Mitä työhaastattelussa kannattaa kertoa?

Oon viimeisen 10 vuoden aikana päässyt liki kaikkiin hakemiini työpaikkoihin. Viimeksi 2,5 vuotta sitten. Nyt olen hakemassa toiseen päähän Suomea, ekaa kertaa kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Ammattitaitoni puolesta tiedän sopivani työhön, mutta kannattaako minun kertoa yksityiselämästäni? Eikö nykyisin trendi ole se, että siviilielämä ei kuulu työnantajalle? Tiedän tietysti sen, että minä tulen olemaan kotona lasten sairaspäivät jne. Haluaisin olla avoin tilanteestani, mutta kannattaako se? Ja onko se ylipäätään työnhakijan velvoite? Haluan myös tosissani sekä saada ammatillisia haasteita, että muuttaa jonnekin ihmisten ilmoille.

7

120

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

turhaan liikoja kertoilet ja avaudut henk. koht. asioillasi. Jätät väliin jos ei varta vasten udella. Valveutunut työnantaja kykenee selvittämään halutessansaan perhesuhteesi sun muutkin yleisjuttusi.

• Ai? Miten työnantaja niitä asioita pystyy selvittämään?

• Anonyymi
        Impula kirjoitti:

Ai? Miten työnantaja niitä asioita pystyy selvittämään?

Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.

Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.

Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.?

Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?

Jos ihmisestä ei saa googlettamalla ja muilla tietokantahauilla mitään tietoa esille niin työnhakijan kannalta varsin huono homma. Kukaan ei palkkaa täysin näkymätöntä ihmistä. Riski huonolle rekrytoinnille on liian iso.

• Anonyymi

Ei kai voi valehdella, jos työhaastattelussa kysytään perheestä, terveydestä tms. asioista, jotka voivat vaikuttaa työntekoon. Jos on pienten lasten yh, pitäähän se kysyttäessä kertoa, mutta ei sitä nyt sentään tarvitse työhakemuksessa ensimmäisenä kertoa.

• Anonyymi

Laittomaan, epäasialliseen kysymykseen voi vastata valehtelemalla ja kannattaakin. Jos työnantaja on tunnettu ja tiedetty vaikkapa jonkun fudisjengin kannattaja niin voi ihan miellyttääkseen työnantajaa valehdella olevansa suuri jalkapallofani ja kannattavansa samaa joukkuetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1597
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1458
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      839
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      809
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      746
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      34
      708
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      698
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      690
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      669
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      653
    Aihe