Katsotaanpas löytyykö tälläisten muistelijoita!
-BMW 1600-02 eka vuosi 1966 oli 6volttinen.
-BMW 2800 CS E9 takana rumpujarrut, vaikka E3 6-koneiset sedanit oli alusta asti takalevyillä. Selityksenä edeltäjä 2000C/CS.
-BMW 3.3 L oli ainut 3,3 koneella (89x88 3285cm3)
3.3Li, 633CSi ja 733i olivat 3,2 (89x86 3210cm3)
Tämän voisi joku vahvistaa (tai korjata)
Oliko tuo 88 iskun kampiakseli missään muussa käytössä, esim CSL rata-auton jatkokehitelmissä? Batmobilekin tuli 84 iskulla, 3153cm3.
-BMW 745, alunperin 3,2 x 1,4 (turbokerroin) = 4,5 lit.
No myöhemmin mallien kone koko on vain osviitta, turbot jne.
-Alfa Romeo Giulia TI (1600) tuli 1962 rumpujarruilla, edessä oli kolme kenkäiset rummut. Jokaiselle kengälle oli oma sylinteri = itsetehostava. Ehkä esim viimeisissä 62-64 Sprint ja Spider 1600 oli samanlaiset?
-Alfa GTA luokiteltu "Sliding block" taka-akselin poikittaistuenta (Googlaa jos ei tuttu)
Miksihän tuollaiseen päädyttiin, esim watt-tuen sijaan?
Hillman Imp/Sunbeam 900 takana oli oikea erillisjousitus tuplanivelisin vetarein (rättinivelet), mutta edessä oli heiluriakseli. No hyvin pelas niin radalla kuin ralleissakin...
Avattava takalasi sisätilaan, takamoottori
Skoda 1000MB alumiinilohko rautakannella.
4 syl. 16v moottori yhdellä nokka-akselilla OHC, Triumph Dolomite Sprint, Honda Civic 1,6-16 116hv ( kat. 107hv?) Kai niitä on muitakin.
Työntötangot, nokka-akseli kannessa, Opel CIH
VW G40, G60 spiraaliahdin
Mazda "rulla-ahdin", mikä sen nimi olikaan, Vortex?
GM käytti turboa jo 60-luvun alussa, Chevy Corvair, Buick/Olds alu V-8 215cid. Oliko jossain vesiruiskutuskin?
Chevyn 283 js 327 ruiskut myös jo 57 ja 62
Lancia Flaminia edustussuto, 4 takalasin pyyhintä! Joista 2 sisäpuolella. Oliko tuo lisävaruste?
Porsche 911 -72 läpällinen öljyntäyttökorkki oikealla ulkona takalokasuojassa "Ölklappe". Varsinkin jenkeille liian haastava, tankkasivat sinne bensaa... Jäi siten yhden vuoden erikoisuudeksi.
Porsche 911 65-66 kuusi erillistä kaasutinta
Esim Triumph 2500 PI Mk1, vilkkuviiksi oikealla, ylivaihde vasemmalla. Satunnaiselle jatkuvaa sekoilua.
BMC Mini, Mailer hydroplastic jousitus
Mailer nimeä ei muuten Briteissä käytetty, oli vain 1100 ja 1300 - no Riley Kestler ja MG Magnette oli rinnakkaimalleja, oliko joku Wolseley?
Brittiautojen akun maadoitus
Rättisitikan jousitus, jousipöntöt keskellä auton alla pitkittäin. Olikos Tipparellussa (4) samanlainen?
Näiden autojen "sateenvarjo" vaihdekeppi kojelaudassa.
Renu 8 Gordini palotilat, "twin spark" etuja yhdellä tulpalla, vai miten sitä kuvailisi...
Hondamatic "automaatti" käsin vaihdettava. Oli momenninmuunnin, lähti kyllä liikkeelle kaikilla muistaakseni kolmella vaihteella ( pakki)
Mitsu Golt, Tredia, Cordia? 4x2 vaihteisto, myöhemmin sähköinen "vitonen"?
Pösö 404 oven nappi ylhäällä = lukko kiinni, nappi alhaalla = lukko auki,
M-B 600 63-81, ei ollu sähkölaseja, lasit toimi paineilmalla, samoin moni muu asia. Ilmajouset, siten oli kompura valmiina. Citroen vähän samoin hydraulipaineen kanssa, ei kai sentään letkuja oviin :)
Sitikan käyttämä kiertyvä spiraalille vedetty jarruputki korvasi jarruletkun korista jarrulle. Pitkittäisheiluri akselissa ei ollut sivuttaisliikettä. Kai sitä muutkin (ranskalaiset) käytti pitkittäisheilureissa?
Warren kolmet katkojan kärjet oikeine säätöjärjestyksineen.
OBD:n varhaisia edeltäjiä: VW Digitest? Toyota Toyotest. Mitä niiden pistokkeiden kautta näki: latsusjännite, ennakko, kärkien kosketuskulma?
Fordin mekaanisesti ohjattu ABS 80-luv lopulla; ei pysähtynyt, ei...
Mekaaninen 4-pyörä ohjaus 4WS: Honda, Mazda?
Datsun Fairlady 1500 2 1 paikkainen, liekö ainut? Kolme paikkaisia urheiluautojahan kyllä on, Matra Simca Bagheera ja Talbot Matra Murena, Mc Laren F1, se 90-lukuinen. Vai onko noi sitten enemmän 1 2 paikkaisia?
Erikoisia/yllättäviä teknisiä ratkaisuja museoikäisissä
46
2109
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kai cih koneessa työntötankoja ole. Eikös 911 kupeekuplassa ollut 2kpl kolmekurkkuisia kaasuttimia.
- Anonyymi
No joo, venttiilinostin on oikeampi termi. Nokka-akseli kuitenkin tönii noita ylös päin.
Yleensä ohc-rakenteessa nokat painaa keinuvipuja - jos sellaiset on.
Kuten kirjoitin, 911 kaksi ekaa vuosimallia oli 6 kaasaria, syksyllä -66 tuli nuo 2 kolme kurkkuista - Anonyymi
Citroen Berline (1950) kiertotankojouset.
- Anonyymi
Vai onko oikea nimitys vääntösauvajousitus tai vääntötankojousitus? http://www.autowiki.fi/index.php/Vääntösauvajousitus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai onko oikea nimitys vääntösauvajousitus tai vääntötankojousitus? http://www.autowiki.fi/index.php/Vääntösauvajousitus
http://www.autowiki.fi/index.php/Vääntösauvajousitus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://www.autowiki.fi/index.php/Vääntösauvajousitus
Vääntösauvoja on tänäkin päivnä, tosin usein taka-akselilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääntösauvoja on tänäkin päivnä, tosin usein taka-akselilla.
Vääntösauvajousitus oli myös 30-luvun lopun BMW 326 mallissa (takana), ja 50-luvulla ns barokkibemarissa (501/502), taisi olla sekä edessä että takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääntösauvajousitus oli myös 30-luvun lopun BMW 326 mallissa (takana), ja 50-luvulla ns barokkibemarissa (501/502), taisi olla sekä edessä että takana.
VW kuplassa koko jousitus vääntöjousilla.
- Anonyymi
Vm.64 Plymouth Valiantissa oli toisen puolen pyöränmuttereissa vasenkätiset kierteet. Taisi olla myös jossain vanhemmassa Ford Transitissakin? Äkkinäinen renkaan vaihtaja hakkuutti pulttikoneella pultin poikki jos ei tiennyt tuota.
- Anonyymi
Peugeot 203 ajovalolampun säätöruuvi oli vasenkätisillä kierteillä.
- Anonyymi
Peugeot 203:ssa oli 2 kuuden voltin akkua kytketty sarjaan 12 voltin järjestelmäksi. Toinen keskilinjan oikealla ja toinen vasemmalla puolella.Irrotettavan etusäleikön takana.
- Anonyymi
Citroen Berlinessä (1950) on avattava tuulilasi joka avautuu alareunastaan ulospäin keskellä olevalla kierrettävällä säätölaitteella.
- Anonyymi
Tällainen tuulilasi oli useimmissa autoissa -30-luvulla.
- Anonyymi
Citroen Berrlinessä voi sytytystä säätää aikaisemmalle ja myöhäisemmälle kojelaudassa olevasta nappulasta vaijerin avulla joka kääntää virranjakajaa.
- Anonyymi
Peugeot 504 (1982) töötätään painamalla suuntavilkun viikseä eteen tai taaksepäin.Pissapoika toimii painamalla valojen säätövipua jolloin myös lampun pesinsulat lähtevät liikkeelle.
- Anonyymi
> Peugeot 504 (1982) töötätään painamalla suuntavilkun viikseä eteen tai taaksepäin.
Tuon ajan autoissa oli paljon ihmeellisiä jekkuja ja aivopieruja. Esim. takalasinlämmitin kytketään päälle vetämällä lämmityslaitteen puhaltimen säätönuppia ulospäin (Opel), sisävalot syttyvät kiskomalla ajovalojen säätönuppia...
Paras kaikista lienee polonen, jonka faija kävi talvipakkasilla hakemassa liikkeestä. Kylmää kyytiä koko kotimatka. Jälkikäteen selvisi, että kojelaudan reunoilla olevat tuuletussuuttimet ovat nimenomaan tuuletussuuttimia. Niistä tuli kylmää ilmaa aina ja poikkeuksetta, myös silloin, kun lämmöt oli säädetty tappiin.
- Anonyymi
Vanhempien Peugeottien ns. matoperät on maininnan arvoiset, kovilla pakkasilla taisi hinattavasta pösöstä joskus putkahtaa matopyörä peräkopan läpi, kun jäykät peräöljyt esti matopyörän tahmean väkinäisen pyörinnän.
Sekä 404:n rattivaihteen ykkönen ja pakki samalla linjalla. Moni Pösömies katkoi kytkinakselin heijaamalla edestakaisin kiinni juuttunutta Pösöään ykkösen ja pakin avulla, auton ollessa vielä liikkeellä toiseen suuntaan, oli jo esim. pakki päällä ja kytkin ylös, niin kytkinakseli oli kovilla.
Tuo ykkönen ja pakki samalla linjalla ei minulle koskaan auennut, että miksi se oli niin? Taisi muuttua uudemmissa 404:ssa perinteiseksi, eli pakki omassa "lokerossaan" .- Anonyymi
> Tuo ykkönen ja pakki samalla linjalla ei minulle koskaan auennut, että miksi se oli niin?
Jossain pakettiautossa on tullut vastaan vaihdekaavio mallia
R 2 4
1 3 5
Tässä oli varmaan ideana lähteä normaalisti liikkeelle 2. vaihteella, koska 1. oli todella lyhyeksi välitetty "ryömintävaihde". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Tuo ykkönen ja pakki samalla linjalla ei minulle koskaan auennut, että miksi se oli niin?
Jossain pakettiautossa on tullut vastaan vaihdekaavio mallia
R 2 4
1 3 5
Tässä oli varmaan ideana lähteä normaalisti liikkeelle 2. vaihteella, koska 1. oli todella lyhyeksi välitetty "ryömintävaihde".Ainakin Mersun 609 vaihdekaavio oli juuri tuollainen vaikka pakki olikin pykälän takana. Ykköstä ei tarvinnut käytännössä koskaan edes kuorman kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin Mersun 609 vaihdekaavio oli juuri tuollainen vaikka pakki olikin pykälän takana. Ykköstä ei tarvinnut käytännössä koskaan edes kuorman kanssa.
Nyt löytyi selitys tuolle kummalliselle vaihdekaaviolle *henkilöautossa*
Sporttimali - helpompi vatkata 2. ja 3. vaihteiden välillä tiukoissa mutkissa.
- Anonyymi
404:ssä oli vielä veivi jota ei ole 504:ssä.Takanurkat näkyivät paremmin kuin 504:n alaspäin viistot takanurkat.
- Anonyymi
VW kuplan rantautuessa Suomeen -40/50 lukujen taitteessa merimiesten tuomina ns. merimiesautoina niissä oli mukana ns. standard-mallia joka erosi paremmasta kuplasta varusteltuna mm. täysin mekaanisilla jarruilla, eli vaijereilla oli jarrut rakenneltu ympäri autoa.
Bensamittaria ei niissä ollut, bensahana käännettiin varatankille kuin mopossa ikään.
Oliko muuten tuohon aikaan kuinkakin yleistä vielä mekaaniset jarrut?
Sen ajan Thames-pakettiautosssa taisi olla myös sellaiset.
Siinä oli muutakin pula-ajan vaikutelmaa, katto oli jollakin aineella jäykistettyä kangasta. Puurunko korissa jne.
Morris Minor "farkussa" oli myös tuo puurunkoinen takakoppa.- Anonyymi
Morris Minor "farkku" =Morris Traveller
- Anonyymi
Missä länsimaisessa henkilöautossa on ollut viimeiksi käynnistyskampi?
Ladassahan se taisi olla 1200L valmistuksen loppuun asti, mutta entäs länsimainen auto?
Citröen GS:ssä taisi olla veivi, oliko muita 70-80 luvun autoa veivillä varustettu? - Anonyymi
Saab 96:ssa etusivulasit eivät liiku suoraviivaisesti ylös-alas vaan kääntyvät nivelpisteen ympäri. Sen hanskalokeron kansi on lukittava ja peltiä mutta lokero itse pahvia eikä mitenkään suojattu alta päin. Sivuikkunoiden huurteenpoistosuuttimet ovat vain pienet reiät joihin ei mahtunut kuin pikkurilli. Ihmeen hyvin ne silti toimivat. Istuinlämmitin on termostaattiohjattu, ei pysty/tarvitse kytkeä sitä päälle tai pois.
- Anonyymi
Saab 99 cm 75 taka ikkunalle tuli ilmansuuttimet edestä, rullavyöt takana ja valomuisti. Niin ja sisävalo katkaisija virtalukon vieressä, käsijarru vaikutti eteen.
- Anonyymi
Piti olla vm 75 Eikä cm
- Anonyymi
Itsellä oli eka Saabbi -74 EMS 99.
Siinäkin oli käsijarru edessä mutta Volvon ja MB:n tapaan pikkurummut
levyn sisässä. Katsastus oli talvella ja joka vuosi jarrut auki ja kuivatus tai
pikku jarrukenkien vaihto. Kengät olivat aivan märät talvisin.
Kesällä kässäri piti hyvin. Tais olla myös automattiset penkinlämmittimet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä oli eka Saabbi -74 EMS 99.
Siinäkin oli käsijarru edessä mutta Volvon ja MB:n tapaan pikkurummut
levyn sisässä. Katsastus oli talvella ja joka vuosi jarrut auki ja kuivatus tai
pikku jarrukenkien vaihto. Kengät olivat aivan märät talvisin.
Kesällä kässäri piti hyvin. Tais olla myös automattiset penkinlämmittimet.Jatketaan...siitä alkoi saabismi. Oli Turbo Finlandiakin jonka kunnostelin ajokuntoon.
90 ja vanha poliisi 900, oli paljon ripeämpi kuin vakio.
Ysitonniset olivat aikaansa edellä. Kaikissa vähintään 1,985 litranen moottori.
Sähköruiskut, 16v kansi ketjuvetoisilla nokilla...nämä tuli muihin vakioautoihin paljon myöhemmin.
- Anonyymi
>VW kuplan rantautuessa Suomeen -40/50 lukujen taitteessa merimiesten tuomina ns. merimiesautoina niissä oli mukana ns. standard-mallia joka erosi paremmasta kuplasta varusteltuna mm. täysin mekaanisilla jarruilla, eli vaijereilla oli jarrut rakenneltu ympäri autoa.
Bensamittaria ei niissä ollut, bensahana käännettiin varatankille kuin mopossa ikään.<
Tasta tuli muistoja omastani karvahattu mallista; Muistaakseni '52 (Kulpa) malli. Omistin sen '70 luvulla.
1. Putkiradio. Iso murikka tavaratilassa. Kesti kauan lammita kunnes kuului venalaista propakandaa :-)
2. Kattoluukku.
3. Kasikaasu jonka sai paalle mihin asentoon vaan. Eli maailman ensimmainen "Cruise Control".
- Ajelin huvikseni Tuusulantieta. Seisoin suorana ja katselin kattoluukusta. Kone huusi taysilla. Ohjasin kuin venetta :-) Oli siina pitkakaulaisia ymparilla... - Anonyymi
DAF-autoissa variaattoriveto. DAFfeista tuli sittemmin variaattorivetoisia Volvoja joita valmistettiin vielä Volvoina joitakin vuosia.
- Anonyymi
Ja pakettiautoina nimellä Tjorven. Ainakin Postilla ja Nesteellä. Porvoolainen merkkihuolto ei osannut huoltaa, huonommin toimi sieltä tullessa kuin sinne mennessä...
- Anonyymi
Minerva -vaunun moottorissa kuningasakseli. Oli myös luistimoottoreita. Yhdellä ja kahdella luistilla. Samoin tehtiin aikanaan 6-tahtimoottoreita. Vakuumiastia bensapumppuna 1920 -luvulla. Vertex -magneetto. Venemoottorien ruutipanoskäynnistys. Panhardin venttiilinjouset vääntöjousilla.
Olihan noita. Kaikki on jo keksitty...- Anonyymi
Työkaveri varastoi perheen viimeisen Panhardin latoon ja kertoi että nuo venttiilijouset muistutti isoja hakaneuloja (itse en sitä nähnyt avoinna).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkaveri varastoi perheen viimeisen Panhardin latoon ja kertoi että nuo venttiilijouset muistutti isoja hakaneuloja (itse en sitä nähnyt avoinna).
On saattanut olla sellaisiakin. Hakaneulajousina tunnetaan.
- Anonyymi
Aikoinaan aloitin saabismini 93 7 hengen farmarista. Taisi olla ensimmäisestä sarjasta kun alustanumero oli vähän päälle 200. Moottori oli tavallaan takaperin niin "jäähdyttäjän säleikkö" oli avoin aukko konehuoneeseen ja heti siinä takana virranjakaja. Sateessa alkoi pätkimään.
Seuraava Saab oli ensimmäisiä Trollhättanin 99 malleja Triumphin koneella (1,7 l?). Tuli avattua vaihdelaatikko kun alkoi raksuttamaan liikaa. Ryhmäpyörään oli koneistettu neulalaakerit suoraan. Uusi ryhmäpyörä löytyi suoraan Scan Auton varaosahyllystä, olikohan kulutustavaraa vai muuten vaan jäänyt roikkumaan.
Jatkossa olikin niitä Uudenkaupungin Saabbeja ja hetken kakkosautona myös siellä valmistettu Talbot Horizon entinen petro. Petroolivehkeet oli purettu pois, mutta kone oli edelleen se isokuutioinen matalapuristeinen, 92 oktaaninen bensiini kelpasi oikein hyvin. Matkailuvaunuvedossa oli Saab 900 APC Turbo. Kaupungissa ajelin matalaoktaanisella bensalla ja vaununvetoon lähtiessä korkeaoktaanista tankkiin niin sai kaikki hevosvoimat käyttöön.
Uudemmasta päästä muistellen minulla oli tuollainen kummallinen välimalli Sierra farmari 4 x 4. Kori oli uutta mallia, mutta etukardaanin ristinivelen rikkoutuessa paljastui että moottori ja voimansiirto olikin vanhempaa mallia. Moottori kokonaan patarautaa V6, muistaakseni 2,7 l. Neliveto oli Ferguson-järjestelmällä niin etuakseli veti koko ajan 1/3 ja taka-akseli 2/3, suorastaa mainio matkailuvaunuvetoon. - Anonyymi
BMW 02 sarjassa oli myös tuo vilkkuviiksi oikealla ja valonvaihdin vasemmalla ainakin -71. Näin kertoi avobemarini ensimmäinen omistaja. Korinvaihto 2002 -71 ollut minulla nyt yli 30 vuotta. Ja taisi olla eka automalli jossa oli vakiona H-4 ajovalot.
Oli ja on myös kaksois- kasipiirijarrut eli etusatuloissa neljä mäntää ja sinne menee kahdet jarruletkut ja putket. Myös ainakin joissain Volvoissa oli sama systeemi. "Aina piti vähintään molemmat etupyörät ja toinen takapyörä" vaikka joku jarruputki- tai letku vaurioitui.....joo....meni takaputki kerran ja kyllä jarrut piti hiukan kun poljin oli melkein pohjassa. Jarrut olivat hyväkuntoiset aina muuten kesäautossa. Niin ja Volvohan antoi aikanaan jarruputkille ikuisen takuun kun alkoi käyttää kunnon ruostumatonta seosputkea. Se oli hyvä. Esim. sakasalaiset taitavat vieläkin nuukailla rautaisten putkiensa kanssa. Ruostuvat rikki aika usein. Nimimerkki kilometrin putkia vaihtanut saksalaisiin.- Anonyymi
Itte oon aina ihaillut citroen cxää ja fiat 132sta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itte oon aina ihaillut citroen cxää ja fiat 132sta
Citroen SM ja Fiat 130 olivat myös klassikkoja, tosin kalliita.
- Anonyymi
NSU Prinz auton nelitahtimoottorin yläpuolisen nokka-akselin pyöritys oli järjestetty kiertokankien ja epäkeskosten avulla: http://yorkshireferret.blogspot.com/2016/07/the-nsu-prinz-engine.html
Sama systeemi oli merkin moottoripyörisäkin, moottori oli pikaisesti vilkaistuna aivan kaksitahtisen näköinen, vaikka oli nelitahtinen, ja ventiilijousina oli hakaneulajouset.
Ei tainnut ko. järjestelmää olla muilla merkeillä? WARTBURG 353 TYYLIKÄS
LADA 1500S 2103
HIENO
SKODA 120LS MOOTTORI TAKANA
SKODA FAVORIT OLI KYL TYYLIKÄS 90-L ALUSSA JA EDELLEENKIN- Anonyymi
Hanki vähintään 10 kakkulat.
- Anonyymi
Citroen Visan kaksiosainen hattuhylly. Takaluukkua avatessa hattuhyllyn etu- ja sivureunat jäivät alas, keskiosa nousi ylös takalasia vasten. Tavaratilasta sitä alinta nyssäkkää etsiessä ei tarvinnut nostella ylempiä kuraiseen maahan vaan voi nostaa alhalla olevalle hattuhyllyn reunalle. Samoin kesällä nestekaasulla kahvia keittäessä se muki ja suodin voi olla hattuhyllyn reunuksen päällä, ei kuraisessa maassa tms. Olisin tehnyt saman Peugeot 205:een, mutta kun sen hattuhylly maksoi 1700 mk, niin tekemättä jäi.
- Anonyymi
Austin A30 ja A40 puoli mekaaniset takajarrut. Takapyörillä vain yksi yhteinen jarrusylinteri käsijarruvivustoon yhdistettynä. Austin Allegron nelikulmainen ohjauspyörä.
- Anonyymi
Aika erikoinen oli Citröen 2CV:n jousituskin, kitka- ja massaiskunvaimentimet, sekä auton lattian alla pitkittäiset kierrejouset, jotka oli kytketty tangoilla samanpuolen pyörien joustoliikkeisiin. Ei kait mikään muu valmistaja tuollaista ole käyttänyt ennen eikä jälkeen rättärin ja sen johdannaisten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029