Aito hautatervahan on melko paksua mönjää kuten raskas polttoöljykin. Toimisikohan terva polttoainekäytössä? Tervahan olisi kotimainen luomutuote ja kenties hyvä markkinointivalttikin risteilyvarustamoille.
Sopisiko terva laivamoottoreille?
9
259
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kuulu miltään osin matkailuun.
Ei taisi kyseisen hintaisella polttoaineella montaakaan laivaa seilata maailman merillä, jos tervasta jalostetulla polttoaineella liikkusiivat...
En nyt ota mitenkään kantaa siihen, miten terva/tervajohdannainen toimisi laivojen moottorien polttoaineena, vaan ennemminkin siihen mitä järkeä kyseisessä touhussa olisi missään mielessä.
Tervahan valmistetaan puusta (lähinnä männystä) polttamalla/lämmittämällä ja erittäin huonolla hyötysuhteella. Yhden tervalitran valmistukseen kuluu puuta aivan liikaa suhteessa lopputuotteen (tervan) määrään nähden.
Johanna Puranen, teki Ammattikorkeakoulu Novian Metsätalouden opetusohjelman lopputyön vuonna 2015 aiheesta: "Terva, Perinnetaitoa ennen ja nyt", ja laski että nykypäivänä tuotetun puhtaan tervalitran tuotantokustannukset (Puunhankinta kuitupuun hinnalla, Korjuu-, kuljetus- sekä valmistuskustannukset) ovat noin 11€/litra. Jos tuohon halutaan vielä jotain katetta sekä lisätään jakelu sekä mahdolliset jatkojalostuskustannukset, niin polttoaineen hinta olisi jotain aivan posketonta nykyisiin polttoaineisiin nähden.- Anonyymi
Höyrykone saattaisi tosiaan olla järkevämpi. Polttelee siinä vaikka hakkuutähteistä puristettuja brikettejä tahi sahanpurusta tehtyjä pellettejä.
Käyttää sen tervan laivan ulkopintojen ruostesuojaukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höyrykone saattaisi tosiaan olla järkevämpi. Polttelee siinä vaikka hakkuutähteistä puristettuja brikettejä tahi sahanpurusta tehtyjä pellettejä.
Käyttää sen tervan laivan ulkopintojen ruostesuojaukseen.Juu, valkoista tervaa Siljalle, punaista Vikingille ja sinistä Eckerölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höyrykone saattaisi tosiaan olla järkevämpi. Polttelee siinä vaikka hakkuutähteistä puristettuja brikettejä tahi sahanpurusta tehtyjä pellettejä.
Käyttää sen tervan laivan ulkopintojen ruostesuojaukseen.Höyrykoneen "polttoaineena" toimii höyry. Höyry kehitetään polttoainetta polttamalla höyrykattilassa. Polttoaineina on historiassa käytetty monenlaisia tuotteita, myös halkoja yms. Ja nykyisin poltetaan esim. Helenin voimalassa muun polttoaineen lisukkeena puupellettejä.
Puuta on käytetty ns. pula- aikoina häkäpönttöautojen voimanlähteenä, polttamalla epätäydellisesti puuta syntyy häkäkaasua joka toimii polttomoottorin polttoaineena. - Anonyymi
Entä jos tehtäisiin eritekniikalla kuten biomönjä?
- Anonyymi
Aikoinaan käytettiin raskastapolttoöljyä (HFO) ja se oli melkoista tervaa:))
- Anonyymi
Aloittajalle sopisi loistavasti tervaus ja sen päälle höyhenissä kierittely.
- Anonyymi
Terva jumittaa moottorin laakerit, männän renkaat, vivut ja venttiilit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947806- 1723761
- 533279
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2492487- 482165
- 422015
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?271912- 481902
- 601778
- 191773