Lakitietoa..

Anonyymi

Hei, toivottavasti joku osaa neuvoa!

Saako syytetyn työnantajalle ilmoittaa, että heidän työntekijä on epäiltynä rikoksesta? Asia on edennyt syyttäjälle. (Todistusaineisto on vankka!)

Syytetty teki rikoksensa vapaa-ajalla, MUTTA kyseinen rikos on samalla alalla kuin hänen työnsä. Joten hän on potentiaalinen vaara myös työpaikallaan.

Pitkät poliisijonot ovat johtaneet käsittelyiden viivästymiseen.

Kysymys: Voinko siis kertoa syytetyn työnantajalle heidän työntekijän tehneen rikoksen? Voinko näyttää myös jonkinverran todistusaineistoa?

Työnantaja ilmaisi kiinnostuksen kuulla asiasta lisää, mutta en halua vaarantaa juttua oikeudessa. (Jos se on edes mahdollista)

Tietääkö kukaan mitä laki sanoo? Ja vaihtoehtoisesti; miten voin laillisesti vinkata työntekijää?

Kiitos!

19

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä sinun pitäisi ilmoitella jonkun tekemisistä hänen työnantajalleen. Otahan järki käteen, ettei tule sinulle vaikeuksia.

      • Anonyymi

        Koska kuten mainitsin yllä, rikos on SAMALTA ALALTA kuin millä epäilty työskentelee. Hänellä on siis suora mahdollisuus uusia rikostaan työnsä kautta. Jos voisin selostaa yksityiskohdat rikokseen liittyen täällä netissä, ymmärtäisit. Kyse ei ole pienestä asiasta, vaan erittäin vakavasta.
        Annan esimerkin; Jos pedofiliasta epäilty ihminen olisi lastentarhassa töissä, ja tietäisit 100% varmuudella mitä tämä ihminen on tehnyt, antaisitko hänen jatkaa lastentarhassa työskentelyä??
        Työnantajan pitää vähintäänkin tietää asiasta, jotta he voivat suojautua! Tämä kyseinen epäilty ei ole uhri, vaan rikollinen. Ja asia on iso ja vakava.


    • Anonyymi

      Riippuu missä asemassa olet. Jos et ole ollut asian kanssa missään tekemisissä, mutta olet saanut tietää rikoksesta ja siihen syyllistyneestä, niin kertomalla siitä et voi syyllistyä muuhun kuin kunnianloukkaukseen, jos tietosi ovat perättömiä.
      Jos taas olet ollut läsnä poliisin esitutkinnassa ja sinulle on poliisin toimesta määrätty ilmaisukielto, niin sen rikkominen on rangaistavaa.
      Salassapitosäännöt koskevat etupäässä vain viranomaisia, tai ammattiin liittyviä tietoja. Muut saavat juoruilla miten paljon haluavat, elleivät syyllisty silloin kunnianloukkaukseen, tai riko poliisin määräämää ilmaisukieltoa. Ilmestyyhän Suomessa jopa juorulehtiä.

      • Anonyymi

        Kiitos, Anonyymi!

        En ole ollut asian kanssa tekemisissä - olen ollut vain "eturivissä" joten olen mm. nähnyt kaiken todistusaineiston. Silti minut luokiteltaisiin asiaan liittyen ulkopuoliseksi. En siis ole ollut esitutkimuksessa, ja en ole saanut minkäänlaista ilmaisukieltoa.

        Kunnianloukkaus ei sinänsä pelota, koska tiedän että väitteet eivät ole perättömiä. Olen nähnyt todistusaineiston ja tiedän kaiken pitävän paikkansa. Voin jopa todistaa kaiken.

        Arvostan suuresti vastaustasi! Kuulostaa siltä, että tiedät mistä puhut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, Anonyymi!

        En ole ollut asian kanssa tekemisissä - olen ollut vain "eturivissä" joten olen mm. nähnyt kaiken todistusaineiston. Silti minut luokiteltaisiin asiaan liittyen ulkopuoliseksi. En siis ole ollut esitutkimuksessa, ja en ole saanut minkäänlaista ilmaisukieltoa.

        Kunnianloukkaus ei sinänsä pelota, koska tiedän että väitteet eivät ole perättömiä. Olen nähnyt todistusaineiston ja tiedän kaiken pitävän paikkansa. Voin jopa todistaa kaiken.

        Arvostan suuresti vastaustasi! Kuulostaa siltä, että tiedät mistä puhut.

        Kannattaa muistaa ettei kunnianloukkaus vaadi että kerrot valheita.

        Mutta ainahan sitä voi juoruilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, Anonyymi!

        En ole ollut asian kanssa tekemisissä - olen ollut vain "eturivissä" joten olen mm. nähnyt kaiken todistusaineiston. Silti minut luokiteltaisiin asiaan liittyen ulkopuoliseksi. En siis ole ollut esitutkimuksessa, ja en ole saanut minkäänlaista ilmaisukieltoa.

        Kunnianloukkaus ei sinänsä pelota, koska tiedän että väitteet eivät ole perättömiä. Olen nähnyt todistusaineiston ja tiedän kaiken pitävän paikkansa. Voin jopa todistaa kaiken.

        Arvostan suuresti vastaustasi! Kuulostaa siltä, että tiedät mistä puhut.

        Kysyjälle lisää tietoa. Sekä poliisin esitutkintapöytäkirja, että oikeudenkäynti on kaikille julkinen. Saa oikeudenkäyntiin mennä vaikka syytetyn työnantaja. Pöytäkirjan voi maksua vastaan tilata kuka tahansa ja oikeudenkäynnin ajankohdan saa selville, kun soittaa käräjäoikeuteen ja pyytää vireillä oleviin rikosasioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa muistaa ettei kunnianloukkaus vaadi että kerrot valheita.

        Mutta ainahan sitä voi juoruilla.

        Okei, tuo seikka olikin hieman epäselvä minulle, että välttyykö kunnianloukkaukselta jos tiedot pitää paikkansa.

        Mutta jos asian voi välittää juoruna, niin ehkä se on sitten se paras väylä välittää tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyjälle lisää tietoa. Sekä poliisin esitutkintapöytäkirja, että oikeudenkäynti on kaikille julkinen. Saa oikeudenkäyntiin mennä vaikka syytetyn työnantaja. Pöytäkirjan voi maksua vastaan tilata kuka tahansa ja oikeudenkäynnin ajankohdan saa selville, kun soittaa käräjäoikeuteen ja pyytää vireillä oleviin rikosasioihin.

        Tuo on muuten mielenkiintoinen pointti! En itse miettinyt asiaa tuolta kannalta. Kiitos!


    • Anonyymi

      Riippuu missä asemassa olet. Jos et ole ollut asian kanssa missään tekemisissä, mutta olet saanut tietää rikoksesta ja siihen syyllistyneestä, niin kertomalla siitä et voi syyllistyä muuhun kuin kunnianloukkaukseen, jos tietosi ovat perättömiä.
      Jos taas olet ollut läsnä poliisin esitutkinnassa ja sinulle on poliisin toimesta määrätty ilmaisukielto, niin sen rikkominen on rangaistavaa.
      Salassapitosäännöt koskevat etupäässä vain viranomaisia, tai ammattiin liittyviä tietoja. Muut saavat juoruilla miten paljon haluavat, elleivät syyllisty silloin kunnianloukkaukseen, tai riko poliisin määräämää ilmaisukieltoa. Ilmestyyhän Suomessa jopa juorulehtiä.

    • Anonyymi

      Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, tms. Ja työnantajille ei yleensä kuulu hankkia tietoa, joka liittyy työntekijään, mistään kautta ellei lupaa työntekijältä ole/tai tieto asioista tulee työntekijältä itseltään.
      Ei hyvää päivää.
      Näinhän jos kuka tahansa voisi kartuttaa ihmisten työnantajien tietorekisteriä työntekijöistä, kohta suomessa ei olisi yhtään työläistä, joka ei pelkäisi jonkin elämänsä yksityisasian paljastuvan työnantajalle.
      Vasta kun työntekijä on tuomittu jostain rikoksesta, mikä voisi vaikuttaa työsuhteen luottamukseen, työnantaja voisi purkaa henkilön työsopimuksen päättymään välittömästi. Kesken tutkinnan, ja oikeuskäsittelyn on tarpeetonta/aiheetonta, mennä puuttumaan. Tottapahan asia tulee ilmi, jos henkilö tuomitaan rikoksesta. Vaikea sellaisia on salatakaan, etenkään jos rikos on vakava- josta saa siis vankeutta.

      • Anonyymi

        Joo, ymmärrän. Tuomion tultua kyseinen henkilö ei voi enää toimia virassaan, koska kyseisellä alalla täytyy olla putipuhdas. Ja hänelle on tulossa myös vankeutta. Syy, miksi olen halunnut vinkata hänen työnantajiaan asiasta, on ainoastaan se että hän työskentelee samalla alalla kuin millä teki kyseisen rikoksen. Joten hänellä on mahdollisuus toistaa rikostaan joka päivä töissään, joka on hirvittävä ajatus!
        Ymmärrän että olisi ehkä parasta vain odottaa tuomiota, ja niin olen tehnytkin - mutta ruuhkautumisten takia tämän asian käsittely on kestänyt jo extra kauan! Tunnen moraalista syyllisyyttä siitä, että tiedän mitä tämä ihminen on tehnyt, ja hän menee töihin päivittäin jossa hänellä on mahdollisuus toistaa rikostaan.
        Mutta kiitos vastauksestasi! Ymmärrän että neuvoisit odottamaan tuomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ymmärrän. Tuomion tultua kyseinen henkilö ei voi enää toimia virassaan, koska kyseisellä alalla täytyy olla putipuhdas. Ja hänelle on tulossa myös vankeutta. Syy, miksi olen halunnut vinkata hänen työnantajiaan asiasta, on ainoastaan se että hän työskentelee samalla alalla kuin millä teki kyseisen rikoksen. Joten hänellä on mahdollisuus toistaa rikostaan joka päivä töissään, joka on hirvittävä ajatus!
        Ymmärrän että olisi ehkä parasta vain odottaa tuomiota, ja niin olen tehnytkin - mutta ruuhkautumisten takia tämän asian käsittely on kestänyt jo extra kauan! Tunnen moraalista syyllisyyttä siitä, että tiedän mitä tämä ihminen on tehnyt, ja hän menee töihin päivittäin jossa hänellä on mahdollisuus toistaa rikostaan.
        Mutta kiitos vastauksestasi! Ymmärrän että neuvoisit odottamaan tuomiota.

        Nimenomaan sitä tuomiota työnantaja odottaa tapauksessa, missä rikos ei kohdistu työnantajaan itseensä, eikä työkaveriin tai asiakkaaseen.
        Työsuhteen edellytyksiä on myös se ettei ole vankilassa, joten noilla työnantaja sitten punnitsee purkaako tai irtisanooko vai ei työsuhteen. Lähtökohtaisesti työntekijä kertoo itse tietoja itsestään, mitä työnantaja ns. käyttää ja kerää työntekijöistä. Mikään huhu kyliltä ei riitä perusteeksi pitää työntekijää sopimattomana tehtäviään hoitamaan.
        Ja yksityiselämää loukkaavaa tietoa voi levittää, vaikka puhuisi tottakin. Ja mitäköhän puhujasta lie miettii se työnantaja, ottaako koskaan tätä tai tämän perhekunnasta ketään töihin...
        Toimin itse näin, aina ku elämässäni on jokin muutos. Kerron työnantajalle. Mitä aion tehdä esim lomalla. Minne aion mennä kenen kanssa(kauemmas), jne ihan tavallisia asioita, eipähän tarvii sitten yllättyä, mikäli koskaan kertoisin muutakin, että olen ehkä estynyt työhöni koska... Mitään siis en ole vielä aihetta antanut. Kyllä rikoksesta epäiltynä ja syyttäjälle homma menossa, niin kerrotaan työntekijänä kahdenkesken pomolle. Väärin meni jos kertoja on ollut joku ulkopuolinen.


    • Anonyymi

      Mitä sydän sanoo ilman pelkoa on tärkeintä.

      • Anonyymi

        Viisas neuvo, kiitos! Minulla on ollut todella huono omatunto siitä, että tiedän mitä kyseinen ihminen on tehnyt, ja silti en ole sanonut mitään hänen työnantajalleen.. Olen antanut asian edetä itsestään, mutta kiitos ruuhkien asian käsittely on kestänyt jo nyt epätavallisen kauan. Ja vielä pitää odottaa.. Jokainen päivä on yksi päivä lisää kun tämä kyseinen henkilö on töissä, joka antaa hänelle väylän toistaa rikostaan. Koen moraalista vastuuntuntoa välittää tiedon eteenpäin - sitten pallo on ainakin minulta pois..


    • Anonyymi

      Kannattaa pitää vaan huoli omista asioista. Kyllä se asia siellä etenee oikeuden rattaissa.

      • Anonyymi

        Jos oikeudesta tulee tuomio ja kyse on virkamiehestä, niin eikö oikeus silloin ilmoita tuomiosta työnantajalle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikeudesta tulee tuomio ja kyse on virkamiehestä, niin eikö oikeus silloin ilmoita tuomiosta työnantajalle ?

        En ole ihan varma että ilmoitetaanko työnantajalle automaattisesti tuomiosta, vai onko se työntekijän itse kerrottava?
        Tietenkin, jos joku vinkkaa työnantajaa vasta sitten kun tuomio on annettu, niin hehän voivat pyytää työntekijää näyttämään rikosrekisterinsä uudelleen (yleensähän se näytetään vain silloin kun aloittaa uuden työn) - viimeistään sillä tavalla rikos voisi tulla julki, jos ei muuten..


      • Anonyymi

        Niin, olen asian kanssa 50/50. Alunperin olen antanut asian edetä omaa aikaansa, mutta pitkittyneet prosessit testaavat kärsivällisyyttäni! Mietin kauhulla asian vakavuutta, ja miten tällä kyseisellä ihmisellä on väylä toistaa rikostaan töidensä kautta - siihen asti kun saa tuomion ja vankeutta... Tuntuu että lait suojelevat ensisijaisesti rikollisia. Mutta kiitos, ymmärrän näkökulmasi! Näin olen toiminut ainakin tähän asti.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ihan varma että ilmoitetaanko työnantajalle automaattisesti tuomiosta, vai onko se työntekijän itse kerrottava?
        Tietenkin, jos joku vinkkaa työnantajaa vasta sitten kun tuomio on annettu, niin hehän voivat pyytää työntekijää näyttämään rikosrekisterinsä uudelleen (yleensähän se näytetään vain silloin kun aloittaa uuden työn) - viimeistään sillä tavalla rikos voisi tulla julki, jos ei muuten..

        Pakko korjata jatkuvasti väärin ymmärretty rikosrekisteri. Siihen merkatut tiedot ovat salassa pidettäviä, eikä tavalliselle kansalaiselle sitä luovuteta. Laissa luetellaan mitkä viranomaiset sen saamiseen ovat oikeutettuja, sekä mitä tarkoitusta varten.
        Rikosrekisteri sotketaan rikostaustaotteeseen, joka on aivan eri asia. Se ei ole rikosrekisteri. Rikostaustaotteeseen merkitään vain määrätyt rikokset ja SIITÄ saa otteen , etupäässä ne, jotka hakeutuvat työhön lasten kanssa, tai pyrkivät oppilaitoksiin, minne pääsemiseksi se on edellytys.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe