Hyvät luistelusukset

Anonyymi

Moikka, edessäni olisi lähiaikoina luistelusuksien hankinta. Lisäksi toki monot ja sauvat. Luistelua olen hiihtänyt vähäsen, perinteistä sen sijaan kohtalaisesti, ja nyt haluaisin laajentaa luisteluunkin. Sinä, joka tiedät luisteluhiihdosta enemmän, nii suosittele minulle hyviä luistelusuksia! :) Edullinen hinta toki plussaa, mutta kaikista hintaluokista otetaan ehdotuksia vastaan. Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaisi auttaa:).

6

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikähän on hiihtäjän sukupuoli, pituus ja paino.

    • Anonyymi

      Luistelupaketissa tärkeintä: sukset, sauvat, monot. Tässä järjestyksessä. Ehdottomasti nnn tai prolink siteet. Sms Pilotit ei kannata ostaa vaikka hyvä tarjous olisikin, sillä moneen suksen sen kiinnittäminen ei ole enää optimaalista kiskojen takia.

      Monoissa vaikuttaa kestin leveys, jotkut merkit tekevät kapeaa, toiset leveämpää. Lähes kaikki monot ovat riittävän lämpimiä poislukien keveimmän kisamonot. Haluaako sukkamallisen (ei saumoja) vai nauhoitettavan kielellisen monon. Sukkamallinen on yleensä kalliimpi ja hankalampi pukea, mutta pitkillä matkoilla mukavampi.

      Esim. Rex r1 sauvat maksaa 99 eur monessa paikassa tällä hetkellä, 100% hiilikuitusauvat helpottaa tekniikan kehittymistä., sauvojen hallinta helpompaa. Kestävät, kun niitä säilyttää hyvin. Kun on kerran kokeillut, ei painaviin saunoihin ole paluuta. Toki 70% hiilikuitusauvat on ok myös luistelussa, mutta silloin kiinnittäisin huomiota hihnan sopivuutensa. Huippukallliit sauvat kannattaa jättää kaupan hyllylle.
      Rossarilla on myös 99 tarjous 100% hiilikuitusauvoista.

    • Anonyymi

      Luistelusuksissa hyvän parin löytäminen on vaikeampaa, kuin pertsoissa.

      Todennäköisyys löytää hyvä pari kasvaa kun asioi ns. Suksimyyjän luona jolla laaja valikoima liikkessä Kaikkia välineitä ja asiantuntemus. jos myyjä ei mittaa suksia, kävele ulos liikkeestä.

      Suksissa hyvää ei saa halvalla. Alle 80 kiloiselle löytyy vaihtoehto lähes joka merkiltä.

      Markettisuksista esim. salomon 8 ja rossignol delta harkitsemisen arvoisia, jos myyjä osaa ne mitata.

      Suomessa yli 80 kg mieshiihtäjä löytää suuremmalla todennäköisyydellä luistesukset Kiteen, salomonin, madshusin ja rossignolin valikoimista. Muilla merkeillä hyvän parin löytäminen painavalle luistelijalle tuuri peliä, mutta mahdollista.

      Itse harkitsisin ns. edellisen vuoden kalliimpia malleja, jotka alennuksessa. Edelleen toki niin, että myyjä mittaa sukset ja tarkistaa sopivuuden.

    • Anonyymi

      Niin, missä kelissä aiot hiihtää? Noiden lukemieni vastausten perusteella jos hankit sukset niin metsään menee. Luulisin, että hiihdät noin 0-10 pakkasasteen välillä ja hoidetulla baanalla. Tällöin suksien painealue (se osa mikä ottaa alustaan kiinni) on suht neutraali. Eli suksien kärkiosa hieman löysä ja etuosan painealue noin 15 senttiä. Takaosan eli kannan painealue voi olla jopa puolet enemmän, jolloin saat vakautta hiihtoon eli luisteluun. Monot tietysti jalkaan sopivat jotka tukevat hyvin nilkkaa. Siteillä ja sauvoilla ei suurta merkitystä kun aloitat luisteluhiihtoa, tosin hiilikuitusauvat tietysti keveämmät. Osta sukset asiantuntevasta urheiluliikkeestä äläkä juksaa painon kanssa. Hyviä hiihtoja toivottaapi
      Lapin ukko

      • Anonyymi

        Universaali suksia ei ole. Etelässä hiihdetään plussan molemmin puolin koko talvi, monesti tykkilumella ja melko likaisella laduilla. Lapin ukko hiihtää puhtaalla Luonnon lumella pakkaskelissä.

        Itse olen luistelu-uran aloittanut ns cold suksilla ja hyvin niillä pärjää edelleenkin lähes kaikilla alustoilla.

        Tykkilumen jauhopuurossa tarvitsee sukset, joissa pidemmät paine-alueet. Yhteenpuristaessa sukset aukeavat kannasta ja kärjestä kuin naurava nakki. muuten käy helposti niin että suksen kärjet kyntää ja hiihdosta tulee töksähtelevää.

        Herkkäkärkiset sukset ei monesti painavalla hiihtäjällä toimi.

        Huonoilla sauvoilla luistehiihto on tuskaista ja hoipertelevaa.

        lapin ukko tarkoitti, että suksimyyjän pitää tietää mitä myy. Moni myyjä ottaa sukset hyllystä, pyyhkii pölyt ja sanoo: nämä on sulle sopivat....


    • Anonyymi

      Löysin 35 kg luistelu sukset lapselle ( monta vuotta vanhat ) Peltonen delta C LW racing sukset n.40 kg. Etelässä hiihdetään.

      Puristettaessa suksia kiinni ainakin kärki "aukeaa". Äärimmäisen kevyet.

      Luulisin että ovat täydelliset vaikkakaan ei uudet. Maksoi kokonaista 20 euroa. Pohjat käytännössä virheettömät.

      Tiistaina testaamaan, kovat odotukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe