Weke-katiskasta

Erkki

Kertokaa nyt asiantuntijat, että millä konstilla saatte niitä kaloja houkuteltua Weken sisälle? Tiedän, että kyllä ne siellä sitten pysyy kun vaan sisälle ensin menevät.
Olen yrittänyt tässä talvella udella parilta Weke-kalastajalta, mutta en ole saanut mitään vastausta. Suuri kiitos vastaajille!

14

5077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panisit

      ne ensin järveen,paikkaan josta olet perinteisellä katiskalla saanut kaloja.jos olet ostanut pienet weket,niin ei kannata yrittää kuin ahvenia ym.pienempää kalaa.hauelle pitää olla se suurin weke.

      • Erkki

        No juu, kiitos vastauksesta. Heh-heh, kyllähän minä sen katiskan toki järveen olen laittanut jo montakin kertaa. Olen vaan saanut näistä kehuvista kirjoituksista käsityksen, että Weke kalastaisi jotenkin selvästi paremmin kuin se perinteinen.
        Olen kyllä jo ihan aikuinen ja kalastanut kymmeniä vuosia eri tavoilla, myös tavallisella katiskalla. Nyt kun olen laittanut tavallisen tilalle Weken paikkaan, josta vuorokauden aikana tulee keskimäärin 0-5 ahventa tai särkeä niin Wekellä tuo saalis on myös noin 0-5 kpl. Ja hyvin usein tuo nolla. Että tässä suhteessa en jaksa uskoa Weken paremmuuteen. Kalaa on kyllä järvessä paljon, siitä kertoo jo hyvät onkisaaliit niin rannasta kuin luotojen reunoiltakin.


      • pitää olla
        Erkki kirjoitti:

        No juu, kiitos vastauksesta. Heh-heh, kyllähän minä sen katiskan toki järveen olen laittanut jo montakin kertaa. Olen vaan saanut näistä kehuvista kirjoituksista käsityksen, että Weke kalastaisi jotenkin selvästi paremmin kuin se perinteinen.
        Olen kyllä jo ihan aikuinen ja kalastanut kymmeniä vuosia eri tavoilla, myös tavallisella katiskalla. Nyt kun olen laittanut tavallisen tilalle Weken paikkaan, josta vuorokauden aikana tulee keskimäärin 0-5 ahventa tai särkeä niin Wekellä tuo saalis on myös noin 0-5 kpl. Ja hyvin usein tuo nolla. Että tässä suhteessa en jaksa uskoa Weken paremmuuteen. Kalaa on kyllä järvessä paljon, siitä kertoo jo hyvät onkisaaliit niin rannasta kuin luotojen reunoiltakin.

        kyllä sen weken paremmuuden huomaa kutuaikana.varmasti muulloinkin.tosin onhan paljon kiinni tavanomaisen katiskan nielun koolla ja mallilla.ei se kala sieltäkään niin helposti pois löydä.


      • Erämies!
        Erkki kirjoitti:

        No juu, kiitos vastauksesta. Heh-heh, kyllähän minä sen katiskan toki järveen olen laittanut jo montakin kertaa. Olen vaan saanut näistä kehuvista kirjoituksista käsityksen, että Weke kalastaisi jotenkin selvästi paremmin kuin se perinteinen.
        Olen kyllä jo ihan aikuinen ja kalastanut kymmeniä vuosia eri tavoilla, myös tavallisella katiskalla. Nyt kun olen laittanut tavallisen tilalle Weken paikkaan, josta vuorokauden aikana tulee keskimäärin 0-5 ahventa tai särkeä niin Wekellä tuo saalis on myös noin 0-5 kpl. Ja hyvin usein tuo nolla. Että tässä suhteessa en jaksa uskoa Weken paremmuuteen. Kalaa on kyllä järvessä paljon, siitä kertoo jo hyvät onkisaaliit niin rannasta kuin luotojen reunoiltakin.

        WEKE on tiheämpisilmäinen kuin ns "mökkikatiska". Saalista tulee kun lähes kaikki pienetkin kalat jää sisälle. Varsinkin kutuaikana katiskan sisässä olevat kalat houkuttaa aina vain lisää kalaa.

        WEKE:n vihreä väri näyttää houkuttavan mm. haukea. Kalat pitävät WEKE:ä suojapaikkana ja menevät piiloon samoin kuten vesikasvien sekaan.

        Yleisin houkute kaloille katiskaan on kaurahiutale. Itse voi tehdä hyttysverkosta tai muusta tiheästä verkosta pussin jonka sisään voi laittaa syöttimäskiä. Kalastusvälineliikkeestä löytyy onkijoita varten erillaisia hajusteita ja mäskejä.

        Kotikeittiöstäkin löytyy tarvikeet syöttimäskiä varten. Kuivattua vaaleata ja tummaa leipää, siemmeniä, pähkinöitä, jauhoja ja hiutaleita.
        Leipä, siemmenet ja pähkinät jauhetaan rouheeksi johon lisätään hiutaleita(esim. kaura ja maissi) ja jauhoja. Hajusteista kaloille toimii mm. vanilja ja anis. Ainekset sekoitetaan ja lisätään hieman nestettä jotta voidaan muotoilla käsin mäskipallo. Mäskipallo syöttipusiin ja katiskan sisään roikkumaan. Pitäisi pelata varsinkin särkikaloille.


      • kokeillut
        Erkki kirjoitti:

        No juu, kiitos vastauksesta. Heh-heh, kyllähän minä sen katiskan toki järveen olen laittanut jo montakin kertaa. Olen vaan saanut näistä kehuvista kirjoituksista käsityksen, että Weke kalastaisi jotenkin selvästi paremmin kuin se perinteinen.
        Olen kyllä jo ihan aikuinen ja kalastanut kymmeniä vuosia eri tavoilla, myös tavallisella katiskalla. Nyt kun olen laittanut tavallisen tilalle Weken paikkaan, josta vuorokauden aikana tulee keskimäärin 0-5 ahventa tai särkeä niin Wekellä tuo saalis on myös noin 0-5 kpl. Ja hyvin usein tuo nolla. Että tässä suhteessa en jaksa uskoa Weken paremmuuteen. Kalaa on kyllä järvessä paljon, siitä kertoo jo hyvät onkisaaliit niin rannasta kuin luotojen reunoiltakin.

        Osta katiskaas sitä weken tekemää houkutusraetta niin ainakin mulla saaliin määrä nous yli puolella.


    • niklas

      laittaa vaikka kaurapuuro könttejä tai kaurahiutaleita! wekeen voi myös jättää pikku kaloja sisälle niin haet tullee!!! yllä tulee kalaa!!

      • Erkki

        Kiitos Niklakselle ja erämiehelle! Kohta jäät lähtevät ja sitten kokeillaan taas reippaasti.
        Mutta jos tulevan avovesikauden kalasaalis näillä Wekeillä on samaa luokkaa kuin viime kautena niin sitten myyn kyllä ne pois. Wekethän on kestäviä, että kyllä kait niille sitten ostajakin löytyy jos niin huonosti käy, että joutavat myyntiin. Mutta toivotaan, että ei tarvi ajatellakaan tuollaista.


      • Caari
        Erkki kirjoitti:

        Kiitos Niklakselle ja erämiehelle! Kohta jäät lähtevät ja sitten kokeillaan taas reippaasti.
        Mutta jos tulevan avovesikauden kalasaalis näillä Wekeillä on samaa luokkaa kuin viime kautena niin sitten myyn kyllä ne pois. Wekethän on kestäviä, että kyllä kait niille sitten ostajakin löytyy jos niin huonosti käy, että joutavat myyntiin. Mutta toivotaan, että ei tarvi ajatellakaan tuollaista.

        Ostin viime syksynä ensimmäisen weke-katiskan ja siitä oli niin hyvät kokemukset etten enää muita ostakaan.
        Talvella yritin sillä pyytää kalaa mutta katiska ei taida olla paras mahd. talvikalastus väline.
        nyt alkaa jäät haurastua ruohikoissa joten tänä viikonloppuna käyn viemässä sen ruohikkoon.
        Luulen saavani suuria ahvensaaliita jäitten lähdön aikaan.
        Ilmoittelen saalismääriä kevään mittaan.
        Edellisissä viesteissä oli maininta että kun siinä pysyy myös pienet kalat niin ne houkuttelee suurempia ja suurempia kaloja sinne, kokemusta on siitä.


      • Erkki
        Caari kirjoitti:

        Ostin viime syksynä ensimmäisen weke-katiskan ja siitä oli niin hyvät kokemukset etten enää muita ostakaan.
        Talvella yritin sillä pyytää kalaa mutta katiska ei taida olla paras mahd. talvikalastus väline.
        nyt alkaa jäät haurastua ruohikoissa joten tänä viikonloppuna käyn viemässä sen ruohikkoon.
        Luulen saavani suuria ahvensaaliita jäitten lähdön aikaan.
        Ilmoittelen saalismääriä kevään mittaan.
        Edellisissä viesteissä oli maininta että kun siinä pysyy myös pienet kalat niin ne houkuttelee suurempia ja suurempia kaloja sinne, kokemusta on siitä.

        On hienoa, jos viitsit sitten kirjoitella, että miten käy. Katiskakalastus pitäisi olla yksinkertaista ja helppoa kenelle tahansa, jolla on kalaisa järvi ja kunnon katiska käytettävissä.
        Näin ainakin oletetaan. Odotan tässä innolla jäiden lähtöä, että pääsen myös taas kokeilemaan.
        Mitenkäs sinä "Caari" teet, laitatko itse jotain syöttiä sinne Weken sisään?


      • Caari
        Erkki kirjoitti:

        On hienoa, jos viitsit sitten kirjoitella, että miten käy. Katiskakalastus pitäisi olla yksinkertaista ja helppoa kenelle tahansa, jolla on kalaisa järvi ja kunnon katiska käytettävissä.
        Näin ainakin oletetaan. Odotan tässä innolla jäiden lähtöä, että pääsen myös taas kokeilemaan.
        Mitenkäs sinä "Caari" teet, laitatko itse jotain syöttiä sinne Weken sisään?

        En käytä mitään syöttiä.
        8.4 tein avannon keskelle ruohikkoa, vettä oli n 30cm katiskan yläpuolelle ja päälle laitoin
        kuusen ja männyn havuja.
        Luultavasti katiska on nyt liian matalalla, kunhan jäät sulaa niin siirrän sen vähän syvemmälle.
        12.4 katiska oli tyhjä.
        Ilmoittelen jatkossa kuinka suuria saaliita sieltä nousee.


      • Caari
        Caari kirjoitti:

        En käytä mitään syöttiä.
        8.4 tein avannon keskelle ruohikkoa, vettä oli n 30cm katiskan yläpuolelle ja päälle laitoin
        kuusen ja männyn havuja.
        Luultavasti katiska on nyt liian matalalla, kunhan jäät sulaa niin siirrän sen vähän syvemmälle.
        12.4 katiska oli tyhjä.
        Ilmoittelen jatkossa kuinka suuria saaliita sieltä nousee.

        17.04.2005 Katiskassa oli n 40 särkeä, 6 pientä ahventa ja ½ kilon hauki.
        Ahvenet ja hauen päästin kasvamaan, säret otin kissalle.


      • onko kallaa vaiko ei?
        Caari kirjoitti:

        17.04.2005 Katiskassa oli n 40 särkeä, 6 pientä ahventa ja ½ kilon hauki.
        Ahvenet ja hauen päästin kasvamaan, säret otin kissalle.

        niin ittelläni on ihan tavallisen mallinen katiska,
        sen on joku joskus itse kai tehnyt..
        En sillä ole paljoo kalaa saanut joku kerta oli pari ahventa, kerran oli särjestä pyrstö.. voiko kala siis päästä pois katiskasta

        Katiska antaa siis saalista pitkällä aika välillä vai, mutta täytyyhän se kokee joka päivä lähes...


      • Andy
        onko kallaa vaiko ei? kirjoitti:

        niin ittelläni on ihan tavallisen mallinen katiska,
        sen on joku joskus itse kai tehnyt..
        En sillä ole paljoo kalaa saanut joku kerta oli pari ahventa, kerran oli särjestä pyrstö.. voiko kala siis päästä pois katiskasta

        Katiska antaa siis saalista pitkällä aika välillä vai, mutta täytyyhän se kokee joka päivä lähes...

        Täytyy sanoa että ihan hyvin on pyytänyt ilman Weke-katiskoa :D

        Nimittäin käyn kattoo joka toinen päivä merellä ( joo aivan sula jo ) katiskot ja kun joensuussa on ruohojen äärellä niin perussaalis on kahdella katiskolla kahden päivän aikan kahdeksan ( 8 ) kilon haukee.


      • shawen
        Andy kirjoitti:

        Täytyy sanoa että ihan hyvin on pyytänyt ilman Weke-katiskoa :D

        Nimittäin käyn kattoo joka toinen päivä merellä ( joo aivan sula jo ) katiskot ja kun joensuussa on ruohojen äärellä niin perussaalis on kahdella katiskolla kahden päivän aikan kahdeksan ( 8 ) kilon haukee.

        Minkä kokoinen on se isoinen Weke? ja miten ne nielut laitetaa, siis rantaan kohin vai miten? poikittain? siis järvessä mihin ne nielut suunnataan. onko ne hyviä esim. reimareitten ja muitten isojen kivien luona? saako sillä paremmin haukea kuin tav.? onko hyvä vai huono juttu kun ei oo aita verkkoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe