Hevosaitauksen paimenpoika pelaa kesällä hyvin eli sähköä riittää sopivasti. Mutta talvi on ongelma. Pakkaskelillä virta häviää langasta, kun on kuivaa lunta eikä synny kunnon maakosketusta. Toimiiko teillä paimenpoika hyvin myös talvella? Miten sen saa toimimaan?
Hevosaitaus
2
2227
Vastaukset
- Hansulii
Niin kuin tuolla toisessa ketjussa joku mainitsi, niin ongelma talvella on maadoituksen suhteen, kuten myös kesällä tosi kuivalla ilmalla. Eli hevonen ei maadotu, ja kun osuu lankaan ei myöskään saa tälliä. Paimenessa ei siis ole vikaa luultavastikaan.
Apua saa joko talvilangasta, joka on kyllä aika kallista. Itse olen käyttänyt erillistä maadoituslankaa. Siis paimenen maanavasta laittaa langan kiertämään aitaa varsinaisten sähkölankojen väliin. Yksikin voi hyvin riittää. Eli niin vaan että hevonen osuu molempii lankoihin yhtäaikaa jos nojailee aitaan. Ei ole kovin kallista, kun maalangan voi hyvin vaikka kiertää tolppien ympäri tai kieputtaa vaikka naulan ympäri. Ei siis tartte kalliita eristimiä.
Toimii hyvin. Jopa "super-karkailija" ponineiti uskoi kerrasta että ei kannata enää karkailla kun maalangan olin laittanut :)
Tarkista myös muuten aita, ettei sähkölangat osu tolppiin tms. Myös liitoskohdat langassa on syytä tehdä kunnolla, ei siis pelkästään solmia. Hyvä ja halpa keino on polttaa sytkärin avulla solmusta jäävistä päistä muovit pois ja "nitoa" metallilangat vielä yhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa922060- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391290
- 791110