Tämähän ei ole lääkäripalsta mutta luuisi löytyvän asiantuntemusta täältä hiirikäden oireista ja hoidosta.
On itsellä ollut kipua jo useamman viikon jo koko vasemmassa kädessä olkapäästä sormiin. Kyynärpää myös kipeä. Kipeä yölläkin lapaluusta lähtien.
Jos on hiirikäsi niin mitä sille pitäisi tehdä. Auttaako jumppaaminen vai pahentaako vain asiaa?
Hiirikäsi ja sen oireet
17
1083
Vastaukset
- Anonyymi
Miten tämä nyt menikin väärin mutta kyseessä on siis OIKEA yläraaja ei VASEN niinkuin aloituksessa kirjoitin. Mutta muuten aloituksessa kuvatulla tavalla.
- Anonyymi
Pitää ranteen tiukasti rannetuella? Joillakin on väärä tapa käyttää hiirtä pitämällä koko kättä ilmassa.
- Anonyymi
Jumppaa, Googaa, niin löydät ohjeita. Syö kuuri tulehduskipulääkkeitä. Jos ei tepsi, fysioterapeutti auttaa.
- Anonyymi
Syön jo päivittäin tulehduskipulääkettä. Itse asiassa olen syönyt jo yli 32 vuotta päivittäin, sairauden vuoksi.
terv. olkakipuinen aloittaja
- Anonyymi
1) Vaihda hiiri toiselle puolelle, vaihda asetuksista nappien paikat (vasen-oikea) ja ala käyttää terveellä kädellä.
2) Hanki rannetuki sekä näppäimistön että hiiren käyttöön. Läppärin taso tai näppäimistön mukana tullut rannetuki eivät välttämättä riitä.
Hiiren vaihto toiselle kädelle on lopulta hyvä asia vaikka on aluksi vaikea, kun tuntuu ettei mitään osaa. Säädä hiiren pointterin nopeus hieman hitaammaksi, niin saat tehtyä tarkemmin työtä hieman isommalla liikkeellä, sekä opettele näppäinoikoteitä, esim. voit siirtyä kentästä toiseen yleensä TAB-näppäimellä, valita vaihtoehtoja nuolinapeilla ja hyväksyä valitun vaihtoehdon Enterillä. Tai voit avata File managerin (jos Windows) niin Windows-nappi ja E:llä. jne.
Kun opit käyttämään hiirtä eri kädellä, niin voit samaan aikaan pitää vaikka kynää varsinaisessa oikeassa kädessäsi (oli se sitten vaikka vasen) ja kirjoittaa. :-)- Anonyymi
Vaikka tästä Windowsin pikanäppäimiä. Niitä on paljon mutta opettelee muutaman tärkeimmän, niin voi jo helpottaa rasitusta sekä samalla tehostaa tietokoneen käyttöä.
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12445/windows-keyboard-shortcuts
Kun kipeä käsi ei enää rasitu niin paljoa, niin se pääsee vähitellen paranemaan. Oikeat venyttelyohjeet tietysti kannattaa etsiä ja niitä noudattaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka tästä Windowsin pikanäppäimiä. Niitä on paljon mutta opettelee muutaman tärkeimmän, niin voi jo helpottaa rasitusta sekä samalla tehostaa tietokoneen käyttöä.
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12445/windows-keyboard-shortcuts
Kun kipeä käsi ei enää rasitu niin paljoa, niin se pääsee vähitellen paranemaan. Oikeat venyttelyohjeet tietysti kannattaa etsiä ja niitä noudattaa.Koneessani on Linux, ei Windowsia. Se on kannettava, ei pöytäkone. Käytän koneen touchpadia ja hiirinappuloita, en ulkoista hiirtä.
Terv. olkakipuinen aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koneessani on Linux, ei Windowsia. Se on kannettava, ei pöytäkone. Käytän koneen touchpadia ja hiirinappuloita, en ulkoista hiirtä.
Terv. olkakipuinen aloittajaHanki erillinen hiiri. Touchpadin käyttö on hankalaa ja rasittaa enemmän kyynärpäätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hanki erillinen hiiri. Touchpadin käyttö on hankalaa ja rasittaa enemmän kyynärpäätä.
Pöytä on pieni, ei mahdu sille hiirtä kannettavan ja papereiden yms. takia.
terv. edelleen olkakipuinen aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pöytä on pieni, ei mahdu sille hiirtä kannettavan ja papereiden yms. takia.
terv. edelleen olkakipuinen aloittajaMiten sitten voi olla hiirikäsi, jos ei ole hiirtäkään?
Mutta vaiva pahenee vaan ja on koko loppuelämän ongelma, jos jatkat nykyisellä tavalla.
- Anonyymi
Itellä oli linuksi niin heti meni ranne.
- Anonyymi
Mullakin meni kun oli linuksi.
- Anonyymi
Nyyh ei oo enää yhtäh rannet, kaik katos.
- Anonyymi
On kokemusta tästä kirotusta vaivasta. Nytkin kirjoitan rannetuen kanssa. Rannetuki on käytännössä pakollinen varuste estämässä vaivan pahenemista.
MENE LÄÄKÄRIIN NÄYTTÄMÄÄN KÄTTÄSI NYT EIKÄ VASTA SITTEN JOSKUS!
Havaintoja ranteen jännetupentulehduksesta: Ibuprofeeni ei mulla pure tähän ollenkaan. Pitää olla joko piroksikaamia (Felden ja Piroxin geelit) tai suun kautta meloksikaamia (Mobic 7 päivää 15 mg, sitten muutama päivä 7.5 mg). Käden upottaminen jääveteen ennen nukkumaanmenoa helpottaa myös. Kuumalla säällä tai kuumassa huoneessa nukkuessa tulee helpommin särkyä.
Jos oire on oikeassa kädessä niin hiirikättä vaihtamalla saa sen vasemmankin käden hajoamaan. Siihen meni minulla pari vain vuotta. Nyt on molemmat kädet hajalla ja harmittaa.
Eka korjausliike: Hanki rannetuki siihen hajonneeseen käteen. Älä enää koskaan kirjoita koneella, käytä hiirtä tai esimerkiksi väännä ruuveja ilman rannetukea. Minulla yksi kunnollinen ruuvin vääntäminen ruuvimeisselillä tuo oireet takaisin jo samana iltana.
Toka korjausliike: Paranna ergonomia. Työpiste kuntoon ja työasento kuntoon. Hanki hiiren tilalle kosketuslevy tai kynähiiri. Hiiren nappuloiden napsuttelu ja erityisesti sen keskellä olevan rullan pyöritys sormilla on myrkkyä jännetupille. Mitä jäykemmät hiiren nappulat sitä pahempaa ranteille. Jos on mahdollisuus käyttää hiiren nappuloita polkimilla niin sellainen käyttöön pikaisesti.
Kolmas korjausliike: Aloita heti RSI - oireiden helpottamiseen tarkoitettu käsien jumppaus. Aiheesta löytyy paljon kirjoja ja videoita englanniksi, hakusanoiksi carpal tunnel.
Kaikki nämä ovat sellaisia asioita jotka pitää tehdä nyt eikä viidestoista päivä. Mitä pidempään annat vaivan muhia sitä varhaisemmassa vaiheessa se alkaa todella rajoittamaan elämääsi työnteon ja harrasteiden suhteen.- Anonyymi
Minun yli 80-v. äidiltä vasta leikattiin tuo ranteen jännetuppi. Ei ollut hiirikäsi vaan muista syistä johtunut pitkäaikainen ongelma, olisiko vuosikymmeniä kestänyt.
Kiitoksia neuvoista!
terv. olkakipuinen aloittaja - Anonyymi
Tenniskyynärpäästä ja jännetuppitulehduksesta on kokemusta. Jännetuppitulehdus tuli töissä huonon halpisnäppäimistön (epämääräinen tuntuma) käytöstä ilman rannetukea. Kyllä voi löytää hyviä halpoja näppäimistöjä, mutta pitää kokeilla ennen kuin ostaa (esim. minulla on hyvä 13 euron näppis, joka ei aiheuta oireita rannetuen kanssa). Aloin käyttää korkeaa rannetukea, niin jännetuppitulehdus parani lähes oireettomaksi kahdessa viiikossa eikä tarvinnut leikkausta.
Mutta kesti monta monta vuotta niin, että ranteet olivat herkkiä huonolle näppäimistölle. Vein töihin oman korkeamman rannetuen, jos siellä ei ollut tarjolla kunnollista ja pidin sitä mukana, jos jouduin käyttämään muuta näppäimistöä. Nytkin on kaksi rannetukea päällekäin, niin ei tule ongelmia.
Lisäksi työtuolissa on säädettävä tuki kyynärpäälle ja pystyy muutenkin säätämään työasennon oikeaksi.
Itse olen käyttänyt hiirtä vasemmalla kädellä kohta 15 vuotta ja menee hyvin. Alkuun tuntui vaikealta, kun vasenkin käsi rasittuu, mutta rannetuki, oikeiden hiiren asetuksien etsiminen ja sinnikkyys auttoivat. Vasen käsi ei koskaan kipeytynyt samalla tavalla. Jos kipeytyy, niin silloin toistaa samoja virheitä, mitä teki jo kipeytyneen käden kanssa...
En kuitenkaan tykkää sivuita, jossa joutuu napsuttelemaan tai tekemään paljon tarkkuustyötä hiirellä. Onneksi ei tarvitse tehdä minkäänlaista graafista työtä tai juurikaan suunnitella ja toteuttaa käyttöliittymiä.
Tälläkin sivulla tämän kommentin voi lähettää pelkästään näppäimistöä käyttäen. Pari kertaa TAB niin ollaan Lähetä-kentässä ja sitten Enter. Ei rasitu hiirikäsi. Jos tulee reCAPTCHA, niin sitten pitää napsutella, mutta niitä ei nykyään aina tule. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tenniskyynärpäästä ja jännetuppitulehduksesta on kokemusta. Jännetuppitulehdus tuli töissä huonon halpisnäppäimistön (epämääräinen tuntuma) käytöstä ilman rannetukea. Kyllä voi löytää hyviä halpoja näppäimistöjä, mutta pitää kokeilla ennen kuin ostaa (esim. minulla on hyvä 13 euron näppis, joka ei aiheuta oireita rannetuen kanssa). Aloin käyttää korkeaa rannetukea, niin jännetuppitulehdus parani lähes oireettomaksi kahdessa viiikossa eikä tarvinnut leikkausta.
Mutta kesti monta monta vuotta niin, että ranteet olivat herkkiä huonolle näppäimistölle. Vein töihin oman korkeamman rannetuen, jos siellä ei ollut tarjolla kunnollista ja pidin sitä mukana, jos jouduin käyttämään muuta näppäimistöä. Nytkin on kaksi rannetukea päällekäin, niin ei tule ongelmia.
Lisäksi työtuolissa on säädettävä tuki kyynärpäälle ja pystyy muutenkin säätämään työasennon oikeaksi.
Itse olen käyttänyt hiirtä vasemmalla kädellä kohta 15 vuotta ja menee hyvin. Alkuun tuntui vaikealta, kun vasenkin käsi rasittuu, mutta rannetuki, oikeiden hiiren asetuksien etsiminen ja sinnikkyys auttoivat. Vasen käsi ei koskaan kipeytynyt samalla tavalla. Jos kipeytyy, niin silloin toistaa samoja virheitä, mitä teki jo kipeytyneen käden kanssa...
En kuitenkaan tykkää sivuita, jossa joutuu napsuttelemaan tai tekemään paljon tarkkuustyötä hiirellä. Onneksi ei tarvitse tehdä minkäänlaista graafista työtä tai juurikaan suunnitella ja toteuttaa käyttöliittymiä.
Tälläkin sivulla tämän kommentin voi lähettää pelkästään näppäimistöä käyttäen. Pari kertaa TAB niin ollaan Lähetä-kentässä ja sitten Enter. Ei rasitu hiirikäsi. Jos tulee reCAPTCHA, niin sitten pitää napsutella, mutta niitä ei nykyään aina tule.Lisään tuohon yo. vastaukseeni sen vielä, että tapaukset tietysti erilaisia. Mutta minulla näin ja vain käyttämällä hyviä näppäimistöjä ja rannetukea pystyn pitämään oireet poissa.
Ja jos vaihtaa hiirikättä, niin ei pidä toistaa samoja virheitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978