Kokemuksia Akita Inuista (tai samanlaisista roduista)?

Pitkään olen jo miettinyt, että hankkisin Akita Inun muutettuani omilleni ja hankittuani pitkäkestoisen työpaikan. Oon tällä hetkellä 15, joten aikaa tulee olemaan helposti kymmenenkin vuotta ennenkuin koiraa lähden hankkimaan.

Itsellä ei koiraa ole vielä koskaan ollut, ja Akitan soveltomattomuudesta ensimmäiseksi koiraksi on moneen kertaan kuultu. Kuitenkin on kans kuullut sitä omistajilta, että vaikka Akita on ollut ensimmäinen koira, ei oo ollut mahdoton tapaus. Tiedän aikalailla mukavasti Akitoista, turkinväreistä temperamenttiin ja parhaisiin koulutustapoihin, mutten ole koskaan omistanut tai tavannut juuri tätä Akita Inua. Amerikan Akitan olen kerran tavannut seurakunnan lastentapahtumassa, ja kun vaikutti niin paljon isolta nallelta ja hyvin lapsirakkaalta, rupesi vähän hämmentämään, kun oman tietoni mukaan Akitat ei kauhiasti piittaa ihmisistä, ja voi jopa hyökätä ulkopuolisen - etenkin lasten - kimppuun.

Olisiko kellään siis kokemuksia Akitoista, oli sitten omistajana tai ulkopuolisena? Internetin koirablogeista kun harvoin löytyy ihmisten omakohtaisia kokemuksia siitä, millainen rotu oikeasti on. Onko rodusta jotakin yleisiä harhaluuloja, jotka eivät oikeastikaan sitten koske suurimpaa osaa yksilöistä?
Entä olisiko kenelläkään vinkkejä Akitasta haaveilevalle ihmiselle, ja mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon kaiken muun ohella?

Kiitos :)

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen haaveillut akitasta vuosia näin ensimmäisen akitan kun olin 8 vuotias ja seurasin hopea nuolta telkkarista ja siitä lähtien olen halunnut oman. Olen kerännyt tietoa ja perehtynyt rotuun ja pysäytellyt akitan omistajia ja he ovat kertoneet kokemuksia hyviä ja huonoja puolia mutta kukaan ei ole katunut ja akita on heidän mielestään paras rotu kun hyvin kouluttaa ja on johdonmukainen. Perhe on rodulle kaikki kaikessa vieraisiin suhtautuu etäisesti mutta niin se on omallakin kohdalla että ei se ole kivaa jos joku tuntematon tulee liian lähelle. Sosiaalisointi on tärkeää pentuna että saa toisista koirista hyviä kokemuksia. Ja kun akita on aikuinen ei se ole koirapuisto koiraksi tarkoitettu 2 tunnin lenkit varsinkin vaellukset ovat mieleen. Ja tehtävät joissa saa käyttää nenää.
      Koulutus on helppoa akita oppii nopeasti ja niillä on hyvä muisti, mutta ne kyllästyvät nopeasti motivaatiota ja huumorintajua täytyy olla akitan omistajalla.
      Hyvä koulutus ja olemalla reilu ja paljon rakkautta niin akitasta saa upean koiran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe