Hybridiautot, taloyh. pihassa koko ajan latauksessa/pistokkeessa

Anonyymi

Hybridiautot, taloyh. pihassa koko ajan latauksessa/pistokkeessa, paljonko nämä syövät sähköä? Ymmärrän lohko- sisätilalämmittimen käytön kahdella tunnilla. Onko sähkönkulutus sama kuin sisätilalämmittimen? Ennen meillä oli tuo kahden tunnin sääntö, mutta nykyisin on päällä koko ajan. Sori, autot eivät ole minun "alaani". Kysynpä vain, kun pitäis taloyhtiössä seurata kulujakin...

12

100

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä että olet ymmärtänyt täältä kysyä !

      • Anonyymi

        Olipa todella hyvä vastus SULTA kysymykseen. Ihmeheppu!


    • Anonyymi

      Yleensähän näissä tolpissa on kellot, mitkä rajoittavat kahteen tuntiin? Onko ne otettu pois jolloin voi käyttää vaikka 24 tuntia?

      Yhtiöissä on myös monesti oma sähkömittari autojen lämmitykselle keskuksessa, jos ei ole niin sellaisen asentaminenkaan maksa maltaita.

      Sähköautojen latauksessa voi myös asentaa tolppaan mittarin jolla nähdään sähkönkulutus.

    • Anonyymi

      Mitä uutta auringon alla? Kerran kuukaudessa autoilevat eläkeläispapatkin pitää autoaan koko ajan letkun päässä ja sisätilanlämmitin paahtaa....

      Ja sitten samat kääkät narisee yhtiökokouksessa "miksi pitää tolppapaikasta maksaa 12 €/kk kesälläkin, jolloin lämmintä ei käytetä".

    • Anonyymi

      Noin 300 kWh kuukaudessa per auto kuluu, jos niillä hybrideillä ajetaan päivittäin.
      Rahassa 30-40 €/kk. Jos taloyhtiö velottaa pistokepaikasta kympin kuussa, niin hybridivoro kuppaa muilta osakkailta 240-360 € vuodessa.

      Olisikin paras yhtiökokouksessa päättää hybridipaikkojen hinnaksi 40€/kk, tai sitten uusia tolpat sellaisiksi, että niissä on sähkömittarit, ja sitten laskuttaa kukutettu sähkö.

      Jossain vaiheessa alkaa keskuksessa sulakkeet paukkua, kun liian monta hybridiä on samanaikaisesti latauksessa. Sitten on edessä uusi tenkkapoo ja kalliit remontit.

      Tätä se sähköautohörhöilyn arkitodellisuus on.

    • Anonyymi

      Jos hybridit ladataan tavallisesta lämpötulpasta niin ei ne sulakkeet keskuksesta pimahda oli vaikka kaikki paikat käytössä. Eri asia jos rakennetaan erillisiä latauspaikkoja vanhaan systeemiin, silloin tulee rajat vastaan.

      • Anonyymi

        Patteriuskovainen valehtelee AINA

        Normi ratkaisu on jo pari vuosikymmentä ollut autopaikkakohtaiset ajastinkellot, joista saa sähköä vain 2 h kerrallaan. Kun kaikki eivät lähde samaan aikaan, on kaapelointi voitu mitoittaa sillä periaattella, että vain X % autoista on samanaikaisesti lämmityksessä.

        Patteriautoilla normi latausvirta on 8 A, mikä on sama tasoa kuin moottorin sisätilanlämmitin. Mutta lataushypetyksen n. 10 kWh akun lataus kestää tällä tahdilla 5 h ja täyssähkäreillä koko yön läpi, jos piisaakaan. Samanaikaisuus kasvaa -> hups, ei enää riitä kapasiteetti kaapeleissa eikä kiinteistön pääkeskuksessa/sähköliittymässä.

        Lisäbonuksena moni lataushypetys on kykenemätön esilämmittämään itseään samasta töpselistä. Eli latausliitännän lisäksi ne tarvitsevat vielä toisen syötön sisätilanlämmittimelle, joka haukkaa n. 6 A. Tällainen auto siis kuormittaa kiinteistön sähköverkkoa yhtä paljon kuin 3-4 tavallista autoa.


    • Anonyymi

      sÄHKÖHÄN ON ILMAISTA AINAKIN JOS SÄHKÖAUTOLLA AJAA. On tää narina maailman pelastajille ikävää, että sähköstä pitäisi maksaa.

    • Anonyymi

      Viherpeippojen pitää aina saada kaikki maksutta

      • Anonyymi

        Maailma pitää pelastaa muiden rahoilla ja muiden elämää rajoittaen.

        Esim. autoilu pitää kieltää, mutta lentomatkoja thaikkuihin ei, vaikka edestakaisen matka päästöt = keskivertoautoilijan vuoden CO2 päästöt.

        Sehän on sanomattakin selvää, ettei mitään kännykänkäyttöä tms voi rajoittaa, koska se on elintärkeää, toisin kuin autoilu. On vain sopeuduttava siihen, että googlen yms. palvelinkeskuksien sähkönkäyttö on merkittävin sähkönkulutuksen lisääjä nykyään ja siis myös merkittävä päästöjen aiheuttaja. Mutta ne päästöt ei tule omalle takapihalle = ei siitä tarvi piitata.


    • Anonyymi

      Miks kännykän käyttö muka elintärkeä, ja autoilu ei?

      • Anonyymi

        Koska näillä autoilun vastustajilla on kännykkä, muttei autoa.

        Samalla periaatteella lentomatkailua ei saa kieltää - se on elintärkeä henkireikä moisen harrastajalle, vaikka yksi edestakainen reissu voi tuottaa yhtä paljon CO2 päästöjä kuin keskivertoautoilija vuodessa.

        Mutta kesämökit pitää samojen sankareiden mielestä kieltää, koska niille autoilusta tulee turhia päästöjä. Mökkeily on turhaa ja haitallista, kun mökkiä ei ole, mutta kaukomatkailu ja kännykän räplääminen (jolloin googlen yms. palvelinkeskuksissa palvelimet paahtaa täysillä) ovat perusvälttämättömyyksiä, joista ei voi tinkiä. Tingitään ennemmin muiden kulutuksesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3874
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3425
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2811
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2478
    5. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1879
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1829
    7. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1766
    8. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      29
      1578
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      387
      1468
    10. Huomenta kulta

      En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1248
    Aihe