Olen syksyllä täyttänyt 61 vuotta,suhteellisen terve tietääkseni mutta kuitenkin ikä tehnyt tehtävänsä ja haluisin olla vaapalla edes jonkun vuoden kun niitä sairauksia tahtoo tulla ja elämä menee taisteluksi. Kenellä kokemusta työstä irtisanoutumisesta,riittikö kolmen kuukauden karenssi ja kuinka työkkäri höykkyytti työttömyysaikana. Olen töissä elektroniikka alalla ja tuskin kauheasti töitä tarjolla tämän ikäiselle ja saisihan nuoret paikkani työelämässä.
Irtisanoutuminen , sen jälkeinen karenssi ja työttömyysturva
14
91
Vastaukset
- Anonyymi
Vuosi nyt mennyt. OVE ansiosidonnainen pitää leivässä. Aktiivimalli ehti leikata osan ansioista, mutta nythän se poistuu. Eikä asumiskuntani ole mukana kuntakokeilussa. josta voi tulla jotain pakkotyömääräyksiä. 90 päivän karenssi irtisanoutujalle on automaatti, jota et vältä. Sekä viisi omavastuupäivää. Selvitys tehtävä, miksi irtisanouduit. Joudut myös tekemään työllistymissuunnitelman, jossa kannattaa olla tarkkana, mihin sitoutuu. Keskity vain omaehtoiseen työnhakuun. Jos olet ollut insinööritasolla, saanet olla kohtalaisen rauhassa. Jos olet ollut esim. Muratalla, saattaa työtarjouksia tulla. Mutta vuosi mennyt; ei haastatteluja, ei koulutustarjouksia; ei uutta karenssia.
- Anonyymi
Kiitos vastauksestasi.Millainen selonteko mahtaa mennä läpi kun puidaan syistä irtisanoutumiseen? Tai mitä ei kannata laittaa syyksi.
- Anonyymi
Mielestäni sisällöllä ei juurikaan merkitystä. Selvitystä käytetään karenssin oikeuttamiseen. Oma jaksaminen, muutokset työssä, epäsopivat työvuorot jne. saivat päätöksen kypsymään, että viimeiset vuodet saatava helpompi työ. Ei kannata unohtaa sitä, että siirryt siis työttömäksi työnhakijaksi.
- Anonyymi
Ei niillä selvityksillä ole mitään merkitystä. Karenssi tulee aina, selittelee mitä vaan.
- Anonyymi
Eli parempi kun ei tee mitään.
- Anonyymi
Ei vaan oikein, että tekee pyydetyt selvitykset ja työllistymissuunnitelman. Olethan aktiivinen työnhakija. Innottomuus TE-toimiston pyyntöihin voi poikia lisäkarenssia.
- Anonyymi
Ei kela rahoila mitään haeta perkele.
- Anonyymi
Kelarahat tähän mitään kuulu saat..na. Jatka vaan peruspäivärahalla sinä. 500 päivää anssilla ja ajoissa ove, niin kassanpäivät riittää työeläkkeelle. Eikös kolmen karenssikk.n ja viikon omavastuun lisäksi pidä ottaa huomioon ensimmäisen maksun odotus, joka on ensin (ehkä?) puoli kuukautta vai koko kuukausi, eli pahimmillaan neljä ja puoli kk.ta.
- Anonyymi
Eikös 61-v riitä eläkeputkeen? Eikös silloin saa olla rauhassa työkkäriltä ja anssi juoksee vanhuuseläkkeeseen asti ?
- Anonyymi
Niin se on. Jos 500 riittää loppuun saakka. Anssia ei voi alentaa, vaan pysyy samana eläkkeelle asti. Pitää tosin laskea riittääkö, sillä 61v on vielä yli 4 vuotta eläkkeelle, joten ei riitä..Yhteiskunnan toimet edessä, ellei hae eläkettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se on. Jos 500 riittää loppuun saakka. Anssia ei voi alentaa, vaan pysyy samana eläkkeelle asti. Pitää tosin laskea riittääkö, sillä 61v on vielä yli 4 vuotta eläkkeelle, joten ei riitä..Yhteiskunnan toimet edessä, ellei hae eläkettä.
Olen vuonna -58 syntynyt (ikää 61-v nyt) ja minulla alin vanhuuseläkeikä 64-v eli reilut pari vuotta vain. Mutta kovasti työkkäri kyllä höykyttää ja patistaa opiskelemaan ja työkokeiluun ym. ym, ei tiedä nauraisko vai itkiskö :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vuonna -58 syntynyt (ikää 61-v nyt) ja minulla alin vanhuuseläkeikä 64-v eli reilut pari vuotta vain. Mutta kovasti työkkäri kyllä höykyttää ja patistaa opiskelemaan ja työkokeiluun ym. ym, ei tiedä nauraisko vai itkiskö :)
No onkos ansiosid. tullut täyteen, eli 500pv? Jos on, niin kannattaisi mennä 6kk ns.kuntouttavaan, koska sen jälkeen voit olla ansiosid. työeläkkeelle asti. Saat myös tuon puolen vuoden ajalta anssin lisäksi 9e/pvä ja 200 päivää korotettua, joka nostaa anssia 6kk.a lähes 200 euroa/kk.. Eläkettäkin kertyy anssilla, joten en suosittele putoamista työmarkkinatuelle, jos nyt siitä on kyse..50pros. työeläke on myös haettavissa jo 58 syntyneellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onkos ansiosid. tullut täyteen, eli 500pv? Jos on, niin kannattaisi mennä 6kk ns.kuntouttavaan, koska sen jälkeen voit olla ansiosid. työeläkkeelle asti. Saat myös tuon puolen vuoden ajalta anssin lisäksi 9e/pvä ja 200 päivää korotettua, joka nostaa anssia 6kk.a lähes 200 euroa/kk.. Eläkettäkin kertyy anssilla, joten en suosittele putoamista työmarkkinatuelle, jos nyt siitä on kyse..50pros. työeläke on myös haettavissa jo 58 syntyneellä.
Ihan periaatteesta en mene kuntouttavaan ! OVE-eläkettä oon ajatellut hakea 50%. En ole anssilla. Ärsyttää vaan toi työkkärin höykytys. Jotenkin niukasti kyllä pärjäisin OVE:n turvin varsinaiseen eläkkeeseen asti nämä pari vuotta kyllä. Seur.kerran työkkäri soittaa helmikuun lopulla ja jos karenssin uhalla jotain älyttömyyksiä esittävät, irtisanoudun koko te-toimiston asiakkuudesta:) Noh tätä oon miettinyt jo puoli vuotta, saisi olla rauhassa ja tehdä mitä haluaa.
- Anonyymi
Kyllähän luulis rahojen riittävän putkessa ollessa,itsellä ainakin tällä hetkellä anssi olis isompi mitä tuleva eläke ja voihan siihen ottaa oven päälle vaikka 50%,kyllä luulis riittävän.Minä otan ainakin eläkeennakkoa heti kun tulee ikä täyteen,on laskettu että 80vuotiaana vasta alkaa menettämään rahaa siitä päätöksestä,moniko elää ja on siinä kunnossa että rahalla olis väliä,hoivakodit ne vie kumminkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?485998Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki623679Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162810- 1862779
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132329- 362315
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182137- 212099
- 1491428
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2841366