Ulosotto kokemuksia lapsiperheissä!

Anonyymi

Haluaisin kuulla muiden ASIALLISIA kokemuksia ulosotosta lapsiperheissä ja tarinoita miten ootte selviytyneet? Meillä mies työtön ulosottovelkainen ja nyt minullakin mennyt ulosottoon laskuja. Ennestään 1 lapsi, toinen syntyy helmikuussa 2020. Palkkatuloani/äitiysrahaani aletaan ulosmitata ja minulle jää käteen vain 900e kuussa. Miten saada maksettua vuokra, ruuat, autot, vakuutukset yms eläminen siihen lisäksi ? Voiko kelalta tai jostain saada apua?

34

4897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autot? Eli teillä on useampi auto? Myyntiin vain ylimääräiset autot ym. Jos on vähänkin arvokkaampi menopeli uo vie sen

      • Anonyymi

        2 autoa jotka rahoitusyhtiö omistaa. Ei ainakaan puhunut mitään siitä että ulosottoon niitä oltaisiin ottamassa.


    • Anonyymi

      Kelasta haette asumistukea ja toimeentulotukea.

    • Anonyymi

      "Palkkatuloani/äitiysrahaani aletaan ulosmitata ja minulle jää käteen vain 900e kuussa. "

      No täähän nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kahdella lapsella pelkästään suojaosuus on 1166 euroa. Työtön puoliso lasketaan myös huollettavaksi (ellei nyt ole ansiosidonnaisella tms), jolloin sun suojaosuus kolmen huollettavan takia on 1409 euroa.

      • Anonyymi

        Sitä itsekkin ihmettelin kun soitin tänään ulosottoon ja asiasta kyselin että mikä malli ja sieltä kerrottiin että seuraavasta palkastani lähtien sitä ulosmitataan ja minulle pitää jäädä 900e/kk😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä itsekkin ihmettelin kun soitin tänään ulosottoon ja asiasta kyselin että mikä malli ja sieltä kerrottiin että seuraavasta palkastani lähtien sitä ulosmitataan ja minulle pitää jäädä 900e/kk😳

        Uo ei ole ihan ajantasalla tai sitten ei huomioinut suojaosuutta elätettävistä, kaksi lasta ja saat tienata NETTONA 1166€ ennen kuin uo ryhtyy edes mitään ulosmittaamaan. Jos tienaat sitten vaikkapa 2200€ NETTO kuten minä niin sulla jää tuosta 1510€ jne jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uo ei ole ihan ajantasalla tai sitten ei huomioinut suojaosuutta elätettävistä, kaksi lasta ja saat tienata NETTONA 1166€ ennen kuin uo ryhtyy edes mitään ulosmittaamaan. Jos tienaat sitten vaikkapa 2200€ NETTO kuten minä niin sulla jää tuosta 1510€ jne jne

        Tosi kummallinen homma kun vielä lasten lukumääräkin tänään puhuttiin. Nythän ei vielä oo kun tuo yks huollettava lapsi kun toinen vasta syntymässä kuukauden päästä mutta kovin vähän tuntuu käteen jäävän 😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi kummallinen homma kun vielä lasten lukumääräkin tänään puhuttiin. Nythän ei vielä oo kun tuo yks huollettava lapsi kun toinen vasta syntymässä kuukauden päästä mutta kovin vähän tuntuu käteen jäävän 😳

        Niin jospa se uo puhuikin ulosmittauksesta ennen kuin toinen lapsi syntyy, eli vielä ehtii ensi kuun palkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä itsekkin ihmettelin kun soitin tänään ulosottoon ja asiasta kyselin että mikä malli ja sieltä kerrottiin että seuraavasta palkastani lähtien sitä ulosmitataan ja minulle pitää jäädä 900e/kk😳

        Ootkohan sä nyt vaan ymmärtänyt vähän väärin. Syntymätöntä lasta ei tietenkään vielä lasketa suojaosuuteen, joten sun suojaosuus on toistaiseksi se reilu 900e/kk, eli se summa _pitää jäädä_ sulle käteen. Ei se tarkoita kuitenkaan ettei sulle jää enempää käteen.

        Ilmoitat sitten ulosotolle kun toinen lapsi on syntynyt, jolloin suojaosuutta korjataan. Muista myös että jos se sun mies on aviomies ja Kelan työttömyystuella, niin se lasketaan myös huollettavaksi, mutta tämä ei tapahdu mitenkään automaattisesti. Pitää itse pyytää että se huomioidaan.


    • Anonyymi

      Joko voutille sattui ajatuskatko tai muuten vaan huono päivä, tai sitten vouti halusi kokeilla kepillä jäätä. Nimittäin voutin kuukausipalkkaan vaikuttaa suoraan se, kuinka paljon se pystyy ulosmittamaan, yleensä pienituloisilta ja jo ennestäänkin vaikeuksissa olevilta ihmisiltä.

      Mitä taas tulee auton ulsomittaamiseen, niin vouti selvittää sen arvon. Ja jos vouti kuvittelee, että saisi siitä huutokaupassa rahaa hiukan velkojillekin, niin vouti ulosmittaa auton, Eikä vouti kerro siitä etukäteen, vaan ilmoitus auton ulosmittauksesta tulee vasta sitten kun se on jo ulosmitattu. Joissain tapauksissa vouti on ulosmitannut rahoitusyhtiön nimissäkin olleita autoja, joten se ei suojaa autoasi. Eli auton kannattaa laittaa jonkun toisen nimiin, tai sitten ostaa vaan joku parin tonnin ritsa.

      Yleensä ottaen voutit on saaneet valtansa suoraan jumalalta, ja siksi jotkut niistä käyttävät saamaansa valtaa melko mielivaltaisesti.
      Joten voutin kanssa kannattaa olla jatkuvasti varuillaan, ja pankkitili täytyy pitää melko tyhjänä.

    • Anonyymi

      Ihan ensimmäisenä. Vouti ei voi ulosmitata autoa, joka on rahoitusyhtiön. Autohan ei ole sinun omaisuutta, olet vain auton haltija.
      Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja olen ulosotossa. Ulosottoon menee kuukaudessa automaattisesti palkasta noin 500€/kk, tämän lisäksi maksan itse vapaaehtoisilla lyhennyksillä mahdollisuuksien mukaan, jotta pääsen veloista mahdollisimman nopeaa eroon. Tiukkaa on rahallisesti, mutta ulosoton alkamisen jälkeen olen joutunut oppimaan elämään vähemmällä ja kyllä me pärjäämme.

      Jos tulonne jää ulosoton jälkeen liian pieneksi vuokraan ja elämiseen, tarkasta mahdollisuus toimeentulotukeen. Sen voi laskea netistä vaikka etukäteen jos mietityttää. Jos autoista ei ole velkaa paljoa jäljellä, kannattaa myydä toinen (ellei ole ihan pakollista olla kahta autoa). Minulla on auto rahoitusyhtiön kautta, ja se on välttämätön töissäkäynnin vuoksi. Siitä ei ole ulosottomies koskaan edes kysellyt.

      Tuo 900€/kk ei voi mitenkään pitää paikkaansa, jos mukaan on laskettu myös tämä tuleva lapsi. Luultavasti ulosottomies tarkoitti tuolla summalla tämän hetkistä tilannettanne. Suojaosuus on yhdelle huoltajalle sekä kahdelle hänen elatuksen varassa olevalle lapselle yhteensä 1.1.2020 alkaen 1166,10€.

      Oikeus.fi - sivulta poimittu:
      Ulosmitattava määrä:

      1. Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.

      2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).

      3. Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).

      4. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.

    • Anonyymi

      Palaan vielä voutin oikeuksiin ulosmitata rahoitusyhtiön nimissä oleva auto.
      Jos auton arvo ylittää reilusti jäljellä olevan rahoitusvelan määrän, niin kylläpä vouti myy auton, ei ole epäilystäkään.
      Mutta, mikäli uo-velallinen maksaa kuukausittain sovitun/määrätyn summan voutille, niin vouti saattaa (huom. saattaa) katsoa autoa läpi sormien. Se taas riippuu voutin käsityksestä auton tarpeellisuudesta.

    • Anonyymi

      Sehän riippuu auton arvosta. Usein 5000 euroa pidetään rajana mutta kalliinmankin on saanut pitää. Jos taas on useita autoja niin ulosmittaus on vaarana.

      • Anonyymi

        Riippuu onko työssä tai työmatkoissa tarvittava auto, joille laissa on säädetty oma erottamisetunsa.


    • Anonyymi

      Tullaan ihan ok toimeen, olen kahden alle kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Asutaan vuokralla, autoa tai muuta omaisuutta ei ole. Teen lyhennettyä (6 h) työpäivää, joten nettopalkkani olisi n. 2000 euroa/kk ennen ulosottoa. Ulosotto vie n. 600 e/kk, joten tilille tulee 1400 e/kk. Palkan lisäksi saan Kelalta asumistukea, elatustukea kahdesta lapsesta sekä lapsilisät kahdesta lapsesta. Näihin kyseisiin Kelan tukiin ei ulosotto koske, eikä niistä mene veroa.

      Enemmän jää nyt käteen kuin silloin, kun yritin selvitä ja otin velkaa velan päälle laskujen maksuun. Velkaa on n. 40 000 euroa, joten matkaa vielä on.

      • Anonyymi

        Eli taloudellisesti kannattavampaa pienituloisen vanhempien erota kuin elää kituuttaa parisuhteessa.
        Miksi yyhoot sitten valittaa köyhyyttään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli taloudellisesti kannattavampaa pienituloisen vanhempien erota kuin elää kituuttaa parisuhteessa.
        Miksi yyhoot sitten valittaa köyhyyttään?

        Enpä osaa tuohon vastata, sillä en ole koskaan ollut parisuhteessa. Todennäköisesti olisi enemmän rahaa käytössä, jos olisin avo- tai avioliitossa. Toki riippuu puolison tilanteesta, mutta oletuksena, että olisi työssäkäyvä, keskituloinen ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli taloudellisesti kannattavampaa pienituloisen vanhempien erota kuin elää kituuttaa parisuhteessa.
        Miksi yyhoot sitten valittaa köyhyyttään?

        Ei se ihan noin mene. Minä olen ollut yksinhuoltaja kohta 14 vuotta. Ulosotossa olen ollut kohta kaksi vuotta.
        Ei me valiteta köyhyyttämme, se on vain fakta, että yhden ihmisen tulot on pienemmät kuin kahden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene. Minä olen ollut yksinhuoltaja kohta 14 vuotta. Ulosotossa olen ollut kohta kaksi vuotta.
        Ei me valiteta köyhyyttämme, se on vain fakta, että yhden ihmisen tulot on pienemmät kuin kahden.

        Yh korotus, elarit verottomana, asumistuki yhden tuloilla (koska elareita ei lasketa).
        Menotkin yhtä aikuista vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yh korotus, elarit verottomana, asumistuki yhden tuloilla (koska elareita ei lasketa).
        Menotkin yhtä aikuista vähemmän.

        Ihanko oikeasti olet kateellinen jostain alle 50 euron yh-korotuksesta? Eikä se n. 150 euron elatustukikaan kummoinen summa ole? Jos vuokra on 1000 €/kk, niin ainakin omalla logiikallani se on isompi summa yhdelle hlölle kuin kahdelle jaettuna (500 €/kk). Oma vuokrani on 1000 e/kk ja saan asumistukea 250 e, eli maksan 750 e itse. Jos meitä olisi kaksi aikuista, emmekä saisi penniäkään asumistukea, vuokran suuruudeksi tulisi tuo 500 e/kk/hlö. Eli KYLLÄ, joudun maksamaan enemmän yksinhuoltajana, vaikka saankin Kelalta nämä suorastaan ruhtinaalliset tuet.

        Kaikkien tilastojen mukaan yh-perheet ovat kaikkein köyhimpiä lapsiperheitä, mutta ilmeisesti sekin on kateuden aihe ja pitäisi kasvattaa lapset jossain roskalaatikon takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko oikeasti olet kateellinen jostain alle 50 euron yh-korotuksesta? Eikä se n. 150 euron elatustukikaan kummoinen summa ole? Jos vuokra on 1000 €/kk, niin ainakin omalla logiikallani se on isompi summa yhdelle hlölle kuin kahdelle jaettuna (500 €/kk). Oma vuokrani on 1000 e/kk ja saan asumistukea 250 e, eli maksan 750 e itse. Jos meitä olisi kaksi aikuista, emmekä saisi penniäkään asumistukea, vuokran suuruudeksi tulisi tuo 500 e/kk/hlö. Eli KYLLÄ, joudun maksamaan enemmän yksinhuoltajana, vaikka saankin Kelalta nämä suorastaan ruhtinaalliset tuet.

        Kaikkien tilastojen mukaan yh-perheet ovat kaikkein köyhimpiä lapsiperheitä, mutta ilmeisesti sekin on kateuden aihe ja pitäisi kasvattaa lapset jossain roskalaatikon takana.

        Jokainen tekee itse valintansa, elääkö yksin vai suhteessa ja tekeekö lapsia.


    • Anonyymi

      Voimia teidän perheelle. Tilanteenne on vaikea mutta ei mahdoton. Teiltä vaaditaan velat korot oikeudenkäyntikulut ulosottomaksut. Maksatte köyhinä paljon enemmän kuin on reilua. Tuossa tilanteessa on moni murtunut, ja siihen kai tällä järjettömällä ulosottojärjestelmällä pyritäänkin.

      Voimia teille, kyllä ne velat vähitellen pienenee. Moni on myös selvinnyt tuosta tilanteesta.

    • Anonyymi

      Ai järjetön? Aikoinaan vain on tehty sellainen päätös, että velalliset joutuvat maksamaan osan ulosoton yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista.

      Sitä se pienituloisuus on: kärsimystä, kärsimystä ja kärsimystä.

      Ai ai ai ai ai, vali vali vali. I ai ai, vali vali, vali. ai, ai, ai, ai, ai, ai, ai, nyyhkyti nyyh.

      • Anonyymi

        Kovasti siellä taas sattuu päähän, ui ui ui!

        Mitä jos jatkaisit pannulappujen virkkaamista ettet vaan saa kenkää?
        Siinä voi nimittäin käydä niin että jatkossa jää omat laskus maksamatta.


    • Anonyymi

      Sossu vaatii autojen myyntiä ennen, kuin saat toimeentulotukea.

    • Anonyymi

      Älä puhu peetä, ei vaadi.

      • Anonyymi

        Asiakkaalta kysytään hakemuksessa autosta sekä arvio sen arvosta. Autoa ei oteta huomioon toimeentulotuessa, jos autoa tarvitaan henkilön tai perheen työvälineenä.

        Realisointiin tulee kehottaa

        - kun myynnistä saatava tulo on vähintään noin 5 000 euroa sen jälkeen, kun autoon kohdistuvat velat ja myyntikulut on vähennetty
        - aina, jos auto ei ole tarpeellinen työssäkäynnin, kulkuyhteyksien tms. perusteella

        Realisointia ei kuitenkaan tarvita, jos myyntikulujen jälkeen ei jää oleellisia varoja jäljelle.

        Realisoinnille annetaan aikaa kaksi kuukautta ja päätöksellä kerrotaan asiakkaalle,että määräajan jälkeen omaisuuden arvo on mahdollista huomioida varallisuutena perustoimeentulotuessa, koska kyseessä on helposti realisoitavaksi katsottava omaisuus.

        Asiakkaan tulee esittää selvitys realisoinnista. Hakemuksessa kysytään asiakkaalta myös muista kulkuneuvoista ja niiden hinta-arviosta, kuten esimerkiksi veneestä tai moottoripyörästä. Yleensä ne kehotetaan myymään. Poikkeuksena voi olla esimerkiksi moottoripyörä, joka on perheen ainoaja tarpeellinen kulkuväline. Tällöin sen kohdalla voidaan menetellä kuten autonkin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiakkaalta kysytään hakemuksessa autosta sekä arvio sen arvosta. Autoa ei oteta huomioon toimeentulotuessa, jos autoa tarvitaan henkilön tai perheen työvälineenä.

        Realisointiin tulee kehottaa

        - kun myynnistä saatava tulo on vähintään noin 5 000 euroa sen jälkeen, kun autoon kohdistuvat velat ja myyntikulut on vähennetty
        - aina, jos auto ei ole tarpeellinen työssäkäynnin, kulkuyhteyksien tms. perusteella

        Realisointia ei kuitenkaan tarvita, jos myyntikulujen jälkeen ei jää oleellisia varoja jäljelle.

        Realisoinnille annetaan aikaa kaksi kuukautta ja päätöksellä kerrotaan asiakkaalle,että määräajan jälkeen omaisuuden arvo on mahdollista huomioida varallisuutena perustoimeentulotuessa, koska kyseessä on helposti realisoitavaksi katsottava omaisuus.

        Asiakkaan tulee esittää selvitys realisoinnista. Hakemuksessa kysytään asiakkaalta myös muista kulkuneuvoista ja niiden hinta-arviosta, kuten esimerkiksi veneestä tai moottoripyörästä. Yleensä ne kehotetaan myymään. Poikkeuksena voi olla esimerkiksi moottoripyörä, joka on perheen ainoaja tarpeellinen kulkuväline. Tällöin sen kohdalla voidaan menetellä kuten autonkin kohdalla.

        "Lähtökohta on, että jos toimeentulotuen hakija tarvitsee autoa toimeentulonsa turvaamiseen, ei Kela edellytä kulkupelin muuttamista rahaksi. Toinen syy on se, että hakija asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esimerkiksi paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos kumpikaan ehto ei täyty, raja on 5 000 euroa.

        – Jos auton myymällä saisi 5 000 euroa sen jälkeen, kun velat ja myyntikulut on vähennetty, voimme edellyttää auton realisointia. Nämä katsotaan tapauskohtaisesti, Valkonen huomauttaa."

        https://yle.fi/uutiset/3-9596506


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähtökohta on, että jos toimeentulotuen hakija tarvitsee autoa toimeentulonsa turvaamiseen, ei Kela edellytä kulkupelin muuttamista rahaksi. Toinen syy on se, että hakija asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esimerkiksi paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos kumpikaan ehto ei täyty, raja on 5 000 euroa.

        – Jos auton myymällä saisi 5 000 euroa sen jälkeen, kun velat ja myyntikulut on vähennetty, voimme edellyttää auton realisointia. Nämä katsotaan tapauskohtaisesti, Valkonen huomauttaa."

        https://yle.fi/uutiset/3-9596506

        Kaksi hieman ristiriitaista tekstiä. Ylen juttu on toukokuulta 2017 ja viestin, joka alkaa sanoin "Asiakkaalta kysytään hakemuksessa autosta sekä arvio sen arvosta. " ohje on suoraa lainausta Kelan tuoreimmasta toimeentulotukilain soveltamisohjeesta.


      • Anonyymi

        Jos luulet että sossu maksaa kahden auton lainan lyhennykset, niin väärässä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luulet että sossu maksaa kahden auton lainan lyhennykset, niin väärässä olet.

        Ei todellakaan ja ei ota menoina huomioon autojen maksuja ollenkaan eli kaikki kulut autoista maksat itse 100%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ja ei ota menoina huomioon autojen maksuja ollenkaan eli kaikki kulut autoista maksat itse 100%.

        Lakia pitäisi muuttaa, että Kela maksaisi ulosottovelkaisten kaikki autokulut. Muutenkin suojaosuus on liian pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakia pitäisi muuttaa, että Kela maksaisi ulosottovelkaisten kaikki autokulut. Muutenkin suojaosuus on liian pieni.

        Lakia pitää muuttaa niin ettei toimeentulotukia enään maksettaisi ollenkaan raahana vaan ostolappuina kauppaan jossa saa hävetä silmät päässä kun sitä kassalla esittelee.Tietenkin tupakkaa ja kaljaa ei niillä saa.On käytössäkin jo tällä hetkellä joillekkin asiakkaille joten ei tarvitse mitään lakimuutoksiakaan.


    • Anonyymi

      laske ulosottolaskurilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe