Tradenomista maisteriksi?

Anonyymi

Olen kuullut, että ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuaan, voi hakea yliopistoon ja päästä suoraan maisteriohjelmaan. Eli tradenomin AMK-tutkinnolla hyvitetään kandivaiheen opinnot ja ryhdytään suoraan suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa.

Onko kokemusta? Olisi kiva kuulla miten homma on käytännössä mennyt ja onko tullut eteen yllätyksiä?

5

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yleensä ammattikorkeakoulusta tuleville määrätään täydentäviä opintoja varsinaisten maisteriopintojen lisäksi, sillä AMK-tutkinto ei ihan vastaa kandidaatin tutkintoa. Täydentäviin opintoihin voi mennä vuosi. Eli kahdessa vuodesa maisteriksi on useimmille utopiaa.

• Anonyymi

Opiskelen Vaasan Yliopistossa Trade-> maisteri enkä saanut mitään täydentäviä

• Anonyymi

Englanti tuottaa päänvaivaa mutta onneksi on google kääntäjä:D

• Anonyymi

Itse tradenomipohjalta aloitin kauppatieteiden maisteriopinnot viime syksynä Turun yliopistossa. Pääsin sisään aika helposti, mulla oli hyvät paperit amk:sta. Amk-opinäytetyön arvosana oli 4, sitä arvostettiin hakuvaiheessa. Muutenkin oli hyvät arvosanat, kaikki 3-5.
      Täydentäviä opintoja määrättiin 30 op ja koko maisterintutkintoon mulla menee neljä vuotta, ainakin tämän hetkisen suunnitelman mukaan. Kandidaatintutkielma tehdään heti alussa, teen sitä juuri nyt. Sitten tietysti myös gradu, mutta se on myöhemmin. Jos opiskelu oikeasti kiinnostaa, niin suosittelen. Rankempaa tämä on kuin ammattikorkeakoulussa, on tosi paljon luettava ja tehtävä kaikkia esseitä tentit. Tieteellinen teksti suomeksi ja englanniksi on aluksi järkytys, mutta siihen tottuu. Luennoilla on hyvä käydä mutta ne ei yleensä ole kaikki läsnäolo-pakollisia. Kuitenkin tentissä pärjää paremmin, jos käy ahkerasti luennoilla. Jos opintojen ohessa tekee töitä (minä teen) niin kaikille luennoille ei välttämättä ehdi, mutta kannattaa tehdä parhaansa. Kaikki seminaariluennot, eli sellaiset missä pidetään jokin esitelmä, ne ovat aina pakollisia kaikille. Itse olen viihtynyt, mutta ei tämä kaikille sovi. Silti, jos aluksi tuntuu oudolta, ei kannata heti luovuttaa. Katso ainakin ensimmäinen vuosi ja jos tökkii pahasti vielä sen jälkeen, niin sitten ei ehkä ole sinun juttusi. :D yliopisto = joko rakastat sitä tai vihaat sitä.

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta kommentoin tänne siltä varalta, että joku myöhemmin etsii näitä kokemuksia (kuten itsekin etsin ennen opiskelupäätöksen tekemistä). Minulla on liiketalouden Tradenomitutkinto ja jatkoin muutaman työvuoden jälkeen maisterihaussa kauppatieteen maisteriopintoihin.

Hain Vaasan yliopistoon ja mitään täydentäviä opintoja ei määrätty. Maisterilinjan tulee olla suuntautumiseltaan sama kuin sinulla oli ammattikorkeakoulussa, koska sisäänpääsyyn vaaditaan reipas määrä kyseessä olevan alan opintopisteitä (esimerkiksi markkinoinnin tradenomista KTM:ksi markkinoinnin suuntautumisella). Linjaa voi varmasti vaihtaa, jos opiskelet ennen maisterihakua uuden suuntautumisen opintoja avoimessa amk:ssa tai yliopistossa. Arvosanojen tulee kuitenkin olla hyviä. Itselläni oli kaikkien aineiden keskiarvo AMK:sta 4,41 ja painotettujen opintojen ka tuotakin korkeampi. Opinnäytetyöstä sain arvosanaksi 5. Yleisesti aikanaan AMK:ssa neuvottiin, että opinnäytteestä olisi hyvä saada ainakin 4, jos haluaa jatkaa maisterivaiheeseen kauppiksessa. Käsittääkseni Turun yliopisto on ainoa, jossa tradenomi joutuu tekemään kandityön ennen maisteriopintojen aloittamista, joten se kannattaa pitää mielessä. Samoin Aallossa tradenomin tulee läpäistä riittävän korkeilla arvosanoilla GMAT tai GRE-testi, joissa mitataan englannin kielen ja matematiikan taitoja.

Maisterihaussa huomioidaan myös motivaatiokirje, johon kannattaa panostaa. Esimerkiksi alan työkokemuksesta voi olla etua. Itse kerroin työkokemuksestani ja urasuunnitelmistani ja miten KTM tutkinto mielestäni auttaisi minua uratavoitteissani. Motivaatiokirjeen kirjoittamiselle löytyi esimerkkikysymyksiä yliopiston kotisivuilla :)

Opintojen jatkaminen on tuntunut antoisalta ja mielenkiintoiselta. Toki näin työn ohessa välillä on raskasta kirjoitella tehtäviä iltaisin tai lukea artikkeleja. Yliopistossa luettavaa riittää (esimerkiksi tutkimusartikkeleita ja kirjojen kappaleita) samoin ryhmätöitä on jonkin verran. Tuntuu, että yliopistossa opintopisteiden eteen saa tehdä enemmän töitä kuin AMK:ssa, mutta toisaalta aika kultaa muistot ja olihan AMK:ssakin omalla linjallani paljon projektitöitä, joten en nyt osaa sanoa onko kuormittavuudessa merkittävää eroa :)

Itse en AMK:ssa suunnitellut opintojen jatkamista kauppikseen tai YAMKiin. Itsellä ajatus syntyi oltuani muutaman vuoden työelämässä. Totesin arvosanojeni olevan hyvät, joten valitsin kauppiksen. Opiskelen itse töiden takia hitaammin kuin normaali tahti, mutta se ei itseäni haittaa. Opiskelu on osa pitkän tähtäimen urasuunnitelmiani, joten olen tyytyväinen päätökseeni jatkaa opintoja. Toivon, että tulevaisuudessa saan enemmän mahdollisuuksia edetä uralla ja tietysti tienata paremmin. Kunhan valmistun ensin KTM:ksi :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe