Etsitään urosta astutukseen?

Anonyymi

Halutaan teettää meidän nartulla pentuja. Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon urosta etsittäessä?

26

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko nartun terveys tutkittu?

• Anonyymi

Rodunomaiset terveystarkit pitää olla tehtynä sekä nartulta että urokselta. Myös molempien ikä ja miljoona muutakin asiaa pitää ottaa huomioon, joten oletko todella niin laiska, ettet jaksa edes lähtötilannetta itse kertoa, vaan muiden pitäisi arvuutella? Kasvatus on vastuullista puuhaa, ja tämä onkin ehkä se tärkein asia, joka on otettava huomioon. Osaan siis kahden kirjoittamasi lauseen perusteella sanoa, että sinä et ole puuhaan kykenevä. Vastuunsa tunteva olisi itsekin tajunnut, mitä kaikkea pitää muille kertoa lähtötilanteesta.

• Anonyymi

Miksi pitäisi lähtötilannetta kertoa? Eihän kysymys koske narttua vaan urosta. Olisin halunnut vain nähdä onko vielä asioita mitä en ole ottanut huomioon, mutta enpä ole yllättynyt vastauksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi pitäisi lähtötilannetta kertoa? Eihän kysymys koske narttua vaan urosta. Olisin halunnut vain nähdä onko vielä asioita mitä en ole ottanut huomioon, mutta enpä ole yllättynyt vastauksista.

Se, että joudut kysymään, miksi lähtötilannetta pitäisi selvittää, todisti muiden olleen satavarmasti oikeassa.

Jos haluat pennun, niin osta sellainen asiansa osaavalta henkilöltä tai vaikka adoptoi. Ei sinun elukkasi tarvitse pykeltää pentuja maailmaan siksi, että sinäsinäsinä haluat, mutta juuri mitään muuta ei sitten olekaan kuin halu. Sormet syyhyttää pennuttaa, vaikka tietotaidosta ei ole puhettakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä eroa sillä on lähtötilanteen selvittämisen tärkeyden kannalta, että kyse oli uroksesta eikä nartusta? Voi luoja, että voi ihminen olla yksinkertainen! Enpä tietenkään ole yllättynyt siitä, että vain yksinkertaiset elämänkoululaiset pennuttavat mitä sattuu koiria millä sattuu periaatteilla, vaikka narttukin on alunperin ostettu ihan saletisti "vain lemmikiksi rakastavaan kotiin".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se, että joudut kysymään, miksi lähtötilannetta pitäisi selvittää, todisti muiden olleen satavarmasti oikeassa.

Jos haluat pennun, niin osta sellainen asiansa osaavalta henkilöltä tai vaikka adoptoi. Ei sinun elukkasi tarvitse pykeltää pentuja maailmaan siksi, että sinäsinäsinä haluat, mutta juuri mitään muuta ei sitten olekaan kuin halu. Sormet syyhyttää pennuttaa, vaikka tietotaidosta ei ole puhettakaan.

Ja kukahan sitten on tämä asiansa osaava henkilö? Itse jonkun aikaa sijaiskotina toimiessani ongelma koirille olen todennut, että pahimpia omistajia ovat nimenomaan nämä hienojen valioyksilöiden tehtailija kasvattajat. Kuvittelevat koiran olevan näyttely esine ja jos on värissä virhe tai joku muu pigmentti vika niin koiran arvo on mitätön. Saati sitten, jos eivät onnistu koiraansa sopeuttamaan kuvioonsa se päätyy pahimmassa tapauksessa piikille. En ikinä tule rahojani syytämään sellaiselle ihmiselle oli sitten kuinka hienot arvostelut tahansa saanut siitä työstään. Juuri siksi haluan ennemmin pennut omalla koirallani ettei tarvitse enää käydä sitä samaa ruljanssia, kun aikoinaan etsiessäni sopivaa kasvattajaa kaikkien pentu tehtaiden keskeltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kukahan sitten on tämä asiansa osaava henkilö? Itse jonkun aikaa sijaiskotina toimiessani ongelma koirille olen todennut, että pahimpia omistajia ovat nimenomaan nämä hienojen valioyksilöiden tehtailija kasvattajat. Kuvittelevat koiran olevan näyttely esine ja jos on värissä virhe tai joku muu pigmentti vika niin koiran arvo on mitätön. Saati sitten, jos eivät onnistu koiraansa sopeuttamaan kuvioonsa se päätyy pahimmassa tapauksessa piikille. En ikinä tule rahojani syytämään sellaiselle ihmiselle oli sitten kuinka hienot arvostelut tahansa saanut siitä työstään. Juuri siksi haluan ennemmin pennut omalla koirallani ettei tarvitse enää käydä sitä samaa ruljanssia, kun aikoinaan etsiessäni sopivaa kasvattajaa kaikkien pentu tehtaiden keskeltä.

Juuri tuo oma toimintasi on sitä, mistä muut aika äkkiä näkevät pentutehtailun merkkejä. Tämän tietysti kätevästi unohdit.

Niiltä "näyttelyesineiltä" on käyty hakemassa näyttelyistä tuomareiden mielipide _rodunomaisuudesta_. Kukas sinun koirasta on antanut mielipiteen siitä, että sillä ylipäätään on mitään annettavaa jälkikasvulleen? Onko viralliset terveystarkastukset tehty ja millä tuloksin?

Voit yrittää kääntää huomiota omasta vähintäänkin epäilyttävästä toiminnastasi rotukoirien kasvattajiin valheillasi, muttei se tule onnistumaan kuin korkeintaan omien korviesi välissä. Muille _sinä_ olet edelleen tarkastelun kohteena tehtailuhaaveinesi.

Sen verran kuitenkin valheitasi korjaan, että tokkopa värivirheelliset koirat ovat arvottomia missään muualla kuin kieroutuneessa mielessäsi. Kennelliitto vaatii kasvattajia alentamaan hintaa, jos koirassa on jotain vikaa, vaikka sitten vain värissä. Kasvattajat eivät itse ole tätä vaatineet, vaan kennelliitto. Kennelliitto siis pitää pennunostajien puolia, mutta jotain käsittämätöntä vikaa tässä pitää tietenkin sinusta olla, jotta pääset määkimään rotukoirien kasvattajista, vaikka omissa tekemisissäsi ei ole mitään järjen häivääkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä eroa sillä on lähtötilanteen selvittämisen tärkeyden kannalta, että kyse oli uroksesta eikä nartusta? Voi luoja, että voi ihminen olla yksinkertainen! Enpä tietenkään ole yllättynyt siitä, että vain yksinkertaiset elämänkoululaiset pennuttavat mitä sattuu koiria millä sattuu periaatteilla, vaikka narttukin on alunperin ostettu ihan saletisti "vain lemmikiksi rakastavaan kotiin".

Jahas. Vastaukseni tähän viestiin katosi sitten, kuin pieru saharaan. En taida enää jaksaa uutta rautalankaa vääntää. Sen vain sanon, että tottakai meille on koira hankittu lemmikiksi. Miksikäs muuksi? Näyttelyesineeksi vai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri tuo oma toimintasi on sitä, mistä muut aika äkkiä näkevät pentutehtailun merkkejä. Tämän tietysti kätevästi unohdit.

Niiltä "näyttelyesineiltä" on käyty hakemassa näyttelyistä tuomareiden mielipide _rodunomaisuudesta_. Kukas sinun koirasta on antanut mielipiteen siitä, että sillä ylipäätään on mitään annettavaa jälkikasvulleen? Onko viralliset terveystarkastukset tehty ja millä tuloksin?

Voit yrittää kääntää huomiota omasta vähintäänkin epäilyttävästä toiminnastasi rotukoirien kasvattajiin valheillasi, muttei se tule onnistumaan kuin korkeintaan omien korviesi välissä. Muille _sinä_ olet edelleen tarkastelun kohteena tehtailuhaaveinesi.

Sen verran kuitenkin valheitasi korjaan, että tokkopa värivirheelliset koirat ovat arvottomia missään muualla kuin kieroutuneessa mielessäsi. Kennelliitto vaatii kasvattajia alentamaan hintaa, jos koirassa on jotain vikaa, vaikka sitten vain värissä. Kasvattajat eivät itse ole tätä vaatineet, vaan kennelliitto. Kennelliitto siis pitää pennunostajien puolia, mutta jotain käsittämätöntä vikaa tässä pitää tietenkin sinusta olla, jotta pääset määkimään rotukoirien kasvattajista, vaikka omissa tekemisissäsi ei ole mitään järjen häivääkään.

Tämä on se jännä ajatus mitä en tule koskaan ymmärtämään. Aivan sama mitä ne tuomarit on mieltä roduista. Miten heidän arvionsa vaikuttaa siihen millainen on juuri hyvä lemmikki meidän perheelle? Ei sitten muuten yhtään mitenkään. Näinollen on mulle yks lysti onko meidän narttu saanut sertejä vai ei, kun enemmän se luonne meillä kotona vaikuttaa. Ja miks mun pitäis kiinnostua siitäkään onko pennut riittävän hyviä malliyksilöitä esiteltäväksi, kun ei edes aiota myydä niitä kenellekkään. Näin ollen mulle on myös yks lysti mitä muut ajattelee meidän pentu haaveista. Olin vain utelias tietämään mitä pitäisi ottaa huomioon. Joskin tiesin toki etten saisi yhtään järkevää vastausta. Mutta aina voi silti yrittää. 💁🏻‍♀️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jahas. Vastaukseni tähän viestiin katosi sitten, kuin pieru saharaan. En taida enää jaksaa uutta rautalankaa vääntää. Sen vain sanon, että tottakai meille on koira hankittu lemmikiksi. Miksikäs muuksi? Näyttelyesineeksi vai?

Pentukoneeksi näköjään. Tokkopa olisi myyjä sitä edes teille myynyt, jos rehellisesti olisitte pennutustarkoituksesta jo ostettaessa kertoneet. Mutta kun seropisössötystehtailijoiden toiminta ei koskaan kestä päivänvaloa, vaikka muita kasvattajia muistavat herjata minkä kerkiävät vaikka sitten valheilla, jos ei muuta keksitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on se jännä ajatus mitä en tule koskaan ymmärtämään. Aivan sama mitä ne tuomarit on mieltä roduista. Miten heidän arvionsa vaikuttaa siihen millainen on juuri hyvä lemmikki meidän perheelle? Ei sitten muuten yhtään mitenkään. Näinollen on mulle yks lysti onko meidän narttu saanut sertejä vai ei, kun enemmän se luonne meillä kotona vaikuttaa. Ja miks mun pitäis kiinnostua siitäkään onko pennut riittävän hyviä malliyksilöitä esiteltäväksi, kun ei edes aiota myydä niitä kenellekkään. Näin ollen mulle on myös yks lysti mitä muut ajattelee meidän pentu haaveista. Olin vain utelias tietämään mitä pitäisi ottaa huomioon. Joskin tiesin toki etten saisi yhtään järkevää vastausta. Mutta aina voi silti yrittää. 💁🏻‍♀️

"Aivan sama mitä ne tuomarit on mieltä roduista. Miten heidän arvionsa vaikuttaa siihen millainen on juuri hyvä lemmikki meidän perheelle? Ei sitten muuten yhtään mitenkään."

Ja aivan satavarmasti vaikuttaa. Ymmärrätkö sinä mitä RODUNOMAISUUS tarkoittaa? Se tarkoittaa mm. rakennetta, eli sitä, miten koira liikkuu, miten sillä on hampaat suussa, millaiset kulmaukset sillä on ja sitä, miten koira KÄYTTÄYTYY. Tässä nyt muutamia mainitakseni. Rotukoirien hienous piilee juuri siinä, että ammattitaitoiset tuomarit ovat katsoneet, että koiralla on jalat alla oikealla tavalla, se liikkuu hyvin ja ennen kaikkea myöskin käyttäytyy rodunomaisesti. Rotukoirien luonne on erittäin hyvin ennustettavissa, sillä tiettyä luonnetta pidetään sopivana sukupolvesta toiseen.

Tästä päästäänkin siihen, miksi seropien luonnetta on ihan mahdotonta ennustaa. Jos et sen vertaa ymmärrä genetiikasta, ettei pennut ole sinun elukkasi kopioita luonteenkaan tiimoilta, niin otan osaa. Näin ollen pitäisi todellakin kiinnostua siitä, tulevatko ne pennut olemaan "malliyksilöitä" edes luonteensa puolesta saati sitten rakenteeltaan, sillä sinähän et satavarmasti ole varmistunut elukkasi rakenteen terveydestä, etkä muuten ole sitä varmistamassa urokseltakaan. Tehtailet sikoja säkissä niin luonteen kuin rakenteenkin puolesta, ja tämä on aivan selvää pässin lihaa kaikille, jotka genetiikasta jotain ymmärtävät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pentukoneeksi näköjään. Tokkopa olisi myyjä sitä edes teille myynyt, jos rehellisesti olisitte pennutustarkoituksesta jo ostettaessa kertoneet. Mutta kun seropisössötystehtailijoiden toiminta ei koskaan kestä päivänvaloa, vaikka muita kasvattajia muistavat herjata minkä kerkiävät vaikka sitten valheilla, jos ei muuta keksitä.

Lol miten se on pentukone, jos halutaan yhdet pennut ja itseasiassa koiran on senverran vanha jo, ettei parin vuoden päästä enää edes suositella pentuja. Lisäksi tämä pennutus ei ole edes mikään lukkoon lyöty suunnitelma. Mut hei on se hyvä, että ihmiset täällä yrittää vaan parhaansa mukaan tehdä selväksi ettei kukaan muu saa pentuja edes suunnitella hankkivansa kun ”ammattikasvattajat”. Onneksi ei jaksa enää tämä aihe niinkään kiinnostaa. Sain jo riittävästi vastauksia. Kiitän ja kumarran. Bye.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lol miten se on pentukone, jos halutaan yhdet pennut ja itseasiassa koiran on senverran vanha jo, ettei parin vuoden päästä enää edes suositella pentuja. Lisäksi tämä pennutus ei ole edes mikään lukkoon lyöty suunnitelma. Mut hei on se hyvä, että ihmiset täällä yrittää vaan parhaansa mukaan tehdä selväksi ettei kukaan muu saa pentuja edes suunnitella hankkivansa kun ”ammattikasvattajat”. Onneksi ei jaksa enää tämä aihe niinkään kiinnostaa. Sain jo riittävästi vastauksia. Kiitän ja kumarran. Bye.

"Ammattikasvattajista" on päähänpinttymä tasan sinulla. Kukaan muu ei sellaisesta ole mitään puhunut kuin sinä suunnilleen jokaisessa kommentissasi, kun et hätäpäissäsi muutakaan keksi. Muut sen sijaan ovat puhuneet ylipäätään eettisestä kasvatuksesta, mutta kaltaisesi on tätä ymmärrettävästi liian hankalaa käsittää, sillä eettinen kasvatus ei tosiaankaan ole sinulle itsestäänselvyys.

• Anonyymi

Ai mitä pitäisi ottaa huomioon?

Kuule vaikka tehtäisi lyhennelmä ranskalaisin viivoin, niin lista olisi silti kilometrin mittainen. Meinasitko, ettei sinun tarvitse tehdä itse mitään, vaan tuntemattomat keskustelupalstalla tekevät sinulle kasvattamisen ja urosvalinnan aapisen?

Ensin tutkitaan ja vasta sitten hutkitaan. Keskustelupalstalla kysely ei ole tutkimista, vaan aidan ylittämistä sen matalimmasta kohtaa. Kyseenalaistan kykenevyytesi edes omistamaan koiraa, saati sitten kasvattamaan.

Kaikenlaisia patalaiskoja huithapeleita sitä onkin narttuparkojaan astuttamassa. Miksi? Onko rahapula?

• Anonyymi

Kunhan kysyin josko sattumoisin olisi sattunut joku järkevä vastauskin kuran sekaan, mutta ilmeisesti se on täällä palstalla ihan täysi mahdottomuus. Ja ei ole tarkoitus pentuja myydä mihinkään. Jos sattuu monta syntymään niin sitten menee meidän lähipiiriin. Mutta muuten pidetään itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunhan kysyin josko sattumoisin olisi sattunut joku järkevä vastauskin kuran sekaan, mutta ilmeisesti se on täällä palstalla ihan täysi mahdottomuus. Ja ei ole tarkoitus pentuja myydä mihinkään. Jos sattuu monta syntymään niin sitten menee meidän lähipiiriin. Mutta muuten pidetään itse.

Ei täällä mitään kuraa ole, makeviestiä lukuunottamatta. Jos itse kirjoittaa kaksi lausetta, joista ensimmäisen lauseen ensimmäinen sana on "halutaan", se ikävä kyllä leimaa koko viestin ja sen kirjoittajan sellaiseksi, joka ei tiedä mistään mitään. Aivan varmasti tulee saamaan kommenttia perusasioista lähtien ja mun mielestä olet saanut todella asiallista palautetta aiheesta palstan tasoon nähden.

Olisit kirjoittanut aloituksesi, mitä olet jo ottanut huomioon.

Ps. Pelkkä halu on tosiaan todella huono syy pennuttaa narttu. Kaikki kotikoirat pitäisi mun mielestä leikata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä mitään kuraa ole, makeviestiä lukuunottamatta. Jos itse kirjoittaa kaksi lausetta, joista ensimmäisen lauseen ensimmäinen sana on "halutaan", se ikävä kyllä leimaa koko viestin ja sen kirjoittajan sellaiseksi, joka ei tiedä mistään mitään. Aivan varmasti tulee saamaan kommenttia perusasioista lähtien ja mun mielestä olet saanut todella asiallista palautetta aiheesta palstan tasoon nähden.

Olisit kirjoittanut aloituksesi, mitä olet jo ottanut huomioon.

Ps. Pelkkä halu on tosiaan todella huono syy pennuttaa narttu. Kaikki kotikoirat pitäisi mun mielestä leikata.

Ja miksi kotikoirat pitäisi leikata? Siksikö, että eivät tuota rahaa ahneille omistajilleen näyttely esineinä? Vaiko siksi etteivät tuota sitä rahaa tehtailemalla koko ikänsä pentuja sen näyttelyn ohella? Toki mielipide asiahan tämä, mutta luin jostain ohjeesta kasvattajille, että tiineenä olevalle nartulle pitäisi antaa enemmän huomiota. Aika surullista, että tuollainenkin pitää erikseen mainita. Kotikoirat kun saavat sitä huomioo melkoisesti enemmän. Heidät on sentään otettu rakkaudesta eikä työstä. En ymmärrä miksei halu hankkia oman koiran jälkikasvua olisi riittävä syy ellei jopa parempi, kun teettää pentuja ammatiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja miksi kotikoirat pitäisi leikata? Siksikö, että eivät tuota rahaa ahneille omistajilleen näyttely esineinä? Vaiko siksi etteivät tuota sitä rahaa tehtailemalla koko ikänsä pentuja sen näyttelyn ohella? Toki mielipide asiahan tämä, mutta luin jostain ohjeesta kasvattajille, että tiineenä olevalle nartulle pitäisi antaa enemmän huomiota. Aika surullista, että tuollainenkin pitää erikseen mainita. Kotikoirat kun saavat sitä huomioo melkoisesti enemmän. Heidät on sentään otettu rakkaudesta eikä työstä. En ymmärrä miksei halu hankkia oman koiran jälkikasvua olisi riittävä syy ellei jopa parempi, kun teettää pentuja ammatiksi.

Noh, mulla on sekä sekarotuinen, paperiton että rekattu koira tällä hetkellä. Näyttelyt ei kiinnosta vähääkään. Sekarotuinen on leikattu, vaikka näistä kolmesta sen luonne on kaikista ideaalein koti- ja perhekoiraksi. En näe sekarotuisten populaation lisäämisessä järkeä,eikä synnytys ole riski nartullekaan. Enkä voi antaa pennuista takuuta mitä niistä tulee, koska en tiedä kaikkia rotuja. Paperiton on käyttökoirana ja sillä on huippuluonne, mutta sekin on leikattu, koska en voi olla satavarma sen historiasta enkä halua lisätä turhia pentuja. Sillä ei ole niin hyvät käyttöominaisuudet, että kannattaisi ottaa riskiä. Rotukoirakin on leikattu, vaikka se on huippuyksiköt, mutta sen luonteessa on sanomista eikä se ole tervekroppainen. Mutta se on käynyt näyttelyissä sen verran, että sai käyttövalion arvon. Olen käynyt kasvattaja kurssin mielenkiinnosta viime syksynä eikä siellä ollut mitään mainintaa siitä, että emälle annettava enemmän huomiota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, mulla on sekä sekarotuinen, paperiton että rekattu koira tällä hetkellä. Näyttelyt ei kiinnosta vähääkään. Sekarotuinen on leikattu, vaikka näistä kolmesta sen luonne on kaikista ideaalein koti- ja perhekoiraksi. En näe sekarotuisten populaation lisäämisessä järkeä,eikä synnytys ole riski nartullekaan. Enkä voi antaa pennuista takuuta mitä niistä tulee, koska en tiedä kaikkia rotuja. Paperiton on käyttökoirana ja sillä on huippuluonne, mutta sekin on leikattu, koska en voi olla satavarma sen historiasta enkä halua lisätä turhia pentuja. Sillä ei ole niin hyvät käyttöominaisuudet, että kannattaisi ottaa riskiä. Rotukoirakin on leikattu, vaikka se on huippuyksiköt, mutta sen luonteessa on sanomista eikä se ole tervekroppainen. Mutta se on käynyt näyttelyissä sen verran, että sai käyttövalion arvon. Olen käynyt kasvattaja kurssin mielenkiinnosta viime syksynä eikä siellä ollut mitään mainintaa siitä, että emälle annettava enemmän huomiota.

Pahoittelut ennakoivasta puhelimen tekstinsyötösrä ja kirjoitusvirheistä.

Pointti oli siinä, että yleistävä vasta-argumenttisi ei ole pätevä, etkä ole antanut kunnollista vastausta sinulle esitettyihin kysymyksiin. Olet vain syytellyt muita.

Olet kuitenkin vapaa tekemään mitä haluat, niin pennuta koirasi ja thats it. Toivon, että tutkisit vain myös terveyden. Terveystarkastamattoman pennutus on ihan kamala riski. Seropikaan ei ole automaattisesti terve ja tästä tulee enemmän ja enemmän vain lisää tietoa,jotka löytää pienellä googlailulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pahoittelut ennakoivasta puhelimen tekstinsyötösrä ja kirjoitusvirheistä.

Pointti oli siinä, että yleistävä vasta-argumenttisi ei ole pätevä, etkä ole antanut kunnollista vastausta sinulle esitettyihin kysymyksiin. Olet vain syytellyt muita.

Olet kuitenkin vapaa tekemään mitä haluat, niin pennuta koirasi ja thats it. Toivon, että tutkisit vain myös terveyden. Terveystarkastamattoman pennutus on ihan kamala riski. Seropikaan ei ole automaattisesti terve ja tästä tulee enemmän ja enemmän vain lisää tietoa,jotka löytää pienellä googlailulla.

Kylläpä nyt karkaa viestit liian aikaisin.. Seropilla on ihanasta luonteesta huolimatta D-lonkat ja se on kipulääkityksellä, että typerää olisi sitä lähteä pennuttamaan vain hyvän luonteen vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ja miksi kotikoirat pitäisi leikata? Siksikö, että eivät tuota rahaa ahneille omistajilleen näyttely esineinä? Vaiko siksi etteivät tuota sitä rahaa tehtailemalla koko ikänsä pentuja sen näyttelyn ohella?"

Oli kyse KOTIKOIRIEN leikkaamisesta, mutta perusteluiksi kirjoittelit kysymyksiä ihan muusta kuin kotikoirista. Tietenkin, sillä itse asiasta et mitään vastaväitettä keksinyt.

"Toki mielipide asiahan tämä, mutta luin jostain ohjeesta kasvattajille, että tiineenä olevalle nartulle pitäisi antaa enemmän huomiota."

En ole kuullutkaan ennen, joten tämähän ei todellakaan ole mikään yleinen ohje, jota täytyy hokea, vaikka sitä nyt yritätkin väittää. Argumenttisi alkavat käymään koko ajan vain epätoivoisemmiksi ja sitä myöten huvittavammiksi. Eikö olekin myös surullista, että autokoulussa joudutaan kertomaan, ettei punaisia päin saa ajaa? Eikö sinun idiootinlogiikallasi ole surullista, että ylipäätään mistään sanotaan varmuuden vuoksi, vaikka oletusarvoisesti kyseistä tietoa ei tarvitse alleviivata normaaleille ihmisille? Vain sinunkaltaisesi epänormaalit tarraavat tuollaiseenkin kiinni ihmeissään.

"Kotikoirat kun saavat sitä huomioo melkoisesti enemmän."

Unohditpa tyhmyyttäsi, että suurin osa rotukoirien kasvattajista pitää koiriaan nimenomaan kotikoiratyyppisesti ja pääsääntöisesti lemmikkeinään. Siksi mm. sijoitussopimus on keksitty, että sellainen on mahdollista. Tämän lisäksi kasvattajat käyttävät ne kotikoiransa näyttelyissä ja rodunomaisissa kokeissa, jotta pentujenkin ominaisuudet ovat äärimmäisen hyvin ennustettavissa. Jäitkin siis tällaisia kasvattajia huonommaksi, vaikket sitä tajunnutkaan itse.

"En ymmärrä miksei halu hankkia oman koiran jälkikasvua olisi riittävä syy ellei jopa parempi, kun teettää pentuja ammatiksi."

Montako suomalaista kasvattajaa "teettää pentuja ammatiksi"? Niinpä niin. Senkään vertaa et tajunnut, ettei kyse ole siitä, kuka ja mistä lähtökohdista pentuja kasvattaa vaan siitä, MITEN kasvattaa. Sinua ei mikään estäisi tekemästä oikein ja mm. terveystarkastamalla sekä narttusi että uros, mutta kun mitään ei millään voi tehdä oikein. Vain oikein ammatikseen pentuja teettävistä pitää keksiä lennokkaita tarinoita, mutta omista puuhista ei löydy mitään vikaa, vaikka se välittyisi ulkopuolisille jopa keskustelupalstan välityksellä. Ikävä kyllä se ei tosiaankaan tullut yllätyksenä, että tuollaisilla "kotikoirien" tehtailijoilla ei koskaan ole puhtaat jauhot pussissaan, vaikka omasta mielestä sädekehä on tietty kiillotettuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä nyt karkaa viestit liian aikaisin.. Seropilla on ihanasta luonteesta huolimatta D-lonkat ja se on kipulääkityksellä, että typerää olisi sitä lähteä pennuttamaan vain hyvän luonteen vuoksi.

Olen samaa mieltä. Ei sairasta koiraa nyt hyvän luonteen vuoksi pennutella. Taas jotenkin outo ajatus, että se pitää erikseen edes mainita. Meidän narttu on terve, paperillinen ja kaikinpuolin ihan laatu koira. Joskin ei ole sitä näyttelykokemusta. Että en sitten tiedä josko olisi jotain vikaa siltä osin. Jokatapauksessa en itsekkään lähtisi sairasta koiraa tiineeksi edes saattamaan. Siksi onkin tärkeää, että juuri ennen astutusta on terveys tutkittu ja rokotukset uusittu. Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta aiheeseen liittyen. Kaikkea hyvää sinulle ja koirillesi. :)

• Anonyymi

Mä voin tulla! T, Make

• Anonyymi

Minkä rotuinen koira sulla on?

• Anonyymi

Millaset arvosanat nartulla on näyttelyistä? Vähnitään EH olisi hyvä olla.....mieluiten parempi.

• Anonyymi

zoofilia on olemassa, mutta se ei ole hyväksytty suomessa

maailmalla on suosittua

itse pelkään sen puolesta, että syntyy ihan oikeasti hybridi

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      90
      1466
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1023
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      382
      857
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      155
      843
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      727
    6. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      719
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      668
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      635
    9. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      631
    10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76