Onko ketään joka olisi mennyt aikuisbaletin alkeisiin ilman mitään aikaisempaa kokemusta, toteutumattomia lapsuuden haaveita yrittämään? Olen itse kokeilemassa, mutta petyin juuri siihen kun kaikilla tuntuu olevan aikaisempia kokemuksia, vaikka nimenomaan on alkeista kysymys, eikä aikaisempaa kokemusta tarvittu. Nyt tietenkin moni "loistaa taidoillaan", kun vanhat opit kerrataan, ja itse otan askeleen vasemmalle, kun muut kaksi oikealle! Alkeet pitäisi olla kaikille alkeet.
aikuisbaletti
11
4208
Vastaukset
- iiris
Itse olen tanssinut balettia 16 vuotta joten minun on paha jakaa tuntemuksiasi, mutta mielestäni on ihailtavaa, että monet lähtevät toteuttamaan lapsuuden haaveitaan! Pidä mielessä että tunnit joilla olet, ovat tarkoitettu nimenomaan sinulle - ei mukamas konkareille. Ja jos vauhti ja vaikeus kohoavat liikaa, on aina oikeus pyytää selvennystä ja uudelleenkertaamista opettajalta.
Tanssin iloa toivottaen,
Iiris.- joutsenlampi
Kiitos rohkaisevista sanoista, sinnikkäästi olen mukana.
- Baletista innostunut
Ihana! Kiitos rohkaisusta. Minuakin kiinnostaa jatkaa balettia n. 15v tauon jälkeen, jolloin lapsena harrastin balettia. Innostuin siitä uudestaan, kun eräs tuttuni (alan harrastaja) piti ilmaiseksi muutaman balettitunnin ja hänkin rohkaisi jatkamaan. :)
- -lita
Jostainhan sitä on aloitettava... On aina parempi kertailla alkeita, kuin suinpäin hyökätä tasoilla ylöspäin. Eli jos itsekin käyt alkeiskurssin useampaan kertaan läpi, niin ensi kerralla olet itsekin niiden 'huipputanssijoiden' joukossa. :)
Joillakin voi olla takanaan myös jokin muu tanssi tai urheilutausta jolloin balettikin on helpompaa kun on jonkinlainen rytmitaju.
Itseluottamusta peliin ja nauttimaan tanssista. Kukaan ei ole seppä syntyessään. ;)
Kuinkas muuten on sujunut, nyt kun on jo kuukausi viestistä vierähtänyt? - ei prima balerina
Sama juttu tapahtui minulle. Ensimäisillä tunneilla ei onnistunut mikän. Jalat meni sinne ja tänne, mutta ei varmasti oikeaan suuntaan. Nopeasti sen kuitenkin oppii kun aluksi jättää kädet pois. Baletissa on loppujen lopuksi hyvin selkeät "säännöt" mistä käsi lähtee ja minne jalka palaa.
Omassa tanssikoulussani on ongelmana se, ettei aikuisten baletti ole tavoitteelista. Eli joka syksy alkaa samat tunnit.
Harmittaa koska olisin halunnut vielä joskus päästä kokeilemaan kärkitossuja. Kun tuo ikä ja nivelten kunto pian vastaan... - balleriiiiiina
Mahtavaa, että olet päättänyt lähteä toteuttamaan lapsuuden unelmaasi. Aivan, kuten muutkin tuolla aikaisemmin jo tokaisivat, että jos tunnin kuvaus on "aikaisempaa tanssikokemusta ei tarvita", niin silloinhan sitä ei tarvita. Ja voit mielestäni ihan reilusti vinkata opettajalle, että tahdissa on välillä vähän hankala pysyä, joten hän varmasti ymmärtää! Toisaalta, jos vauhti tunnilla on vähän nopeampi (huom. ei kuitenkaan liian haastava), niin opit asioita myös nopeammin.
Se on vähän kaksipiippuinen juttu, että kannattaako niiten prima ballerinojen siellä alkeistunneilla olla vai ei. Itsekin olen joskus alkeistunneille mennyt (lajista usemman vuoden kokemus) tekemään ne kärkitossuilla. Jotkut selvästi ujostevat läsnäoloani ja yksi kysyikin, että naureskelenko heille kotona tuntien jälkeen. En tosiaankaan naureskele! Ihailen kaikkien aikuisbaletin alkeistunneilla olevien motivaatiota ja keskittyneisyyttä. Ja on muuten ihan mahtavaa katsoa vierestä, miten kaikkien taidot kehittyvät ja juttu muuttuu muutenkin enemmän balettimaiseksi (ihan vaatetuksesta lähtien yms.). Mutta on sitten tullut vastaan niitäkin, jotka taas kiittelevät läsnäoloani tunnilla, koska saavat kuulemma "salaa luntata" sarjoja minulta.
Mutta vielä lohdutuksen sanoina, että ensimmäiset puoli vuotta voivat baletin treenaamisessa olla aika haastavat, mutta sitten se juttu lähtee yleensä helpottumaan ihan huomattavasti. Eli yleensä uusilla lajin pariin tulleilla henkilöillä loksahtaa juttuja kohdalle jo sen ensimmäisen kuuden kuukauden treenin jälkeen ja edistystä alkaa tosiaankin näkymään!
Tsemppiä kaikille aikuisbaletista innostuneille ! - minä minä määää
Minä menin 30 ensimmäisen kerran balettitunnille, ilman tanssi- tai voimistelutaustaa muistakaan lajeista.
Meidänkin ryhmässä oikeasti aloittelijoita, ja sitten sellaisia, jotka ovat tanssineet vuosia balettia, jopa 15-vuotiaiksi saakka tms.
Minusta se on rikkaus, ja hyvin pysytään kyydissä. Liian "helppoja" liikkeitä ei baletissa olekaan, osaavammat voivat hioa vaikka ranteiden ja sormien asentoa, jos kaikki muu on jo kunnossa. Ja baletissa ei koskaan ole ;)
Eivät ne kokeneemmat siis välttämättä omasta mielestään loista, vaan pyrkivät parempaan ja kauniimpaan suoritukseen, kuten me ihan aloittelijatkin.
Baletti on ihana ja hyvin muokkaava laji, jos liikkeet tehdään keskittyen ja koko kropalla. Aikuisbaletin opetustakin on niin monenlaista... - sansha
Älä luovuta, on mun neuvo.
Mä olin 23-vuotias, kun menin aikuisbalettiin (viimeksi olin 5-vuotiaana käynyt "balettitunneilla", jotka olivat oikeasti nykytanssia, opettaja ei tajunnut mitään baletista).
Joka tunnilla käytiin läpi kaikki alusta alkaen: aukikierto lonkista lähtien, kaikki asennot, sitten miten pliét, tenduja jne. Osa porukasta oli käynyt pidempään, jopa useamman vuoden, osa, kuten mä, oli aivan ensimmäistä kertaa.
Innostuin tosissani baletista, hankin kaikki "kamppeet" (pehmeät tossut, trikoot, leotardi) ja kävin säännöllisesti aikuisbaletissa n. 2 kk ajan, kunnes kysyin opettajalta voisinko päästä johonkin ryhmään jotta saisin lisätunteja. Tottahan toki. Yhtäkkiä löysin itseni balettiryhmästä 5, sekä erikoiskoulutuksen 1:sen baletista. Tanssin neljä kertaa viikossa, ja jo huhtikuussa (aloitin säännöllisen treenaamisen tammikuun alussa) sain kärkitossut - niillä tosin harjoiteltiin melko vähän, pääasiassa ns. tunnusteluharjoittelua aina ryhmätuntien lopuksi.
Kesäkuun alussa kävin tanssin intensiivileirin (kesti viikon), ja elokuussa jatkoin tunteja, ryhmissä 4 ja 6 (vaikeammat ryhmät). Kuitenkin ns. meni hermot temperamenttisen venäläisopettajan kanssa, joten vaihdoin toiseen tanssikouluun vuoden vaihteessa, jossa olen tanssinut siis nyt puolisen vuotta.
Eli kaiken kaikkiaan olen balettia tanssinut aktiivisesti 1,5 vuotta, täytän 25 vuotta ja olen tanssiryhmäni - ja itse asiassa koko tanssikoulun vanhin oppilas. Mutta en välitä siitä, koska viimeinkin olen päässyt balettitunneille, joista olen haaveillut ikäni.
Olen edistynyt todella nopeasti ja suht. hyväksi tanssijaksi, vaikka aina voi olla parempi. Rakastan balettia, sen lyyrisyyttä, klassisuutta, linjakkuutta. Sitä, että AINA voi kehittyä, tulkita roolihahmoaan ja tanssiessa paneutua, purkaa itsensä. Ja kunnon keskilattian tanssilliset sarjat ovat IHANIA, varsinkin adagiot.
Tarkoitukseni on innostaa ja kannustaa, kertoa, että vaikka tanssin aloittaa "vasta" aikuisena, siinä voi edetä aivan yhtä hyvin kuin tanssin jo kakarana aloittaneet. Tänä keväänä olen kevätnäytöksessä mukana kahdessa eri baletissa, yhdessä isossa baletissa, sekä oman ryhmäni baletissa.
Joten älä luovuta, vaan keep on going! :)- parin kk jälkeen?
Kärkkäreille parin kuukauden jälkeen? Kuulostaa aika...
Oletko siis luistellut, voimistellut, tanssinut jne, eli sinulla oli valmiiksi vahvat nilkat ja jalkaterän lihakset? Oli varmaankin joku yksityiskoulu, ei mikään opisto/konservatorio tms, joissa vastuuntuntoisia opettajia?
- sansha
Sinulle "parin kk jälkeen?":
Tanssin yksityisessä balettiopistossa, ja koska silloinen opettajani vaati minulle kärkkärit, hankin ne.
En ole harrastanut voikkaa tai luistelua, tanssia kyllä (lattareita ja vakiotanssit) jonkin verran.
Jos vieläkin epäilet, niin ookoo. Kukaan vastuuntuntoinen ja ammattitaitoinen opettaja ei päästä ketään kärjille, jollei oppilas ole siihen valmis ja tarpeeksi taitava.
Omaan hyvin vahvan taustan alalla, joka on äärimmäisen tärkeä baletin osa-alue.. joten ehkäpä kyvykkyyteni tanssia tulee esille siitä. :)- piupau
Ehkä tuo epäilijä ihmettelikin sitä, onko opettajasi oikeasti niin vastuuntuntoinen kuin luulet hänen olevan!
Ja muut "alat", jotka eivät nilkkoja erityisesti vahvista, eivät kärkitanssissa paljon auta.
Mutta voihan olla, että olit täysin valmis kärkiharjoitteluun jo aloittaessasi. Harvemmin 3 kk harjoittelun jälkeen näin kuitenkaan on..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307