...Suomessa ei ole enää ainuttakaan takkavalmistajaa, jolta saisi oikeasti lämmittäviä takkoja. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää talvipakkasilla sama mitä Pohjois-Amerikassa käytetään eli kamiinan polttaminen. Sen teho riittää mökin lämmittämiseen.
Harmi ettei noille voimakkaasti lämpeneville takoille, joita kestää polttaa kaksi kertaa päivässä, ole käyttöä. Hirsimökille talvella ne ovat ainoa järkevä ratkaisu.
Kun Tulikivi luopuu vanhoista malleistaan...
3
113
Vastaukset
- Anonyymi
Lisään vielä, että Tulikiven uusista malleista ei ole lämmittäjiksi. Nekin on tarkoitettu vain tunnelmatuliin ja parhaimmillaan tukilämmitykseen.
- Anonyymi
Uunimuurari palkattava tai käytävä kirjastosta lainaamassa alan kirja, muurattava itse.
- Anonyymi
Olen joskus ajatellut, että takkalämmittäjät ovat tavallista yksinkertaisempaa porukkaa, koska heitä eivät koske luonnonlait. He kuvittelevat, että mitättömällä puumäärällä takka tuottaa itsestään energiaa. Käytännössä talo lämpiää sähköllä.
Vasta sitten, kun ollaan ainoastaan tulen varassa, takan lämmityskyvyn tarve ja takan ominaisuudet nousevat esiin. Takan on annettava energiansa ulos riittävän nopeasti, jotta siinä ehtii polttamaan tarpeeksi puuta tarpeeseen nähden.
Itsekin haksahdin muurarin kannustamana kuorelliseen tulisijaan. Eihän sillä tee mökillä mitään. Käytännössä lämmityksestä vastaakin Jotulin suuri kamina, jossa palaa "ikuinen tuli". Siitä irtoaa sellainen seitsemän kilowattia, jolla on jo jotain merkitystäkin lämmitykseen.
Päästöjen näkökulmasta jatkuvan tulen polttaminen ei ole hyväksi, mutta minkäs teet, kun tämä suomalainen puulämmityskulttuuri jossain välissä nyrjähti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1276332Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745812297Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461560Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1121318Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna881186- 661038
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481035Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll641010Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.27968- 63946