Tarton yliopisto(Viro)

*lääkäriksi*

Onko kukaan kuullut, millaista on opiskelu käytännössä Tarttossa, Virossa?
Olen ajatellut pyrkiä sinne, jos en pääse Suomen lääkikseen.
Eli olisin kiitollinen, jos kertoisitte kaikkea, mitä tiedätte ko. yliopistossa opiskelemisesta.
Kiitos. :)

13

3751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tamaraz

      Ite opiskelen täällä parhaillaan toista lukukautta, tosin taloustieteellisessä, mutta onhan sitä noiden lääkisläistenkin toilailuja tullut sivusta seurattua. =) Täällä opiskelu on todella mukavaa, hieno yliopisto ja mukava pieni kaupunki. Opiskelu on tietysti rankkaa, etenkin kun teen tutkintoa eestiksi. Kieli alkaa tosin olla hallussa, kiitos viime syksyisen intesiivisen kielikurssin. Hintataso on kohtuullinen ja mahdollistaa hyvin opiskelun, tosin miinuksena ovat lukukausimaksut, itselläni muistaakseni noin 1200 €. Lääkiksestä sen verran että täällä on kaksi vaihtoehtoa. Joko menet englannin kieliselle linjalle ja aloitat heti, ja kahden vuoden päästä opetus vaihtuu eestiksi tai menet kielikurssille ja aloitat lääkiksen vuoden myöhemmin, eestiksi. Lähes kaikki suomalaiset valitsevat englanninkielisen linjan, mutta valitettavan usein he eivät osaa kieltä kunnolla vielä kahden vuoden päästä. Tosin ei se ilmeisesti kovin suuri ongelma ole ollut. Täällä on tosin nyt suht suomalaista jotka tulivat kevään kielikurssille ja aloittavat syksyllä eestinkielisessä. Englanninkielisen lääkiksen haittana ovat sitten vielä korkeammat lukukausimaksut.

      Tässä nyt mitä ensimmäisenä tuli mieleen. Jos tahdot tietää lisää niin kysy ihmeessä.

      • *lääkäriksi*

        Oppiiko sen kielen nopeasti? Kun eestihän kuulostaa aika samalta, kuin Suomi, muttei kuitenkaan sama kieli ole...
        Oletko muuten saanut helposti tutustuttua uusiin ihmisiin ihan vieraassa kaupungissa?
        Kiitos vielä vastauksistasi. :)


      • tudeng
        *lääkäriksi* kirjoitti:

        Oppiiko sen kielen nopeasti? Kun eestihän kuulostaa aika samalta, kuin Suomi, muttei kuitenkaan sama kieli ole...
        Oletko muuten saanut helposti tutustuttua uusiin ihmisiin ihan vieraassa kaupungissa?
        Kiitos vielä vastauksistasi. :)

        On oikein puhua Virosta, kun tarkoitetaan maata, ja Virossahan puhutaan luonnollisesti viroa. Kielen kyllä oppii, jos oleskelee maassa ja aktiivisesti osallistuu kielikurssille. Vaikka kieli kuulostaa "tutulta", niin monet tutut sanat tarkoittavatkin ihan muuta. Itse olen asunut Virossa kolme vuotta, noin puoli vuotta meni siihen kun kielen hallitsi hyvin.


      • Tamaraz
        *lääkäriksi* kirjoitti:

        Oppiiko sen kielen nopeasti? Kun eestihän kuulostaa aika samalta, kuin Suomi, muttei kuitenkaan sama kieli ole...
        Oletko muuten saanut helposti tutustuttua uusiin ihmisiin ihan vieraassa kaupungissa?
        Kiitos vielä vastauksistasi. :)

        Joo, kuittaan ton edellisen mielipiteen (eestin ;-P)-kielen oppimisesta. Kun kursseilla on mukana aktiivisesti niin kielen oppii varmasti. Etenkin intensiivikurssia voin lämpimästi suositella. Vaikka itse olen kielten kanssa ollut aina huono niin pystyn jo pärjäämään ihan hyvin. Tosin opettelua ja aikaa se vaati. Yhtäläisyyksiä on, mutta samaan tapaan myös erinevyyksiä suomen kieleen. Ihmisiin tutustuu ihan niin kuin missä tahansa muuallakin, tosin alkuvaiheessa varmasti eniten suomalaisiin, ja muihin vaihtoon tulleisiin ihmisiin. Paljonhan se on aina itsestään kiinni. Itse olen ainakin ihan hyviä ystäviä saanut.


      • opiskelija
        Tamaraz kirjoitti:

        Joo, kuittaan ton edellisen mielipiteen (eestin ;-P)-kielen oppimisesta. Kun kursseilla on mukana aktiivisesti niin kielen oppii varmasti. Etenkin intensiivikurssia voin lämpimästi suositella. Vaikka itse olen kielten kanssa ollut aina huono niin pystyn jo pärjäämään ihan hyvin. Tosin opettelua ja aikaa se vaati. Yhtäläisyyksiä on, mutta samaan tapaan myös erinevyyksiä suomen kieleen. Ihmisiin tutustuu ihan niin kuin missä tahansa muuallakin, tosin alkuvaiheessa varmasti eniten suomalaisiin, ja muihin vaihtoon tulleisiin ihmisiin. Paljonhan se on aina itsestään kiinni. Itse olen ainakin ihan hyviä ystäviä saanut.

        Helpompi on opiskellla Suomessa niin englanniksi kuin viroksikin. Eli hae Suomeen! Voit sitten vaihtaa halutessasi tänne. Itse palaan Suomeen, koska minulla on paikka molemmissa.


      • sara
        opiskelija kirjoitti:

        Helpompi on opiskellla Suomessa niin englanniksi kuin viroksikin. Eli hae Suomeen! Voit sitten vaihtaa halutessasi tänne. Itse palaan Suomeen, koska minulla on paikka molemmissa.

        onks opikelu siel Tarton yliopistossa vaikeeta? Kun ite pääsin opikelee sinne lääkistä, mut en tiiä et otanko sen paikan, kun pääsin myös opikelee proviisoriks helsinkiin.


      • opiskellut
        sara kirjoitti:

        onks opikelu siel Tarton yliopistossa vaikeeta? Kun ite pääsin opikelee sinne lääkistä, mut en tiiä et otanko sen paikan, kun pääsin myös opikelee proviisoriks helsinkiin.

        Aika vaikeaa on opiskelu tartossa.. itse oon opiskellu siellä lääkiksessä, mutta pääsin myöhemmin suomeen jatkamaan, onneksi! ehkä kestät jos olet Todella sopeutuvaa tyyppiä.


      • sara
        opiskellut kirjoitti:

        Aika vaikeaa on opiskelu tartossa.. itse oon opiskellu siellä lääkiksessä, mutta pääsin myöhemmin suomeen jatkamaan, onneksi! ehkä kestät jos olet Todella sopeutuvaa tyyppiä.

        pääsitkö jatkaa suomeen opiskelee lääkistä ihan pääsykokeen kautta vai onko mahdollista päästä sisään jollain siirolla yliopistojen välillä?


      • lääkikseen
        sara kirjoitti:

        pääsitkö jatkaa suomeen opiskelee lääkistä ihan pääsykokeen kautta vai onko mahdollista päästä sisään jollain siirolla yliopistojen välillä?

        Suomen lääkikseen pääsee aina vain pääsykokeen kautta. Minkäänlaiset siirrot eivät onnistu. Suomen sisälläkin lääkiksen vaihtaminen edellyttää sitä, että haluamastasi lääkiksestä joku vaihtaa siihen mistä itse haluat vaihtaa pois, eli koko vaihtosysteemi on tehty melko mahdottomaksi...

        Tarton Yliopistossa opiskeluista ei koitunut valinnoissa mitään hyötyä ja koska pääsykokeissa kemma ja fyssa pitää osata hyvin, voi olla varma ettei ainakaan Tarton opiskeluissa niissä taitojaan kartuta. Itsellä ainakin oli kova homma saada kursseja palauteltua muistiin. Lähdin virosta takaisin Suomeen ja luin pääsykokeisiin aktiivisesti noin 8 kuukautta ja sisälle pääsin.

        Pääsykoelukemista ei voi yhdistää Tarton lääkisopintojen kanssa, koska siellä TODELLA on tehtävä töitä että selviää ja jos ei kursseista pääse läpi ei pääse jatkamaan.

        Että se on vähän joko tai -siis koko tutkinto tartossa tai sitten suomessa. jompaan kumpaan tulee keskittyä. 6 v ulkomailla on pitkä aika ja varsinkin jos oikeaa opiskelijaelämää haluaa sitä ei Tartosta löydy. Virolaisilla on kuitenkin omat piirinsä ja kulttuurinsa.

        Itse olen todella tyytyväinen valintaani -ihanaa opiskella omassa kotimaassa ja viettää samalla kunnon opiskelijaelämää.


      • sara

        sain opiskelupaikan sieltä.......pitäis aloittaa syksyllä lääkiksellä sit.......ongelmana on että pääsin myös opiskelee proviisoriks helsingin yliopistoon....en tiiä kumman otan.Aloitan opiskelut englannin kielisllä linjalla, mutta pelottaa et en opi viron kieltä sen kahden vuoden päästä, koska on aika rankkaa lukea jotain lääkisken kirjaa viroksi!mitäs mieltä olet?onko suomalaiset siel pärjänneet lääkiksessä?eiks siel olekin sillai et jos ei pääse tentistä kolmannen kerran läpi, niin ei voi enää jatkaa?


      • Tamaraz
        sara kirjoitti:

        sain opiskelupaikan sieltä.......pitäis aloittaa syksyllä lääkiksellä sit.......ongelmana on että pääsin myös opiskelee proviisoriks helsingin yliopistoon....en tiiä kumman otan.Aloitan opiskelut englannin kielisllä linjalla, mutta pelottaa et en opi viron kieltä sen kahden vuoden päästä, koska on aika rankkaa lukea jotain lääkisken kirjaa viroksi!mitäs mieltä olet?onko suomalaiset siel pärjänneet lääkiksessä?eiks siel olekin sillai et jos ei pääse tentistä kolmannen kerran läpi, niin ei voi enää jatkaa?

        Jee, onnittelut! Se on aina hienoa kun pääsee johonkin opiskelemaan. Kyllä siinä kahdessa vuodessa kieltä oppii, kunhan vain on aktiivinen. Loppujen lopuksi ei kirjan lukeminen viroksi minusta ainakaan ole sen kummallisempaa kuin sen lukeminen englanniksi. Onhan tietysti totta että sanasto on opittava kummallakin kielellä, mutta lääkiksen kielikurssilla painotetaan juuri sitä erikoissanastoa, joten senkin oppii. Hyvin nuo suomalaiset siellä lääkisessä pärjäävät. Rankkaa se on, sitä ei voi kiistää. Tuota kolmannen tentin läpäisyn sääntöä ei enään ilmeiseti ole. Muissa aineissa on niin että saat uusia kerran ja jos et pääse läpi niin seuraavana vuonna kokeeseen uudestaan. Lääkiksessä saa toisaalta uusia käsittämättömän monta kertaa. Siellä tosin ei ilmeisesti voi edetä opiskeluissa ennen kuin kaikki lukuvuoden kursit on läpäisty.

        Jos et osaa päättää minkä valitset niin yleensä suomessa voi ilmoittautua poissaolevaksi yhdeksi lukuvuodeksi. Vuoden verran kokeilet jotain juttua ja jos ei tunnu hyvältä niin aina on se toinen paikka. Ite tein niin ja hyvin totesin Tartossa viihtyväni. =)

        Jokatapauksessa onnea opiskeluihin mitä valitsetkin, toivottavasti nähdään syksyllä Tartossa. =) Jos tulet Tartoon niin teillä on varmasti tutorit auttamassa alkuun, mutta jos on jotain kysyttävää, niin voit kyllä laittaa minullekin meiliä. Osoitteeni on [email protected]


      • pohtii.
        Tamaraz kirjoitti:

        Jee, onnittelut! Se on aina hienoa kun pääsee johonkin opiskelemaan. Kyllä siinä kahdessa vuodessa kieltä oppii, kunhan vain on aktiivinen. Loppujen lopuksi ei kirjan lukeminen viroksi minusta ainakaan ole sen kummallisempaa kuin sen lukeminen englanniksi. Onhan tietysti totta että sanasto on opittava kummallakin kielellä, mutta lääkiksen kielikurssilla painotetaan juuri sitä erikoissanastoa, joten senkin oppii. Hyvin nuo suomalaiset siellä lääkisessä pärjäävät. Rankkaa se on, sitä ei voi kiistää. Tuota kolmannen tentin läpäisyn sääntöä ei enään ilmeiseti ole. Muissa aineissa on niin että saat uusia kerran ja jos et pääse läpi niin seuraavana vuonna kokeeseen uudestaan. Lääkiksessä saa toisaalta uusia käsittämättömän monta kertaa. Siellä tosin ei ilmeisesti voi edetä opiskeluissa ennen kuin kaikki lukuvuoden kursit on läpäisty.

        Jos et osaa päättää minkä valitset niin yleensä suomessa voi ilmoittautua poissaolevaksi yhdeksi lukuvuodeksi. Vuoden verran kokeilet jotain juttua ja jos ei tunnu hyvältä niin aina on se toinen paikka. Ite tein niin ja hyvin totesin Tartossa viihtyväni. =)

        Jokatapauksessa onnea opiskeluihin mitä valitsetkin, toivottavasti nähdään syksyllä Tartossa. =) Jos tulet Tartoon niin teillä on varmasti tutorit auttamassa alkuun, mutta jos on jotain kysyttävää, niin voit kyllä laittaa minullekin meiliä. Osoitteeni on [email protected]

        Minkälaiset yo-todistukset suomalaisilla Tartossa lääkäriksi opiskelevilla on? Tarkoitan, että pelkkiä älliä ja matemaattisia aineita? olen 22v ja "uudelleen" kiinnostunut lääkärin työstä. Lukiossa kuitenkin tämä ajatus jäi, ja valitsin kieliä, psykologiaa ja yhteiskuntaoppia ja tällä hetkellä opiskelenkin kaupallista. Onko minun "taustoillani" siis mahdollista päästä ko.yliopiston? Arvioita?


    • Tartoon

      Millasilla arvosanoilla on mahdollista päästä tartoon opiskelemaan? Onko pääsykoe kuinka vaikea? Ite olen hakenut nyt kerran lääkikseen suomeen ja ensi vuonna olisi tarkoitus hakea suomeen ja viroon..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2265
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1715
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1583
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe