Kaupallinen yhteistyö

Sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkitty * -merkillä.

Kysy mitä vain autoihin tai autoiluun liittyen - asiantuntijat vastaavat ti 11.2. klo 14-16

Oletko kiinnostunut auton myymisestä tai auton ostamisesta? Mietityttääkö, mikä on myyjäliikkeen vastuu? Kiinnostaako, paljonko vaihtoautostasi hyvitetään? Mietitkö, millainen rahoitus onnistuu ja millaisella korolla? Tai paljonko auton ajoneuvovero ja vakuutukset maksavat? Pohditko, kestääkö hybridiauton akusto? Mietitkö, mitä eroa on sillä, myytkö itse vai ammattilainen autosi?

Kysy mitä vain autoihin tai autoiluun liittyen! Keskustelussa voit kysyä Autolle.comin asiantuntijoilta auton myymiseen ja -hankintaan liittyvistä asioista. Voit esittää kysymyksesi jo nyt! Asiantuntijat ovat linjoilla vastaamassa kysymyksiin tiistaina 11.2. klo 14-16. Tämän jälkeen keskusteluketju suljetaan.

------

Autolle.com tarjoaa kaikki autokaupan palvelut kotiinkuljetuksesta vakuutuksiin

Kun asioit Autolle.comissa, saat mahdollisuuden tutustua autoon rauhassa ennen ostamista, tarkat tiedot sen käyttöhistoriasta ja kotiinkuljetuksen suoraan pihaasi. Autolle.comilta saat avoimempaa autokauppaa: jokainen auto on katsastettu ja ammattilaisen kuntotarkastama. Auton kuntotarkastusraportista voit lukea kaikki tiedot auton rehellisestä tilasta, myös mahdollisista käytön jäljistä. Mikäli autossa on mainittavia naarmuja tai lommoja, myös ne kuvataan. Näin ollen tiedät, mitä ostat!

Koko Autolle.comin toiminta on lähtenyt liikkeelle halusta tarjota auton ostajalle, vaihtajalle ja myyjälle ennennäkemättömän vaivatonta ja avointa autokauppaa. Auton ostamisesta ja myymisestä tehdään sinulle helppoa ja kannattavaa. Autovaikoima kattaa satoja vaihtoautoja Suomesta ja ulkomailta, autoja tuodaan säännöllisesti myös eri puolilta Eurooppaa. Saat myös auton kattavat vakuutukset, lisäturvan ja joustavan rauhoituksen. Voit tilata auton kotiisi koeajoon, tutustua siihen ja tehdä ostopäätöksen vasta sen jälkeen.

Autolle.com myy autosi Auto Rahaksi -palvelussa

Voit myydä autosi nopeammin, veloituksetta ja ilman myynti- tai paperitöitä, kun valitset Autolle.comin Auto Rahaksi -palvelun. Autolle.com vastaa koko myyntiprosessista, ja maksaa sinulle autostasi ennalta sovitun hinnan saman tien kaupan jälkeen. Tätä helpommaksi autosi myynti ei voi mennä, sillä koko myynti hoidetaan puolestasi. Ja mikä parasta, Auto Rahaksi - palvelu on sinulle täysin ilmainen!

Autosi kuntotarkastetaan, katsastetaan ja valokuvataan, sekä siitä julkaistaan myynti-ilmoitus useissa autoportaaleissa. Autosi on käytössäsi koko myynnin ajan, eli voit ajaa sillä huoletta siihen saakka, kunnes auton ostaja löytyy. Ja se yleensä löytyy hyvin pian, sillä Autolle.comissa käytetyn auton myynti netissä hoituu jopa 90% nopeammin kuin auton myynti yksityisillä myyjillä. 

Mukana vastaamassa ovat:

Toimitusjohtaja Niklas Nukari
Autolle.comin toimitusjohtaja ja perustaja. Kekseliäs innovaattori, joka pitää rattaat liikkeessä. Innostuu oivalluksista.

Myyntipäällikkö Antti Jaara:
Auton ostoon sekä myyntiin liittyvien kysymysten lisäksi pystyy auttamaan käytettyjen autojen takuu- ja vastuuasioissa. Autolle.comin Auto Rahaksi -palvelun asiantuntija, antaa ammattimaisia neuvoja autosi myyntiin liittyen.

Vaihtoautopäällikkö Jeremias Härkönen
Automyynnin ammattilainen, joka myy autoja sekä Suomesta että ulkomailta. Hänellä on vankkaa asiantuntemusta vaihtoautojen hinnoittelussa.

84

1345

    Vastaukset

    • Paljonko voin odottaa saavani enemmän rahaa autostani, jos myyn sen itse?

      • Tod.näk. jää myymättä...


      • Kysymykseen ei sinänsä ole oikeaa vastausta, koska auton hinnoittelu ja sen myynti ei ole yksityishenkilönä välttämättä helppo tehtävä. Jo muutaman tuhannen euron hintaluokassa autot eivät herätä yksityishenkilön myyminä niin paljoa kiinnostusta, kuin autoliikkeellä vastaavissa hinnoissa olevat autot.

        Auto Rahaksi - palvelumme avulla pärjäämme lähes poikkeuksetta muiden autoliikkeiden hyvitys- tai ostohinnoille ja palvelua käyttävätkin jo vuositasolla tuhannet tyytyväiset asiakkaat. Ennen kuin auton myyntiä lähtee itse kokeilemaan, kannattaa pyytää tarjous Auto Rahaksi - palvelustamme.

        Lisätietoja Auto Rahaksi - palvelustamme löytyy *täältä.

        Antti Jaara


    • Onko totta, että te ostatte autoja?

      • 1. Onko totta että ostaessani My-diesel polttoainetta -90% hiilipäästöillä saan alennusta seuraavasta dieselverosta joka on noin 780€/a, koska biodiesel on selvästi kalliimpaa kuin bensiini ja bensiiniautosta ei tarvitse maksaa erillistä bensiiniveroa vuosittain?

        2. Vaikuttaako biodieselin ostaminen myös auton käyttömaksun alentamiseen kun sen päästöt ovat tuulisähköauton luokkaa tai alemmat?

        Kiitos tiedosta etukäteen.


      • Kyllä se on. Ainoa ero perinteiseen autokauppaan toimintamallissamme on se, että Auto Rahaksi -palvelussa voimme tarjota asiakkaalle paremman ostohinnan autosta, koska ostamme auton vasta sen jälkeen, kun meillä on sille ostaja. Suoria ostoja tekeviin liikkeisiin verrattuna ostohintamme voivat olla jopa tuhansia euroja korkeampia.
        Lisätietoa Auto Rahaksi -palvelusta saat *täältä.

        Antti Jaara


      • Anonyymi kirjoitti:

        1. Onko totta että ostaessani My-diesel polttoainetta -90% hiilipäästöillä saan alennusta seuraavasta dieselverosta joka on noin 780€/a, koska biodiesel on selvästi kalliimpaa kuin bensiini ja bensiiniautosta ei tarvitse maksaa erillistä bensiiniveroa vuosittain?

        2. Vaikuttaako biodieselin ostaminen myös auton käyttömaksun alentamiseen kun sen päästöt ovat tuulisähköauton luokkaa tai alemmat?

        Kiitos tiedosta etukäteen.

        Ikävä kyllä tämän hetkisellä lainsäädännöllä biodieselin käytöllä ei ole vaikutusta dieselauton käyttövoimaveroon tai muihin auton käyttömaksuihin.

        Antti Jaara


    • Kuin nopeaan saatte auton myytyä?

      • Meille auton nopea myyntiaika on kunnia-asia. Ikävä kyllä tarkkaa myyntiaikaa autolle ei voi luvata mutta muutamalla asialla siihen voi vaikuttaa. Keskeisimmät tekijät auton myytävyyteen ovat auton hinta, myynti-ilmoituksen tiedot ja myyntikuvat.

        Kun otamme auton myyntiin, pyrimme hinnoittelemaan sen aina markkinoiden edullisimpien joukkoon tietysti huomioituna auton varusteet, kilometrit, vaihteisto yms. arvoon olennaisesti vaikuttavat tekijät.

        Myynti-ilmoituksiin panostamme huomattavan paljon ja tarjoamme autoista mahdollisimman tarkat tiedot aina huoltohistoriaa, kuntotarkastusraporttia ja virhekuvia myöten. Panostamme myös kuvauskalustoomme ja henkilöstömme kouluttamiseen jatkuvasti, jotta pystymme tarjoamaan entistä korkealaatuisemmat myyntikuvat autoista.

        Antti Jaara


    • Onko autoissa takuu? Siis jos auto menee rikki vaikka viikon päästä, kuka korjaa vai saako rahat takas?

      • Riippuu ihan miten menee rikki ja mitä on sovittu. Yleensä ns. perävalotakuu.


      • Joissain myymissämme autoissa voi olla tehdastakuu voimassa joka totta kai seuraa myös uudelle omistajalle. Tehdastakuu on autovalmistajan myöntämä yleensä 2-7 vuoden, ja myös kilometrein rajattu takuu. Myyjältä saat lisätietoa kunkin auton tehdastakuusta.

        Suurimmassa osassa myymistämme autoista tehdastakuu on jo umpeutunut ja niiden osalta noudatamme kuluttajansuojalakia sekä kuluttaja-asiamiehen yleisiä autokauppaan liittyviä linjauksia.

        Reklamaatiotapauksissa myyjän virhevastuun suuruus määräytyy elinkaarimallin mukaisesti niin, että kuinka paljon autolla on ajettu, minkä ikäisestä autosta on kyse ja mikä osa siitä on rikkoutunut.

        Käytettyihin autoihin suosittelemme aina erikseen myytävää A-Turvaa. Lisätietoa A-Turvasta saat joko myyjältä tai *täältä.

        Kuitenkin myymistämme autoista 90 % toimitetaan asiakkaillemme kotiin, mökille, työpaikalle tai muuhun hänen toivomaansa paikkaan, jolloin autoissa on 14 vuorokauden vaihto-oikeus. Lisätietoja vaihto-oikeudesta ja A-turvapalvelusta löydät *täältä.

        Antti Jaara


    • Moi, olen hieman urpo ja valistusta vailla auton ikään liityvästä termistä vuosimalli.

      Auton ensi rekisteröinti 10/16
      Auton mallivuosi 2017
      Ensimmäinen kuluttaja asiakas 2017
      Rekisteröity suomeen 2019

      Mikä on auton oikea vuosimalli joka vaikuttaa hintaan jatkossa, kun auto vaihdettaisiin uueen myöhemmin.

      Onko se tässä tapauksessa 2016 vai -17

      Kiitos jo etukäteen!

      • 1983,koska se on vanha Volga.


      • Virallisesti käyttöönottovuosi on sama kuin mallivuosi, mikäli kyseisen vuoden aikana auton faceliftiin tai koriin ei ole tullut muutoksia. Mikäli muutoksia on tullut, vuosimalli on seuraavaa vuosimallia. Tieto vuosimallista löytyy auton valmistenumerosta.

        Tässä esimerkki, missä molemmat autot on käyttöönotettu -07, mutta toinen on vuosimallia -08, koska siihen on tehty korimallimuutos (facelift):
        https://www.nettiauto.com/volvo/v70/11128574 (vuosimalli -08)
        https://www.nettiauto.com/volvo/v70/11040164 (vuosimalli -07)

        Niklas Nukari


    • Joskus oli jossain autolehdessä että tavan jarrut lukkiutuu 10kg:n voimalla mutta abs:t vaatii 40kg jos haluaa täyden jarrutehon saada. Mutta jos on bas-jarruassistentti joka tunnistaa hätäjarrutuksen riittää se 10kg.

      Onko jarruassistentin kehittäjällä ollut oletus että jarrua painaa joku niin kevyesti hätäjarrutuksessa että renkaat ei lukkiutuisi sillä voimalla, esim. vaikka asfaltilla vai toimiiko abs-jarruissa 10kg:n voimalla jarrut tehottomammin, toisin sanoen lukkiutuvatko ne harvemmin 10kg:n voimalla, vai onko bas-assistentti pelkkää bisnestä?

      • Ikävä kyllä näin teknisesti yksityiskohtaiseen kysymykseen en osaa vastata, enkä lähde kyseistä asiaa arvailemaan. Tähän kysymykseen suosittelen etsimään vastausta esimerkiksi autosinsinööriltä.

        Antti Jaara


    • Minne vien auton jotta sinne kätketty gps-lähetin ja muu mahdollinen laiton sälä tulee löydetyksi? -autokorjaamo -autosähköihin erikoistunut (mikä, missä) -securitas/vastaava?

      • Nykyautoissa lähes poikkeuksetta on tehdasasennettu gps-lähetin, jonka sijainti vaihtelee autonvalmistajasta riippuen. Voit selvittää oman autosi gps-lähettimen sijainnin esimerkiksi auton maahantuojalta tai merkkiliikkeestä.

        Mikäli epäilet/mietit onko autoosi asennettu gps-lähetin jälkikäteen, voit selvittää sen myös korjaamolla. Yleensä marketti-gps-lähetin asennetaan 12 V:n pistokkeeseen, OBD-porttiin, CAN-väylään tai akunkenkiin.

        Niklas Nukari


    • Moi, olen yksinelävä naisihminen Helsingistä ja mietin auton hankkimisen järkevyyttä ihan satunnaisen ajelun kannalta. Mitä ratkaisua suosittelisitte, ettei tulisi älyttömän kalliiksi? Olisiko leasing järkevämpää, äskettäin kyllä luin myös jostain aika edullisesta sähköautosta joka mennyt kuin kuumille kiville. En haluaisi mitään halpisromuakaan ostaa käytettynä. Löytyisikö vinkkejä?

      • Jos autolla on tarkoitus ainoastaan liikkua paikasta A paikkaan B, eikä autolta tarvitse mukavuuksia tai suurta suorituskykyä, niin taloudellisesti järkevintä on joko ostaa vähän käytetty, pari vuotta vanha alle 50tkm ajettu, pienikokoinen bensa, hybridi- tai täyssähköauto tai juurikin yksityisleasingin kautta.

        Kun verrataan auton omistamista tai leasingia, niin molemmissa on omat hyötynsä esimerkiksi jälleenmyyntiä ajatellen. Leasingissa autoliike määrittää ajoneuvon jäännösarvon, jolla he kuitenkin pyrkivät tekemään voittoa määrittämällä jäännösarvon riittävän alas. Tämän jälkeen sopimuksen päätyttyä yleensä voit itse päättää lunastatko auton itsellesi kyseisellä jäännösarvolla vai annatko sen autoliikkeelle.

        Kun ostat auton itsellesi, määrität itse paljonko haluat lyhentää autosi velkaa kuukausittain. Mikäli maksat autosi velkaa noin leasingin kuukausierän verran, omistamalla auton itse jäät todennäköisesti voitolle muutamia tuhansia euroja. Tällöin kuitenkin vastaat itse autosi vaihtamisesta ja myymisestä.

        Tästä pääset vielä katomaan meiltä *fiksuja vaihtoehtoja.

        Antti Jaara


    • Eli kysymykset olikin pelkästään ostoon ja myyntiin eikä yleensä autoihin????

      Olisin ollut kiinnostunut miten sähköautoissa huomioidaan turvallisuus sen suhteen että ne ovat lähes äänettömiä? Kun ihmisillä on tapana mennä tien yli jos autoa ei kuulu, joskus eivät sen takia edes katso liikenteen suuntaan. Mutta sieltä voikin syöksyä hiljainen sähköauto.

      Toki kun tajusin tämän vaaran niin pyrin tästä lähtien aina katsomaan tuleeko auto mutta monet eivät katsele ympärilleen vaan kännykkään.
      Siis onko sähköautot enemmän osallisina esim jalankulkjoiden vahingoittumiseen liikenteessä ?

      Muutoin kyllä kannatan kaikkea hiljaisuutta ja saasteettomuutta.

      • Bisnestähän se vaan tämäkin on hei, eikä mitään oikeaa pyyteetöntä ihmisten opastamista.

        Pelastusarmeija on toisaalla.


      • Kysymys on hyvä ja ajankohtainen. Tienkäyttäjällä on totta kai velvollisuus tarkistaa lähestyvä liikenne muutenkin, kuin kuulohavaintoihin perustuen. Sähköautoissa tämä ongelma on pyritty poistamaan sillä, että niistä ja muista uusista autoista usein löytyy jalankulkijan turvallisuutta lisääviä varusteita, kuten hätäjarrutustehostin, jonka tekeminen pakolliseksi on ollut EU-parlamentissa jo käsittelyssä. Kyseisen varusteen on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 %.

        Tämän päivän polttomoottiriautot ovat myös erittäin hiljaisia ja niitä on myös hankala kuulohavaita. Muistetaan siis aina tietä ylittäessä päänpyörittelyn merkitys! :D

        Antti Jaara


    • Kuka on kesksinyt arvonaleneman joka on kaikkialla kokolailla sama? Esimerkki: Ostan kaksi samanlaista autoa jolla toisella ajetaan ja toinen viedään suoraan talliin, 5 vuoden kuluttua myyn molemmat, mutta kummankin arvo on alentunut suurinpiirtein saman verran, myös tämän joka ei ole ollut hetkeäkään käytössä. Tämä kertoo siitä siitä että arvonalenema on täysin keksitty asia, kun myös se tallissa seissyt "uusi" auto menettää arvoaan eikä sen arvonalenema perustu kulumaan tai muuhunkaan käyttöön. Vuositasolla jos Suomessa myydään 100000 uutta autoa ja niiden arvo vaikka alenee 4000 euroa vuodessa per kappale, niin onko tämä arvonalenemasumma 400 000 000 e suora rahan siirto autokauppiaiden taskuun?

      • Saksalaisten keksintöjä.


      • Käytetyn auton arvonalenema on tosiaan monisyinen asia, jota ei voi selittää pelkästään kilometreillä tai auton iällä.

        Lähtökohtaisesti auton arvon määritys perustuu suoraan sen kysyntään ja tarjontaan käytettyjen autojen markkinoilla. Kyseiseen esimerkkiin sanonkin, että ehdottomasti kertyneet kilometrit vaikuttavat auton jälleenmyyntiarvoon negatiivisesti mutta toisaalta tälle "nolla-ajolla" olevalle autolle voi olla hankala löytää ostajaa, jos sen arvottaa edelleen uudeksi. Tekniikka kehittyy autoissa huimasti muutamassa vuodessa ja sen vuoksi moni haluaakin budjettiin mahtuvan, mutta mahdollisimman uuden auton.

        Eli summauksena, auton arvon alenema on yhtä luonnollista, kuin minkä tahansa käytetyn esineen arvon alenema.

        Antti Jaara


      • Autolle.com kirjoitti:

        Käytetyn auton arvonalenema on tosiaan monisyinen asia, jota ei voi selittää pelkästään kilometreillä tai auton iällä.

        Lähtökohtaisesti auton arvon määritys perustuu suoraan sen kysyntään ja tarjontaan käytettyjen autojen markkinoilla. Kyseiseen esimerkkiin sanonkin, että ehdottomasti kertyneet kilometrit vaikuttavat auton jälleenmyyntiarvoon negatiivisesti mutta toisaalta tälle "nolla-ajolla" olevalle autolle voi olla hankala löytää ostajaa, jos sen arvottaa edelleen uudeksi. Tekniikka kehittyy autoissa huimasti muutamassa vuodessa ja sen vuoksi moni haluaakin budjettiin mahtuvan, mutta mahdollisimman uuden auton.

        Eli summauksena, auton arvon alenema on yhtä luonnollista, kuin minkä tahansa käytetyn esineen arvon alenema.

        Antti Jaara

        Eli joku on joskus jossain vain keksinyt että autojen arvon alenema on x% vuodessa, mihinkään todellisuuteen se ei perustu. Entä tuo arvon alenema summa meneekö se suoraan autokauppiaiden taskuun?


    • Onko nyky autoissa enään kaarto haritusta?

      • Ikävä kyllä näin teknisesti yksityiskohtaiseen kysymykseen en osaa vastata, enkä lähde kyseistä asiaa arvailemaan. Tähän kysymykseen suosittelen etsimään vastausta esimerkiksi autosinsinööriltä.

        Jeremias Härkönen


    • Miten ihmeessä suomessa voi olla käytettyjen autojen hinnat niin poskettoman korkeat, että Virosta voi hyvällä tuurilla saada esim. 2012 Toyota RAV4 130 000km ajetun melkein puolet halvemmalla kuin Suomesta? Jos vaihtoa aattelet liikkeestä, niin suomessa hyvitetään vanhasta häpeällisen vähän, jopa 3000-4000€ vähemmän mitä autolle sitten laitettaan liikkeessä hintaa? Koetetaanko vielä lopun edellä saada käytetyistä voittoa mahdollisimman paljon, kun muutamien vuosien päästä niiden arvo romahtaa täysin kun autot ja autoilu muuttuu ilmastonmuutoksen takia?

      • Suomessa autojen hintaan vaikuttaa varmasti enimmäkseen autovero. Ja autoverosta johtuen uudet autot ovat kalliimpia meillä Suomessa. Tämä vaikuttaa myös siihen, että käytettynä autoilla on arvoa enemmän. Toki tästä johtuen myös Suomen autokanta on vanhempaa kuin mitä muualla Euroopassa.

        Suomessa kuluttajansuojalaki määrittää kuluttajalle paljon oikeuksia ja siten saman lain nojalla tulee autoliikkeelle vastuuta käytettyjen autojen myyntiin. Käytettyä autoa hinnoitellessa autoliikkeen on huomioitava seuraavat asiat: 1. virhevastuu, 2. vero, 3. henkilöstön palkkakulut, 4. kiinteistökulut, 5. autojen arvon aleneminen varastossa olevista autoista, 6. autoihin tehtävät korjaukset. Näin ollen kolmen tuhannen euron ero osto- ja myyntihinnan välillä menee lähes poikkeuksetta edellä mainittuihin kuluihin. Meidän hinnoittelumallimme on alamme kilpailukykyisin ja näin ollen pääset tekemään kauttamme *järkeviä autohankintoja.

        Niklas Nukari


    • Kannattaako autokauppaa tehdä lainkaan lähimpään 10 vuoteen kun allani on 5 litraa 100/km syövä henkilöauto hyvin pienillä kilometreillä kun on odotettavissa sähköautojen hintojen romahtaminen parin vuoden sisällä?

      • Minä olen sitä mieltä, että tämän hetkisillä suomen hinnoilla ei kannata tehdä autokauppoja. Nyt elämme autoilussa muutosten aikaa ja oikeastaan kukaan ei tiedä tarkkaan mitä on oikeastaan tulossa? Selvää kuitenkin on, että hybridi ja sähköautot tulevat yleistymään ja bensa ja diesel autot menettävät arvonsa, jos niitä ei saada muutettua toimimaan jollain muulla vähäpäästöisemmällä polttoaineella. Joten nyt on aika ajaa se vanha loppuun ja katsoa mitä tuleman pitää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että tämän hetkisillä suomen hinnoilla ei kannata tehdä autokauppoja. Nyt elämme autoilussa muutosten aikaa ja oikeastaan kukaan ei tiedä tarkkaan mitä on oikeastaan tulossa? Selvää kuitenkin on, että hybridi ja sähköautot tulevat yleistymään ja bensa ja diesel autot menettävät arvonsa, jos niitä ei saada muutettua toimimaan jollain muulla vähäpäästöisemmällä polttoaineella. Joten nyt on aika ajaa se vanha loppuun ja katsoa mitä tuleman pitää?

        Kyllä, on totta että hybridi- ja sähköautot ovat yleistymässä. Toki täytyy muistaa että edelleen maailmanlaajuisesti diesel- ja bensa-autojen osuus koko autokannasta on yli 80 %. Uusien autojen myynnistäkin ylivoimaisesti suurin osuus on diesel- ja bensa-autoja. Näin ollen kun katsomme Suomen autojen keski-ikää, tulkitsemme, että muutos ei voi tapahtua alle kymmenessä vuodessa hybridi- ja sähkö- tai vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin. Seuraamme jatkuvasti dataa autojen hinnan kehityksestä ja voimme todeta että hintakehityksessä ei ole juuri tapahtunut vaihtelua viime vuosina. Eli kipin kapin autokaupoille vielä ainakin seuraavan kymmenen vuoden ajan diesel- ja bensa-autojenkin osalta!

        Niklas Nukari


      • Autoalalla eletään kieltämättä mielenkiintoisia aikoja, vaikka mainitsemaasi hintojen romahtamista sähkö- tai muillakaan autoilla en näe olevan edessä. Autojen hinnan kehitystä on aina ollut mahdotonta isossa kuvassa ennustaa, eikä se asia ole muuttunut viime vuosina. Auton vaihtamista ehdottomasti kannattaa harkita, sillä sen siirtämiseen en näe auton arvon kannalta merkitystä.

        Antti Jaara


    • Miksi Lapissa asujan kannattaa hankkia sähköauto?

      • Lumisähkö on ilmaista.


      • Asuinpaikasta riippumatta sähköauton hankinta on kannattavaa, mikäli autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja ja lataaminen on mahdollista myös kotona niin kuin työpaikallakin, eli akkukapasiteetin mukaisia etäisyyksiä.

        Tässä vielä hieman tarkemmin kerrottuna, *miksi kannattaa valita sähköauto.

        Jeremias Härkönen


    • Minkä takia kaikissa keskusteluissa ja tutkimuksissa on jätetty pois RE-85 polttoaine ja niitä käyttävät ajoneuvot ? Esim itselläni on vm 99 SAAB 9-5 2.0 matalapaine turbo. Pelkällä ohjelmoinnilla etanolikäyttöiseksi muutettu. Toimii moitteettomasti. Ja miksi autonvalmistajat ovat jättäneet ns flex-fuel autot pois ? RE-85 on kuitenkin 85% etanolia joka on valmistettu biojätteestä ja päästöt pienemmät kuin diesel tai normi bensa autoissa.

      • Saab ei ole auto.


      • Nykyisten bensa-autojen CO2-päästöt on saatu erittäin pieniksi. Näin ollen RE-85:n merkitys päästöjen alenemisessa on pienentynyt merkittävästi. Tästä syystä etanolikäyttöisiksi kannattaa muuttaa -07 vanhemmat bensa-autot, jonka muutoksia valtiokin tukee.

        Voit lukea lisää auton muuttamisesta etanolikäyttöiseksi *täältä.

        Niklas Nukari


    • Hei...!
      Kysyisin ihan asiallisesti saisiko kauttanne listausta niistä pakettiautoista jossa olisi jakopää hihnaton...siis vain ketju-tai hammaspyörävetoisia olisin kysellyt...!

      Minulla on nykyisen autoni,Ford Transitin vaihto mielessä uudempaan käytettyyn pakettiautomalliin mutta en haluaisi ostaa hihnakoneellista autoa ja näin netistä etsittynä on vaikeaa haarukoida eri merkeistä tuota tietoa.

      Jos voisitte antaa infoa, olisin valtavan kiinnostunut tiedoista!

      kiitoksella:

      PJ

      • Lähes kaikki pakettiautot ovat hihnavetoisia. Näin ollen ehdottomasti suosittelen valitsemaan auton ominaisuuksien ja käyttötarkoituksen mukaan, sillä jakohihnan vaihto on normaali huoltotoimenpide 5-7 vuoden välein, jonka kustannus on satasissa. Tästä syystä en siis valitsisi autoa sen perusteella onko autossa jakohihna vai -ketju.

        Nykyisin eri automerkit tekevät paljon yhteistyötä eikä siten voida varmaksi sanoa joitain tiettyjä automerkkejä tai -malleja joissa jakopää olisi ketju-/hammaspyörävetoinen. Jos jokin tietty auto kiinnostaa, niin me vastaamme kysymyksiisi esimerkiksi chat-palvelussamme joka päivä kello 8-22. Chat löytyy *täältä.

        Jeremias Härkönen


    • Kertoisitteko milloin valmistettiin viimeiset japanilaiset ja eurooppalaiset autot, joissa ei ole tietokonetta ja pohja"panssari" on varmasti metallia eikä muovia. Etsin sellaista ei-loppuunajettuna ja kaasulle muutettuna tai 85E:tä käyttävänä.

      • Tämä on hyvä kysymys. Itsekin haaveilen autosta, jossa ei ole tietokonetta pelkona aiheuttamassa häiriöitä ja lukkojentaakse jäämistä tai muuta vaaraa.


      • Löytäisittekö tuollaisen auton myytäväksi minulle, vai onko sellainen utopiaa?


      • Ikävä kyllä tähän kysymykseen meiltä ei vastausta löydy. Kyseiset ominaisuudet tulevat eri merkeillä eri vuosina ja sen vuoksi suosittelenkin, että valitset jonkin tietyn merkin ja lähestyt tällä kysymyksellä kyseisen merkin merkkiliikettä.

        Antti Jaara


    • Tietääkö joku kekseliäs mistä johtuu se että autokatsastuksen kustannushyötyä ei tutkita. Montako onnettomuutta ehkäistään per katsastusmiljoona. Mistä olemma maksaneet miljardeja euroja? -ps

      • Katsastuksen kustannushyötyjä on hankala tutkia, koska katsastuksessa tehtävä työ on pitkälti ennaltaehkäisevää. Jokainen katsastuksessa hylätty auto on potentiaalisen onnettomuuden ehkäisy, mutta sitä on myös jokainen korjauskehoitus tai suullinen huomautus.

        Virallista tutkimusta en tosiaan aiheesta ole itsekään nähnyt ja siitä voi jollekin tutkimuslaitokselle aiheen vinkata.

        Antti Jaara


      • Autolle.com kirjoitti:

        Katsastuksen kustannushyötyjä on hankala tutkia, koska katsastuksessa tehtävä työ on pitkälti ennaltaehkäisevää. Jokainen katsastuksessa hylätty auto on potentiaalisen onnettomuuden ehkäisy, mutta sitä on myös jokainen korjauskehoitus tai suullinen huomautus.

        Virallista tutkimusta en tosiaan aiheesta ole itsekään nähnyt ja siitä voi jollekin tutkimuslaitokselle aiheen vinkata.

        Antti Jaara

        Ilma tutkimuskoeasetelmaa täydellistä tutkimusta ei voida tehdä, pelkästään suuntaa antava tutkimus on mahdollinen. Satunnaistetulla kaksoissokkokokeella asia on hyvin helppo tutkia.


    • Auto on vuosimallia 1991. Voiko museokatsastaa tänä vai ensi vuonna?

      • Voi, mutta ei mene museorekisteriin.


      • Auton voi museokatsastaa sinä vuonna kun autolle tulee ikää 30 vuotta, eli tässä tapauksessa ensi vuonna. Museorekisteröinnille on myös muita vaatimuksia, joihin löydät vastauksen *traficomin sivuilta.

        Jeremias Härkönen


    • Voiko Suomessa uusia autoja ostaa postimyynnistä? Tarkoitan websivujen kautta.
      Kävisin koeajamassa auton liikkeessä ja tilaisin auton kotiovelle autoliikettä edullisemmin joltain nettimyyntifirmalta.

      • Tottakai!


      • Kyllä autojen ostaminen verkossa on jo mahdollista. Voit tutustua valikoimaamme *täältä.

        Voit varata valikoimastamme haluamasi auton, tilata sen kotiin koeajettavaksi ja koeajon jälkeen ostaa auton. Olemme toimittaneet tällä tavoin autoja jo yli 15 000 kpl.

        Antti Jaara


    • Ajaessa puoltaa vasemmalle, aurauskulmat tarkastettu nelipistesuuntauksella ja puslat ja nivelet kunnossa, mistä vielä voi johtua, autoa ei ole kolaroitu, eikä ajettu katukivetykseen, nelipistesuutaus hieman paransi ajettavuutta mutta puoltaa kuitenkin edelleen.

      • Kuskista johtuu tuo vika.


      • Tarkista rengaspaine vasemmasta eturenkaasta. Jos on vajaa syy on siinä. Muualla voi myös olla liikaa ylipainetta. Paljon epätodennäköisempi syy voi olla vasemman etupyörän laakerivika.


      • En lähde näin autoa nakemättä ja kokeilematta arvioimaan mahdollista vikaa tai vian aiheuttajaa. Mielestäni autoa kannattaa käyttää viantutkinnassa parissa eri paikassa mikäli vikaa ei löydy. Varmasti useampi ammattilaisen näkökulma auttaa vian löytymiseen ja siten myös korjaamiseen. Eli jos olet käyttänyt autoa pienemmällä korjaamolla, niin kannattaa käyttää merkkiliikkeessä, tai jos olet käyttänyt merkkiliikkeessä, niin kannattaa käyttää pienemmällä korjaamolla. Näin saadaan paras lopputulos.

        Jeremias Härkönen


    • Kannattaako 6 vuotta vanhaa sähköautoa katsella, vai alkaako olla jo liian iäkäs? Käsittääkseni sähköautojen elinikä on noin kymmenisen vuotta?

      • Akun elinikä voi ollakin 10 vuotta, mutta sähköauto kestää varmasti paljon pitempään. Vähintään sen mitä bensa tai dieselkin.


      • Kyllä, sähköauton voi ostaa myös käytettynä. Varsinaista elinikää sähköautoille ei ole määritetty ja ihan vastaavalla tavalla kuin polttomoottorisilla autoilla, niiden elinikään vaikuttavat autolla ajetut kilometrit, tehdyt huollot sekä muut auton pitoon liittyvät asiat. Toisin kuin polttomoottoriauto, sähköauton voimayksikkö ei ole samanlaisessa rasituksessa. Sähköautojen tekniikka kehittyy muun tekniikan tavoin nopeasti, mutta ikääntynytkään sähköauto ei ole elinkaarensa päässä, mikäli auton käyttö on ollut järkevää ja autoa on säännöllisesti huollettu niiltä osin, mitä valmistaja siltä edellyttää.

        Sähköautojen kestävyydestä käytössä voit lukea lisää *tästä.

        Antti Jaara


    • Onko yksityinen myyjä oikeudellisessa vastuussa, jos auto prakaa yllättäen?

      • Kyllä myös yksityinen myyjä on vastuussa myymästään ajoneuvosta. Yksityisten välisessä kaupassa sovelletaan kauppalain ehtoja. Toki yksityisten välisessä autokaupassa on vaikea osoittaa, että vika on ollut jo myyntihetkellä, ja kulujen perintä yksityiseltä voi olla hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta.

        Voit lukea tarkemmin *tästä.

        Jeremias Härkönen


    • Onko asiallista markkinointia autoliikkeeltä liimailla liikkeen mainostarroja yleisiin käymälöihin? Mm. ABC-asemilla ja mcdonaldseissa.

      • Autoliikkeet joutuvat noudattamaan samaa markkinointilainsäädäntöä kuin kaikki muutkin yritykset. Mainos mikä mainos! 😄

        Niklas Nukari


    • Minkä auton ostaisit itse käytettynä n. 15 k€:n budjetilla, kun tarkoitus on ajaa lähinnä kaupungissa työ- ja kauppamatkoja ja pari kertaa vuodessa muutaman sadan kilometrin reissuja? Vaatimuksina luotettavuus, turvallisuus ja hyvät takatilat isolle koiralle.

      • Hyviä esimerkkejä ovat esim. Nissan Qashqai ja Mitsubishi Outlander PHEV ladattavat hybridit. Nämä ovat kaikki jälkimarkkinointitilastoissa luotettavimpia malleja. Varsinkin Outlander on kokoluokassaan erittäin taloudellinen bensahybridi hyvillä varusteilla.

        Täältä meidän valikoimassamme olevat vaihtoehdot ja toki Nettiautosta löydät enemmän ajettuja vastaavia malleja.

        https://autolle.com/osta-auto?page=1&jarjestys=uusin&ekoautot=Ekoautot&valmistaja=Mitsubishi,Nissan&malli=Outlander,Outlander PHEV,Qashqai,Qashqai+2

        Niklas Nukari


    • Hei, asiantuntijat ovat nyt paikalla ja kysymyksiin vastaaminen alkaa! Rekisteröityneenä voit peukuttamalla äänestää niitä kysymyksiä, joihin haluat vastauksen.

    • Nyt olisi ajankohtaisenna yhdessä autokaupassa tällainen kysymys.

      Auton ensi rekisteröinti 10/16
      Auton mallivuosi 2017
      Ensimmäinen kuluttaja asiakas 2017
      Rekisteröity suomeen 2019

      Mikä on auton oikea vuosimalli joka vaikuttaa hintaan jatkossa, kun auto vaihdettaisiin uueen myöhemmin.

      Onko se tässä tapauksessa 2016 vai -17

    • Asiantuntijat ovat paikalla vastailemassa vielä tunnin verran. Laittakaapa lisää kysymyksiä tulemaan!

    • Kannattaako auto ottaa osamaksulla vai liisarilla vai kannattaako esim omasta pankista kysyä lainaa?

      • Tähän kysymykseen ei ole yhtä ja oikeaa vastausta, vaan se riippuu auton käyttötarpeesta sekä siitä, mitä asioita auton omistamisessa arvottaa.

        Mikäli haluat ostaa auton helposti ja ilman suurta vaivannäköä kannattaa kallistua autoliikkeen tekemään rahoitukseen tai leasingiin. Näiden kahden välillä vaikuttaa taas se, että haluaako maksaa vaivattomuudesta (Leasing) vai haluaako omistaa auton ja hoitaa kaikki siihen liittyvät velvoitteet (Rahoitus). Rahoituksen ja yksityisleasingin ainoa ero on se, että yksityisleasingiin on laitettu huollot ja ylläpito rahoituksen yhteyteen.

        Mikäli haluat kilpailuttaa oman pankkisi lainatarjouksen, voit tehdä sen esimerkiksi siinä vaiheessa, kun olet saanut rahoitustarjouksen autoliikkeeltä. Omasta pankista rahoituksen ottamalla korko on yleensä noin samassa luokassa. Ainoa erotus on se, että pankkilainalle tarvii antaa reaalivakuus, autorahoituksessa auto on vakuutena. Näitä vertailemalla saat omaan budjettiin sopivimman ratkaisun.

        Antti Jaara


    • Vieläkö valmistetaan sellaisia hybridiautoja joita ei tarvitse ladata? Eli sellaisia ekan sukupolven hybridejä jotka lataavat itseään ajossa

      • Kyllä valmistetaan vieläkin. Tällä hetkellä itselataavia malleja on kahdenlaista. Täyshybrideillä (HEV) voi ajaa pelkällä sähköllä muutamia kilometrejä. Autojen valmistajilta tulee paljon ns. kevythybridejä (MHEV), eli varsinaisesti pelkällä sähköllä ei voi ajaa, vaan auton sähkötekniikka avustaa polttomoottoria liikkeelle lähdössä ja kaupunkiajossa ja siten pienentää kulutusta.

        Jeremias Härkönen


    • Mikä on mielipiteenne vm 2011 Volkswagen passat 1.4 tsi multifuelista? Onko luotto peli?

      • Yleisesti ottaen Volkswagen Passat 1.4 tsi on ollut luotettava automalli. Yksittäisen auton luotettavuuteen en kuitenkaan pysty ottamaan kantaa, mutta huolellisella koeajolla, huoltohistorian tarkistuksella sekä yleisilmeen tarkistuksella saat varmasti tähän vastauksen. Mikäli haluat siihen ammattilaisen näkökulman, voit teettää autolle kuntotarkastuksen katsastuskonttorilla.

        Mikäli haluat ostaa auton suoraan yksityiseltä, kannattaa sinun hyödyntää yksityisten väliseen kauppaan tehtyjä palveluita: www.rahoituskumppani.fi

        Antti Jaara


    • Auton hankinta on ajankohtane ja tarpeellinen hankinta, mutta kuukausittaiset menot pitäis pitää mahdollisimman matalina, noin 200e/kk eli joku 10k laina. Onko tässä tapauksessa järkevintä vaan ostaa mahdollisimman vähän ajettu käytetty auto ja toivoa parasta, ettei se leviä alle vai saako tuolla hinnalla mitään leasing-autoa, johon menis turvaistuin taakse? Millä autolla verot ja vakuutusmaksut olis mahdollisimman edullisia?

      Pankista on lainalupaus, mut mut pelottaa hieman lähteä ostamaan sikaa säkissä(käytettyä autoa). Mistä voin olla varma, ettei käytetty auto hajoa heti kättelyn jälkeen, mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

      • Leasingia ja auton ostoa vertaillessa kannattaa miettiä sitä, että millaiseen käyttöön auto on tulossa. Mikäli vuotuiset kilometrit ovat hyvin maltillisia, ja auton käytön haluaa olevan mahdollisimman huoletonta, on yksityisleasing ehdottomasti vaihtoehto tuolla 200e/kk budjetilla.

        Toisaalta taas käytetyn auton osto on nykypäivänä kaikkea muuta, kuin "sian säkissä" ostamista, sillä myyjäliikettä velvoittavat niin kuluttajansuojalaki, kuin erittäin kallisarvoinen asiakaskokemuskin. Nykypäivän automyyjä haluaa tarjota kullekin asiakkaalle juuri tämän tarpeisiin sopivan vaihtoehdon.

        Käytettyihin autoihin suosittelemme aina erikseen myytävää A-Turvaa, joka auttaa mahdollisissa vikatapauksissa. Lisätietoa A-Turvasta saat *täältä.

        Suosittelen lämpimästi kääntymään myyjämme puoleen auton ostoon liittyvissä kysymyksissä.

        Antti Jaara


    • Onko pakko käyttää nastarenkaita vaikkei ole lunta tai edes pakkasta?

      • Tällä hetkellä Suomessa ei ole nastarengaspakkoa. Tähän asti laissa on määrätty talvirengaspakko joulukuun alusta helmikuun loppuun. Eli kelistä riippumatta talvirenkaita eli kitka- tai nastarenkaita on käytettävä. Kesäkuussa 2020 voimaan astuu uusi laki, joka muuttuu keliperusteiseksi. Tarkemmin lakiuudistuksesta voi lukea *täältä.

        Jeremias Härkönen


    • Kiitos kaikille erittäin hyvistä kysymyksistä! Aika kysymiselle on nyt päättynyt ja keskustelu suljetaan.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175 pakolaista tulossa Suomeen

      Sisäministeriö vahvisti IL:n tiedot: Suomi ottaa Välimeren pakolaisleireiltä enintään 175 alaikäistä tai yksinhuoltajaperheiden jäseniä https://www.il
      Maailman menoa
      191
      3579
    2. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

      Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      106
      960
    3. Taas on yksityisautoilija paha ihminen

      Taas on yksityisautoilija paha ihminen Traficomin tutkimus: ”Polttoaineen tulisi maksaa ainakin 2,26 euroa litralta, jotta autoilijat alkaisivat vähe
      Maailman menoa
      103
      831
    4. Miten mä voin olla ihastunut vieläkin, vaikka mennyt yli kolme vuotta.

      Tunsin jotain erittäin harvinaista vetovoimaa meidän välillä ja tiedän sun myös tunteneen. Myöhäistähän se enää on miettiä ja jos elämäntilanteeni oli
      Ikävä
      29
      519