Uusi talo pitkästä tavarasta vai pakettitalo?

Anonyymi

Työkaveri kehui säästäneensä paljon kun rakensi itse talonsa. Usein olen kuullut kun sanotaan ettei kannata itse kun pakettitalot ovat niin edullisia.
Meinasin 1-kerroksista 120-140m2 taloa rakennella 4-5 makuuhuoneella.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rakentamisessakin taitaa työ maksaa jopa enemmän kuin materiaalit. Sarjatuotantona tehtävä työ on tehokkaampaa = halvempaa kuin palkata työmiehet rakentamaan talo pitkästä tavarasta. Joten pakettitalo.

      Vaan jos pystyy itse tekemään suuren osan työstä, niin sitten itsetehty tulee halvemmaksi.

      BTW moni taloja rakentanut on sanonut, että suurin työ on viimeistelyssä. Runko nousee nopeasti ja osa ammattirakentajista tekeekin vain tämän vaiheen (=poimii rusinat pullasta).

      On tullut sivusta seurattuakin taloa, mikä myytiin puolivalmiina (vesikatto päällä, seinistä puuttui pintaverhoilu = tiilimuuraus, sisältä varmaan kaikki ihan raakapinnoilla). Vuoden verran sitä talkootyönä väkästeltiin palkkatyön ohella. Alkuun seisoi joka ilta puolentusinaa autoa talon edessä, mutta autojen määrä väheni nopeasti. Pihatöihin yms viimeistelyyn menikin jo toinen vuosi. Hiukka epäilen, ettei tämä se alkup. aikataulu ollut.

      Just näiden viimeistelytöiden työläyden vuoksi on sellainenkin sanonta, että "listat kiinnitetään, kun lusikat laitetaan jakoon". Eli taloa ei saada valmiiksi ennen muuttopäivää ja viimeistely jää... tosin se työmäärä kun yllätti, niin perheasiat jäivät rempalleen -> hups, talon saa laittaa melkein saman tien myyntiin avioeron vuoksi. Ja tässä kohtaa on pakko löytää aikaa viimeistelyyn.

      • Anonyymi

        Kyllä minä olen yhden talon jo remontoinut lattiasta vesikattoon joten tiedän mitä rakentaminen vaatii.

        Meinasin isän kanssa tehdä rungon, katon, villoituksen, ulkoverhous,levytys,paneloida katot,puhaltaa yläpohjaan villat, laminaatit, saunan, listoitukset,tapetoinnit ja mahdollisesti kylppärin laatoitukset

        Teetettävää jäis ainakin valuhommat,maanrakennus,sähkötyöt ja putkityöt.


    • Anonyymi

      Tässä on vähän samasta asiasta kysymys kuin siinä tilaako lomareissunsa pakettimatkana epsanjaan vai ostaako vain lennot, järkkäilee hotskut ja muut itse... hinta voi olla melkein sama mutta kokemuksena jälkimmäinen on varmasti mielenkiintoisempi ja laadukkaampi. Tosin perus keihäsmatkasta ei nyt paljon odotakaan.

      • Anonyymi

        Tässä rakentamisessa on nimenomaan kysy juuri samasta, kuin pakettimatkasta ja omatoimisesta matkasta. Paljon laadukkaampia omatoimimatkoja tekee kolme sillä hinnalla, minkä yksi pakettimatka ko. kohteeseen maksaa. Eli yhden pakettitalon hinnalla (siis minkä se pakettitalo tulee lopulta maksamaan) tekee kolme samanlaista taloa itse rakentaen omatoimisesti.
        Olen aika monta omakotitaloa rakentanut itse pitkästä tavarasta ja aika tarkkaan se näin menee. Samoin ollaan tehty monta omatoimimatkaa koko 5h perheen kanssa mm. Intiaan, yhden pakettimatkan hinnalla tekee kolme matkaa Intiaan omatoimisesti lentoineen majoituksineen kaikkineen.
        Pakettitalossa ostaa niin hurjasti löylyä ja mielikuvia, että lopputulos maksaa aina melkoisesti.


    • Anonyymi

      Luetun ymmärtäminen= Jos rakentaa itse, ei ole sama asia, kuin rakennuttaa.

    • Anonyymi

      Pitkästä rakennettu 120 m2 ei koskaan voi viedä yli 300 tuhatta mania.

      Talotehtaan voittoprosenttin lisäksi on niin kallis menoerä, kun laskee kaikki kustannukset ja itselle jää vielä perustukset ympäristö.

      • Anonyymi

        En suosittele rojektia. Kerrostalo on paras. Öitä


    • Anonyymi

      Koska tulee seuraava aloitus tästä aiheesta?

    • Anonyymi

      Itsellä oli säästöjä 10t€
      Talomme kustannusarvio oli kaikkineen noin 380 000.
      (260m2, lammi, maalämpö jne)
      Velkaa tuli otettua 200 000, loput hartiapankista ja palkasta.
      10v sain tuuskata, 3v kohdalla päästiin kuitenkin asumaan.
      Inssinörttinä kun tuuskaa niin tuumailu ottaa aikaa. 8)

      Nyt on 17v kulunut aloituspalaverista ja vielä pitäis esim autotallin sisäseinät rapata ja maalata.

      Liian rankka rojekti, mutta hengissä.
      Jos tuon nyt myisi niin jonkin verran saisi käteistä, nykyinen kustannusarvio on 500 000, mutta sitä ei siitä ikinä saa myydessä, koska talo ei ole kaupungissa.

      Jos alkaisin uusiksi niin avaimet käteen pieni talo vois olla se minkä valitsisin.
      Jos itse alkaa rakentaa niin rakentelis vaikka autotallit ja katokset ensin, niin näkee kuinka jaksaa/kerkiää/pystyy.
      Kaava-alueelle ei kannata "iisakin kirkkoa" alkaa rakentaa, kaupunki alkaa muuten ressaamaan hoputuksillaan ja naapureita alkaa närästää.

      -raksaaja(sh)

      • Anonyymi

        Melko usein kuulee että nämä Lammi kivitalon budjetit paukkuu satkuilla tuhansilla. Huijaako siinä joku välissä?


      • Anonyymi

        Mikä ihme siinä talossa oikein maksoi, kun talo ei ole edes kaupungissa?
        Ei maksa kivitalokaan maltaita, jos itse tekee. Harkot tekee itse taskurahalla, netissä vaikka kuinka koneista videoita, ei tarvitse olla kummoinen insinööri, kun hitsailee yksinkertaisen harkkokoneen. Apinakin osaa sillä tehdä harkot, käytännössä sillä aikaa, kun perustukset kuivuu tekee ne harkot.
        Meillä aikoinaan isäni ja setä tekivät n. 270m² täystiilirakennuksen, tekivät ensin kaikki tiilit siihen ja muurasivat. Kone on vieläkin meillä, millä ne tiilit tehtiin, tosi yksinkertainen, kolme tiiliä tulee kerralla ja 1000 tiiliä tuli päivässä. Yhden kesän aikana tekivät sen rakennuksen perustuksia myöten syksyyn vesikattoon. Kattotuolit itse tehtynä ja huoakatto päällä. Tosi pienellä rahalla tekivät!

        Naapurissa samalla systeemillä tehty pienempi ok-talo, myös muuraamalla omatekoisista tiilistä samalla tiilikoneella, mikä meillä on vielä. Tosi yksinkertainen se tiilikone, 6 teknisen käsityön numerolla sellaisen hitsailee.


    • Anonyymi

      Minun isini talossa on paljon huoneita, mutta kehumatta vaatimattomammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe