Millaisia kädentaitoja olet elämässäsi käyttänyt.

Ennen vanhaan oli jo koulussa tytöillä rättikässyt ja pojilla puukässyt.
Nykyisin lienee rajat tasoittuneet.
Tekemisen tuloksena koemme usein joko onnistumista tai pieleen meni tunnelmaa.
Oletko kenties lyönyt vasaralla peukaloosi vai oletko 10 kerroksen kutomisen jälkeen huomannut, että silmukka on karannut puikolta.
Entä ilo, kun itseäänkin epäilleenä huomaa onnistuneensa.

53

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nonni, rupes vaan jankuttaan, että sivua ei välttämättä tallenneta, poistutko sivustolta, enkä päässyt puusta pitkään. Painoin toisen kerran niin meni kahtena läpi.
      Kätetään vaan tätä yhtä on selvempi.

    • Anonyymi

      Omia asuntoja olen rempannut ja olen nainen.

      • Mökkimaisemissa on tullut kanssa oltua remppahommissa ja uudisrakentamisessakin. Väliin yksin tehden ja väliin kimpassa.
        Mukavaa hommaa, kun saa välillä räknäillä.


    • Anonyymi

      Olen huono kädentaidoissa.
      Käytetään tätä yhtä👍nyrkkikyllikin käyttäjää ei tarvi mukaan.

      • Luultavasti Sinulla on sitten muita taitoja.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Luultavasti Sinulla on sitten muita taitoja.

        Sepä se, kun mulla ei ole mitään taitoja.


    • Anonyymi

      Tässä kommenttini edelliseen jankutuklseen aiheesta.
      Olen siis tuottanut aivojeni älykkyyttä näkyville sormillani.
      Eläkkeeni taso kertoo että en ole epä-onnistunut.
      -
      Olen ollut ikäni ammatiltani verkottunut nörtti.
      Jo silloin, kun sinäkään et tienyt koko asiasta.
      30v. pelannut Lento-Palloakin.
      Sarjoissa jopa.
      "muissa harrastuksissa" :?

      H.

      • Kyllä minä piirsin kaavoja tietokoneella jo 80-luvun alussa. Silloin ei ollut nettiä.
        Muistaakseni olet kertonut eläkkeesi suuren määrän ennenkin, myös älykkyyttä vaativan työurasi.


    • Anonyymi

      Kädentaidot ovat hyvin monipuoliset,
      kutominen,
      virkkaaminen
      kankaankudonta puissa,
      vaateompelu
      vaate suunittelu,
      taide, kuten öljyväri maalus,
      koulussa jopa puutyöt, josta aikoinaan sain kympin toikkaan,
      melkein kaikki on ollu mahdollista,
      edeleen pitää olla jokapäivä käsille töitä,
      vaikka vanha olenki,

      • Anonyymi

        Käsillä tekeminen auttaa nivelten notkeutta ylläpitämään.
        Mattoa ole puilla kutonut. Taitaa olla canhat kangaspuut jossain suulin nurkassa vanhalla kotitilalla.

        Eliaana


    • Anonyymi

      Pidin kovasti käsitöistä jo koulussa ...muistan aina sen kun alettiin käyttää koulussa ompelukonetta ja sain todistuksen 10 ....näytin äidilleni ja odotin jotain suurta arvostusta häneltä ....sitä ei tullut...hän jotenkin mitätöi iloni ...ompelukone jäikin sitten vaan korjaus hommiin...Kutonut ja virkannut olen aikas paljon elämäni aikana...monet tilkkupeitot ...neliöistä ja poncot samoin ...neuletakkeja ...puseroita ..sukkia...
      Mutta olen enemmän harrastanut somistusta ja visuaalista asettelua...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Se oli sääli ennenvanhaan, kun ei sitä kannustusta ja kehua tahtonut saada. Ajateltiin, ettei ylpisty.
        No, nykyään on asenteet siinäkin muuttunut.
        Itse olen kanssa kaikenmoista käsihommaa tehnyt. Ompelukonekin tuolla kaapin päällä on.
        Joskus jotain korjausta ja helppoa hommaa sillä teen.
        Nuorena kaupassa töissä ollessani laitoin joskun näyteikkunaakin.

        Eliaana


      • Anonyymi

        Eipä minuakaan kotona kiitelty suorituksistani. Päin vastoin, äitini sanoi aina, että tuo tyttö on perinyt minun inhoni käsitöitä kohtaan.
        Kun ostin kaavat ja leikkasin mekon kappaleet, koko perhe seisoi takanani ja huusi, että siitä ei tue mitään, lisää nyt hyvä ihminen leveyttä ja pituutta noihin tilkkuihin, Saumanvarat olivat sitten 5 cm ja helmasta piti leikata pois 20 cm. Onneksi kangas riitti.
        Myöhemmin lakkasin yrittämästä kokonaan, kun kummitäti sanoi, että ompeluksen pitää olla nurjalta puolelta yhtä siisti kuin päältäkin. Työni jälki sai pelkkää haukkumista osakseen.

        Lapsi voidaan nujertaa ihan pelkästä ilkeydestä. Käden taitoja pitäisi jokaisella olla.


    • Anonyymi

      Joku tuli matkan varrelle, kun avasin ketjun, tuli vaan valkoinen sivu, ei mitään muuta.
      Vaihdoin toiselle selaimelle, tässä näkyy toimivan.
      En aio rekisteröityä tänne.

      Eliaana

    • Anonyymi

      miksi näitä on 2 samanlaista ketjua, ?

      skitzofreenistä

      • Eliaana

        Kerroin sen tuolla ylhäällä heti aloituksen jälkeen, miksi näin kävi.


    • Anonyymi

      Nyt kun olen vihdoin asettautunut paikoilleen on luovuuden vuoro.

      Päässäni on pyörinyt ajatus ommella kiinalainen jakku, johon ihastuin HongKongissa. Kävin jo kangaskaupassa, mutta en löytänyt mieleistäni kangasta joten se idea muhii vielä.

      Kun purin matkalaukkuni yhden laukun yksi puoli oli täynnä nukketalokamaa. Tuossa ne tuijottavat kysyvästi, mitä aijot meille tehdä.

      Niin ja avasin äskeen kirjekuoren, jossa oli lasku tämän kevään keramiikkakurssista.

      Niin, mistähän aloittaisi?

      • Anonyymi

        Pistä nuket järjestykseen, siitä on hyvä alottaa,,, puuhaa piisaa,,,


      • Taisinkin lukea jostain, että olet asettunut korpeen.
        Sinulla tuota energiaa piisaa.
        Nuo kiinalaiset vaatteet ovat monasti kauniita, mistähän vaan sellaista sopivaa kangasta löytyisi.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Taisinkin lukea jostain, että olet asettunut korpeen.
        Sinulla tuota energiaa piisaa.
        Nuo kiinalaiset vaatteet ovat monasti kauniita, mistähän vaan sellaista sopivaa kangasta löytyisi.

        Jakku johon ihastuin oli topattu silkkijakku, olisin ostanut, mutta oli liian kallis 50% alessa yli 300 USD.

        Mietin, josko yhdistäisin jotenkin lyhyen ylijäämä toppatakin ja mustapohjaisen punakukkaisen kiinalaistyylisen jakun ne olis tuolla kaapissa valmiina mahdolliseen yhteen tuunaukseen. Tapanani on miettiä pitkään ennen kuin ryhdyn tositoimiin. Mutta valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty vai miten se meni.

        korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jakku johon ihastuin oli topattu silkkijakku, olisin ostanut, mutta oli liian kallis 50% alessa yli 300 USD.

        Mietin, josko yhdistäisin jotenkin lyhyen ylijäämä toppatakin ja mustapohjaisen punakukkaisen kiinalaistyylisen jakun ne olis tuolla kaapissa valmiina mahdolliseen yhteen tuunaukseen. Tapanani on miettiä pitkään ennen kuin ryhdyn tositoimiin. Mutta valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty vai miten se meni.

        korppis

        Tuosta tulisikin omaperäinen yhdistelmä.
        Juu, kyllä se vanha sananlasku noin menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistä nuket järjestykseen, siitä on hyvä alottaa,,, puuhaa piisaa,,,

        Leikkiikö joku eläkeläinen nukeilla ??? Eeeeii !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikkiikö joku eläkeläinen nukeilla ??? Eeeeii !!

        Näyttääpä vaan leikkivän tai karmeeta kyllä ottavan ihan tosissaan. Pitää savesta muotoilla perhe ja koti kun ei sitä oikeasti ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näyttääpä vaan leikkivän tai karmeeta kyllä ottavan ihan tosissaan. Pitää savesta muotoilla perhe ja koti kun ei sitä oikeasti ole.

        Sinulle ja anonyymille 15.55. Tämä ei ole Korppiksen ivailuketju.


    • Anonyymi

      Piirtelin aikoinaan paljon ja kirjoittaa tykkään todella. Varsinainen vahvuuteni on kuitenkin muunlainen kuin käden taito. - Nm. Sekin taitaa nääntyä

      • Anonyymi

        Taito,vai se,mihin sitä käytät...😉😏😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taito,vai se,mihin sitä käytät...😉😏😆

        Taidan olla väsy kun en tajuu. Koetan huomena uudestaan. - Nm. Vai: miten


    • Anonyymi

      Eivät nämä nykyajan onnettomat koululaiset pysty värkkäämään kottaraispönttöä edes omasta päästäänkään, puhumattakaan sukkapuikoilla punomisesta.

      • "Anonyymi"

        Kaikki vanhemmat eivät osaa/voi antaa lapsillen lahjoja.
        Luultavasti siksi, että ei heilläkään ole.
        Näköjään se on vain niin, että Psykiatrian on lisäännyttävä kouluissa.
        Silloin myös masentuneisuuden-näytelmä johtaa kyvyttömyys-eläkkeeseen.
        Ja niin vanhemmat voivat luopua ikeestään ja tarpeettomista meno-eristään.
        Veroja maksavat hei! Herätys!

        H.


    • Anonyymi

      Zetorin veiviä on väännetty ja potut laitettu maahan.
      Nimim. Sörkan friidu

      • Zetori on tuttu vehje. Aikoinaan ollut meilläkin yksi ja mökkinaapurin kanssa toinen siis yhteinen, joka annettiin vaihtona naapurin miehelle, kun korjasi meidän yhteisen pihatiemme.
        Laittoivat sen kuntoon ja ah miten nostalginen olo tulee, kun kuulen sen äänen maantieltä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Zetori on tuttu vehje. Aikoinaan ollut meilläkin yksi ja mökkinaapurin kanssa toinen siis yhteinen, joka annettiin vaihtona naapurin miehelle, kun korjasi meidän yhteisen pihatiemme.
        Laittoivat sen kuntoon ja ah miten nostalginen olo tulee, kun kuulen sen äänen maantieltä.

        Minulle tulee niin haikea olo, kun Zetoria ajattelen. Siihen aikaan liittyy niin paljon ihanaa,
        jota ei ole enää. Se oli "kesämökkimaatalouskone" meillä, kesämökkeily meni "työleiriksi",
        kun oli hehtaari maata, mutta hauskaa oli ja ruokaa omasta takaa, luomua.


    • Anonyymi

      Puita pilkkonut, verkkoja pauloittanut, vanhoja autonromuja kunnostanut, kaik maatalon työt paitsi lypsäminen :)

      • Tuo lehämän lypsy minulta kanssa jäi.
        Kerran innoissani pikkulikkana sitä lähdin tekemään.
        Tuo mokoma eläin ei antanut mulle maitoaan, huiski vaan sillä pitkällä hännällään.
        Luovutin, enkä sen koommim edes yrittnyt.


      • Anonyymi

        Vanhuksena saa itte itteään lypsätä ku muijaa ei kiinnosta :(


    • Olen nuorempana ollut hyvä ompelemaan vaikka itse sanonkin. Jos näin kuvan jostain mieleisestä vaatteesta niin piirsin kaavat ja ompelin sellaisen.
      Sitten kyllästyin, nykyisin vähän korjailen vaatteita. Toissapäivänä ostin lankaa ja aloin virkata isoäidin neliöitä, päiväpeitto on tekeillä. En ole virkannut ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, silti taito näkyi olevan tallella. Kokonaista kuusi neliötä olen jo jupertanut :)

      • Ei se taito mihinkään häviä.
        Itsekin olen virkannut neliöistä pari päiväpeittoo.
        Hiukan minäkin tuota ompelua nuorenpana yritin tehdä ja jotain sain aikaiseksikin, mutta tuo kutominen ja virkkaaminen luontui paremmin minun käteeni.
        Jotain yksinkertaista koneella saatan joskus tehdä.


    • Anonyymi

      Zetorista on mukavia muistoja.
      Käyntiääni varsinkin jäi mieleen, kun se kyseli: täs-tä-kö,täs-tä-kö,täs-tä-kö,.......

      • Sen äänen kyllä tunnustaa jo ainakin kilometrin takaa. Taisivat kaikki olla vihreitä.
        Meillä ainakin oli.
        Nyt on maalla sellainen sininen vanha Ford 3000. 5 vuoteen sitä ei ollut käytetty.
        Viime syksynä miehet sen päättivät käynnistää.
        Luulin ettei siitä mitään tule, mutta avolavaa apuna käyttäen ne sai sen liikeelle.


      • Anonyymi

        Mutta mikä on Zetorin moottorin tehollinen keskiarvo? Se on eri kuin esim. 9000 kW:n tehoisen laivamoottorin, mutta onko se suurempi vai pienempi? Entä vaikka keskimääräinen männännopeus nimelliskierroksilla? Ai niin, mitä tarkoittaa nimelliskierros, sekin pitää määritellä..


    • Anonyymi

      Auttelin kuolinpesän siivoouksessa ja pelastin vihertävän puuvillalangan menemästä roskiin. Nyt virkkaan pitsiliiviä ja odotan pääsiäisrientoja. Joskus huonekalumaalausideaa pukkaa, mutta useimmiten arkista sipulin pilkkomista ja jotain korjailua.

    • Anonyymi

      Siis itse värkkäätte kiinanmallivaatteita
      Usko maton tonta tonta = hulluus
      Jos nainen tarvitsee vaatteita jotka ovat maininnan arvoisia niin sitten Escada

    • Anonyymi

      Aloittajalta on se viimeinenkin silmukka karannut puikolta jo konikapinan aikana.

      • Voisitko selventää mitä tarkoitat?


    • Näppihommia olen tehnyt ajan kuluksi ja tarpeen mukaan.

      Ompelukoneen käyttö on kovin vähentynyt, mutta vähän aikaa sitten sen taas kaivoin esille.

      Isoja juhlia on niin harvoin ja ne tulee hoidettua muutamalla kunnon liinalla.
      Lopuista olen tuunannut eri tarkoituksiin, tehnyt niistä joitakin pussukoita ja kauppakasseja kavereille ja puusohvaan isot tyynyt. tyynyistä sain itsellenikin yllätykseksi mukavan näköisiä.

      • Itselläni on röykkiö liinoja, suurin osa itse virkattuja.
        Parempiin bileisiin siten on 2 valkeaa pellavaliinaa Ovat äidin peruja.


    • Anonyymi

      Kohta 40 vuotta sitten tein rivitaloni vajaanperään saunan 1,5x2.00 m ja siihen 6 Kw sähkökiukaan , Äsken tulin sieltä , hyvin vielä toimii.- Nastrovje :)

    • Pari päivää minimaailman lumoissa, teemana Kauko-Idän kaunottaret. Ensin kirpparikierros nukkejen tuunaustarpeita etsien. Sitten idean toteutus, valmistus ja upea fiilinki, I did it again 😊

      • Uusi haaste, P. n tytär antoi lahjaksi antiikki-minimini perheen. Perheen koti on seuraava haaste. Kolusin askartelu-ja harrastuslaatikkoni, löysin minimini huonekaluja. Huomenna se projekti 😊


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Uusi haaste, P. n tytär antoi lahjaksi antiikki-minimini perheen. Perheen koti on seuraava haaste. Kolusin askartelu-ja harrastuslaatikkoni, löysin minimini huonekaluja. Huomenna se projekti 😊

        Hulluus lisääntyy.


    • Kalaverkkoja olen paikannut ja
      perhojen tekoa harjotelllut. molemmat työt rauhallisia ja kiireettömiä.
      Sopivat hyvin vanhalle verkkaaiselle lapin miehelle.

      • Anonyymi

        Jo vain :-*


    • Anonyymi

      Ei Siperia vaan köhyys opetti hyvin monitaitoiseksi. Kylpyhuoneen täyssaneerauksesta ( osittain laiton ) auton bensamoottorin remonttiin. Osien koneistus muualla. Osien hankinta tarvikeliikkeen kautta.
      Rakennusvaiheen töitä ja vanhemman remontointia.
      Kasvihuoneviljelyä yms. yms. yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      190
      4303
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      234
      2262
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1321
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      178
      1075
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      79
      1036
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      964
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      68
      939
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      935
    Aihe