Koira söi rättinä ollutta aluspaitaa eilen, sellaista froteista... Yleensä aina sipeltää leikki riepujaan, nyt yllätti, että oli syönyt. Olisi muuten jäänyt huomaamatta kun koira käy tarpeillaan metsässä, nyt oli vaan riekale jäänyt puoleen väliin ja piti repäistä irti. Ei ole tietoa onko tulossa lisää, miten paljon on sitten niellyt.
Vierasesineistä elimistössä tiedän, että hoitona on ulostemassan liukkaana ja löysänä pitäminen, jolloin mahdolliset tukokset tulevat helpommin ulos. Onko kellään siis kokemusta? Tiedän, että koiran elimistö vetää mitä vaan , joten tuskin syytä huoleen, mutta tukosta täytyy aina varoa. Onko kellään siis kotikonsteja, miten koiran vatsan voisi pitää "löysänä" ja liukkaana? Onko jotain erityisiä ruoka aineita? Onko koirille omia ulostus lääkkeitä? Voisiko Duphalac tehdä pahaa koiralle?
Kiitos nikseistänne!
Kotikonsteja rätinsyöjälle?
22
9685
Vastaukset
- roosa
Ei sitä koiran vatsaa voi pitää löysänä kaiken aikaa. Ruoka ei ehdi sulaa, eikä anaalirauhaset toimia.
Kun tiedät koirasi syöneen jotakin sopimatonta, joka mahdollisesti jäisi kiinni suolistoon, parafiiniöljy on hyvä, mutta sekin satunnainen apu.
Annetaan esim. ajokoiran kookiselle n. ½ dl.- Laiska koira
Itse lähinnä mietin pellavaöljyä, saa tavan ruokakaupoistakin, ajanee saman asian, mitäpä olet mieltä? Eikös parafiiniöljy ole apteekki tavaraa? Ei kai nyt tarkoitus olekaan pitää koiran vatsaa löysänä kun sen ajan, että rätti ulostuu, ei kai olisi mitään järkeä aina ripuloittaa koiraansa?
- roosa
Laiska koira kirjoitti:
Itse lähinnä mietin pellavaöljyä, saa tavan ruokakaupoistakin, ajanee saman asian, mitäpä olet mieltä? Eikös parafiiniöljy ole apteekki tavaraa? Ei kai nyt tarkoitus olekaan pitää koiran vatsaa löysänä kun sen ajan, että rätti ulostuu, ei kai olisi mitään järkeä aina ripuloittaa koiraansa?
Parafiiniöljyn ideana on,että se ei imeydy suolistoon vaan tekee suojaavan kalvon suoleen ja edesauttaa rättien liikkumista ulos. Mieluummin sitä. Pellava ym. öljyt imeytyvät eivätkä toimi parafiiniöljyn tavoin.
- rätit
tarkkaan pois koirasi ulottuvilta mieluummin.
- Laiska koira
Että aikuista koiraa olsi nyt tällä iällä hankalampi ruveta sulkemaan esimerkiksi mihinkään häkkiin siksi ajaksi kun emme ole näkemässä. Kotonamme on kaikkea kangasta, mikäli koira innostuisi nyt enemmän syöpöttelemään, on sitä vaikea estääkään, ainakaan näin etukäteen...
Mutta kyllä yllätti, että oli niellyt, sillä ei ole aiemmin mitään sellaisia syönyt. Nenäliinatkin kun löytää sipeltää palasiksi, koskaan ei ole niellyt. Voisikohan johtua jostain suoliston puhdistamisen tarpeesta, otti kuituja nyt sitten kunnolla, kun ei heinää ole tarjolla... Mutta ei tule leikkimään enää rievuilla, sen voin taata. - mielellään
Laiska koira kirjoitti:
Että aikuista koiraa olsi nyt tällä iällä hankalampi ruveta sulkemaan esimerkiksi mihinkään häkkiin siksi ajaksi kun emme ole näkemässä. Kotonamme on kaikkea kangasta, mikäli koira innostuisi nyt enemmän syöpöttelemään, on sitä vaikea estääkään, ainakaan näin etukäteen...
Mutta kyllä yllätti, että oli niellyt, sillä ei ole aiemmin mitään sellaisia syönyt. Nenäliinatkin kun löytää sipeltää palasiksi, koskaan ei ole niellyt. Voisikohan johtua jostain suoliston puhdistamisen tarpeesta, otti kuituja nyt sitten kunnolla, kun ei heinää ole tarjolla... Mutta ei tule leikkimään enää rievuilla, sen voin taata.vetelee naamaansa kankaan kuin kankaan (verhot, peitot, kaikki vaatteet....) niin silloin on jotain muutakin ongelmaa kuin ihmetellä millä saa rätin tulemaan kakan mukana ulos.
- Laiska koira
mielellään kirjoitti:
vetelee naamaansa kankaan kuin kankaan (verhot, peitot, kaikki vaatteet....) niin silloin on jotain muutakin ongelmaa kuin ihmetellä millä saa rätin tulemaan kakan mukana ulos.
Aivan jos niin olisi, ei kai silloin auttaisi, että pidän koiran loitolla rätteinä toimivista aluspaidoista, vaan se söisi vaatteet minun päältänikin...
- papette
Meidän papparainen on hyvällä halulla popsinut jo 10 vuotta tyttären (ei kelpaa muut) sukkia - ennätys on ollut metrin pituinen säärystin. Tuli viikon kuluttua ulos luonnollista tietä säärystimen mystillisen katoamisen jälkeen. Ei näyttänyt hyvin reikiä olevan - mitä nyt värit olivat kadonneet, ei ollut kuin raidat jäljellä. Aikansa sitä tikisteli, vilkaisi takapäähän itsekkin, että mikä hitto siellä roikkuu - sitten tyytyväisesti häntää heilutti (ja sanoi, jos olisi osanut puhua, että: "äiti kakki tuli").
Kelpaa kyllä tiskirätitkin vallan mainiosti, jos ei ole muuta saatavilla. Nuorempana kelpasi kaikki muukin mitä ei ollut syötäväksi tarkoitettua, mutta ikä on tuonut järkeä (?).
Papparaisella on iso suolisto (olen kuullut kohtalotoverista englannissa, joka nielaisi kännykän, ja mikä tuli ihan normaalia tietä ulos), ainoa vaiva niistä sukista sun muista on ollut mahdottomat pieruvaivat (pikemminkin pommit, tahtia 10 pierua per tunti / 24 h vrk:ssa), ja mahan murinat. Meillä ei ole koskaan tarvittu "liukastuttaa" papparaisen suolta - taitaa olla ihan tarpeeksi liukas...Kyllähän se alkuaikoina hätkäytti, että herran jee mitä se on syönyt - kaikkeen tottuu...
Joku tuossa kehoitti pitämään ne rätit loitolla, ettei koira niihin pääse - no meillä tiskirätit roikkuu uunilla, sinne kun ei onneksi ylety, eikä ole vielä älynnyt keittiöjakkaraa käyttää... Tyttärelle olisi vissiin pitänyt tehdä lobotomia, jotta olisi oppinut sukkansa viemään sinne minne ne kuuluvat - mutta kai siinä silloin olisi jo sosiaalihuolto puuttunut asiaan... Että näin meillä.- nämä ei
ole vitsailun aiheita ollenkaan!
Tiedä miten köpelösti joku kerta käy! - papette
nämä ei kirjoitti:
ole vitsailun aiheita ollenkaan!
Tiedä miten köpelösti joku kerta käy!No joo, asioistahan täytyy löytyä aina huumoria, koska jostainhan sitä pitää voimia ottaa. Ja eläimen kanssa asuminen ei ole totisten hommaa - ellei sitten satu omistamaan "sirkuskoiraa", joka tekee kaiken niin kuin omistaja käskee, ja on suunnitellut etukäteen valmiiksi jo ennen koiran tuloa. Kaikenlaisiin yllätyksiin koiran omistajana täytyy vain tottua. Parempi ottaa huumorilla, kuin joka vastoinkäymistä parkua - säästyy ne omatkin hermot!
- Laiska koira
Tiedän, että saatan hiukan ylireagoida, koirat nielevät paljon suurempiakin juttuja ja kestävät ilman vaikeuksia. Itse vaan työssäni törmään jonkinverran tähän ihmisten ongelmana, että suolistossa on vieraitaesineitä, tiedän että niistä voi tulla oikeasti hirveä ongelma. Tietysti koiran vatsa saattaa vetää aivan eritavoin kuin ihmisen, silti huolestuin. Koiramme ei myöskään ole mikään syömäri, joten sen suolenmutkat eivät ole vielä vääntyneet niin suoriksi kuin joidenkin sukkafanien saattaa olla. Tai tiedä häntä... Säikähdin vain. En usko olevan mitään hätää, "oikean" hädän tullen otan yhteyden lekuriin.
Jos olisin koira, söisin minäkin varmaan mielellään tiskirätin, siinä on kaikkia kivoja hajuja ja makuja...:) - papette
Laiska koira kirjoitti:
Tiedän, että saatan hiukan ylireagoida, koirat nielevät paljon suurempiakin juttuja ja kestävät ilman vaikeuksia. Itse vaan työssäni törmään jonkinverran tähän ihmisten ongelmana, että suolistossa on vieraitaesineitä, tiedän että niistä voi tulla oikeasti hirveä ongelma. Tietysti koiran vatsa saattaa vetää aivan eritavoin kuin ihmisen, silti huolestuin. Koiramme ei myöskään ole mikään syömäri, joten sen suolenmutkat eivät ole vielä vääntyneet niin suoriksi kuin joidenkin sukkafanien saattaa olla. Tai tiedä häntä... Säikähdin vain. En usko olevan mitään hätää, "oikean" hädän tullen otan yhteyden lekuriin.
Jos olisin koira, söisin minäkin varmaan mielellään tiskirätin, siinä on kaikkia kivoja hajuja ja makuja...:)Aivan asiallista neuvoa, että oireenahan on jos se rätti tai muu vastaava, ei sieltä ulos tule, niin koirahan alkaa oksentelemaan, eikä suostu syömään mitään. Tai sitten tukoksen vierestä tulee ripulia (aivan niin kuin ihmisilläkin). Ei se koira siihen rättiin (jos se on kangasta, paitsi sukkahousut ovat eri asia) hetkessä töllää, vaan kyllä se kerkiää saamaan sen avun eläinlääkäristä.Olen tätä asiaa itse joskus eläinlääkäriltä kysynyt kun panikoin itsekkin niitä touhuiluja koirallani - en onneksi ole kuitenkaan joutunut apua hakemaan.
Papparainen on ollut vaan niin kova poika touhuamaan kaikkea mahdollista elämänsä varrella, että on ollut pakko huumorilla ottaa. Rodultaan kun ei ole niitä tottelevaisimpia poikia - mutta se siinä herrassa on aina viehättänytkin. - Laiska koira
papette kirjoitti:
Aivan asiallista neuvoa, että oireenahan on jos se rätti tai muu vastaava, ei sieltä ulos tule, niin koirahan alkaa oksentelemaan, eikä suostu syömään mitään. Tai sitten tukoksen vierestä tulee ripulia (aivan niin kuin ihmisilläkin). Ei se koira siihen rättiin (jos se on kangasta, paitsi sukkahousut ovat eri asia) hetkessä töllää, vaan kyllä se kerkiää saamaan sen avun eläinlääkäristä.Olen tätä asiaa itse joskus eläinlääkäriltä kysynyt kun panikoin itsekkin niitä touhuiluja koirallani - en onneksi ole kuitenkaan joutunut apua hakemaan.
Papparainen on ollut vaan niin kova poika touhuamaan kaikkea mahdollista elämänsä varrella, että on ollut pakko huumorilla ottaa. Rodultaan kun ei ole niitä tottelevaisimpia poikia - mutta se siinä herrassa on aina viehättänytkin.Nuo oireet olisin tunnistanutkin varmaan. Nyt sitten juoksen metsässä koiran kintereillä ja käyn tutkimassa jätökset ja ennenkaikkea sitä tuleeko sitä... Jos olet asiasta jutellut eläinlääkärin kanssa, niin sanoiko hän mitään, siitä täytyykö koiran vatsaa yrittää pehmittää jotenkin ja ennekaikkea miten?
- papette
Laiska koira kirjoitti:
Nuo oireet olisin tunnistanutkin varmaan. Nyt sitten juoksen metsässä koiran kintereillä ja käyn tutkimassa jätökset ja ennenkaikkea sitä tuleeko sitä... Jos olet asiasta jutellut eläinlääkärin kanssa, niin sanoiko hän mitään, siitä täytyykö koiran vatsaa yrittää pehmittää jotenkin ja ennekaikkea miten?
Eli siis, jos on jo oireita niin eläinlääkäri määrää annettavaksi parafiiniöljyä. Mutta todellakaan sitä ei pidä antaa, jos ei ole mitään oireita, ja koira on ihan normaali.
- roosa
papette kirjoitti:
Eli siis, jos on jo oireita niin eläinlääkäri määrää annettavaksi parafiiniöljyä. Mutta todellakaan sitä ei pidä antaa, jos ei ole mitään oireita, ja koira on ihan normaali.
Ei parafiiniöljyn antamiseen tarvitse odotella ell. määräystä. Kyllä sitä voi ihan itse antaa, jos koiralla on vatsaoireita ja epäilee koiran syöneen jotakin sopimatonta.
- Minä pääsen
Laiska koira kirjoitti:
Nuo oireet olisin tunnistanutkin varmaan. Nyt sitten juoksen metsässä koiran kintereillä ja käyn tutkimassa jätökset ja ennenkaikkea sitä tuleeko sitä... Jos olet asiasta jutellut eläinlääkärin kanssa, niin sanoiko hän mitään, siitä täytyykö koiran vatsaa yrittää pehmittää jotenkin ja ennekaikkea miten?
vähemmällä, kun kiellän koiriani syömästä kaikkea mitä eteen sattuu!
- laiska omistaja
Minä pääsen kirjoitti:
minä pääsen vielä vähemmällä, kun olen hankkinut koiran, joka ei pureskele eikä syö mitään asiaankuulumatonta. Ei tarvitse kieltääkään.
- Leluhauva?
laiska omistaja kirjoitti:
minä pääsen vielä vähemmällä, kun olen hankkinut koiran, joka ei pureskele eikä syö mitään asiaankuulumatonta. Ei tarvitse kieltääkään.
Leikkikoiran kanssa pääsee tosi helpolla..
Kun minä olen valinnut pentua, olen laittanut etusijalle ulkomuodon, luonteen ja käyttöominaisuudet. Senkin uhalla että pennusta kehkeytyy rätinsyöjäeläin. Mutta tavan saa sitten kitkettyä hyväluonteisesta koirasta pois. Näin se homma etenee!
Kaunista pääsiäistä kaikille! - Pirez
Minä pääsen kirjoitti:
..et ole aina paikalla ja silloinhan koira saattaa syödä jotain mitä ei saisi..
- ja koira on fiksu
Pirez kirjoitti:
..et ole aina paikalla ja silloinhan koira saattaa syödä jotain mitä ei saisi..
niin tuota ongelmaa ei ole :o)
- Pirez
ja koira on fiksu kirjoitti:
niin tuota ongelmaa ei ole :o)
..kyllä syö kaiken mitä vaan hampaisiinsa yltää kun ei olla paikalla.. Tai siis mieheni asunnolla se ei syö mitään (paitsi nyt huomioimattomuus - koulutuksen aikana, jolloin koira hakee huomiota)
On hyvä että koirasi on viisas ja ei syö mitään =)
Oma koirani ei syönyt mitään vasta kun täytti 5kk jolloin tuhoaminen alkoi. Nyt sillä ikää 8kk.. ja uhma päällä. - Laiska koira
laiska omistaja kirjoitti:
Aivan, tiedän mitä tarkoitat, meilläkin on sellainen koira. On kiva kun pääsee helpolla kun voi olla yli tuhat prosenttisen varma, että koira ei mitään ylimääräistä syö. Koira on muutenkin laiska, siis erittäin rauhallinen rotunsa edeustaja, ei ole koskaan tehnyt mitään ilkeyksiä.
Riehumaan että saa on tehtävä itse työtä, meillä käytetäänkin erilaisia suuria kangas palasia, jotta koira saadaan edes joskus aktiiviseksi. Niitä heilutellaan kuten härälle, sitten revitään koiran kanssa ja kun se on innostunut jätetään riepu sille ja sitten se riehuu sen kaa itsekseen, juoksee ympyrää ja repii. Koira on siis terve, mutta rauhallinen. Erilaiset liepuvat kankaat saavat sen villiintymään, mikä on tervettä koirille välillä, siksi ovat olleet meillä käytössä. Mutta ei huolta ei ole koskaan niitä syönyt, eikä tule syömään, repii ja riuhtoo kyllä.
Voin siis olla täysin huoleton, se ei tule koskaan mitään ylimääräistä syömään. Onneksi se on myös koulutettu ja siksi sitä ei tarvitse pitää hihnassa koko ajan vierellä, joten sille voi myös antaa vapautta, eikä tarvitse koko ajan vahtia tekemisiä.
-Minä ja Laiska koira, ennen tapahtunutta-
Kornia, että jotkut nyt väittää, että mullapa on koira joka ei syö mitään ylimääräistä, niin on minullakin ollut...
Laikurille ei muuten tullut mitään oireita, vatsa on toiminut ihan normaalisti, uni ja ruoka on maistunut kuten ennenkin.
Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017624Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855969Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321987Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191678- 361559
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398