Kunhan kyselen...

gaborone

1. Kun on palannut jumaluuteen, voiko missään tapauksessa joutua palaamaan takas aineelliseen maailmaan? *kuiskaa* esim. siksi että ois päässyt takas jumaluuteen vaan koska sano Krisnan pyhän nimen kuollessaan?
2. Pääseekö väistämättä takas jumaluuteen jos sanoo jonkun Krisnan pyhistä nimistä kuollessaan?
3. Vaatiiko valaistuminen tosiaankin aineellista puhtautta? Eli siis siistin kodin, puhtaan ruumiin jne? Eikö se ole vähän turhan maallista?
4. Lasketaanko musiikki maalliseksi/aineelliseksi asiaksi?
5. Miten teen kotialttarin, mitä siihen pitäis laittaa, mihin se pitäs tehdä jne? Ja millasiin juttuihin mä sitä alttaria sitten käytän? Tästä aiheesta ois kiva kuulla vaikka joku nettisivu, missä kerrottais...
6. Miten mahaamantraa voi LAULAA? Kelpaako jos puhuu tai ajattelee?
7. Eikö mahaamantrassa ole tärkeää juuri Krisnan nimi? Eli voiko käyttää sen tilalta mantrana myös pelkkää krisnan nimeä(ilman hare ja raama- sanoja?)?
8. Ketä jumalia palvotte ja ketä ois syytä palvoa ja miten niitä voi palvoa?
9. Mistä voi ostaa vedakirjat ja onko ne kaikki suomennettu? Mitkä muut kirjat ois myös tarpeellisia (voitte sanoo sitten erikseen myös melko tarpeelliset, siis jotka ei oo TOSI tarpeellisia)?
10. Mistä saan tietää Vishnun 1000 pyhää nimeä?
11. Löytyykö jostain paikasta (netistä mielellään) sellasta jumalsukujuttua mistä näkis mitä "sukua" kaikki jumaluudet on toisilleen jne? Tämä ei oo tärkeä, mielenkiinnosta vain utelen...
12. Tarkoittaako krisnatietoinen samaa kuin valaistunut?
13. Miten pääsee eroon KAIKESTA karmastaan ja estää uuden tulemisen?
14. Joutuuko syntymään uudelleen jos on itsellä vaan hyvää karmaa (harvoilla varmaan on...)?
15. Kumoaako hyvä ja huono karma toisensa vai joutuuko elämään molempien seuraukset?
16. Mikä on tehokkain keino valaistua (Krisnan nimen laulaminen luki ainakin jossain A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupaadan kirjassa, mutta......)?
17. Voiko maanpäällä ollessaan valaistua koska täällä ei mitenkään voi olla elämättä lainkaan aineellista elämää?
18. Voiko astraalitasolla, mentaalitasolla tai kausaalitasolla ollessaan valaistua (siis silloin elämien välisenä aikana)?
19. Onko Hare Krisna- liike sama kuin kansainvälinen krisnatietoisuus- yhdistys?
20. Mikä on vaisnava?
21. Miten kauan voi turvallisesti olla pelkällä vesipaastolla? Aiheuttaako se jotain jälkiseurauksia? Luulis ainakin että tulee vähän väsyneeksi...


Kiitos jos vastaatte näihin kysymyksiin (ja jos et jaksa kaikkiin vastata, niin vastaathan edes osaan... ?) :)

Hare Krisna ;D

11

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bhaga

      1. Jumaluudesta ei palata enää takaisin, paitsi jos henkilö välttämättä niin haluaa (meillä on kuitenkin aina vapaa tahto).

      2. Jos se on ainoa ajatus mielessä kuoleman hetkellä, niin kyllä. Kuitenkin tietoisuus kuoleman hetkellä on eräänlainen koko elämän kokonaistietoisuus, johon vaikuttaa melkein kaikki mitä olemme elämässämme ajatelleet. Tämän takia myös Krishnan muistamiseen kuoleman hetkellä tarvitaan paljon harjoitusta.

      3. Ei välttämättä, mutta puhtaat olosuhteet edistävät hyvyyden laatua ja tekevät näin henkisen elämän harjoittamisesta huomattavasti helpompaa.

      4. Riippuu siitä ketä/mitä musiikissa ylistetään.

      5. Alttarille laitetaan ainakin gurun ja Krishnan kuvat. Gaura-Nitai on myös hyvä olla. Alttari on tavallaan mini-temppeli, jonka edessä voi laulaa Bhajanssia, pitää Kirtanan, alttarilla voi uhrata ruokaa ja sen edessä voi vaikka rukoilla Krishnaa. En tiedä yhtään hyvää nettisivua aiheesta. Kokeile googlea.

      6. Hare Krishna mantran laulamiseen ei ole mitään tarkkoja sääntöjä tai määräyksiä. Melodioitakin löytyy lukemattomia. Myös puhuminen ja ajatteleminen ovat sama asia. Laulaminen, eli kirtana on kuitenkin tehokkainta.

      7. Voit toki toistaa pelkkää Krishnan nimeä, mutta maha-mantran muodossa Krishnan nimi on kaikkein tehokkaimmillaan.

      8. Itse palvon vain Krishnaa.

      9. Itse luen Bhagavad-gitaa, Srimad-Bhagavatamia, Caitanya Caritamritaa, Sri Isopanisadia ja Antamuksen Nektaria. Nuo on kaikki suomennettu, tosin vahvasti editoituina ainakin Bhagavad-gita kuten se on ja siksi luen Srila Prabhupadan alkuperäisiä versioita englanniksi.

      10. www.google.fi -> vishnu sahasra nama (latasin itsekin joskus nuo koneelle...ihan kiva setti).

      11. Srimad Bhagavatamissa Jumalien synty on selitetty yksityiskohtaisesti. Sarjan osia löytää useimmista kirjastoista.

      12. Krishnatietoisella tarkoitetaan henkilöä, joka on jatkuvasti tietoinen Krishnasta ja siitä miten kaikki on Krishnan energiaa.

      13. Karmasta pääsee eroon omistamalla elämänsä Krishnan palvelemiseen omien aistien palvelemisen sijasta.

      14. Joutuu, silloin joudut taivaallisille planeetoille.

      15. Eivät kumoa, joudut kärsimään/nauttimaan kummankin seuraukset.

      16. Hare Krishna-mantran toistaminen ja laulaminen.

      17. Voi toki kohdassa 16 mainitulla menetelmällä.

      18. Ei, voit valaistua vain ihmiskehossa, mutta käyttäisin mieluummin tässä yhteydessä ilmaisua itseoivallus.

      19. Ei sama, vaan kansainvälinen krisnatietoisuus-yhdistys on osa Herra Caitanyan aloittamaa Hare Krishna-liikettä.

      20. Vaisnava tarkoittaa Vishnun tai Krishnan palvojaa, joka ei ole enää kiinnostunut aineellisista asioista.

      21. Itse en ainakaan uskaltaisi olla pidempään kuin ekadasi-päivän yli. Ei kai siinä olisi mitään järkeäkään?

      Anteeksi, että vastasin aika pikaisesti mitä ensiksi muistui mieleen, enkä perustellut vastauksiani kovinkaan paljon. On töissä vähän kiire juuri nyt. Kysy vain lisää, jos jokin kohta jäi hiukan epäselväksi ja väitä ihmeessä vastaan, jos joku kohta näyttää olevan väärin.

      Hare Krishna!

      • gaborone

        Onhan siinä järkeä ja vieläpä hyvin paljon... Tai sanoisin pikemminkin, että viisautta. Intiaanitietäjät paastos jatkuvasti koska siinä saa viisautta ja ajattelu sujuu paremmin. Voi myös nähdä kaikki profetioita tai muita "näkyjä" (siis näkyjä jotka on ihan oikeita, ei kuviteltuja). Sitten se auttaa saamaan kaikkia mystisiä siddhejä, mitä olikaan.... Mun mielestäni siinä on siis paljonkin hyviä syitä paastota.. Mikä muuten on ekadasi-päivä? Mikä sen merkitys on ja mitä silloin pitäs tehdä? Milloin se on?

        Hare Krishna!


      • Bhaga
        gaborone kirjoitti:

        Onhan siinä järkeä ja vieläpä hyvin paljon... Tai sanoisin pikemminkin, että viisautta. Intiaanitietäjät paastos jatkuvasti koska siinä saa viisautta ja ajattelu sujuu paremmin. Voi myös nähdä kaikki profetioita tai muita "näkyjä" (siis näkyjä jotka on ihan oikeita, ei kuviteltuja). Sitten se auttaa saamaan kaikkia mystisiä siddhejä, mitä olikaan.... Mun mielestäni siinä on siis paljonkin hyviä syitä paastota.. Mikä muuten on ekadasi-päivä? Mikä sen merkitys on ja mitä silloin pitäs tehdä? Milloin se on?

        Hare Krishna!

        >>Mikä muuten on ekadasi-päivä? Mikä sen merkitys on ja mitä silloin pitäs tehdä? Milloin se on?>>

        Hyväenteinen päivä, jolloin vaisnavat paastoavat pavuista ja viljasta, sekä harjoittavat enemmän henkistä elämää. Silloin voi myös elää pelkällä vedellä, tai äärimmillään voi pidättäytyä myös vedestä. Ekadasi on noin 2 kertaa kuukaudessa ja sen paikka määräytyy kuukalenterin mukaan. Vaisnava-kalenteri löytyy esim. osoitteesta:

        http://www.saunalahti.fi/~krishna/calendar.htm


      • gaborone
        Bhaga kirjoitti:

        >>Mikä muuten on ekadasi-päivä? Mikä sen merkitys on ja mitä silloin pitäs tehdä? Milloin se on?>>

        Hyväenteinen päivä, jolloin vaisnavat paastoavat pavuista ja viljasta, sekä harjoittavat enemmän henkistä elämää. Silloin voi myös elää pelkällä vedellä, tai äärimmillään voi pidättäytyä myös vedestä. Ekadasi on noin 2 kertaa kuukaudessa ja sen paikka määräytyy kuukalenterin mukaan. Vaisnava-kalenteri löytyy esim. osoitteesta:

        http://www.saunalahti.fi/~krishna/calendar.htm

        Onko niilläkin joku erityinen merkitys...? Ja jotain juttuja mitä niiden aikaan kuuluis tehdä?

        (ääks... ääni käheä mantrojen hokemisesta...;D)

        Hare Krishna!


      • gaborone
        Bhaga kirjoitti:

        >>Mikä muuten on ekadasi-päivä? Mikä sen merkitys on ja mitä silloin pitäs tehdä? Milloin se on?>>

        Hyväenteinen päivä, jolloin vaisnavat paastoavat pavuista ja viljasta, sekä harjoittavat enemmän henkistä elämää. Silloin voi myös elää pelkällä vedellä, tai äärimmillään voi pidättäytyä myös vedestä. Ekadasi on noin 2 kertaa kuukaudessa ja sen paikka määräytyy kuukalenterin mukaan. Vaisnava-kalenteri löytyy esim. osoitteesta:

        http://www.saunalahti.fi/~krishna/calendar.htm

        Heh.. :D Alkaa jo melkeen tuntua kuin sä oisit mun guru tai jotain kun koko ajan kyselen sulta... Tiuskaise sitten epäkohteliaasti "turpa umpeen!" kun et enää jaksa vastata ;D Oon vaan niin *jotain* etten tiedä hirveesti tällasista jutuista... :/

        Onko siinä joku tietty aika minkä välein se ekadasi- päivä on? Vois nimittäin itse aina laskee millon se on, eikä pitäs aina käydä netissä kyyläämässä :) Ja onko niissä muissakin päivissä sellanen aika ja jos on niin mikä se aika on? Onko muuten olemassa erityisohjeita täydenkuun ajalle? Siis että mitä sillon kannattais tehdä, mitä taas ei jne?

        Hare Krishna!


      • gaborone

        Mikä/kuka on Gaura-Nitai?

        Mitä on bhajanssi?

        Sanoit että itse palvot vain Krishnaa. Et kuitenkaan sanonut ketä kannattaa palvoa. Eli ketä kannattaa?

        Onko veedoja siis suomennettu vai ei?

        Koska vain ihmiskehossa voi valaistua, niin taivaallisilla planeetoilla ei siis voi? Eli jos joutuu sinne, niin pitää tulla vielä joskus takas maapallolle?

        Hare Krishna!


      • Bhaga
        gaborone kirjoitti:

        Onko niilläkin joku erityinen merkitys...? Ja jotain juttuja mitä niiden aikaan kuuluis tehdä?

        (ääks... ääni käheä mantrojen hokemisesta...;D)

        Hare Krishna!

        Ne muut päivät ovat erilaisia hyväenteisiä pyhimysten ja Jumalan inkarnaatioiden ilmestymispäiviä, jolloin yleensä paastotaan ainakin puoleenpäivään ja käytetään se aika henkisen elämän harjoittamiseen. Käyttämällä nuo päivät hyväksi on mahdollista nopeuttaa omaa edistymistä henkisessä elämässä aikalailla. Yleensä noina päivinä ainakin muistetaan kyseessä olevaa henkilöä ja kerrotaan kaikkia mitä hänelle tapahtui. Vähän niinkuin joulu ja pääsiäinen kristityillä.


      • Bhaga
        gaborone kirjoitti:

        Heh.. :D Alkaa jo melkeen tuntua kuin sä oisit mun guru tai jotain kun koko ajan kyselen sulta... Tiuskaise sitten epäkohteliaasti "turpa umpeen!" kun et enää jaksa vastata ;D Oon vaan niin *jotain* etten tiedä hirveesti tällasista jutuista... :/

        Onko siinä joku tietty aika minkä välein se ekadasi- päivä on? Vois nimittäin itse aina laskee millon se on, eikä pitäs aina käydä netissä kyyläämässä :) Ja onko niissä muissakin päivissä sellanen aika ja jos on niin mikä se aika on? Onko muuten olemassa erityisohjeita täydenkuun ajalle? Siis että mitä sillon kannattais tehdä, mitä taas ei jne?

        Hare Krishna!

        >>Heh.. :D Alkaa jo melkeen tuntua kuin sä oisit mun guru tai jotain kun koko ajan kyselen sulta... >>

        Kai muutkin osaisivat vastata, mutta ovat vain kiireisiä. Voit toki toimia itsekin muille neuvoa antavana, eli siksa-guruna. Herra Caitanya opetti, että jokainen voi kertoa muille Krishnasta ja toimia siten siksa-guruna muille. Se on jopa suositeltavaa ja Krishna ilahtuu siitä. Jos siis haluat olla guru, niin kerro vain muille Krishnasta ja olet myös guru. :D

        Ekadasi oli muistaakseni 11 päivää täydenkuun ja uudenkuun jälkeen, mutta en ole tuosta ihan varma, koska itse katson sen päivän aina kalenteriohjelmalla. Voit ladata oman kalenterinlaskentaohjelman osoitteesta:

        http://www.krishna.com/downloads/Software/BBT_and_ISKCON_software/

        Tuolta vain tuo VCAL. Se on erittäin kätevä pieni ohjelma. Täydenkuun ajalle ei ole mitään erityisohjeita. Viime täydenkuun aikaan oli tosin Herra Caitanyan ilmestymispäivä, joka on gaudiya-vaisnaville vuoden suurimpia juhlia. Itse yritin silloin harjoittaa henkistä elämää normaalia enemmän. Valitettavasti en kuitenkaan pystynyt vierailemaan missään temppelissä silloin. Temppeleissä on aina isot juhlallisuudet tärkeimpinä juhlapäivinä.

        Hare Krishna!


      • Bhaga
        gaborone kirjoitti:

        Mikä/kuka on Gaura-Nitai?

        Mitä on bhajanssi?

        Sanoit että itse palvot vain Krishnaa. Et kuitenkaan sanonut ketä kannattaa palvoa. Eli ketä kannattaa?

        Onko veedoja siis suomennettu vai ei?

        Koska vain ihmiskehossa voi valaistua, niin taivaallisilla planeetoilla ei siis voi? Eli jos joutuu sinne, niin pitää tulla vielä joskus takas maapallolle?

        Hare Krishna!

        Gaura-Nitai on Herra Caitanyan ja Nityanan alttarihahmot, joita mm. Helsingin temppelissä palvotaan. Kyseessä on Krishna itse, joka ilmestyi noin 500-vuotta sitten Bengalissa opettamaan tämän aikakauden yuga-dharmaa, eli Krishnan pyhän nimen toistamista. Herra Caitanyasta voi lukea kaiken kirjoista: "Herra Caitanyan opetukset" ja "Caitanya Caritamrita", jotka löytyvät kaikista hyvin varustetuista kirjastoista.

        >>Sanoit että itse palvot vain Krishnaa. Et kuitenkaan sanonut ketä kannattaa palvoa. Eli ketä kannattaa?>>

        En kai palvoisi Krishnaa, jos se ei kannattaisi? :D

        Srimad Bhagavatam suosittelee palvomaan Krishnaa ja Krishnan eri inkarnaatioita. Itse palvon myös Herra Narasimhadevaa, joka on peloittavan näköinen Krishnan inkarnaatio, puoliksi leijonan ja puoliksi ihmisen muotoinen (tämän inkarnaation kuvaa ei ehkä kannata näyttää kristityille, luulevat vielä että palvot demoneita).

        >>Onko veedoja siis suomennettu vai ei?>>

        Kirjastosta kannattaa lainata ainakin seuraavat Srila Prabhupadan kirjat: "Krishna kaiken ilon lähde", "Elämän tiede", Herra Caitanyan opetukset" ja "Srimad Bhagavatam". Noilla pääsee ihan hyvin alkuun. "Bhagavad-gita kuten se on" ,on kanssa hyvä, mutta suomenkielistä versiota on aika rajusti editoitu, joten se ei ole läheskään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

        >>Koska vain ihmiskehossa voi valaistua, niin taivaallisilla planeetoilla ei siis voi? Eli jos joutuu sinne, niin pitää tulla vielä joskus takas maapallolle?>>

        Pitää paikkansa. Taivaallisilla planeetoille on tosin 10 000 kertaa parempi aistinautinnon taso kuin täällä, mutta hyvä karma myös kuluu siellä nopeasti loppuun ja sieltä on aika hirveä kokemus tulla takaisin tänne.

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Mikä/kuka on Gaura-Nitai?

        Mitä on bhajanssi?

        Sanoit että itse palvot vain Krishnaa. Et kuitenkaan sanonut ketä kannattaa palvoa. Eli ketä kannattaa?

        Onko veedoja siis suomennettu vai ei?

        Koska vain ihmiskehossa voi valaistua, niin taivaallisilla planeetoilla ei siis voi? Eli jos joutuu sinne, niin pitää tulla vielä joskus takas maapallolle?

        Hare Krishna!

        Pari kysymystä taisi päästä livahtamaan ilman vastauksia.

        ### Mitä on bhajanssi? ##

        Sana tulee verbi-juuresta "bhaj", joka tarkoittaa "palvoa". "Bhajana" tarkoittaa palvomista tms. Täsmällistä suomenkielistä vastinetta tuolle ei oikein tunnu löytyvän, viittaa erityisesti meditatiiviseen palvontaan, ei niinkään rituaaleihin.

        Hindissä ja Bengalissa usein vika "a" pudotetaan puhuttaessa pois, joten sanasta tulee "bhajan". Lukuisat pyhimykset ovat vuosisatojen varrella kirjoitelleet erilaisia runoja ja lauluja joissa kuvailevat sisäistä antaumuksen maailmaansa. Näihin joskus viitataan myös sanalla "bhajan".

        Englanniksi kun tuo sana väännetään, niin siitä tulee "bhajans" monikossa, ja suomeksi kun käännetään ymmärtämättä sen "s"-kirjaimen alkuperää, niin siitä tulee "bhajanssi".

        Eli "bhajan" tarkoittaa tässä yhteydessä erilaisia meditatiivisia lauluja, joita usein lauletaan erilaisten instrumenttien säestyksellä.


        ### Onko veedoja siis suomennettu vai ei? ###

        Tietääkseni itse varsinaista Veedoistsa on käännetty suomeksi ainoastaan muutama Upanishad, ISKCON on julkaissut oman versionsa lyhyestä Isha Upanishadista. Hieman laajemmin käsitettä soveltaen, Bhagavad-gita on tietenkin käännetty, kuin myös Srimad Bhagavatam (Bhagavata Purana, yksi 18:sta historiikista) kymmenennen kirjan alkuun. (ISKCON:in perustaja ei kommentoinut pidemmälle, joten loppuja ei ole käännetty.)

        Sitten tietenkin löytyy moneen lähtöön näitä alkuperäisiä tekstejä selittäviä kirjoja, mm. nuo edellämainitut, mutta tuossa nuo "varsinaiset" suomennetut Veedat taitavat olla.


    • Vaisnava

      Bhagavad Gitassa Krishna kertoo, että voit pelastua yksinkertaisesti pitämällä Hänet aina mielessäsi, rakastavasti, mikä tietenkin näkyy käytöksessäsi ja siinä miten kohtelet kanssaeläjiä. Kun annat jokaisen tekosi olla lahja Hänelle, kun aina pyrit toimimaan niin että Hän ilahtuu, et kerää karmaa vaan olet matkalla Hänen luokseen. Mitkään rituaalit eivät yksin vie Hänen luokseen, vaikka ne voivat kyllä auttaa sinua kääntämään katseesi oikeaan suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe