MicroSoft Teams on nyt saatavilla Linuxille

Anonyymi

Niitä, jotka syystä tai toisesta tarvitsee MicroSoft Teamsiä kiinnostanee se, että Teams on nyt saatavilla myös Linuxille. Kokeilin asentaa tuon Debianiin ja näytti asentuvan ongelmitta.Teams myös näyttää käynnistyvän. Valitettavasti en itse pysty tuota testaaman sen enempi. Teams on ilmeisesti esimerkiksi Skypen ja Spotifyn tapaan tehty Electron -tekniikalla (Yök !) ja sen seurauksena Teams ei nykyisellään toimi Linuxin Orca -ruudunlukuohjelman kanssa, joten en itse sokeutuneena pysty Teamsia käyttämään. Skypen ja Spotifyn kohdalla oli aiemmin sama ongelma, mutta nykyisellään ne toimii Orcan kanssa. Ilmeisesti Teams käyttää toistaiseksi jotain vanhempaa Electron -versiota, joka ei toimi Orcan kanssa. Ehkä tuo ongelma korjautuu myöhemmin.

Itse kun en Windowsia käytä käytännössä ollenkaan niin itselläni ei myöskään ole Teamsin vaatimaa kaupallista Office 365 -lisenssiä, joten eipä itseltäni tuon kokeilu onnistuisi siinäkään mielessä.

Jokatapauksessa Teams on nyt siis saatavilla MicroSoftin omilta sivuilta.Teams on saatavilla Debianiin asentuna Debian -pakettina (.deb) ja RPM -pakettina (.rpm). Ainakin Debianissa tuon ohjelmapaketin asentaminen lisäsi käyttiksen ohjelmalähteisiin MicroSoftin Debian-repositoryn, josta Teamsin voi päivittää jatkossa.
Jatkossa on siis turha kenenkään perustella Windowsin käyttöä ainakaan sillä, että tarvitsee Teamsia :-) Teamsin käyttö ei enää vaadi Windowsia vaan se on käytettävissä Linuxissakin.

T. miksuh

11

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selaimella on toiminut jo vuosia. Mihinkäs sitä ohjelmaa tarvitaan..

      • Anonyymi

        En toki ole sitä selaimella käyttänyt, mutta kyllä totuus on se, että yleensä selain käyttöliittymät on kömpelöitä oikeaan sovellukseen verrattuna. Lisäksi ne ei ole yhtä hyvin integroituja käyttikseen kuin erilliset sovellukset. Monesti selain käyttöliittymät on myös ominaisuuksiltaan puutteellisia. Hyvä esimerkki on Gmail. Gmailin webbiselaimella käytettävä käyttöliittymä on kömpelö ja puutteellinen erillisiin sähköpostiohjelmiin kuten Thunderbird ja Evolution verrattuna. Gmailin webbiselaimella käytettävä käyttöliittymä ei myöskään ole samalla lailla osa käyttistä. Sama todennäkösesti pätee tuohon Teamsiin. Eli kyllähän tietenkin sitä webbiselaimella kin varmaan käyttää, mutta aina parempi että sovelluskin on nyt saatavilla. e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En toki ole sitä selaimella käyttänyt, mutta kyllä totuus on se, että yleensä selain käyttöliittymät on kömpelöitä oikeaan sovellukseen verrattuna. Lisäksi ne ei ole yhtä hyvin integroituja käyttikseen kuin erilliset sovellukset. Monesti selain käyttöliittymät on myös ominaisuuksiltaan puutteellisia. Hyvä esimerkki on Gmail. Gmailin webbiselaimella käytettävä käyttöliittymä on kömpelö ja puutteellinen erillisiin sähköpostiohjelmiin kuten Thunderbird ja Evolution verrattuna. Gmailin webbiselaimella käytettävä käyttöliittymä ei myöskään ole samalla lailla osa käyttistä. Sama todennäkösesti pätee tuohon Teamsiin. Eli kyllähän tietenkin sitä webbiselaimella kin varmaan käyttää, mutta aina parempi että sovelluskin on nyt saatavilla. e

        Se on juurikin erinomainen.:D


    • Anonyymi

      Electronilla "paketoitu" softahan on periaatteessa web-sovellus "desktoppina", tarpeeksi simppelinä softanahan tuo Electron on toimiva, kuten Slack tai Whatsapp. VS Code toimii sekä selaimessa että Electron-appina sellaisenaan kaikissa ympäristöissä.

    • No sen ainaskin huomasin, että pitänee olla jonkin "Organisaation" käyttäjätunnus. Linux kotikäyttäjälle ei sellaista varmaan ole. Ainaskaan minun Microsot tilin tunnuksilla kirjautuminen ei tunnu menevän läpi.

      Organisaatiovaatimus tuntuu sikäli perustellulta, että kyse on tiimityöalustasta, ja integrointi Office 365 ohjelmiin on aika keskeisessä roolissa. Vai voiko LibreOffice kalvoja näyttää etäkokouksessa?

      • Anonyymi

        Eikä tarvitse olla. Teamsia käynnistettäessä valittavissa on vaihtoehto "rekisteröidy ilmaiseksi"


      • Anonyymi

        Sehän riittää, että voi jakaa työpöydän kokouksessamuille, joten voithan sillon näyttää kokouksessa vaikka niitä kalvoja LibreOfficella. Tai voit näyttää jotain jollain muulla ohjelmalla. Ja kyllähän Linux -versio Teamsista mahdollistaa työpöydän jakamisen käsittääkseni. Eli eihän siinä toimisto-ohjelmistossa sillon itsessään tarvitse olla tukea Teamsille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän riittää, että voi jakaa työpöydän kokouksessamuille, joten voithan sillon näyttää kokouksessa vaikka niitä kalvoja LibreOfficella. Tai voit näyttää jotain jollain muulla ohjelmalla. Ja kyllähän Linux -versio Teamsista mahdollistaa työpöydän jakamisen käsittääkseni. Eli eihän siinä toimisto-ohjelmistossa sillon itsessään tarvitse olla tukea Teamsille.

        Teams päivittyi juuri näköjään ja nyt se toimii Linuxin Orca -ruudunlukuohjelman kanssa. Eli nyt Teamsia pystyy käyttämään sokeutuneenakin.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teams päivittyi juuri näköjään ja nyt se toimii Linuxin Orca -ruudunlukuohjelman kanssa. Eli nyt Teamsia pystyy käyttämään sokeutuneenakin.

        T. miksuh

        Ainiin se unohtui sanoa, että Teamsille pitää antaa optio --force-renderer-accessibility jos Teamsia halutaan käyttää Orcan kanssa. Eli tuo optio pitää joko lisätä Teamsin käynnistyskuvakkeen suorittaman komentoon tai sitten Teams pitää käynnistää komentoriviltä näin:

        teams --force-renderer-accessibility


        T. miksuh


    • Anonyymi

      Tuohon ketjun aloittaneeseen kirjoittamaani viestiin lisäyksenä se, että Debianiin Teamsin voi asentaa helposti myös käyttäen Debianin uutta extrepo -työkalua, jolla MicroSoftin ylläpitämä Teamsin Debian -ohjelmalähde, eli repository, voidaan lisätä käyttikseen.

      Kaikki ekana pitää asentaa extrepo -työkalu, jos se ei ole jo asennettuna. Jos extrepo on jo asennettuna niin voidaan hypätä tässä kuvattun extrepon asentamisen yli ja voidaan siirtyä suoraan asentamaan Teamsia.

      Extrepon voi asentaa nykyiselle Debian10 "Buster" -versiolle näin kunhan ensin on otettu Debian Busterin backports -repository käyttöön:

      1) Avataan komentorivi -ikkuna

      2) Siirrytään root -käyttäjäksi komennolla:

      su -


      3) Asennetaan extrepo Busterin backports -repositorystä:

      apt install -tbuster-backports extrepo


      Ensi kesänä julkaistavassa Debian 11 "Bullseye" -versiossa extrepo löytyy jo suoraan Debianin main -repositorystä, joten sillon extrepo -työkalu voidaan asentaa näin:

      1) avataan komentorivi -ikkuna

      2) Siirrytään root -käyttäjäksi komennolla:

      su -


      3) Asennetaan extrepo -työkalu:

      apt install extrepo



      Kun extrepo -työkalu on asennettuna Teams voidaan asentaa komentoriviltä root -käyttäjänä antamalla alla olevat komennot:

      1) extrepo enable msteams

      2) apt update

      3) apt install teams


      Nykyisellään Teamsin tapauksessa pitää vielä toistaiseksi antaa myös nämä komennot. Nämä ei toivottavasti ole tarpeen tulevaisuudessa kun extrepo -työkalun käyttö yleistyy:

      1) extrepo disable msteams

      2) apt update



      Ilman noiden kahden viimeisen komennon suorittamista Teamsin repository on Teamsin asentamisen jälkeen yhtäkkiä määriteltynä kahdesti systeemissä ja paketinhallinta ei pidä siitä. Tuo ei tosiaan toivottavasti ole tulevaisuudessa tarpeen.

      T. miksuh

      • Kiitän selkeistä neuvoista! Muistan, miten meni hermot, kun yritin asentaa Linux Minttiin Microsoft Dotnetin. Microsoftin pakettien riippuvuuksia ei mitenkään saanut ristiriidattomaan järjestykseen. Luovutin suosiolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe