Kaikkea näkee

Anonyymi

Miksi uskovainen aviomies puhuu töykeästi vaimolleen ja lapsilleen?

86

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä sinä tee niin.

    • Anonyymi

      Sananl.19:13. 27:15 Tyhmä poika on isänsä turmio, ja vaimon tora on kuin räystäästä tippua vesi. Räystäästä tippua vesi sädepäivänä ja toraisa vaimo ovat yhdenveroiset.

      • Kuinkahan kyseinen Sananlaskujen jae mahtaa sopia aloituksen miehen töykeyteen.

        Jotain rotia juttuihin, kun ei se vaimosta se miehen töykeys suinkaan johdu, vaan miehen kunnioituksen puuttumisesta vaimoaan kohtaan.


      • Anonyymi

        Niin no, onhan se ymmärrettävääkin, että mies / isä hermostuu 2 vuotiaalle pojalleen, koska on kakannut vaippaansa. Paiskoo siksi ovia ja haukkuu tyttöä paskaperseeksi kulkien hermona edes takaisin talossa heitellen tavaroita kun ei kuulemma enää saata olla hajun vuoksi. Lisää vielä kuinka perhe pilaa miehen talon koska haju pinttyy seinämiin. Vaimo on toraisa, kun asettuu lapsensa puolelle pyytäessään isää rauhoittumaan, ettei lapset pelkää.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Kuinkahan kyseinen Sananlaskujen jae mahtaa sopia aloituksen miehen töykeyteen.

        Jotain rotia juttuihin, kun ei se vaimosta se miehen töykeys suinkaan johdu, vaan miehen kunnioituksen puuttumisesta vaimoaan kohtaan.

        Vastaaja ei varmaankaan tiennyt mistä lähtökohdista kyselin. Yksi syy voi olla tuokin, että miehellä tulee sanomista silloin, jos lapset ovat kurittomia.
        Kiitos sinulle kuitenkin. Lämmitti mieltäni. Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Muistan muuten nyt nimimerkkisi. Minä olen " samaatietä: ollut joskus aikoinaan nimimerkiltäni. Kaikkea hyvää ja siunausta elämääsi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaaja ei varmaankaan tiennyt mistä lähtökohdista kyselin. Yksi syy voi olla tuokin, että miehellä tulee sanomista silloin, jos lapset ovat kurittomia.
        Kiitos sinulle kuitenkin. Lämmitti mieltäni. Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Muistan muuten nyt nimimerkkisi. Minä olen " samaatietä: ollut joskus aikoinaan nimimerkiltäni. Kaikkea hyvää ja siunausta elämääsi!

        Rekisteröi se - samaatietä - nikkisi, niin ei jää arvailun varaan, kuka kommentoi kulloinkin aloituksia. Anonyymistä ei aina tiedä, kenen kanssa haastelee. Taratellaan sitten mielenkinntoisia..


    • Anonyymi

      Katsokaas kun on sellaisia uskovia joille ei tule mieleenkään korjata luonneongelmiaan, vaan hautaan asti porskutetaan niillä eväillä jotka on isiltä peritty.

      Rukouksissa hartaana pyydetään vaikak mitä muuta, mutta ei vahingossakaan että muuta JUmala minun viheliäisyyttäni.

      ON kateita uskovia, on ilkeitä uskovia ja on vaikka mitä, mutta en ole kuullut koskaan että ne olisivat ongelma sille itselleen.

      • Anonyymi

        Minä olen kuullut, että useinkin uskova huokaa omaa viheliäisyyttään. Paavalikin teki niin raamatussa.


      • Tuo ominaisuus uskovaisissa on aivan totta, ettei luonteenlaatu uskoon tulon myötä muutu. Olen meinaan tavannut niin helluntailaisissa kuin vapaakirkollisissakin juuri kateellisia ja ahdasmielisen ilkeitä ja ylenkatseellsia ja juoruiluun taipuvia yms. pahennusta herättävää porukkaa.
        Ja jos itse on suorastaan kiltti ja hyväntahtoinen, niin uskonlahkoissa ne ominaisuudet kyllä ajankuluessa karisevat, kun kiltteyttäsi ja hyväntahtoisuuttasi hyväksikäytetään väärämielisessä tarkoituksessa ja tahallisesti loukaten.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Tuo ominaisuus uskovaisissa on aivan totta, ettei luonteenlaatu uskoon tulon myötä muutu. Olen meinaan tavannut niin helluntailaisissa kuin vapaakirkollisissakin juuri kateellisia ja ahdasmielisen ilkeitä ja ylenkatseellsia ja juoruiluun taipuvia yms. pahennusta herättävää porukkaa.
        Ja jos itse on suorastaan kiltti ja hyväntahtoinen, niin uskonlahkoissa ne ominaisuudet kyllä ajankuluessa karisevat, kun kiltteyttäsi ja hyväntahtoisuuttasi hyväksikäytetään väärämielisessä tarkoituksessa ja tahallisesti loukaten.

        Kuule, ahdistaa niin paljon, että avaudun sinulle nyt tähän. Taisin saada narsistisen miehen Meillä on kaksoset. Miestä ei juuri näy ja kun harvemmin näkyy hän haukkuu, alistaa sekä kiristää, msnipuloi yms
        Ulkopuolisille esittäytyy rauhallisena ja hyvänä miehenä. Kirjoitan suoraan, en jaksa tässä vaiheessa kaunistella. Olen väsynyt puolustelemaan aikuisen miehen käytöstä. Hämmentynyt, ihmeissäni ja väsynyt.Ajatukset aivan hajalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, ahdistaa niin paljon, että avaudun sinulle nyt tähän. Taisin saada narsistisen miehen Meillä on kaksoset. Miestä ei juuri näy ja kun harvemmin näkyy hän haukkuu, alistaa sekä kiristää, msnipuloi yms
        Ulkopuolisille esittäytyy rauhallisena ja hyvänä miehenä. Kirjoitan suoraan, en jaksa tässä vaiheessa kaunistella. Olen väsynyt puolustelemaan aikuisen miehen käytöstä. Hämmentynyt, ihmeissäni ja väsynyt.Ajatukset aivan hajalla.

        Olen lukenut persoonallisuuksia käsittelevää kirjallisuutta. En mitään psykologista proosaa, vaan aivan jalat maassa olevaa sykölokiaa. Ja kyseisen alan kirjallisuudessa tuli esille juuri narsistisuus sekä narsistin ominaisuudet. Tai olisiko narsistin omituisuudet parempi määritelmä.

        Noissa lukuhetkissä tuli moniaankin kerran esille määritelmä juuri tuosta kiltteydestä, jolla peitetään ne todelliset narsismin ominaisuudet, niinkuin kerroit.

        Ja mikäli Sinä tosiaankin olet aviossa narsistin kanssa, niin täytyy sanoa näin kansanomaisesti, että olet tosiaankin ns. kusessa. Ja koska narsismiin ei ole parantavaa yrttiä eikä muutakaan lääkettä, niin ainoa 'lääke' Sinun oman mielenterveytesi säilyttämiseksi on avioero.

        'Lääke' kuulostaa varmaan aika karskilta ja raskaalta kantaa, kun avioeron seurauksena on monenlaiset kuviot käytävä läpi. Mutta mikäli eroasia etenee esim. oikeuteen, niin henkinen julmuus, jota narsistinen aviomiehesi harjoittaa, on täysin hyväksyttävä syy eroamiseen.

        Mutta saattaahan se miehesi mieli joksikin ajaksi muuttuakin, jos esität avioeroajatuksesi hänelle aivan suoraan lyhyesti ja ytimekkäästi silloin, kun sellaisia tuttaviasi on kuulolla, jotka tuntevat miehesi narsistiset ominaisuudet ja ovat ehkä itsekin joutuneet niitten kohteeksi.

        Ota mahdollinen avioero harkintaan.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Olen lukenut persoonallisuuksia käsittelevää kirjallisuutta. En mitään psykologista proosaa, vaan aivan jalat maassa olevaa sykölokiaa. Ja kyseisen alan kirjallisuudessa tuli esille juuri narsistisuus sekä narsistin ominaisuudet. Tai olisiko narsistin omituisuudet parempi määritelmä.

        Noissa lukuhetkissä tuli moniaankin kerran esille määritelmä juuri tuosta kiltteydestä, jolla peitetään ne todelliset narsismin ominaisuudet, niinkuin kerroit.

        Ja mikäli Sinä tosiaankin olet aviossa narsistin kanssa, niin täytyy sanoa näin kansanomaisesti, että olet tosiaankin ns. kusessa. Ja koska narsismiin ei ole parantavaa yrttiä eikä muutakaan lääkettä, niin ainoa 'lääke' Sinun oman mielenterveytesi säilyttämiseksi on avioero.

        'Lääke' kuulostaa varmaan aika karskilta ja raskaalta kantaa, kun avioeron seurauksena on monenlaiset kuviot käytävä läpi. Mutta mikäli eroasia etenee esim. oikeuteen, niin henkinen julmuus, jota narsistinen aviomiehesi harjoittaa, on täysin hyväksyttävä syy eroamiseen.

        Mutta saattaahan se miehesi mieli joksikin ajaksi muuttuakin, jos esität avioeroajatuksesi hänelle aivan suoraan lyhyesti ja ytimekkäästi silloin, kun sellaisia tuttaviasi on kuulolla, jotka tuntevat miehesi narsistiset ominaisuudet ja ovat ehkä itsekin joutuneet niitten kohteeksi.

        Ota mahdollinen avioero harkintaan.

        Kiitos asiallisesta ja selkeästä vastauksestasi! Uskovaisena ero tuntuu ajatuksena vieraalta. Pois voin muuttaa, jos siihen päädyn. En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, että elämä muotoutuu tällaiseksi. En osaa oikein edes ajatella. No ajan kanssa. Ilmeisesti, jos lähden niin olen yksin loppuelämäni lapsieni kanssa. En koe oikeaksi eroa ja uudelleen avioitumista. Mutta en jaksa nähdä tuota asiaa suurimpana ongelmana vaan olen eniten huolissani lapsistamme. Kaksosista. Kyllä tämä elämä on raadollista ajatuksineen kaikkinensa. Ei kyllä pysty ketään toista osoittamaan sormella mistään toisaalta kun oma raadollisuus muistuttaa jatkuvasti olemassa olostaan. Aika taistelija asenteella sinnittelen. Ajatukset vähän hajalla mutta siis rukoilua pyytäisin jos mahdollista.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Tuo ominaisuus uskovaisissa on aivan totta, ettei luonteenlaatu uskoon tulon myötä muutu. Olen meinaan tavannut niin helluntailaisissa kuin vapaakirkollisissakin juuri kateellisia ja ahdasmielisen ilkeitä ja ylenkatseellsia ja juoruiluun taipuvia yms. pahennusta herättävää porukkaa.
        Ja jos itse on suorastaan kiltti ja hyväntahtoinen, niin uskonlahkoissa ne ominaisuudet kyllä ajankuluessa karisevat, kun kiltteyttäsi ja hyväntahtoisuuttasi hyväksikäytetään väärämielisessä tarkoituksessa ja tahallisesti loukaten.

        Ei Jumala kenellekään luonteensiirtoa tee. Ja jos sattuu olemaan luonnevikainen syyllistäjä,, niin ei juolahda mieleen tehdä itsekään mitään. Rankkaahan se on - muuttuminen mielen uudistumisen kautta.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja selkeästä vastauksestasi! Uskovaisena ero tuntuu ajatuksena vieraalta. Pois voin muuttaa, jos siihen päädyn. En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, että elämä muotoutuu tällaiseksi. En osaa oikein edes ajatella. No ajan kanssa. Ilmeisesti, jos lähden niin olen yksin loppuelämäni lapsieni kanssa. En koe oikeaksi eroa ja uudelleen avioitumista. Mutta en jaksa nähdä tuota asiaa suurimpana ongelmana vaan olen eniten huolissani lapsistamme. Kaksosista. Kyllä tämä elämä on raadollista ajatuksineen kaikkinensa. Ei kyllä pysty ketään toista osoittamaan sormella mistään toisaalta kun oma raadollisuus muistuttaa jatkuvasti olemassa olostaan. Aika taistelija asenteella sinnittelen. Ajatukset vähän hajalla mutta siis rukoilua pyytäisin jos mahdollista.

        Lasten mielenterveyttä kannattaa tosiaan ajatella. Ihmisellä on vain yksi mielenterveys ja siitä kannattaa pitää kiinni. Tuollainen lapsuus johtaa terapeutin sohvalle parikymppisenä, hyvässä tapauksessa. Yleensä se johtaa paljon pahempaan. Mies ei tule muuttumaan. Ero on pahempi vaihtoehto kuin oman ja lasten elämän pilaaminen. Raamattu ei kiellä eroamasta tai muuttamasta erilleen. Mutta ero siitä lähdöstä joka tapauksessa tulee, sillä mies hakee yleensä uuden kiusattavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten mielenterveyttä kannattaa tosiaan ajatella. Ihmisellä on vain yksi mielenterveys ja siitä kannattaa pitää kiinni. Tuollainen lapsuus johtaa terapeutin sohvalle parikymppisenä, hyvässä tapauksessa. Yleensä se johtaa paljon pahempaan. Mies ei tule muuttumaan. Ero on pahempi vaihtoehto kuin oman ja lasten elämän pilaaminen. Raamattu ei kiellä eroamasta tai muuttamasta erilleen. Mutta ero siitä lähdöstä joka tapauksessa tulee, sillä mies hakee yleensä uuden kiusattavan.

        Piti sanomani tietysti, että ero on parempi vaihtoehto kuin oman ja lasten elämän pilaaminen. Itselläni on ollut eron jälkeen oikein hyvä ja tasapainoinen elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, ahdistaa niin paljon, että avaudun sinulle nyt tähän. Taisin saada narsistisen miehen Meillä on kaksoset. Miestä ei juuri näy ja kun harvemmin näkyy hän haukkuu, alistaa sekä kiristää, msnipuloi yms
        Ulkopuolisille esittäytyy rauhallisena ja hyvänä miehenä. Kirjoitan suoraan, en jaksa tässä vaiheessa kaunistella. Olen väsynyt puolustelemaan aikuisen miehen käytöstä. Hämmentynyt, ihmeissäni ja väsynyt.Ajatukset aivan hajalla.

        Ota yhteyttä Narsistienuhrientukeen!!!

        Luen juuri Markku Salon kirjaa; Narsisti,parisuhteessa,työpaikalla,naapurina,oikeussalissa

        Siskon tytön tarinasta kuulin pienen pätkän häneltä itseltään perjantaina ja aion auttaa oikeuteen!!

        Narssu vei kaiken, lapset jäi mutta siinäkin sopimuksessa älyttömyyttä!!Lestakodin poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja selkeästä vastauksestasi! Uskovaisena ero tuntuu ajatuksena vieraalta. Pois voin muuttaa, jos siihen päädyn. En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, että elämä muotoutuu tällaiseksi. En osaa oikein edes ajatella. No ajan kanssa. Ilmeisesti, jos lähden niin olen yksin loppuelämäni lapsieni kanssa. En koe oikeaksi eroa ja uudelleen avioitumista. Mutta en jaksa nähdä tuota asiaa suurimpana ongelmana vaan olen eniten huolissani lapsistamme. Kaksosista. Kyllä tämä elämä on raadollista ajatuksineen kaikkinensa. Ei kyllä pysty ketään toista osoittamaan sormella mistään toisaalta kun oma raadollisuus muistuttaa jatkuvasti olemassa olostaan. Aika taistelija asenteella sinnittelen. Ajatukset vähän hajalla mutta siis rukoilua pyytäisin jos mahdollista.

        Älä kuuntele uskovien ohjeita, vaan noudata sydämesi ääntä ja arvosta vain itseäsi sekä lapsiasi!!!

        Helluntaissa erosin minäkin ja elämä pelastui, helluntai ei!! Uskossa olen, totta kai, mutta en kenenkään taakoitettavana.

        Ota ihan oikea ero, mutta katso, että saat asiallesi kunnollisen asianhoitajan, VARO narsistin pyörittämiä sosiaalivirkailijoita!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kuuntele uskovien ohjeita, vaan noudata sydämesi ääntä ja arvosta vain itseäsi sekä lapsiasi!!!

        Helluntaissa erosin minäkin ja elämä pelastui, helluntai ei!! Uskossa olen, totta kai, mutta en kenenkään taakoitettavana.

        Ota ihan oikea ero, mutta katso, että saat asiallesi kunnollisen asianhoitajan, VARO narsistin pyörittämiä sosiaalivirkailijoita!!!

        Eipä häntä kotona juuri näy.Nytkin mökillä viikonlopun.. Omistaa myös osakkeen, jossa viihtyy. Kotiarki ja lapset ovat hänelle uuvuttavia ja kaipaa lepoa raskaan työnsä vastapainoksi. En usko, että jäisi kaipaamaan meitä. Hänellä on niin oma elämänsä. Harrastuksensa ja matkustelu sekä pitkät työpäivät. Rahasta ei ole pulaa. Usein tuonutkin ilmi, että minä ja lapset olemme usein tiellä ja rasitteena. Sänkyyn kyllä kelpaan ja monta kertaa viikossa. Sanomista tulee muutoin. Tuosskin omituista on se että minun täytyy olla se aloitteen tekijä, hän ei tee koskaan aloitetta. Ja jos en suurinpiirtein joka toinen päivä tarjoa niin tulee huutoa. Kieroutunutta tuollainen että joudun tarjoamaan jatkuvasti välttyäkseni edes yhdeltä huudon aiheelta. Hänhän kun ei voi osoittaa tarvitsevansa minua johonkin. Palkkanikin on kuulemma niin pieni ettei ole merkitystä käynkä töissä vai en. Rahaa käytän liikaa vaikka oikeasti olen taloudellinen. Vettä ja sähköä törsään. Suihkussakin pitää käydä hyvin nopeasti jos hän on kotona. Mitään en osaa tehdä eikä minusta ole mihinkään. On sanonutkin että hän ihan hyvää hyvyyttään sietää minua eikä kukaan muu sietäisi joten minun pitäisi olla kiitollinen. Autolla ajo rajoituskin on minulla muttei hänellä vaikka itse maksan polttoaineeni. Myös pankkitilini on jossain vaiheessa kummallisesti muuttunut hänen nimiinsä jota hän kontrolloi ja katsoo minkä verran rahaa käytän ja mihin. Olen melko nuuka...tuossa jäävuorenhuippuja..Huutoa tulee joka päivä vaikka eläisin miten.. Niin no sen verran itsepäinen olen, että teen omat johtopäätökseni ja valintani. Aurinkoista päivää kaikille! Kiitos vastauksistanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä häntä kotona juuri näy.Nytkin mökillä viikonlopun.. Omistaa myös osakkeen, jossa viihtyy. Kotiarki ja lapset ovat hänelle uuvuttavia ja kaipaa lepoa raskaan työnsä vastapainoksi. En usko, että jäisi kaipaamaan meitä. Hänellä on niin oma elämänsä. Harrastuksensa ja matkustelu sekä pitkät työpäivät. Rahasta ei ole pulaa. Usein tuonutkin ilmi, että minä ja lapset olemme usein tiellä ja rasitteena. Sänkyyn kyllä kelpaan ja monta kertaa viikossa. Sanomista tulee muutoin. Tuosskin omituista on se että minun täytyy olla se aloitteen tekijä, hän ei tee koskaan aloitetta. Ja jos en suurinpiirtein joka toinen päivä tarjoa niin tulee huutoa. Kieroutunutta tuollainen että joudun tarjoamaan jatkuvasti välttyäkseni edes yhdeltä huudon aiheelta. Hänhän kun ei voi osoittaa tarvitsevansa minua johonkin. Palkkanikin on kuulemma niin pieni ettei ole merkitystä käynkä töissä vai en. Rahaa käytän liikaa vaikka oikeasti olen taloudellinen. Vettä ja sähköä törsään. Suihkussakin pitää käydä hyvin nopeasti jos hän on kotona. Mitään en osaa tehdä eikä minusta ole mihinkään. On sanonutkin että hän ihan hyvää hyvyyttään sietää minua eikä kukaan muu sietäisi joten minun pitäisi olla kiitollinen. Autolla ajo rajoituskin on minulla muttei hänellä vaikka itse maksan polttoaineeni. Myös pankkitilini on jossain vaiheessa kummallisesti muuttunut hänen nimiinsä jota hän kontrolloi ja katsoo minkä verran rahaa käytän ja mihin. Olen melko nuuka...tuossa jäävuorenhuippuja..Huutoa tulee joka päivä vaikka eläisin miten.. Niin no sen verran itsepäinen olen, että teen omat johtopäätökseni ja valintani. Aurinkoista päivää kaikille! Kiitos vastauksistanne.

        Jos olet aito kyselijä palstalla, niin ymmärräthän, että sinun on itse omat ratkaisusi tehtävä. Muista, että vaikka ihminen ei ole täydellinen, on lapsillasi varmasti myös positiivinen tunneside toiseen vanhempaansa, asioilla on monet puolensa ja riippunee kenen katsontakannasta asiaa katsoo. Kukaanhan ei palstalla tai ei ainakaan pitäisi antaa neuvoja, pysyäkö vai lähteä, koska kuka on puolisosi äänenä palstalla, se on yhden ihmisen näkökannasta tuotu asia, mitä tuot.

        On turha hakea tukea palstalta omille valinnoille, ne on omiasi, sinä itse parhaiten tiedät mikä on järkevää. Avioliitossakaan, ei aina se toinen osapuoli ole sellainen, jonka kanssa kokisi monenkymmenen vuoden jälkeen, olevansa samoilla aaltopituuksilla, mutta avioliitto on liitto, ja siitä on kannettava oma vastuunsa.

        Jos asiat ovat oikeasti kamalalla tolalla, niin palstalaiset eivät sitä voi tietää ja jos antavat neuvoja avioliiton jatkumisen tai eroamisen suhteen neuvojansa, he eivät silti kanna asioiden seurauksia, ei hyviä eikä huonoja, neuvojahan on todella helppo antaa, ilman seurauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet aito kyselijä palstalla, niin ymmärräthän, että sinun on itse omat ratkaisusi tehtävä. Muista, että vaikka ihminen ei ole täydellinen, on lapsillasi varmasti myös positiivinen tunneside toiseen vanhempaansa, asioilla on monet puolensa ja riippunee kenen katsontakannasta asiaa katsoo. Kukaanhan ei palstalla tai ei ainakaan pitäisi antaa neuvoja, pysyäkö vai lähteä, koska kuka on puolisosi äänenä palstalla, se on yhden ihmisen näkökannasta tuotu asia, mitä tuot.

        On turha hakea tukea palstalta omille valinnoille, ne on omiasi, sinä itse parhaiten tiedät mikä on järkevää. Avioliitossakaan, ei aina se toinen osapuoli ole sellainen, jonka kanssa kokisi monenkymmenen vuoden jälkeen, olevansa samoilla aaltopituuksilla, mutta avioliitto on liitto, ja siitä on kannettava oma vastuunsa.

        Jos asiat ovat oikeasti kamalalla tolalla, niin palstalaiset eivät sitä voi tietää ja jos antavat neuvoja avioliiton jatkumisen tai eroamisen suhteen neuvojansa, he eivät silti kanna asioiden seurauksia, ei hyviä eikä huonoja, neuvojahan on todella helppo antaa, ilman seurauksia.

        Totta, teen itse päätökseni ja valintani, ymmärrän sen. Neuvoja saa antaa, mutta itse päätän miten toimin koska olen oman elämäni asiantuntija. En tehnyt aloitusta neuvojen vuoksi vaan purkaskseni asiaa Anonyyminä ja saadakseni objektiivistä näkökulmaa. Sitä kun itse pyörittää yksin asiaa päässään niin ei aina avaudu vaan on tavallaan lukossa. Nyt kun luin tämän ketjun, alkaa asiat ja tilanne jäsentymään päässäni.
        Se vielä, että lapset välytelevät isäänsä ja pyrkivät käyttäytymään niin ettei tulisi huutoa. Isän poissa ollessa ilmapiiri on vapaa sekä rento. Kun isä tulee jokainen jännittyy. Muttta hän on kuitenkin isä. Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, teen itse päätökseni ja valintani, ymmärrän sen. Neuvoja saa antaa, mutta itse päätän miten toimin koska olen oman elämäni asiantuntija. En tehnyt aloitusta neuvojen vuoksi vaan purkaskseni asiaa Anonyyminä ja saadakseni objektiivistä näkökulmaa. Sitä kun itse pyörittää yksin asiaa päässään niin ei aina avaudu vaan on tavallaan lukossa. Nyt kun luin tämän ketjun, alkaa asiat ja tilanne jäsentymään päässäni.
        Se vielä, että lapset välytelevät isäänsä ja pyrkivät käyttäytymään niin ettei tulisi huutoa. Isän poissa ollessa ilmapiiri on vapaa sekä rento. Kun isä tulee jokainen jännittyy. Muttta hän on kuitenkin isä. Kiitos!

        Purat täällä sinulle tärkeitä asioita, mutta et uskalla tehdä päätöksiä elämässäsi? Ehkä juuri siksi miehesi on väsynyt tuollaiseen vässykkään eikä häntä hirveesti enää kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purat täällä sinulle tärkeitä asioita, mutta et uskalla tehdä päätöksiä elämässäsi? Ehkä juuri siksi miehesi on väsynyt tuollaiseen vässykkään eikä häntä hirveesti enää kiinnosta.

        Hänellähän on ollut mahdollisuss lähteä kokonaan tai erota,tehdä mitä haluaa, jos noin on. Kiitos kommentistasi, mutta tiedän, etten ole vässykkä. Tapoihini ei vain kuulu kylillä huudella perheemme asioista tai miehestäni. Ennemmin puran tänne Anonyyminä. Lopusta päätän itse ilman palstaa tai muita ulkopuolisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellähän on ollut mahdollisuss lähteä kokonaan tai erota,tehdä mitä haluaa, jos noin on. Kiitos kommentistasi, mutta tiedän, etten ole vässykkä. Tapoihini ei vain kuulu kylillä huudella perheemme asioista tai miehestäni. Ennemmin puran tänne Anonyyminä. Lopusta päätän itse ilman palstaa tai muita ulkopuolisia.

        Minusta se on ihan normaalia, jos haluaa jotenkin ilmaista tunteitaan ja kokemuksiaan. Kun sinä keskustelet täällä niistä, on se mahdollisuus, että muut keskustelijat huomaamattasi vaikuttavat alitajuntaisesti asioiden kulkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta se on ihan normaalia, jos haluaa jotenkin ilmaista tunteitaan ja kokemuksiaan. Kun sinä keskustelet täällä niistä, on se mahdollisuus, että muut keskustelijat huomaamattasi vaikuttavat alitajuntaisesti asioiden kulkuun.

        Ole huoleti. Minuun on melko vaikea vaikuttaa edes alitajuisesti, etenkään tällaisella Anonyymien valtaamalla provoilupalstalla. Sain silti mitä hain eli objektiivistä näkökulmaa ja työkaluja sekä vahvistusta siihen, että se on juuri niinkuin aikaisemminkin ajattelin, että minä olen ainoa, joka voin tähän asiaan vaikuttaa.. eilen oli heikko hetki. Ymmärrän silti huolesi.Pärjään kyllä! Pärjään aina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellähän on ollut mahdollisuss lähteä kokonaan tai erota,tehdä mitä haluaa, jos noin on. Kiitos kommentistasi, mutta tiedän, etten ole vässykkä. Tapoihini ei vain kuulu kylillä huudella perheemme asioista tai miehestäni. Ennemmin puran tänne Anonyyminä. Lopusta päätän itse ilman palstaa tai muita ulkopuolisia.

        Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että olet:

        a) narsisti, koska käytät naisen käänteispsykologiaa ja yrität saada miehesi toimimaan vasten hänen omaa tahtoaan ja tekemään sitä, mistä sinä itse haaveilet, jotta voisit myöhemmin syyllistää häntä näistä teoista. Esim. sanoit selvästi, että odotat hänen ottavan eron, mutta itse et halua erota vaikka selvästikin haluat sitä.

        b) vässykkä, koska et uskalla puhua asioista kotona tai tehdä aloitetta. Sanoit, ettei tapohisi kuulu kylillä huutelu, mutta teet juuri sitä tällä palstalla, vaikkakin anonyymina.

        Jos haluat pelastaa liittosi, käy taisteluun kotona. Muussa tapauksessa käy itse maistraatissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että olet:

        a) narsisti, koska käytät naisen käänteispsykologiaa ja yrität saada miehesi toimimaan vasten hänen omaa tahtoaan ja tekemään sitä, mistä sinä itse haaveilet, jotta voisit myöhemmin syyllistää häntä näistä teoista. Esim. sanoit selvästi, että odotat hänen ottavan eron, mutta itse et halua erota vaikka selvästikin haluat sitä.

        b) vässykkä, koska et uskalla puhua asioista kotona tai tehdä aloitetta. Sanoit, ettei tapohisi kuulu kylillä huutelu, mutta teet juuri sitä tällä palstalla, vaikkakin anonyymina.

        Jos haluat pelastaa liittosi, käy taisteluun kotona. Muussa tapauksessa käy itse maistraatissa.

        Kiitos neuvosta ja mielipiteestäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos neuvosta ja mielipiteestäsi!

        Eipä kestä kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kestä kiittää.

        😅😅😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja selkeästä vastauksestasi! Uskovaisena ero tuntuu ajatuksena vieraalta. Pois voin muuttaa, jos siihen päädyn. En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, että elämä muotoutuu tällaiseksi. En osaa oikein edes ajatella. No ajan kanssa. Ilmeisesti, jos lähden niin olen yksin loppuelämäni lapsieni kanssa. En koe oikeaksi eroa ja uudelleen avioitumista. Mutta en jaksa nähdä tuota asiaa suurimpana ongelmana vaan olen eniten huolissani lapsistamme. Kaksosista. Kyllä tämä elämä on raadollista ajatuksineen kaikkinensa. Ei kyllä pysty ketään toista osoittamaan sormella mistään toisaalta kun oma raadollisuus muistuttaa jatkuvasti olemassa olostaan. Aika taistelija asenteella sinnittelen. Ajatukset vähän hajalla mutta siis rukoilua pyytäisin jos mahdollista.

        Ellei avioeroa, niin ainakin asumusero selventää kummasti näkemyksiä, kun molemmilla osapuolilla on omassa yksinäisyydessään aikaa ajatella ja laittaa asiat sekä arvot oikeisiin mittoihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kuullut, että useinkin uskova huokaa omaa viheliäisyyttään. Paavalikin teki niin raamatussa.

        "Minä olen kuullut, että useinkin uskova huokaa omaa viheliäisyyttään."

        Tai sitten vain huokuu omaa viheliäisyyttään ja syyllistää siitä muita.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Tuo ominaisuus uskovaisissa on aivan totta, ettei luonteenlaatu uskoon tulon myötä muutu. Olen meinaan tavannut niin helluntailaisissa kuin vapaakirkollisissakin juuri kateellisia ja ahdasmielisen ilkeitä ja ylenkatseellsia ja juoruiluun taipuvia yms. pahennusta herättävää porukkaa.
        Ja jos itse on suorastaan kiltti ja hyväntahtoinen, niin uskonlahkoissa ne ominaisuudet kyllä ajankuluessa karisevat, kun kiltteyttäsi ja hyväntahtoisuuttasi hyväksikäytetään väärämielisessä tarkoituksessa ja tahallisesti loukaten.

        "Ja jos itse on suorastaan kiltti ja hyväntahtoinen, niin uskonlahkoissa ne ominaisuudet kyllä ajankuluessa karisevat, kun kiltteyttäsi ja hyväntahtoisuuttasi hyväksikäytetään väärämielisessä tarkoituksessa ja tahallisesti loukaten."

        Ei kai kukaan muuta omaa perusluonnettaan sen vuoksi, että ihmiset ovat mitä ovat.:) Hyväksikäyttökin on mahdollista vain, jos siihen itse suostuu. Hyväntahtoisuus on eri asia kuin patologinen ihmisten miellyttäminen tai läheisriippuvuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että olet:

        a) narsisti, koska käytät naisen käänteispsykologiaa ja yrität saada miehesi toimimaan vasten hänen omaa tahtoaan ja tekemään sitä, mistä sinä itse haaveilet, jotta voisit myöhemmin syyllistää häntä näistä teoista. Esim. sanoit selvästi, että odotat hänen ottavan eron, mutta itse et halua erota vaikka selvästikin haluat sitä.

        b) vässykkä, koska et uskalla puhua asioista kotona tai tehdä aloitetta. Sanoit, ettei tapohisi kuulu kylillä huutelu, mutta teet juuri sitä tällä palstalla, vaikkakin anonyymina.

        Jos haluat pelastaa liittosi, käy taisteluun kotona. Muussa tapauksessa käy itse maistraatissa.

        Narsistien strategia on syyttää muita narsisteiksi. Klassista projektiota. Mutta kyllä näistä kommenteista näkee kuka se narsisti on. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jumala kenellekään luonteensiirtoa tee. Ja jos sattuu olemaan luonnevikainen syyllistäjä,, niin ei juolahda mieleen tehdä itsekään mitään. Rankkaahan se on - muuttuminen mielen uudistumisen kautta.:)

        Minuakin askarruttaa tuo uskovien jumalan avun rukoilu,kun pitäisi kysyä itseltään ,että onko tehnyt jo kaikkensa itse.


    • Anonyymi

      Silloin kun tuntuu, ettei voi auttaa ja huomaan jonkun olevan avun tarpeessa , voi ainakin rukoilla.

      • Juurikin noin. Sillä uskovan rukous voi paljon, kun se on harras.


    • Anonyymi

      Vaan eivät kaikki. Itsellä on paljon uskoa Jeesukseen.

      • Anonyymi

        Siis joo, eivät tietenkään kaikki, ei todellakaan. Heh, niinpä niin Jeesukseen voi aina luottaa vaikkei meihin ihmisiin voikkaan kun olemme tällaisia tunteiden heiteltävissä olevia ja usein ajattelemattomia yms


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille rukouksistanne. Olette ihania. T. Aloittaja

      • Anonyymi

        Rukoukset valitettavasti ovat lähes turhia narsistin ollessa kyseessä. Toki Sinä saatat saada voimia, vaan mitä sillä on väliä kun elämäsi on sairaissa puitteissa, epäaitoa, valhetta, julmuutta, seksuaalista hyväksikäyttöä, kylmyyttä, kovuutta ja sadismia!!!

        Ei Jumala sellaiseen liittoon ole ketään ollut saattamassa, EROA, vielä kun ymmärrystä ja voimia on!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Apinaa koijataan - Kummeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apinaa koijataan - Kummeli.

        Apulanta - Toinen Jumala


    • Anonyymi

      Toiseen ja kolmanteen polveen.
      Siinäpä se ajatus, sekä viesti raamatusta.

      Kun on isänsä kasvatti- äidinrinnoilta - nuorukaiseksi nähnyt isän kasvattaman tavan puhuttaa, se jää ikäänkuin selkärankaan.
      Ei isäni pahaa tarkoittanut, mutta ehkä hänkin kantoi sielumaisemassaan isänsä tapaa puhua. Se tarttui kuin takiainen. Vaikka mielestäni en tarkoita pahaa - puhun kuin isäni. Joskus vaimoni sanoo, voisti sanoa sen kauniimmin ja meietin, niinhän tein.
      Mutta huomaan, taas isäni puhui minussa.

      Tällaista tämä elämä on. Helmoissaan on kantanut äänenpainoja, sanavarastoja 70- vuotta. Vaikka sanat ovat rakkaudella sanottuja, varmaan sivulliselta se kuuluu töykeältä, ehkä puoliso asiaan tottuneena käsittää puolisonsa oksasuuden, siksi sivusta on vaikea kenenkään mennä toisen perheeseen neuvomaan.

      Tunnen erään suvun naisväen. Äitivanhus on kuulema ollut vaikea. Tytär ei puhu sisarelleen, koska sukurasite on perheessä ja tuo kulkee jo kolmannessa polvessa.
      Eli itse ovat sen kertoneet.
      Niin, se muutos on siinä olevan perheen asia. Se on hokattava ja se on tavallaan sisäistyttäväkin, mutta kuinka senkin karheuden voi poistaa hiomalla ja pitkäänkö se hionta menee.

      Kun mittailette toistenne puheita, on tärkeintä mitata vain OMIA puheita ja omassa perheessä se sädekehä hankittava.
      Tässä henkilökohtaisesti olemme hioneet, rauta rautaa hioo - rakkaudessa ja pian lähestyy hiontaa 50- vuotta ja edelleen on hiomista.

      Miettikää sitä, kun arvomaailmoja toisillenne haette.

      ps. isäni ei ollut uskova- mutta arvostan häntä, ja ymmärrän kasvatushionnan tuloksen, joka vaatii kohdaltani lisää, ja en ole varma, monesko sukupolvi on kohdallani hiontapöydällä.
      Rikkonaisia saviastioita olemme ja särähdämme kovin kaihoisasti, kun tuuli käy säröömme..

      Miettikää, millaisia kukkopillejä kukin on.

      • Anonyymi

        Hyvä ja armollinen kirjoitus. Ja hienoa, että tunnistat myös oman vajavaisuutesi kuin ymmärrät muiden olevan vajavaisia.


      • Anonyymi

        Narsistisen luonnehäiriön omaava mittailee vain ja ainoastaan sitä miten toiset kohtelevat häntä. Narsisti sitävastoin on omasta mielestään etuoikeutettu kohtelemaan muita huonosti. Kenenkään etenkään lapsen, ei tulisi koskaan joutua siihen tilanteeseen, että hän joutuu kuuntelemaan mitätöintiä ja sitä, ettei hän kelpaa eikä hänestä ole mihinkään. Tuo ei ole Jumalan tahto. Tuollainen vanhempi tekee väärin. Lapselle on turhaa sanoa, että ole armollinen ja koita ymmärtää, kun vanhempi paiskoo tavaroita ja läimii lastaan niin ettei lapsi aikuisenakaan koe uskallusta ja halua olla yhteydessä luonnehäiriöiseen vanhempaansa. En tiedä mitä Jumala on mieltä luonnehäiriöistä. Kuka on loppujen lopuksi vastuussa luonnehäiriöisen käytöksestä, jos hän itse ei ymmärrä ja on syyntakeeton. Pitää vain rukoilla, että Jumala puuttuu asiaan. Lapset on hyvä silti pelastaa pois tilanteesta. Jumala antakoon viisautta kaikille toimia oikein.


    • Anonyymi

      tämä on kaunis laulu.

      Anna Puu - Kolme pientä sanaa

      • Anonyymi

        Harmillista, ettei ihmisen rakkaus kykene parantamaan narsistia. Jumalan rakkaus voi sen silti tehdä.


    • Anonyymi

      Narsisyi ei parane eikä hänen kanssaan pysty keskustelemaan rakentavasti.

      • Anonyymi

        Nykyään narsismi on jokin muotisana sille, että ei tule toimeen jonkun ihmisen kanssa, se toinen oli sitten "narsku", on yleinen päätelmä. Uskoisin että suurin osa narskuiksi "leimatuista", ei ole narskuja, kaikki tasapainottomuus ei ole narsismia, vaikka se on helppo nähdä sellaisena, ihminen voi käpertyä heikkoudessaan tietynlaiseen itsensä katsomiseen eli itseriittoisuuteen. Kaikkihan yleensä näkevät narskun jossain toisessa kuin itsessään ;) jokaisessa on ripaus narskua ja on tervettä osata pitää puoliaan.

        Riippunee mitä haetaan sanalla rakentava keskustelu. Kaikki osaavat kertoa millainen on sää ulkona, harva osaa eritellä tunteitaan ja rakentavasti analysoida syy-seuraussuhteita, ihmiset ovat erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään narsismi on jokin muotisana sille, että ei tule toimeen jonkun ihmisen kanssa, se toinen oli sitten "narsku", on yleinen päätelmä. Uskoisin että suurin osa narskuiksi "leimatuista", ei ole narskuja, kaikki tasapainottomuus ei ole narsismia, vaikka se on helppo nähdä sellaisena, ihminen voi käpertyä heikkoudessaan tietynlaiseen itsensä katsomiseen eli itseriittoisuuteen. Kaikkihan yleensä näkevät narskun jossain toisessa kuin itsessään ;) jokaisessa on ripaus narskua ja on tervettä osata pitää puoliaan.

        Riippunee mitä haetaan sanalla rakentava keskustelu. Kaikki osaavat kertoa millainen on sää ulkona, harva osaa eritellä tunteitaan ja rakentavasti analysoida syy-seuraussuhteita, ihmiset ovat erilaisia.

        Näin on, narsistia käutetään muotisanana. Tosin kukaan toinen ei voi sanoa elääkö joku narsistin puolisona. Usein vain lähipiiri joutuu kärsimään narsistin käytöksestä, eikä se näy useinkaan ulkopuolisille. Totta narsistisia piirteitä on meissä kaikissa. Olen lukenut vuosien varrella narsismia käsitteleviä kirjoja. Mäkelän kirja " Naamiona terve mieli" on hyvin avaava ja voin suositella luettavaksi. Kovanahkaisen narsistin on helppo tunnistaa, koska hän oikeasti runnoo uhrinsa täysin ja ikäilemättömästi esim parisihteessa eristää puolison muista kieltämällä tältä ystävät, harrastukset, ottamalla kaiken määräämisvallan itselleen suhteessaan puolisoon ja odottaen ihalua ilman kysernalaistamista.
        Eli jos joku kertoo, että hänen puolisonsa on narsisti niin oletan hänen tuntevan ja tietävän puolisonsa paremmin kuin minä, sanoakseni hänelle millainen hänen puolisonsa oikeasti on.
        Rakentavana yleensä pidetään keskustelua, kossa päädytään yhteisymmärtykseen asioista ja momempia osapuolia tyydyttävään loppupäätöksern ilman että toinen huutaa, karjuu, pakottaa ja määrää moten toisen on pakko ja pitää tehdä ja mahdollisesti jopa kiristää ja uhkailee päästäkseen päämääräänsä ja pitääkseen noin pelon varjolla järkkymätöntä yksinvaltiuttaan hallussaan. Rakkautta se ei ainakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään narsismi on jokin muotisana sille, että ei tule toimeen jonkun ihmisen kanssa, se toinen oli sitten "narsku", on yleinen päätelmä. Uskoisin että suurin osa narskuiksi "leimatuista", ei ole narskuja, kaikki tasapainottomuus ei ole narsismia, vaikka se on helppo nähdä sellaisena, ihminen voi käpertyä heikkoudessaan tietynlaiseen itsensä katsomiseen eli itseriittoisuuteen. Kaikkihan yleensä näkevät narskun jossain toisessa kuin itsessään ;) jokaisessa on ripaus narskua ja on tervettä osata pitää puoliaan.

        Riippunee mitä haetaan sanalla rakentava keskustelu. Kaikki osaavat kertoa millainen on sää ulkona, harva osaa eritellä tunteitaan ja rakentavasti analysoida syy-seuraussuhteita, ihmiset ovat erilaisia.

        "Uskoisin että suurin osa narskuiksi "leimatuista", ei ole narskuja, kaikki tasapainottomuus ei ole narsismia, vaikka se on helppo nähdä sellaisena, ihminen voi käpertyä heikkoudessaan tietynlaiseen itsensä katsomiseen eli itseriittoisuuteen."

        Tämäkin on totta. Oli rikkinäisyys mitä laatua tahansa, se kaventaa näköalan oman navan ympärille. Eikä silloin pysty muita aidosti kohtaamaan. Monet hakevat epämääräiseen pahaan oloonsa lääkettä ihmissuhteesta, mutta ei se niin yksinkertaista ole. Mikään määrä rakkautta tai huomiota ei riitä, jos sitä ei osaa ottaa vastaan. Eikä ihmissuhde voi rakentua vain siihen, että toinen antaa.


    • Anonyymi

      puhutko omasta henkilökohtaisesta kokemuksestasi? älä tee niin!

      • Anonyymi

        Eikö Anonyyminä se ole parempi tehdä ?


      • Anonyymi

        Kenen kokemuksista pitäisi puhua?


    • Anonyymi

      älä usko sipilä juhaa

    • Anonyymi

      Saattaa tuo mies olla vain perus hellarikin, eikä uskovainen.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ketju. Jos aloittajaa ajateltaisiin oikeaksi ongelmineen, ihmiset muutaman aloittajan tunteenpurkauksen ja synkkien mietteiden jälkeen antaisivat neuvoinaan erota.

      Ymmärrän aloittajan tarvetta purkautua, mutta lukijathan eivät näkisi asioiden moniuloitteisuutta. Harvemmin on vain avioliitossakaan niin että toinen on hyvä ja toinen se paha, ennemminkin asioilla on monet tekijänsä.
      Yleensä pettynyt osapuoli saa kaiken värittymään niin, että toinen on lähes hirviö ja ehkä niin ei ole kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Noinkin usein on. Yleensä jos haluaa luoda käsityksen jonkun parisuhteen tilasta, on siihen petehdyttävä kuuntelemalla molempia osapuolia etenkin jos ei tunne entuudestaan kyseisiä ihmisiä tai tuntee huonosti.
        Joskus taas arvipijalla on vuosien kokemus esim ystävänsä parisuhteen laadusta nimittäin sekin on tosi asia, että väkivallasta moni uhri hiljenee ja joskus jopa heittää henkensä loppujen lopuksi.
        Miksi hiljenevät? Olen lukenut, että häpeä on yksi syy. Väkivaltaonen puoliso voi olla niin nujertanut puolisonsa itsetunnon, että jän kokee itse olevansa se paha, joka on ansainnut tulleensa huonosti kohdelluksi. Häntä on haukuttu ja aivopesty kauan. Ja onpa vielä joskys käynyt niinkin, että tuosta uhrista tehdään syyllinen. Hauska juttu mutta liian usein totta.


    • Anonyymi

      Yhtä käsittämätöntä kuin että, iltapäivälehdissä on vähän väliä juttuja jossa muutama yleinen asia joiden syille on useampi eri vaihtoehto niin kerrotaan että onko tälläisiä oireita sinulla on varmasti tämä sairaus. Elämä pahassa maailmassa päättyy kun se päättyy eipä sitä turhaa kannata murehtia kunhan elää elämänsä niin ettei tartte mitään jäädä kaipaamaan. Kerranhan vain täällä ollaan. Sitten täältä lähdetään. Niinkuin toiveiden täyteisesti Hermanni Blumeros laulaa levyllä.

      • Anonyymi

        Tai siis ihmisellä on vastuu niin muista ihmisistä kuin myös itsestään. Sen muukaanhan täällä perheellisinä etenkin eletään? toki jokaisella on vastuu omasta käytöksestään suhteessa muihin ihmisiin, tuottaako heille jatkuvaa murhetta ja surua vai onko kannustamassa ja tukemassa sekä ilona. Eri asia jos ei jaksa esim sairautensa vuoksi olla sellainen lähimmäinen kuin haluaisi. Tuokin tuo omat ristiriitansa jos on halu muttei voimaa. Onneksi aina voi rukoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis ihmisellä on vastuu niin muista ihmisistä kuin myös itsestään. Sen muukaanhan täällä perheellisinä etenkin eletään? toki jokaisella on vastuu omasta käytöksestään suhteessa muihin ihmisiin, tuottaako heille jatkuvaa murhetta ja surua vai onko kannustamassa ja tukemassa sekä ilona. Eri asia jos ei jaksa esim sairautensa vuoksi olla sellainen lähimmäinen kuin haluaisi. Tuokin tuo omat ristiriitansa jos on halu muttei voimaa. Onneksi aina voi rukoilla.

        Ja jos jälkikasvua on, niin kyse ei ole vain kahdesta aikuisesta. Ennen kaikkea on vastuussa siitä, millaisen kasvuympäristön lapsilleen tarjoaa. Muutoin se rikkinäisyys periytyy seuraavalle sukupolvelle. Rikkinäisyyden ketju jatkuu seuraavissa sukupolvissa niin kauan kuin joku ottaa siitä henkilökohtaisen vastuun. Näin isien - ja äitien - pahat teot ja tekemättä jättämiset siirtyvät kolmanteen ja neljänteen polveen.


    • Anonyymi

      Esimerkki keskustelusta narsistisesta aviopuolison kanssa. Se voi olla seuraavan kaltainen:
      Kuvitellaan tilanne, jissa perheen koira on synnyttänyt pentueen, vaikkapa 5 pentua. Pennut ovat sotkeneet kodinhoitohuonetta. Seuraava tilanne kertoo miten narsisti kokee ja käyttäytyy.

      Narsisti : Miksi et ole siivonnut pentujen aitausta. Täällähän on kuin sikolätissä. En voi kyllä syödä tällaisessa talissa, jossa gaisee kouranpaska.

      Puoluso: siivosin kyllä aamulla, mutten ole nyt töiden jälkeen siivonnut vielä, mutta siivoan kun olemme syöneet.

      Narsisti: Sehän oli puhe, että siivoat sitä myöten kun sotkevat. Minun pitää alkaa kihra syömään ulkona joka päuvä, kun kotona haiseekoueanpaska ja selkainen tulee kalliiksi. Tiedäkkö sinä yhtään mitä ulkona syöminen maksaa? Et varmaan tiedä, kun et koskaan lue lehtiä rai seuraa uutisia vaan elät niin pienussä kuvioissa. Sivistäusit sinäkin joskus itseäsi niin tietäisit miten normaali ihmiset elää.

      Puoliso: ( välttääkseen narsistin lisää hermostumista ) Ei puhu mitään vaan jatkaa syömustään haistellen ilmapiiriä ja hymyillen lapsille juttelee heille iloisesti yrittäen keventää ilmapiiriä.

      Narsisti nousee pöydästä mennäkseen sohvalle lukemaan päivän lehdet. Puoliso siivoaa keittiön ja siirtyy siivoamaan kodinhoitohuonetta kouranpentujen jäljiltä. Narsisti tulee kodinhoitohuoneen ovelle ja sanoo : katokkin että siivoat hyvin. Sinulla ei taida olla käsitystäkään mitä maksaa uusi laatoitus. Puoliso siivoaa hyvin ja narsisti tulee tarkastamaan työn jäljet. Puoluso on helpottunut kun narsisti ei puhu mitäön. Ei tullut huutoa tai loukkauksia.
      Narsisti lähtee omiin toimiinsa tai harrastuksiinsa.

      Illalla nukkumaan mennessä narsisti sanoo että kun tänään et ollut siivonnut ajoissa pentujen sotkuja niin nyt laitat kellon soimaan yöllä kli 2-4 välillä ja käyt siivoamassa kodinhoitohuoneen. Puoliso laittaa vastaan jolloun narsisti alkaa huuramaan niin usosti, että puoluso hiljaa taipuu narsistin pyyntöln ettei juuri nukahtaneet lapset herää ja pelkäisi huutavaa vanhempaansa. Eli narsistia. Puoluso yrittää htssytellä ja rauhoutella narsistia sanomalla, että lapset herää jolloun narsisti puoliso sanoo, että se on sinun syysi kun et tottele, etkä osaa tehdä koskaan mitään kunnolla.

      Niin puoluso laittaa kellin soumaan yöllä 2 aikaan ja nousee siivoamaan kodinhoitohuoneen touvoen että se on aamulla vielä tarpeeksi siisti, ettei narsisti saa hermo kohtausta.

      Aamulla narsisti herää ja käy tarkastamassa kodinhoitohuoneen. Se on vielä suhteellusen siisti niin ei puhu mitään.
      Mutta hänellä on uusi asia jonka puoliso on jättänyt tekemättä. Nimittäin pyykkikorin pohjalla on muutama likainen vaatekappale.
      Siitä syntyy uusi konflikti...

      Narsisti: enekö ole sanonut, että kaikki likaiset vaatteet on pestävä? Korin pitää olla TYHJÄ!!

      Puoliso; niin mutta kun kone ei tule edes puolilleen noista muutamista vaatteista niin en viitsinyt vielä pestä.

      Narsisti: minä teen niska limassa töitä maksaakseni meidän elämisen ja sinä et viitsi edes pyykkiä pestä. Katokkin kun tulet tänään töistä, että pyykkikori on tyhjä. Mennessään ivesta ulos narsisti valittaa miten hän joutuu tekemään tässä talossa kaiken yksin sillä aikaa kun toiset laiskottelevat. Puoliso jää valmistelemaan lapsia viedäkseen heidät hoitoon. Nykäisee kauppalistan jääjaapin ivesta taskuunsa käydäkseen töiden jälkeen kaupassa. Laittaa pyykkikoneen päälle lähtiessään.. Virhe!

      Narsisti tulee töuden jäljeen käymään kotona ja on ennen puolisoaan kotona. Puoluson saapuessa lasten ja ruokakassien kanssa ivesta, on narsisti häntä vastassa vihainen ilme kasvoillaan.

      Narsisti: miksi olet jättänyt pyykit koneeseen? Nehän alkaa haisemaan muutamassa tunnissa. Nyt saat pestä ne uudestaan. Kuka täällä maksaa veden? Et tajua kuinka oaljon vesi maksaa!! Sinun takiasi joudun tekemään niin paljon töitä kun törsäät vettä etkä osaa pyykiäkään pestä!

      Puoliso: maksanhan minä kuitenkin sähkön.

      Narsisti: sinun tulosi on niin pienet ettei niistä ole mihinkään..

      • Anonyymi

        Yleensähän suhteiden ollessa huonolla tolalla, ne kärjistyvät muihin seikkoihin kuin mikä se pääasiallinen syy on. Kodin työt ja raha-asiat ovat silloin pinnalla, vaikka todellinen syy voi olla jossain muualla.

        Löytäisi kertomuksessasi paljonkin epäkohtia, joita naishenkilö ei ole ottanut ehkä huomioon suhteessa. Ehkä mies ei alunperin halunnut koiranpentuja ja on siksi vihainen koko touhusta.

        Totuushan on, että koneeseen jätetyt pyykit alkaa haista ja kertomuksesi narsisti on asiassa oikeassa, tilanne on vain kärjistynyt niin pahaksi, että konfliktissa otetaan mukaan, kuka tekee mitä ja kuka maksaa mitäkin taloudessa. Sekin voi olla totta, että naisen palkoilla ei maksettaisi toimeentuloa eli mies käy töissä ja ahkeroi ja tulee kotiin, jossa on koirankakat ympäri taloa.

        Kertomuksessa ei puhuta kauniisti puolisolle, se on totta, mutta luultavasti mies on väsynyt koko touhuun, että työpäivän päätteeksi vaimo selkeästi odottaa, että mies pesee pyykit ja siivoaa ne koiran jätökset, mitä ei ole sopimuksessa suostunut tekemään, nainen on luultavasti luvannut koiranpentuja talouteen saadessa, huolehtia myös niistä pennuista.

        Narsistiksi kuvailtu henkilö kuulostaa väsyneeltä töistä ja kotitöistä, jotka odottavat työpäivän jälkeen kotona. Voisin kuvitella tilanteen, jossa toinen tulee työpäivän kotia ja ulko-ovesta sisään astuessa edessä on koiran kakat ja homehtuneet pyykit. Tietenkin puolison tulisi huomioida, että toinen kotona yrittää parhaansa, ehkä ne koiranpennut olivat vikatikki siihen saumaan, kun on kotona muutakin tekemistä kuin niiden jätöksistä huolehtiminen. Lapsiperheissä elämä on ilman koiranpentujakin ihan tarpeeksi hektistä.


      • Anonyymi

        Vaimo voisi kärjistyneessä tilanteessa ja kun oma jaksaminen on niin hukassa, että tekee puolison käskystä/kehoituksesta öisinkin koiranpentujen jätösten siivoamista, sanoa vaikkapa, että siivoan ne koiranpentujen jätökset, voisitko sinä auttaa minua, en kerkeä joka paikkaan, tässä on pyykit, olisi todella kilttiä laittaa ne kuivumaan. Puolisot voisivat sopia järjestelyjä kotitöiden jakamisen suhteen, nyt pääpaino näyttää olevan liikaa vaimon kontolla, vaikka kirjoitit, että hän on työssä käyvä ihminen? Ehkä mies ei ole osannut nähdä kuinka paljon vaimo todellisesti tekee. yleensä niin käy suhteissa, ei nähdä toisten työpanosta ja helposti nähdään vain, että itse joutuu tekemään kaiken, niinkuin kertomuksesi mies sanoo, että kun kaiken joutuu itse tekemään. Ehkä puolisoiden olisi hyvä keskustella asiasta ja siitä, voisiko kumpikin yrittää helpottaa toisen jaksamista puolin ja toisin.


      • Anonyymi

        Ehkä jos arki helpottuu ja mies hoitaa osansa, jotka sovitaan, hän näkee, että pyykit voivat jäädä koneeseen, kun ei ole aikaa kaikkeen, ehkä silloin hän myös lopettaa purnaamisen raha-asioista samalla, kun ymmärtää, ettei kaikki ole niin helppoa, mitä voisi luulla. Ajattelisin, että puolisot ovat stressaantuneita ja väsyneitä arjen pyörittämiseen, niin käy helposti lapsiperheissä. Miehellä on ehkä huono tapa purkaa asioita, ehkä puolisoiden välillä ei enää ole hyvää ja toimivaa kommunikointia, niin voi käydä ihan missä suhteessa tahansa ja avioliitto tarvitsee sitä, että vaikeiden aikojen koittaessa, koetetaan asiat järjestää, muutoin avioliitot päättyvät, mutta onko se mitä ihminen odottaa olevan jossain toisessa tilanteessa oikeasti paremmin? Ihmiset reagoivat asioihin eri tavoin, toiset päästävät suustaan sammakoita eivätkä huomaa kuinka paljon sanat voivat vaikuttaa toiseen ja toiset vaikenevat ja kasvattavat sisällään ärtymystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensähän suhteiden ollessa huonolla tolalla, ne kärjistyvät muihin seikkoihin kuin mikä se pääasiallinen syy on. Kodin työt ja raha-asiat ovat silloin pinnalla, vaikka todellinen syy voi olla jossain muualla.

        Löytäisi kertomuksessasi paljonkin epäkohtia, joita naishenkilö ei ole ottanut ehkä huomioon suhteessa. Ehkä mies ei alunperin halunnut koiranpentuja ja on siksi vihainen koko touhusta.

        Totuushan on, että koneeseen jätetyt pyykit alkaa haista ja kertomuksesi narsisti on asiassa oikeassa, tilanne on vain kärjistynyt niin pahaksi, että konfliktissa otetaan mukaan, kuka tekee mitä ja kuka maksaa mitäkin taloudessa. Sekin voi olla totta, että naisen palkoilla ei maksettaisi toimeentuloa eli mies käy töissä ja ahkeroi ja tulee kotiin, jossa on koirankakat ympäri taloa.

        Kertomuksessa ei puhuta kauniisti puolisolle, se on totta, mutta luultavasti mies on väsynyt koko touhuun, että työpäivän päätteeksi vaimo selkeästi odottaa, että mies pesee pyykit ja siivoaa ne koiran jätökset, mitä ei ole sopimuksessa suostunut tekemään, nainen on luultavasti luvannut koiranpentuja talouteen saadessa, huolehtia myös niistä pennuista.

        Narsistiksi kuvailtu henkilö kuulostaa väsyneeltä töistä ja kotitöistä, jotka odottavat työpäivän jälkeen kotona. Voisin kuvitella tilanteen, jossa toinen tulee työpäivän kotia ja ulko-ovesta sisään astuessa edessä on koiran kakat ja homehtuneet pyykit. Tietenkin puolison tulisi huomioida, että toinen kotona yrittää parhaansa, ehkä ne koiranpennut olivat vikatikki siihen saumaan, kun on kotona muutakin tekemistä kuin niiden jätöksistä huolehtiminen. Lapsiperheissä elämä on ilman koiranpentujakin ihan tarpeeksi hektistä.

        Nin tai sitten koiranpennut oluvat yhteinen päätös...Varmasti voi löytyä monenlaisia epäkohtia molempia osapuolia ajatellen, muttei se minun mielestäni oikeuta toista siis puolisoa käyttäytymään kyseisellä tavalla, mutta narsisti kokee oikeudekseen kyseisenlaisen köytöksen. Surullisinta onkin, että lapset joutivat sivusta seuraajiksi ja myös narsistin vallanvälineen käytön välkappaleiksi. Kirjoittamassani kertomuksessa puoliso selkeästi käyttäytyy rumasta. Anteeksi narsisti ei pyydä koskaan, eikä kadu mitään, koska hänessä ei ole mitään vikaa koskaan.
        Voidaan myös olettaa, että puoliso tekee kaikki kotityöt joten mistä kotitöistä narsisti olisi väsynyt? Pyykit eivät homehdu tuossa ajassa.
        Entä jos tuollainen käytös on jokapäuväistä?
        Miten sinä kokisit jos puolisosi köyttäytyisi joka päivä sinua kohtaan huutaen ja sättien?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimo voisi kärjistyneessä tilanteessa ja kun oma jaksaminen on niin hukassa, että tekee puolison käskystä/kehoituksesta öisinkin koiranpentujen jätösten siivoamista, sanoa vaikkapa, että siivoan ne koiranpentujen jätökset, voisitko sinä auttaa minua, en kerkeä joka paikkaan, tässä on pyykit, olisi todella kilttiä laittaa ne kuivumaan. Puolisot voisivat sopia järjestelyjä kotitöiden jakamisen suhteen, nyt pääpaino näyttää olevan liikaa vaimon kontolla, vaikka kirjoitit, että hän on työssä käyvä ihminen? Ehkä mies ei ole osannut nähdä kuinka paljon vaimo todellisesti tekee. yleensä niin käy suhteissa, ei nähdä toisten työpanosta ja helposti nähdään vain, että itse joutuu tekemään kaiken, niinkuin kertomuksesi mies sanoo, että kun kaiken joutuu itse tekemään. Ehkä puolisoiden olisi hyvä keskustella asiasta ja siitä, voisiko kumpikin yrittää helpottaa toisen jaksamista puolin ja toisin.

        Ei onnistu. Tuossa tapauksessa narsisti sanoo ettei kuulu hänelle. Hän ei siis tee taloustöitä koska omiwn sanojensa mukaan tienaa talossa enemmän, joten puoliso saa kevyempää työtä ( vanhustyössä hoitajana) tekevänä huolehtia töiden jälkeen kotityöt ja lastenhoudon. Narsisti on sanonut puolisolleen, että hänen raskas työ vaatii raskaat huvit joten häntä ei iltaisin ja viikonloppuisin juuri näy kuin kääntymässä.
        Puoliso on yrittänyt keskustella narsistin kanssa kotitöiden jaosta, yhteisestä ajankäytöstä yms mutta ilman tulosta. Narsisti joko hermostuu, huutaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimo voisi kärjistyneessä tilanteessa ja kun oma jaksaminen on niin hukassa, että tekee puolison käskystä/kehoituksesta öisinkin koiranpentujen jätösten siivoamista, sanoa vaikkapa, että siivoan ne koiranpentujen jätökset, voisitko sinä auttaa minua, en kerkeä joka paikkaan, tässä on pyykit, olisi todella kilttiä laittaa ne kuivumaan. Puolisot voisivat sopia järjestelyjä kotitöiden jakamisen suhteen, nyt pääpaino näyttää olevan liikaa vaimon kontolla, vaikka kirjoitit, että hän on työssä käyvä ihminen? Ehkä mies ei ole osannut nähdä kuinka paljon vaimo todellisesti tekee. yleensä niin käy suhteissa, ei nähdä toisten työpanosta ja helposti nähdään vain, että itse joutuu tekemään kaiken, niinkuin kertomuksesi mies sanoo, että kun kaiken joutuu itse tekemään. Ehkä puolisoiden olisi hyvä keskustella asiasta ja siitä, voisiko kumpikin yrittää helpottaa toisen jaksamista puolin ja toisin.

        Esimerkki ei ollut kärjistyneestä tilanteesta vaan jokapäiväisestä tyylistä narsistin hoitaa asioita. Jokapäiväusestä käyttäytymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nin tai sitten koiranpennut oluvat yhteinen päätös...Varmasti voi löytyä monenlaisia epäkohtia molempia osapuolia ajatellen, muttei se minun mielestäni oikeuta toista siis puolisoa käyttäytymään kyseisellä tavalla, mutta narsisti kokee oikeudekseen kyseisenlaisen köytöksen. Surullisinta onkin, että lapset joutivat sivusta seuraajiksi ja myös narsistin vallanvälineen käytön välkappaleiksi. Kirjoittamassani kertomuksessa puoliso selkeästi käyttäytyy rumasta. Anteeksi narsisti ei pyydä koskaan, eikä kadu mitään, koska hänessä ei ole mitään vikaa koskaan.
        Voidaan myös olettaa, että puoliso tekee kaikki kotityöt joten mistä kotitöistä narsisti olisi väsynyt? Pyykit eivät homehdu tuossa ajassa.
        Entä jos tuollainen käytös on jokapäuväistä?
        Miten sinä kokisit jos puolisosi köyttäytyisi joka päivä sinua kohtaan huutaen ja sättien?

        Kenenkään kanssa eläminen ei ole täydellistä.

        Kukaan ei tietenkään jaksaisi jokapäiväistä huutamista ja sättimistä, se on totta, mutta mietin sitä, että jos tilanne on ajautunut huonoille raiteille ja jotain olisi tilanteessa pelastettavissa. Ei sellainen mukavaa olisi. Mutta on myös hiljaisia konflikteja, ihmiset voivat reagoida myös niin että eivät puhu ja se ei ole yhtään sen parempi tapa, joskus on parempi sanoa vaikka hölmöjä sanoja, joihin joku voi sanoa mitä ajattelee takaisin kuin että vaietaan kuoliaaksi asiat, jotka vaivaavat mieltä. Ihmisiä voidaan eristää eritavoin ja ehkä äänekkäämpi tapa on helpompi nähdä tuomittavana kuin se, että osoitetaan poissulkemalla ja lopettamalla kommunikointi, että toinen on viallinen. Ihmiset toimivat aika hölmösti ja sanovat asioita, vaikka pitäisi pyrkiä elämään sovussa kaikkien kanssa, sellaisista ihmisistä ei pidetä, jotka ovat stressaantuneita ja kärtyisiä, ei kotona eikä muuallakaan ihmisten parissa... mutta ehkä siinä tilanteessa ihminen voisi arvostaa jos joku kysyisi, miten voisi auttaa henkilöä.

        Elämäni aikana, aika harva ihminen on pyytänyt anteeksi, ainakaan omasta aloitteestaan, joskus on tuntunut, että aina pitäisi olla itse pyytämässä, vaikka ei ole aina kaikkeen ollut yksin syypää eli en koe että se olisi mitenkään kovin tavatonta, ettei ihmiset pyydä anteeksi kovin helposti omasta tahdostaan, kait ihmiset yleensäkin katsovat maailmaa hieman narsistisesti omasta näkökulmastaan ja toisten näkökulmia on vaikea nähdä.... mutta jos ei itse tee aloitetta anteeksipyytämisessä, menettää ihmissuhteita ja useinkin erimielisyyksien syyt ovat hölmöjä loppuviimein, on parempi ehkä jo alunpitäen pyrkiä sovittelemaan kuin pitää omaa päätänsä kaikessa, yrittää päästä kompromisseihin oman ajattelunsakin suhteen. Niin näen asiat.

        Tietenkin kertomuksen mies, reagoi väärällä tavalla ja tietenkään lasten ei pidä joutua riitojen keskelle, kuulostaa siltä, että kertomuksesi perhe tarvitsee muutosta... se on totta, mutta muutos ei ole välttämättä se, että lapset joutuvat menettämään kummatkin vanhempansa erotilanteessa, en usko, että avioero on välttämättä lapsen etu, se riippuu tilanteesta, vanhempien suhteista lapsiinsa (todellisuudesta, ei siitä että äiti kokee, isän olevan vain kauhea, jota lapset pelkäävät) ja voivatko vanhemmat löytää ratkaisua tilanteeseen. Se on tilannekohtainen ja vaatii kummankin vanhemman tahtoa löytää tilanteeseen ratkaisu, yksin kumpikaan ei voi tilannetta ratkaista, vaan kummankin osapuolen tahto siihen tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu. Tuossa tapauksessa narsisti sanoo ettei kuulu hänelle. Hän ei siis tee taloustöitä koska omiwn sanojensa mukaan tienaa talossa enemmän, joten puoliso saa kevyempää työtä ( vanhustyössä hoitajana) tekevänä huolehtia töiden jälkeen kotityöt ja lastenhoudon. Narsisti on sanonut puolisolleen, että hänen raskas työ vaatii raskaat huvit joten häntä ei iltaisin ja viikonloppuisin juuri näy kuin kääntymässä.
        Puoliso on yrittänyt keskustella narsistin kanssa kotitöiden jaosta, yhteisestä ajankäytöstä yms mutta ilman tulosta. Narsisti joko hermostuu, huutaa.

        Vaikea sanoa, mikä sitten on paras päätös asiaan. Sinun pitää varmaankin miettiä onko kaikki mahdollinen tehty asian eteen ja onko mitään enää pelastettavissa avioliitosta. Aina ei löydy ratkaisua, ja aina toista osapuolta ei saa ymmärtämään asioita niin, että sopu olisi mahdollisuus löytää ja sekin on tosiasia, kaikki suhteet eivät hyvästä ja parhaasta tahdostakaan kestä, jos osapuolten välisiin ristiriitoihin ja yhteiseloon, ei löydy sopua.

        Oletko perheen äiti? Vai ystävä?
        vai onko tilanne vain esimerkkijuttu kokonaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa, mikä sitten on paras päätös asiaan. Sinun pitää varmaankin miettiä onko kaikki mahdollinen tehty asian eteen ja onko mitään enää pelastettavissa avioliitosta. Aina ei löydy ratkaisua, ja aina toista osapuolta ei saa ymmärtämään asioita niin, että sopu olisi mahdollisuus löytää ja sekin on tosiasia, kaikki suhteet eivät hyvästä ja parhaasta tahdostakaan kestä, jos osapuolten välisiin ristiriitoihin ja yhteiseloon, ei löydy sopua.

        Oletko perheen äiti? Vai ystävä?
        vai onko tilanne vain esimerkkijuttu kokonaan?

        Olen narsistin vaimo. Vaikka kuin yrität pitää itse yllä kaunista ja hyvää käytöstä sekä puhua toiselle niin ei onnistu. Narsisti pitää myls mykkäkoulua jos kokee tulleensa loukatuksi. Loukatuksi tulemuseksi riittää se ettei ollut ruyaksi oerunouta vaan makaroonia. Mykkäkoulu voi kestää päiviä. Olenkin tullut siihen tulojseen, ettei narsustin kanssa pöde mitkään normaaleina putämämme säännlt tai käytöstavat. Tuo että narsisti suljettaisiin ulkopuolelle menee oikeasti niin että narsisti tekee sen itse. En nyt ihan ole tuotakaan mieltä, että narsisti olisi viallinen mutta eläminen hänen kanssaan niin että tekisimme yhteisiä päötöjsiä tai sopimuksia tai komoromisseja tai keskustelisimme, on mahdotonta. Olen oppinut sen mallin, että oarhaiten tulee toimeen kun pysyy poissa jaloista koska vaikka kysyisit että oliko raskas työpäivä narsisti sanoo " mitäs luulet. Sinulla ei taida olla käsitystä oikeista töistä" tai kun sanot että tuu meidän kanssa yhdessä syömään niin narsisti vastaa: "ei kiinnosta syödä pentujen kanssa yhtäaikaa ja käskee tuoda hänelle ruuan sohvalle. Tai jos kysyt että lähdetkö minun ja lasten janssa kävelylle yhtenä perheenä niin vastaus on: "teitä saa vaan hävetä koska lapset meluaa ja kato sinäkin tuota takkias, mikset voisi pukeutua paremmin" jos vastaan että rahani on tiukilla niin narsisti aloittaa huuramisen siittä, että oken törsännyt rahani taas vaikka itseasiassa olen hyvin taloudellinen rahankäytössäni. Joudun vain maksamaan yli oman maksukykyni oerheemme menoja niin ettei minulle jää rahaa ylimääräiseen. Paras antaa vain olla tai lähteä lasten vuoksi. En halya, että mies rikkoo lapsemme. Se tässä onkin suurin huolenaihe eli lapset. He eivät ole tehneet mitään pahaa ansaitakseen sen huudon, mitätöimisen ja tavarouden särkemisen sekä heittelemisen niin että pelkäävät isäänsä joka päivä. Minun on tehtävä päätös lasteni parhaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen narsistin vaimo. Vaikka kuin yrität pitää itse yllä kaunista ja hyvää käytöstä sekä puhua toiselle niin ei onnistu. Narsisti pitää myls mykkäkoulua jos kokee tulleensa loukatuksi. Loukatuksi tulemuseksi riittää se ettei ollut ruyaksi oerunouta vaan makaroonia. Mykkäkoulu voi kestää päiviä. Olenkin tullut siihen tulojseen, ettei narsustin kanssa pöde mitkään normaaleina putämämme säännlt tai käytöstavat. Tuo että narsisti suljettaisiin ulkopuolelle menee oikeasti niin että narsisti tekee sen itse. En nyt ihan ole tuotakaan mieltä, että narsisti olisi viallinen mutta eläminen hänen kanssaan niin että tekisimme yhteisiä päötöjsiä tai sopimuksia tai komoromisseja tai keskustelisimme, on mahdotonta. Olen oppinut sen mallin, että oarhaiten tulee toimeen kun pysyy poissa jaloista koska vaikka kysyisit että oliko raskas työpäivä narsisti sanoo " mitäs luulet. Sinulla ei taida olla käsitystä oikeista töistä" tai kun sanot että tuu meidän kanssa yhdessä syömään niin narsisti vastaa: "ei kiinnosta syödä pentujen kanssa yhtäaikaa ja käskee tuoda hänelle ruuan sohvalle. Tai jos kysyt että lähdetkö minun ja lasten janssa kävelylle yhtenä perheenä niin vastaus on: "teitä saa vaan hävetä koska lapset meluaa ja kato sinäkin tuota takkias, mikset voisi pukeutua paremmin" jos vastaan että rahani on tiukilla niin narsisti aloittaa huuramisen siittä, että oken törsännyt rahani taas vaikka itseasiassa olen hyvin taloudellinen rahankäytössäni. Joudun vain maksamaan yli oman maksukykyni oerheemme menoja niin ettei minulle jää rahaa ylimääräiseen. Paras antaa vain olla tai lähteä lasten vuoksi. En halya, että mies rikkoo lapsemme. Se tässä onkin suurin huolenaihe eli lapset. He eivät ole tehneet mitään pahaa ansaitakseen sen huudon, mitätöimisen ja tavarouden särkemisen sekä heittelemisen niin että pelkäävät isäänsä joka päivä. Minun on tehtävä päätös lasteni parhaaksi.

        Se on sinun päätöksesi, sinun ei tarvitse minulle todentaa, miksi koet tarpeesi lähteä pois suhteestasi.

        Jotenkin koen, että helposti ihminen näkee toisen huonot puolet ja ulkopuolisena ymmärtää, ettei kaikki ihmisten kertomat asiat ole koko totuus, ne värittyvät usein kuten haluamme asiat nähdä.

        Toivottavasti sanani eivät loukkaa sinua. En halua vaikuttaa päätöksiisi, antaa vain monenlaista näkökulmaa asioihin, joita pohtia, jos tai kun siihen on vielä mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen narsistin vaimo. Vaikka kuin yrität pitää itse yllä kaunista ja hyvää käytöstä sekä puhua toiselle niin ei onnistu. Narsisti pitää myls mykkäkoulua jos kokee tulleensa loukatuksi. Loukatuksi tulemuseksi riittää se ettei ollut ruyaksi oerunouta vaan makaroonia. Mykkäkoulu voi kestää päiviä. Olenkin tullut siihen tulojseen, ettei narsustin kanssa pöde mitkään normaaleina putämämme säännlt tai käytöstavat. Tuo että narsisti suljettaisiin ulkopuolelle menee oikeasti niin että narsisti tekee sen itse. En nyt ihan ole tuotakaan mieltä, että narsisti olisi viallinen mutta eläminen hänen kanssaan niin että tekisimme yhteisiä päötöjsiä tai sopimuksia tai komoromisseja tai keskustelisimme, on mahdotonta. Olen oppinut sen mallin, että oarhaiten tulee toimeen kun pysyy poissa jaloista koska vaikka kysyisit että oliko raskas työpäivä narsisti sanoo " mitäs luulet. Sinulla ei taida olla käsitystä oikeista töistä" tai kun sanot että tuu meidän kanssa yhdessä syömään niin narsisti vastaa: "ei kiinnosta syödä pentujen kanssa yhtäaikaa ja käskee tuoda hänelle ruuan sohvalle. Tai jos kysyt että lähdetkö minun ja lasten janssa kävelylle yhtenä perheenä niin vastaus on: "teitä saa vaan hävetä koska lapset meluaa ja kato sinäkin tuota takkias, mikset voisi pukeutua paremmin" jos vastaan että rahani on tiukilla niin narsisti aloittaa huuramisen siittä, että oken törsännyt rahani taas vaikka itseasiassa olen hyvin taloudellinen rahankäytössäni. Joudun vain maksamaan yli oman maksukykyni oerheemme menoja niin ettei minulle jää rahaa ylimääräiseen. Paras antaa vain olla tai lähteä lasten vuoksi. En halya, että mies rikkoo lapsemme. Se tässä onkin suurin huolenaihe eli lapset. He eivät ole tehneet mitään pahaa ansaitakseen sen huudon, mitätöimisen ja tavarouden särkemisen sekä heittelemisen niin että pelkäävät isäänsä joka päivä. Minun on tehtävä päätös lasteni parhaaksi.

        Jotenkin koen, että olet tehnyt jo päätöksesi. Jokaisella ihmisellä on omat valintansa asioissa.

        Ehkä yksin eläminenkään ei ole helppoa, mutta jos koet, että sen tuomat haasteet ovat pieniä suhteessa siihen, että jäisit avioliittoosi, niin ehkä silloin olet asiasi punninnut tarkoin ja tiedät mitä teet, aikuinen ihminenhän kuitenkin olet ja osaat päätöstesi takana seisoa.

        Kaikkea hyvää elämääsi tulevalle, oli ratkaisusi mikä onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sinun päätöksesi, sinun ei tarvitse minulle todentaa, miksi koet tarpeesi lähteä pois suhteestasi.

        Jotenkin koen, että helposti ihminen näkee toisen huonot puolet ja ulkopuolisena ymmärtää, ettei kaikki ihmisten kertomat asiat ole koko totuus, ne värittyvät usein kuten haluamme asiat nähdä.

        Toivottavasti sanani eivät loukkaa sinua. En halua vaikuttaa päätöksiisi, antaa vain monenlaista näkökulmaa asioihin, joita pohtia, jos tai kun siihen on vielä mahdollisuus.

        Ei loukkaa sillä ethän voi tietää. Kirjoitat niistä lähtökohdista jotka sinulla on käytettävissä. Samalla minä tässä työstän ja selkeytän tilanneta etupäässä itselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin koen, että olet tehnyt jo päätöksesi. Jokaisella ihmisellä on omat valintansa asioissa.

        Ehkä yksin eläminenkään ei ole helppoa, mutta jos koet, että sen tuomat haasteet ovat pieniä suhteessa siihen, että jäisit avioliittoosi, niin ehkä silloin olet asiasi punninnut tarkoin ja tiedät mitä teet, aikuinen ihminenhän kuitenkin olet ja osaat päätöstesi takana seisoa.

        Kaikkea hyvää elämääsi tulevalle, oli ratkaisusi mikä onkin.

        Päätös on pikku hiljaa muotoutunut ja vahvistunut tässä viime aikoina. Sain vahvistusta päätökselleni, kun mies sanoi, ettei jaksa pieniä lapsiamme vaan haluaa elää omaa elämäänsä vielä kun on aikaa. Lasten saaminen oli tosin molempien päätös.
        Minä ja lapset emme taas jaksa isän jatkuvaa raivoamista ja rumaa puhetta. En eroa vaan muutan pois. Miehellekkin todennäköisesti helpotus kun ei tarvitse stressata perheestään. Sitä en tiedä, haluaako mies eron jos muutan pois. Tosin on puhunut muista naisistakin joten aika näyttää miten käy. Uudelleen en avoidu.
        Kiitos! Samoin sinulle kaikkea hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensähän suhteiden ollessa huonolla tolalla, ne kärjistyvät muihin seikkoihin kuin mikä se pääasiallinen syy on. Kodin työt ja raha-asiat ovat silloin pinnalla, vaikka todellinen syy voi olla jossain muualla.

        Löytäisi kertomuksessasi paljonkin epäkohtia, joita naishenkilö ei ole ottanut ehkä huomioon suhteessa. Ehkä mies ei alunperin halunnut koiranpentuja ja on siksi vihainen koko touhusta.

        Totuushan on, että koneeseen jätetyt pyykit alkaa haista ja kertomuksesi narsisti on asiassa oikeassa, tilanne on vain kärjistynyt niin pahaksi, että konfliktissa otetaan mukaan, kuka tekee mitä ja kuka maksaa mitäkin taloudessa. Sekin voi olla totta, että naisen palkoilla ei maksettaisi toimeentuloa eli mies käy töissä ja ahkeroi ja tulee kotiin, jossa on koirankakat ympäri taloa.

        Kertomuksessa ei puhuta kauniisti puolisolle, se on totta, mutta luultavasti mies on väsynyt koko touhuun, että työpäivän päätteeksi vaimo selkeästi odottaa, että mies pesee pyykit ja siivoaa ne koiran jätökset, mitä ei ole sopimuksessa suostunut tekemään, nainen on luultavasti luvannut koiranpentuja talouteen saadessa, huolehtia myös niistä pennuista.

        Narsistiksi kuvailtu henkilö kuulostaa väsyneeltä töistä ja kotitöistä, jotka odottavat työpäivän jälkeen kotona. Voisin kuvitella tilanteen, jossa toinen tulee työpäivän kotia ja ulko-ovesta sisään astuessa edessä on koiran kakat ja homehtuneet pyykit. Tietenkin puolison tulisi huomioida, että toinen kotona yrittää parhaansa, ehkä ne koiranpennut olivat vikatikki siihen saumaan, kun on kotona muutakin tekemistä kuin niiden jätöksistä huolehtiminen. Lapsiperheissä elämä on ilman koiranpentujakin ihan tarpeeksi hektistä.

        "Löytäisi kertomuksessasi paljonkin epäkohtia, joita naishenkilö ei ole ottanut ehkä huomioon suhteessa."

        Pitää olla luonnevikainen, jos ei huomaa miten patologista ja sadistista kertomuksen miehen käytös on. Kyse ei todellakaan siitä, että "ei puhunut nätisti, mutta.." Naisen pitäisi jättää tällainen mies HETI, eikä aiheuttaa enempää traumoja lapsilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenenkään kanssa eläminen ei ole täydellistä.

        Kukaan ei tietenkään jaksaisi jokapäiväistä huutamista ja sättimistä, se on totta, mutta mietin sitä, että jos tilanne on ajautunut huonoille raiteille ja jotain olisi tilanteessa pelastettavissa. Ei sellainen mukavaa olisi. Mutta on myös hiljaisia konflikteja, ihmiset voivat reagoida myös niin että eivät puhu ja se ei ole yhtään sen parempi tapa, joskus on parempi sanoa vaikka hölmöjä sanoja, joihin joku voi sanoa mitä ajattelee takaisin kuin että vaietaan kuoliaaksi asiat, jotka vaivaavat mieltä. Ihmisiä voidaan eristää eritavoin ja ehkä äänekkäämpi tapa on helpompi nähdä tuomittavana kuin se, että osoitetaan poissulkemalla ja lopettamalla kommunikointi, että toinen on viallinen. Ihmiset toimivat aika hölmösti ja sanovat asioita, vaikka pitäisi pyrkiä elämään sovussa kaikkien kanssa, sellaisista ihmisistä ei pidetä, jotka ovat stressaantuneita ja kärtyisiä, ei kotona eikä muuallakaan ihmisten parissa... mutta ehkä siinä tilanteessa ihminen voisi arvostaa jos joku kysyisi, miten voisi auttaa henkilöä.

        Elämäni aikana, aika harva ihminen on pyytänyt anteeksi, ainakaan omasta aloitteestaan, joskus on tuntunut, että aina pitäisi olla itse pyytämässä, vaikka ei ole aina kaikkeen ollut yksin syypää eli en koe että se olisi mitenkään kovin tavatonta, ettei ihmiset pyydä anteeksi kovin helposti omasta tahdostaan, kait ihmiset yleensäkin katsovat maailmaa hieman narsistisesti omasta näkökulmastaan ja toisten näkökulmia on vaikea nähdä.... mutta jos ei itse tee aloitetta anteeksipyytämisessä, menettää ihmissuhteita ja useinkin erimielisyyksien syyt ovat hölmöjä loppuviimein, on parempi ehkä jo alunpitäen pyrkiä sovittelemaan kuin pitää omaa päätänsä kaikessa, yrittää päästä kompromisseihin oman ajattelunsakin suhteen. Niin näen asiat.

        Tietenkin kertomuksen mies, reagoi väärällä tavalla ja tietenkään lasten ei pidä joutua riitojen keskelle, kuulostaa siltä, että kertomuksesi perhe tarvitsee muutosta... se on totta, mutta muutos ei ole välttämättä se, että lapset joutuvat menettämään kummatkin vanhempansa erotilanteessa, en usko, että avioero on välttämättä lapsen etu, se riippuu tilanteesta, vanhempien suhteista lapsiinsa (todellisuudesta, ei siitä että äiti kokee, isän olevan vain kauhea, jota lapset pelkäävät) ja voivatko vanhemmat löytää ratkaisua tilanteeseen. Se on tilannekohtainen ja vaatii kummankin vanhemman tahtoa löytää tilanteeseen ratkaisu, yksin kumpikaan ei voi tilannetta ratkaista, vaan kummankin osapuolen tahto siihen tarvitaan.

        "Kenenkään kanssa eläminen ei ole täydellistä."

        No ei. Mutta itse en eläisi päivääkään tuollaisen miehen kanssa. Mitä lisäarvoa hän tuo vaimon ja lasten elämään? Raha ei totisesti riitä. Etenkin, kun sattumoisin tiedän mitä lasten psyykelle tuollaisessa tilanteessa tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin koen, että olet tehnyt jo päätöksesi. Jokaisella ihmisellä on omat valintansa asioissa.

        Ehkä yksin eläminenkään ei ole helppoa, mutta jos koet, että sen tuomat haasteet ovat pieniä suhteessa siihen, että jäisit avioliittoosi, niin ehkä silloin olet asiasi punninnut tarkoin ja tiedät mitä teet, aikuinen ihminenhän kuitenkin olet ja osaat päätöstesi takana seisoa.

        Kaikkea hyvää elämääsi tulevalle, oli ratkaisusi mikä onkin.

        "Ehkä yksin eläminenkään ei ole helppoa"

        Yksin eläminen on taivas verrattuna perhe-elämään, jossa ollaan koko ajan henkisessä valmiustilassa. Ja ennakoidaan toisen mielialoja, ettei jää tulilinjalle. Ulkopuoliset eivä tiedä miten se kuluttaa henkisiä ja fyysisiä voimavaroja. Kenenkään psyyke tai fysiikka eivät kestä vuosikausien stressiä. Tiedän, koska olen joutunut kokoamaan itseni vastaavan tilanteen jälkeen.


    • Anonyymi

      Rakkautta, ihania siunauksia ja ihmeitä tähän viikkoon toivon kaikille!

      Olette rakkaita kaikki!

    • Anonyymi

      ``Herran`` kuritus on ehkä hyväksi, vittuilu pahaksi.

    • Anonyymi

      Narsismi on sairaus, josta ei parane. Narsistilta on turha odottaa normaalia käytöstä. Hänen kanssaan ei pysty sopimaan asioita eikä neuvottelemaan. Narsisti ei myöskään näe käytöksessäön minkäänlaista korjattavaa, vaan vika on aina muiden. Narsistilla on alikehittynyt omatunto. Hänen päätöksiin ja tekoihin ei saa puuttua, mutta hän itse määräilee sekä komentaa muita. Käyttäytyy huonosti läheisiään kohtaan. Saa ennalta arvaamattomia impulsiivisia raivokohtauksia milloin mistäkin. Toiset ihmiset ovat narsistille välineitä, joista hän pyrkii hyötymään. Narsisti ajaa vain ja ainoastaan omaa etuaan, paitsi jos hyötyy itse toisen auttamisesta tai huomioimisesta. Narsisti myös valehtelee asioista omaksi edukseen, eikä häneen voi luottaa. Hän puhuu toista ja tekee toista.

      Narsisteja löytyy myös uskovista. Uskovaisuus ei pois sulje luonnehäiriötä. Ainoa tapa kohdata narsisti, on pysytellä mahdollisimman kaukana hänestä. Parasta on pysyä poissa hänen jaloistaan.

    • Anonyymi

      Onko narsisti omien vanhempiensa uhri?

      • Anonyymi

        Narsismi saa alkunsa lapsuudesta. Ja narsistin ongelmat periytyvät hänen lapsilleen. Temperamentista riippuu tuleeko lapsestakin narsisti vai ilmenevätkö ongelmat muulla tavoin. Jos isä väheksyy tai kohtelee huonosti äitiä, niin se malli voi periytyä pojan naissuhteisiin. Tytöstä voi taas tulla äidin mallin mukaan miellyttäjä, joka yrittää ansaita hyväksymistä myöntymällä kaikkeen. Vahvaluontoisemmat lapset saattavat toki päättää elää juuri päinvastoin kuin vanhempansa. Mutta esimerkin kautta syntyneen mallin rikkominen on heillekin vaikeaa.


    • Anonyymi

      Tuollainen aloituksen mies on avioon kelpaamaton ikilapsi ja siihen yhdistettynä vaikea luonne niin siinä on elämäntehtävää jaksaa sietää loputtomiin.

      vaikea tilanne, ero ei ole ´helppo kun eitiedä edes millainen kyttääjä olisi sen jälkeen, vakaumuskin jarruttaa eroa joillain ainakin.

      eikä se yh äitinä oleminen ole niin suuremmoista pientenlasten kanssa huhhuijaa.

    • Anonyymi

      Ole viiimeinen helluntailainen, joka sellaista kuulee.

    • Anonyymi

      "eikä se yh äitinä oleminen ole niin suuremmoista pientenlasten kanssa huhhuijaa."

      Aina se tällaiset kotiolot voittaa. Ja tietää ainakin tehneensä parhaansa, etteivät lapsetkin tuhoutuisi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1437
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1141
    3. 37
      822
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      806
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      775
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      762
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      732
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      689
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      642
    Aihe