UNISEX-NIMIÄ!! KIIRE!!!

pim&pom

mitä ns "unisex"nimiä on Suomessa? (unisex - sopii tytölle JA pojalle) Ainoa mikä tulee mieleen on Chris; mutta vaikee kirjottaa varmasti lapselle ja Kris ei tunnu oikeen miltään.

englannista heti tulee mieleen esim
JAMIE (JAMIE Lee Curtis; JAMIE Oliver)
LEE (Jamie LEE Curtis; Jerry LEE Lewis)
CHRIS - vaikea kirjottaa lapselle ja ehkä isovanhemmillekin, ja mulle toi nimi on aina ollu enenmmänki "lempinimi"tasoa, samoin ku esim Eppu, Emppu.......

HELPPIVÄH!

77

19551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harakka

      Mirka, Vieno, Rauni. En ole ihan varma parista viimeisestä, mutta Mirka ainakin on unisexnimi.

      • mirka

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.


      • Perkeleivttu
        mirka kirjoitti:

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.

        Kaino vieno


      • jade81
        mirka kirjoitti:

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.

        Miska on pojan nimi.


      • Harakka
        mirka kirjoitti:

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.

        Taannoin oli Mr Suomena Mirka-niminen mies. Tunnen erään samannimisen tytön, joten kyllä Mirka on unisexnimi.


      • Mirka-.-.-.-.-.-.

        Mirka EI OLE ENÄÄ unisex nimi, se on nykyään tytön nimi ja MIRKO taas pojan nimi. 2005 se saattoi vielä olla.. mutta tänä vuonna ei enää ;DDD


      • unisex?
        mirka kirjoitti:

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.

        Mirka taitaa olla molempien nimi. Itse luulin tätä naisen nimeksi, mutta esim. Hevisauruksen oikea nimi on Mirka.


      • Vanhaketju

        Mirko on miehen nimi ja Mirka naisen.


      • oikeaatietoa
        mirka kirjoitti:

        on naisen nimi. Miska on unisex-nimi.

        Mirka on vasta 1990 luvullu tullut naisen nimeksi, sitä ennen se oli unisex-nimi.
        Miska on pojan nimi, ei unisex


      • Dunnodunno
        oikeaatietoa kirjoitti:

        Mirka on vasta 1990 luvullu tullut naisen nimeksi, sitä ennen se oli unisex-nimi.
        Miska on pojan nimi, ei unisex

        Tiedän monta tyttöä jonka nimi on miska


      • gfdhfsdh
        jade81 kirjoitti:

        Miska on pojan nimi.

        Mirska?


      • yuyurty
        gfdhfsdh kirjoitti:

        Mirska?

        Tai Murska


      • Anonyymi
        jade81 kirjoitti:

        Miska on pojan nimi.

        miska on kaikissa muissa maissa naisen nimi, suomi on vaa tälläi retardi maa jossa se on yleensä pojan nimi


      • Anonyymi
        yuyurty kirjoitti:

        Tai Murska

        Tai sitten Turska


    • nyppi

      Sasha tai Sacha

      Minusta tosi kiva.

      • kjgkfg

        Schaiba on kans jees


    • tilda

      Joa, Mitja, Runo ja Sani -nimet ovat käytössä kummallakin sukupuolella. Monet nimet, vaikkakin niitä tavataan sekä miehillä että naisilla, ovat usein selvästi suositumpia jommalla kummalla sukupuolella. Noita mainitsemiani on sillä "harvinaisemmallakin" sukupuolella vähintään 10 kpl.

      • tilda

        Venni


    • xxxx

      PIRKKA ainakin(petelius)...mutta ette kai te tosissaan lapsellenne semmoista nimeä meinaa antaa,
      jota joutuisi häpeämään.vai muutenko vain kyselet?

    • emmy

      Unisex-nimiä löytyy varmaan yllättävän paljon. Jos pidämme tällä kertaa kriteerinä vaikkapa tuota "vähemmistösukupuolella vähintaan kymmenellä" ja puhumme nimistä, joita löytyy väestörekisterikeskuksen tiedostoista, voisi luetteloa jatkaa nimillä:
      Adan
      Auvo
      Henni
      Jasmin
      Kotivalo
      Sasa
      Michele
      Toimi
      Silva
      Säde
      Laine
      Hillervo
      Hilpi
      Jean
      Päiviö
      Sipri
      Nilla
      Kauno
      Reine
      Elo
      Kanervo
      Maria
      Dana
      Lin
      Mitja
      Oma
      Ana
      Varma
      Pyry
      Jesus
      Oivi
      Auri
      Orvokki
      Salama
      Tellervo
      Tuisku
      Vanamo
      Lemmitty
      Deniz
      Eeli
      Omar
      Nikki
      Rene
      Toni

      • emmy

        Vai olisiko unisex-nimen kriteerinä se, että Suomessa on yhtä monta miestä ja naista, joilla ko. nimi on. Tälllaisia ovat mm.
        Saari
        Laiho
        Made
        Men
        Akuc
        Anta
        Aran
        Arya
        Asil
        Chok
        Dia
        Eisa
        Ely
        Giau
        Lisäksi ainakin 300 sellaista nimeä, joita on vain yhdellä miehellä ja yhdellä naisella. Esim. Puro, Karjala, Mäenpää, Raima...


      • ?

        mun mielst nilla kuulostaa enemmän naisen nimeltä:)


      • Hei daah!!!

        Noi ei oo läheskään kaikki unisex-nimiä jos sitä yritit.m Esim. Toni(pojan nimi),Henni(tytön nimi), Maria(tytön nimi) jne... osa on unisex-nimiä, mutta ei läheskään kaikki.


      • Ulkovalo-

        "Kotivalo" voi helvetti...


    • tuulista

      Jaani

      • Jamisku

        Hei mitä? Mun nimi on Jaani XD


      • olvikarhu

        vittu kysyskö joku?


    • Espanjassa

      Jos aikoo asua tai matkustaa Espanjaan, niin Marika on vallan mainio humoristinen nimi. Tarkoittaa "homo" ja ei todellakaan ole mairitteleva tapa kutsua...

      • Ira

        Itselläni etunimenä Ira. Olen nainen, mutta monesti luullaan mieheksi. Eli Ira ainakin 1 unisexnimi.


      • madre
        Ira kirjoitti:

        Itselläni etunimenä Ira. Olen nainen, mutta monesti luullaan mieheksi. Eli Ira ainakin 1 unisexnimi.

        nimi myöskin espanjaa puhuvissa maissa.
        Ira = Raivo, suuttumus, kiukku.


      • mievaaa-.-aaaaa234
        Ira kirjoitti:

        Itselläni etunimenä Ira. Olen nainen, mutta monesti luullaan mieheksi. Eli Ira ainakin 1 unisexnimi.

        IRO on miehen sekä naisen nimi.. SUOMESSAKIN!!!


      • khghghghghghghio
        Ira kirjoitti:

        Itselläni etunimenä Ira. Olen nainen, mutta monesti luullaan mieheksi. Eli Ira ainakin 1 unisexnimi.

        Ira on naisen nimi, point blank. Jos joku idiootti luulee sitä miehen nimeksi, on yksinkertaisesti kasvanut tynnyrissä.


      • Anonyymi
        khghghghghghghio kirjoitti:

        Ira on naisen nimi, point blank. Jos joku idiootti luulee sitä miehen nimeksi, on yksinkertaisesti kasvanut tynnyrissä.

        Sinä oot kasvanu tynnyrissä, jos et tiedä et Ira on muualla maailmassa miehen nimi


    • aihe

      Ranskassa on paljon unisex-nimiä, niistä Suomen maisemiin sopiva voisi olla
      Claude. Camille on myös tytön ja pojan nimi. Saksasta (?) päin Romi.

      • Suomesta

        Auri


      • Anonyymi

        Italiasta tulee myös nimi Caro joka tarkoittaa rakasta. Mun mielestä tosi nätti nimi ja kuulostaa omaan korvaan sukupuoleettomalta.


    • molemmille

      sovi Ami

    • ean

      Onpa erikoinen nimitarve!

    • xxx

      on Italiassa pojan nimi.

    • mie taas

      Suomessa on todella harvoja, selvästi unisex-ryhmään kuuluvia nimiä. Täällä unisex-nimiä ovat usein sellaiset, joita on annettu hyvin vähän, eivätkä näin ollen ole vielä ennättäneet vakiintua kummallekaan sukupuolelle. Siis yleensä asia lienee näin...

    • Napanöyhtä

      Pirkka??
      No ei kyllä parhaasta päästä mutta...

    • muutama...

      Niki, Raja Lahja

    • anu

      Andrea, Misa ja Sasa

    • nimilaki

      pyrkii poistamaan kaikki unisex-nimet. Se, että jotain nimeä on annettu molemmille sukupuolille aikaisemmin tai, että löytyy kyseisen nimen kantajia molemmista sukupuolista, ei tarkoita, että moisen nimen saisi enää antaa molemmille sukupuolille.

      Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Esimerkiksi Eeli-nimisiä naisia on yhä edelleen elossa, vaikka se periaatteessa mielletään nykyään miehen nimeksi...

      • Niilaaaaaas

        NIILA!!!!!


    • marina

      hanne ja rauni.

      molempia tunnen kumpaakin sukupuolta, hannet ovat ihan omasta ikäluokastani (alle 30-vuotta) ja raunit ovat alle 50-vuotiaita.

      • utelias

        Mistä moisen nimen tarve, jos ei ole epähienoa tiedustella?


      • Ansq
        utelias kirjoitti:

        Mistä moisen nimen tarve, jos ei ole epähienoa tiedustella?

        Nikola nimen olen miehellä kuullut olevan, vaikka itse miellän sen naisen nimeksi...

        Tuiskuja löytyy myös molempia sukupuolia...


      • aamu
        Ansq kirjoitti:

        Nikola nimen olen miehellä kuullut olevan, vaikka itse miellän sen naisen nimeksi...

        Tuiskuja löytyy myös molempia sukupuolia...

        Nikita ja Nilla -nimiä on annettu ihan viime vuosinakin molemmille sukupuolille.


    • sukupuoli epäselvä?

      Mihin tarvitset unisex-nimiä. Onko teillä ehkä unisex-vauva?

      • TuisKu

        On mahdollista, että vauvan sukupuolta ei pystytä määrittelemään.Ei tosin kovin yleistä.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle mieleeni tuli Talvi, jonka itse miellän miehen nimeksi, mutta naisia on nykyisin muutama enemmän.
        Lisäksi unisex-nimiä ovat mm. Toive ja Toivi


      • .........

        että tämä liittyisi siihen nimenvaihtoon, josta kysellään tuolla myöhemmin.


    • tyyppi

      Kauno

      • Seeli

        Monet luontoaiheiset nimet ovat sukupuolettomia. Tässä muutama nimi, ohessa Väestörekisteriin merkittyjen määrä sukupuolineen (mukana muutama, jota annettu vain kerran, koska voisi antaa toisellekin sukupuolelle, uskoisin)

        Naava (1m/1n)
        Kide (1/4)
        Tyrsky (0/1)
        Aurinko (6/23)
        Kuu (6/12)
        Utu (5/16)
        Salama (37/26)
        Loimu (1/1)
        Angervo (39/85)
        Lento (0/1)
        Oksa (1/1)
        Myytti (1/0)
        Kataja (2/3)
        Havu (4/1)
        Tammi (6/1)
        Paju (4/40)
        Laventeli (0/1)
        Okra (1/1)
        Osmi (10/29)
        Kaila (4/6)
        Tuli (7/5)
        Mirkko (2/1)
        Ranta (1/2)
        Loisto (1/0)
        Autere (3/5)
        Oma (376/269)
        Sointi (0/1)
        Sarka (1/3)
        Ruska (4/50) - Ruska mielletään useammin tytön nimeksi, mutta viime vuosinakin nimetty Ruska-poikia
        Kuura (20/6)
        Viima (3/3)

        Voithan itsekin keksiä jonkun nimimäisen, esim. Roihu-nimisiä ei ole yhtään ja hyväksyttäisiin varmaan, tytölle tai pojalle.


      • oaa
        Seeli kirjoitti:

        Monet luontoaiheiset nimet ovat sukupuolettomia. Tässä muutama nimi, ohessa Väestörekisteriin merkittyjen määrä sukupuolineen (mukana muutama, jota annettu vain kerran, koska voisi antaa toisellekin sukupuolelle, uskoisin)

        Naava (1m/1n)
        Kide (1/4)
        Tyrsky (0/1)
        Aurinko (6/23)
        Kuu (6/12)
        Utu (5/16)
        Salama (37/26)
        Loimu (1/1)
        Angervo (39/85)
        Lento (0/1)
        Oksa (1/1)
        Myytti (1/0)
        Kataja (2/3)
        Havu (4/1)
        Tammi (6/1)
        Paju (4/40)
        Laventeli (0/1)
        Okra (1/1)
        Osmi (10/29)
        Kaila (4/6)
        Tuli (7/5)
        Mirkko (2/1)
        Ranta (1/2)
        Loisto (1/0)
        Autere (3/5)
        Oma (376/269)
        Sointi (0/1)
        Sarka (1/3)
        Ruska (4/50) - Ruska mielletään useammin tytön nimeksi, mutta viime vuosinakin nimetty Ruska-poikia
        Kuura (20/6)
        Viima (3/3)

        Voithan itsekin keksiä jonkun nimimäisen, esim. Roihu-nimisiä ei ole yhtään ja hyväksyttäisiin varmaan, tytölle tai pojalle.

        Hyviä vaihtoehtoja on musta esim. Ami, Romy(tiiän tän nimisen tytön, luulin pojaksi ennen kuin näin), Tuisku ja Iren.


      • Maaqit-79
        oaa kirjoitti:

        Hyviä vaihtoehtoja on musta esim. Ami, Romy(tiiän tän nimisen tytön, luulin pojaksi ennen kuin näin), Tuisku ja Iren.

        Esikoiseni(6v 8kk) nimi on Valo. Jota on aikojen saatossa annettu nimeksi väestörek. etunimihaun mukaan myös 11 tytölle, mutta voittoisasti kuitenkin 464 pojalle.
        Ja ihan pian olen synnyttämässä toisen pojan.. ja nimeksi olen taasen miettinyt seuraavanlaisia suomalaisia nimiä, kuten (mielekkäin on siis 1. jne):
        1. Liekki / 4 poikaa, 3 tyttöä
        2. Oka / 8 poikaa, 0 tyttöä
        3. Kide / 3 poikaa, 10 tyttöä tai
        4. Lumo / 5 poikaa, 9 tyttöä.

        Miellän itse kaikki em. nimet -pojan nimiksi, "unisex"-nimiämisistä huolimatta. Kuinkas te muut näette asian, sopivatko nimet mielestäsi paremmin pojalle vai tytölle? :-)


      • xxxxxxxxxxx
        Maaqit-79 kirjoitti:

        Esikoiseni(6v 8kk) nimi on Valo. Jota on aikojen saatossa annettu nimeksi väestörek. etunimihaun mukaan myös 11 tytölle, mutta voittoisasti kuitenkin 464 pojalle.
        Ja ihan pian olen synnyttämässä toisen pojan.. ja nimeksi olen taasen miettinyt seuraavanlaisia suomalaisia nimiä, kuten (mielekkäin on siis 1. jne):
        1. Liekki / 4 poikaa, 3 tyttöä
        2. Oka / 8 poikaa, 0 tyttöä
        3. Kide / 3 poikaa, 10 tyttöä tai
        4. Lumo / 5 poikaa, 9 tyttöä.

        Miellän itse kaikki em. nimet -pojan nimiksi, "unisex"-nimiämisistä huolimatta. Kuinkas te muut näette asian, sopivatko nimet mielestäsi paremmin pojalle vai tytölle? :-)

        Ja aloitushan oli:

        UNISEX-NIMIÄ!! KIIRE!!!
        pim&pom 23.3.2005 18:23

        Kiire tarkoittaa ainakin nimen valinnan suhteen jotain ihan muuta kuin toimintaa viiden vuoden kuluttua.


      • onni eeva
        Maaqit-79 kirjoitti:

        Esikoiseni(6v 8kk) nimi on Valo. Jota on aikojen saatossa annettu nimeksi väestörek. etunimihaun mukaan myös 11 tytölle, mutta voittoisasti kuitenkin 464 pojalle.
        Ja ihan pian olen synnyttämässä toisen pojan.. ja nimeksi olen taasen miettinyt seuraavanlaisia suomalaisia nimiä, kuten (mielekkäin on siis 1. jne):
        1. Liekki / 4 poikaa, 3 tyttöä
        2. Oka / 8 poikaa, 0 tyttöä
        3. Kide / 3 poikaa, 10 tyttöä tai
        4. Lumo / 5 poikaa, 9 tyttöä.

        Miellän itse kaikki em. nimet -pojan nimiksi, "unisex"-nimiämisistä huolimatta. Kuinkas te muut näette asian, sopivatko nimet mielestäsi paremmin pojalle vai tytölle? :-)

        lista muistuttaa kennelin pentuluetteloa


    • saduddigotiesokikkie

      Vaikka ollaankin vähän jäljessä ap:sta, mutta aika monet tällä sivulla sanotuista nimistä on sellaisia että kyllä viimeistään koulussa kärsitään ^^ Toivottavasti alkuperäinen ei nimennyt kenet hänet pitikään nimetä ainakaan Oksaksi tai Liekiksi ^^

      Niin, ja minusta nimen ei pidä ainoastaan olla vaan myös kuulostaa (siis jos vauvaa nimetään) sellaiselle että se todella sopii sille sukupuolelle jolle se ollaan antamassa. Täällä Orvokki oli yksi unisex-nimistä. Ja Orvokki-pojasta tulee koulukiusattu. Samoin tulee Tammi tai Jaani-tytöstä. Että näin, kannattaa miettiä että jos vauva ei olekaan sitten yhtä unisex-henkinen kuin te :) (EI tarvitse vastata mitään että voi olla ettei lapsen sukupuoltu tiedetä/ollaan itse vaihtamassa nimeä, tiedän että voi olla niinkin, kiitos.)

    • SweetPoison

      Myrsky, Venni, Niki

    • kimuliisa

      kaika,kare,meivi

    • cyr0

      eikös se ole niiden lasten ( erityisesti vanhempien) häpeä jotka antavat lastensa kiusata erikoisen nimen takia? se että tytön nimi on esim. tammi, ei välttämättä tee hänestä yhtään sen epänaisellisempaa. eletään 2000-lukua ja en näe mitään syytä antaa lasten kiusata erikoisen nimen vuoksi. se ei ole mikään oikeus kenellekään alkaa kiusata ja minusta se ei todellakaan ole väärin antaa lapselle unisex-nimeä. miksi ihmeessä pitää pitää väkisin yllä vanhoja sukupuolirooleja? pentin pitää käydä töissä ja annelin huolehtia lapsista, näinkö se menee edelleen?

    • ukko-tuisku

      miettikääs tätä, se vauva kasvaa ja hankkii ammatin ja viran. Kansanedustja Liekki vois oli iha hyvä ja toimitusjohtaja Pyry, mutta mitenkä on laita pastori Varma-Lemmitty tai euroedustaja Akka-Made

      • TiiänVanhaKeskustelu

        Cliche, mutta kuten sanotaan; ei nimi miestä (tai naista) pahenna.


    • neutraalit nimet

      Tää on hyvä aihe joten lisään siihen nimen Eevi joka on pääsääntöisesti naisen nimi mutta sopii mielestäni paremmin pojalle ja perustelut koska kuulostaa samalta kuin Eeli.

      • Primrose2

        Eeli ja Eeti käyvät kaikille sukupuolille. Nimi Nikita on käytössä myös tytöillä.


    • ruhmähau

      Miilo

    • Kaino-Vieno-Unelma

      Itse en välttämättä haluaisi antaa lapselle unisex -nimeä.
      Mietin vain, eikö olisi lapsen kannalta hankalaa, jos häneltä kysyttäisiin jatkuvasti, että onko tämä tyttö/poika?
      Perinteisiä unisex -nimiä ovat mm. Vieno, Rauni ja Lahja.

    • 17bilar

      Andrea

    • UniseksiEliUnessaSeksiä

      Ami, Venni, Ruu (lempi nimimäinen), Tuisku

    • Saarilainen

      Tarvitsisi nopeasti unisex-nimen metsäjänikselle, tai vaihtoehtoisesti hyvät sukupuolen tunnistamisohjeet. Toisen kanin penis on havaittu, mutta toisesta ei ole tietoa. Hyviä ja asiallisia ehdotuksia, Kiitos.

    • Nimett

      Ani ja Ami, muistaakseni Karo sai antaa molemmille.

    • eijumalautaaa

      kuka saatana antaa pojan nimeksi mirka tai kanerva

    • Toni-Kari

      Kari. Ihmettelin kovin kun tv-sarjassa oli nainen nimeltä Kari.

    • Koranisä

      Koran

    • Anonyymi

      Ei ehkä unisex, mut minun mielestäni Oliver on kaunein mahdollinen nimi pojalle ja Olivia tytölle.

      Meidän pojan ensimmäisesksi nimeksi tulee Oliver, toinen isoisän nimi Reijo ja kolmanneksi Richard. Oliver Reijo Richard ja minusta on söpöä et pojalla lukee maailman kauneimman nimen Oliver yhteydessä myös Reijo henkilökortissa jota lapsi ei toivottavasti kuitenkaan koskaan ylennä kutsumanimekseen.

      Jos lapsi haluaa joskus vaihtaa sukupuoltaan niin Oliver nimi on myös helppo muuttaa aikuisena Olivia muotoon.

    • Anonyymi

      No jos haluat unisex nimiä niin tuisku,savu,paprika,lino,eemi,Rauni

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe