Olenko alkoholosti?

Anonyymi

Olen nyt ollut pari kuukautta juomatta lainkaan alkoholia. Vaimo uhkasi nääs erolla, jos vielä juon.

Olen siis pitkän aikaa juonut molempina vapaapäivinä sen 9-10 purkkia per ilta. Lisäksi iltavuoron osuessa seuraavalle päivälle, olen ottanut satunnaisesti arkipäivänäkin sen 4 tai 5 purkkia, telkkaria katsellessa.

Esim tiistaina 4 purkkia, keskiviikkona 5 purkkia, perjantaina 10 ja lauantaina 9 purkkia. Yhteensä viikossa siis 28 purkkia. Yleensä siinä klo 21 jälkeen olen alkanut juoda. Krapulaa ei ole juuri tullut, viikonloppuisinkin on pystynyt jo puolen päivän aikaan autonrattiin.

Onko näillä määrillä alkoholisti, kuten vaimo mieltää. Hän ei juo lainkaan. Lisäksi en aiheuta häiriökäytöstä, humala toki tulee, mutta olen sen kokenut mukavaksi olotilaksi, rentoutumiseksi esim telkkaria katsellessa. Juomisesta tulee lähinnä lieveilmiöitä, eli aamulla nukuttaa pidempään, ja tulee nukuttua helposti 10:een, kun vaimo haluaisi että herään hänen kanssaan 8:lta.

237

14469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä vaimosi on oikeassa.

      • Anonyymi

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?

        Alkoholi on huume sekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä laillinen sellainen. Alkoon mieltyneet narkkarit ovat juuri tuollaisia raittiita ihmisiä halveksuvia tyyppejä, jotka eivät voi kuvitella viikkoa ilman. Se on myös porttihuume, moni aloittelee viinaksilla ja alkaa tupakkaa kulumaan ja mukaan voi tulla muitakin aineita.

        Aidot kohtuukäyttäjät ovat harvassa, mutta näiden muiden terveyskustannuksia sitten maksaa koko kansa!


      • Anonyymi

        Ja sairauspoissaoloja, kun elimistö alkaa rapistua ennen aikojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?

        Luulenpa,ettei uutta akkaa heti löydy juopolle...Ellei ois juova juoppoakka seuraava. Kunnollista ei juopot helposti löydä. Kyllä se sille naiselle on helpotus,kun eroaa tuommoisesta uunoturhspurosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi on huume sekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä laillinen sellainen. Alkoon mieltyneet narkkarit ovat juuri tuollaisia raittiita ihmisiä halveksuvia tyyppejä, jotka eivät voi kuvitella viikkoa ilman. Se on myös porttihuume, moni aloittelee viinaksilla ja alkaa tupakkaa kulumaan ja mukaan voi tulla muitakin aineita.

        Aidot kohtuukäyttäjät ovat harvassa, mutta näiden muiden terveyskustannuksia sitten maksaa koko kansa!

        Kyllä siellä vastaanotoilla käy muitakin kuin Alkoon meneviä ja narkkiksia. Esim. jokaisesta pienestäkin vihlasusta mennään hakeen sairaslomaa. Ei silti.. On alkoholi silti pahasta jos ei sitä pysty käyttään kohtuudella.. Mikä sitten kenenkin kohtuus on...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi on huume sekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä laillinen sellainen. Alkoon mieltyneet narkkarit ovat juuri tuollaisia raittiita ihmisiä halveksuvia tyyppejä, jotka eivät voi kuvitella viikkoa ilman. Se on myös porttihuume, moni aloittelee viinaksilla ja alkaa tupakkaa kulumaan ja mukaan voi tulla muitakin aineita.

        Aidot kohtuukäyttäjät ovat harvassa, mutta näiden muiden terveyskustannuksia sitten maksaa koko kansa!

        Ruoka ja karkit suun muut naposteltavat kuuluvat myös tuohon juokkoon,eiks oo kauheet ennemmin keppiä kuin porkkanaa .lapset akat ja juopot kuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?

        ”Muutamalla päivittäisellä oluella häviää selluliitti kengät kopisten ja suu nalkuttaen ovet pakkuen”.

        Syy miehen juomiseen löytyy 90% avioliiton sisäisistä jännitteistä, loput 10% miehen omista mielenterveyteen liittyvistä asioista ja väärästä itselääkityksestä.

        Omaa juomista voisi miettiä seuraavasti: haluaisinko jonkun muun ihmisen olevan alkoholin orja kuten esimerkiksi puolison, lapsen, työnantajan, tai -tekijän jne? Jos en soisi muiden olevan tuossa tilassa, niin miksi sitten annan orjuuden jatkua omalla kohdallani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulenpa,ettei uutta akkaa heti löydy juopolle...Ellei ois juova juoppoakka seuraava. Kunnollista ei juopot helposti löydä. Kyllä se sille naiselle on helpotus,kun eroaa tuommoisesta uunoturhspurosta.

        Kyllä ne naisetkin osaa dokaa,voit saada hyvän doku kaverin kun vaihdat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siellä vastaanotoilla käy muitakin kuin Alkoon meneviä ja narkkiksia. Esim. jokaisesta pienestäkin vihlasusta mennään hakeen sairaslomaa. Ei silti.. On alkoholi silti pahasta jos ei sitä pysty käyttään kohtuudella.. Mikä sitten kenenkin kohtuus on...?

        Olen ollut päivystyksessä, kyllä siellä aika suuri osa oli tullut alkon takia sinne. Alko on vaarallinen huume, jonka vaikutuksia vähätellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoka ja karkit suun muut naposteltavat kuuluvat myös tuohon juokkoon,eiks oo kauheet ennemmin keppiä kuin porkkanaa .lapset akat ja juopot kuriin.

        Karkit ovat pahasta, mutta ne eivät ole huumeita toisin kuin alkoholi, joka poikkeuksellisesti on sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi on huume sekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä laillinen sellainen. Alkoon mieltyneet narkkarit ovat juuri tuollaisia raittiita ihmisiä halveksuvia tyyppejä, jotka eivät voi kuvitella viikkoa ilman. Se on myös porttihuume, moni aloittelee viinaksilla ja alkaa tupakkaa kulumaan ja mukaan voi tulla muitakin aineita.

        Aidot kohtuukäyttäjät ovat harvassa, mutta näiden muiden terveyskustannuksia sitten maksaa koko kansa!

        Tuota noin... maksaa kyllä koko kansa paljon muustakin. Urheiluvammoista ja ulkomaan matkoilla hankituista taudeista. Itse aiheutettua kaikki. Mutta olet niin oikeassa, mitäpä sitä suotta ihmisten täytyisi rentoutua millään itselleen hyväksi kokemalla tavalla. Ei ei. Mehän voitaisiin tehdä niin että istutaan koko kansa vaan neljän seinän sisällä selvinpäin takakireänä päivät pääksytysten ja raivotaan netissä ja karehditaan ja herjataan narkkareiksi muun maailman ihmisiä jotka osaa nauttia elämästään. Tulee ainakin halvemmaksi. Äläkä hyvä ihminen huuda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin... maksaa kyllä koko kansa paljon muustakin. Urheiluvammoista ja ulkomaan matkoilla hankituista taudeista. Itse aiheutettua kaikki. Mutta olet niin oikeassa, mitäpä sitä suotta ihmisten täytyisi rentoutua millään itselleen hyväksi kokemalla tavalla. Ei ei. Mehän voitaisiin tehdä niin että istutaan koko kansa vaan neljän seinän sisällä selvinpäin takakireänä päivät pääksytysten ja raivotaan netissä ja karehditaan ja herjataan narkkareiksi muun maailman ihmisiä jotka osaa nauttia elämästään. Tulee ainakin halvemmaksi. Äläkä hyvä ihminen huuda.

        Tyypillistä alkoholistin kirjoitusta, samanlaisia kuin kannabis-hörhöjen jutut. Syytetään muita edes jostakin, vaikka huutamisesta jos ei mistään muusta joka johtunee jostain viinanhuuruisista kuvitelmista. Netissähän ei voi huutaakaan.

        Sekin tyypillistä, ettei alkoholisti osaa kuvitella hauskaa ja rentoutumista ilman viinaa. Sama lienee muillakin narkomaaneilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?

        Et ole alkoholisti.


        Olet munaton mies.

        Menet naisesi pillin mukaan.

        Tuhon tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin... maksaa kyllä koko kansa paljon muustakin. Urheiluvammoista ja ulkomaan matkoilla hankituista taudeista. Itse aiheutettua kaikki. Mutta olet niin oikeassa, mitäpä sitä suotta ihmisten täytyisi rentoutua millään itselleen hyväksi kokemalla tavalla. Ei ei. Mehän voitaisiin tehdä niin että istutaan koko kansa vaan neljän seinän sisällä selvinpäin takakireänä päivät pääksytysten ja raivotaan netissä ja karehditaan ja herjataan narkkareiksi muun maailman ihmisiä jotka osaa nauttia elämästään. Tulee ainakin halvemmaksi. Äläkä hyvä ihminen huuda.

        Monet juopoistakin tekevät tyonsä ja hoitavat velvoitteensa. Alkoholi on huume ja monen pahan aiheuttaja, mutta kohtuukäyttäjä voi saada siitä helpotusta stressiin, johtuu se sitten perhesyistä tai rahapulasta. Hetken ainakin on hyvä olla ja huolet pienempiä. Antaa aikaa ratkaista ongelmat, kun pää selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet juopoistakin tekevät tyonsä ja hoitavat velvoitteensa. Alkoholi on huume ja monen pahan aiheuttaja, mutta kohtuukäyttäjä voi saada siitä helpotusta stressiin, johtuu se sitten perhesyistä tai rahapulasta. Hetken ainakin on hyvä olla ja huolet pienempiä. Antaa aikaa ratkaista ongelmat, kun pää selviää.

        Samaahan ne muidenkin aineiden käyttäjät selittelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole alkoholisti.


        Olet munaton mies.

        Menet naisesi pillin mukaan.

        Tuhon tie.

        Multa on lähteny kolme akkaa juomisen takia, en tiedä miten niillä nykyään menee. Toivottavasti ovat lopettaneet juomisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkoja on monenlaisia ,vaiha akkaa ,että saat juoda.Ei raitis tiukkapiponen nainen ole mistään kotoisin.

        KATEELLINEN SUN AKALLE?

        Juo lisää,en tuu hautajaisiin.Jää rahaa enemmän.En oo tiukkapiponen akka.Jokainen tekee päätökset itae


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoka ja karkit suun muut naposteltavat kuuluvat myös tuohon juokkoon,eiks oo kauheet ennemmin keppiä kuin porkkanaa .lapset akat ja juopot kuriin.

        Ei niinkään ruoka kun vaan sen että hengissä pysyy.

        Mutta pullon korvikkeena suklaa ja muut karkit ja hyvä kirja. Siinä kaikki. Siinä on niin ruumiille kuin sielullekin. Dekkareita ei myöhään illalla ettei tule uniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sairauspoissaoloja, kun elimistö alkaa rapistua ennen aikojaan.

        Jos haluat tietää
        Oletko alkoholisti
        Mene viikon ajan
        Joka ilta kapakkaan
        Ota vain kaksi paukkua
        Ja ole loppuun asti
        Jos mielesi ei tee yhtään enempää
        Ja viihdyt
        Koko illan
        Viikon ajan
        Kahdella paukulla
        Et ole
        Muutoin olet
        Helppo testi
        Vai onko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sairauspoissaoloja, kun elimistö alkaa rapistua ennen aikojaan.

        Jos haluat tietää
        Oletko alkoholisti
        Mene viikon ajan
        Joka ilta kapakkaan
        Ota vain kaksi paukkua
        Ja ole loppuun asti
        Jos mielesi ei tee yhtään enempää
        Ja viihdyt
        Koko illan
        Viikon ajan
        Kahdella paukulla
        Et ole
        Muutoin olet
        Helppo testi
        Vai onko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Multa on lähteny kolme akkaa juomisen takia, en tiedä miten niillä nykyään menee. Toivottavasti ovat lopettaneet juomisen.

        Hyvä kun tajusivat lähteä. Itsekään en jotain raivoraitista pullantuoksuista äijää jaksais katsella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun tajusivat lähteä. Itsekään en jotain raivoraitista pullantuoksuista äijää jaksais katsella.

        Olet alkoholi-huumekoukussa ja muodostat mielikuvasi ihmisistä sen perusteella, käyttävätkö he viinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi on huume sekin, mutta jostain käsittämättömästä syystä laillinen sellainen. Alkoon mieltyneet narkkarit ovat juuri tuollaisia raittiita ihmisiä halveksuvia tyyppejä, jotka eivät voi kuvitella viikkoa ilman. Se on myös porttihuume, moni aloittelee viinaksilla ja alkaa tupakkaa kulumaan ja mukaan voi tulla muitakin aineita.

        Aidot kohtuukäyttäjät ovat harvassa, mutta näiden muiden terveyskustannuksia sitten maksaa koko kansa!

        Herra tai rouva on itse pyhäkoululainen jolla kultanen sydän eikä harrasta mitään paheita.... Siitähän on ollu useita kyselyitä missä arvioidaan esim. alkon käyttöä. Tällä kyräilevällä ja naapurikateellisella pohjasakka-kansalla on se yhteispiirre että kaikkien muiden tekemiset kiinnostaa(eli vituttaa) mutta jos itelleen osuu kysymys niin ei oteta kantaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulenpa,ettei uutta akkaa heti löydy juopolle...Ellei ois juova juoppoakka seuraava. Kunnollista ei juopot helposti löydä. Kyllä se sille naiselle on helpotus,kun eroaa tuommoisesta uunoturhspurosta.

        Minä erosin kun olin katsellut sitä viinan imemistä,tissuttelua ja kuunnellut vähättelyä ja itseni mitätöintiä ihan liian pitkään...yli 20 v. Paras ratkaisu elämässäni! En ole raivoraitis mutta osaan elää ilmankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Muutamalla päivittäisellä oluella häviää selluliitti kengät kopisten ja suu nalkuttaen ovet pakkuen”.

        Syy miehen juomiseen löytyy 90% avioliiton sisäisistä jännitteistä, loput 10% miehen omista mielenterveyteen liittyvistä asioista ja väärästä itselääkityksestä.

        Omaa juomista voisi miettiä seuraavasti: haluaisinko jonkun muun ihmisen olevan alkoholin orja kuten esimerkiksi puolison, lapsen, työnantajan, tai -tekijän jne? Jos en soisi muiden olevan tuossa tilassa, niin miksi sitten annan orjuuden jatkua omalla kohdallani?

        Minkähän takia sinkut juo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet juopoistakin tekevät tyonsä ja hoitavat velvoitteensa. Alkoholi on huume ja monen pahan aiheuttaja, mutta kohtuukäyttäjä voi saada siitä helpotusta stressiin, johtuu se sitten perhesyistä tai rahapulasta. Hetken ainakin on hyvä olla ja huolet pienempiä. Antaa aikaa ratkaista ongelmat, kun pää selviää.

        Uskooko joku tosiaan tuollaiseen potaskaan näinä tietotulvan aikoina. Mitään ongelmaa saada relevanttia, oikeaa tietoa ei ole, jos vain haluaa saada sitä. - Nm. Itsensä narraaminen on typerintä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillistä alkoholistin kirjoitusta, samanlaisia kuin kannabis-hörhöjen jutut. Syytetään muita edes jostakin, vaikka huutamisesta jos ei mistään muusta joka johtunee jostain viinanhuuruisista kuvitelmista. Netissähän ei voi huutaakaan.

        Sekin tyypillistä, ettei alkoholisti osaa kuvitella hauskaa ja rentoutumista ilman viinaa. Sama lienee muillakin narkomaaneilla.

        Huutomerkki kuvaa huutamista, tämä opetettiin kyllä peruskoulussa.
        Termit haltuun alkoholisti on alkoholista riippuvainen, joka juo tietyn verran alkoholia tietyssä ajassa pakonomaisesti. En muista annosmääriä, mutta osaat varmaan itsekin käyttää googlea.
        Narkomaani taas on huumausaineiden käyttäjästä, joka ei siis liity tähän asiaan.
        Mutta siis mitä sitten miten mä tai sä tai aloittaja tai kukaan muu rentoutuu? Jos on omasta mielestä hauskaa ja rentouttavaa juoda niin juokoon. Käyköön ihmiset ulkomailla, harrastakoon urheilua, tupakoikoon, yksityis autoilkoon, tai käyttäköön vaikka sitä sun kannabista. Mutta mitä sillä on merkitystä? Muiden asia ei ole mun ongelma eikä myöskään sun. Kaikessa piilee riskejä ja tietoa riskeistä on saatavilla joka paikassa, joten eiköhän jokainen ne tiedä. Voithan sä tehdä asioita jotka on sulle mieluisia ja rentouttavia, enkä mä sanele sulle että mikä se sun tapa rentoutua on. Ei kaikkien tarvitse nauttia samoista asioista. Mutta ihan totta että pitää kyllä pystyä työt ja muut asiat hoitamaan. Jos oma rentoutumiskonsti häiritsee oikeita asioita, tai jos sillä aiheutetaan häiriöitä muille ihmisille, niin sitten se on jo muidenkin ongelma. Neuvon ystävällisesti että etsi itsellesi sopiva, joku kiva konsti rentoutua ja nauttia elämästä. Niin elämä olis sullekin mukavampaa, ei sun tarvitsisi niin paljon purkaa pahaa oloa netissä herjaamalla ja raivoamalla tuntemattomille ihmisille, joiden taustoista ja elämäntilanteista et tiedä mitään. Vai onko tälläinen hieman alatyylinen käytös netissä juuri se oma konstisi rentoutua?
        Huomaatko muuten, en herjannut sinua, vaikka itse herjasit?
        Enkä ole muuten juovuksissa sulle vastannut, en aiemmin, enkä nyt. Olisit voinut kysyä, etkä suoraan syyttää humalatilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut päivystyksessä, kyllä siellä aika suuri osa oli tullut alkon takia sinne. Alko on vaarallinen huume, jonka vaikutuksia vähätellään.

        Kompaan.. Sitten nämä 3 päivää kestävä jatkuva jännityspäänsärky, joka vie kokonaan yöunet.. Nukahtelet sitten päivisin ja voimat lopussa siihen päälle vielä uniapneaa. Töihin ei ole toivoakaan mennä tässä kunnossa. Alkoholi liika käytettynä on hauska huume pidemmän päälle..


    • Anonyymi

      Vaimon pointin ymmärtää sen takia kun hän ei itse juo lainkaan. Ei ole varmaankaan kivaa katsoa vierestä toisen juomista.
      Jos sinun on pakko ottaa joskus niin yritä ottaa vähemmän ja harvemmin.
      Oma on valintasi tietysti mutta kannattaa miettiä kumpaa pidät tärkeämpänä, alkoa vai vaimoa.

      • Anonyymi

        Vaimoja on moneen lähtöön. Täysin raitis vaimoni on 70v ikäinen ja lähtiessämme kuukauden rentoutumismatkoille hän nautiskelee jo etukäteen koska sanoo sen olevan hänelle lomaa.
        Ilmaisu johtunee siitä, että rentoutumisjakson aikana aloitan päivät aamuisin 9:n tienoissa runsaalla brandyannoksella ja loppupäivä menee samoissa merkeissä paitsi, että teräviä vähemmän mutta olutta päivittäin 14 - 16 tölkiä. Lisäksi viiniä.
        Tämä annostelu tylsyttää 8-kymmentä lähestyvän miehen parhaan terän jota vaimoni ei suinkaan paheksu.
        En häiriköi ja hoidan arkiset puuhat kuten ruokaostokset ja valmistuksen normaalisti.
        Sapuskan valmistus on rattoisampaa kun samalla maistelee votkaa ja / tai viiniä.

        Kotiolot poikkeavat tuosta muuten paitsi sapuskahuollon osalta.


    • Anonyymi

      Alkoholismissa ei ole kysymys juoduista määristä. Alkoholismissa on kyse jostain aivan muusta.
      Tiesitkö että yleensä alkoholistin puolisoa häiritsee juomisessa eniten juuri se, kun juomisen alkaminen on niin ennustettavaa. Puoliso voi laittaa kellon oikeaan aikaan sen mukaan, koska alkoholisti korkkaa ensimmäisen.

      • Anonyymi

        Alkoholismissa on kyllä kysymys _juomisesta_. Itse olen juoppo, mutta olen nähnyt kerran, kun selvillä vuosia ollut alkoholisti otti ryypyn. Sitten ei ollut mitään rajaa. Olin silloin kuskina ja vein miehen kotiinsa. Vaimo tiesi miehensä ja antoi tämän nukkua eteisen matolla. Sitten mies kävi ilmeisesti (taas) jonkinlaisessa katkaisussa, jonka jälkeen oli taas selvillä.

        Siinä on ero alkoholistilla ja juopolla: Juoppo voi olla juomatta tarvittaessa. Alkoholisti ei voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholismissa on kyllä kysymys _juomisesta_. Itse olen juoppo, mutta olen nähnyt kerran, kun selvillä vuosia ollut alkoholisti otti ryypyn. Sitten ei ollut mitään rajaa. Olin silloin kuskina ja vein miehen kotiinsa. Vaimo tiesi miehensä ja antoi tämän nukkua eteisen matolla. Sitten mies kävi ilmeisesti (taas) jonkinlaisessa katkaisussa, jonka jälkeen oli taas selvillä.

        Siinä on ero alkoholistilla ja juopolla: Juoppo voi olla juomatta tarvittaessa. Alkoholisti ei voi.

        Alkoholismissakin on monta tasoa kuten muissakin huumausaine-riippuvuuksissa. Myönnä pois, olet alkoholisti vaikka et niin kadotettu vielä kuin ystäväsi.


    • Anonyymi

      Minä join vähemmän,mutta silti miellän itseni alkoholistiksi. Se kun oli semmoista että harmitti etukäteen jos tiesin että vaimolla on vkl aamuvuoro ja oli minun vuoro herätä lasten kanssa. Jouduin siis hillitsemään juomista ehkä 3-4 kpl 0.5 l tölkkiä olutta.
      Jos oli aikainen aamuvuoro itsellä join vain 2 olutta. Muutoin ehkä 3-4. Ja tuo oli jokapäiväistä. Ei pystynyt jättämään päivääkään väliin.. Sitten viihteellä eli miltei joka viikonloppu meni 4-6 olutta. Ja saattoi mennä kahtenakin päivänä.
      Määrät ei siis päätä huimanneet mutta parhaan terän tuokin jo vei. Kun lopetin vaimo raportoi havainneensa muutoksen mielialassa olleen merkittävä.

    • Anonyymi

      Juodut määrät ei tosiaankaan ratkaise, vaan se ratkaisee miten alkoholi vaikuttaa ihmisen mieleen.
      Juominen muuttuu alkoholistiseksi mikäli juomista suunnittelee tai odottaa etukäteen, eli alkoholi pyörii ajatuksissa jo paljon ennen korkkaamista.
      Toinen varma merkki alkoholistisesta juomisesta on se, jos tuntee että joutuu polkemaan omia arvojaan juomisesta johtuen. Jos siis omasta mielestä lasten ei saisi nähdä isää/äitiä humalassa, mutta "joutuu" kuitenkin humaltumaan lasten nähden, niin kyseessä on todennäköisesti alkoholistinen juominen.
      Selkeä merkki alkoholismista on myös "toiseksi ihmiseksi muuttuminen", eli jos aikoi ottaa vaan yhden, mutta sitten muuttuikin ihan toiseksi ihmiseksi, ja se toinen ihminen joi sitten lisää.
      Toistuvat kännisekoilujen aiheuttamat morkkikset, ja niitä seuraavat rikotut lupaukset ovatkin jo varmoja merkkejä alkoholismista.

      Toiset alkoholistit juovat vähemmän ja toiset enemmän, määrät ja juomatavat ovat yksilöllisiä.
      Toisilla juominen on iltatissuttelua, toisilla viikoloppujuomista, ja hyvin usein loppuvaiheessa se ns. putkijuomista, jolloin jo pelkääkin putken katkaisemista.

    • Anonyymi

      Itse olen juonut elämäni aikana kaksi kaljaa, enkä aio lisätä sitä yhtään, sillä olen pärjännyt niin ilojen kuin surujenkin kanssa.

      pidän ryypiskeleviä ihmisiä lapsellisina kehittymättöminä nollatouhuina joille ei saisi antaa minkäänlasita perhettä, ei autoa eikä muutakaan järjellistä toimintaa.

      heidät voisi kerätä johonkin saarelle heittämään hevosenkenkää kaljapurkin juureen.

      • Anonyymi

        Hyvä kommentti. - Nm. Twelve points


      • Anonyymi

        Niin sitä pitää. Kerrotko miltä tuntuu olla todella hyvä ihminen? Oletko muuten kysäissyt Pyhä-Pietarilta kuinka sen taivaspaikan kanssa nyt sitten on?
        Teippaa kumpikin etusormi jesarilla niin ei mene nivel hoonoon kuntoon kun heristelet sormeasi tenureiskoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sitä pitää. Kerrotko miltä tuntuu olla todella hyvä ihminen? Oletko muuten kysäissyt Pyhä-Pietarilta kuinka sen taivaspaikan kanssa nyt sitten on?
        Teippaa kumpikin etusormi jesarilla niin ei mene nivel hoonoon kuntoon kun heristelet sormeasi tenureiskoille.

        Kuule hyvät ihmiset pidtävät purkkinsa jopa täytenä kiertoon. Ne vaikeatkin asiat on kohdattava elämässä ilman kaljaa viinaksia. Jos ei pysty on ns. Nollatouhu ja todellakin niin ettei mitään järjellistä tekemistä=oppia ajattelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sitä pitää. Kerrotko miltä tuntuu olla todella hyvä ihminen? Oletko muuten kysäissyt Pyhä-Pietarilta kuinka sen taivaspaikan kanssa nyt sitten on?
        Teippaa kumpikin etusormi jesarilla niin ei mene nivel hoonoon kuntoon kun heristelet sormeasi tenureiskoille.

        Miten et siedä, että joku on "todella hyvä ihminen" alkoholittomuudella mitattuna? Tässä ketjussa ei kukaan arvostele / arvioi niitä, jotka kehuvat ja ihannoivat juomista ja juomamääriä ja pitävät itseään jotenkin muita parempina niitten perusteella.

        Suomalaisilla on kieroutunut ja epäterve suhtautuminen alkoholin käyttöön. Se ei todellakaan tee kenestäkään parempaa, vaikka pää kestäisi. - Nm. Sekin on kuvitelmaa


      • Sun pitäis hakeutua johonki hoitoon, olet suvaitsematon itsekäs ylemmyydentuntoinen ääliö. Minä juon jokapäivä, ajan autolla jokapäivä. Kesällä moottoripyöräilen ja veneilen sekä karavaanailen omilla vermeillä. Että teeppä sinäki samaa, kun olet käyny siellä hoidossa.


      • Anonyymi
        Jore1004 kirjoitti:

        Sun pitäis hakeutua johonki hoitoon, olet suvaitsematon itsekäs ylemmyydentuntoinen ääliö. Minä juon jokapäivä, ajan autolla jokapäivä. Kesällä moottoripyöräilen ja veneilen sekä karavaanailen omilla vermeillä. Että teeppä sinäki samaa, kun olet käyny siellä hoidossa.

        Hyvää taivasmatkaa ... ennen aikojaan. - Nm. Hah


    • Anonyymi

      Kyllä olet, lopeta nyt kun vielä kykenet siihen.

      Juomisesi haittaa lähipiiriä,eli vaimoa, eli alkoholismi on jo edennyt. Nyt kun olet ollut kuivilla, niin jatka samaa rataa. Älä toista tätä suomalaista kaavaa, joka on vienyt monta avioliittoa ja työtä: ”vähän tissuttelin, vaimo lähti, sain tissutella rauhassa enemmän, työ lähti koska krapulassa/kännissä olin poissa/mokailin ja sitä vapautuvaa aikaa jo odotinkin että pääsee juomaan vielä vähän lisää”

    • Anonyymi

      Asiasta kannattaa keskustella terveyshenkilökunnan kanssa, esimerkiksi varaat ajan työterveyteen ja selvitä sitä kautta.

      Ainakin kuvaamasi määrä ei kerro terveellisistä elintavoista ja omalle terveydellesi tuo määrä, mitä olet aiemmin nauttinut alkoholia, on pidemmällä ajalla haitallista. Ja jos pystyt nauttimaan 14-15 annosta kerralla, kertoo isosta toleranssista, ja minusta jo alkoholin liiallisesta käyttämisestä. Mitä pidempään alhoholia nauttii, sitä isompi toleranssi kasvaa ja humalatilaan pääsemiseksi täytyy ottaa useampi annos. Vaikka päällisin puolin voisi vaikuttaa selvältä, tuollainen määrä vaatii pitkän ajan poistumiseen elimistöstä ja promilleja voi olla jopa puolen päivän aikaan yhä. Oma tuntemus ei välttämättä kerro ison määrän nauttimisen jälkeen todellista tilaa onko vielä humalatila päällä vai ei.

      Se on tällä hetkellä hyvä, ettet ota laisinkaan.

      Mutta oletko alkoholisti? Mikäli mielessäsi alkoholi pyörii toistuvasti nytkin ja syntyy mielikuvia sen nauttimisesta, asia on mahdollinen. Suosittelen, että varaat ajan työterveyslääkärille ja keskustele hänen kanssaan.

      • Anonyymi

        Korjaan: 9-10 annosta, ei sentään 14-15 annosta.


      • Anonyymi

        Alkoholistin kanssa elämä on yhtä helvetti. Parempi elää mielummin yksin, kun katsoo sitä touhua.
        T. Kokemusta siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholistin kanssa elämä on yhtä helvetti. Parempi elää mielummin yksin, kun katsoo sitä touhua.
        T. Kokemusta siitä

        juurikin näin


    • Anonyymi

      Tänään 10:23, Juominen muuttuu alkoholistiseksi mikäli juomista suunnittelee tai odottaa etukäteen, eli alkoholi pyörii ajatuksissa jo paljon ennen korkkaamista.

      Tästä en ole samaa mieltä. Jos ylipäätään nauttii alkoholin tuomasta tilasta, kuten minä nautin, sen tilan ajankohdan järjestäminen on ihan pakko. Aktiivinen ihminen ajaa autoa ja tekee muutenkin suurimmaksi osaksi sellaista, missä on oltava selvin päin. On etukäteen katsottava ilta, jolloin istuu viinilasin kanssa sohvannurkassa tai ravintolassa ja nauttii ilman mitään velvollisuuksia ja menemisiä.

      Aloittajan kerta-alkoholimäärät eivät ole paljon, mutta ottokertoja viikossa on liikaa. Kun juo muutamankin pullon olutta, ei jaksa keskustella puolison tai lasten kanssa järkevästi asioista vaan jää ulkopuoliseksi. Näin ajan kuluessa vieraantuu kun usein jää "no en nyt jaksa jutella" - takia asioita käsittelemättä. Sitten vain huomaa, ettei ole enää niitä yhteisiä asioita ja etäisyys on niin pitkä ettei jaksa kuroa kiinni.
      Tein itse ratkaisun, tsemppasin kahteen ottokertaan viikossa, muuten olen aivot kirkkaina päivästä toiseen. Valitsen illat niin ettei aamulla ihan heti tarvitse nousta ei ajaa, eikä ole tärkeitä kasvokkain tapaamisia.
      Toivon oikeaa ratkaisua aloittajalle. Muille kirjoittajille, toivoisin että kertoisitte, miten itse olette juuri tuon tilanteen korjanneet tai ette ole, siis noilla määrillä. Maallikon teoreettiset ja aloittajan asiaan kuulumattomat ohjeistukset ovat aika turhia.

      • Anonyymi

        Tuo on jo alkoholismin merkki. Joutuu suunnittelemaan menojaan/tulojaan /tekemisiään alkoholin vuoksi. Laskelmoida, milloin on turvallista ottaa, voinko ajaa jos otan jne...


    • Anonyymi

      Riippuu alkoholistin määritelmästä. Keskieutoopassa määritellään alkoholisti täysin toisin kuin Suomessa. Syytä olen kysellyt. Asiallista vastausta en ole saanut

    • Anonyymi

      Avaa AA ryhmän ovi ,astu kynnyksen yli.Saat kyllä selvyyden jos olet rehellinen.

    • Anonyymi

      Aivan hirveää juomista ,en katselisi

      • Anonyymi

        Aivan hirveää akkaa nipottajana ,en katselisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hirveää akkaa nipottajana ,en katselisi

        Miksi se akka pitää ottaa ollenkaan, jos lempii pulloa enempi? - Nm. Huku siihen


    • Anonyymi

      Kokeile onneasi, eli otat yhden paukun. Jos ei ole mikään ongelma jättää sitä siihen, niin et ole alkoholisti.

    • Kokeile tiputtamalla määriä. Niin minäkin tein.
      Ei se aivan helppoa ole.
      Aine on ollut olutta, ei edes lonkeroa. Nukun nyt levollisemmin, enkä koko ajan tarvitse yöllä juosta vessassa.
      Aamutkin alkavat paremmin. On olemassa useita alkoholistin määritelmiä. Muutamia on tässä jo mainittu.
      Alkoholistin kotona ei ole yhtään tyhjää pulloa - kaikki on nimittäin juotu.
      Koska minulla on Saksasta tuotua olutta ulkovarastossa lavakaupalla ja useampi hyvälaatuinenkin jo lasinmakuinen konjakkipullo muuta kaapissa, en pidä itseäni alkoholistina.
      Arvelen, että pystyn pitämään juomisen kurissa. Joutuu välillä vähän pinnistelemään.
      Harmi, etteivät kaikki aivan osaa.
      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Mikäli olisit vedonlyöntikohde niin tekisinpä oivan tilin.


    • Anonyymi

      No jos neljästä kaljasta iltasella menee seuraavaksi päiväksi toimintakyky täysin. Niin kyllä se "juominen" kannattaa lopettaa tyystin.

      • Anonyymi

        Viikonloppu juopottelusta siirryin 4-6: een viikon putkijuopotteluun vuodessa . Yleensä 3 kk oli raja, jota jaksoi olla selvin päin , sekä painaa lujasti töitä.
        Sitten piti käydä kaupan kautta, joka meni ympäri vuorokautiseksi kaljotteluksi.
        Krapula ja morkkis hirveät ja muutama työpaikka meni juuri poissaolojen takia.
        Selvisin kuitenkin itsetutkiskelun kautta sulkemalla korkin. Pari kolme vuotta pyöri taustalla päässä ajatus, jos pienet siivut sittenkin.
        Onneksi en antautunut aatoksen vietäväksi.
        Nyt jo ikämiehenä on hyvä olla näin, käydä kävelylenkeillä emännän kanssa ja nukkua yöt ilman painajaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikonloppu juopottelusta siirryin 4-6: een viikon putkijuopotteluun vuodessa . Yleensä 3 kk oli raja, jota jaksoi olla selvin päin , sekä painaa lujasti töitä.
        Sitten piti käydä kaupan kautta, joka meni ympäri vuorokautiseksi kaljotteluksi.
        Krapula ja morkkis hirveät ja muutama työpaikka meni juuri poissaolojen takia.
        Selvisin kuitenkin itsetutkiskelun kautta sulkemalla korkin. Pari kolme vuotta pyöri taustalla päässä ajatus, jos pienet siivut sittenkin.
        Onneksi en antautunut aatoksen vietäväksi.
        Nyt jo ikämiehenä on hyvä olla näin, käydä kävelylenkeillä emännän kanssa ja nukkua yöt ilman painajaisia.

        Noinhan se käy useammallekin juopolle, jos eivät heitä henkeään, ennen juomisen lopettamista, tai jos lopettavat ja muijakin taas jaksaa sietää.


      • Anonyymi

        Kaikki yli yhden kaljan juominen on ankaraa ryyppäämistä🤮


      • Anonyymi

        Kaikki yli yhden kaljan juominen on ankaraa ryyppäämistä🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se käy useammallekin juopolle, jos eivät heitä henkeään, ennen juomisen lopettamista, tai jos lopettavat ja muijakin taas jaksaa sietää.

        kysymys kuuluu,onko se akka aina tarpeellinen.aina vedotaan ,että akka ruikuttaa.
        mikä on seuraava ruikutuksen aihe.nauttikaa elämästä,jos yksi akka on hyvinvoinnin
        ja elämämisen este,niin mono persauksiin.näitä mielenköyhiä akkoja on suomessa
        riittämättömiin,yksi olut saa jo elämän sekaisin heidän mielestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kysymys kuuluu,onko se akka aina tarpeellinen.aina vedotaan ,että akka ruikuttaa.
        mikä on seuraava ruikutuksen aihe.nauttikaa elämästä,jos yksi akka on hyvinvoinnin
        ja elämämisen este,niin mono persauksiin.näitä mielenköyhiä akkoja on suomessa
        riittämättömiin,yksi olut saa jo elämän sekaisin heidän mielestään.

        Se on kyllä totta, että sen juomarin akan pitäisi hävitä melko nopeasti kuvasta katselemasta, passaamasta ja paapomasta juomistavoillaan isottelevaa ääliötä, joka tuskin osaa hoitaa mitään muuta asiaa ja aihetta kuin lasin ja pullon kallistamisen.

        Isottelijoille tulisi totuus nopeammin eteen, vaimon hoivatessa kestää aivan liian kauan tajuta oma tilanteensa. Ja osahan ei tajua ilmoisna ikinä. - Nm. Perustavaa laatua oleva kysymys


    • Anonyymi

      Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla.

      • Anonyymi

        Mihin tarvit alkoholia? 23 pv joulukuuta tulin siihen pisteeseen, että sama edessä, vaimo haki asuntoa ja työpaikkaa kotiseudultaan. Ei jaksa kuulemma käydä töissä ja jännittää kun tulee kotia minkälainen örveltäjä ja valehtelija siellä odottaa. Oli karmeaa viettää 24, aattopäivä morkikksessa ja huonossa olossa ja vaimo itkuisena ja vihaisena. Olin soitellu kännissä sellaisille joille en selvin päin soittele, eli olen raukkamainen jätkä ja pelkuri, häpeä oli niin suuri, että päätin, että elän loppuelämäni ilman tuota turhaketta ja päätös on pitänyt, kävelylenkit ovat pidentyneet ja yöt nukun paremmin ja kaljapöhö on häipynyt, eikä tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa. En kiistä etteikö tee mieli kun olen ahdistukseen taipuvainen, mutta ajattelen aina sitä kaljottelua seuraavaa päivää, se on paljon pahempi ahdistuksineen kuin tämänhetkinen oloni. Se riittää minulle.
        Ei hyödytä kysellä täällä mitä tehdä, itse päätät, toki suosittelen täysraittiutta, minä ainakaan en kykene ottamaan siististi lasillista ruuan kans, se on tuntematon käsite.
        Siksi en ota pisaraakaan. Minulla on kaksi ihanaa lapsen lasta, tyttöä jotka tarvivat vaaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tarvit alkoholia? 23 pv joulukuuta tulin siihen pisteeseen, että sama edessä, vaimo haki asuntoa ja työpaikkaa kotiseudultaan. Ei jaksa kuulemma käydä töissä ja jännittää kun tulee kotia minkälainen örveltäjä ja valehtelija siellä odottaa. Oli karmeaa viettää 24, aattopäivä morkikksessa ja huonossa olossa ja vaimo itkuisena ja vihaisena. Olin soitellu kännissä sellaisille joille en selvin päin soittele, eli olen raukkamainen jätkä ja pelkuri, häpeä oli niin suuri, että päätin, että elän loppuelämäni ilman tuota turhaketta ja päätös on pitänyt, kävelylenkit ovat pidentyneet ja yöt nukun paremmin ja kaljapöhö on häipynyt, eikä tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa. En kiistä etteikö tee mieli kun olen ahdistukseen taipuvainen, mutta ajattelen aina sitä kaljottelua seuraavaa päivää, se on paljon pahempi ahdistuksineen kuin tämänhetkinen oloni. Se riittää minulle.
        Ei hyödytä kysellä täällä mitä tehdä, itse päätät, toki suosittelen täysraittiutta, minä ainakaan en kykene ottamaan siististi lasillista ruuan kans, se on tuntematon käsite.
        Siksi en ota pisaraakaan. Minulla on kaksi ihanaa lapsen lasta, tyttöä jotka tarvivat vaaria.

        Hienoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tarvit alkoholia? 23 pv joulukuuta tulin siihen pisteeseen, että sama edessä, vaimo haki asuntoa ja työpaikkaa kotiseudultaan. Ei jaksa kuulemma käydä töissä ja jännittää kun tulee kotia minkälainen örveltäjä ja valehtelija siellä odottaa. Oli karmeaa viettää 24, aattopäivä morkikksessa ja huonossa olossa ja vaimo itkuisena ja vihaisena. Olin soitellu kännissä sellaisille joille en selvin päin soittele, eli olen raukkamainen jätkä ja pelkuri, häpeä oli niin suuri, että päätin, että elän loppuelämäni ilman tuota turhaketta ja päätös on pitänyt, kävelylenkit ovat pidentyneet ja yöt nukun paremmin ja kaljapöhö on häipynyt, eikä tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa. En kiistä etteikö tee mieli kun olen ahdistukseen taipuvainen, mutta ajattelen aina sitä kaljottelua seuraavaa päivää, se on paljon pahempi ahdistuksineen kuin tämänhetkinen oloni. Se riittää minulle.
        Ei hyödytä kysellä täällä mitä tehdä, itse päätät, toki suosittelen täysraittiutta, minä ainakaan en kykene ottamaan siististi lasillista ruuan kans, se on tuntematon käsite.
        Siksi en ota pisaraakaan. Minulla on kaksi ihanaa lapsen lasta, tyttöä jotka tarvivat vaaria.

        hienoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tarvit alkoholia? 23 pv joulukuuta tulin siihen pisteeseen, että sama edessä, vaimo haki asuntoa ja työpaikkaa kotiseudultaan. Ei jaksa kuulemma käydä töissä ja jännittää kun tulee kotia minkälainen örveltäjä ja valehtelija siellä odottaa. Oli karmeaa viettää 24, aattopäivä morkikksessa ja huonossa olossa ja vaimo itkuisena ja vihaisena. Olin soitellu kännissä sellaisille joille en selvin päin soittele, eli olen raukkamainen jätkä ja pelkuri, häpeä oli niin suuri, että päätin, että elän loppuelämäni ilman tuota turhaketta ja päätös on pitänyt, kävelylenkit ovat pidentyneet ja yöt nukun paremmin ja kaljapöhö on häipynyt, eikä tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa. En kiistä etteikö tee mieli kun olen ahdistukseen taipuvainen, mutta ajattelen aina sitä kaljottelua seuraavaa päivää, se on paljon pahempi ahdistuksineen kuin tämänhetkinen oloni. Se riittää minulle.
        Ei hyödytä kysellä täällä mitä tehdä, itse päätät, toki suosittelen täysraittiutta, minä ainakaan en kykene ottamaan siististi lasillista ruuan kans, se on tuntematon käsite.
        Siksi en ota pisaraakaan. Minulla on kaksi ihanaa lapsen lasta, tyttöä jotka tarvivat vaaria.

        Alkoholistilla on aina se v.. mäinen akka. Kattois itteensä peilistä. Juoja saa aina syyn juoda ja akan vikahan se... miehen alkoholismi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tarvit alkoholia? 23 pv joulukuuta tulin siihen pisteeseen, että sama edessä, vaimo haki asuntoa ja työpaikkaa kotiseudultaan. Ei jaksa kuulemma käydä töissä ja jännittää kun tulee kotia minkälainen örveltäjä ja valehtelija siellä odottaa. Oli karmeaa viettää 24, aattopäivä morkikksessa ja huonossa olossa ja vaimo itkuisena ja vihaisena. Olin soitellu kännissä sellaisille joille en selvin päin soittele, eli olen raukkamainen jätkä ja pelkuri, häpeä oli niin suuri, että päätin, että elän loppuelämäni ilman tuota turhaketta ja päätös on pitänyt, kävelylenkit ovat pidentyneet ja yöt nukun paremmin ja kaljapöhö on häipynyt, eikä tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa. En kiistä etteikö tee mieli kun olen ahdistukseen taipuvainen, mutta ajattelen aina sitä kaljottelua seuraavaa päivää, se on paljon pahempi ahdistuksineen kuin tämänhetkinen oloni. Se riittää minulle.
        Ei hyödytä kysellä täällä mitä tehdä, itse päätät, toki suosittelen täysraittiutta, minä ainakaan en kykene ottamaan siististi lasillista ruuan kans, se on tuntematon käsite.
        Siksi en ota pisaraakaan. Minulla on kaksi ihanaa lapsen lasta, tyttöä jotka tarvivat vaaria.

        Hyvä alku! Onnittelen viisaasta päätöksestä.

        Jatko ei kuitenkaan tule olemaan yhtä ruusuilla tanssimista; päättelen kertomastasi, että alko on ollut elämässäsi keskeisellä sijalla kauan. Alkuaikojen ilo raittiudesta haalistuu ja elo voi muuttua harmaan ja tylsän tuntuiseksi. Joutunet opettelemaan kokonaan uuden elämäntavan, kun suuri osa sisältöä - alko - puuttuu. Pari vuotta siinä menee. Suosittelen tiekartaksi Raimo O. Kojon kirjaa "Eroon viinasta", se on paljon nähneen ja kokeneen miehen karua kertomaa elämästä. Painos on loppunut, mutta ainakin kirjastosta saa. Ehkä divaristakin.

        Muista ennen kaikkea, kun aikaa on kulunut, että kohtuukäyttäjää sinusta ei ikinä tule!

        Toki kehnokin aika raittiina, tai selvänä, on parempaa kuin paras aika juodessa.


    • Anonyymi

      Pahalta näyttää

    • Anonyymi

      Et ole noin pienillä määrillä alkoholisti, paremminkin harjoittelija.
      Jatka samaan malliin, hyvä siitä tulee. Ja vaihda eukkoa paremmin siedätettyyn yksilöön.

    • Anonyymi

      Joo ja tulee mun luokse, kun vihdoin tajuaa mikä hänelle on hyväksi :)

    • Anonyymi

      Et ole alkkis vaan kohtuukäyttäjä sillä keppana ei oikeastaan ole alkoholia. Tuolla määrällä koko Euroopan väestö olisi alkoholisteja. Itse vedän joka päivä litran Suomiviinaa Sunnuntaita lukuunottamatta kun oluesta ei tule kuin pöhottynyt olo ja kusi hätä. Naiseni ymmärtää juomiseni kun kerron hänelle mainioita juttuja hiprakassa ollessani ja seksikin on tosi villiä kuin selvinpäin ollessa. Aamulla panettaa niin että pitää kolmekin kertaa vetäistä viikseen ennenkuin menen pitkäripaiseen. Tällainen nainen on unelma mutta hän ei olekaan suomalainen telaketjufeministi vaan miestään kunnioittava espanjalainen kaunotar.

      • Anonyymi

        Toivottavasti oot trolli, muutoin oot helvetin oksettava tai vähintään lähivuosina kuollut


    • Anonyymi

      Paljon tuota kaljaa näyttää menevän viikon mittaan. Ei hyvä!
      Itsekin olen jonkun verran liikakäyttäjä, ja olen tiedostanut sen.

      Olis nuijalla töitä mun suhteen.

    • Anonyymi

      Ei tuo ole alkoholistin merkki. On vaan asioita miten sivulliset niin mielessään päättää. Jos kumppani ei juo niin olen nähnyt hirveitä nillityksiä kun toinen ottaa oluen tai kaksi ja suurinpiirtein ohjataan parantolaan.
      Ihmettelen myös seikkaa jos kotona ottaan ns kalsarikännit niin se luetaan alkoholismiksi mutta jos saman alkoholimäärän nauttii sosiaalisissa ympyröissä muiden kanssa ulkona se ei ole alkoholismia.
      Itse esimerkiksi en tykkää sosiaalisuudesta ja se ahdistaa. Siksi otan kerran joskus pari kuussa lauantai iltana olutta niin että juuri laatikko piisaa mutta pidän mukavan musiikilla ja saunalla sekä hyvällä ruoalla tuuditetun illan yksikseni. Se on kuulemma alkoholismia.
      Mutta jos viettäisin joka viikonloppu sosiaalisesti alkoholia reilusti juoden muiden kanssa en olisi kuulemma alkoholisti.
      Jos tuollaisesta sinulle tulee sanominen niin ehkä parempi tsekkailla uutta avarakatseisempaa emäntää sillä ethän puheidesi mukaan mitään räkäkännejä edes vedä saati että muuttuisisit uhkaavaksi. Silloin ongelma on ulkopuolisilla.

      • Anonyymi

        Tuossa on roimasti totta! Ainakin omalla kohdallani. Nuorempana sosiaalisissa tilanteissa, vappu- ja juhannusaattoina yms. tapahtumapäivinä tuli mällättyä reippaasti enemmän kuin runsas kohtuuskaan olisi ollut. Ei mitään sanomista.

        Ryhdyttyäni välttelemään noita minulle maksuttoman alkoholin tilanteita niin käyttötapani muuttuivat.
        Viimeisen silauksen antoivat 3 eläköitymistäni edeltänyttä kotivuotta. Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta dokaaminen oli päivittäistä alkaen aamupäivän puolella. Tapahtui pelkästään kotioloissa. Täysin raitis vaimoni ei maininnut asiasta sanaakaan ilmeisesti siksi, ettei minusta ollut mitään häiriötä. Hoidin kaikki arkiset asiat. Joskus vaimon sanoi, että olisi paikallaan jos tekisin lounaan selvin päin. Koskaan en polttanut mitään pohjaan.
        Kotidokaaminen ei näkynyt lainkaan ulos päin.
        Nuoruuden änkyräkännejä lukuun ottamatta minulle ei ole koskaan ollut oikeaa krapulaa. Pitemmän putken jälkeen ainoastaa hieman väsynyt olo ja muutaman päivän käsien vapina.

        En tiedä kumpi oli oikeastaan "tuomittavampaa"? Maksuttomien viinojen änkyräkännit vai kolmen vuoden päivittäinen dokaaminen.
        Viimeeksi mainittu tapa alkoi uhata 60v ukon terveyttä joten rytmi oli muutettava.


    • Anonyymi

      Itsellä menee vähintään 48 viikossa... Enkä miellä itseäni alkoholistiksi

      • Anonyymi

        Ihan sama miksi itsesi miellät, koska tiedot ja käsityskyky uupuu jo yhden kirjoitetun rivin perusteella. - Nm. Selvä tapaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama miksi itsesi miellät, koska tiedot ja käsityskyky uupuu jo yhden kirjoitetun rivin perusteella. - Nm. Selvä tapaus

        Ethän ole yhden rivin kirjoittaja, ethän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän ole yhden rivin kirjoittaja, ethän?

        Näyttää niitä olevan siinä melkein kaksi. - Nm. Mitä meinaat


    • Anonyymi

      Aika paljolti samaa mieltä olen edellisen kommentoijan kanssa, ei pidä antaa naisen pilata miehen elämää. Ensinnäkin, emäntä lienee tämän miehen "harrastuksen" nähnyt ja tiennyt jo ennen yhteen muuttoa tms., tuskin asia ihan ns. puun takaa tulee?
      Ja sitten mielestäni yksi juttu mitä emäntä tuskin osaa miettiä: Jos hän saa naukumisellaan miehen lopettamaankin juomisen vaikka kokonaan, millaiseksi se ärtynyt ukko siinä alkaa muuttua. Että sitten tulee sanomista uusista asioista eikä edelleenkään kaikki ole hyvin, että sitä rataa...

      • Anonyymi

        Eli olet sitä mieltä, että naisen on vaan tyydyttävä osaansa? Entäs sitten, kun ei tyydykään, vaan jättää juopon äijän? Silloin alkaa äijällä naukuminen naisen perään, kun vasta silloin huomaa mitä tuli tehdyksi, eli juotua naisen pois elämästään.


      • Anonyymi

        Sinä et selvästikään tiedä ja ymmärrä, millaiseksi se juova ukko muuttuu, jos ei lopeta läträämistään. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi

        Juominen yleensä lisäntyy vuosien myötä. Ei sitä meilläkään naimisiin mennessä 30 v sitten sellaista ollut nähtävissä. Sitten se pikkuhiljaa muodostui ongelmaksi 10 - 15 v sitten. Ukko oli Avominnen kuntoutuksessa ja raitistui. Oli iloinen ja touhukas. Pari vuotta meni hienosti, kuin ennenvanhaan seurusteluaikana. Sitten juominen taas alkoi pienesti uudelleen, lisääntyi ja lisääntyi... Nyt en tiedä, mitä on edessä. Kyllä hän on yrittänyt vähentäää, välillä käynyt AA:ssa. Raittiina hän on niin mukava mies. Olen myös yrittänyt olla marisematta pienistä asioista, jos hän on vain selvänä. Jos hän on humalassa, kaikki asiat ärsyttää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olet sitä mieltä, että naisen on vaan tyydyttävä osaansa? Entäs sitten, kun ei tyydykään, vaan jättää juopon äijän? Silloin alkaa äijällä naukuminen naisen perään, kun vasta silloin huomaa mitä tuli tehdyksi, eli juotua naisen pois elämästään.

        En suinkaan ole sitä mieltä että naisen on vain tyydyttävä osaansa, missä niin mainitsin? Naisella on täysi oikeus jättää juoppo äijä. Ja jos se äijä jo tännekin kirjoittaessaan tuntuu tietävän sellaisen mahdollisuuden olemassaolon, niin miten hän sen huomaisi "vasta sitten". Taas naisen logiikka loistaa...


    • Anonyymi

      Jos juot 28 purkkia keppanaa viikossa, se on naurettavan vähän. Eihän se ole kuin 4 purkkia päivässä eli pari pitkää ja 0,33 litranen päälle / päivä. Jos suoraan sanon niin eihän siitä tule kuin vihaiseksi. Ei sillä kännejä hankita. Eli et ole alkoholisti. Vaimosi suhtautuminen on taas toinen juttu. Luin jutun Raija Orasesta, joka rupesi päälle viidenkympin raittiiksi. Hän kertoi juoneensa joka päivä kaksi pulloa viiniä ja siihen illalla grogit ja konjakit päälle. Vertaa omaa juomistasi hentoon naiseen niin voit vetää jotakin johtopäätöksiä.

      • Anonyymi

        Ei sitä alkoholismia todeta juodusta määrästä, vaan siitä onko alkoholipitoisten juomien juonti pakonomaista.


      • Anonyymi

        Muistikuvani mukaan ko. henkilö ei ole ainakaan aina ollut kovinkaan hento. - Nm. Pyöreä


    • Anonyymi

      Tipaton tammikuu olisi jo hyvä alku raittiuteen.

      • Anonyymi

        Sillähän se tulisi testattua kykeneekö olemaan ilman alkoholia.


      • Tipaton vuosikymmen on tipatonta tammikuuta parempi vaihtoehto!


    • Anonyymi

      Jos vielä jatkat juopottelua vaimosi ei sano pahasti vaan sanoo hyvästi.

    • Anonyymi

      noin 2-4 tölkkii päiväs lauantaina noin 8-10 tölkii akka läks duunit hoitanu kämpän auton ruuat akalla kulutusluotto velkaa noin satatonnii ulos otos kumpikoha meistä on sairas mä kysyn vaan

      • Anonyymi

        Tekeekö se Sinusta enemmän vai vähemmän sairaan, jos naisellasi on esim. sairaalloinen ostohimo ?

        Niin, mistä voisi päätellä, että vain toinen teistä on sairas ? Molemmat te tarvitsette apua - tai sitten oman, lujan päätöksen muutoksesta.


    • Anonyymi

      Jos ranskalaiselta kysyy juotko alkoholia, hän sanoo että en, vain ruokajuomana pullon viiniä päivässä.

    • Anonyymi

      Kyllä se tosiaan AA:ssa selviää oletko alkoholisti.Määrät ja juomatyyli ei sitä kerro.Minusta juopon ja alkoholistin ero on siinä ,juoppo voi lopettaa juomisen tosi hyvän syyn takia.Vaikkapa terveyden menettämisen kova pelko,avioeron pelko ym pelot.Alkoholisti ei vaan kykene lopettamaan muuta kuin pakon edessä.Silloin kun on saavutettu ns. henkinen pohja,niin silloin voi AA tai aito uskoon tulo auttaa.Tämä on oma kokemus alkoholismista.

      • Anonyymi

        Tiukan määrittelyn mukaan AA:n piirissä on vain noin 10% alkoholisteja.
        Loppu 90% on lähinnä jonkin tason alkoholiongelmaisia, mutta ei kuitenkaan varsinaisia alkoholisteja.


    • Anonyymi

      Alkoholista pääsee helposti eroon marihuanalla joten ala kasvattamaan sitä ja saat samalla hauskan harrastuksen.

      • Anonyymi

        Olipa hyvä neuvo, ongelmasta toiseen siirtyminen.


    • Anonyymi

      Alkoholisti olet. Määrä ei ole kummoinen mutta tuo lukujärjestys eli pakonomainen tissuttelu kertoo sen. Ole 3kk vesiselvä niin voit vielä testata asian, jos onnistuu niin voit huoletta palata entiseen.

      • Anonyymi

        Juopotellessa meni vähintään 24 purkkia vrk, sitä kun jaksoi 10 vrk, niin oli tärinät päällä sekä liskot yöseurana sängyssä.
        Kolmesta A: sta meni; akka ja asunto ja itelle jäi auto vanha japsiriisku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juopotellessa meni vähintään 24 purkkia vrk, sitä kun jaksoi 10 vrk, niin oli tärinät päällä sekä liskot yöseurana sängyssä.
        Kolmesta A: sta meni; akka ja asunto ja itelle jäi auto vanha japsiriisku.

        Nestemäärä on siinä liian suuri. Ottaisit teräviä, niin olisit hauskempi, ja jaksaisit puskea myös vaimon päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nestemäärä on siinä liian suuri. Ottaisit teräviä, niin olisit hauskempi, ja jaksaisit puskea myös vaimon päälle.

        Sulla(kin) on aukkoja tiedoissa(kin). Alkoholi laskee mieskuntoa, juomarit ja alkkikset eivät pysty eivätkä kykene siihen(kään) hommaan enää vuosien ryypiskelyn jälkeen. - Nm. Ei ota eteen jos otat


    • Anonyymi

      En näe tuossa mitään ongelmaa, vaimos on ehkä huomiosta kateelinen tjms.
      Itse nostaisin määriä teilusti kokeeksi ja katsoisin lähteekö se eukko. Jos lähtee, niin ei se susta välityänyt ja voit elää niinkuin haluat.

      • Anonyymi

        Hahhah 😂
        Ei välittänyt, kun väsyttää katsella koko ajan kaljaa läträävää telkkarin ääressä istuvaa ukkoa?
        Mutta toki; jos ukko katselee mielummin kaljatölkin pohjaa kuin vaimoaan, niin omapahan on valintansa.


    • Anonyymi

      Itse lopetin alkoholin käytön, kun vaimo lähti ... parempi että meni:)
      Se, että te yleensä juotte muuten johtuu paikallisista huumeiden käyttäjistä.
      Ihan vaan tiedoksi, ne pirulaiset myrkyttää koko yhteiskunnan ihan valtion käskystä.
      Jaa, työläisiltä rahat vaan pois. Sanoo ravintoloitsija. Siis juutalaismafia.

    • Anonyymi

      Se on muuten sitä oikeaa mtv:tä, mistä teillä ei ole mitään hajuakaan.

    • Anonyymi

      Exä alotti aikoinaan aamukahvin jälkeen oluen juonnin, meni kyllä töihin, mutta työkaveri kuskasi. Väitti kovasti työpäivän olleensa juomatta, mutta tiedä sitten. Kotiin tullessa oli aina mukana vähintään 8 tölkkiä olutta ja "nukahti" eli sammui sohvalle viimeistään 18 aikaan. Tykkäsi kovasti käydä lähikaupassa, milloin maitoa tms hakemassa, koska samassa rakennuksessa oli paikallinen kuppila. Kotiin paluut oli sitten enemmän tai vähemmän ojien kautta. Olutta piti tilata salaa autontalliinkin peräti lavallinen ja avain oli visusti piilossa - paljastui ihan sattumalta, kun kännissä jäi kait epähuomiossa ovi raolleen. Viimeinen tikki oli mulle sitten se, että sunnuntaina lähti "ruokaostoksille" aamupäivästä ja palasi alkuillasta kontaten ja kaatuillen sisälle, housut puoliksi kintuissa ja ulosteet valuen pitkin lattioita. Siihen loppui avioliitto ja pelkän oluen takia, päivääkään en ole kaivannut ko. juomista tai exää takaisin. Ei se määrä eikä se juoma, vaan miten se vaikuttaa perheeseen ja elämään ylipäätään. Kannattaa herätä ajoissa muutokseen, jos vain pystyy.

    • Anonyymi

      Tuskin olet mikään pahalaatuinen alkoholisti, jos olet kyenny olemaan pari kuukautta ilman alkoholia. Sanoisin vain, että juomistyylisi on ongelma, joka ehkä ärysyttää vaimoasi. Juomistyylisi on pakkomielteistä saman kaavan mukaista, missä tarkoitus lienee päästä kevyeen nousuhumalaan mahdollisimman pitkäksi aikaa. Tuskin lämmität esm. saunan 9-10 kertaa päivässä ja nautit sillä tyylillä saunomisesta.

      Itse juon mielelläni alkoholipitoisia juomia janon tai makuelämyksen vuoksi. Kaupan päälle saa sen rentoutuneen olon, mutta kun ns. rentoutumista jatkaa, se helposti menee jo huonomman olon puolelle eli nautinto katoaa. Erehdyin tässä kerran tekemään tekemään rommitotin, missä oli jotain kaamean makuista 80 %:sta rommia. Ei stä juonut pirukaan eli viemäristä alas vaan kylmästi.

      Eli yksi tapa on löytää juomiselle hyväksyttävä, tarkoituksenmukainen ja vaikkapa fiinimpi syy. Tyylisi kuulostaa junttijuomiselta. Kuvauksesta puuttui vai rasvainen grillimakkara pekosiivulla höystettynä ja perunalastut jälkiruuaksi.

      Itse olen ajan myötä lopettanut kokonaan kuvaamasi juomatavan ja kapakkakaljottelun. Olen korvannut sillä, että liitän juomisen vain ajallisesti rajattuun tarkoitukseen ja se on sitten finito. Työpäivinä olen absolutisti. Viikonloppuisin aloitan juomisen esim. perjantaikaljalla olutkapakassa. Yksi lasi kunnon stoutia näin talvisin työpäivän jälkeen ja sitten kotiin. Tämä ei ole mitään peruskarjalan ryystämistä vaan nautinnollisen makukokemuksen hakemista.

      Toinen mahdollisuus liittää kaljoittelu nautintoon on lähteä ensin kunnon hikilenkille tai tehdä jotain hikeä nostattavaa hommaa. Kaivat vaimolle vaikka ison kukkapenkin, jos on pihamaata. Olet kaljasi ansainnut silloin vaimosikin silmissä ja varmasti maistuu esim. kylmä pilsnertyyppinen olut. Se on puhdasta nautintoa. Mutta yksi tuoppi riittää. Kaljan laatuun kannattaa panostaa. Ostat vain riittävän kallista, jolloin et raaski hinnankaan takia juomaan yli luontevan tarpeen.

      Eli yksi tai kaksi riittävän hintavaa olutta viikonloppuna ajaa asian, kun vaihtaa junttijuomisen nautintojuomiseen. Kiinnostu oluesta maun, ei alkoholin vuoksi. Ja monissa hyvissä oluissa on monasti kyllä sitä peruskarjalaa enemmän sitä vaikuttavaakin ainetta.

      Itselläni nautintojuomiseen kuuluu myös pari lasia viiniä ruuan kanssa viikonloppuisin ja yleensä yhtenä päivänä, mutta jos jaksaa panostaa kunnon ruokaelämykseen, niin ehkä toisenakin. Ja taas ei mitään kyykkyviiniä. Oikeat viinit löytyvät yleensä omien silmien tasolta tai ylempää kaupassa. Tässäkin haetaan makunautintoa. Yllätä vaimosi, käy kalakaupassa, perkaa kalat ja sitten kalat paistinpannulle, uunille tai savustuspönttöön ja lisukkeeksi paljon kasviksia ja juureksia. Ja sitten se hintava mutta hyvä viini kruunaa aterian. Tässä siis satsataan laatuun ja tehdään työtä sen eteen. Aika menee suunnittelussa ja jälkitiskeissä, jolloin junttiryyppäämiseen jää vähemmän aikaa. Kyse on elämäntapamuutoksesta. Juomista ei tarvitse jättää vaan löytää sse mukavampi ja makuhermoja kutkuttava käyttötapa.

      • Anonyymi

        Yksi ja ensimmäinen asia tässä maailmassa mielestäni unohtuu sinulta: Me ihmiset olemme erilaisia. Tarkoittamasi nautintojuominen ei ole nautintojuomista humalahakuisuuteen taipuvaiselle ihmiselle. Humalahakuisuuteen taipuvaiselle juominen voi olla ihan tuskaa ja viina maistua miltei myrkyltä, mutta hän tekee sitä saadakseen itselleen haluamansa humalatilan.
        Kohtuus kaikessa, pullo päivässä, nautinnollisesti savustuspönttöä vahtiessa...


    • Anonyymi

      Sivulla on kommentteja joissa todetaan juomisen määrän usein lisääntyvän ajan myötä. Niin se varmaan onkin, sitä teettää jo alkoholiin syntyvä tottumus, eli toleranssi. Se ei ole mikään teoreettinen ilmaisu vaan ihmisen aivot turtuvat paljon juotaessa myös alkoholiin ihan fyysisesti ja entisenlaisen humalatilan saavuttamiseen tarvitaan paljon aloitusaikoja suurempia alkoholimääriä. Ts. niitä promilleja voi veressä olla paljon juovalla yllättävän paljon mutta hän vain ei äkkikatsomalla näytä olevan moksiskaan. Onhan näitä jäänyt ratistakin kiinni jopa ammattiautoilijoita, siis ilman että ovat edes kolaroineet tms., kun mittari on heilahtanut yli kolmen promillen. Tuo tarkoittaa että asiaa (juomista) on ahkerasti harjoiteltu sietokyvyn kasvattamiseksi.

      • Anonyymi

        Yllättänyt kahdesti.
        Eräs juhannusaatto meni muiden tavoin naukkaillessa. Viimeiset paukut yöllä 2:n tietämissä.
        Juhannuspäivä oli sateinen joten päätimme palata kotiin noin 120km:n päähän.
        Epäilin hieman kuntoani ja ennen rattiin istumista menimme läheiselle pollariasemalle varmistumaan ajokunnostani.
        Puhalsin 2,4. Väitin vehkeiden valehtelevan. Pollari puhalsi 0:n. Eukkoni puhalsi 0:n. Minä puhkuin uudelleen 2,4.
        Väitin etten ole humalassa. En horju, en sammalla ja pystyn laskemaan esimerkiksi 100:sta alaspäin 3 vähentäen. Pollari sanoi, että taitaa olla tottumusta.
        Eli, totesin käytännössä oikeaksi väitteesi.
        Vaimoni ajoi kotiin.

        Eräs toinen tilanne vahvisti tuon kokemuksen.
        Noiden jälkeen, jos olen ryypiskellyt, niin ennen rattiin istumista teen puhkukokeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättänyt kahdesti.
        Eräs juhannusaatto meni muiden tavoin naukkaillessa. Viimeiset paukut yöllä 2:n tietämissä.
        Juhannuspäivä oli sateinen joten päätimme palata kotiin noin 120km:n päähän.
        Epäilin hieman kuntoani ja ennen rattiin istumista menimme läheiselle pollariasemalle varmistumaan ajokunnostani.
        Puhalsin 2,4. Väitin vehkeiden valehtelevan. Pollari puhalsi 0:n. Eukkoni puhalsi 0:n. Minä puhkuin uudelleen 2,4.
        Väitin etten ole humalassa. En horju, en sammalla ja pystyn laskemaan esimerkiksi 100:sta alaspäin 3 vähentäen. Pollari sanoi, että taitaa olla tottumusta.
        Eli, totesin käytännössä oikeaksi väitteesi.
        Vaimoni ajoi kotiin.

        Eräs toinen tilanne vahvisti tuon kokemuksen.
        Noiden jälkeen, jos olen ryypiskellyt, niin ennen rattiin istumista teen puhkukokeen.

        Näinhän se on, et toleranssit kasvaa. Itse vuosikaudet joka viikonloppu maistelin ja usein viikollakin.
        Nyt vähän harvemmin juon, mut jotain on tapahtunut. Nykyään harvemmin sellainen mitään hilpeää nousuhumalaa tulee, vain väsynyt pöhnä olo. Vaikka olisi viikkojakin ollut juomatta. Ei sitten tee hirveesti mieli juodakaan, mikä varmaan on hyvä asia.


    • Anonyymi

      Ihan selvä alkoholisti olet, hoitokeinoksi toimivaa löylykauhaterapiaa.
      Olen postannut tännekin reseptin mielenterveystoimiston puolelta ko. terapiaan, mutta kun kuivahuikkalaiset aina poistaa sen.

    • Anonyymi

      Alkoholisti ei pysty olemaan kahta kuukautta juomatta. Alkoholi on paskaa joka vie terveyden ja elämän.

      • Anonyymi

        Kyllä pystyy! Suomessa on tuhansia alkoholisteja jotka eivät ole juoneet pisaraakaan vuosiin. He kutsuvat itseään raitiiksi alkoholistiksi ja ansaitsevt kaiken kannustuksen pysyäkseen raittiina.

        Alkoholismi on addiktio jota käyttäjä ei pysty hallitsemaan. Alkoholistille on tyypillistä juuri se, että aina kun ottaa on päästävä "selvästi känniin". Jos aloittaja ei ole alkoholisti hän on tukevasti matkalla alkoholistiksi.

        Nyt on hyvä hetki tehdä käännös.


    • Anonyymi

      Noh mitä iloa on katsella miestä,joka istuu vaan tv ääressä kaljaa juomassa. Itse en katselisi päivääkään. Onneksi ei tarvitse edes ajatella,kun itsenäinen sinkku olen ja pysyn;D

    • Opeta se akkas juomaan jos ei halua niin aina voi näyttää ovea mistä mennä laukun kanssa :)

      • Anonyymi

        Jokainen, jonka on pakko saada enemmän tai vähemmän humalluttava alkoholimäärä 2x viikossa alkaa olla jo pahoissa ongelmissa. Asiaa selitellään, kierrellään, kaarrellaan, makustellaan, tutkitaan, selitellään itselle ja muille .. elämä voi olla normaalia eli käydään töissä, on akka jne. mutta ilman alkoholia EI voi olla viikkoa kahta kauempaa. Alkoholi määrää vkl menot yms. Silti se mietityttää itseäkin ja pelottaa milloin retkahtaa aivan täysin, mutta eeeeei se vielä aivan kannata lopettaa. Meillä alkoholisti suvussa tämä on nähty .. itse jo mopokossina tajusin, että tämä aine on aivan liian hauskaa ja hyvää, alkoi kiehtoa aivan liikaa ja määrätä elämää. 18v. - 33v. en maistanut tippaakaan. 33v. "Kiihotuin" taas ajatuksesta, hain 2x6 kaljat ja ai että oli mahtava vedellä hyvän ruuan ja musiikin kanssa kalsarikännejä viikonloppuisin. Krapulaakaan ei tule. Tätä jatkuin n. 8kk. melkein joka vkl. kunnes tajusin että ei tätä voi jatkaa, alkoholi määräsi kaiken. Lopetin taas "juopottelun" ja nyt 45v. Eikä 12v pisaraakaan. Enkä enää edes "testaa" Jokaisen pitäisi rehellisesti tutkia itseään ja väitän, että ne työssäkäyvät jotka juo joka viikko ja miettii onkohan ongelma he ovat ongelmissa. Rehelliset juopot ei enää jouda miettimään, suunta on selvä. Ja ne jotka juo 2x vuodessa eivät pelkää että alkoholisoituvat, mutta se onnistuu harvalta. Kyllä suomalaiset on juoppoa rotua.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En juo alkoa ollenkaan ja vaimo jätti. Olisko pitäny juua sitten?

    • Anonyymi

      Tee itse omaa elämääsi koskevat päätökset. Pidä vaimo tai älä pidä, mutta päätä aina itse. Minäkin olen raitis, mutta en ikinä lähtisi toisia ohjaileen, minulla on ystävinä sekä raittiita, että juovia henkilöitä ja kaikki ovat yhtä tärkeitä, mukavia ja hyväkäytöksisiä. Olen joutunut erään sairaan sukulaisen vainoamaksi, hän on levitellyt minusta " alkoholisti "-teorioitaan pitkin maata ja näin ollen vaikeuttanut elämääni suuresti, mutta kun itse ja läheiset tietävät totuuden, on todella helppo nousta noiden satujen yläpuolelle. Tsemppiä sinulle ja voimia valintoihin.

    • Anonyymi

      No määrästä päätellen olet alkoholisti. Ei ihmisen pidä juoda edes kaljaa noin usein. Pari iltaa viikossa pitäisi riittää. Se ei vielä menisi holismin puolelle. Vaimosi on oikeassa. Kun lopetat kaljan juonnin, jaksat herätä hänen kanssaan jo klo 8.00 ja lähteä vaikka metsäretkelle viikonloppuna.

    • Anonyymi

      Kyllä jonkinasteinen alkoholiongelma sinulla vaikuttaa olevan..

    • Anonyymi

      Korkki myötäpäivään kierrettävä jos auki sattuu olemaan.

    • Anonyymi

      Jos ei ole alkoholismia, niin on vähintään alkoholin liikakäyttöä. Kulutus on selvästi epäterveellisellä tasolla. Tuollaiset määrät alkoholia tuottavat helposti rasvamaksan etenkin jos sinulla on myös ylipainoa.

      Pienellä osalla suomalaisia on niin vahva geneettinen taipumus alkoholismiin (ja yleensä addiktioihin) että juominen lähtee aina lapasesta jo ensimmäisestä lasillisesta. Suurin osa alkoholisteista ei kuitenkaan ole sitä geneettisesti, vaan alkoholistiksi on tultu sinnikkään harjoittelun tuloksena. Sinä olet ollut selvästi harjoitteluvaiheessa vasta matkalla täydeksi juopoksi. Nyt on erinomainen tilaisuus kääntyä.

      Enemmän kuin määrät, epäterveestä suhteesta alkoholiin kertoo se mitä alkoholi sinulle merkitsee. Jos juot koska kaipaat alkoholia ja "pöhnää" etkä juo koska se on osa sosiaalista elämää, niin alkoholi on ongelma. Jos sinä vedät yksin 10 olutta tuijotat telkkaria ja vaimo murjottaa, niin ei tuo terveeltä suhteelta alkoholiin vaikuta. Toinen hyvä mittari on se onko 1-2 oluesta "mihinkään" eli pitääkö aina päästä jurrin puolelle jos kaljaa alkaa ottamaan.

    • Anonyymi

      Tiedän tutun joka juo joka päivä hän kuitenkin käy töissä,juo silleen että kykenee aamulla töihin. Onko hän alkoholisti? Itse juon 2 isoa olutta melkein joka ilta,viikonloppuna 4 isoa siis isoa,olenko alkoholisti? En kuitenkaan juo väkeviä,en siidereitä,enkä viinejä,joskus ruuan kanssa 1 lasin. Olenko alkoholisti?

      • Anonyymi

        Moni on myös alkoholismin kynnyksellä. Kysypäs itseltäsi miksi juot ne kaksi olutta joka ilta?
        Voisiko se oluen korvata täysin alkoholittomalla oluella?
        Makuero on olematon jos sitä on lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni on myös alkoholismin kynnyksellä. Kysypäs itseltäsi miksi juot ne kaksi olutta joka ilta?
        Voisiko se oluen korvata täysin alkoholittomalla oluella?
        Makuero on olematon jos sitä on lainkaan.

        Höpö höpö. Paitsi, jos juot suomalaista hevonkusta niin voi olla ettei makueroa ole.


      • Anonyymi

        Jos olet joka päivä humalassa tai et pysty olemaan ilman, niin olet alkoholisti.


    • Anonyymi

      4-5 tölkkiä keskaria yhtenä päivänä ei nyt todellakaan ole mikään alkoholistin annos. Jos saman määrän vetää viikon jokaisena päivänä niin se on joka tapauksessa vähän liikaa oli sitten holisti eli ei. Kantsis vähentää. Jos vähentäminen onnistuu pitemmällä tähtäimellä ilman sen kummempia pinnistelyjä niin ei ole alkoholisti. Ite pidän aina muutaman välipäivän / viikko, noin kolme. Koska tykkään kaljasta niin saatan juoda ruoan kanssa mietoa. Mieto kalja vielä maistuu, 0%:ssa on mielestäni outo maku, josta en tykkää.

      Jos olet ilman isompia ponnisteluja ollut 2 kk ilman alkoholia niin et varmana ole holisti. Vaikuttaa siltä, että vaimosi on vähän tiukkapipoinen kurinpitäjä. Oletko kysynyt, onko vaimon suvussa tai perheessä alkoholisteja? Se nimittäin aiheuttaa pelkoa. Voisit kertoa vaimolle, että jos kykenee suht helposti hallitsemaan alkoholin käyttöä niin ei ole alttiutta alkoholismille. Kohtuullisesta alkoholin käytöstä voi olla jopa terveyshyötyä jos on vaikkapa tiukkapipoinen stressaantuja. Jos vaimosi on absolutisti niin se voi olla ihan viisas valinta jos alttius alkoholismille on sukuvika,

    • Anonyymi

      Ihan normaalia,vaihda akka niitä pilvin pimein.

    • Anonyymi

      Aloittaja käyttää taatusti vielä pitkiä kalsareita ja harrastaa vain kerran kuussa seksiä pimeässä peiton alla....raittiissa miehessä on munaa muuhunkin kuin tissuttutteluun ja TV tuijoitteluun.

    • Anonyymi

      Kyllä vaimosi on ihan oikeassa. Noilla määrillä on edessä vakavia sairauksia. Liikunta jää varmasti vähiin jo nyt ja ylipainoa kertyy. Viimeistään 60 vuotiaana sinulla tulee olemaan maksakirroosi ja lääkäri antaa elinaikaa korkeintaan pari vuotta
      Suosittelen kokonaan alkoholin käytön lopettamista. Sinulla tuntuu olevan hyvä vaimo, joten myös hänelle sellainen päätös olisi todella tervetullut.
      Itse otan noin yhden annoksen alkoholia keskimäärin päivää kohti ja välissä on aina päiviä, etten juo ollenkaan. Siltikin olen huolestunut alkoholin käytöstäni.
      Cilpitt toivon sinun muuttava alkoholin käyttötapojasi rajusti.

      • Anonyymi

        60 vuotta on miehelle jo ihan hyvä saavutus. Jos tietäisit jotakin asioista niin tietäisit, että ylipainoa kertyy useimmille iän myötä vaikka ei olisi koskaan juonut alkoholia. Harva osaa vähentää saatua energiamäärää riittävän pieneksi, kun on tottunut syömään tietyllä tavalla.
        Voi muuten kuolla vaikka keuhkosyöpään, vaikka et olisi koskaan polttanut.
        Se on enemmän siitä kiinni, että minkälaiset geenit on saanut. Hyvillä syöt reilusti voita ja kermaa ja juot iltahömpsyt ja poltat piippua 100 vuotiaaksi.


    • Anonyymi

      Olet !!! Tiesitkö tämän ? Olut jatkuvastikäytettynä ,voi saada-aikaan maksakirroosin,on todellistatietoa,on vain hetkenkysymys,kun oksennat verta.Vaimosi on oikeassa,Hän haluaisi pitää SINUT ELOSSA ,MIELUUMMIN EROAA KUIN KATSELEE OMAATUHOASI #####

    • Anonyymi

      Miten porukka mieltää määrät kun yhdellä tyypillä painoa 160 kiloa ja olutta juo sen 15-24 tölkkiä illassa ja välillä 0.5 jaloviina pullon kokonaan ja 10-15 kaljaa siihen päälle. Kuulemma ei krapulaa ole jota en kyllä jaksa uskoa.

    • Anonyymi

      Jos juominen noin yleistä ja noissa määrissä niin sanoisin että ongelma ei ole ainakaan kaukana. Ymmärrän kumppaniasi vallan hyvin.

    • Anonyymi

      Liian monena päivänä aloittaja hörppii niin eipä ihme että ongelmia. Mitä ja kysyy olenko alkoholisti heh.Eikun jatka vaan oluen ottoa ja katselet telkkaria kohta yksin.

    • Anonyymi

      Et ole alkoholisti.
      Holisti ei pysty olemaan viikkoakaan juomatta.
      Suurkuluttajista vain 10% on alkoholisteja.

      • Anonyymi

        No jokuhan sitä vetää juomaan jatkuvasti.. Kysymys kuuluu, että mikä jos ei kerran ole alkoholista riippuvainen.


    • Anonyymi

      Ihan tavallinen juoppo minusta.

    • Anonyymi

      Olet alkoholisti mutta voit siirtyä turvallisin mielin vaikka kannabikseen.

      • Anonyymi

        Ja sen jälkeen onkin portti auki vahvoihin huumeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen jälkeen onkin portti auki vahvoihin huumeisiin.

        Porttiteoria on valikoiva. Liki kaikki kovien huumeiden käyttäjien ensimmäinen huume on alkoholi. Kannabiksen käyttäjistä suurin osa ei koskaan siirry vahvempiin huumeisiin, vaikka kannabiksen laittomuuden takia suurin osa altistuu niiden markkinoinnille kun joutuu ostamaan kannabiksensa kauppiailta jotka myyvät usein muutakin.


    • Anonyymi

      Kaappijuoppo, 'pienessä' koko ajan. Ei nainen jaksa sitä, että toinen on aina eri sfääreissä. Ei sitä tietenkään itse huomaa. Kerran viikossa kunnolla olisi parempi. Helposti tuo tissuttelu myös riistäytyy käsistä täysin, jos kumppani nyt lähtee.

    • Anonyymi

      Oot juoppo ja naiset tykkää juopoista miehistä . Olen melko raitis enkä saa naista koskaan. Aina naiset haluu että mies juo ei en pääse edes treffeille perkele. Kaikenlaisia juoppoja olen tuntenut ja niillä on vaimot ja lapsia mutta kun mies ei juo niin mies ei ole kiinnostava naisten mielestä.

      • Anonyymi

        Sulla on väärä käsitys siitä mistä naiset tykkää.


      • Anonyymi

        tuota pohdin kans
        ihan kuin ollakseen demokraatti, niin miehen älyn pitää kumartaa naisen alavirenyttä aivoa kun koot ovat erilaiset, muuten nainen ei ymmärrä mitä mies ajaa takaa ja ymmärtäkseen nainen KIELTÄÄ MIESTÄ AJATTELEMASTA, siis kehittymästä isoksi

        sitten mies alkaa uskoa naista ja olla kunnioittamatta itseään ja sorvaa itseään siitä, että ON AJATELLUT TAAS LIIKAA, mikä on jo perua äidin maidosta.....

        Itsensä kunnioittava meis siis ajattelee niin kovaa analyysia kuin vain ikinä tahtoo, koska äly kuuluu miehelle.

        Juopon aivojen taajuus on matala ja sisäinen, joka sopii naisille, he kun liikkuvat samalla alueella.
        Naisten maailmaa itsessään ei ole miehelle sopivaa. Se taas kuuluu homoille paremmin.


        ---------

        En tiedä mitä OLUESSA himoittaa. Olut on kusi.
        En ole itse väkeviä juonut paljon, mutta kiinnostavat mieluummin väkevät.


        Ostin ALKOHOLITTOMAN oluen ja se oli paras olut IKINÄ.
        Tekeekö nimenomaan humala oluesta kusen makuisen.


        Kun olut on miehelle himo, niin naisilla on kyllä omia himoja. Jokaisella omia.
        Lapsilla ovat karkit.


        Mielenkiintoista, että Islamin maailmassa on monia maita, joissa alkoholi on laissa kielletty. Tilastot kertovat, missä juodaan eniten maailmassa, mutta tilastot eivät kerro, mitä muuta huumaavaa akoholittomissa maissa käytetään.
        Marihuana kasvaa villinä etelässä, siksi alkoholi on kielletty.


        Yleinen neuvo on, että ÄLÄ TUHLAA ELÄMÄSI!!


        En ole koskaan nähnyt afrikkalaista, joka ei käyttäisi jotakin päihtävää.
        Siis on kansoja, jotka eivät aseta mietittäväksi sellaisia ajatuksia kuin "olenko juoppo".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuota pohdin kans
        ihan kuin ollakseen demokraatti, niin miehen älyn pitää kumartaa naisen alavirenyttä aivoa kun koot ovat erilaiset, muuten nainen ei ymmärrä mitä mies ajaa takaa ja ymmärtäkseen nainen KIELTÄÄ MIESTÄ AJATTELEMASTA, siis kehittymästä isoksi

        sitten mies alkaa uskoa naista ja olla kunnioittamatta itseään ja sorvaa itseään siitä, että ON AJATELLUT TAAS LIIKAA, mikä on jo perua äidin maidosta.....

        Itsensä kunnioittava meis siis ajattelee niin kovaa analyysia kuin vain ikinä tahtoo, koska äly kuuluu miehelle.

        Juopon aivojen taajuus on matala ja sisäinen, joka sopii naisille, he kun liikkuvat samalla alueella.
        Naisten maailmaa itsessään ei ole miehelle sopivaa. Se taas kuuluu homoille paremmin.


        ---------

        En tiedä mitä OLUESSA himoittaa. Olut on kusi.
        En ole itse väkeviä juonut paljon, mutta kiinnostavat mieluummin väkevät.


        Ostin ALKOHOLITTOMAN oluen ja se oli paras olut IKINÄ.
        Tekeekö nimenomaan humala oluesta kusen makuisen.


        Kun olut on miehelle himo, niin naisilla on kyllä omia himoja. Jokaisella omia.
        Lapsilla ovat karkit.


        Mielenkiintoista, että Islamin maailmassa on monia maita, joissa alkoholi on laissa kielletty. Tilastot kertovat, missä juodaan eniten maailmassa, mutta tilastot eivät kerro, mitä muuta huumaavaa akoholittomissa maissa käytetään.
        Marihuana kasvaa villinä etelässä, siksi alkoholi on kielletty.


        Yleinen neuvo on, että ÄLÄ TUHLAA ELÄMÄSI!!


        En ole koskaan nähnyt afrikkalaista, joka ei käyttäisi jotakin päihtävää.
        Siis on kansoja, jotka eivät aseta mietittäväksi sellaisia ajatuksia kuin "olenko juoppo".

        Millä sinä olet pääsi sekoittanut tuohon malliin?


      • Anonyymi

        Läheiriippuvainen pysyy aina riippuvaisen rinnalla, vaikka kuinka tekisi mieli lähteä. Osaahan juomarit krapuloissaan ja morkkisvaiheessa olla ihania.... hetkellisesti kunnes taas juomahimo iskee. En ikinä alkoholiriippuvaista miestä huoli se on vaan niin että kalja on ykkönen viime pelissä. Surullista.


    • Anonyymi

      Kenellä se maksakirroosi tällä palstalla on ollut?

    • Anonyymi

      Vaikka alkoholi on kirroosin keskeinen aiheuttaja, välttyy kyseiseltä sairaudelta enemmistö alkoholisteista ja alkoholin suurkuluttajista. Vain 10–20 prosenttia suurkuluttajista saa kirroosin yleensä vuosikymmenen tai pitempään juotuaan. Kahvinjuonti näyttää alentavan sairastumisriskiä.[9] Laajan tutkimuksen mukaan kuppi kahvia päivässä alentaa sairastumisvaaraa 20 prosenttia ja neljä kupillista 80 prosenttia. Teenjuonnilla ei tutkimuksessa havaittu vastaavaa vaikutusta

      • Anonyymi

        Kirroosi on kulttuurisyistä ensisijaisesti miesten tauti. Naiset näyttävät kuitenkin olevan kirroosille miehiä alttiimpia.[2] Ikä ja ylipaino ovat tautia pahentavia riskitekijöitä. Kirroosiin kuolee Suomessa vuosittain yli 500 ihmistä.[3]

        Maksasairauksia aiheuttaa Suomessa merkittävimmin alkoholi; jopa noin 90 prosenttia kirrooseista on alkoholiperäisiä eli ilmenee osana alkoholimaksasairautta. Myös rasvainen ruokavalio ja ylipaino voivat johtaa kirroosiin;[6]

        Afrikassa ja Aasiassa hepatiitti B:n aiheuttama kirroosi on tavanomainen. Myös hepatiitti C aiheuttaa kirroosia. Sen sijaan hepatiitti A ei sitä aiheuta.

        Maksan kirroottisuus lisää maksasyövän riskiä

        Maksan erittäin huono toiminta voi olla vahingollista myös aivoille; potilaalle saattaa kehittyä hepaattinen enkefalopatia, maksaperäinen aivosairaus, joka pahimmillaan merkitsee maksakoomaa ja johtaa kuolemaan


    • Anonyymi

      Jos pystyy olemaan noin vain pari kuukautta juomatta, niin ei voi kutsua alkoholistiksi. Paljonhan tuotaa olutta kyllä menee eli voi akka hivenen oikeassa kuitenkin olla.

      • Anonyymi

        Miksi mies tekee itsestään mielenkiinnottoman iltalipittämisellään.
        Täällä on sellaisia viikottaisia määriä, että ei kaikilla edes vuodessakaan.
        Nuo, jotka pitävät, että iltajuominen on ok. kantavat kait mukanaan kaljamahaa.
        Luulisi, että maha menee kuralle ja henki haisee alati.
        Oikeastaan alkoholiongelman taustalla on jokin toinen ongelma, mielestäni.
        Karkeasti: joku tarvitsee tuttipulloa.
        Naisparat, mikä sietäminen.
        Vai ovatko juopot juonikkaita ja korvaavat hämmennyksensä jollain - roinalla (korut, vaatteet, autot jne.)
        Tippa voi tappaa.


    • Anonyymi

      Niin ei siinä alkoholismissa vissiin ole siitä kyse paljonko juo vaan ehkä paremmin miksi juo ja se asia mikä sinun tarvitsee itse selvittää. AA on siihen oiva paikka ja se ei sido yhtään mihinkään ei edes juomatta olemiseen eikä juomiseen, sekä se on vielä maksuton. aapirkanmaa.fi ja aa.fi saa lisä tietoa.

    • Anonyymi

      No voi himpskatti. Kaikkihan sen tietää, että liika on liikaa, mutta kohtuus on liian vähän.

    • Anonyymi

      Vaimon siskon miehelle tuli maksakirroosi ja kuoli siihen, vaikka viinaa ainakaan minun nähden ei koskaan ottanut.

      • Anonyymi

        Joo. Voihan kehkosyöpäänkin sairastua. Vaikka ei olisi elämänsä aikana polttanut ensimmäistäkään tupakkia.


    • Anonyymi

      Olen ollut suhteessa jossa nainen lähes absolutisti. Ikävä kyllä sellaiset ovat kriittisimpiä alkoholin käyttöön. Itse en istu kapakoissa, en kotonakaan koskaan juo olutta, se vain ei ole juomani. Sen sijaan pienet konjakit tai mallasviskit maistuvat kyllä ja vain ennen vapaapäiviä. Votka on yksi suosikeistani. Pakastinkylmä votka vichyllä saunan päälle rentouttaa mukavasti. Ne jotka eivät käytä alkoholia eivät yleensä halua muidenkaan käyttävän. Mottoni onkin: "viina on viisasten juoma, käytän sitä".

      • Anonyymi

        Niinhän se on.


      • Anonyymi

        Tuolla tavalla sanoi yksi entisen elämäni työkaveri: "viina on viisasten juoma". Sitten hän veti viinaa kaksin käsin, koska hän piti itseään niiin kamalan viisaana. - Nm. Ymmärrys ei yltänyt


      • Anonyymi

        Vaimoni on kritiikitön absolutisti. Nuorenakin hän oli likimain sellainen mutta viimeiset parikymmentä vuotta ovat olleet edottomia liittyen erään syöpätyypin lääkitykseen.
        Hän ei ole koskaan kritisoinut juomistani. Pahin mitä hän on sanonut tuli erään kuukauden kestäneen päivittäisen dokaamisen jälkeen.
        "Miksi sinä otat päivittäin vaikka sinullahan on kaikki aivan hyvin"? Ei enempää.

        Päivä on mukava aloittaa reilulla brandypaukulla. Jatko hillityn tasaisesti ilman, että se haittaisi normaalia elämää. Hoidan askareet joiden välissä naukkailen votkaa ja kelin mukaan olutta. Myös viiniä mutta vähemmän. Kuukauden kuurin jälkeen hauras vanhus tarvitsee normalisoitumiseen pari viikkoa.


    • Anonyymi

      Jos vielä juopottelet ei se vaimo sano pahasti.
      Se sanoo vain että hyvästi.

    • Anonyymi

      Parempaa passaaja ei varmaan sitten vielä vaimo ole löytänyt itselleen kun sietää mun muutamat kaljat? Ajattelee varmaan, ettei seuraajani tuo niin kiltisti kissalleen kakki hiekkoja kookaupasta?

    • Anonyymi

      Ikävää että elämäsi on noin ankeaa. Säälin syvästi kaltaisiasi. Vaikuttaa mielenterveys ongelmaisen käytökseltä, jolla ei ole mitään muuta omaa elämää, kuin nähdä keskustelupalstoilla kamalasti vaivaa siitä mitä muut tekee omalla elämällään. Jos tuon käytöksen perusteella arvioidaan ihmisiä, niin sinä olet henkilö, jolle ei pitäisi antaa autoa, eikä perhettä tai edes asuntoa muualta kuin psyykkisestä sairaalasta. Jos ihminen pystyy hoitamaan työnsä, rahansa, perheensä ja muut asiansa, eikä häiriköi naapureita tai muita, niin mitä se sulle tai mulle tai yleensä kenelläkään kuuluu mitä ihminen tekee omalla vapaa-ajallaan? Ei sinullekaan kukaan sanele miten sinun pitäisi viettää aikaasi. Et ole täydellinen ihminen, vaikka ehkä niin luulet. Hanki ihmeessä ammatti apua että pääset tuosta sairaalloisesta katkeruudesta eroon ja voisit sen avulla ehkä keksiä itsellesikin jotain muutakin sisältöä elämään, kuin nähdä vaivaa vieraiden ihmisten elämäntavoista.

      • Anonyymi

        Tämä oli siis tarkoitettu sille tyypille joka passitti saarelle kaikkia ihmisiä jotka käyttävät alkoholia.


    • Anonyymi

      Ihmettelen että miten 2 noin erilaista ihmistä on edes päätynyt yhteen? Kuulostaa kamalalta tilanteelta molempien kannalta. Ja suhde vaatisi toimiakseen kovasti joustamista kummalta jommalta. Vastaavassa tilanteessa en voisi elää noin tiukkapipoisen ja rajoittavan miehen kanssa. Mutta ymmärrän toisenkin näkökulman eli jos en itse joisi niin en voisi elää ihmisen kanssa joka juo. En varmaan itse jaksaisi noin vaativaa suhdetta. Onnea teille jos onnistutte pitämään suhteen yllä.

    • Anonyymi

      Ei tuo mitään juopottelua vielä ole, kevyttä harjoittelua. Jatka vain sinnikkäästi ja nostat pikkuhiljaa annosmääriä niis kyllä se siitä alkaa kohenemaan. Kyllä se mäyris
      pitäs illassa mennä.

    • Anonyymi

      Nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla....

      Oluthan on elintarvike, koska sitä myydään elintarvikkeita myyvissä liikkeissä!

      Kyllä olutta saa juoda, vaikka joka päivä!

      Eri asia olisi, jos vetäisit tiukkaa viinaa pullotolkulla ja työt jäis tekemättä, silloin olisit alkoholisti!

      Naisia on maailma täynnä, mutta hyvää lageria on ikävä juoda nalkuttavan akan seurassa, eli vaihda akka, äläkä luovu oluesta!

      • Anonyymi

        mulla on pari tuttua jokka vaihto muijaa kun niillä muijilla oli toi sama sairaus. Toinen on sittemmin lopettanu ryyppämisen vallan ja toinen on kumminkin onnellinen tilanteessaan.


    • Anonyymi

      Noniin yksi pikku juttu sitä, että onko alkoholisti vaiko ei ole ei mitata käytön määrällä. Ainostaan suomen terveyspolitiikka on sitä mieltä, että määrä ratkaisee!!!!
      Suurkuluttaja ei ole välttämättä alkoholisti ja kaksi annosta vuorokaudessa nauttiva voi olla alkoholisti.
      Paitsi suomessa!

    • Anonyymi

      Minä lopetin ryyppäämisen 5 kk sitten ilman kenenkään neuvomisia. ja nyt saan olla enemmän pois kotoa kun vaimo luulee että käyn jossain harrastuksissa,mutta nyt onkin salarakas ja siihenkin jää koukkuun.

    • Anonyymi

      No pahinta tässä on se miksi lauantaina pitäisi herätä klo 8 !!!! Täysin sairasta.Pitääkö sitten lähteä akan kanssa shoppailemaan? Täysin sairasta.Tunnut olevan tukevasti tossun alla. Pahalta näyttää.Akoille ei valtaa saa antaa, ne on despootteja kun pikkusormen antaa. Mutta sitten tuo tissuttelu: Itse lopetin vuodenvaihteessa ihan terveydellisistä syistä. Viime vuosi meni suurinpiirtein näin: Lähdin hommiin muualle ja olin viikon. Joka ilta/iltapäivä töiden jälkeen ostin 10 purkkia puolikkaita ja imin napaan illan aikana.Viikossa tuli n.ka 60 purkkia puolen litran purkkia vedetytyä eli vastaa 90 purkkia 1/3 litraista.Näin joka toinen viikko. Kuitenkin treenailen siinä välissä niin ei vatsa kasvanut eikä ulkonäkö muuttunut. Nyt vaan kyllästyin, kun tuntuu, että täysin turhaa touhua ja kun yleensä join vähän parempia oluita, niin rahaakin meni reippaasti, joten nyt sitten kokeilen kesäksi sixpackia ja kunnon haboja ja rintalihaksia. Tällaista tällä kertaa...

    • Anonyymi

      Alkoholismista puhuminen yhtenä könttinä on paha virhe. Ihminen jolle alkoholista on haittaa ei varmasti halua kuitenkaan leimautua alkoholistiksi. Suurkulutus ei ole hyväksi, mutta ei alkoholismia. Parempia ratkaisuja voi tehdä ilman tarpeetonta leimaamista.

    • Anonyymi

      Moi
      Tuskin olet alkoholisti, koska olet nytkin pystynyt olemaan ilman etkä juo joka päivä. Alkoholin suurkuluttaja kyllä olet noilla juomismäärillä.
      Ymmärrän toki jos vaimosi paheksuu alkoholin käyttöäsi kun hän itse on raitis. Mutta siihen en sen enempää ota kantaa...
      Jos asia kuitenkin mietityttää niin Suomessa on AA -kokouksia ja a-klinikoita, jonne voi mennä turvallisin mielin kertomaan tilanteestaan.

    • Anonyymi

      On tietysti aina surullista, jos suhteessa on edelleen syviä tunteita, mutta niiden väliin tunkee jokin aine, joka vie toista osapuolta. Siinä tosiaan voi se toinen osapuoli joutua toteamaan, ettei pysy voittamaan puolisoaan takaisin aineelta - ja ero on ainoa vaihtoehto. Olisi siis ensiarvoisen tärkeää tajuta, että nyt alkoholi tukee suhteenne väliin. Sitten pitää vaan miettiä, kumpi tässä elämässä on tärkeämpi asia.

      En oikein tajua, mikä olisi peruste tuollaiselle juomiselle. Miksi ihmisen pitäisi jokaisena vapaailtana palkita itsensä nimenomaan aina samanlaisella proseduurilla. Eikö se ole tylsää ? TV:n tuijottaminen ja mielensä turruttaminen niin, ettei keskusteluista tule mitään järkevää - yhä uudelleen ja uudelleen. Mitään virkistävän poikkeavaa ei voi suunnitella, koska vaimo aina tietää, että ukko vaan löhöää, pöhnäilee eikä seuraavana päivänäkään homma suju, että voisi tehdä jotain yhteistä. Tylsistyminen tappaa suhteen - ja koko homma viinan voimalla (vedän varmasti kärjistäviä johtopäätelmiä, mutta voivat periaatteeltaan osua aika lähelle).

      En kyllä ymmärrä sitäkään, että vaimo voisi edellyttää miehen noudattavan samoja elintapoja kuin itse noudattaa eroamisen uhalla, mutta mutta onkohan siitä kyse ? Kannattaa puhua vaimosi kanssa, että lähdette vaikka lauantaina kylpylään ja ravintolaan syömään, niin onko okei, jos otat siihen viinin kylkeen. Tietenkään tuo ei saa johtaa siihen, että vanha tapa (joka kyllä vaikuttaa sellaiselta, mikä vähintäänkin johtaa alkoholismin puolelle, jos ei sitä ihan vielä ole) palaa tylsistämään ja patoamaan suhdettanne.

    • Anonyymi

      En mitenkään rohkaise juopotteluun, eihän nuo juomisesi kovin kauheita ole ja elämä on muutenkin hallinnassa. Jos vaimo sinusta todella tykkää, saisi suvaita pientä kotona juopottelua. Toista olisi, jos mies vetäisi kännit kylillä ja katoaisi silloin tälloin.
      Varovaisuutta viinan kanssa. Käyttoä on helppo lisätä, mutta vähentäminen on vaikeampaa. Parikymppisenä ostin 6 olutta joskus iltaisin ja niistä vaimo joi kaksi. Nyt 62 vuotiaana yksin menee helposti 70 cl pullo viinaa päivässä.

      • Anonyymi

        Heh...alkoholistin neuvot toiselle alkoholistille, "juu ei se paha ole yhtään jos joka päivä muutaman kaljan ottaa" ...
        Tälle aloittajan vaimolle vinkki että eroa hyvissä ajoin kun vielä voit, vanhemmiten miehesi retkahtaa viinaan vaikka nyt yrittää olla juomatta, kyllä raittiitakin miehiä löytyy kun vain etsit oikeista paikoista.


      • Anonyymi

        Taidat kuitenkin vain leuhkia, 70 cl pullokokoa ei ole olemassakaan. Leuhkimisesta narahtaa niin pienissä asioissa...


    • Anonyymi

      Tässä juttuketjussa on suurinosa sellaisia viihdejuopottelijoita jotka ei näytä tietävän mitä helvetillinen ryyppääminen saa aikaan. 56 ikävuoteen olen sen helvetin kokenut menetyksineen onnettomuuksineen.Nyt elämä rullaa melko hyvin ja juominen jäänyt kokonaan. Jos saisin palata menneisyyteen niin en koskisi tikullakaan alkoholiin en mietoon enkä vahvaan. Sitten kun juopottelun takia meinaa lähteä henki se joko loppuu siihen tai jatkuu ,omalla kohdalla loppui.

    • Anonyymi

      Hyvä alkoholinkäyttö on harvoin, vain isompina juhlapyhinä tai muina juhlapäivinä ja silloinkin vain hiukan tai kohtuullisesti ei milloinkaan humalahakuisesti. Useammin alkoholia käyttävät ovat kehittäneet itsellen huonon tavan, joka olisi syytä vaihtaa parempiin tapoihin käsitellä stressiä ja tuottaa itselleen ( ja läheisille) hyvää mieltä.
      Huonojen tapojen vaihtaminen hyviin tottumuksiin vie aikaa.. ja on aluksi hankalaa mutta ennenpitkää huonot tavat jää unhoon. Ennen kuin joutuu miettimään kysymyksiä olenko juoppo tai olenko alkoholisoitumassa, yleensä olet -ainakin vaaravyöhykkeessä ja kehitys jatkuu.. alkoholisti-rappioalkoholisti, kuollut ennen aikojaan.

    • Anonyymi

      Paljon on kommentoitu, enkä ota niihin kantaa, muuten kirjoittaisin pitkään.
      Mutta kerron omasta kokemuksestani että tavattuani mieheni 15v sitten hänellä ei ollut ongelmaa. Tissuttelu ja viinan juonti tuli mukaan vuosien myötä. ITsekin aloin juomaan enemmän. Mutta eniten itseäni rasittaa se, että mies on juonut välillä niin paljon, että on sattuttanut itseään eli on tullut tapaturmia ja sairaslomia sen takia. Olen myös joutunut olemaan hädissäni niin monta kertaa, että milloin hän kaatuu yöllä kännätessään, kun olen itse nukkumassa., ambulanssinkin olen tilannut kerran. ITkut ja pyynnöt ja rukoukset eivät ole auttaneet, mutta nyt hän käy A-klinikalla ja säännöllisesti on lääkärin seurannassa niin meno on vähän rauhoittunut. Avioeroa en ole ottamassa ainakaan vielä, koska me rakastamme toisiamme kovasti. Tosin Alko on niin kuningas, että vaimolle ei juurikaan jää aikaa...ainakaan läheisyyden muodossa. Tsemppiä aloittajalle...täällä puoliso muuten nukkuu välillä pitkälle iltapäivään, kun o n valvonut ja kännännyt viinojen kanssa.
      Eli aika aikaisin nouset jo olet klo 10 aikaisessa! Meillä ei ole lapsia enää kotona eikä heidän hoitamistaan tarvitse miettiä....

    • Anonyymi

      Ja vielä edelliseen lisäys, miehelläni menee lähes poikkeuksessa joka ilta puoli litraa -litra viinaa, joisikin kaljaa!!

      • Anonyymi

        Kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä joten on turha ryhtyä viisastelemaan.
        Voin vain toistaa oman kokemukseni miehenä. Vuosia kestäneen juopottelukuurin aikana minulle ei tapahtunut vahinkoja eikä työttämän arki häiriintynyt mutta kun lähellä 60v ikää alkoi terveys oikkuilemaan ja miekunto hiiipumaan niin katsoin jatkon kannalta paremmaksi muuttaa asioiden tärkeysjärjestystä.
        Vaimoni ei painostanut koska ilmeisesti oli arvioinut sen hyödyttömäksi.


    • Anonyymi

      Alkoholi on aikuisten juoma juhlaan ja rentoutumiseen ja ihan ok. Liika juominen on örveltämistä, mutta joskus sitäkin sattuu, vahinkoja nimittäin. Silloin örveltäjästä tulee toisen mielestä rasittava. On tosi hankalaa elää suhteessa, jossa toinen on täys absolutisti, koska silloinhan toinen on aina määrästä ja Juomis ideologiasta huolimatta ”juoppo”. Typerältä akalta kuulostaa minustakin. Nipottaja saa aina toisen vaikuttamaan huonolta ihmiseltä, mutta kumpi on oikeasti se huono ihminen?? Etsi sellainen nainen, jonka kanssa voit nauttia yhdesssä alkoholia, jos itse tykkäät siitä, mutta sillä tavalla maltilla juotte, että molemmilla on kivaa.

    • Anonyymi

      Kuulostaa kyllä alkoholin suurkäytöltä. Alkoholisti olet jos et pysty hallitsemaan käyttöä, esim. juoda vain yhden oluen tai olla juomatta kokonaan. Pään nollaukseen ja rentoutumiseen kannattaa etsiä joku muu keino.

    • Anonyymi

      Pystyisitkö siihen että joisit vain viikonloppuisin? Viikolla syödessä ei mielestäni ole paha jos yhden juo. Omalla isälläni oli sellainen tapa että joi yhden oluen syödessään.

    • Anonyymi

      Aloittajalla liian monta päivää viikossa kun hörppii niin tekee korjausliikkeen että 2 viikon välein lauantaisin 12 olutta.

    • Anonyymi

      kerran alkoholisti"aina alkoholisti<"

    • Anonyymi

      Tärkeämpi kuin kysymys siitä oletko alkoholisti vai et on se, onko juomisesi ongelmatonta. No ei ole. Jos kiskot yksin kaljaa telkkaria tuijottaen sen verran että vaimo uhkaa lähteä, niin sinulla on ongelma. Sinulla on alkoholiongelma.

      Jos jatkat tuota rataa, niin kyllä sinusta vielä oikea alkoholistikin tulee, mutta kannattaako siihen pyrkiä?

      • Anonyymi

        Tuossahan se vaara juuri onkin. Ei ongelmaa asioiden hoitamisessa eikä vaimo moitiskele.
        Pahinta mitä on sanonut oli "miksi sinä juot kun sinullahan on kaikki hyvin"?
        Opetteluvuosien aikana alkoi terveyteni ja fyysinen kuntoni huomauttamaan elämäntavan seurauksista.
        Noiden vuosien jälkeen olen vain kuuritellut ja niitäkin on ollut kevennettävä.
        Jos ei Siperia, niin aamuisin aloitettu, päivittäinen ryyppääminen opettaa.


    • Anonyymi

      Kokeile AA ryhmiä. Siellä voi parhaimmassa tapauksessa raitistuttuakin. Siis jos et pysty itse pysymään raittiina niin kannattaa hakea apua. Tuolla ryhmissä kannattaa ainakin kerran käydä, sitten voi sanoa onko se omalle kohdalle hyvä.

    • Anonyymi

      Et ole alkoholisti, koska alkoholisti ei lopeta Dokaamista, ennekuin kaikki juotava on juotu ja sitten haetaan pimeetä pulloa. Tosin voisit koettaa vähentää ottamista esim. Jätä ensin arkena ottamatta ja ku se onnistuu, vähennä viikonloppu juomista. Hanki itsellesi joku kiinnostava harrastus ja sitoudu siihen. Vältä sitä sohvalle notkahtamista. Tulet huomaamaan, että vaimosi sanoo sinulle, etkö voisi jäädä kotiin, mutta pysy lujana ja lähde harrastamaan. Kyllä jokaisella aikuisella ihmisellä voi ja pitääkin olla omia menoja. Tulet huomaamaan, että elämässä on muutakin mukavaa, kuin alkoholin lipittely.

      • Anonyymi

        Se on kuule aivan turha yrittää alkoholistia neuvoa ja saada raittiiksi.


    • Anonyymi

      Olut tekee elimistölle hyvää. Maksa kyllä saa riittävää lepoa töissä käynnin ansiosta, kun siellä et juo. Yritä nyt neuvotella vaikka niin, että yhtenä viikonloppuna olet selvä ja kolmena otat sen 10 olutta. Hyvä kombinaatio.

      • Anonyymi

        Juopot täällä neuvovat toisiaan.


    • Anonyymi

      Kommentoin vielä lisää olen toi 03:40 et mielestäni ole alkoholisti vaikka se että kun ajatellaan että viikossa 7 päivää niin yli puolet käytät juomiseen. Niin kuulostaa se paljolta. Se tuntuu absolutisti kumppaniltasi pahalta mutta ei ole oikein jos käskee kokonaan lopettamaan mutta pieni tauko on tietenkin hyväksi. Se että juominen olisi viikonloppuisin on mielestäni ok ja voihan välillä viikonloppuisinkin olla juomatta.

    • Anonyymi

      En vaihtanut ukkoo enkä akkaa, reilu kax wuotta juomatta. Elämäni paras ratkaisu

    • Anonyymi

      Kaikella lähimmäisen rakkaudella ap, sinulla on alkoholiongelma.
      Tutustu tähän:
      https://rehappi.fi ja pyydä vaimoasikin tutustumaan. Siellä on myös nro johon voi soittaa. Tuolta saatte apua, molemmat. Sillä alkoholistin vaimo ja muut läheiset tarvitsevat apua myös.

    • Anonyymi

      Join n 8m3 josta spriitä n.3m3 nyt juomatta
      Kohta 40 vuotta

    • Anonyymi

      Ihmisillä on outo käsitys toisistaan. Tuo aloittaja jos pystyy pidättäytymään noissa muutamissa kaljoissaan ei mielestäni ole juoppo. Kyllä ne juopot löytyvät kapakoista ja sitten lopulta siltojen alta. Mutta mielestäni ei noita pultsareita ole enään niin paljon yhteisössämme kuin vielä joskus kuuskyt ja seitkytluvuilla.

      • Anonyymi

        Joo ovat siirtyneet huumeitten viihdekäyttäjiksi nykyajan puliukot. Siksi niitä ei siltojen alla näe kun pitää olla jatkuvasti liikkeellä varastamassa pilvirahoja aamuista iltaan.


    • Anonyymi

      Sinulla on alkoholi ongelma. Vielä ei hirveän paha, mutta kuitenkin selvä ongelma. Kannattaa lopettaa heti. Turha odottaa, että vaimo lähtee. Ja lopulta moni muukin asia.

    • Anonyymi

      Siinä on sulla valinta,joko vaimo tai viina.Itsepä sen valinnan teet.Onko sinulla lapsia,menetät juomalla heidätkin,ja saat vielä heidän vihansa päällesi.

    • Anonyymi

      No kun ei ole vaimoa ainakaan mulla. Kolmekymmentä vuotta sitten oli yksi tyttöystävä joka minut sulhokseen löytäessään ei ollut mikään raittiusliittolainen mutta muisti aina muistuttaa minua jokaisesta olut toristani.

      • Anonyymi

        Elä huoli.Naiset ovat outoja. Ootko muuten seurannut koskaan niitten keskusteluja keskenään? Semmoiseen supatteluun harva mies kääntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä huoli.Naiset ovat outoja. Ootko muuten seurannut koskaan niitten keskusteluja keskenään? Semmoiseen supatteluun harva mies kääntyisi.

        Silloin tällöin olen elämäniaikana ottanut. Pari kertaa kuukaudessa kossua. Yli seitkymppinen olen ja en tunne olevani alkoholisti enään sen jälkeen. Kun vaimoni hautajaisista olen toipunut.


    • Anonyymi

      Alkoholi on hermomyrkky ja tappaa. Itse raittiina kohta 5v.

    • Anonyymi

      Valtion turvallisuudesta ja lainvalvonnasta kun nyt on vastannut huumerikolliset, jotka vetää aivot paskaksi, sitten te pyöritte kännissä kuin käki ... niin Dianan autonkuljettajat kuin Halmeetkin. Niitä on kuulkaas MILJOONIA. Ei se alkoholi ole mikään ongelma, vaan HUUMEET joita VALTIO mättää ravintoloissa/joka paikassa lasiin. Se on HUUMEIDEN käyttäjien TYÖ, mafia poliisit, ne on ihan sama asia.
      Ihan systemaattista ja suunnitelmallista kansalaisten kusetusta median kautta.

    • Anonyymi

      Nimimerkki valtion unissakävelijänä n.17 vuotta ... ja IHAN OIKEASTI.

    • Anonyymi

      Siksi Suomi on IHAN turha valtio tehdä yhtään mitään. Siihen on ihan perusteet, miksi huumeiden/steroidejen hallussapidosta lähtee nirri monessa maassa.
      Erittäin tehokkaita aseita. Saadaan ihmiset juomaan, hermosto paskaksi.

    • Anonyymi

      Suositeltu määrä alkoholia on 17 annosta per vuorkausi. Siitä ei koidu mitään haittoja. 24 annosta per vrk on vielä ihan ok! Suurkuluttajaksi lasketaan, jos juo yli 30 annosta per vrk.

      Hauskaa alkutalvea

      T Nuori Lääkäri

      • Anonyymi

        Vihdoinkin saatiin järjen ääni tänne!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Aloitukseen sen verran että lopettaa tuollainen tissuttelu ja katsella telkkaria ilman sitä kaljaa. Jos hörppii niin esim, lauantai 15 olusta ja unelma 2 viikon välein.

    • Anonyymi

      SUOMI ON HYVÄ MAA KOSKA ME OLLAAN KAIKESSA NIIN HYVIÄ JA KAIKKI MUUT MAAT VAAN IMEE DIKKII RUOTSI ETENKIN HAHAHAH SUOMI ON IHAN PERKELEEN HYVÄ

    • Anonyymi

      Kannattaa käydä Rehapissa ilmaisessa infossa. Todella hyviä tuloksia alkoholismista ja muista riippuvuuksista parantumisessa.
      https://rehappi.fi/

    • Anonyymi

      On tääkin keskustelua kuka milläkin lailla kiskoo kaljaa tai viinaa sisuksiinsa. Onko se joku miehen mitta?

      • Anonyymi

        Työttömät kollipojat "kehuskelee" ryyppäämistään.


    • Anonyymi

      Ihan selvästi olet alkoholisti:)

    • Kokeile AA-ryhmää ja tee itse päätös koska kukaan muu sitä ei tiedä sitä, kun sinä itse. Minä itse olen käynyt 3 vuotta.

    • Anonyymi

      Juoppo olet,,,,,,en kattelin sinua,,,,,

    • Anonyymi

      Aloittajalla liian monta päivää kun läträä kaljan kanssa niin tehdä korjausliike että kerran viikossa tai unelma 2 viikon välein.
      Aloittajalla menee n, 30 olutta viikossa ni kuukaudessa 120eur ja vuodessa melkein 1500eur. Entäpä kalorit viikossa. 3600 niin alkaa tuleen kaljamahaa. Vaimon kanssa kävelylle ehtoolla.

    • Anonyymi

      Tuosta nukkumisesta vielä kommenttia ei ole kyllä liian myöhään jos viikonloppuna nukkuu kymmeneen. Tai viikolla kun on edellistä päivänä ollut töitä. Varsinkin viikonloppuisin saa mielestäni nukkua myöhempään eikä orjallisesti nousta kahdeksalta.

      • Anonyymi

        Niin ei nousta 8 aikaan ylös kun vähän krapulaa juupa juu päivä vähän tokkurassa nooh ehtoolla olutta ja tuota sitten toistaa.


    • Anonyymi

      Päivittäinen alkoholin tarve viittaa jo alkoholistiin. Yksikin kaveri päätti itse lopettaa alkoholin kokonaan, kun se itse huomasi ettei siitä ole kohtuukäyttäjäksi. Vaikka kaveri päätti juoda vain yhden saunakaljan, mutta yhdestäkin alkoholi annoksesta piti väkisin saada lisää ja kaatokänniin ja ryyppyputkiin aina johti.

    • juot paljon tai vähän aina se juomista on ja omasta kokemuksesta voin kertoa et se menee aina vain isommix määrix vaikka nyt juot hillitysti mut sinuna lopettaisin kokonaan rahat menee turhaan ensimmäiset puoli vuotta voi tehdä mieli sit se helpottaa olin juoppo joten tien mistä puhun älä menetä naistasi juomisen takia

      • Anonyymi

        Liian usein aloittaja hörppii olusia ni tehdä korjausliike että 2 viikon välein ja viikonloppuna esim, 15olusta.Mitä helkkaria sitä mieltä turruttaa kaljalla harvasa ehtoo.


    • Anonyymi

      Et missään tapauksessa ole alkoholisti.pitäähän miehen rentoutua tottakai.akat ne heti rupee hutaa jos vähänki ottaa menkööt tehtaille töihin niin nääkee arjen.

    • Anonyymi

      et ole alkoholisti voit rauhassa jatkaa noin kun lasketkin päärät normaali juoppo ei laske määriä.mutta mun mielestä ei sulla mitään hätään. juo rauhassa ekaksi lähtee vaimo ja sit loputkin niin kauanko vaimo on ei hätää.

    • Anonyymi

      Eihän se alkoholi ole miesten juoma, lääketieteelliset perusteet tälle väittämälle on erittäin vahvat. Alkoholivalistusta pitäisi kansalle antaa, mutta kyse on suurista rahoista ja tuloista valtiolle. Siksi se jää vain sellaiseksi hurskasteluksi ja hintojen viilaamiseksi.

      Tässä suora lainaus Duodecimin Alkoholiriippuvuus-kirjasta:
      "Yleistäen voi todeta, että alkoholin runsas käyttö johtaa miehen naisistumiseen ja naisen miehistymiseen." Tämä vaikutus johtuu alkoholin vaikutuksista sukuhormonien tuotantoon.

      Lohdutukseksi voidaan kuitenkin sanoa, että kun alkoholin käyttö lopetetaan, sukuhormonituotanto vähitellen normalisoituu ja mies taas miehistyy ja nainen tulee naisellisemmaksi.

    • Anonyymi

      Miltä sinulta itse tuntuu oleko vai en sinun se on ratkastava ei vaimon pielipiteellä ole mitään merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe