Tuulikaappi ja vaatehuoneasiat suunniteltu. Nyt kysymys keittiöstä. Saarekekeittiö kiinnosti aluksi, mutta eikö keskellä lattiaa olevalta liedeltä roisku rasvat ympäriinsä. Jos saarekkeen takana on ruokapöytä, jaksaako joka aamu viedä aamupalan sinne vai tuleeko työtasosta ruokapöytä? Huono sellainen?
Kiitos kommenteista! Ihanaa että ei ole häiriköity.
Keittiön pohjapiirustus
9
186
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö kenelläkään ole tosiaan kokemuksia, kuinka saarekemallinen keittiö oikeasti toimii?
- Anonyymi
Saarekekeittiö on vihonviimeinen keksintö. Varsinkin jääkaappi ja mikroaaltouuni ja leipähylly tulee olla lähellä aamiaispöytää ja pöydässä tilaa lehdelle ja leivälle yms.
- Anonyymi
Samoilla linjoilla, saareke vaikuttaa epäkäytännölliseltä, sitä saa aina kiertää ympäri. Keittiö sijoittamisessa taloon on suuri etu, jos ikkunat aukeavat kahteen eri suuntaan, se tuo valoisuutta ja viihtyisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoilla linjoilla, saareke vaikuttaa epäkäytännölliseltä, sitä saa aina kiertää ympäri. Keittiö sijoittamisessa taloon on suuri etu, jos ikkunat aukeavat kahteen eri suuntaan, se tuo valoisuutta ja viihtyisyyttä.
Peukku näille. En ole saarekekeittiöistä tyytyväistä käyttäjää löytänyt. Naistenlehdistä ja kaiken maailman glorioista kopsattu villitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peukku näille. En ole saarekekeittiöistä tyytyväistä käyttäjää löytänyt. Naistenlehdistä ja kaiken maailman glorioista kopsattu villitys.
Asiaa enempi edes ajatellut, mutta kyllä tuo meidän saareke (jossa uuni ja liesi) ovat ihan ok.
Jos roiskuu rasvaa, niin ei se lattialle saakka päädy - eikä ole ainakaan seinällä. Jotain se entinen omistajakin on osannut tehdä oikein.
Jotain tekisin toisin ja se jotain olisi muuta kuin kalliit mustat kivitasot. Miten sileään kiveen voikin kaikki ..ska tarkkua niin lujaa?
Joka ainoa pisara ja murunen näkyy. Tuntuu, että niitä saisi olla putsaamassa jatkuvasti ja yksi pyyhkäisy ei riitä. Pyyhkimisen jälkeen saat putsata vielä pyyhkimisjäljet. Rasittavaa....
- Anonyymi
Vesipiste ja laskutaso pitää olla lähellä hellaa, ettei tarvi (kiehuvaa) vettä kuljetella ympäriinsä. Jääkaappi lähellä pöytää. Älyttömiin on mennyt keittiösuunnittelun muotivirtaus.
- Anonyymi
Riippuu siitä paljonko tilaa on keittiössä käytettävissä. Mun mielestä saareke on tosi hyvä silloin kun useampi ihminen tekee ruokaa samanaikaisesti. On tilaa enemmän kun voi kiertää toiselle puolelle tekemään.
Mulla tosin ei ole saareketta vaan U:n mallinen keittiö.
Toisessa sakarassa keskellä on tiskiallas - toisessa induktioliesi - pyrolyysiuuni samalla kohtaa. Sakaroiden pituus 4m. Tiskiallaspuolella on korkeat yläkaapistot, jääkaappi-pakastin sellainen pariovellinen, astianpesukone ja kaapistoon integroitu rakennettu mikroaaltouuni. Sakaroiden välillä on 1m leveä käytävä.
Lieden puoleinen kaapisto on standardi (900mm) korkea. Tämän taso me pidetään aina tyhjänä, pois lukien tietysti ruuanlaittoajat. Tässä ei siis ole mitään korotusta, vaan se näkyy tasaisena mustana tasona kun liesikin on kokomusta.
Ei tarvitse kuin kääntyä ympäri niin saa esim. perunoiden keitinveden kaadettua kattilasta lavuaariin. Ei se ole sen kummempi operaatio kun sivuaskel vasemmalle tai oikealle. Leivon ja teen ruokaa paljon. Kun on runsaasti laskutilaa lieden/uunin molemmin puolin, on helppo tehdä esivalmistelut. Esim. leipoessa korvapuusteja tai pikkuleipiä lieden sakaraan mahtuu kolme uunipeltiä vierekkäin ja lieden toisella puolella voi tehdä sen varsinaisen leipomisen. Ei tarvitse pinota peltejä päällekkäin erilliseen telineeseen tms. Sähköpistorasiat meillä pompsahtaa tasosta ylös.
Tasojen alla on vetolaatikostot. Vetolaatikostoissa säilytetään kuiva-aineet, lautaset, aterimet yms. Toimii. En ottaisi hyllyjä mistään hinnasta enää alakaappeihin.
On varmaan lämpötila ja astian valintajuttu tuo roiskuuko paistettaessa hellalta jotain ympäriinsä vai ei. Ei mulla ainakaan ole ollut kyseistä ongelmaa. Ruokaa on kuitenkin tullut laitettua yli 10 vuotta lähes joka päivä perheelle, parhaimpina päivinä kaksikin kertaa. Meillä on induktioliesi ollut siitä saakka kun niitä tuli markkinoille, lämpötila on helppo säätää sopivaksi. Paistinpannut (poislukien lettupannu) ovat aina olleet korkeareunaisia, enkä ole huomannut että korkeammasta reunasta olisi mitään haittaa.
En ymmärrä tuota aamiaisbaarijuttua.
Me, siis minä tai mies jompikumpi, tehdään aamupala seisten siellä U:n keskellä tarjottimelle, nostetaan tarjotin pöytään ja istutaan rauhassa syömään. Ei tarvitse nostella margariineja, leipiä, leikkeileitä sun muita ruokailutilan puolelle koskaan. Kurkut ja tomaatit yms vihannekset siivutan valmiiksi annospaloiksi. Samaten hedelmistä otetaan kuoret pois jo U:n sisäpuolella suoraan roskikseen. Kaikki leivänmurut, mehutipat yms. pysyvät U-sakaroiden välissä. 5 ihmisen aamupalan tekemiseen menee alle 10 minuuttia. Ei minulla ainakaan niin kiire ole ettenkö ehtisi sitä tehdä ja sen jälkeen syödä rauhassa pöydän ääressä istuen ennen töihin lähtöä.
Ruokailutila on meillä heti siisti aamupalan jälkeen, ei muuta kuin pistää kupit ja lusikat tarjottimelle, kantaa tarjottimen keittiöön ja pistää likaiset astiat suoraan tiskikoneeseen ja jos jotain ruokaa jäi yli, niin pakastepussiin ja jääkaappiin. Kyllä ne koululaiset ne sieltä syö pois koulusta kotiin tultuaan.
Itse siivoan saman tien pois ne tavarat mitä ei enää tarvita. Samaten pyyhin tasoja ja pöydät aina, en jätä mitään tiskejäkään roikkumaan. Onneksi mies ja lapset ovat oppineet samat tavat.
Meillä keittiö on aina siisti, tämä varmaan johtuu siitä, että kun on tilaa riittävästi jokaiselle tavaralle tosiaan on olemassa se oma paikka. - Anonyymi
2 saarekekeittiötä olen rakentanut. Hyvin ne toimivat. Toinen on ravintolakokin ykistyiskäytössä. Ei ole kritiikkiä tullut.
- Anonyymi
Juu, eipä tuossa meidän saarekkeella tarvitse kuin kääntyä ympäri, niin tiskiallas on siinä. Kaikki kaapit ja laaatikot ovat ihan vieressä, osa saarekkeen alla. Jääkaappi ja pakastin mukaan lukien.
On kyllä itse asiassa ihan hiton hyvä ❤ Ja kun tykätään laittaa ruokaa yhdessä, niin sekin onnistuu paremmin kuin aiemmassa, perinteisemmässä keittiössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161432- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601220Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901039