Saako opettaja/rehtori ottaa puhelimen pois vaikka en ole käyttänyt sitä?

Anonyymi

Olin tehny tyhmyyksiä ja jouduin olee kaks välkkää sisällä ja sitte ku en päässy välkälle niin opettaja/rehtori otti mun puhelimen ja sitte annoin ja antoi tunnin ajaksi takas ja otti taas ku en päässy välkälle. Ku olin siis välkällä yksin että opettaja kokoajan näkee minut ulkoolta. Opettaja oli siis myös rehtori. Voisitteko kertoa saako opettaja ottaa puhelimen pois vaikka sitä ei ole käyttänyt tai ottanu esiin?

12

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Googleta: opettaja koulu puhelimen haltuunotto

      • Anonyymi

        Googletin ja tässä on sinulle oikeusasiamiehen ratkaisu:

        "Totean, että perustuslain 15 §:ssä jokaiselle taattu omaisuuden suoja koskee myös oppilaiden matkapuhelimia. =====>>>Kenelläkään ei ole ilman lakiin perustuvia valtuuksia oikeutta vaatia oppilasta luovuttamaan puhelimensa hallintaa<<<===. Mobiililaitteen epäasialliseen käyttöön koulussa voidaan puuttua vain laissa säädetyillä keinoilla edellä esitetysti. Jos oppilas häiritsee opetusta tai rikkoo koulun järjestystä, --->eikä tilanteissa ole käytetty opetusta tai oppimista häiritseviä esineitä<<---, voidaan oppilaan käytökseen puuttua esimerkiksi kasvatuskeskusteluin. Kasvatuksellista toimenpiteistä ja kurinpitokeinoista on säädetty perusopetusliassa tyhjentävästi. Muita kuin lakiin perustuvia keinoja ei kouluissa saa käyttää."

        Vähän on ratkaisu oikean asian vierestä ja huomaa, että on ratkaistu suosien koulua kuitenkin.

        Tässä laista, esineellä tarkoitetaan myös puhelinta, mutta laissa on ilmaistu vaarallinen/kielletty esine, puhelinhan ei ole vaarallinen/kielletty esine: "36 d § (30.12.2013/1267)
        Oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita

        Rehtorilla tai koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.

        Jos haltuun otettavaa esinettä tai ainetta hallussaan pitävä oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää haltuun ottamisen, rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus käyttää sellaisia esineen tai aineen haltuun ottamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen. Oikeus käyttää voimakeinoja koskee vain oppilaan omaa tai muiden turvallisuutta vaarantavia esineitä tai aineita sekä esineitä tai aineita, joita käytetään oppimisen tai opetuksen häiritsemiseen.

        Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitetussa haltuunotossa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

        Pykälässä säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googletin ja tässä on sinulle oikeusasiamiehen ratkaisu:

        "Totean, että perustuslain 15 §:ssä jokaiselle taattu omaisuuden suoja koskee myös oppilaiden matkapuhelimia. =====>>>Kenelläkään ei ole ilman lakiin perustuvia valtuuksia oikeutta vaatia oppilasta luovuttamaan puhelimensa hallintaa<<<===. Mobiililaitteen epäasialliseen käyttöön koulussa voidaan puuttua vain laissa säädetyillä keinoilla edellä esitetysti. Jos oppilas häiritsee opetusta tai rikkoo koulun järjestystä, --->eikä tilanteissa ole käytetty opetusta tai oppimista häiritseviä esineitä<<---, voidaan oppilaan käytökseen puuttua esimerkiksi kasvatuskeskusteluin. Kasvatuksellista toimenpiteistä ja kurinpitokeinoista on säädetty perusopetusliassa tyhjentävästi. Muita kuin lakiin perustuvia keinoja ei kouluissa saa käyttää."

        Vähän on ratkaisu oikean asian vierestä ja huomaa, että on ratkaistu suosien koulua kuitenkin.

        Tässä laista, esineellä tarkoitetaan myös puhelinta, mutta laissa on ilmaistu vaarallinen/kielletty esine, puhelinhan ei ole vaarallinen/kielletty esine: "36 d § (30.12.2013/1267)
        Oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita

        Rehtorilla tai koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.

        Jos haltuun otettavaa esinettä tai ainetta hallussaan pitävä oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää haltuun ottamisen, rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus käyttää sellaisia esineen tai aineen haltuun ottamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen. Oikeus käyttää voimakeinoja koskee vain oppilaan omaa tai muiden turvallisuutta vaarantavia esineitä tai aineita sekä esineitä tai aineita, joita käytetään oppimisen tai opetuksen häiritsemiseen.

        Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitetussa haltuunotossa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

        Pykälässä säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan."

        Nyt ois uus juttu. Eli olin kävely tiellä kaverini kanssa ja se sano et katotaan momo videoita eli se on yks pelottava hahmo kattokaa vaikka Googlesta. Sitten laitoin sen hänen korvaan ja hän refleksillä huitaisi puhelimeni pois ja se tippui asfaltille ja näyttö on nyt halkeamille onko kaverini korvausvelvollinen ja hän on siis 12 vuotias. Laitoin kaverilleni viestiä ja hän sanoi että sitä eikä sen vanhempia vois vähempää kiinnostaa. Kerronko vanhemmilleni että kaverini rikkoi minun puhelimen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ois uus juttu. Eli olin kävely tiellä kaverini kanssa ja se sano et katotaan momo videoita eli se on yks pelottava hahmo kattokaa vaikka Googlesta. Sitten laitoin sen hänen korvaan ja hän refleksillä huitaisi puhelimeni pois ja se tippui asfaltille ja näyttö on nyt halkeamille onko kaverini korvausvelvollinen ja hän on siis 12 vuotias. Laitoin kaverilleni viestiä ja hän sanoi että sitä eikä sen vanhempia vois vähempää kiinnostaa. Kerronko vanhemmilleni että kaverini rikkoi minun puhelimen?

        Minkähän laitoit hänen korvaansa?

        Kyllä täysin oma vikasi, koska mitään kysymättä laitoit (oletan että kännykän) korvaan kiinni jolloinka hän oletti että laitoit vain kätesi ja huitaisi eli sinä itse aiheutit tilanteen jossa vahinko tapahtui, tästä et voi kaveriasi syyttää.

        Eli ei hän ole korvausvelvollinen, ainoastaan silloin jos hän aiheuttaa vahingon tahallaan.

        Nyt ei auta kuin sanoa vanhemmillesi, että tippui kännykkä vahingossa asfaltille ja näyttö rikki.

        Kaverisihan ei sitä rikkonut, vaan tavallaan sinä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän laitoit hänen korvaansa?

        Kyllä täysin oma vikasi, koska mitään kysymättä laitoit (oletan että kännykän) korvaan kiinni jolloinka hän oletti että laitoit vain kätesi ja huitaisi eli sinä itse aiheutit tilanteen jossa vahinko tapahtui, tästä et voi kaveriasi syyttää.

        Eli ei hän ole korvausvelvollinen, ainoastaan silloin jos hän aiheuttaa vahingon tahallaan.

        Nyt ei auta kuin sanoa vanhemmillesi, että tippui kännykkä vahingossa asfaltille ja näyttö rikki.

        Kaverisihan ei sitä rikkonut, vaan tavallaan sinä itse.

        Hän itse ehdotti että katsotaan momo videoita ja hän kyllä tiesi että se oli minun puhelimeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän laitoit hänen korvaansa?

        Kyllä täysin oma vikasi, koska mitään kysymättä laitoit (oletan että kännykän) korvaan kiinni jolloinka hän oletti että laitoit vain kätesi ja huitaisi eli sinä itse aiheutit tilanteen jossa vahinko tapahtui, tästä et voi kaveriasi syyttää.

        Eli ei hän ole korvausvelvollinen, ainoastaan silloin jos hän aiheuttaa vahingon tahallaan.

        Nyt ei auta kuin sanoa vanhemmillesi, että tippui kännykkä vahingossa asfaltille ja näyttö rikki.

        Kaverisihan ei sitä rikkonut, vaan tavallaan sinä itse.

        Ja muuten kaverini rikkoi sen heittämällä sen maahan. Ja vaikka on vahinkokin hän on korvausvelvollinen laissa lukee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muuten kaverini rikkoi sen heittämällä sen maahan. Ja vaikka on vahinkokin hän on korvausvelvollinen laissa lukee

        Etkö aikaisemmin sanonut että huitaisi kädellään refleksinä.

        Ei sillä ole merkiytystä kuka ehdotti mitäkin.

        Riippuen vahingosta ja millain se tapahtuu, niin vastuu ja vahingon korvaus jakaantuu tällöin.

        Jos on tahallisuutta, on vastuu kokonaan sen joka aiheuttaakin.

        Korvausvelvollisuus ei ole niin yksiselitteinen, pahoitteluni siitä.


    • Anonyymi

      Niin eli vastaus kysymykseesi on, ettei rehtori olisi saanut ottaa haltuunsa puhelinta edes välitunnin ajaksikaan, eli teki väärin.

      • Kiitos! Kun rehtori I ottaa ens kerralla mun puhelimen sano sille, että et voi ottaa mun puhelinta ku en oo häiriinny sillä mitenkää tai käyttänyt edes sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Kun rehtori I ottaa ens kerralla mun puhelimen sano sille, että et voi ottaa mun puhelinta ku en oo häiriinny sillä mitenkää tai käyttänyt edes sitä

        Ilmaise samalla, että noudattaako rehtori lakia vai lähteekö rehtori poliisikuullusteluun.

        Tässä sinulle tuon päätöksen diaarinumero, vaikkakin päätös koskee kollektiivista rangaistusta, mutta päätös koskee myöskin yksittäistä henkilöä siltä osin kuin on puhelimen haltuunotto.

        EOAK/7166/2017


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Kun rehtori I ottaa ens kerralla mun puhelimen sano sille, että et voi ottaa mun puhelinta ku en oo häiriinny sillä mitenkää tai käyttänyt edes sitä

        Joskus asioiden julkistaminen esim. rehtorin nimellä (julkista valtaa käyttävä henkilö) auttaa asiassa, omaa nimeäsi sinun ei kannata julkistaa täällä tai muuallakaan missä keskustelet tai kysyt neuvoa pulmiisi.


    • Anonyymi

      Pane sitä pesiiseen, niin oppii tavoille...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      2685
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      154
      2121
    3. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      59
      2115
    4. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      155
      1959
    5. Kenen kanssa haluat rakastella??

      Siitä galluppia, vastatkaa vaan rohkeasti! SANNA! 😚😘, on aapeen vastaus. Ja se ei selittelyjä kaipaa! Mieheltä
      Ikävä
      63
      1846
    6. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      116
      1738
    7. Mitä haluaisit sanoa ikäväsi kohteelle

      juuri nyt? Aloittaja: Olisit tarjonnut vaan!! 😛
      Ikävä
      86
      1459
    8. Uskotko että kaivattusi

      tykkäisi ulkonäöstäsi?
      Ikävä
      108
      1281
    9. Hiljaisuus särkee sydämeni

      Mutta olen yhä olemassa. Enkö ansaitse totuutta. Emmekö me -sinä ja minä -ansaitse sitä. Emmekö olisi ansainneet yhden
      Ikävä
      65
      1125
    10. Olen koittanut

      Suhtautua sinuun joka päivä kuin keneenkä tahansa muuhun ihmiseen. Mutta kun jostain ihmisestä tulee tärkeä, hänestä väl
      Ikävä
      54
      1109
    Aihe