Mikäs idea on Suomessa tällä Mini 60 ikärajalla 10v. ? Kun maailmalla saa vetää jo 9-vuotiaana! Ja samahan oli X sarjassakin Mini 60 ikä mitä nämä lajiryhmän kaikkivaltiaat messiaat alkoi itkemään.
Mini 60 ikä
21
2034
Vastaukset
- Anonyymi
Todella hyvä päätös tuo 10v. 9v voi ajaa vielä microa. 9v aivan liian nuori minillä ajamaan.
- Anonyymi
Miten muun maalainen 9v on valmis mini 60 mutta suomalainen ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten muun maalainen 9v on valmis mini 60 mutta suomalainen ei?
Ne on lyhyempiä , siinä on taito / pituus tasapaino suhde paremmin hallussa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten muun maalainen 9v on valmis mini 60 mutta suomalainen ei?
Ne ajaa microa kuristetuilla mineillä ja isoilla radoilla. Suomessa ei tarvetta muuttaa ikärajoja. Mini ja r95 ovat aivan liian isoja pikkulapsille. Jos ikäraja tiputetaan 9v niin isit laittaa lapset ajamaan niillä jo 8v kesällä.
Ei virossakaan 9v ajele mineillä. Ne ajaa kuristetulla minillä = sinisellä boxilla ja pikku kaasarilla. Kuskin on hyvä ajaa 2 vuotta cadetilla ja 2 vuotta microlla, se luo hyvää pohjaa sitten sjm- tai cuppikisoihin.turha pitää kiirettä asian kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ajaa microa kuristetuilla mineillä ja isoilla radoilla. Suomessa ei tarvetta muuttaa ikärajoja. Mini ja r95 ovat aivan liian isoja pikkulapsille. Jos ikäraja tiputetaan 9v niin isit laittaa lapset ajamaan niillä jo 8v kesällä.
Ei virossakaan 9v ajele mineillä. Ne ajaa kuristetulla minillä = sinisellä boxilla ja pikku kaasarilla. Kuskin on hyvä ajaa 2 vuotta cadetilla ja 2 vuotta microlla, se luo hyvää pohjaa sitten sjm- tai cuppikisoihin.turha pitää kiirettä asian kanssa.Kyllä, niillä ei ole mitään cadetteja vaan mini microt jo kun ikää on 7v. Käsittämätöntä että suomalaiset isit taas itkee täällä aiheesta, ikä on nyt saatu vihdoin kohdalleen eikä muutoksille tarvetta. Aika hyvä kombo tuo 2 2 2. 2 cadettia,2microa ja 2 r95/mini.
Miksi joillain on niin kiire saada lapsi ajamaan isompaa luokkaa kuin ikä/fysiikka/taidot/yms riittävät.
- Anonyymi
Huh! Sie et selvästikkään ollut kisoissa kun ikäraja oli 9v. Meistä ketkä siellä oli ei kukaan halua enää samaa uudelleen. Kyllä useampi on kiitellyt ikärajan nostoa ja toivottavasti myös tässä pysytään tulevaisuudessa. Se miksi muualla ajetaan 9v miniä juontaa juurensa kuskien kehitykseen ja taitoon. Italiassa ajetaan n10kk vuodessa, täällä max 6kk. Kolme vuotta kun ajaa niin kyllä italialainen paremmin ja varmemmin osaa autoa käsitellä. Hänellä on ajamista ja kilpailuja tullut 3 vuodessa 12kk enemmän kuin suomalaisella (joten siellä 9 täällä 10).
- Anonyymi
Oli kyllä kamalaa kattoa kun 9v oli samois kisois 13vn kanssa pikkuluokas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kyllä kamalaa kattoa kun 9v oli samois kisois 13vn kanssa pikkuluokas.
9 vuotiaat eivät kuulu vielä raket 95 tai mini luokkiin. 9 vuotiaana turha hypätä liian kovaan ja nopeaan luokkaan, yksikään 9v ei ole voittanut tai ollut edes kärki kympissä mini-luokassa. Enemmän kehittyy luokissa jossa pääsee ajamaan tasavertaisempien kuskien kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 vuotiaat eivät kuulu vielä raket 95 tai mini luokkiin. 9 vuotiaana turha hypätä liian kovaan ja nopeaan luokkaan, yksikään 9v ei ole voittanut tai ollut edes kärki kympissä mini-luokassa. Enemmän kehittyy luokissa jossa pääsee ajamaan tasavertaisempien kuskien kanssa.
Olen samoilla linjoilla, yhdeksanvuotiaat ovat liian nuoria noihin luokkiin. heilla ei riita kokomus,vauhti eika ymmarrys viela tuohon tasolle. On aivan turha tuoda yhdeksanvuotiasta ajelemaan joukon hannille, kun han ei saa edes kunnon kilpailukokemusta niista kisoista. Yksikaan yhdeksan vuotias ei menestynyt vuonna 2018 r95/mini luokan kilpailuissa, kun ikarajaa laskettiin joidenkin toimesta ajattelmattomuuttaan alemmas. Kannattaisi hieman katsoa tuloksia ja miettia miksi ikarajat on nostetu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla, yhdeksanvuotiaat ovat liian nuoria noihin luokkiin. heilla ei riita kokomus,vauhti eika ymmarrys viela tuohon tasolle. On aivan turha tuoda yhdeksanvuotiasta ajelemaan joukon hannille, kun han ei saa edes kunnon kilpailukokemusta niista kisoista. Yksikaan yhdeksan vuotias ei menestynyt vuonna 2018 r95/mini luokan kilpailuissa, kun ikarajaa laskettiin joidenkin toimesta ajattelmattomuuttaan alemmas. Kannattaisi hieman katsoa tuloksia ja miettia miksi ikarajat on nostetu.
Olet varmaan lukenut sitten erilistaa kuin minä, oli siellä muutama kaveri joka 9v. veteli komeasti kympin nippuun R95j lluokassa 2017. Samat kaverit ajoivat kympin nippuun sitten 2018 SJM-sarjassa 10 vanhana. Ko. porukasta taisi 2 kuskia olla 2019 SJM-sarjan 1 & 2. Kyllä ne nuoretkin pystyy kypsästi ajamaan tosin ei kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet varmaan lukenut sitten erilistaa kuin minä, oli siellä muutama kaveri joka 9v. veteli komeasti kympin nippuun R95j lluokassa 2017. Samat kaverit ajoivat kympin nippuun sitten 2018 SJM-sarjassa 10 vanhana. Ko. porukasta taisi 2 kuskia olla 2019 SJM-sarjan 1 & 2. Kyllä ne nuoretkin pystyy kypsästi ajamaan tosin ei kaikki.
Luitko sie edes kommentteja?? Puhut JUNIORI luokasta r95J!! Aivan eriasia verrata 9v ajamista 9v luokassa kuin 9v ajamista sjm luokassa. Siksisinä vuonna ei myöskään päästetty 9v ajamaan sjm arvosta. Ja kuten sanoit he odottivat vuoden ja olivat valmiina sjm kilpailuihin. Se että pojat olivat kärjessä sjm luokassa = ajoivat samoja vastaan kuin r95J luokassa vuotta aikasempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet varmaan lukenut sitten erilistaa kuin minä, oli siellä muutama kaveri joka 9v. veteli komeasti kympin nippuun R95j lluokassa 2017. Samat kaverit ajoivat kympin nippuun sitten 2018 SJM-sarjassa 10 vanhana. Ko. porukasta taisi 2 kuskia olla 2019 SJM-sarjan 1 & 2. Kyllä ne nuoretkin pystyy kypsästi ajamaan tosin ei kaikki.
Ei luoja. Mies puhuu siellä ihan eriasiasta. 2017 r95J kärki ei ollut 2018 SJM kärki. Ne oli kärjessä 11v vanhoina ei 10vanhoina.
Ja nyt kun katsot uudelleen niin 10v on sopiva ikä opetella sjm/cup kisoja, 11v sitten siellä lähempänä kärkeä.
Sanokaa nyt edes yksi kuljettaja joka voitti tai saavutti mitään 9 vuotiaana luokissa r95/mini, muita kuin ikäsiään vastaan. IAME sarjassa oli 9v kuskeja ja eivät olleet 10 joukossa. Koko kautena yhdessäkään kilpailussa/sarjassa/tms ei ns "alaikäiset" (ja nyt ei huomioida kuskeja ketkä olisivat voineet iän puolesta siirtyä yleisenlisenssin alle) r95j/miniJ saavuttaneet kärkituloksia yleisen kuljettajia vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei luoja. Mies puhuu siellä ihan eriasiasta. 2017 r95J kärki ei ollut 2018 SJM kärki. Ne oli kärjessä 11v vanhoina ei 10vanhoina.
Ja nyt kun katsot uudelleen niin 10v on sopiva ikä opetella sjm/cup kisoja, 11v sitten siellä lähempänä kärkeä.
Sanokaa nyt edes yksi kuljettaja joka voitti tai saavutti mitään 9 vuotiaana luokissa r95/mini, muita kuin ikäsiään vastaan. IAME sarjassa oli 9v kuskeja ja eivät olleet 10 joukossa. Koko kautena yhdessäkään kilpailussa/sarjassa/tms ei ns "alaikäiset" (ja nyt ei huomioida kuskeja ketkä olisivat voineet iän puolesta siirtyä yleisenlisenssin alle) r95j/miniJ saavuttaneet kärkituloksia yleisen kuljettajia vastaan.kyl te isukit ootte väsyneitä. onko oma elämä oikeesti noin nollilla. 98% pojista tekee ihan muuta kunhan saa ite päättää.
- Anonyymi
Ikärajoista :) voidaan olla montaa mieltä.. mutta jos ikäraja olisi 9v, niin ei sinne olisi "pakko" sitä kuljettajaa siirtää. Mutta vanhempien näkemykset eivät aina kohtaa realiteetteja johon kuljettaja kykenee.
Se jos mini:ssä olisi kuristettu kone ja siihen luokkaan olisi myös kuljettajia, niin hyvähän se olisi. Mutta ei näillä harrastaja määrillä ole järkevää yhtään luokkaa lisää kehittää/suunnitella.
Kehitykseenkin on monta syytä ja 9v voi olla valmis jo R95 tai Mini60 luokkaan , jos asoita on tehty paljon ja oikein. Ei välttämättä kärki kahinoihin, mutta kehittymään pystyisi kuitenkin.
Onhan siellä kilpailuissa vanhempiakin poikia ja tyttöjä, jotka ajavat kilpaa joukon häntäpäässä ja nauttivat siitä. On vain 1 voittaja ja ei kaikki voi sitä saada.
Viime vuoden R95 Sjm voittaja on tehnyt vuosia tavoitteellista ja hyvää työtä ja se näkyi viime vuonna. iso peukku.
Erittäin iso peukku niille jotka ajoivat kauden sijoilla xx häntäpäässä.
ikäraja voisi olla 9 tai se 10, mutta jos pienissä luokissa ajetatan aina viimoisten joukossa, niin ei se pelkkä ikä tasoa nosta :) - Anonyymi
Ikärajat on nyt hyvät, ensin 6v cadet, sitten 8v micro ja sen jälkeen 10v raket. Näin on saatu micro luokka herätettyä henkiin, v.2019 siellä oli hyvä määrä kisaajia. Rakettia tai mini60 ehtii ajamaan monta vuotta.
- Anonyymi
Minun tulkintani mukaan 9v pääsee mini60 luokkaa ajamaan, mikäli täyttää10v samana kalenterivuonna. (alla lainaus säävtökirjasta)
5.3. Osanottajien ikä
Ikärajat lasketaan seuraavasti: Kilpailija voi osallistua ikäluokkansa kilpailuun jo sen vuoden alusta alkaen, jolloin
hän täyttää kyseisen luokan vähimmäisiän. Yläikärajaan
lasketaan mukaan koko se vuosi, jonka aikana ohjaaja
täyttää ko. ikärajan.
OK-junior -luokassa voivat kansallisella poikkeussäännöllä kilpailla myös yli 14-vuotiaat. Luokkien ikärajat ovat seuraavat:
Cadet 6v.- (Raket95 cadet)
Micro 8-11v. (Raket95 micro)
Raket95 10-15v.
Mini60 10v.-
OKj 12-14v.
OK 14v.-
KZ2 15v.-
TAG 15v.-
Aikuisharraste 15v.-
Raket 120 13v.-- Anonyymi
Häh. Mitä vittua sä sönkötät. Kai nyt jokainen tajus että tämä ketju ja aihe oli 9v täyttävät kuskit. Pysy aiheessa tai ole hiljaa.
- Anonyymi
Kuski täyttää 10 kaudella jolloin siirtyy SJM tai RaketCup sarjaan. yksinkertaista, näin se on ollut aina. Ikärajoja ei todellakaan tarvitse tiputtaa. Microluokassa oppii ajamaan ja kilpailemaan. 2018 oli melkosen kauhea kausi katsella niiden nassikoiden koheltamista kun päästettiin liian nuorena ajamaan kokeneempia ja nopeampia kuskeja vastaan. Mini/KF6 luokkaa seuranneena voin sanoa että kaudella 2018 ei ollut yhtään kykenevää 8-9v kuskia tarjolla. Joku saattoi väläyttää ja olla sijotuksella 7-9 jossain kilpailussa. Yhtään kuskia ei kyseisestä luokasta ollut MISSÄÄN kilpailussa TOP3 joukossa ei edes keimolassa. Alueellisia harrastesarjoja on turha laskea mukaan varsinkin jos ja kun kuljettajia oli vain alle 10 ruudukossa.
Aivan turhaan spekuloidaan iällä, se nähtiin jo pari vuotta sitten. Enemmän kokemusta ja parempia kilpailuja saavat kun ajavat pienempiä luokkia. Tuolla KF6/Mini puolella kuskien ikähaitari on muutenkin jo 10-14v, siinäkin on turhan suuri hajonta, jopa ilman näitä 8-9 vuotiaita.- Anonyymi
Kyllä siellä Mini luokassa taisi kaudella 2018 tulosta tehdä jokunen 8-9 vuotias. Eipäs nyt ajeta mutkia suoraksi.
- Anonyymi
Ihan suoraan CIK sääntökirjan mukaan nousi Mini 60 luokan alaikäraja siihen vuoteen kun kuljettaja täyttää 10 vuotta.
Jos ajetaan "miniä" jossain muussa sarjassa, ei se ole vertailukelpoista CIK-FIA sääntöjen kanssa. AKK on FIA alainen, joten CIK linjalla mennään.- Anonyymi
No nyt on kyllä ihan tuubaa. Itse kannatan 10v rajaa, mutta perustelusi ei kestä tarkastelua. Älä usko mitä akk tai lajiryhmä selittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206