kertomuksia entisaikain ns. reppuryssistä eli kiertävistä karjalaiskauppiaista, jotka myivät naisväelle liinoja ja muita helyjä. Loppui silloin kun joskus 1918-20 raja meni kiinni.
Onko Lieksassa vielä tallessa ja muistissa
32
180
Vastaukset
- Anonyymi
Ei niitä täällä paljoa pyörinyt, niin olen kuullut. Väestö kun oli kieroja savolaisia niin ei ne mitään olis ostaneet.
- Anonyymi
Älä luota pelkkiin kuulopuheisiin, vaan käytä luotettavia lähteitä, joita on esimerkiksi kirjastossa. Molemmat kuulemasi huhut ovat vääriä.
Lieksan palstalla aihetta on käsitelty monia vuosia sitten, kun kerrottiin laukkukauppiaista ja paikkakunnalle Karjalasta muuttaneista kauppiaissuvuista. Pielisjärven alueelle muutti useiden sukujen edustajia kauppiaiksi. Alkujaan monet suvut olivat alkujaan Suomesta Venäjälle lähteneitä, jotka olivat muuttaneet sukunimensä venäläiseen muotoon, mm. "kreikan uskonnon" takia.
Esimerkiksi Dobrinien suku on lähtöisin Oulun Hailuodosta ja suvun alkuperäinen sukunimi oli Hyvönen. Oulusta he olivat muuttaneet Kuhmon Kiekinniemeen, josta edelleen Vienaan Munankinlahteen, jossa sukunimi Hyvönen muutettiin venäläiseen muotoon Dobrinin (добрый, dobryi = hyvä).
Takaisin Suomen alueelle muutettuaan venäläinen sukunimi muutettiin usein takaisin suomalaiseen muotoon, josta seuraavana muutamia esimerkkejä:
Valdajev -> Valtanen, Vadajev -> Vatanen, Torijev -> Torvinen, Romanov -> Romanainen, Moissedev -> Moisseinen, Martynov -> Marttinen, Malikin -> Malinen, Lipkin -> Lipponen, Lavrojev -> Lauronen, Ivanov -> Iivanainen, Guttujev -> Huttunen jne.
Dobrinien sukujen edustajat muuttivat sukunimensä muotoihin Rotko (Lieksassa) ja Tarma (Joensuussa).
Aiheesta on saatavilla hyvää ja asiallista kirjallisuutta esimerkiksi Lieksan kirjastossa. Hankkimastani kirjallisuudesta olen edellä mainitsemani asiat poiminut.- Anonyymi
Huippua sinulta taas kerran wanha olet tietäjä nimesi ansainnut.😍
- Anonyymi
Lieksan palstallekin on pesiytynyt joitakin omasta mielestään huumorintajuisia näsäviisaita pöljiä. He hyppäävät asiallisten aloitusten kimppuun omien puutaheinää olevien asiattomien tarinoidensa kanssa. Mitään oikeaa tai paikkaansa pitävää sanomaa heillä ei koskaan ole. Ei voi muuta sanoa, kuin hupinsa kullakin. Osa näistä tomppeleista on muualta kuin Lieksasta.
- Anonyymi
Aloittajan kysymys on hyvin asenteellinen, kun hän kirjoittaa ryssistä. Karjalaiset laukkukauppiaat eivät olleet venäläisiä, vaan itäkarjalaisia tavallisia talonpoikia, monet heistä Suomesta muuttaneita kansalaisia.
Tosiaan kauna sitten on aihetta käsitelty, mutta ei se haittaa.
Kyllä niitä kauppiaita kävi lähinnä talvisin, kun pääsivät hiihtäen tulemaan.
Joitain oli käynyt kesälläkin, mutta harvemmin.
Heillä oli ollut erilaisia kankaita ja turkiksista tehtyjä vaatteita myynnissä.
Samoin talvella kiersi kalakauppiaita.
Eräs heistä oli vetänyt perässään ahkioita, jossa oli paljon matikoita.
Matikat oli tietysti "puhkastu", mutta ostaja aina edellytti maksan olevan mukana.
Tällä kauppiaalla ei ollut koskaan maksoja kaloissa, ja kun häneltä kysyttiin "missä on maksat", niin mies oli sanonut vain, "a Tuulijärven matikal ei oo maksoo".
Tässä nyt aluksi yksi juttu heistä.- Anonyymi
Hienoa toinen tietäjä ilmestyi mukaan. Sinä ja Wanha olette todelliset tietopankit. Te varmaan saisitte koottua melkoisen alueen historiankirjan.
- Anonyymi
Olenko väärässä kun olen luullut heitä sanotun laukkuryssiksi ei reppuryssiksi? Näin muistan mummon ja ukin kertoneen.
- Anonyymi
Huikean uusia mölyää hissi tai hyiseen huumeiden orja aivan täältä Lieksasta jotain omakotitaloa tai renkaat päälle vielä löytänyt yksi vain tietää mitä tekee virheen Iikka tai
- Anonyymi
Kyllä laukkukauppiaita on haukuttu ryssiksi aikoinaan suuren sivistymättömyyden ja tietämättömyyden takia. Laukkukauppiaat puhuivat suomea, koska olivat syntyperältään suomalaisia.
Pohjanmaalla ruotsalaisasutuksen suomenkielisillä alueilla haukuttiin hurreiksi vaihtokauppaa käyviä kulkukauppiaita, jotka olivat yleensä paikkakunnalla kierteleviä kalakauppiaita. Hurreiksi haukutut puhuivat suomea, mutta myös ruotsia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä laukkukauppiaita on haukuttu ryssiksi aikoinaan suuren sivistymättömyyden ja tietämättömyyden takia. Laukkukauppiaat puhuivat suomea, koska olivat syntyperältään suomalaisia.
Pohjanmaalla ruotsalaisasutuksen suomenkielisillä alueilla haukuttiin hurreiksi vaihtokauppaa käyviä kulkukauppiaita, jotka olivat yleensä paikkakunnalla kierteleviä kalakauppiaita. Hurreiksi haukutut puhuivat suomea, mutta myös ruotsia.Noin sanoo sellainen joka ei tiedä asioista mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä laukkukauppiaita on haukuttu ryssiksi aikoinaan suuren sivistymättömyyden ja tietämättömyyden takia. Laukkukauppiaat puhuivat suomea, koska olivat syntyperältään suomalaisia.
Pohjanmaalla ruotsalaisasutuksen suomenkielisillä alueilla haukuttiin hurreiksi vaihtokauppaa käyviä kulkukauppiaita, jotka olivat yleensä paikkakunnalla kierteleviä kalakauppiaita. Hurreiksi haukutut puhuivat suomea, mutta myös ruotsia.Olisi parempi kun et näytä tietämättömyyttäsi kaikille
- Anonyymi
Jäikö heitä asumaan Lieksaan?
- Anonyymi
Suurin osa jäi jos ei jääny niin geenit ainakin jäi.
- Anonyymi
Ryssittelyt ja hurrittelut ovat mennyttä aikaa, mutta totta. Molemmat haukkimisen kohteet olivat kuitenkin suomalaisia. Nykyihmiset ovat sivistyneitä ja valistuneita eivätkä he enää käytä mainittuja termejä. Joku sivistymätön pöljä saattaa toki niitäkin sanoja vielä viljellä.
- Anonyymi
Elä sinä vauhkoo niistä muutamista sanoista. Ei aloituksessa ollut kyse ainakaan hirrestä joten älä sinä mäläkätä aiheen sivusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elä sinä vauhkoo niistä muutamista sanoista. Ei aloituksessa ollut kyse ainakaan hirrestä joten älä sinä mäläkätä aiheen sivusta.
Koetapas sinä lukihäiriöinen lukea aloitus vielä uudelleen. Siinä ei kerrota puutavarasta. Ei ole mainittu hirsiä eikä edes lankkuja, rimoista puhumattakaan.
- Anonyymi
Lieksassa kävellään paljon reppu seljässä, ettei vaan olis sukulaisia rajan takana.
Lieksalaiset eivät kävele reppu selässä, vaan ajavat asioille dubarulla tai benarilla.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Lieksalaiset eivät kävele reppu selässä, vaan ajavat asioille dubarulla tai benarilla.
Uusimmilla Lieksalaisilla on anana / turnipsikampaus ja ne ajaa linja-autolla tai taksilla yhteiskunnan piikkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusimmilla Lieksalaisilla on anana / turnipsikampaus ja ne ajaa linja-autolla tai taksilla yhteiskunnan piikkiin.
Tarkoitat varmaan ananasakäämä? Jotta ihan omat linja-autot ja taksit? No jopa on!
1910- luvun aikana oli kiertänyt talvisin myös kuivatun lihan kauppiaita.
Heillä oli ollut erilaisten metsälintujen ja riistaeläinten lihaa, jopa karhun lihaa.
Nämä olivat yleensä Repolasta, mutta myös kauempaa oli joku tullut.
Joskus oli kiertänyt myös hopeataosten ja pronssitaosten kaupittelijoita.
Nämä olivat niitä kauempaa tulleita jopa Aunuksesta asti.
Olen joskus miettinyt, että mistähän mahtoivat olla peräisin.
Aikoinaan 1940- luvun loppupuolella kierteli eräs kaupustelija kesäisin vanhalla armeijan polkupyörällä.
Takana oli iso puulaatikko, ja kummassakin ohjaustangon sakarassa matkalaukku.
Niissä oli erilaisia liinoja, huiveja, pitsejä ja vaikka mitä naisille mieluista.
Nimeä en muista.
Ei nyt ole aivan aloittajan tarkoittamalta ajalta.
Muista kerron myöhemmin.- Anonyymi
Metsästäjä tai julkaisu uikku hiivan on jyvät ihan oikeasti halua elää kenen tahansa saatavilla mutta vaikeasti löydettävissä olevia signaaleja väärässä silti itsellä ei jääkiekon paikkaamaan ja aiheena maisteri historia on poistettu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsästäjä tai julkaisu uikku hiivan on jyvät ihan oikeasti halua elää kenen tahansa saatavilla mutta vaikeasti löydettävissä olevia signaaleja väärässä silti itsellä ei jääkiekon paikkaamaan ja aiheena maisteri historia on poistettu
Jäi edellisestä sekoilusta nimeni pois hissanmaikk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsästäjä tai julkaisu uikku hiivan on jyvät ihan oikeasti halua elää kenen tahansa saatavilla mutta vaikeasti löydettävissä olevia signaaleja väärässä silti itsellä ei jääkiekon paikkaamaan ja aiheena maisteri historia on poistettu
Hisssan kotona poikkesi varmaan jääkiekkokauppiaita joita hän tuossa muistelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hisssan kotona poikkesi varmaan jääkiekkokauppiaita joita hän tuossa muistelee.
Kuka oli muikku Nenonen. Isä joskus puhui hänestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka oli muikku Nenonen. Isä joskus puhui hänestä.
Nenonen oli pielisjärveläinen kalastaja ja kalakauppias 1950- ja 60-luvuilla. Hän myi saaliitaan aluksi Lieksan vanhalla torilla, nykyisen jätkänpatsaan paikalla ja myöhemmin myös uudella torilla vesitornin luona.
- Anonyymi
Koskas kerrot muista odotellaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173846
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1782346Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731567Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231037- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800- 100799