Todettiin hyvälaatuiselta vaikuttava pienehkö munasarjakasvain rutiinitarkastuksessa, ultrassa...olin siirtänyt lapsenhankintaa tänne myöhäiseen ikään, ja nyt sitten poistetaan ainakin toinen munasarja (jos siis hyvälaatuinen tapaus)...mut fiilikset nollassa, siinä taisi mennä mun viime mahdollisuus äidiksi....
nyt pääsiäinen edessä ja ajatus jää kummittelemaan mieleeni, vaikka kuinka yritän viedä sen mielestäni...välillä tuntuu karseelta että kehossani on joku "ylimääräinen"...itsesääli iskee lujaa...
toivon että homma saadaan hoidettua tähystyksen kautta...kuinkahan se tehdään, paikallispuudutukses?? unohdin kysyä tuota asiaa..
muilla samoja kokemuksia?
Munasarjakasvain
4
5694
Vastaukset
- Sadie
Minulta leikattii musinoosi kystadenooma -niminen munasarjaksvain tammikuun viimeinen päivä. Nämä voivat kasvaa todella valtaviksi täyttäen jopa koko vatsaontelon. Ennen leikkausta lääkärit olivat hyvinkin eri mieltä sitä mikä kasvain on kyseessä. Ensin minulla sanottiin kyseessä olevan toiminnallinen kysta, joka poistuu itsestään. Leikkauksen jälkeenkään leikkaava lääkäri ei osannut sanoa mikä kasvain oli kyseessä tai osasi, mutta veikkasi väärin. Eli ultraäänikuvista on todella vaikea mennä sanomaan mitään. Syöpäkokeista CA-12-5 oli koholla, mutta pahanlaatuisten kasvainten lisäksi se kohoaa myös hyvälaatuisten kohdalla. Toisaalta musinoosin munasarjasyövän arvo oli normaali ja patologin tutkimus varmistikin, että kyseessä ei ollut syöpä. Nämä kasvaimet voivat kyllä muuttua pahanlaatuisiksi jos niitä ei poista ajoissa. Lisäksi jos lima kasvaimesta olisi päässyt elimistööni, niin tila olisi ollut hengenvaarallinen, vaikka kasvain olisi ollutkin hyvälaatuinen. Lima aiheuttaa peritonei nimisen tilan, joka liittää vatsaontelon sisäelimet yhteen ja tilaa on vaikea hoitaa, tarvitaan useita leikkauksia liman poistamiseksi ja jopa sytostaatteja, mutta siltikään sitä ei voida täysin parantaa.
Minulla on 1.4. seuraava gynekologin aika, jolloin tehdään taas ultra ja katsotaan onko kasvain uusiutunut ja että limaa ei leikkauksessa päässyt elimistöön.
Itse olisin halunnut että munasarjat ja kohtu poistettaisiin minulta, sillä epäilen vahvasti että tila vielä uusiutuu ja jos se uusiutuu, niin vaadin niiden poistoa vaikka olenkin näin nuori. Mutta me emme ikinä aviomieheni kanssa hanki lapsia, hänet on jopa steriloitu, joten käytännössä mahdotonta. Emmekä me kumpikaan edes halua lapsia. Jostain syystä minun munasarjani haluttiin kovasti pelastaa (johtuen lienee iästä) ja se kasattiin kasvaimen poiston jälkeen yhteen.
Mutta sen tiedän, että sinulla on aivan yhtä hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi vain yhdellä munasarjalla. Kysy tätä vaikka lääkäreiltä!
Ja se leikkaus ei tosiaan tapahdu missään puudutuksessa vaan ihan täydessä nukutuksessa. Yleensä jos kasvain on pieni ja sitä epäillään hyvänlaatuiskesi poisto suoritetaan laparoskopiassa eli tähystysleikkauksessa jolloin alavatsalle tulee 3-4 pientä haavaa. Yleensä kyseessä on päiväkirurginen toimenpide ja kotiin voi päästä saman päivän aikana jos ei ole pahoinvointia, pysyy pystyssä ja pystyy virtsaamaa. Itse en pystynyt virtsaamaan ja minut katetrointiin muutamaan kertaan. Virtsaamisvaikeus kesti n. viikon ja pystyin virtsaamaan vain kyykyssä kaarimaljaa. En pystynyt myös ulostamaan ilman suolen tyhjennystä. Lisäksi leikkauksesta herätessäni minun vatsani sisältä tuli ulos dreeni eli letku joka imi verensekaista huuhtelunestettä vatsaontelosta. Letku sattui todella paljon kun imu oli päällä ja sen poisto vasta sattuikin. Mutta olin tosiaan ainoa osastolla jolla oli kyseinen letku ja näin paljon omgelmia leikkauksen jälkeen. Olemme yksilöitä ja sinulla kaikki voi mennä ihan hyvin.
Niin, ja tosiaan nämä kasvaimet voivat hyvin uusiutua. Tiedän yhden ikäiseni (-79) naisen joka on vuoden siällä käynyt läpi kolme leikkausta. Kasvain uusiutuu hänellä vaikka toinen munasarja on poistettu ja toisestakin suurin osa on poissa...
-Sadie- ...
Niin kyllä tosiaan on mahdollista tulla yhdenlläkin munasarjalla raskaaksi. Minulta poistettiin toinen munasarja pienenä hyvänlaatuisen kasvaimen takia. Mutta lapsia on kuitenkin mahdollista vielä saada.
- Myös mulla
Myös mulla oli aivan sama juttu, paitsi että CA-12 ei ollut koholla lainkaan, vaikka oma kystani oli ensin kietoutunut vasemman munatorven ympärille ja sitten tehnyt 8 x 10 cm:n "pallon" vatsaonteloon kohdun taakse. 15.2. poistettiin toinen munasarja ja kohtu ja olen nyt enemmän kuin tyytyväinen. Kasvain oli hyvälaatuinen, mutta kuten sanoit, helposti uusiutuu, joten ole vaan tiukkana, että pääset kohdunpoistoon, jos se näyttää uusiutuvan. Niitä kasvaimen poistoleikkauksia ei oikeesti kovin montaa jaksa??
- sandra
Myös mulla kirjoitti:
Myös mulla oli aivan sama juttu, paitsi että CA-12 ei ollut koholla lainkaan, vaikka oma kystani oli ensin kietoutunut vasemman munatorven ympärille ja sitten tehnyt 8 x 10 cm:n "pallon" vatsaonteloon kohdun taakse. 15.2. poistettiin toinen munasarja ja kohtu ja olen nyt enemmän kuin tyytyväinen. Kasvain oli hyvälaatuinen, mutta kuten sanoit, helposti uusiutuu, joten ole vaan tiukkana, että pääset kohdunpoistoon, jos se näyttää uusiutuvan. Niitä kasvaimen poistoleikkauksia ei oikeesti kovin montaa jaksa??
myöhäiset kiitokset molemmille vastauksista, odottelen leikkausta huhtikuun lopulla.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711460Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211434Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751117Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771114Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1031046En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898