Oon viimeisen 10 vuoden aikana päässyt liki kaikkiin hakemiini työpaikkoihin. Viimeksi 2,5 vuotta sitten. Nyt olen hakemassa toiseen päähän Suomea, ekaa kertaa kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Ammattitaitoni puolesta tiedän sopivani työhön, mutta kannattaako minun kertoa yksityiselämästäni? Eikö nykyisin trendi ole se, että siviilielämä ei kuulu työnantajalle? Tiedän tietysti sen, että minä tulen olemaan kotona lasten sairaspäivät jne. Haluaisin olla avoin tilanteestani, mutta kannattaako se? Ja onko se ylipäätään työnhakijan velvoite? Haluan myös tosissani sekä saada ammatillisia haasteita, että muuttaa jonnekin ihmisten ilmoille.
Mitä työhaastattelussa kannattaa kertoa?
7
88
Vastaukset
- Anonyymi
turhaan liikoja kertoilet ja avaudut henk. koht. asioillasi. Jätät väliin jos ei varta vasten udella. Valveutunut työnantaja kykenee selvittämään halutessansaan perhesuhteesi sun muutkin yleisjuttusi.
- Anonyymi
Impula kirjoitti:
Ai? Miten työnantaja niitä asioita pystyy selvittämään?
Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.
Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.
Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.?Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?
Jos ihmisestä ei saa googlettamalla ja muilla tietokantahauilla mitään tietoa esille niin työnhakijan kannalta varsin huono homma. Kukaan ei palkkaa täysin näkymätöntä ihmistä. Riski huonolle rekrytoinnille on liian iso.
- Anonyymi
Ei kai voi valehdella, jos työhaastattelussa kysytään perheestä, terveydestä tms. asioista, jotka voivat vaikuttaa työntekoon. Jos on pienten lasten yh, pitäähän se kysyttäessä kertoa, mutta ei sitä nyt sentään tarvitse työhakemuksessa ensimmäisenä kertoa.
- Anonyymi
Laittomaan, epäasialliseen kysymykseen voi vastata valehtelemalla ja kannattaakin. Jos työnantaja on tunnettu ja tiedetty vaikkapa jonkun fudisjengin kannattaja niin voi ihan miellyttääkseen työnantajaa valehdella olevansa suuri jalkapallofani ja kannattavansa samaa joukkuetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä4203488Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944533085- 1271732
- 611678
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo1041459- 611068
Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s261052En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä321002Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39955Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?
Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi127912