Olen käynyt kummassakin. Esikoisissa saarnaajat saarnaavat enemmän Raamatusta, ihan selkeä ero. Es.les. saarnaajat saarnaavat enemmän esim. vaatetuksesta ja seurakuntaan liittyvistä tavoista tms.
Es.les. pitävät Jumalan valtakuntaa heidän omanaan. Esikoiset eivät omi sitä.
Esikoislestadiolaiset tottelevat ja korottavat lapin vanhimpia. Esikoiset eivät tottele ja korota muuta kun Jumalaa ja Jeesusta.
Esikoisten seuroissa on levottomampaa. Penkeissä plärätään kännykkää seurojen aikana jopa saarnaajien toimesta.
Esikoisten seuroihin tuntee olevansa enemmän tervetullut sellaisena kuin on. Pukeutumiseen ja ulkonäköön suhtaudutaan niin kuin kuuluu.
Esikoisten seurat ovat mukavan mittaisia kestoltaan kun taas esikoislestadiolaisten ovat turhan pitkät.
Esikoiset ei saarnoissaan vedä "loppukiihotusta" kun taas es.lest. korottaa ääntä ja tempoa melko usein loppua kohden.
Esikoisissa on enemmän iloa.
Ja ihan turha tulla tänne väittelemään kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä...se, joka näin tekee, on täysin väärässä!
Että näin...
Esikoisten seurat verrattuna esikoislestadiolaisiin seuroihin
94
4826
Vastaukset
- Anonyymi
Muuten samat kokemukset, mutta essulessujen seuroista vain kuunteluista.
Kännyjen näpräämistä en ole havainnut. - Anonyymi
Esikoiset sanovat olevansa kirkon lestadiolainen herätysliike. Liikettä kyllä on, mutta onko herätystä:
Perhekirkko ja Yhteisvastuupahtuma
Aika: 9.2.2020 klo 11:00
Paikka: Uudenkylän seurakuntatalo, Ali-Huikkaantie 13, Tampere
Perhemessu klo 11.
Messun jälkeen keittolounas, lelunvaihtopöytä, mäenlaskua sään salliessa(oma liukuri mukaan) ja muuta mukavaa tekemistä lapsille ja aikuisille.
Tapahtuman tuotto Yhteisvastuukeräykseen
Järj. Messukylän seurakunta yhteistyössä Esikoiset ry:n kanssa
TERVETULOA!- Anonyymi
Esikoislestadiolaisilla on aina perhekirkko. Kokoonnumme aina koko perheellä seuroihin.
- Anonyymi
"Olen käynyt kummassakin. Esikoisissa saarnaajat saarnaavat enemmän Raamatusta, ihan selkeä ero. Es.les. saarnaajat saarnaavat enemmän esim. vaatetuksesta ja seurakuntaan liittyvistä tavoista tms."
Se riippuu ihan mielestä ja asenteesta mitä kuulee. Raamatussa on myös vaatetuksesta. Esikoislestadiolaisuudessa saarnaajat saarnaavat sen, mitä Pyhä Henki ilmoittaa, kenenkään henkilöön katsomatta. Esikoisuudessa ei ilmeisesti saarnata sellaista, mikä voisi loukata jotakin?
"Es.les. pitävät Jumalan valtakuntaa heidän omanaan. Esikoiset eivät omi sitä."
Ei sellaista voi pitää omanaan, mikä ei ole omaa.
"Esikoislestadiolaiset tottelevat ja korottavat lapin vanhimpia. Esikoiset eivät tottele ja korota muuta kun Jumalaa ja Jeesusta."
Ketään ei koroteta. Heidät on asetettu virkaansa ja raamattu neuvoo pitämään heitä kaksinkertaisessa kunniassa. Raamattu opettaa myös kuuliaisuuteen.
On esikoisillakin saarnaajat ja lähetysmiehet, jotka päättävät asioista. Jos he aina olisivat totelleet Jumalaa ja Jeesusta, he eivät olisi jättäneet seurakuntaa. Laestadius jo saarnasi, että kaikki tahtoisivat olla vapaa herroina. Niii´n nämäkin esikoisten johtohenkilöt, eivät tahtoneet alistua seurakunnan alaisuuteen, vaan perustivat oman seurakunnan.
"Esikoisten seuroissa on levottomampaa. Penkeissä plärätään kännykkää seurojen aikana jopa saarnaajien toimesta."
Vai on siellä sellaista?
"Esikoisten seuroihin tuntee olevansa enemmän tervetullut sellaisena kuin on. Pukeutumiseen ja ulkonäköön suhtaudutaan niin kuin kuuluu."
Taitaa olla niin, ettei siellä ole eroa esikoisen ja ulkopuolisen välillä. Es.Lest. on isompi joukko ja sinne mahtuu sellaisiakin, jotka katsovat pitkään, jos tulee joku ulkopuolinen ja erikoinen. Kaikki ovat kuitenkin tervetulleita.
"Esikoisten seurat ovat mukavan mittaisia kestoltaan kun taas esikoislestadiolaisten ovat turhan pitkät."
Seurojen pituudet vaihtelevat. Aina ei kestä edes puoltatoista tuntia, mutta joskus voi mennä yli kaksi tuntia. Riippuu paljon Laestadiuksen saarnan pituudestakin. Enen seurat ovat kestäneet yli kolme tuntiakin.
"Esikoiset ei saarnoissaan vedä "loppukiihotusta" kun taas es.lest. korottaa ääntä ja tempoa melko usein loppua kohden."
Tästä olen eri mieltä. Meillä on monenlaisia saarnaajia.
"Esikoisissa on enemmän iloa."
En usko tähänkään. Aina ennen seuroja on iloinen puheen sorina. Samoin seurojen ja kahvituksen jälkeen jäädään usein pitkäksi aikaa seurustelemaan. Kenelläkään ei ole kiirettä mihinkään. Ulkoa tulevat huomaavat sen rakkauden, joka on kristittyjen välillä. Alkuseurakunnastakin sanottiin, että katsokaa mioten he rakastavat toisiaan. Ilmapiiri muuttui huomattavasti parempaan päin kun osa lähti pois. Täällä olevista kirjoituksista huomaa, ettei heillä ollut rakkautta, vaan viha. - Anonyymi
Olen käynyt kummassakin. Esikoisissa saarnaajat saarnaavat enemmän Raamatusta, ihan selkeä ero. Es.les. saarnaajat saarnaavat enemmän esim. vaatetuksesta ja seurakuntaan liittyvistä tavoista tms.
-pitää paikkansa mutta yrittävät huonolla menestyksellä Olen monesti kuunnellut Jää saarnat lyhkäiseksi kun joudutaan hyppimään sellaisten kohtien yli jossa syntimaiitaan nimel Esimerkiksi koreilusta Säädyllisyydestä esikuvasta ja Tukankähertämisestä ja tukkalaitteista yns
Vaimot ja muu seura väki saattaa tulla nuhtelemaan ku noin saarnasi...
Es.les. pitävät Jumalan valtakuntaa heidän omanaan. Esikoiset eivät omi sitä.
-Tuokin Pittää paikkansa Niinhän Raamattukin käsköö Älkää tuoko vierasta tulta alttarille ja eriseuraa karta Esikoiset RY lle kelpaa kaikki rapa mitä kuollut usko tarjoaa.
Esikoislestadiolaiset tottelevat ja korottavat lapin vanhimpia. Esikoiset eivät tottele ja korota muuta kun Jumalaa ja Jeesusta.
-Nyt tais aloittaja pujua vasten parempaa tietoa
Olkaat kuuliaisia vanhemmillenne ja pitäkää kaksinkertaiseessa kunniassa opettajianne.
Esikoisiin lähteneet saarnaajat jättivät lampaat ja läksivat niin sanotusti housut kintuissa karkuun.
Esikoisten seuroissa on levottomampaa. Penkeissä plärätään kännykkää seurojen aikana jopa saarnaajien toimesta.
-tu Pittää paikkansa Huono omatunto ja kuollut usko tekee rauhattomaksi ja laittaa pyörimään:)
Eikä sekään mikää ihme ole jos kännyköitä räpläillään kun M Aaltonenkin otti saarnatekstin kännykästä Kyllä hävetti hänen puolestaan.
Esikoisten seuroihin tuntee olevansa enemmän tervetullut sellaisena kuin on. Pukeutumiseen ja ulkonäköön suhtaudutaan niin kuin kuuluu.
-Tokin pitää varmasti paikkansa Ihmiset tietävät ettei heitä kirkossakaan nuhdella siveettömyydestä lesbo homoudesta synnin ja maailman Rakkaudesta Eikä mistään muustakaan synnistä.
Esikoisten seurat ovat mukavan mittaisia kestoltaan kun taas esikoislestadiolaisten ovat turhan pitkät.
-Tuo Pittää varmastikin paikkansa kun henki kirkasta eilloin se ei aukene eikä puhetta tule ja varsinkaan jos mistään ei uskolleta puhua- Anonyymi
Täällä alkaa olemaan aikuisten oikeasti ihan kliffaa hei!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä alkaa olemaan aikuisten oikeasti ihan kliffaa hei!
Niin mennöö Juu Hauskoo lukee esikot kyselee ja Esikoislestat vastaa asiallisesti Esikot ei pysty ymmärtämään ku heiltä puuttuu selkeesti se ymmärrys Alkavat heittämään lokaa ja valheita Jotakin tyhmää on kuitenkikin pakko heittää mut vaan omaksi häpeäkseen ja turmiokseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mennöö Juu Hauskoo lukee esikot kyselee ja Esikoislestat vastaa asiallisesti Esikot ei pysty ymmärtämään ku heiltä puuttuu selkeesti se ymmärrys Alkavat heittämään lokaa ja valheita Jotakin tyhmää on kuitenkikin pakko heittää mut vaan omaksi häpeäkseen ja turmiokseen
Lokaa heitit juuri sinä, joka ajattelet, että Pyhä Henki puhuu vain esikoislestadiolaisen saarnaajan kautta ja kiihkoissasi heität lokaa kaikkien esikoislestadiolaisesta väärästä opista varoittavien silmille. VOit joutua kerran vastaamaan loanheitostasi. Joten hillitse himosi. Ymmärrän kyllä sen, mistä tuon loan olet sisimpääsi ammentanut. Olen itse ollut esikoislestadiolainen kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
Kuuluuko se Norvanto esikoisiin?
Kukaan ei liene älynnyt, että oikea jumala ei tarvitsisi itseään jumalisina pitäviä maan matosia mainostamaan itseään. Maailmojen väitettyä luojaa väheksytte kun noita seuroja pidätte ja paskapuheille nyökyttelette.
Jos oikea jumala olisi olemassa, ei seuroja tarvittaisi lainkaan.- Anonyymi
he-ma ei tunne Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Ainoastaan tämän maailman jumalan hän tuntee, joka on sielujemme vihollinen perkele, jota myös saatanaksikin kutsutaan.
Anonyymi kirjoitti:
he-ma ei tunne Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Ainoastaan tämän maailman jumalan hän tuntee, joka on sielujemme vihollinen perkele, jota myös saatanaksikin kutsutaan.
Tunnen hyvin aaprahammin epäjumalan ja siksi inhoan häntä kuten muitakin ihmisen luomia epäjumalia.
- Anonyymi
No me emme voi Jumalan ajatuksia arvata. Jos hän nyt edes on olemassa.
Meidän vain pitää uskoa tai olla uskomatta.
Mutta siinä olet oikeassa, että ihmisten puheisiin ei kannata luottaa. Jumala kyllä sinulle ja minulle ilmaisee itsensä, jos näkee sen tarpeelliseksi. Luottakaamme siihen.
- Anonyymi
Opissakin on hieman eroavaisuutta. Kuuntelin kerran esikoisten seuroja ja puhuja muistutti, että
"kun me vain muistamme pyytää syntejämme anteeksi".
Tuli hassu tunne. siis "muistamme"???
Jäin miettimään tuota lausahdusta. Puhuiko saarnamies ehkä omia kokemuksia ja oli näin tällainen lipsahdus. Esikoislestadiolaisuudessa en ole koskaan moista tekojen oppia kuullut. Mutta jos kokemus oli näin, kun puhuja sanoi, voi olettaa, että puhuja on ollut täysin ulkona uuden syntymän kokemuksista.
Vai saattaako puhujat olla laajemminkin vain opitun sananparren varassa. Siis sen opitun sanan toistajia, ilman oman sydämen tuntemista. Jos näin todellakin on. Luulisi näitä lipsahduksia vilahtelevan aina silloin tällöin ja kuulija joka myös on ulkona ei ehkä huomaa mitään.- Anonyymi
Tätä on aiemminkin täällä kirjoitettu.
Vaikka sinä et ole kaikkia esikoislestadiolaisten saarnoja kuullut, tiedät melko varmasti, että ei ole mitään "höpöhöpöä" sarnattu?
Jos sinä kuuntelet esikoislestadiolaista saarnaa "oikeasta" seurakunta-opista ja et pidä sitä valheena, minulle tulee tosi hassu tunne.
Omat sydämen tuntemiset saattavat olla jotakin muuta kuin sydämen tuntemisia. Vaikka sinusta siltä tuntuisikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä on aiemminkin täällä kirjoitettu.
Vaikka sinä et ole kaikkia esikoislestadiolaisten saarnoja kuullut, tiedät melko varmasti, että ei ole mitään "höpöhöpöä" sarnattu?
Jos sinä kuuntelet esikoislestadiolaista saarnaa "oikeasta" seurakunta-opista ja et pidä sitä valheena, minulle tulee tosi hassu tunne.
Omat sydämen tuntemiset saattavat olla jotakin muuta kuin sydämen tuntemisia. Vaikka sinusta siltä tuntuisikin.Mitenköhän pärjää nuo sitten nuo huonomuistiset?
Onko heidät tuomittu aivan kadotukseen siellä erikoisissa?
Tai peräti dementikot. Heillä ei varmaankaan ole minkäänlaista sijaa taivaassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän pärjää nuo sitten nuo huonomuistiset?
Onko heidät tuomittu aivan kadotukseen siellä erikoisissa?
Tai peräti dementikot. Heillä ei varmaankaan ole minkäänlaista sijaa taivaassa.Usko ei ole järjen eikä muistin asia. Ihminen joka on saanut elävän uskon, ei kadota sitä, vaikka dementia vaivaisi. Usko on silti kalliina. Sellainen taas, jolla järki on mennyt uskon edelle, ei muista mistä on armon ja uskon saanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko ei ole järjen eikä muistin asia. Ihminen joka on saanut elävän uskon, ei kadota sitä, vaikka dementia vaivaisi. Usko on silti kalliina. Sellainen taas, jolla järki on mennyt uskon edelle, ei muista mistä on armon ja uskon saanut.
Jos ihmisellä on usko ennen järkeä ja muistia, hän uskoo mitä hänelle syötetään vaikka terve ymmärrys, Jumalan hänelle antama järki siis, sanoisi että tuo hänelle uskoteltu seurakuntaoppi on valhetta. Esikoislestadiolaisuudessa tämä tulee hyvin konkreettisesti esille.
Ja tuollaiset yleistykset, että "vaikka dementia vaivaisi, usko on silti kalliina" ovat vain tuntemuksien ja luulojen pohjalta heitetty väite. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko ei ole järjen eikä muistin asia. Ihminen joka on saanut elävän uskon, ei kadota sitä, vaikka dementia vaivaisi. Usko on silti kalliina. Sellainen taas, jolla järki on mennyt uskon edelle, ei muista mistä on armon ja uskon saanut.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos on saanut elävän uskon, sen voi helposti menettää, vaikka ei olisi edes dementikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos on saanut elävän uskon, sen voi helposti menettää, vaikka ei olisi edes dementikko.
Siis miten sen nyt sitten voi menettää? Ja mikä se "elävä" "usko" Sinun mielstäsi on? Onko jotain empiirisiä kokemuksia ?
Tiedän kyllä, että esikoislestadiolaisuudessa saarnaajat krtovat, että vain meillä on elävä usko. Sen uskon menettämistäkö tarkoitat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos on saanut elävän uskon, sen voi helposti menettää, vaikka ei olisi edes dementikko.
Se on eri asia. Dementia ei vie uskoa. Laestadius sanoo, että elävä usko voi muuttua kuolleeksi yhdessä silmän räpäyksessä, ihmisen itse sitä huomaamatta. Olen siitä varma, että näin on käynyt niille, jotka ovat jättäneet elävän kristillisyyden ja menneet muuhun seurakuntaan, tai perustaneet oman seurakunnan. Vai onko se jonkinlaista dementiaa, kun ei muista mistä on hengen ja elämän saanut? Vai onko kaikki edes saanneet, jos ovat olleet vain mukana? Lihallisen vapauden eriseura tuntuu paljon mukavammalta kun pilkattu ja ylönkatsottu kristillisyys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on eri asia. Dementia ei vie uskoa. Laestadius sanoo, että elävä usko voi muuttua kuolleeksi yhdessä silmän räpäyksessä, ihmisen itse sitä huomaamatta. Olen siitä varma, että näin on käynyt niille, jotka ovat jättäneet elävän kristillisyyden ja menneet muuhun seurakuntaan, tai perustaneet oman seurakunnan. Vai onko se jonkinlaista dementiaa, kun ei muista mistä on hengen ja elämän saanut? Vai onko kaikki edes saanneet, jos ovat olleet vain mukana? Lihallisen vapauden eriseura tuntuu paljon mukavammalta kun pilkattu ja ylönkatsottu kristillisyys.
Ei, Nyt oli kysymys siitä, kun eräs esikoisten saarnamies sanoi saarnassaan, että kun muistaisimme vain pyytää syntejämme anteeksi. Siis ”muistaisimme”
Esikoislestadiolaisuudessa on saarnattu aina synnit anteeksi katuville.
Esikoisille saarnattiin tuosta muistamisesta taannoin(saarna on tuolla kokoelmissa, ellei ole nyt äkkiä poistettu) Eli ikäänkuin tuo anteeksitodistaminen jotenkin katolilaisena rituaalina olisi ”voimassa” jonkin ajan ja sitten se tulisi taas uusia.(aivan kuin jokin prepaid liittymä)
Ennen hajaannusta useat nyt esikoisiin siirtyneet eivät voineet ymmärtää parannuksen tarvetta, Ilmeisesti eivät koskaan itse tulleet syntisiksi ja eivät tarvinneet armoa.
Vanhat opettajat ovat sanoneet, että eriseurassa on kautta aikain, aina matkittu elävää kristillisyyttä ja se on nytkin tullut näkyville. Esikoisilla mm eräs saarnamies joutui aivan erityisesti kehoittamaan lähtemään eteen kun seurakunta meinasi tämän ”vanhan tavan” unohtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis miten sen nyt sitten voi menettää? Ja mikä se "elävä" "usko" Sinun mielstäsi on? Onko jotain empiirisiä kokemuksia ?
Tiedän kyllä, että esikoislestadiolaisuudessa saarnaajat krtovat, että vain meillä on elävä usko. Sen uskon menettämistäkö tarkoitat?Eläväusko on sydämen eläviä tuntemisia. Miten sen menettää? Synnin rakkauden kautta. Kun usko on elävä, niin on sota syntiä vastaan. Monen kuollut usko on sellainen, ettei tunne syntiä, eikä synnin kiusauksia. Eihän perkele omiaan kiusaa.
Eräälle saarnaajalle tultiin kertomaan jostakin kristitystä, että hän on joutunut juoppoputkaan. Saarnaaja vastasi, että siinä sen näkee, että jos lakkaa tunniksikin uskomasta, niin voi löytää itsensä putkasta.
Olikohan se Luther, jolle sanottiin kanssa jonkin lankeamisesta. Hän vastasi, hän lankesi tänään, minä saatan langeta huomenna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, Nyt oli kysymys siitä, kun eräs esikoisten saarnamies sanoi saarnassaan, että kun muistaisimme vain pyytää syntejämme anteeksi. Siis ”muistaisimme”
Esikoislestadiolaisuudessa on saarnattu aina synnit anteeksi katuville.
Esikoisille saarnattiin tuosta muistamisesta taannoin(saarna on tuolla kokoelmissa, ellei ole nyt äkkiä poistettu) Eli ikäänkuin tuo anteeksitodistaminen jotenkin katolilaisena rituaalina olisi ”voimassa” jonkin ajan ja sitten se tulisi taas uusia.(aivan kuin jokin prepaid liittymä)
Ennen hajaannusta useat nyt esikoisiin siirtyneet eivät voineet ymmärtää parannuksen tarvetta, Ilmeisesti eivät koskaan itse tulleet syntisiksi ja eivät tarvinneet armoa.
Vanhat opettajat ovat sanoneet, että eriseurassa on kautta aikain, aina matkittu elävää kristillisyyttä ja se on nytkin tullut näkyville. Esikoisilla mm eräs saarnamies joutui aivan erityisesti kehoittamaan lähtemään eteen kun seurakunta meinasi tämän ”vanhan tavan” unohtaa.Synnit on maksettu vuonna 33 ja on voimassa ajan loppuun saakka.Kun sen uskot niin sen omistat joka hetki,kristallinkirkas virta vuotaa Jumalan ja Karitsan istuimesta jatkuvasti ja pitää sinutkin taivastiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos on saanut elävän uskon, sen voi helposti menettää, vaikka ei olisi edes dementikko.
Eräs dementikko, joka on unohtanut paikan, jossa kun kuullut elävää sanaa, nousi esikoisten seuroissa ylös kesken saarnan ja sanoi, että mitä tämä on, ei näin ole ennen saarnattu. Heti häntä tultiin vaientamaan laittamaan istumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä on aiemminkin täällä kirjoitettu.
Vaikka sinä et ole kaikkia esikoislestadiolaisten saarnoja kuullut, tiedät melko varmasti, että ei ole mitään "höpöhöpöä" sarnattu?
Jos sinä kuuntelet esikoislestadiolaista saarnaa "oikeasta" seurakunta-opista ja et pidä sitä valheena, minulle tulee tosi hassu tunne.
Omat sydämen tuntemiset saattavat olla jotakin muuta kuin sydämen tuntemisia. Vaikka sinusta siltä tuntuisikin.Kyllä oman sydämen tuntemukset ovat aivan keskiössä kun sanaa saarnataan muille.
Meillä täällä pikkupaikkakunnalla laitettiin puhujaksi henkilö joka on tullut kristillisyyteen, niin kuin ne maailmassa sanovat "reittä pitkin". Eli omia kokemuksia ei ole. Sitten pitäisi muita opettaa hoh hoijjaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos on saanut elävän uskon, sen voi helposti menettää, vaikka ei olisi edes dementikko.
Jeesus sanoo että Hän ei kadota yhtäkään niistä sieluista jotka Isä Jumala on Hänen käteensä antanut eikä kukaan voi tulla Isän luokse jos Isä ei häntå vedä (maailmasta) puoleensa. Usko ei ole siis ihmisen teko vaan se on Jumalan lahja yksin armosta. Sanoohan Jumala Sanassaan ettei yksikään pelastu tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi tai kehuisi omalla uskon sankaruudellaan ja paisuisi sydämeltään arvostelemaan muita uskovaisia. Me kaikki ihmiset olemme syntisiä ja tarvitsemme Jeesuksen sovintoveren osallisuuden puhdistamaan meidän syntimme ja vääryytemme pois ettei meitä viimeisellä tuomiolla tuomittaisi kadotukseen. Siihen liittyy hyvin vahvasti sovinnon etsiminen niiden lähimmäisten kanssa joita kohtaan on tehnyt väärin ja on tullut rakkauden rikkeitä. Oletko sinä rukoillut Jumalaa että hän antaisi sinulle herkän omantunnon ja katumisen armon, että olisit valmis muuttamaan Taivaan kotiin milloin aikasi on lähteä?
- Anonyymi
Kännykkäjuttu vähän ihmetyttää. Ei sillä tavalla kuitenkaan mitään keskeistä merkitystä ole seuratilaisuuksille, joku yksittäinen toimija voi näin menetellä.
Itselläni on esimerkiksi virsikirja kännykässä. On myöskin Raamattu, mutta en sitä seurojen aikana seuraa. Kännykkäjuttu saattaakin olla Raamatun tekstin seuraamista? - Anonyymi
En ole ikinä kuullut mitään niin huvittavaa että puhuja kehoittaisi kuulijoitaan pyytämään syntejään anteeksi:!!?
onko tuo kokin puujalkainen vitsi vai mitä se on olevinaan!
mitä ihmettä se puhujalle kuuluu kuulijoitten ja Jumalan väliset asiat, Jumalako se on antanut puhujalle kehotuksen, muistuta sitten että lapseni pyytävät isiltään anteeksi ties mitä..hooohh..sanonko mitä ajattelen..no jääkööt nyt.- Anonyymi
jäi pois sanomatta että sen nyt voisin ymmärtää että äiti sanoo kaksvuotiaalleen,, muista sitten ottaa se oma lapiosi mukaan...se sininen kun iskä tulee hakeen.
- Anonyymi
Ei. Se oli tarkoitettu vain syntisille. Jos on synnitön, silloinhan ei tarvi pyytää syntejä anteeksi
- Anonyymi
onko tuo kokin puujalkainen vitsi vai mitä se on olevinaan!
Ei ollut kokki, oli yrittäjä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Se oli tarkoitettu vain syntisille. Jos on synnitön, silloinhan ei tarvi pyytää syntejä anteeksi
Tarvii pyytää syntejään anteeksi? Mistä olet saanut sen käsityksen, että sinun pitäisi pyytää syntejäsi anteeksi? Opettaako Raamattu jossakin paikassa, että ihmisen pitää pyytää syntejään anteeksi?
Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Eiköhän Raamatussa ole luettavissa se sanoma, että syntiseksi itsensä tunteva voi uskoa Kristuksen sovittaneen kaikki hänen syntinsä, ja vain uskollaan hän voi sen autuutensa ansaita.
Ei tarvita siihen esikoislestadiolaista seurakuntaa saarnaamaan kaikki synnit anteeksi.
EI niitä monia syntejä, joita esikoislestadiolaiset saarnaajat keksivät oman lihan- ja muiden intohimojensa opastamina, todellakaan tarvitse mennä heiltä kaulasta kiinni pitämällä anteeksi pyytämään.
Minua siihen oppiin johdatettiin 1970-luvulla. nyt olen irti liikkeestä, mutta vieläkin sidoksissa jotenkin. Ja ajattelen mitä kaikkea se onkaan saanut aikaan. Ei ole pelkkää hyvää vaikka sitäkin siinä varmasti on. Minunkin kohdalla myös monenlaista, niin maallisesti kuin iankaikkisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvii pyytää syntejään anteeksi? Mistä olet saanut sen käsityksen, että sinun pitäisi pyytää syntejäsi anteeksi? Opettaako Raamattu jossakin paikassa, että ihmisen pitää pyytää syntejään anteeksi?
Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Eiköhän Raamatussa ole luettavissa se sanoma, että syntiseksi itsensä tunteva voi uskoa Kristuksen sovittaneen kaikki hänen syntinsä, ja vain uskollaan hän voi sen autuutensa ansaita.
Ei tarvita siihen esikoislestadiolaista seurakuntaa saarnaamaan kaikki synnit anteeksi.
EI niitä monia syntejä, joita esikoislestadiolaiset saarnaajat keksivät oman lihan- ja muiden intohimojensa opastamina, todellakaan tarvitse mennä heiltä kaulasta kiinni pitämällä anteeksi pyytämään.
Minua siihen oppiin johdatettiin 1970-luvulla. nyt olen irti liikkeestä, mutta vieläkin sidoksissa jotenkin. Ja ajattelen mitä kaikkea se onkaan saanut aikaan. Ei ole pelkkää hyvää vaikka sitäkin siinä varmasti on. Minunkin kohdalla myös monenlaista, niin maallisesti kuin iankaikkisesti.Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Kannattaiskohan vaikka ensiksi tutustua isämeidän rukoukseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvii pyytää syntejään anteeksi? Mistä olet saanut sen käsityksen, että sinun pitäisi pyytää syntejäsi anteeksi? Opettaako Raamattu jossakin paikassa, että ihmisen pitää pyytää syntejään anteeksi?
Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Eiköhän Raamatussa ole luettavissa se sanoma, että syntiseksi itsensä tunteva voi uskoa Kristuksen sovittaneen kaikki hänen syntinsä, ja vain uskollaan hän voi sen autuutensa ansaita.
Ei tarvita siihen esikoislestadiolaista seurakuntaa saarnaamaan kaikki synnit anteeksi.
EI niitä monia syntejä, joita esikoislestadiolaiset saarnaajat keksivät oman lihan- ja muiden intohimojensa opastamina, todellakaan tarvitse mennä heiltä kaulasta kiinni pitämällä anteeksi pyytämään.
Minua siihen oppiin johdatettiin 1970-luvulla. nyt olen irti liikkeestä, mutta vieläkin sidoksissa jotenkin. Ja ajattelen mitä kaikkea se onkaan saanut aikaan. Ei ole pelkkää hyvää vaikka sitäkin siinä varmasti on. Minunkin kohdalla myös monenlaista, niin maallisesti kuin iankaikkisesti.Hei sinä kaikki tietävä, kerro miten pannan pois synnit, mitä Paavali luettelee, miten riisutaa vanhaa ihmistä ja puetaan uutta?
8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei sinä kaikki tietävä, kerro miten pannan pois synnit, mitä Paavali luettelee, miten riisutaa vanhaa ihmistä ja puetaan uutta?
8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.Entä miksi Jeesusteki näin? Oliko se ihan turhaa?
21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Kannattaiskohan vaikka ensiksi tutustua isämeidän rukoukseenSiinäkö rukouksessa sanotaaan, että sinun pitää pyytää syntejäsi anteeksi?
"Anna meille anteeksi meidän syntimme, NIIN KUIN MEKIN ANNAMME NIILLE, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."
Käsketäänkö siinä pyytämään syntejä anteeksi?
Lue nyt sitä ja ymmärrä mitä se tarkoittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvii pyytää syntejään anteeksi? Mistä olet saanut sen käsityksen, että sinun pitäisi pyytää syntejäsi anteeksi? Opettaako Raamattu jossakin paikassa, että ihmisen pitää pyytää syntejään anteeksi?
Jos löysit Raamatusta sellaisen paikan, jossa neuvotaan pyyytämään syntejä anteeksi, voisitko kirjoittaa siitä jotain tähän?
Eiköhän Raamatussa ole luettavissa se sanoma, että syntiseksi itsensä tunteva voi uskoa Kristuksen sovittaneen kaikki hänen syntinsä, ja vain uskollaan hän voi sen autuutensa ansaita.
Ei tarvita siihen esikoislestadiolaista seurakuntaa saarnaamaan kaikki synnit anteeksi.
EI niitä monia syntejä, joita esikoislestadiolaiset saarnaajat keksivät oman lihan- ja muiden intohimojensa opastamina, todellakaan tarvitse mennä heiltä kaulasta kiinni pitämällä anteeksi pyytämään.
Minua siihen oppiin johdatettiin 1970-luvulla. nyt olen irti liikkeestä, mutta vieläkin sidoksissa jotenkin. Ja ajattelen mitä kaikkea se onkaan saanut aikaan. Ei ole pelkkää hyvää vaikka sitäkin siinä varmasti on. Minunkin kohdalla myös monenlaista, niin maallisesti kuin iankaikkisesti.Kyllä on anteeksipyytäminen vaikeeta , nöyryyttä Jumala kuitenkin rakastaa!
- Anonyymi
Synnittömien ei tarvitse pyytää syntejään anteeksi. he eivät tarvitse Jeesusta.
Esikoislestadiolaisuudesssa ei tarvitse kutsu ketään eteen. Jokainen menee omasta halustaa. Usein monet haluaisi mennä, mutta rietas pitää penkissä.
Vapaissa suunnisssa pyydetään eteen. Vihne on täällä kertonut että kansanlähetyksessäkin näin tehdää ja hän on siellä todistanut syntejä anteeksi. - Anonyymi
Omassavanhurskaudessa pitää ensin tunnustaa synnit vasta sitten saa uskoa.Elävässä kristillisyyydessä uskontunnustus kulkee synnintunnustuksen edellä
- Anonyymi
No ei ole ihme, jos...no, jääköön sanomatta!
- Anonyymi
Kiitosäänten määrä taitaa olla 10-0 elävän kristillisyyden hyväksi. Jotain sekin todistaa. Eskareilla saadaan synnit anteeksi takapenkissäkin?
- Anonyymi
Miksi valehtelet? Eikö valehtelu kerro sinusta hyvin huonoa? .
Ja tärkein kysymys, kenen kiitosäänillä täällä leuhkit?
Voi sinua ihmisparka.
Minulla on kristittynä kiitosmieli Jumalan hyvyydestä ja johdatuksesta kaiken päivää.
Esikoislestadiolaisuus meni metsään ryhtyessään vainoamaan yksin Jeesukseen uskovia veljiä ja sisaria. Nyt kun jäi Kristikunnan ulkopuolelle sotkuisten ihmisoppien ja ihmispalvonnan pariin, ilman puhdasta evankeliumia.
Usko yhdistykseen on ihan eri asia kun usko Kristukseen. Usko Kristukseen velvoittaa rakastamaan kaikkia läjimmäisiään ja viemään ilosanomaa koko maailmalle.
Yhdistykseen uskova, muidta kristityistä eristäytyvä nurkkapatriotismi ei ole kristinuskoa. Se on itsekeskeistä omanvanhurskauden rakentamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi valehtelet? Eikö valehtelu kerro sinusta hyvin huonoa? .
Ja tärkein kysymys, kenen kiitosäänillä täällä leuhkit?
Voi sinua ihmisparka.
Minulla on kristittynä kiitosmieli Jumalan hyvyydestä ja johdatuksesta kaiken päivää.
Esikoislestadiolaisuus meni metsään ryhtyessään vainoamaan yksin Jeesukseen uskovia veljiä ja sisaria. Nyt kun jäi Kristikunnan ulkopuolelle sotkuisten ihmisoppien ja ihmispalvonnan pariin, ilman puhdasta evankeliumia.
Usko yhdistykseen on ihan eri asia kun usko Kristukseen. Usko Kristukseen velvoittaa rakastamaan kaikkia läjimmäisiään ja viemään ilosanomaa koko maailmalle.
Yhdistykseen uskova, muidta kristityistä eristäytyvä nurkkapatriotismi ei ole kristinuskoa. Se on itsekeskeistä omanvanhurskauden rakentamista.Kyllä esikoislestadiolaiset saa kovaa ’kyytiä’ nykyään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä esikoislestadiolaiset saa kovaa ’kyytiä’ nykyään!
Kehuja ja ylistystä puhujiltaan esikoislestadiolaiset saavat. TÄMÄ ON TOTUUS.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi valehtelet? Eikö valehtelu kerro sinusta hyvin huonoa? .
Ja tärkein kysymys, kenen kiitosäänillä täällä leuhkit?
Voi sinua ihmisparka.
Minulla on kristittynä kiitosmieli Jumalan hyvyydestä ja johdatuksesta kaiken päivää.
Esikoislestadiolaisuus meni metsään ryhtyessään vainoamaan yksin Jeesukseen uskovia veljiä ja sisaria. Nyt kun jäi Kristikunnan ulkopuolelle sotkuisten ihmisoppien ja ihmispalvonnan pariin, ilman puhdasta evankeliumia.
Usko yhdistykseen on ihan eri asia kun usko Kristukseen. Usko Kristukseen velvoittaa rakastamaan kaikkia läjimmäisiään ja viemään ilosanomaa koko maailmalle.
Yhdistykseen uskova, muidta kristityistä eristäytyvä nurkkapatriotismi ei ole kristinuskoa. Se on itsekeskeistä omanvanhurskauden rakentamista.Tässä hyvä esimerkki siitä, kun vihollinen kääntää ihmisen silmät nurin. Se näkee vainoojat Jeesuksen veljiksi ja sisariksi ja vainotut vainoojiksi, puhtaan Kristuksen opin ihmisopiksi ja ihmisopin puhtaaksi evankeliumiksi, uskon Kristukseen uskoksi yhdistykseen ja päinvastoin. Se antaa luvan tuomita muita, vaikka itse kieltää muita tuomitsemasta jne, jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä esikoislestadiolaiset saa kovaa ’kyytiä’ nykyään!
Mitä tarkoitat kovalla "kyydillä"?
Minun mielestäni eivät lainkaan sellaista kuin sata vuotta sitten.
Kertoisitko mitä tarkoitit tuollaisella heitolla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki siitä, kun vihollinen kääntää ihmisen silmät nurin. Se näkee vainoojat Jeesuksen veljiksi ja sisariksi ja vainotut vainoojiksi, puhtaan Kristuksen opin ihmisopiksi ja ihmisopin puhtaaksi evankeliumiksi, uskon Kristukseen uskoksi yhdistykseen ja päinvastoin. Se antaa luvan tuomita muita, vaikka itse kieltää muita tuomitsemasta jne, jne.
Nämä silmien nurin kääntämiset ovat lestadiolaista todella tuttua perinepuhetta. Larssihan käytteli voimakasta kieltä, mutta eihän meidän tarviste siinä pitäytyä. Maailma oli näet paljon muuttunut hänen aikoihinsa ja nyt siitä taas tähän päivään, kun verrataan apostolien tai jopa Jeesuksen aikaan. Tutustukaa missä ajassa ja tavoissa hän puheitaan piti.
Esikoislestadiolaisilla on ihmisten tekemä oppi. Perustuu kyllä Raamattuun. Mutta ajatelkaa nyt tyhmimmätkin, Oliko Raattamaa profeetta tai joku muu, joka voi sanella kenellä on oikea usko ja "kristillisyys".
Ei ollut, kuitenkin kaikki Lestadiolaisuus perustuu hänen oppikäsityksiinsä..
Ja sitten joku ryhmä, joka siitä Raattamaan opista 1902 lähti esikoislestadiolöaisuuteen, vaittää olevansa yksi ja ainut oikea seurakunta. Eikö ole aika ihmeellistä?
Mitä tuosta pitäisi uskoa ja ajatella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä silmien nurin kääntämiset ovat lestadiolaista todella tuttua perinepuhetta. Larssihan käytteli voimakasta kieltä, mutta eihän meidän tarviste siinä pitäytyä. Maailma oli näet paljon muuttunut hänen aikoihinsa ja nyt siitä taas tähän päivään, kun verrataan apostolien tai jopa Jeesuksen aikaan. Tutustukaa missä ajassa ja tavoissa hän puheitaan piti.
Esikoislestadiolaisilla on ihmisten tekemä oppi. Perustuu kyllä Raamattuun. Mutta ajatelkaa nyt tyhmimmätkin, Oliko Raattamaa profeetta tai joku muu, joka voi sanella kenellä on oikea usko ja "kristillisyys".
Ei ollut, kuitenkin kaikki Lestadiolaisuus perustuu hänen oppikäsityksiinsä..
Ja sitten joku ryhmä, joka siitä Raattamaan opista 1902 lähti esikoislestadiolöaisuuteen, vaittää olevansa yksi ja ainut oikea seurakunta. Eikö ole aika ihmeellistä?
Mitä tuosta pitäisi uskoa ja ajatella?Larssihan käytteli voimakasta kieltä, mutta eihän meidän tarviste siinä pitäytyä. Maailma oli näet paljon muuttunut hänen aikoihinsa ja nyt siitä taas tähän päivään, kun verrataan apostolien tai jopa Jeesuksen aikaan. ...
Ehkä sinun ei tarvitse pitäytyä. Avaa silmäs js korvas näkemään ja kuulemaan millaisessa sodomassa elämme, paremmaksi ei maailma ole muuttunut. Kansan puheen parren jälkeen asetti Lars sanansa. Ja nyt pitäis vielä kovemmin nuhdella, ehkä ei kuullosta sinunkaan siviöissä korvissa miuluisalta jotka kenties syyhyvät kuulla jotain uutta ja parempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Larssihan käytteli voimakasta kieltä, mutta eihän meidän tarviste siinä pitäytyä. Maailma oli näet paljon muuttunut hänen aikoihinsa ja nyt siitä taas tähän päivään, kun verrataan apostolien tai jopa Jeesuksen aikaan. ...
Ehkä sinun ei tarvitse pitäytyä. Avaa silmäs js korvas näkemään ja kuulemaan millaisessa sodomassa elämme, paremmaksi ei maailma ole muuttunut. Kansan puheen parren jälkeen asetti Lars sanansa. Ja nyt pitäis vielä kovemmin nuhdella, ehkä ei kuullosta sinunkaan siviöissä korvissa miuluisalta jotka kenties syyhyvät kuulla jotain uutta ja parempaa.tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?tästä vehnästä en mene sanomaan, mutta eikös se vaitokin ole 70 päälle vasta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoitat kovalla "kyydillä"?
Minun mielestäni eivät lainkaan sellaista kuin sata vuotta sitten.
Kertoisitko mitä tarkoitit tuollaisella heitolla?Aina on hyökätty elävän kristillisyyden kimppuun !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina on hyökätty elävän kristillisyyden kimppuun !
Ja se "elävä kristillisyys" kirkon kimppuun. Pidettiin jo aivan tämän Lestadiolaisuuden alkuajoilta lähtien kirkkoa kuolleen uskon paikkana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se "elävä kristillisyys" kirkon kimppuun. Pidettiin jo aivan tämän Lestadiolaisuuden alkuajoilta lähtien kirkkoa kuolleen uskon paikkana.
Elävän kristillisyyden ensimmäisen esikoisen ylipapit, papit ja kirjanoppineet tuomitsivat ristille. Keskiajalla paavi tuomitisi ja poltatti kaikki, jotka olihäntä vastaan, pitäytyen raamatun sanassa. Lutherille hän ei voinut muuta kun julistaa pannaan.
Luther on sanonut, että helvetin peräseinä on pappien pääkalloista tehty.
Kun Laestadius heräsi, niin hän huomasi missä tilassa kirkko oli. Hän moitti pappeja juoppoudesta ym. Sanoi myös heitä sokean kansan sokeiksi taluttajiksi.
Papit ovat myös olleet kristillisyyden pilkkaajia ja ovat tahtoneet vangita heitä seurojen pitämisen ym. seikkojen takia.
Jos kirkko on ennen ollut kuollut, mikä sen on nyt toisten mielestä tehnyt eläväksi? Raamatun vastainen opetus ja synnin hyväksyminen ehkä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?"tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?"
Tämä on varmaan satavuotiaan kirjoitus, joka ajattelee, että siihen ihminen maatuu, mihin hän kaatuu?
Esikoislestadiolaisuudessa on tulevaisuutta. Siellä on paljon nuoria ja lapsia. Esikoisiin meni vanhat kupelot ja tosi vähän nuoria, joista monet ovat jättäneet jo liikkeen. Aivan oikein liikkeen, herätystä siellä ei ole.
Vihne on jättänyt esikoislestadiolaisuuden aikoja sitten ja toimii puhujana vapaissa suunnissa. Ikä on mielestäni lähempänä 80 kuin 70.
tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?aitovainen taitaa olla aika tarkasti 70v, vaikka kirjoittaa kuin 7v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?"
Tämä on varmaan satavuotiaan kirjoitus, joka ajattelee, että siihen ihminen maatuu, mihin hän kaatuu?
Esikoislestadiolaisuudessa on tulevaisuutta. Siellä on paljon nuoria ja lapsia. Esikoisiin meni vanhat kupelot ja tosi vähän nuoria, joista monet ovat jättäneet jo liikkeen. Aivan oikein liikkeen, herätystä siellä ei ole.
Vihne on jättänyt esikoislestadiolaisuuden aikoja sitten ja toimii puhujana vapaissa suunnissa. Ikä on mielestäni lähempänä 80 kuin 70.
tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?aitovainen taitaa olla aika tarkasti 70v, vaikka kirjoittaa kuin 7v.Loppuun tuli vahingossa lainaus uudelleen ja sen johdosta vaitovaisesta jäi puuttumaan v.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se "elävä kristillisyys" kirkon kimppuun. Pidettiin jo aivan tämän Lestadiolaisuuden alkuajoilta lähtien kirkkoa kuolleen uskon paikkana.
Ja pidetään edelleen, koitetaan me kristityt kuitenkin olla valona ja suolana missä liikummekin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pidetään edelleen, koitetaan me kristityt kuitenkin olla valona ja suolana missä liikummekin!
Jos se valo onkin pimeyttä niin mitä on itse pimeys ja suola on mautonta niin millä sitten suolataan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pidetään edelleen, koitetaan me kristityt kuitenkin olla valona ja suolana missä liikummekin!
Niin että olen ainakin yrittänyt!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?"
Tämä on varmaan satavuotiaan kirjoitus, joka ajattelee, että siihen ihminen maatuu, mihin hän kaatuu?
Esikoislestadiolaisuudessa on tulevaisuutta. Siellä on paljon nuoria ja lapsia. Esikoisiin meni vanhat kupelot ja tosi vähän nuoria, joista monet ovat jättäneet jo liikkeen. Aivan oikein liikkeen, herätystä siellä ei ole.
Vihne on jättänyt esikoislestadiolaisuuden aikoja sitten ja toimii puhujana vapaissa suunnissa. Ikä on mielestäni lähempänä 80 kuin 70.
tekee mieleni kysyä onko nämä täällä kirjoittelevat kaikki jotain kaheksankymppisiä, sellaiseen vittaa tuo kielenkäyttö!?
siihenkö se lestalaisuus kaatuu kun teidät löaitetaan hautaan?aitovainen taitaa olla aika tarkasti 70v, vaikka kirjoittaa kuin 7v.Muista luottaa lappiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elävän kristillisyyden ensimmäisen esikoisen ylipapit, papit ja kirjanoppineet tuomitsivat ristille. Keskiajalla paavi tuomitisi ja poltatti kaikki, jotka olihäntä vastaan, pitäytyen raamatun sanassa. Lutherille hän ei voinut muuta kun julistaa pannaan.
Luther on sanonut, että helvetin peräseinä on pappien pääkalloista tehty.
Kun Laestadius heräsi, niin hän huomasi missä tilassa kirkko oli. Hän moitti pappeja juoppoudesta ym. Sanoi myös heitä sokean kansan sokeiksi taluttajiksi.
Papit ovat myös olleet kristillisyyden pilkkaajia ja ovat tahtoneet vangita heitä seurojen pitämisen ym. seikkojen takia.
Jos kirkko on ennen ollut kuollut, mikä sen on nyt toisten mielestä tehnyt eläväksi? Raamatun vastainen opetus ja synnin hyväksyminen ehkä?Pyhähenki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina on hyökätty elävän kristillisyyden kimppuun !
Niin on jellissä tehty ja tehdään edelleen kun tuomitaan Jeesuksen lunastamia
- Anonyymi
Huumorimies
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä silmien nurin kääntämiset ovat lestadiolaista todella tuttua perinepuhetta. Larssihan käytteli voimakasta kieltä, mutta eihän meidän tarviste siinä pitäytyä. Maailma oli näet paljon muuttunut hänen aikoihinsa ja nyt siitä taas tähän päivään, kun verrataan apostolien tai jopa Jeesuksen aikaan. Tutustukaa missä ajassa ja tavoissa hän puheitaan piti.
Esikoislestadiolaisilla on ihmisten tekemä oppi. Perustuu kyllä Raamattuun. Mutta ajatelkaa nyt tyhmimmätkin, Oliko Raattamaa profeetta tai joku muu, joka voi sanella kenellä on oikea usko ja "kristillisyys".
Ei ollut, kuitenkin kaikki Lestadiolaisuus perustuu hänen oppikäsityksiinsä..
Ja sitten joku ryhmä, joka siitä Raattamaan opista 1902 lähti esikoislestadiolöaisuuteen, vaittää olevansa yksi ja ainut oikea seurakunta. Eikö ole aika ihmeellistä?
Mitä tuosta pitäisi uskoa ja ajatella?On ihmeellistä, että on yksi oikea seurakunta.
Itsensä tuntien, voisi olettaa, että ei ole yhtäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se valo onkin pimeyttä niin mitä on itse pimeys ja suola on mautonta niin millä sitten suolataan?
Jos kuuntelitte tänään päiväseurat Tampereelta, ei nuo Raimon lahjat voi mitenkään olla ihmisen, vaan Jumalan antamia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuuntelitte tänään päiväseurat Tampereelta, ei nuo Raimon lahjat voi mitenkään olla ihmisen, vaan Jumalan antamia!
Eikös kaikkien lahjat ole Jumalan antamia? Miksi Raimon lahjat eivät mitenkään voi olla ihmisen? Mikä sai sinut ajattelemaan niin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehuja ja ylistystä puhujiltaan esikoislestadiolaiset saavat. TÄMÄ ON TOTUUS.
Mitä ylistystä? Normaalia lähimmäisenrakkautta ja toista parempana pitämistä, luulisi nyt näiden olevan hyviä asioita!
- Anonyymi
Minä en kyllä usko että nuoriso kumartelee jelliin, kyllä h e senverran ovat valveutuneita ja ajattelevia ihmisiä.
kyllä se jelli kuivettuu lyhyessä ajassa.- Anonyymi
Voit olla varma että tietyt piirit pitävät siitä huolen
- Anonyymi
”kyllä se jelli kuivettuu lyhyessä ajassa.”
Tota hokemaa on jo saatu kuulla varmaan ainakin120 vuotta. Nyt kannattais alkaa uskomaan muutakin.
- Anonyymi
"Esikoisten seuroissa on levottomampaa. Penkeissä plärätään kännykkää seurojen aikana jopa saarnaajien toimesta."
Tämä levottomuus saattaa johtua osittain siitä, että kirkoissa ei ole lastenhuoneita, tosin ainakin Helsingin Esikoisilla on pyhäkoulu seurojen aikana.
Kännyköiden räpläämisestä olen huomioinut, että monet seuraavat saarnatekstiä kännykkäraamatusta, myös ainakin nuoremmat saarnaajat. Ymmärrän, että on syntynyt traumaattinen tilanne, koska valinta ei ole ollut kaikille niin helppo. Luulempa, että ikävin kohtalo on niillä, jotka löytävät jotain seurattavaa kummastakin poruksasta, koska silloin ei ole kummassakaan kokonaisvaltaisesti omien joukossa. Vertailu seurojen kestolla ja sisällöllä on täysin hedelmätöntä puuhaa.
Sana ruokkii vain silloin, kun sitä kuullaan/luetaan ja se saa sulautua olemukseen.
Siunaus ja rauha kaikille, jotka Kristukseen uskoen kilvoittelee yhtä päämäärää kohti.- Anonyymi
Siinäs Vihne näet mitä eriseurassa aikaiseksi Ei oikein missään ole hyvä olla Sama paistaa sinunkin kannanotoostasi
No ei sillä tuhlaajapojallakaan hyvät oltavat ollut Oli pakko vain palata takaisin ISÄNNkotiin Anonyymi kirjoitti:
Siinäs Vihne näet mitä eriseurassa aikaiseksi Ei oikein missään ole hyvä olla Sama paistaa sinunkin kannanotoostasi
No ei sillä tuhlaajapojallakaan hyvät oltavat ollut Oli pakko vain palata takaisin ISÄNNkotiinMistä sinä niin päättelet, että minulla olisi paha olla? Minä huomasin jossain vaiheessa, että Jumalan valtakunnalla ei ole rekisteröityä nimeä. Siksi voin tunnustaa veljikseni ja sisarikseni kaikki Jeesuksen omat. Eli, jotka ovat antautuneet Sanan johdatuksen. Ihmisten johdatuksessa on aina vähän epävarma olo, mutta Jeesus ei petä koskaan.
- Anonyymi
vihne kirjoitti:
Mistä sinä niin päättelet, että minulla olisi paha olla? Minä huomasin jossain vaiheessa, että Jumalan valtakunnalla ei ole rekisteröityä nimeä. Siksi voin tunnustaa veljikseni ja sisarikseni kaikki Jeesuksen omat. Eli, jotka ovat antautuneet Sanan johdatuksen. Ihmisten johdatuksessa on aina vähän epävarma olo, mutta Jeesus ei petä koskaan.
No kerroinhan juuri ylempänä Sinun kirjoituksistasi on helppo tämä päätellä ja sekin näkyy ylempänä
No ei kylelevä tieltäeksy - Anonyymi
vihne kirjoitti:
Mistä sinä niin päättelet, että minulla olisi paha olla? Minä huomasin jossain vaiheessa, että Jumalan valtakunnalla ei ole rekisteröityä nimeä. Siksi voin tunnustaa veljikseni ja sisarikseni kaikki Jeesuksen omat. Eli, jotka ovat antautuneet Sanan johdatuksen. Ihmisten johdatuksessa on aina vähän epävarma olo, mutta Jeesus ei petä koskaan.
Vihne nyt kun olet sentodennut ettei Jumalan seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä Kysynkin pääsevätkö ne Esikoislestaadiolaiset taivaaseen jotka siellä käyvät ?
Nyt vähän ihmettelen kun kaikilla seurakunnalla on joku nimi ihan vain lainkin vuoksi. Jos se rajamenee siinä kun kerroit ettei Jumala seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä
Mites Noi Esikoiset Ry ja Ev lut kirkko Akape ymmä muut Nilläkin ovat rekisteröidyt nimet
Nyt näyttää siltä että se raja näyttäis sinulla olevan vähän hakusessa ja tiukempi kun esikoislestaadiolaisilla ? Vai voiko taas todeta että Siun seurakuntaoppisi ja uskosi on vähän niinkuin veteenpiiretty viiva - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihne nyt kun olet sentodennut ettei Jumalan seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä Kysynkin pääsevätkö ne Esikoislestaadiolaiset taivaaseen jotka siellä käyvät ?
Nyt vähän ihmettelen kun kaikilla seurakunnalla on joku nimi ihan vain lainkin vuoksi. Jos se rajamenee siinä kun kerroit ettei Jumala seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä
Mites Noi Esikoiset Ry ja Ev lut kirkko Akape ymmä muut Nilläkin ovat rekisteröidyt nimet
Nyt näyttää siltä että se raja näyttäis sinulla olevan vähän hakusessa ja tiukempi kun esikoislestaadiolaisilla ? Vai voiko taas todeta että Siun seurakuntaoppisi ja uskosi on vähän niinkuin veteenpiiretty viiva😯 Olisit nyt odottanus vihneen vastausta, ennen kun lähdit itse vastaamaan toiselle esittämääsi kysymykseen! 👆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😯 Olisit nyt odottanus vihneen vastausta, ennen kun lähdit itse vastaamaan toiselle esittämääsi kysymykseen! 👆
Katsotaan mitä se vastaa Arvelin ettei vastaamitään mut tiedän et kuitenkin lukee :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😯 Olisit nyt odottanus vihneen vastausta, ennen kun lähdit itse vastaamaan toiselle esittämääsi kysymykseen! 👆
Eikös tämä ole se vaito?
Mistäkö tiesin?
Ei niin lyhyttä asiaa, etteikö yhtä kirjoitusvirhetä! Anonyymi kirjoitti:
Vihne nyt kun olet sentodennut ettei Jumalan seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä Kysynkin pääsevätkö ne Esikoislestaadiolaiset taivaaseen jotka siellä käyvät ?
Nyt vähän ihmettelen kun kaikilla seurakunnalla on joku nimi ihan vain lainkin vuoksi. Jos se rajamenee siinä kun kerroit ettei Jumala seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä
Mites Noi Esikoiset Ry ja Ev lut kirkko Akape ymmä muut Nilläkin ovat rekisteröidyt nimet
Nyt näyttää siltä että se raja näyttäis sinulla olevan vähän hakusessa ja tiukempi kun esikoislestaadiolaisilla ? Vai voiko taas todeta että Siun seurakuntaoppisi ja uskosi on vähän niinkuin veteenpiiretty viivaNimi ,osoite, päivämäärä ja kellonaika ovat kuin koordinaatit, että halulliset sielut osaavat olla yhtäaikaa samassa paikassa, jotka tykkäävät kokoontua yhdessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tämä ole se vaito?
Mistäkö tiesin?
Ei niin lyhyttä asiaa, etteikö yhtä kirjoitusvirhetä!Sulla oli koko viesti pielessä. 😂
En ole koskaan tällä palstalla tavannut vaitoa, mistähän on kysymys? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla oli koko viesti pielessä. 😂
En ole koskaan tällä palstalla tavannut vaitoa, mistähän on kysymys?no sanooko pornovaito mitään siltapaa paremmin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla oli koko viesti pielessä. 😂
En ole koskaan tällä palstalla tavannut vaitoa, mistähän on kysymys?Elä sie vaito meittiä ala vekuttammaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no sanooko pornovaito mitään siltapaa paremmin
Tuo vaito on siis korviesi välissä asuva mato. 👹 Sitä arvelinkin. 🤪😂
Pirun orja saa pientä iloa, valehdellessaan ummet ja lammet kristityistä ihmisistä netissä. Anonyymi kirjoitti:
Vihne nyt kun olet sentodennut ettei Jumalan seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä Kysynkin pääsevätkö ne Esikoislestaadiolaiset taivaaseen jotka siellä käyvät ?
Nyt vähän ihmettelen kun kaikilla seurakunnalla on joku nimi ihan vain lainkin vuoksi. Jos se rajamenee siinä kun kerroit ettei Jumala seurakunnalla ole rekisteröityä nimeä
Mites Noi Esikoiset Ry ja Ev lut kirkko Akape ymmä muut Nilläkin ovat rekisteröidyt nimet
Nyt näyttää siltä että se raja näyttäis sinulla olevan vähän hakusessa ja tiukempi kun esikoislestaadiolaisilla ? Vai voiko taas todeta että Siun seurakuntaoppisi ja uskosi on vähän niinkuin veteenpiiretty viivaKun vihneen tunnustan omaksi nimimerkikseni, niin kommentoin. Jospa siteeraisin ulkomuistista vähän Luitheria. Kun hän puhuu Aabrahamista, Saarasta ja Hagarista, hän toteaa saman saarnan tuottavn hedelmänä orjan lapsia ja vapaan lapsia. Siis todellinen surakuntaoppi on sen kaltainen: Jokainen uudestiyntynyt on Kristusruumiin jäsen eli joka omasta tahdostaan tunnustaa Jeesuksen herrakseen ja seuraa Hänen opetustaan.
- Anonyymi
Kuuntelin tänään kaksia esikoislestadiolaisten saarnoja. Oliko niissä Jumalan sana kuunneltavissa? Vaiko vain se oppi, että vain esikoislestadiolaisuudessa on pelastus?
No tottakai puhutaan Kristuksen sovitustyöstä, hänhän on kaikkien hänen sovitustyöhönsä uskovien synnit maksanut, tehdyt ja tekemättömät eli tulevaisuudesssa tehdyiksi tulevat kärsinyt. Saamme uskoa ne anteeksi annetuiksi!
Se , että sitten annetaan kuulijan ymmärtää, että vain Esikoislestadiolaiset ry seuroissa on Pyhä Henki läsnä. Raamattu siellä selitetään ainoana paikkana maailmassa oikein.
Onko se oikein?- Anonyymi
Raimo tai Tatu vastatkaa?
- Anonyymi
Ei ole Jumalan sanan mukaista. Nurkkapatriotismi on laitettu lisäsiivekkeeksi evankeliumiin.
- Anonyymi
Öö. Pukeutumisesta saarnaaminen on raamatullista, löydät kyllä jos maltat tutkia..
- Anonyymi
Juutalaisten pukeutumissäädöksetkö sinua niin kiinnostaa? Raamatusta löydät kyllä paikan, jossa ilmoitetaan, etteivät nämä juutalaisten säädökset pakanakansoja koske lainkaan. Mutta eihän teitä Raamattu kiinnosta, sen tiedän vuosikymmenien omakohtaisella kokemuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisten pukeutumissäädöksetkö sinua niin kiinnostaa? Raamatusta löydät kyllä paikan, jossa ilmoitetaan, etteivät nämä juutalaisten säädökset pakanakansoja koske lainkaan. Mutta eihän teitä Raamattu kiinnosta, sen tiedän vuosikymmenien omakohtaisella kokemuksella.
Ihan Paavalin ja Pietarin kirjeistä löytyy ja vielä monesta kohdasta kai hekin ovat mielestäsi Juutalaisia vrt. lakihenkisiä.
- Anonyymi
Kännyhommaa lukuun ottamatta kuvauksesi vastaa esikoisten seuroja.
Sitä en epäile, etteikö joku olisi kännyään näpräillyt seurojen aikana, kun sinä olit paikalla. 😉 Edellä veisaava ottaa esimerkiksi nuotit aluksi kännykällään. - Anonyymi
Me kaikki ihmiset olemme väärässä, Jumala yksin on oikeassa. Siksi tarvitaan välimies, Jeesus Kristus. Ei sellainen ihminen kristusta tarvitsekaan, joka ei omaa väärässä olemistaan Jumalan edessä ole tiedostanut.
Jotain tekisi mieli sanoa, mutta tulee mieleen yksi laulun pätkä. Prempi on sanojansa säästellä eikä kaikkea ilmoille päästellä. Jakautuma ei ole niin tuore mitä nyt annetaan ymmärtää. Juuret menevät ainakin 70 vuoden päähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .734258Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323040Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952126Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2131231Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291034- 611022
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973