"Hulluksi tulo"

Anonyymi

Täytän keväällä 51 v ja on yhä menssut, mutta kierto on aina vain lyhentynyt ja lyhentynyt, ja ovulaatio tulee nykyisin jo ennen kierron puoliväliä.

Klassisia kuumia aaltoja en ole havainnut. Sairastuin 1,5 v sitten fibromyalgiaan, joten vaikea aina sanoa mitkä kolotukset ovat mitäkin. Ko. sairauteen menee Triptyl.

Joitakin vuosia olen kokenut ajoittain sydämentykytystä. Saattaa liittyä sokeri-tai hiilaripitoisiin herkutteluhetkiin, vaikkakin tulee joitakin tunteja myöhemmin. Sokeriarvot ovat normaalit, harrastan rankkaakin liikuntaa ja olen normaalipainoinen.

Nyt nämä tykyttelyt tuntuvat menevän siihen suuntaan että tuntuu kuin olisi sekoamassa. Ikäänkuin muka happi loppuisi kohta ja paniikki olisi iskemässä. On minulla kyllä astmakin, mutta ei se tällä tavalla ilmene.

Ovatko äärimmäisen fyysisen ahdistuksen tuntemukset vaihtareille tuttuja? Pitäisikö panna herkut boikottiin? Vai menneekö Triptylin piikkiin?

13

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko veriarvot katsottu? Runsaat/tiheät vuodot voivat anemisoida. Rautavarastoiden takaisin saaminen voi olla haastavaa, kun toisesta päästä vuotaa yhtä aikaa. Ainakin itselläni orastava anemia oireili vähän astman ja sydänsairauksien tapaan. Olen laskenut, että raudansyönnistä en pääse eroon ennen vaihdevuosien ohitusta, sen verran vaikeaa rautavarastoja on vuotavan naisen saada korjaantumaan. Olo on kuitenkin parempi rautaa syöden.

      • Anonyymi

        En muista koska Hb katsottiin viimeksi, mutta on se joskus männävuosina aina ollut hyvä. Mutta nyt kun viime kierto oli jo noin 3,5 vk pituinen niin ehkä sitä uskaltaisi edes kuukautisten perään syödä rautaa muutaman päivän (esim. verenluovutuksen jälkeenhän olen syönytkin sellaisen SPR:ltä saadun paketin). Netissä on peloteltu että jos syö rautaa turhaan niin tulee ties mitä (sydänkohtaus???), mutta jos söisi ajoittain niin lieneekö sitten haittaa. Labroihin en oikein viitsisi lähetettä kinuta kun haluaisin tänä vuonna jättää TK-maksun maksamisen väliin (yli 40 e kuitenkin) ja omalääkärini ei oikein aina kaikesta innostu mitä potilas ehdottelee.

        Vuotohan minulla on ollut ajoittain hyvinkin runsas, kun jo 2018 keltarauhashormonin määrä gynen mukaan lässähti ja tämän vuoksi kohtu pukkaa aivan hillittömästi limakalvoa itseensä, ja niitä klönttejä kun sitten ulos puskee niin siinähän on äkkiä malja kukkuroillaan, eli kuukuppi jota käytän. Alle tunninkin voi läikkyä jo yli, pahimmillaan.

        3,5 vk kierto on kyllä aivan järjetöntä menoa kun kuitenkin parikymppisenä minulla oli 60 vrk kierto, kolmikymppisenä jotain 40 vrk ja nelikymppisenäkin sentään edes kuukauden. Jos tämä tästä VIELÄKIN lyhenee, nin eihän tässä ehdi kuin vuotaa vuotamistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista koska Hb katsottiin viimeksi, mutta on se joskus männävuosina aina ollut hyvä. Mutta nyt kun viime kierto oli jo noin 3,5 vk pituinen niin ehkä sitä uskaltaisi edes kuukautisten perään syödä rautaa muutaman päivän (esim. verenluovutuksen jälkeenhän olen syönytkin sellaisen SPR:ltä saadun paketin). Netissä on peloteltu että jos syö rautaa turhaan niin tulee ties mitä (sydänkohtaus???), mutta jos söisi ajoittain niin lieneekö sitten haittaa. Labroihin en oikein viitsisi lähetettä kinuta kun haluaisin tänä vuonna jättää TK-maksun maksamisen väliin (yli 40 e kuitenkin) ja omalääkärini ei oikein aina kaikesta innostu mitä potilas ehdottelee.

        Vuotohan minulla on ollut ajoittain hyvinkin runsas, kun jo 2018 keltarauhashormonin määrä gynen mukaan lässähti ja tämän vuoksi kohtu pukkaa aivan hillittömästi limakalvoa itseensä, ja niitä klönttejä kun sitten ulos puskee niin siinähän on äkkiä malja kukkuroillaan, eli kuukuppi jota käytän. Alle tunninkin voi läikkyä jo yli, pahimmillaan.

        3,5 vk kierto on kyllä aivan järjetöntä menoa kun kuitenkin parikymppisenä minulla oli 60 vrk kierto, kolmikymppisenä jotain 40 vrk ja nelikymppisenäkin sentään edes kuukauden. Jos tämä tästä VIELÄKIN lyhenee, nin eihän tässä ehdi kuin vuotaa vuotamistaan.

        Hb:n uskoisi olevan hyvä, jos vertakin saat luovuttaa. Vaihdevuosista tuo kierron lyheneminen kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hb:n uskoisi olevan hyvä, jos vertakin saat luovuttaa. Vaihdevuosista tuo kierron lyheneminen kertoo.

        Niin kertoo, ärsyttää vain että pitää myös viirata päästä samalla (=ahdistuskohtaus). Sitä en muista koska viimeksi luovutin verta, kun siitä on jo useampi vuosi. Mutta siihen asti ainakin Hb on aina ollut hyvä.


    • Anonyymi

      Nuo tuntemukset saattavat johtua kaikista noista luettelemistasi, vaihtarit, herkut, Triptyl.
      Vaihtarit voivat saada aikaan jos minkälaista oireilua, naisesta riippuen, kaikilla on erilaista niiden kanssa.
      Triptyl aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia, mukaanlukien fyysiset että psyykkiset.
      Herkutteluhetket nostavat hetkellisesti sokeripitoisuutta huolimatta siitä vaikka verikokeet olisivatkin aina ihan hyvät.
      Itse olen myös vaihdevuosi-iässä ja on monenlaista oiretta/ongelmaa. Olen kuitenkin monisairas niin en voi tietää mikä johtuu mistäkin.
      Mukana tuo kaikki silti kulkee teki mitä tahansa. Ajoittain tulee vähän ahdistuksen tyylistä tunnetta vaikka ei masenna yhtään.
      Nukkuminen tuntuu olevan tärkeää myös koska yliväsyneenä kaikki tuntuu entistä ikävämmältä.
      Kuka lie on keksinyt meille naisille vaihdevuodetkin, olisi voinut jättää väliin.

      • Anonyymi

        Huonoa suunnitteluahan tällainen on. Vaihdevuosien merkitys biologisessa mielessä on tietysti siinä että kun ihmiseläimillä naaras elää vielä silloinkin kun ei enää itse lisäänny, voi hän avustaa omia jälkeläisiään näiden lasten hoidossa. Minulla kun ei lapsia ole, niin aika hyödytön tapaus tässä tietysti sitten on, mutta itse halusin näin ja elämään pitää löytää sisältöä jostain muusta.

        Se että siirtyminen kuukautiskierrosta pois kestää vuosikausia on kyllä vaan pirun rasittavaa...


    • Anonyymi

      Se o sitte sull alkamass mummotauti.

      • Anonyymi

        Höh. Ei ole olemassa sellaista kuin "mummotauti". Tanskalaisen tv-dokumentin perusteella vaihdevuodet asettuvat symmetrisesti menopaussin molemmin puolin, ja menopaussi on se hetki kun kuukautiskierto päättyy.

        Mitään tautia asiaan ei liity sinänsä, mutta melko mielipuoliselta menolta vaikuttaa jos vaihdevuosista johtuu että sydän hakkaa kuin kaistapäinen.

        En tiedä sitten kumman sukupuolen vanhuus on vaivaisempaa. Eipä tuo impotenssi tahi eturauhassyöpäkään kauheammin kiehdo vaihtoehtona.


    • Anonyymi

      Kohta menkat loppuu kokonaan. Systeriltä tosin piti poistaa kohtu runsaiden kuukautisten johdosta, itseltäni kuukautiset väheni vähenemistään. Tervetuloa vaan tänne vanhojen naisten puolelle, mä alan hyväksyä tän jo, ikää 54 v., helpottaa oloa kun hyväksyy. Tai voihan niitä syödä hormoonejakin ja huijata itseään että nuoria ollaan vielä ja sitä kautta hyväksyy olonsa. Naisesta kyllä yleensä huomaa kumpaan kategoriaan kuuluu.

      • Anonyymi

        Kyllä ferritiini kannattaa mittauttaa jos on verta luovuttanut ja keski-ikäinen nainen.
        Alhainen varastoraudan taso saa aikaan myös mielialaoireita: ahdistusta, masennusta, pelkotiloja, paniikkia.
        Yksityisessä labrassa voi käydä ilman lähetettä esim synlab


      • Anonyymi

        Olen päättänyt että (ehkä) olen vanha kun tulen 65 v ikään. Tai jos sitä ennen tulee joku voimallinen rupsahdusromahdus. Äitini kuoli 67 v iässä syöpään, mutta kun hän vielä oli terve, oli hän liikunnallinen ja hoikka, ja niin olen minäkin. Pärstäkertoimesta ikä tietysti näkyy vaikka miten olisi ketterät ketarat, mutta fyysisesti hyvässä kunnossa on hyvä olla. Ihan tuon sairastamani fibromyalginkin vuoksi.

        Minä kun en koskaan lapsia halunnut, niin hedelmällisyyden päättyminen ei hetkauta suuntaan eikä toiseen. Voi olla etten niitä olisi saanutkaan; gyne sanoi minulle kun olin nuori ja kk-kierto 60 vrk pituinen että munasolu ei kypsy joka kerta.

        Seksiähän minulla ei ole muutenkaan tässä ollut kummoisesti 10 v sisällä, pisimmillään 3 v selibaatti, kun olen sinkku ollut ja mieleistäni miestä en ole löytänyt. Mutta oli seksiä vielä joskus tai ei, niin mikään hiivaa keräävä rutikuiva rööri ei oikein ajatuksena viehätä, että jos tuo vagina alkaa vihoittelemaan, niin sitten voin harkita hormonikorvaushoitoa. Eivät kaikki sitä sen takia syö että pysyisivät jotenkin nuorekkaina, vaan senkin takia että pysyy ärsytykset loitolla. Käsittääkseni.

        Naisten pitäisi enemmän ajatella menopaussin jälkeistä aikaa positiivisessa mielessä. Tietysti voi kysyä että mitä pirun positiivista on vanhenemisessa ja vaivaistumisessa. Mutta ainakin kuukautisten poisjäänti on hemmetin hyvä asia, pääsee riesasta.

        Nykyään kun monet syövät pillereitä teinistä menopaussiin asti, niin ei ehkä niitä kuukautisia ole paljon edes ehditty kokemaankaan, joten ei sitten tule sitä iloa mikä niistä pääsemisestä voisi tulla?


    • Anonyymi

      Mulla kuukautisten runsastuminen aiheutti just tuota sydämentykytystä. Ne runsastuu salakavalasti niin, että ns tuhnupäivistä tulee normaaleja vuotopäiviä hyytymineen. Eli kannattaa aina ehdottomasti mittauttaa ne veriarvot.

    • Anonyymi

      Piti vielä lisätä se, että kun sydän alkaa tykyttää niin kroppa tulkitsee sen ahdistukseksi tai paniikkikohtaukseksi. Käytännössä siis sun kroppasi oireet laukaisee ne mielen oireet. Kuinka monella vaihtareita läpikäyvälllä se todellinen syy onkin raudanpuute.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe