Kestävät Toyotat ovat vanhentaneet Suomen autokannan

Anonyymi

Suomessa on Euroopan vanhin henkilöautokanta. Liikenteessä olevien automerkkien rakenne on myös täysin erilainen kuin muualla Euroopassa. Tämä johtuu siitä, että Euroopassa on oma suuri autoteollisuus ja ostajat ovat suosineet omasssa maassaan valmistettuja merkkejä, kuten suomalaiset aikoinaan Saabeja.

Toyota ovat paljon kestävämpiä, joten Suomessa liikenteessä oli 31.12.2019 70.968 Toyotaa enemmän kuin Volkswagenia, vaikka niitä on myyty todennäköisesti enemmän kuin Toyotia. Liikenteessä olevista autoista 11,7 % on Toyotia. Euroopan maissa valmistetut autot eivät siis kestä samalla tavalla kuin Toyotat.

Siitä syystä. että Suomi on kestävien Toyotien ja kestävien Toyotan hybridien maa, Suomen autokanta on Euroopan vanhain ja Toyotia on kaikkein eniten liikenteessä:

http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Liikennekaytossa_olevat_ajoneuvot/?tablelist=true

Kestävyytensä vuoksi Toyota on myös keskimääräiseltä iältään Suomen vanhin:

"Suomalaisen Toyota on keskimäärin 12 vuotta vanha."

"Suomalaisen Skoda on keskimäärin 7 vuotta vanha."

"Suomalaisen Volkswagen on keskimäärin 10 vuotta vanha"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallaisia-ovat-suomen-toyotat-katso-tasta-vuosimallit-varit-ja-mittarilukemat/3bdb1a9b-0214-33b4-8b9b-9d4b85c41292

Totuus ei ole mielipidekysymys. Joillekin uskomukset ja kuvitelmat ja mielikuvat ovat yhtä kuin totuus.

38

75

    Vastaukset

    • Kyllä Suomen vanha autokanta johtuu lähinnä seuraavista syistä:

      -Autoilun ankara verotus. Verotuksen takia uudet autot ovat Suomessa kalliita.

      -Kova tulovero.

      -Palkansaajan matalammat bruttotulot kuin esim. Saksassa tai Ruotsissa.

      Samat syyt selittävät myös tojoropposten ja Skodien suosion: Tavallisen keskiluokkaisen perheen on ostettava auto, johon rahat riittävät.

      • "Joillekin uskomukset ja kuvitelmat ja mielikuvat ovat yhtä kuin totuus."


      • Aika onnettomia argumenttejä. Tässä kohtaa se Toyota ei sitten olekaan enää kallis. Onko Toyotan ja volkswagenin ja Skodan honnoissa eroa? Argumettisi väittävät, että Toyotat ovat edullisia autoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika onnettomia argumenttejä. Tässä kohtaa se Toyota ei sitten olekaan enää kallis. Onko Toyotan ja volkswagenin ja Skodan honnoissa eroa? Argumettisi väittävät, että Toyotat ovat edullisia autoja.

        Et sitten tahallasi halua ymmärtää argumenttini pointtia: Saksalaisella tai ruotsalaisella keskiluokkaisella perheellä on varaa ostaa uusi tai lähes uusi Audi, Bemari tai Volvo. Suomalainen keskiluokkainen perhe joutuu tyytymään halvempaan merkkiin. Esimerkiksi Toyotaan tai Skodaan.

        Skoda ja Toyota ovat Suomessa suositumpia kuin niissä verrokkimaissa, joissa autoilun verotus on maltillisempaa ja keskiluokan nettotulot keskimäärin korkeammat.

        Kun katsotaan automarkkinoiden hieman laajempaa kuvaa eikä ainoastaan verrata Toyotaa ja Skodaa toisiinsa, niin sekä Toyotat että Skodat ovat edullisia autoja.


      • Suomen autokannan vanhenemisessa on auttanut myös Kempin hitsauskoneet. Niillä moni parsii vanhaa Corollaa katsastusta varten. Pohjoiskarjalassa se hitsaustaito on parasta A-luokkaa.


    • Voi voi tuota sitkeää ja yksinkertaista Toyotan omapoikaa. Melkoisen onnettomilla argumenteillä taas liikkeellä ja oikeasti ei ymmärrä asioita kokonaisuutena. Kaivaa netistä jotain mikä äkkiseltään kuulostaa sopivalta provon pohjalta, mutta kun tietämys ja ajattelukyky on alakoululaisen tasolla, niin tulos on lähinnä säälittävää tekstiä ja väittämää joka on helppoa ampua alas.

      • Aloittajan älykkyyttä ei vanhoilla väheksymiskonsteilla himmenetä. Sinun väitteilläsi ei ole mitään totuusarvoa. Kyllähän aloittaja on todistanut tekstinsä. Miten on sinun tekstisi laita?

        Sinulle ei ole jäänyt muuta keinoa kun väheksyä aloittajaa. Sillä ei pitkälle pärjää.


    • Ja näitä vanhoja romujako pitäisi alkaa rakentamaan vaihtoehtoisille käyttövoimalle , no hoh,hoh, joku vois puhua järkeäkin niille liikenteen päästöjen tavotteista.

    • Aloitustekstin perässä näkyy olevan avuttomia pelonsekaisia väitteitä, vailla mitään totuuspohjaa.

    • Kyllä Toyotan kestävyys on yksi autokantamme ikääntymisen perussyitä. Ne kestävät ajasta ikuisuuteen eikä kalliita korjauksia ole.
      Niissä maissa, joissa VAG-tuotteet ovat runsastuneet autokannan ikä pysyy matalana, koska poistuma tapahtuu varsin aikaisin. Monivikaisia ei kannata korjata vaan mieluummin antaa niille uusi elämä saman yhtiön kierrätystuotteina.

      • Kun saksalainen vaihtaa Audinsa tai BMW:nsä uuteen, vanha myydään aika isolla todennäköisyydellä ulos maasta korkeamman autoverotuksen ja alemman nettotulotason maahan, esimerkiksi Suomeen.


    • Kansan krooninen rahapula pakottaa ajamaan vanhoilla autoilla, jopa romuilla.

      • Suomen elintao on yksi maailman korkeimpia. Väärä äite.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen elintao on yksi maailman korkeimpia. Väärä äite.

        Ei ole väärä väite.

        Suomessa autot ja autoilu on nettotulotasoon suhteutettuna huomattavasti kalliimpaa kuin esimerkiksi Saksassa tai Ruotsissa.

        Saksalainen duunari ajaa Volkswagenilla, keskiluokka BMW:llä tai Audilla. Suomalainen perusduunari ostaa autonsa käytettynä, ja keskiluokkainenkin perhe tyytyy tojoropposeen tai Skodaan, jos mielii ostaa autonsa uutena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen elintao on yksi maailman korkeimpia. Väärä äite.

        Ai Sulla on väärä äite. Monesti isästä ei ole varmuutta mutta äite on yleensä varmasti tiedossa.


    • Toyota sopii niin herroille kuin narreillekin, maailman parasta hybriditekniikkaa suhteellisen edullisesti suomalaisille. Näyttää kauppa käyvän kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat.
      Fossiilipolttoaineiset pikkuturpot ovat menneen talven lumia.

    • Euroopan peräpajula tämä Suomi. Täällä hitsataan vanhoja Tojon raatoja väkisin kasaan, kun kotimaassaan ne prässätään yleisesti viiden vuoden ikäisinä.

      • Älä tyrkytä omia tyhjiä kuvitelmiasi muille.


    • Onpa erinomainen aloitus. Kertoo taas Toyotasta hyvin ja asiapitoisesti. Seuraava autoni löytyy Toyotan mallistosta.

      • Otan osaa, mutta kannattaisi hieman harkita ja testata muitakin merkkejä.


    • Ensinnäkään niitä ei voi selvinpäin kutsua autoiksi, vaan muistuttavat ominaisuuksiltaan lähinnä mopoautoja. Toiseksi niillä ajetaan keskimäärin niin vähän, ettei niitä saa ajamalla rikki ja naapurin kyläseppä harrastuksena sitten hitsailee niitä kasaan. Köyhälle kansalle kelpaa tuollainen mopoauton tasoinen kulkine vallan hyvin kaupassa käymiseen.

    • Viekää sitten ihmeessä paalattavaksi, jos kerran olette sen itsekkin jo huomanneet !

    • Toyotalla ajetaan niin vähän ja ne seisovat suuleissa ja navetoissa köyhillä alueilla se vääristää tilastoja.

      • "Toyotalla ajetaan niin vähän ja ne seisovat suuleissa ja navetoissa köyhillä alueilla se vääristää tilastoja."
        Paljonko köyhässä Hesassa on suuleja ja Navettoja joissa Toyotat seisoo? Onhan se yksi Hesankin suosituimmista autoista? Tosin se on niin "köyhää aluetta että autoja on vähiten vs. muu suomi, asukaslukuun verrattuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toyotalla ajetaan niin vähän ja ne seisovat suuleissa ja navetoissa köyhillä alueilla se vääristää tilastoja."
        Paljonko köyhässä Hesassa on suuleja ja Navettoja joissa Toyotat seisoo? Onhan se yksi Hesankin suosituimmista autoista? Tosin se on niin "köyhää aluetta että autoja on vähiten vs. muu suomi, asukaslukuun verrattuna.

        Hesassa on paljon ihmisiä joilla ei ole varaa kunnon autoihin ja löytyy paljon onnettomia kakkosautoja. Mutta nyt peruskysymykseen, ketä oikeasti kiinnostaa ikivanhat ja loppuun poljetut kansanautot?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hesassa on paljon ihmisiä joilla ei ole varaa kunnon autoihin ja löytyy paljon onnettomia kakkosautoja. Mutta nyt peruskysymykseen, ketä oikeasti kiinnostaa ikivanhat ja loppuun poljetut kansanautot?

        Oliko hesassa niitä suuleja ja navettoja? Et vastannut vaan käänsit taitavasti toiseen teemaan? Kansalaisia tietenkin ne kansanautotkin kiinnostaa. Ei kai niitä muuten ostettaisi.
        Autokaupustelija vaan elää omissa pilvilinnoissaan.


    • Mersut ja Volvot ne autokantaa vanhentaa, kun eivät ajamalla hajoa.
      A-katsastuksen virallinen tilasto kertoo, kuinka yli 700 tkm ajettut autot eivat ole Toyotia. Mersu ainoa merkki joilla ajettu yli 900 tkm tilaston mukaan.

      • Ja mikäköhän oli niiden yli 700 tuhatta kilsaa ajettujen mersujen ja volvojen osuus koko autokannasta? Oliko yli yhden prosentin?


    • Nettiautossa yli 600 000km ajettua myynnissä vain 20 Toyotaa ja 49 Volkkaria. 48 Volvo ja 136 Meseä. Toyotaa ei taida kukaan enää kehdata myydä jos sellaisia on vielä hengissä, vain Lantaruiskuja ja Hiluxeja on, mutta ei normiautoja.

      • Kyllä nuo on meilläpäin ainakin on ihan normiautoja. Usein vielä rajussa käytössä johon ei mikään saksanseisoja kelpaa. Mikä muu kelpaisi vaativaan sotakäyttöön, ei nyt ihan heti tule mieleeen.


    • Suomesta ei löydy yhtään niin hyväselkäistä Teroa, että pystyisi Tojon surkeassa penkissä istumaan sellaisia kilometrimääriä, vaikka jotenkin saisi Tojon pysymään kasassa niin kauan.

    • Luuleeko aloittaja, että Suomessa myytävistä Tojoista suurin osa ei ole valmistettu Euroopassa?

      • Ei luule vaan tietää. Entä sitten? Japanilainen tekee pitkäaikäistä tavaraa tehtiinpä se missäpäin tahansa.


    • Aivan sama missä on valmistettu, mutta ei niiden pellit riitä vanhentamaan Suomen autokantaa. Kyllä autokantaa vanhentaa todellisuudessa Saksasta käytettynä tuodut premium-merkit.

      • Älä valehtele. Äläkä kuvittele. Ota selvää asioista:

        Toyotat ovat tilastojen mukaan varsin kestäviä autoja. Toyotista 80 prosenttia on tien päällä vielä 20 vuoden kuluttua valmistuksestaan.

        http://www.iltalehti.fi/autot/2016082522221238_au.shtml

        Toyotia on eniten liikenteessä yli 15 v. vanhoista autoista

        "Trafin tilastojen mukaan yli 15 vuotta vanhoista autoista liikenteessä huristelee eniten Toyota-merkkisiä autoja, joita on ollut liikennekäytössä kesäkuussa 2016 yhteensä lähes 115 000."

        http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004891392.html


    • Toyotat kyllä huonontavat Suomen autokantaa, mutta eivät lyhytikäisyytensä vuoksi kuitenkaan vanhenna sitä.

    • Vai, että peltiovi. On siinä Toyotan mustaajalla peltiovi. Onhan se ovi minunkin ensimmäisessä Suomeen tuodussa vuoden 1983 mallin Camryssä ja jakelen sillä postia. Ikää autolla siis 37 vuotta.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt ehdottavat viinan myynnin lopettamista, äly hoi

      Nyt siis Helsingin sosiaali- ja terveystoimen johtaja Juha Jolkkonen ehdottaa Twitterissä väliaikaista alkoholin myynnin lopettamista. Voihan p mikä l
      Maailman menoa
      318
      6779
    2. Mikä sai Latvalan pettämään??

      Noin seksikäs nainen kuin Maisa oli miehellä kainalossa, mutta pettäjän tielle lähti. Mies oli kehunut haastatteluissa piiritelleensä Maisaa vuosia ja
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      5969
    3. Kainuussa kaksi koronatartuntaa klo 14.00

      Kaks ilmoittanut että Kainuussa tavattu 2 koronatartuntaa.
      Kajaani
      79
      1341
    4. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      40
      1064
    5. Koronabaari-iltaa yötä myöten

      On kyllä hyvin surullista, että vielä viime yönäkin Jämsässä vietettiin iltayötä ainakin kahdessa baarissa! Mikähän on näiden paikkojen pitäjien ja nä
      Jämsä
      38
      807