääräässä oletkaan.
Kuka tai mikä estää neuvottelemasta työmantajan kanssa työehtosopimusta PAREMPAA työsopimusta?? Akt on neuvotellut kuljetusalalle sopimukset jota jota huonompaa työsopimusta ei saa tehdä. Ikävä kyllä erittäin moni työantaja ei noudata näitä sopimuksia.
On totta, että jotkut työnantajat kysyvät ohjeita Akt:sta ja tämä onkin järkevää, koska sieltä tosiaan saa suoraan selville mitä ja miten kuuluu palkat maksaa ja hoitaa muut TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukaiset asiat.
Minkä helvetin takia työnantaja lahjoisi ammattiliiton työntekijöitä?? Taidat olla melkoisen tyhmä kaveri. Älä missäön tapauksessa liity Akt:n. Työnantajille kaltaisesi on kultaakin kalliimpia. Teitä on helppo kusettaa, ja kyllä teitä kusetetaankin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi, miten vääräässä oletkaan.
Kuka tai mikä estää neuvottelemasta työmantajan kanssa työehtosopimusta PAREMPAA työsopimusta?? Akt on neuvotellut kuljetusalalle sopimukset jota jota huonompaa työsopimusta ei saa tehdä. Ikävä kyllä erittäin moni työantaja ei noudata näitä sopimuksia.
On totta, että jotkut työnantajat kysyvät ohjeita Akt:sta ja tämä onkin järkevää, koska sieltä tosiaan saa suoraan selville mitä ja miten kuuluu palkat maksaa ja hoitaa muut TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukaiset asiat.
Minkä helvetin takia työnantaja lahjoisi ammattiliiton työntekijöitä?? Taidat olla melkoisen tyhmä kaveri. Älä missäön tapauksessa liity Akt:n. Työnantajille kaltaisesi on kultaakin kalliimpia. Teitä on helppo kusettaa, ja kyllä teitä kusetetaankin.Väärin. Kannattaa liittyä YTK:n. Ne hoitaa hommat jos pomo heittäytyy hankalaksi. Sieltä saa apua kun itseltä menee sormi suuhun....
Hehheh niin varmaan hoitaa joo. Ruahahaa!! Loimaan porukka hoitaa!! Ruahahaa!! Liittykää sinne vaan. Juu, niitä kiinnostaa ihan pirusti saako rekkapena sille kuuluvat rahat vai ei tai kusettaako pomo muutenkin. Hehe. Niitä kiinnostaa vain penan jäsenmaksut!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Kannattaa liittyä YTK:n. Ne hoitaa hommat jos pomo heittäytyy hankalaksi. Sieltä saa apua kun itseltä menee sormi suuhun....
Hehheh niin varmaan hoitaa joo. Ruahahaa!! Loimaan porukka hoitaa!! Ruahahaa!! Liittykää sinne vaan. Juu, niitä kiinnostaa ihan pirusti saako rekkapena sille kuuluvat rahat vai ei tai kusettaako pomo muutenkin. Hehe. Niitä kiinnostaa vain penan jäsenmaksut!!Niinpä,
Työnantajilla on oma liitto mistä saa tietoa palkoista.
Akt neuvoo työnantajaa mten pääsee työntekijästä.
ITSE on helppo neuvotella palkka 20% paremmaksi. Siihen ei akt pysty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä,
Työnantajilla on oma liitto mistä saa tietoa palkoista.
Akt neuvoo työnantajaa mten pääsee työntekijästä.
ITSE on helppo neuvotella palkka 20% paremmaksi. Siihen ei akt pysty.Valitettavan moni ei saa edes sitä minimiä, mitä Akt on neuvotellut. Nämä on niitä oman elämänsä sankareita, jotka kuvittelevat olevansa voittamattomia. Kun sitten työnantaja alkaakin perseilemään, on nämä teen itse kaiken paremmin-sankarit ihmeissään kun rahkeet ei riitäkään. No, omapa on asiansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavan moni ei saa edes sitä minimiä, mitä Akt on neuvotellut. Nämä on niitä oman elämänsä sankareita, jotka kuvittelevat olevansa voittamattomia. Kun sitten työnantaja alkaakin perseilemään, on nämä teen itse kaiken paremmin-sankarit ihmeissään kun rahkeet ei riitäkään. No, omapa on asiansa.
Kelasta tulee joka kuukausi rahalähetys, saa rauhassa keskittyä pimeisiin töihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk337812Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213400Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_222382Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521620Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.291457PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1831436- 1461315
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport521192Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v1771086- 39996