minkälaiset ovat olleet pahimmat mittaheitot perustuksissa ennen talopaketin asennusta?onko mitä keinoja yleensä ollut korjata?tai onko paketit jäänyt asentamatta?kuka on vastuussa tai kantaa vastuun viime kädessä?meille taitaa olla käymässä huonosti....
perustusten mittaheitot?
20
10334
Vastaukset
- kjeh,kjeh,höö
eikö oo vattenpassit olllut kohdallaan ristiaskelia mitatessa???.....
- Kukas muu ?
Vaikea ainakaan talotoimittajalle syytä vierittää.
- hyvin alkanut
kun kysymyksessä on itseni palkkaama kirvesmies ja tuntuu olevan aika paha paikka hänellekkin.
- Eipä auta kuin katse peiliin.
hyvin alkanut kirjoitti:
kun kysymyksessä on itseni palkkaama kirvesmies ja tuntuu olevan aika paha paikka hänellekkin.
Ja todeta että asialla on nyt ollut kaksi joiden olisi pitänyt jättää tekemättä asioita joista ei ymmärrä, eikä osaa. Kuten valitettavan usein tuollaisissa tapauksissa käy.
- vähän
eli 5 mm sisään pitää olla ja ristimitassa yleensä varaa noin 50 mm maksimissaan, riipuu kyllä talopaketistakin.
Kerro mikä ongelma niin arvioidaan miten korjataan.- en ollut tekijä
talossa 10 kulmaa.Yksikään ei ole suorassa kulmassa.Ristimitta heittää 12cm.Korkovaihtelut -83mm!Toivon todella helpotusta ahdinkooni.Timpuri on sanonut että silloin oli aika napakka tuuli ja että hän ei aivan varma ole kyllä miten pahasti se nyt paketin asennuksen jälkeen enää haittaa.Puhui jostain kiilaamisesta.
- en ollut tekijä
talossa 10 kulmaa.Yksikään ei ole suorassa kulmassa.Ristimitta heittää 12cm.Korkovaihtelut -83mm!Toivon todella helpotusta ahdinkooni.Timpuri on sanonut että silloin oli aika napakka tuuli ja että hän ei aivan varma ole kyllä miten pahasti se nyt paketin asennuksen jälkeen enää haittaa.Puhui jostain kiilaamisesta.
- inssi
en ollut tekijä kirjoitti:
Tuolle perustukselle ei kyllä talopakettia kannata asentaa. ainakin pinnan korkeus on oikaistava. Sitä ei kannata jättää kiilattavaksi. Ristimitta heitosta saa 4 senttiä pois rappaamalla. Loput kai pitää "häivyttää" elementtien asennuksella.
- vaikuttaa
en ollut tekijä kirjoitti:
jos ohjauslangat eivät ole todella tiukalla. Lisäksi langat saattavat venyä jolloin ne alkavat roikkua, itelle kävi näin ja päätysokkeli oli sentin alempana keskeltä kun lanka roikkui. Ei tosin haitannut precutissa juuri mitään.
- ohjeissa
Talotehtaan ohjeissa oli maininta ristimittasta -10mm ja korko -5mm. Itse asensin perustukset ja ristimitta heitti 8 milliä ja korko 3,-4 milliä.
Enpä tiedä, kuinka "huonoille" perustuksille vielä kannattaa asentaa, aika tiukalta talotehtaan vaatimus vaikuttaa.
"Tuuli" ei missään tapauksessa voi olla selityksenä mainitsemiisi mittaheittoihin. Missään tapauksessa ko. perustuksille ei saa taloa asentaa. Sovi vastaavan mestarin kanssa menettelytavoista ja vaihda kirvesmiestä. Korvauksia et voi pyytää, kun olet itse työnantajana.- pasi
Korvauksia ei tosiaan voi pyytää, koska on itse työantajana.
Tässä on juuri syy siihen, miksi osaamattoman ei kannata palkata itse suoraan tekijöitä.
Minun mielestä rakennushommat pitää yleisesti hoitaa jollakin seuraavista tavoista:
1) Tekee itse, jos osaa
2) Palkkaa firman tekemään, jolloin ko. firmalla on täysi vastuu tekemisistään
3) Palkkaa työmiehen, jonka tuntee ja tietää hänen tekevän hyvää jälkeä
4) Jos joutuu palkaamaan tuntemattoman, pitää EHDOTTOMASTI olla hyvä valvoja, joka valitsee työmiehet ja todella myös valvoo työmiesten työjälkeä ja puuttuu huonoon jälkeen HETI
Muuten voi käydä kuten tässä tapauksessa on käynyt, jälki on huonoa eikä kukaan korvaa mitään. Tässä tapauksessa valvoja ei ole hoitanut hommiaan kunnolla, kannattaisikohan vaihtaa valvojaa. - sellaisilla jotka osaavat.
pasi kirjoitti:
Korvauksia ei tosiaan voi pyytää, koska on itse työantajana.
Tässä on juuri syy siihen, miksi osaamattoman ei kannata palkata itse suoraan tekijöitä.
Minun mielestä rakennushommat pitää yleisesti hoitaa jollakin seuraavista tavoista:
1) Tekee itse, jos osaa
2) Palkkaa firman tekemään, jolloin ko. firmalla on täysi vastuu tekemisistään
3) Palkkaa työmiehen, jonka tuntee ja tietää hänen tekevän hyvää jälkeä
4) Jos joutuu palkaamaan tuntemattoman, pitää EHDOTTOMASTI olla hyvä valvoja, joka valitsee työmiehet ja todella myös valvoo työmiesten työjälkeä ja puuttuu huonoon jälkeen HETI
Muuten voi käydä kuten tässä tapauksessa on käynyt, jälki on huonoa eikä kukaan korvaa mitään. Tässä tapauksessa valvoja ei ole hoitanut hommiaan kunnolla, kannattaisikohan vaihtaa valvojaa.Valvojia, tarjastajia ja vaikka mitä saa pyöriä jatkuvasti työmaalla, eikä se silti ole taattua että kerkiää joka paikkaan jossa poropeukalot näpräävät, korjaamaan ja neuvomaan mitä ja miten tehdään. Kalliiksi tulee tuollainen moneenkertaa tekeminen konsultin ohjeistaessa poropeukaloita.
- pasi
sellaisilla jotka osaavat. kirjoitti:
Valvojia, tarjastajia ja vaikka mitä saa pyöriä jatkuvasti työmaalla, eikä se silti ole taattua että kerkiää joka paikkaan jossa poropeukalot näpräävät, korjaamaan ja neuvomaan mitä ja miten tehdään. Kalliiksi tulee tuollainen moneenkertaa tekeminen konsultin ohjeistaessa poropeukaloita.
Sitä juuri tarkoitin, että jos ei itse osaa tehdä, niin pitää teettää sellaisilla, jotka osaavat. Mutta mistäpä kertarakentaja tietää kuka osaa ja kuka ei. Siihen tarvitaan hyvää valvojaa. Ja jos valvojakaan ei sillä hetkellä onnistu löytämään tuttuja tekijöitä, valvojan käytännön valvonnan tärkeys korostuu.
- Vastaava
Aika suuret heitot tuolla talotehtaalla saa olla. eli ristimitta saa maksimissaan heittää 20 mm, ja korko maksimissaan 10 mm.
Korossa on probleemana se, että millä se 10 mm rako tukitaan ja kuinka elementit käy, koska sentinkin heitto vaikuttaa jo elementin pystysuoruuteen, ulkonurkkien liitokseen, kattorakenteisen suoruuteen, joka paikkaan.
Kenellä nämä toleranssit on? - 10 mm
Vastaava kirjoitti:
Aika suuret heitot tuolla talotehtaalla saa olla. eli ristimitta saa maksimissaan heittää 20 mm, ja korko maksimissaan 10 mm.
Korossa on probleemana se, että millä se 10 mm rako tukitaan ja kuinka elementit käy, koska sentinkin heitto vaikuttaa jo elementin pystysuoruuteen, ulkonurkkien liitokseen, kattorakenteisen suoruuteen, joka paikkaan.
Kenellä nämä toleranssit on?tasaantuu tiivisteen alla eli - 5 mm. tai hoidetaan lapuilla.
Ristimitta voi heittää koska perustuksissa on yleensä pelivaraa länteen ja itään jonkin verran. - Nimetön
Tuulikin haittaa pahankerran kun se on hatussa niinku näillä nykyään on.Herrat luulee että rakentaminen on jotain oman työn lisäksi tehtävää uskallavainaloittaa puuhastelua.Olen käynyt korjaamassa monet mokat jotka talkoilla on järjestetty enkä todellakaan halpaan hintaan.
- sellainen
Nimetön kirjoitti:
Tuulikin haittaa pahankerran kun se on hatussa niinku näillä nykyään on.Herrat luulee että rakentaminen on jotain oman työn lisäksi tehtävää uskallavainaloittaa puuhastelua.Olen käynyt korjaamassa monet mokat jotka talkoilla on järjestetty enkä todellakaan halpaan hintaan.
juttu ettei rakentaminen ole niin helppoa, kuin täältä helposti luulee.
Olen tehnyt taloja lähes yli 20 vuotta, enkä ole puolivalmiskaan vielä.
Paperilla se käy aika hyvin melkein jokaisella. - ...vastaa
pasi kirjoitti:
Sitä juuri tarkoitin, että jos ei itse osaa tehdä, niin pitää teettää sellaisilla, jotka osaavat. Mutta mistäpä kertarakentaja tietää kuka osaa ja kuka ei. Siihen tarvitaan hyvää valvojaa. Ja jos valvojakaan ei sillä hetkellä onnistu löytämään tuttuja tekijöitä, valvojan käytännön valvonnan tärkeys korostuu.
käsittääkseni vastaavalle mestarille
ei kuulu työmiesten työnlaadun seuranta. jos tälläisiä yksinäisiä timpureita palkataan niin tähän hommaan täytyy palkata erillinen työnjohtaja. Tietysti tämän homman voi antaa lisätyönä myös vastaavalle mestarille mutta se vaatii melkeinpä päivitäistä läsnä oloa. - käyttää
pasi kirjoitti:
valvojaa ja vastaavalle mestarille ei kuulu valvontahommat.
- hyvin meni
...keväällä, kylmä oli, tuuli ja vettä satoi
ja mitat sattui millilleen vaikka oli huonot olosuhteet (isäntä timpuri). huolimattomuudesta luulen että tuollanen voi vain johtua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841