Insinöörityö öljynkulutuksesta

Anonyymi

36

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähtötilanne

      Koemoottorina työssä käytetään 2005 vuoden Nissan Almeran polttomoottoria. Autossa on 1,8-litrainen bensiinimoottori, jolla on ajettu noin 220 000 kilometriä. Auton moottorin on vuosien varrella todettu kuluttavan öljyä huomattavasti. Auton moottori puretaan ja tehdään tarvittavat mittaukset öljynkulutuksen syiden selvittämiseksi.

      2.1 Moottoriöljyn tehtävät moottorissa
      Moottoriöljyn ensisijainen tehtävä on vähentää moottorin liikkuvien osien välistä kitkaa muodostamalla niiden väliin ohut öljykalvo ja suojata niitä kulumiselta ja välittömiltä vau-rioilta.

      2.2 Moottoriöljyn luonnollinen kuluminen

      Kaikissa polttomoottoreissa tapahtuu aina vähäistä luonnollista moottoriöljyn kulumista. Männänrenkaat eivät kaavi kaikkea öljyä pois sylinterien seinämiltä, jolloin seinämiin jää-nyt öljy päätyy palotilaan, höyrystyy ja palaa palokaasujen mukana ulos moottorista. Myös männänrenkaiden ja mäntien rengasurien väleistä pääsee kulkeutumaan vähäisiä määriä moottoriöljyä kampikammiosta palotilaan ja palokaasujen mukana ulos mootto-rista (kuva 1). Näiden lisäksi myös moottorin yläkautta pääsee vähäisiä määriä mootto-riöljyä venttiilien ohjaimien kautta imukanaviin ja niistä edelleen palotilaan. Näiden edellä mainittujen normaalin öljynkulutuksen aiheuttajien osuus on kuitenkin varsin pieni kun-nossa olevassa moottorissa.

      Moottorin tutkimisen ja kunnostuksen jälkeen, kun autolla oli ajettu noin 22 000 kilomet-riä, oli öljynkulutus pysynyt edelleen hyvin maltillisena. Varsinaista öljynkulutusmittausta ei ole suoritettu, mutta öljytikusta tarkastamalla moottori ei ole kuluttanut öljyä lainkaan edellisen öljynkulutusmittauksen jälkeen.

      9 Yhteenveto
      Tämän työn tarkoituksena oli selvittää ja koota polttomoottoreiden öljynkulutukseen vai-kuttavia tekijöitä. Öljynkulutus koostuu monien eri asioiden ja ominaisuuksien kokonai-suudesta. Moottorin mekaaniset komponentit, öljykiertoisten lisälaitteiden kunto, moot-toriöljyn laatu ja moottorin käyttötarkoitus ovat suurimmat tekijät kokonaisöljynkulutuk-sessa.
      Työssä käytettiin tutkimusmoottorina Nissanin valmistamaa bensiinimoottoria, josta saa-tiin selvitettyä keskeisimmät vikakohteet ja öljynkulutuksen syyt. Keskeisimmäksi syyksi paljastui erittäin kuluneet männänrenkaat joka sylinterissä.

    • Anonyymi

      Ei ollu lopputyössä mitään mainintaa huohotinletkuista tai mäntien öljyruiskuista joita K-Auton asiantuntijat öljynkulutuksen korjaamiseen tarjoaa.

    • Anonyymi

      Lopputyössä saatiin selvitettyä keskeisimmät vikakohteet ja öljynkulutuksen syyt. Keskeisimmäksi syyksi paljastui erittäin kuluneet männänrenkaat joka sylinterissä.

      K-Auto se tarjoilee vaan huohotinletkuja ja mäntien öljyruiskuja, joilla ei ole öljynkulutuksen kanssa mitään roolia uudehkoissa autoissa, teoriassa tukkeutunut huohotinletku voisi aiheuttaa kampikammion paineen nousua, mutta terveessä moorroissa ei silti pystyisi puskemaan litratolkulla öljyä palotilaan koska ei pitäisi olla mitään niin suurta välystä mistä öljy poistuisi!

    • Anonyymi

      Bingo

      Tuossa lopputyössä on kaikki oleellinen
      220 tkm ajettu jo melko kulunut moottori kulutti öljyä 0.8 litraa / 1 tkm ennen korjausta. Moottoriin ei tehty täydellistä moottoriremonttia eli sylintereitä ei porattu ylikokoon vaan ne ainoastaan hoonattiin kevyesti. Sen lisäksi mäntiin vaihdettiin uudet männänrenkaat. Tällä operaatiolla öljynkulutus saatiin laskemaan peräti 0.5 litraa / 1 tkm. Kevyessä korjauksessa moottorista ei tullut uutta vastaavaa, mutta parempi kuin aiemmin ja näin paljon ajettuun autoon ei ollut enää jäkevää uusia koko moottoria sillä auto alkaa olla elinkaarensa lopussa, tuolla korjauksella öljynkulutuksen pitäisi pysyä paljon ajetulle käytetylle autolle siedettävissä lukemissa.

      Miten tuo edellinen on mielenkiintoinen Volkswagenin öljypolttien kannalta on se, että Volkswagenin uudet moottorit kulutti Polo GTI 1.4 TSI autoissa enemmän öljyä kuin tuo 220 tkm ajettu moottori johon tehtiin kevyt korjaus, joka ei poistanut sylinterien kuluneisuutta ja sen takia öljynkulutus ei loppunut kokonaan vaikka pieneni merkittävästi.

      Tämä todistaa aukottomasti, että uusissa Polo GTI 1.4 TSI autoissa oli valmiiksi käytetyt moottorit, käytetyt paljon ajetut vanhat moottorit, mikään muu ei selitä rajuja öljynkulutuksia uusissa ja vähän ajetuissa volkkareissa. Audeissa havaittu 2.0 TFSI moottorien öljynsyönti taas ilmeni aina vasta myöhemmin, siinä vika oli tukkeutuneissa männän öljyrenkaissa, tukkeutuminen tuli niissä ajan kanssa ei uutena, se on siksi ihan eri asia kuin käytetty moottori uudessa autossa.

      Volkswagen ja volkswagenin maahantuojat osallistuivat laajamittaiseen petokseen, jossa kierrätettiin vanhoja moottoreita uusissa autoissa. Katso oheinen kuva alla olevasta linkistä, jossa oikeanpuoleinen moottori on minun silloin ihan uudessa Polo GTI:ssä, tehdastilaus. Vasemmanpuoleinen on ihan uusi moottori jossa ei ole lainkaan hapettumaa, oikeanpuoleisen moottorin hapettumat on syntyneet jo silloin kun moottori on ollut jossain toisessa autossa, esim. Golf TSI:ssä jotka tuli markkinoille vuosia ennen Polo GTI 1.4 TSI versiota, 5 vuotta ehti hapettua.

      http://www.kolumbus.fi/keni1/hapettunut_motti.jpg

      • Anonyymi

        Ja juurikin tuon edellä mainitun takia maahantuoja oli kertonut autotalon johtajalle ettei männänrenkaiden vaihto olisi lopettanut eikä edes vähentänyt minun autoni moottorin öljynkulutusta, sillä pelkkä männänrenkaiden vaihto ei poista moottorin kulumaa eikä öljynsyönti lopu, he siis tiesivät, että tehtaan tarjoama männänrenkaiden vaihto kampanja ei olisi yksin auttanut vaan moottori olisi pitänyt uusia kokonaan

        http://www.kolumbus.fi/keni1/Martti_Muona_2012-mannanrenkaat.JPG

        Häikäilemätön firma kerää kaikki huollossa vaihdetut osat ja kierrättää ne uusissa autoissa, siksi on paskaa laatua uusissa autoissa sen lisäksi että materiaalit on heikkoja jo uutena eikä kestä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juurikin tuon edellä mainitun takia maahantuoja oli kertonut autotalon johtajalle ettei männänrenkaiden vaihto olisi lopettanut eikä edes vähentänyt minun autoni moottorin öljynkulutusta, sillä pelkkä männänrenkaiden vaihto ei poista moottorin kulumaa eikä öljynsyönti lopu, he siis tiesivät, että tehtaan tarjoama männänrenkaiden vaihto kampanja ei olisi yksin auttanut vaan moottori olisi pitänyt uusia kokonaan

        http://www.kolumbus.fi/keni1/Martti_Muona_2012-mannanrenkaat.JPG

        Häikäilemätön firma kerää kaikki huollossa vaihdetut osat ja kierrättää ne uusissa autoissa, siksi on paskaa laatua uusissa autoissa sen lisäksi että materiaalit on heikkoja jo uutena eikä kestä mitään.

        Tätä foliohattuilun määrää.. Suosittelen tutustumaan hapettumisen periaatteisiin, pelkkä aika kun ei ole yhtälö siinä mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä foliohattuilun määrää.. Suosittelen tutustumaan hapettumisen periaatteisiin, pelkkä aika kun ei ole yhtälö siinä mitenkään.

        hähähä ku todisteet ei oo hapettuneet koska ovat vedenpitäviä 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hähähä ku todisteet ei oo hapettuneet koska ovat vedenpitäviä 😁

        Törkee petosvyyhti tutkintaan...pian se alkaa, kotoa hakevat aamuyöllä teidät huijarit 😁


      • Anonyymi

        Mitäs muuta koko Se yhteiset on kuin PETOSTA,VILPPIÄ ja HUIJAUSTA!!!
        Päästöhuijaus moottorit kuulemma korjattiin ,eli asennettiin uusi softa joka estää katsastus tilanteessa vaihde vapaalla ollessa moottorin ottamasta kierroksia...se vaan pörisee 1500-2500 r jolloin saadaan hyvin pienet päästö arvot ja on katsastus HYVÄKSYTTY. Mutta jo nurkan takana kun juuri KATASTUKEN LÄPÄISSYT Ww-konserniin kuuluva kulkuneuvon kuljettaja polkaisee kaasua putkesta tulee reilusti saasteita/savua eli puhaltaa yli 40kertaa ylittävät päästöarvot....Ja aiheuttaa sairastumisia,syöpää sekä ennenaikaisia kuolemia ihmisille ja kaikille eläimille jotka hengittää tätä MYRKKYÄ!!!!

        Tämä on täysin edesvastuutonta ja kaukana egoloogisesta ajatuksesta.
        Myös verkkohähköllä ladattavat SÄHKÖAUTOT ON YMPÄRISTÖ RIKOS!!!
        Koska niiden kuluttama sähkö tuotetaan ydinvoimalla vain 5% tuulivoimaa ja 5% vesivoimaa loput on keräämillä ydinvoimaloissa ja tulee RADIOAKTIIVISTA FOSSIILISTA JÄTETTÄ se sitten pitää varastoida..on aikapommi tuleville sukupolville....

        Ei tämä näytä yhtään hyvältä!!!!

        Parempi on että auto tuottaa itse sähkönsä....liike-energiasta,auringosta,vedestä tai kulkee biopolttoaineella/ kaasulla...TÄMÄ ON EGOLOOGISTA!!!


    • Anonyymi

      Tehtaalla olisi äärimmäisen työlästä ympätä uusiin autoihin käytettyjä moottoreita tai niiden osia.

      Merkistä riippumatta suuri öljynkulutus on iso ongelma useimmilla eurooppalaismerkeillä. Todellinen syy on männänrenkaiden alimitoitus. kustannusten säästöä....

      • Anonyymi

        Kuka tehdasta on näistä syyttäny, maahantuoja organisaatio tälläset hoitelee, uudet motit myydään sitten tehdasuusina kovalla rahalla toisessa firmassa jonka janssa maahantuojalla paljon "yhteistyötä". K-Auto ja Airportim vierestä on löydetty piilossa katseilta sijaitseva paja, jonka pihalla öljypolttimen itsekin omistanut maahantuojan insinööri kuvasi usein autojaan. Oliko aiemmin töissä pajalla joka nuo operaatiot suoritti kun oli niin hyvin perillä asioista ja tunsi TSI koneet tosi hyvin, sittemmin K- Auto palkkasi kaverin töihin jotta turpa pysyy ummessa?

        Ei liene kytille juuri mikään homma selvittää tuota kuviota jonka minä olen jo valmiiksi pureskellut.

        Avaan vielä uuden keskustelun tästä kun just vasta hokasin ton yhen tärkeen seikan. Kiitti avusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tehdasta on näistä syyttäny, maahantuoja organisaatio tälläset hoitelee, uudet motit myydään sitten tehdasuusina kovalla rahalla toisessa firmassa jonka janssa maahantuojalla paljon "yhteistyötä". K-Auto ja Airportim vierestä on löydetty piilossa katseilta sijaitseva paja, jonka pihalla öljypolttimen itsekin omistanut maahantuojan insinööri kuvasi usein autojaan. Oliko aiemmin töissä pajalla joka nuo operaatiot suoritti kun oli niin hyvin perillä asioista ja tunsi TSI koneet tosi hyvin, sittemmin K- Auto palkkasi kaverin töihin jotta turpa pysyy ummessa?

        Ei liene kytille juuri mikään homma selvittää tuota kuviota jonka minä olen jo valmiiksi pureskellut.

        Avaan vielä uuden keskustelun tästä kun just vasta hokasin ton yhen tärkeen seikan. Kiitti avusta.

        Pliis, tee nyt se juttu äläkä vaan puhu tyhjää. Jos se on helppo selvittää, niin tee nyt se juttu jo. Kyllä ne kaltaistasi yksityisetsivää uskoo muitta mutkitta ja saadaan pahantekijät kuriin. Tai hyvät naurut. Esitetyt todisteet, tai niiden puuttimisen, huomioon ottaen epäilen jälkimmäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pliis, tee nyt se juttu äläkä vaan puhu tyhjää. Jos se on helppo selvittää, niin tee nyt se juttu jo. Kyllä ne kaltaistasi yksityisetsivää uskoo muitta mutkitta ja saadaan pahantekijät kuriin. Tai hyvät naurut. Esitetyt todisteet, tai niiden puuttimisen, huomioon ottaen epäilen jälkimmäistä.

        Hyvä kun muistuttelet, muuten vois unohtuu 😁


    • Anonyymi

      Ölynkulutus tai ainakin öljynlisäystarve lyhyellä vaihtovälillä vähenee yksinkertaisella Tojon tempulla. Öljytikusta tuuma pois, niin öljymäärää voi lisätä parilla litralla a la Corolla.

      • Anonyymi

        Tuo on vähän liioittelua mutta kyllä Corolla 1.6 öljytilavuutta kasvatettiin 3,7 -> 4,2 litraan joskus vuoden 2005 paikkeilla öljyn riittävyyden vuoksi.


    • Anonyymi

      ohooooooooooooooooo

      ja EA888

    • Anonyymi

      K-Autoa ollaan viemässä syytettyjen penkille, he eivät vielä itse tajua asiaa, ovat jo vuosia laskeneet sen varaan ettei yksityiset juuri käräjöi heitä vastaan.

      Tällä kertaa asian hoitaa syyttäjä, sillä kyse on törkeän petoksen tutkinnasta, sen syyttäjä ottaa itse hoitaakseen.

      Siihen syyttäjän aikatauluun jossa asiaa hoitaa, ei voi juurilaan vaikuttaa, pitää vaan kärvistellä tulisilla hiilillä ja odotella tulevaa.

      Mikäli haluaa, että piina on nopeasti ohi, laita rahaa tulemaan 32 tuhatta euroa ja homma on sillä selvä. Saatte jopa korot anteeksi mikäli olette nopeita.

      • Anonyymi

        Sä mitään ole tehnyt, kunhan puhelet. Alkaa saamaan jo petoksen mittasuhteet tää valehtelun määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä mitään ole tehnyt, kunhan puhelet. Alkaa saamaan jo petoksen mittasuhteet tää valehtelun määrä.

        Ootteko vähä paniikissa, kusi sukassa.

        Edwin Pihlström oli duunissa siinä pajassa joka TSI koneita vaihteli ja siirty sitten K- Auton hommiin, tällästä huhua kuullu että lahjoivat hiljaseks etreivät narahda öljypoltin kusetuksesta.

        Vittu teille koittaa kovat ajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootteko vähä paniikissa, kusi sukassa.

        Edwin Pihlström oli duunissa siinä pajassa joka TSI koneita vaihteli ja siirty sitten K- Auton hommiin, tällästä huhua kuullu että lahjoivat hiljaseks etreivät narahda öljypoltin kusetuksesta.

        Vittu teille koittaa kovat ajat.

        Tulee vuosituhannen kovin rikoskeissi Suomessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee vuosituhannen kovin rikoskeissi Suomessa!

        Systemaattinen kusetus TSI moottoreissa, K-Auton ja Airportin vieressä paja jossa operaatiota suoritettiin. Esim. yksi auto tuli seuraavin speksein suomeen:

        Tilaus lokakuussa 2010, auton alkuperäinen tuotantoviikko oli 4/2011. Auto oli kuitenkin valmistunut jo viikolla 50/2010 ja se oli rahdattu suomeen heti joulun jälkeen. Asiakkaalle auto luovutettiin vasta 18. päivä helmikuuta, siis 4 kk:ta tailuksesta aja sehän oli se alkuperäinen toimitusaika. Mutta kun auto valmistui tehtaalla melkein 2 kk:ta etuajassa, niin miksi asiakas ei saanut sitä yhtään aiemmin? No siksi koska nyt jäi hyvin aikaa vaihtaa moottori ja vaihteisto käytettyihin ja autosta irrotetut motit "myytiin" tehdasuusina vaihtomoottoreina takasin K-Autolle joka on isoin asiakas ko. vaihtomoottorifirmassa.

        Kun vaihtomoottorifirma tuo ne uudet motit jostain "keskieuroopasta", niin helppo arvata ettei todellakaan tule suoraan tehtaalta, muutenhan he toisivat ne suoraan tehtaalta jonka nimi on se ja se. Tuo jostain keskieuroopasta särähti pahasti ja siitähän se idea sitten lähti...
        Nyt lähtee iso jengi lusimaan, poliisit rakastaa tutkia tälläsiä keissejä :)


    • Anonyymi

      Oma Passat -11 10tkm aikana oli öljyä kulunut puolen tikun verran, että ei ainakaan täällä ole ilmennyt moista vikaa.

      • Anonyymi

        Hajota ja hallitse on VW konsernin malli, 40 % saa ohan ok auton, loput joutuu tyytymään susilaatuun.

        K-Auton huoltopäällikön Jukka Tirkkosen lentävä lause kertoo oleellisen

        - suurin osa autoista toimii moitteetta

        Eli kun suurin osa eli alle puolet uuden volkswagen auton ostajista saa auton joka ei kolise uutena, ei syö litratolkulla öljyä ja johon ei ekassa määräaikaishuollossa tarvitse vaihtaa huoltovapaata jakoketjua ja DSG mekatroniikkaa jne ja samat remat rempat 30 tkm välein, niin K-Auto pitää autoja täysin virheettöminä 😁


    • Anonyymi

      Jos olisit mies niin et pelkästään itkisi tällä palstalla kohtaamaasi vääryyttä. Suomessa on kuluttajansuoja johon VW ei pysty vaikuttamaan millään tapaa.
      Mitä olet oikeasti tehnyt saadaksesi oikeutta? Sen lisäksi että itket täällä. Mitä olet konkreettisesti tehnyt?

      • Anonyymi

        kuluttajan suojako?

        Kuinkas TDI VW kohu ei suomessa saa omistajia liikkeelle?

        saksassa lienee jo miljoona omistajaa vaatii korvauksia


      • Anonyymi

        Iso peukku 😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuluttajan suojako?

        Kuinkas TDI VW kohu ei suomessa saa omistajia liikkeelle?

        saksassa lienee jo miljoona omistajaa vaatii korvauksia

        Hyvä homma. Mutta mitä tämä polo-hippiäinen on saanut aikaiseksi palstalla itkemisen lisäksi? Ei kai yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä homma. Mutta mitä tämä polo-hippiäinen on saanut aikaiseksi palstalla itkemisen lisäksi? Ei kai yhtään mitään.

        Ei yhtään mitään, huutelee vaan kuinka iso keissi on tulossa. Meinaa että joku jossain lukee ja antaa rahaa siinä pelossa, että joutuu vastuuseen. Spoileri, ei joudu eikä anna. Mutta itke vaan, huumoriarvo on mittaamaton.


    • Anonyymi

      Mitä luulisit että jos poistaisi volkkarist kokonaan moottorin ja tekisi siitä polkuauton, lisäisikö se kenkien kulutusta vai olisi ilmastopositiivinen teko?

      • Anonyymi

        Sekä että, eikä ku kengäthän sulla on jo loppu ku vokkelo pistää kävelemään tuon tuosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä että, eikä ku kengäthän sulla on jo loppu ku vokkelo pistää kävelemään tuon tuosta

        Polkuauto Ww tekee koko maailman puhtaaksi ja pysyy kunto ja MAAILMA PELASTUU!!!


    • Anonyymi

      nammm

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        speksien mukaan 95 bensa olis pitäny toimia korkeaviritteisessä kaksoisahdetussa, vaan eipä toiminu kun männänrenkaat meni palasiksi nakutuksen takia. ainoa oikea bensalaatu oli ollu 98 ja sitä paremmat.

        No kun mullekin VV-Auto (nyk. K-Auto) tankkas tankin täyteen 95 bensaa kaupantekijöiksi, niin mottihan meni paskaksi jo sisäänajossa :)

        Eka öljylitra listtiin 2000 km ajon jälkeen ja sitä lisäilyä jatku ja jatku, lopulta kulutus oli 88 tkm ajettuna 66 litraa 30 tkm huoltovälillä, eli 2,1 litraa tuhannella kilometrillä. Ja maahantuojan sekä huollon mielestä huohotinvika :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        speksien mukaan 95 bensa olis pitäny toimia korkeaviritteisessä kaksoisahdetussa, vaan eipä toiminu kun männänrenkaat meni palasiksi nakutuksen takia. ainoa oikea bensalaatu oli ollu 98 ja sitä paremmat.

        No kun mullekin VV-Auto (nyk. K-Auto) tankkas tankin täyteen 95 bensaa kaupantekijöiksi, niin mottihan meni paskaksi jo sisäänajossa :)

        Eka öljylitra listtiin 2000 km ajon jälkeen ja sitä lisäilyä jatku ja jatku, lopulta kulutus oli 88 tkm ajettuna 66 litraa 30 tkm huoltovälillä, eli 2,1 litraa tuhannella kilometrillä. Ja maahantuojan sekä huollon mielestä huohotinvika :)

        Petossyytteet tulossa, korona hieman haitannu prosessia.


    • Anonyymi

      TM 19/2017

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe