NIMESTÄ MALIN

juuriaan etsimässä

Hei! Tietääkö kukaan sukunimen MALIN alkuperää? HAluaisin todellakin tietää mistä nimi on kotoisin? Olen selannut vaikka kuinka paljon nimikirjoja ja muuta, mutta en löydä muuta vastausta kuin ei-suomalainen nimi. Ei ruotsalaista alkuperää, eikä kai venäläistäkään. Vai onko se kuitenkin venäläistä alkuperää? Tietääkö joku? Onko muissa maissa tätä nimeä? Koska en tiedä sukuni vaiheista suurin piirtein mitään kuin että isoisäni oli Kuusankoskella syntynyt, toivon että saisin nimestä edes jotain selville. Englannissa on ainakin näyttelijä nimeltä Malin, mutta lieneekö nimi englantilainenkaan?

15

3313

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malin

Olen kans Malinien sukua täältä lounais-saaristosta. Kerro lisää ku muakin kiinnostaa.

• oeorororo

On ruotsalainen nimi. Tunnenkin sen nimisiä. On myös etunimi. Sukunimi äännetään kuitenkin "ma´liin".

• ssi

jos kysyisit kielitoimiston nimiarkistosta http://www.kotus.fi/kielitoimisto/

Malin näyttää väestörekisterikeskuksen nimihaun perusteella aika yleiseltä nimeltä ja genealogia.fi/nimet nimenmuutostietojen mukaan hyvin erilaiset nimet on muutettu Maliniksi. Järkeenkäypää olisi minusta, että ruotsinkieliset papit ja kirjurit ovat muuntaneet Malisen Maliniksi - mutta enpä tiedä Malisenkaan etymologiaa =)

• asdfgh555
    • tuskinpa sentään

Samanlaisia sukunimiä voi syntyä ympäri maailmaa.

• pistervi1

Malin on myös sukunimi. Suomen väestöjärjestelmään on rekisteröity 2 233 henkilöä, joiden sukunimenä on ollut Malin

• Malikina

Onkohan Malin lyhennys Malisesta. Maliset ainakin on suomennos vienalaisesta Malikin-nimestä (Malikin=Malinoff). Malikineja on Vienassa edelleen ja serkkuja sitten Suomen puolella Malinen-nimisinä.

• Sukujuttu

Katsoin netistä. Malin on muotoutunut nimestä Magdalena.
      Varmaankin asia on kysyjällekin jo selvinnyt, kun kysymys on vuodelta 2005.

On muuten mielenkiintoista havaita, että usein kirjoitetaan jollekin palstalle kysymys aiheesta, jonka voi tarkistaa paljon nopeammin netistä itse. Ei tarvitsisii odottaa, että joku toinen sen tekee ja kirjoittaa sitten vastauksen kysyjälle.

Hiukan olisi omatoimisuuttakin käytettävä, varsinkin kun tekee sukututkimusta.
      Usein näkee pyydettävän osoitetta jollekin sivulle, josta saisi määrätyn suvun tiedot, koska "harrastaa" sukututkimusta.
      Se on aika helppo tapa tutkia.

Minullekin eräs tutkija kerran sanoi, että minun pitäisi ladata työni tulokset nettiin, ettei toisten tavitsisi tehdä samaa työtä.
      Tutkiminen kuitenkin on se juju sukututkimuksessa. Siinä ohessa löytää paljon sellaista tietoa, mitä ei koskaan muuten tulisi hankkineeksi.

• Ryssä

Nimimerkki Sukujuttu erehtyy kirjoittamaan etunimistä kun tässä on kysymys sukunimistä. Eiköhän Malin-nimi ole muotoutunut samala tavalla kuin Salin, Helin jne. Talonpoikaissuvusta on tullut säätyläisiä ja sitten hienostellaan nimi kun ruåtsalainen on niin fiini.

• Sukuniminen

Malin= Malinen, aivan samoin kuin Korhoin = Korhonen, Iggoin = Ikonen
      Ruotsinkielinen pappi ei ole ymmärtänyt nen-päätettä.
      Ruotsinvoittoinen nimimuoto on sitten jäänyt käyttöön,

• täti

Ei millään tavalla samantyyppinen kun Korhoin -> Korhonen, vaan Malin on käsityöläisnimi, joka on annettu esim. suutarille, räätälille jne. Voi olla myöhemmin Malinen-muodossa, mutta alkuperä on ihan toinen.
        Kuulutko sukuuni-tapahtumassa Vantaalla ensi viikonloppuna on luento käsityöläisistä. Siellä varmaan kerrotaan myös sukunimien synnystä.

• Simo Sininen

Jutkunimi. Nimimerkki asdfgh555 on oikeassa. Lukekaa sieltä. Itäjutkuja askenaaseja muutti Venäjältä Viipuriin, eli Suomeen. Askenasit on kasaareja, eivät siis Palestiinan alueen jutkuja.

• Anonyymi

Suomessa on kolmisen tuhatta Malin-nimista. Nimi on kohtuullisen yleinen käsityöläisnimi ja sitä on aika runsaasti Hämeessä. Vaikka Malin on myös ranskalainen sukunimi, voisin lyödä vetoa, että yksikään Suomen kanta-Malin ei ole saanut nimeään Ranskasta!

Tunsiko kukaan Vaasassa joulukuussa 2024 kuollutta 95.vuotiasta Erkki Olavi Malista, jonka Iitissä syntynyt täyskaima kuoli samoin 2024 joulukuussa , mutta Australiassa. Kiinnostaisi tietää, olivat he edes kaukaista sukua toisilleen.

• Anonyymi

Moni Malin saattaa olla käsityöläiseksi 1700-luvulla ryhtynyt ryhtynyt entinen Malinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      170
      2141
    2. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      14
      2132
    3. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      100
      1013
    4. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      847
    5. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      813
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      35
      786
    7. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      156
      782
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      746
    9. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      714
    10. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      50
      684
    Aihe